LEGE
Nr. 7 din 31 iulie 1990
pentru aderarea Romaniei la Conventia privind Organizatia europeana de
telecomunicatii prin satelit "EUTELSAT"
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 93 - 94 din 1 august 1990
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania adera la Conventia privind Organizatia europeana de telecomunicatii
prin satelit "EUTELSAT", incheiata la Paris la 15 iulie 1982.
Art. 2
Ministerul Comunicatiilor va semna Acordul de exploatare privind
Organizatia europeana de telecomunicatii prin satelit "EUTELSAT",
intrat in vigoare la 1 septembrie 1985, si va participa la activitatea
economico-financiara a acestei organizatii, cu reflectarea incasarilor si
platilor in activitatea proprie a prestatiilor de servicii internationale de
posta si telecomunicatii.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta sa din ziua de 26 iulie
1990.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta sa din ziua
de 28 iulie 1990.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea pentru aderarea Romaniei la Conventia privind Organizatia
europeana de telecomunicatii prin satelit "EUTELSAT" si dispunem
publicarea sa in Monitorul Oficial.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
CONVENTIE
privind crearea Organizatiei europene de telecomunicatii prin satelit
"EUTELSAT"*)
*) Traducere.
PREAMBUL
Statele parti ale prezentei conventii,
subliniind importanta telecomunicatiilor prin satelit pentru dezvoltarea
relatiilor intre popoarele si economiile respective, ca si dorinta lor de a
intari cooperarea in acest domeniu,
luind act de faptul ca Organizatia europeana provizorie de telecomunicatii
prin satelit "EUTELSAT INTERIMAR" a fost creata in scopul de a
exploata segmentele spatiale din sistemele europene de telecomunicatii prin
satelit,
avind in vedere dispozitiile pertinente din cadrul Tratatului privind
principiile aflate la baza activitatii statelor in materie de explorare si
utilizare a spatiului extraatmosferic, cuprinzindu-se Luna si alte corpuri
ceresti, incheiat la Londra, Moscova si Washington la 27 ianuarie 1967,
dorind sa continue punerea in functiune a sistemelor de telecomunicatii
prin satelit care sa faca parte dintr-o retea europeana perfectionata de
telecomunicatii, spre a oferi tuturor statelor participante servicii de
telecomunicatii mai largi, fara ca totusi sa se repuna in discutie drepturile
si obligatiile statelor participante la Acordul privind Organizatia
internationala de telecomunicatii prin satelit "INTELSAT" incheiat la
Washington la 20 august 1971, sau la Conventia privind crearea Organizatiei
internationale de telecomunicatii maritime prin satelit "INMARSAT",
incheiata la Londra la 3 septembrie 1976,
hotarite sa furnizeze, in acest scop, prin intermediul celor mai potrivite
tehnici de telecomunicatii spatiale de care dispun, mijloacele cele mai eficace
si cele mai economice, in orice masura compatibile cu utilizarea cea mai
eficienta si cea mai echitabila a spectrului frecventelor radioelectrice ca si
a spatiului orbital,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Definitii
In cadrul prezentei conventii:
a) termenul "conventie" desemneaza Conventia privind crearea
Organizatiei europene de telecomunicatii prin satelit "EUTELSAT",
inclusiv preambulul si anexele sale, deschisa spre semnare de diferite guverne,
la Paris, la 15 iulie 1982;
b) expresia "acord de exploatare" desemneaza Acordul de
exploatare privind Organizatia europeana de telecomunicatii prin satelit
"EUTELSAT", inclusiv preambulul si anexele sale, deschise semnarii,
la Paris, la 15 iulie 1982;
c) expresia "acord provizoriu" desemneaza Acordul privind
constituirea unei organizatii europene provizorii de telecomunicatii prin
satelit "EUTELSAT INTERIMAR", incheiat la Paris la 13 mai 1977 intre
administratiile de exploatare private recunoscute, competente si depus pe linga
administratia franceza;
d) expresia "acord ECS" desemneaza Acordul aditional la Acordul
provizoriu privind segmentul spatial al sistemului de telecomunicatii prin
satelit al serviciului fix (ECS), incheiat la Paris la 10 martie 1978;
e) termenul "parte" desemneaza un stat pentru care Conventia a
intrat in vigoare sau ii este aplicata cu titlu provizoriu;
f) termenul "semnatar" desemneaza organismul de telecomunicatii
sau partea care a semnat Acordul de exploatare si pentru care acesta din urma a
intrat in vigoare sau ii este aplicat cu titlu provizoriu;
g) expresia "segment spatial" desemneaza un ansamblu de sateliti
de telecomunicatii precum si instalatiile de urmarire, telemasura, telecomanda,
control, supraveghere si alte echipamente asociate, necesare functionarii
acestor sateliti;
h) expresia "segment spatial" al EUTELSAT desemneaza segmentul
spatial din proprietatea EUTELSAT sau inchiriat de acesta in scopul realizarii
obiectivelor citate la paragrafele a), b), c) si e) din articolul III al
conventiei;
i) expresia "sistem de telecomunicatii prin satelit" desemneaza
ansamblul constituit de un segment spatial si de statiile de sol care au acces
la acest segment spatial;
j) termenul "telecomunicatii" desemneaza orice transmisie, emisie
sau receptie de semne, semnale, scrieri, imagini, sunete sau informatii de
orice natura, prin fir, radioelectricitate, optica sau alte sisteme
electromagnetice;
k) expresia "servicii publice de telecomunicatii" desemneaza
serviciile de telecomunicatii fixe sau mobile care pot fi asigurate prin
satelit si la care poate avea acces publicul, cum sint telefonul, telegraful,
telexul, facsimilul, transmiterea de date, videotex-ul, transmiterea de programe
de radio si televiziune intre statii de sol aprobate pentru a avea acces la
segmentul spatial al EUTELSAT, in vederea transmiterii ulterioare catre public;
transmisiile de servicii multiple precum si circuitele inchiriate pentru
oricare din aceste servicii;
e) expresia "servicii specializate de telecomunicatii" desemneaza
serviciile de telecomunicatii, altele decit cele definite la paragraful k) din
prezentul articol, care pot fi asigurate prin satelit, inclusiv, fara ca
aceasta lista sa fie limitativa, serviciile de radionavigatie, de
radiodifuziune prin satelit, de cercetare spatiala, de meteorologie si de
teledetectia resurselor terestre.
Art. 2
Crearea "EUTELSAT"
a) Prin prezenta conventie partile creeaza Organizatia europeana de telecomunicatii
prin satelit "EUTELSAT", denumita in continuare "EUTELSAT".
b) Fiecare parte desemneaza un organism de telecomunicatii public sau
privat asupra jurisdictiei sale pentru a semna Acordul de exploatare, daca
aceasta parte nu il semneaza ea insasi.
c) Administratiile si organismele de telecomunicatii pot, sub rezerva
aplicarii dreptului lor national, sa negocieze si sa incheie direct acordurile
de trafic privind utilizarea pe care o vor da mijloacelor de telecomunicatii
furnizate in virtutea conventiei si Acordului de exploatare, precum si
serviciile destinate publicului, instalatiile, repartizarea incasarilor si
dispozitiile comerciale convenite.
d) Dispozitiile pertinente din anexa A a conventiei au scopul de a asigura
continuitatea intre activitatile EUTELSAT INTERIMAR si cele ale EUTELSAT-ului.
Art. 3
Domeniul activitatilor EUTELSAT
a) EUTELSAT are drept misiune principala conceperea, punerea la punct,
construirea, instalarea, exploatarea si intretinerea segmentului spatial al
sistemului sau al sistemelor europene de telecomunicatii prin satelit. In acest
cadru, EUTELSAT are ca prim obiectiv oferirea segmentului spatial necesar
serviciilor de telecomunicatii publice internationale in Europa.
b) Segmentul spatial al EUTELSAT poate fi folosit pe aceeasi baza ca pentru
serviciile publice de telecomunicatii internationale, pentru servicii publice
de telecomunicatii nationale in Europa, legind fie regiuni separate de
teritorii care nu tin de jurisdictia unei singure parti, fie regiuni care intra
in jurisdictia aceleiasi parti dar care sint separate de ocean.
c) In masura in care faptul nu impieteaza asupra indeplinirii primului
obiectiv al EUTELSAT, segmentul spatial al EUTELSAT poate fi folosit si pentru
alte servicii publice de telecomunicatii nationale sau internationale.
d) In desfasurarea activitatilor sale, EUTELSAT respecta principiul
nediscriminarii intre semnatari.
e) La cerere si conform unor modalitati adecvate, segmentul spatial al
EUTELSAT existent sau in curs de punere in functiune in momentul unei astfel de
solicitari poate fi utilizat in Europa pentru servicii specializate de
telecomunicatii internationale sau nationale, asa cum sint ele definite la
paragraful 1) al art. I al conventiei, dar nu in scopuri militare, sub rezerva
ca:
i) oferirea de servicii publice de telecomunicatii sa nu suporte prin
aceasta efecte defavorabile;
ii) dispozitiile adoptate sa fie acceptabile din punct de vedere tehnic si
economic.
f) EUTELSAT poate furniza la cerere si conform unor modalitati adecvate,
sateliti si echipamente conexe distincte de cele ale segmentului spatial al
EUTELSAT pentru:
i) servicii publice de telecomunicatii nationale;
ii) servicii publice de telecomunicatii internationale;
iii) servicii specializate de telecomunicatii, altele decit cele in scopuri
militare, cu conditia ca exploatarea eficienta si economica a segmentului
spatial al EUTELSAT sa nu fie, in nici un caz, influentata defavorabil.
g) EUTELSAT poate intreprinde orice cercetari si experimentari in domeniile
legate direct de obiectivele sale.
Art. 4
Personalitate juridica
a) EUTELSAT are personalitate juridica.
b) EUTELSAT are capacitate deplina de a-si exercita functiile si de a-si
atinge obiectivele putind in mod special:
i) sa incheie contracte;
ii) sa primeasca, sa inchirieze, sa detina si sa cedeze bunuri mobile si
imobile;
iii) sa cheme in judecata;
iv) sa incheie acorduri cu state sau organizatii internationale.
Art. 5
Principii financiare
a) EUTELSAT este proprietarul sau chiriasul segmentului spatial al EUTELSAT
si proprietar al oricarui alt bun dobindit de EUTELSAT. Semnatarii au
responsabilitatea finantarii EUTELSAT.
b) EUTELSAT este fondat pe o baza economica si financiara sanatoasa,
conform principiilor unanim acceptate in materie comerciala.
c) In EUTELSAT fiecare semnatar are un cistig financiar proportional cu
partea sa de investitie, aceasta corespunzind procentajului propriu din
utilizarea totala a segmentului spatial al EUTELSAT de catre toti semnatarii,
determinat conform dispozitiilor Acordului de exploatare. Totodata, nici un
semnatar, chiar daca utilizarea sa proprie a segmentului spatial al EUTELSAT
este nula, nu poate avea o parte de investitie inferioara unei cote minime de
investitii fixata de Acordul de exploatare.
d) Fiecare semnatar contribuie la necesitatile de capital al EUTELSAT si
primeste cote de amortizare si de beneficiu conform Acordului de exploatare.
e) Toti utilizatorii segmentului spatial al EUTELSAT platesc taxe de
utilizare stabilite potrivit dispozitiilor conventiei si Acordului de
exploatare.
i) Pentru fiecare tip de utilizare, taxele de utilizare sint identice
pentru toate organismele de telecomunicatii publice sau private care, pentru
teritoriile aflate sub jurisdictia partilor, solicita o capacitate de segment
spatial necesara respectivului tip de utilizare.
ii) Pentru organismele de telecomunicatii publice sau private care sint
autorizate sa utilizeze segmentul spatial al EUTELSAT conform dispozitiilor
art. 16 din Acordul de exploatare pentru teritorii care nu tin de jurisdictia
unei parti, Consiliul semnatarilor poate fixa sume diferite de cele vizate la
alineatul i) de mai sus, dar aceeasi suma este aplicabila acestor organisme
pentru o aceeasi categorie de utilizare.
f) Satelitii si echipamentele conexe distincte vizate la paragraful f) din
art. III al conventiei pot, prin decizia unanima a Consiliului semnatarilor, sa
fie finantate de catre EUTELSAT. Daca nu, ele sint finantate de cei ce fac o
asemenea cerere conform modalitatilor fixate de Consiliul semnatarilor, astfel
incit sa acopere cel putin toate cheltuielile suportate pentru aceasta de
EUTELSAT; aceste cheltuieli nu sint considerate ca facind parte din
necesitatile de capital al EUTELSAT, asa cum sint ele definite in paragraful b)
din art. 4 al Acordului de exploatare. Acesti sateliti si echipamentele conexe
nu fac parte din segmentul spatial al EUTELSAT, in sensul paragrafului h) din
art. I din conventie.
Art. 6
Structura EUTELSAT
a) EUTELSAT cuprinde urmatoarele organe:
i) Adunarea partilor
ii) Consiliul semnatarilor
iii) Un organ executiv condus de un director general.
b) Fiecare organ actioneaza in limita atributiilor ce i-au fost conferite
de conventie sau de Acordul de exploatare. Nici un organ nu actioneaza in asa
fel incit sa lezeze un alt organ in privinta atributiilor ce i-au fost
conferite de conventie sau de Acordul de exploatare.
Art. 7
Adunarea partilor - compozitie si reuniuni
a) Adunarea partilor se compune din toate partile.
b) O parte poate insarcina o alta parte sa o reprezinte la o reuniune a
Adunarii partilor, dar nici una din parti nu poate reprezenta mai mult de alte
doua parti.
c) Prima reuniune ordinara a Adunarii partilor este convocata de directorul
general si are loc in anul care urmeaza datei de intrare in vigoare a
conventiei. Adunarile ordinare se tin apoi din doi in doi ani, exceptind
situatia in care Adunarea partilor hotaraste in cadrul unei adunari ordinare ca
urmatoarea adunare ordinara va avea loc la un alt interval.
d) Adunarea partilor poate sa tina si reuniuni extraordinare la cererea
uneia sau mai multor parti, sub rezerva de a fi acceptate de cel putin o treime
din parti, sau la cererea Consiliului semnatarilor. Orice cerere de reuniune
extraordinara trebuie sa fie motivata.
e) Fiecare parte isi acopera propriile sale cheltuieli de reprezentare in
timpul reuniunilor Adunarii partilor. Cheltuielile legate de reuniunile
Adunarii partilor sint considerate ca facind parte din cheltuielile
administrative ale EUTELSAT in limitele aplicarii art. 9 din Acordul de
exploatare.
Art. 8
Adunarea partilor - procedura
a) Fiecare parte dispune de un vot in Adunarea partilor. Partile care se
abtin in cursul unei votari sint considerate ca si cum nu au votat.
b) Deciziile privind problemele de fond sint luate in urma unui vot
afirmativ emis de cel putin doua treimi din partile prezente sau reprezentate,
care au votat. O parte care reprezinta una sau alte doua parti, aplicind
dispozitiile paragrafului b) din art. VII al conventiei, poate vota separat
pentru fiecare parte pe care o reprezinta.
c) Hotaririle privind probleme de procedura se adopta printr-un vot
afirmativ emis de majoritatea simpla a partilor prezente care voteaza, fiecare
dispunind de un singur vot.
d) Pentru orice reuniune a Adunarii partilor, cvorumul este constituit din
reprezentantii majoritatii simple a tuturor partilor, cu conditia ca cel putin
o treime din totalul partilor sa fie prezente.
e) Adunarea partilor adopta propriul sau regulament interior care trebuie
sa fie conform dispozitiilor conventiei si care sa prevada expres:
i) modul de alegere a presedintelui si a celorlalti membri ai biroului;
ii) procedura de convocare a reuniunilor sale;
iii) dispozitiile privind reprezentarea si acreditarea;
iv) procedurile de vot.
Art. 9
Adunarea partilor - functii
a) Adunarea partilor poate fi sesizata pentru toate problemele referitoare
la EUTELSAT ce privesc interesele partilor si exercita urmatoarele functii:
i) ia in consideratie politica generala si obiectivele pe termen lung ale
EUTELSAT care sint compatibile cu principiile, obiectivele si domeniul de activitate
al EUTELSAT prevazute de conventie si isi exprima punctul de vedere sau adopta
recomandari pentru Consiliul semnatarilor;
ii) recomanda Consiliului semnatarilor masurile necesare pentru a evita ca
activitatile EUTELSAT sa intre in conflict cu orice conventie multilaterala
generala compatibila cu conventia si la care a aderat cel putin majoritatea
simpla a partilor;
iii) elibereaza pe baza de reglementare generala sau prin decizie
specifica, la recomandarea Consiliului semnatarilor, autorizatii privitoare la:
A) utilizarea segmentului spatial EUTELSAT pentru servicii specializate de
telecomunicatii conform paragrafului e) din art. III al conventiei;
B) oferirea de sateliti si de echipamente conexe, distincte de cele ale
segmentului spatial al EUTELSAT, pentru servicii specializate de
telecomunicatii, conform alineatului iii) din paragraful f) al art. III din
conventie;
C) oferirea de sateliti si de echipamente conexe, distincte de cele ale
segmentului spatial al EUTELSAT, pentru servicii publice de telecomunicatii
conform alin. i) si ii) din paragraful f) al art. III din conventie, statelor
care nu sint parti si oricarui organism aflat sub jurisdictia lor;
iv) adopta hotariri pe care le reclama alte recomandari ale Consiliului
semnatarilor si isi exprima punctele de vedere privind rapoartele ce ii sint
prezentate de Consiliul semnatarilor;
v) aplicind dispozitiile paragrafului a) din art. XVI al conventiei, isi
exprima punctele de vedere privind amplasarea, achizitionarea sau utilizarea
echipamentelor din segmentul spatial, altele decit cele ale segmentului spatial
al EUTELSAT;
vi) hotaraste in problemele legate de raporturile oficiale dintre EUTELSAT
si state, indiferent daca ele sint sau nu parti, sau organizatiile internationale
si, in special, aproba acordul de sediu mentionat la paragraful c) al art. XVII
din conventie;
vii) examineaza reclamatiile ce ii sint prezentate de catre parti;
viii) in virtutea dispozitiilor paragrafului b) al art. XVIII din conventie,
adopta hotaririle privind retragerea unei parti din EUTELSAT;
ix) hotaraste in legatura cu orice propunere de amendament la conventie,
conform dispozitiilor art. XIX din conventie, tinind cont de punctele de vedere
si de recomandarile Consiliului semnatarilor; potrivit art. 22 din Acordul de
exploatare, propune amendamente la Acordul de exploatare, isi exprima punctele
sale de vedere si formuleaza recomandari privind amendamentele la Acordul de
exploatare propuse pe alta cale;
x) hotaraste in legatura cu orice cerere de aderare prezentata conform
dispozitiilor paragrafului e) din art. XXIII al conventiei.
b) Adunarea partilor isi exercita intreaga competenta necesara urmaririi
obiectivelor EUTELSAT si care nu este atribuita in mod direct de catre
conventie unui alt organ.
c) In exercitarea functiilor sale, Adunarea partilor tine cont de toate
recomandarilor pertinente ale Consiliului semnatarilor.
Art. 10
Consiliul semnatarilor - compozitie
a) Consiliul semnatarilor este alcatuit din consilieri.
Fiecare semnatar este reprezentat in Consiliul semnatarilor printr-un
consilier.
b) Un semnatar poate desemna pe un alt semnatar sa-l reprezinte la o
reuniune a Consiliului semnatarilor, dar nici un consilier nu poate reprezenta
mai mult de alti doi semnatari.
Art. 11
Consiliul semnatarilor - procedura
a) Fiecare semnatar dispune de un vot ponderat corespunzator partii sale de
investitie, sub rezerva aplicarii dispozitiilor paragrafelor b), c) si d) din
prezentul articol.
Semnatarii care se abtin in cursul unei votari sint considerati ca si cum
nu ar fi votat.
b) Pina la prima determinare a partilor de investitii bazata pe utilizarea
precizata la paragraful d) din art. 6 al Acordului de exploatare, partea de
investitie careia ii corespunde votul ponderat al unui semnatar este
determinata potrivit anexei B din Acordul de exploatare. Dupa prima determinare
a partilor de investitii bazata pe utilizarea citata anterior, partea de
investitie careia ii corespunde votul ponderat al unui semnatar este calculata
in functie de utilizarea segmentului spatial al EUTELSAT de catre respectivul
semnatar, pentru serviciile publice de telecomunicatii internationale si
nationale in afara exceptiilor specificate la paragrafele c) si d) din
prezentul articol.
c) Nici un semnatar nu dispune de mai mult de 20% din totalul voturilor
ponderate din EUTELSAT. Totodata, daca cresterea partii de investitii decisa in
mod voluntar de unul din semnatari pina la darea in exploatare a extinderii
mentionate la paragraful d) din art. 4 al Acordului de exploatare mareste in
toata aceasta perioada votul sau cu maximum 5% limita de 20% prevazuta in
prezentul paragraf, nu se ia in consideratie.
In masura in care votul ponderat al unui semnatar depaseste ponderea de vot
maxima autorizata, excedentul este repartizat in mod egal intre ceilalti
semnatari.
d) In scopul aplicarii paragrafului b) al prezentului articol, in cazul in
care un semnatar beneficiaza de o reducere sau de o crestere a partii sale de
investitie conform paragrafului h) din art. 6 al Acordului de exploatare,
reducerea sau cresterea se aplica proportional la toate tipurile de utilizare.
e) Ponderea votului fiecarui semnatar, definita la paragraful a) de mai
sus, este calculata in functie de partea de investitie determinata conform art.
6 din Acordul de exploatare. Orice nou calcul al ponderii votului sau se aplica
de la data efectuarii unei noi determinari a partilor de investitii conform
paragrafului e) din art. 6 al Acordului de exploatare.
f) La orice reuniune a Consiliului semnatarilor, cvorumul este constituit,
fie din consilieri care reprezinta majoritatea simpla a semnatarilor cu drept
de vot, cu conditia ca aceasta majoritate sa dispuna de cel putin doua treimi
din totalul ponderilor de vot ale tuturor semnatarilor care au drept de vot,
fie din consilierii care reprezinta totalitatea semnatarilor cu drept de vot
mai putin trei, indiferent de totalul ponderilor de vot de care dispun acestia
din urma.
g) Consiliul semnatarilor se straduieste sa ia hotaririle in unanimitate.
In lipsa acordului unanim, hotaririle sint luate in felul urmator:
i) fara prejudicierea dispozitiilor speciale prevazute in alineatele ii) si
iii) din prezentul paragraf, orice decizie privind o problema de fond se
adopta:
- fie prin votul afirmativ al consilierilor care reprezinta cel putin patru
semnatari dispunind de minimum doua treimi din totalul voturilor ponderate ale
tuturor semnatarilor cu drept de vot;
- fie prin votul afirmativ emis de totalitatea semnatarilor prezenti sau
reprezentati mai putin trei, indiferent de totalul voturilor ponderate de care
dispun acestia din urma;
ii) orice hotarire privind cresterea limitei capitalului necesar pentru
atingerea obiectivelor enuntate la paragrafele a) si b) din art. III al
conventiei este luata prin votul afirmativ emis de cel putin majoritatea simpla
a semnatarilor prezenti sau reprezentati si dispunind de minimum doua treimi
din totalul voturilor ponderate;
iii) orice hotarire privind cresterea limitei capitalului necesar
infaptuirii unor programe noi care implica investitii de capital necesare
satisfacerii unor obiective diferite de cele specificate la paragrafele a) si
b) ale art. III din conventie este luata printr-un vot afirmativ emis de
minimum doua treimi din semnatarii prezenti sau reprezentati si care dispun de
cel putin doua treimi din totalul voturilor ponderate;
iv) orice hotarire privind o problema de procedura este luata in urma
votului afirmativ emis de majoritatea simpla a consilierilor prezenti si care
voteaza, fiecare dispunind de un vot;
v) in afara de cazul hotaririlor luate conform dispozitiilor din alineatul
iv) din prezentul paragraf, un consilier care reprezinta inca unul sau doi
semnatari, conform dispozitiilor paragrafului b) din art. X al conventiei poate
vota separat pentru fiecare semnatar pe care il reprezinta.
h) Consiliul semnatarilor isi adopta regulamentul sau intern, care trebuie
sa fie conform prevederilor conventiei si care trebuie sa se refere in mod
expres in dispozitiile sale la:
i) alegerea presedintelui si a altor membri ai biroului;
ii) convocarea reuniunilor;
iii) reprezentarea si acreditarea;
iv) procedurile de votare.
i) Consiliul semnatarilor poate crea comitetele consultative care sa-l
ajute sa-si indeplineasca functiile.
j) Prima reuniune a Consiliului semnatarilor este convocata conform
paragrafului 1 din anexa A a Acordului de exploatare. Consiliul se reuneste ori
de cite ori este necesar, dar nu mai putin de trei ori pe an.
Art. 12
Consiliul semnatarilor - functii
a) Consiliul semnatarilor este insarcinat cu conceperea, punerea la punct,
construirea, amplasarea, achizitionarea prin cumparare sau inchiriere,
exploatarea si intretinerea segmentului spatial al EUTELSAT si a tuturor
celorlalte activitati pe care EUTELSAT este autorizat sa le intreprinda.
b) Consiliul semnatarilor isi exercita functiile necesare indeplinirii
responsabilitatilor care ii revin in virtutea paragrafului a) din prezentul
articol, dar mai ales:
i) adopta politica, planurile, programele si procedurile necesare
conceperii, punerii la punct, construirii, amplasarii, achizitionarii,
exploatarii si intretinerii segmentului spatial al EUTELSAT si pentru toate celelalte
activitati pe care EUTELSAT este autorizat sa le intreprinda;
ii) adopta procedurile si reglementarile care guverneaza incheierea
tranzactiilor ca si clauzele si conditiile acestor tranzactii si le aproba pe
acestea;
iii) adopta si pune in aplicare dispozitiile referitoare la gestiune, in
baza carora directorul general va trebui sa incheie contracte pentru
exercitarea functiilor tehnice si de exploatare sau a oricarei alte functii
atunci cind prin aceasta EUTELSAT poate avea un avantaj;
iv) adopta principiile generale si procedurile aflate la baza
achizitionarii, protejarii si autorizarii exploatarii drepturilor referitoare
la proprietatea intelectuala, conform dispozitiilor art. 18 din Acordul de
exploatare;
v) adopta politica ce trebuie urmata in materie de finante si regulamentul
financiar, aproba bugetele si statele financiare anuale, precum si regulile
generale si hotaririle specifice privind determinarea periodica a taxelor de
folosire a segmentului spatial al EUTELSAT, conform dispozitiilor art. V din
conventie si art. 8 din Acordul de exploatare; ia hotariri referitoare la orice
alte probleme financiare, potrivit dispozitiilor conventiei si Acordului de
exploatare;
vi) adopta criteriile si procedurile de aprobare a statiilor de sol
standardizate, pentru acces la segmentul spatial al EUTELSAT, pentru
verificarea si controlul caracteristicilor de functionare ale acestor statii de
sol si pentru coordonarea accesului la segmentul spatial al EUTELSAT si a
utilizarii sale de catre aceste statii de sol;
vii) aproba statiile de sol nestandard care pot avea acces la segmentul
spatial al EUTELSAT;
viii) adopta conditiile care determina atribuirea capacitatii segmentului
spatial al EUTELSAT;
ix) determina conditiile de acces la segmentul spatial al EUTELSAT,
aplicabile organismelor de telecomunicatii care nu sint sub jurisdictia vreunei
parti, conform dispozitiilor din art. III al conventiei;
x) ia hotariri in legatura cu incheierea acordurilor privind platile fara
acoperire si imprumuturile, conform dispozitiilor art. 11 din Acordul de
exploatare;
xi) fixeaza regulile interne generale si ia hotariri care, conform
Regulamentului radiocomunicatiilor al Uniunii Internationale a
Telecomunicatiilor cu privire la gestiunea spectrului de frecvente
radioelectrice si la utilizarea eficienta si economica a spatiului orbital, dau
asigurarea ca exploatarea segmentului spatial al EUTELSAT sau a altor sateliti
si echipamente conexe furnizate de EUTELSAT, in sensul dispozitiilor paragrafului
f) din art. III al conventiei, se face potrivit prevederilor Regulamentului
radiocomunicatiilor;
xii) supune Adunarii partilor orice recomandare privind autorizatiile
vizate la alin. iii) paragraful a) al art. ix) din conventie;
xiii) exprima avizul sau Adunarii partilor, conform paragrafului a) din
art. XVI din conventie, in legatura cu amplasarea, achizitionarea sau
utilizarea echipamentelor din segmentul spatial, distincte de cele ale
segmentului spatial al EUTELSAT;
xiv) fixeaza regulile interne generale si ia hotariri privind coordonarea
segmentului spatial al EUTELSAT cu segmentele spatiale ale INTELSAT si
INMARSAT, conform dispozitiilor acordurilor referitoare la aceste organizatii;
xv) adopta masurile prevazute la art. XVIII din conventie si la art. 21 din
Acordul de exploatare, privind retragerile si suspendarile;
xvi) numeste directorul general si il poate revoca din functie; determina,
la recomandarea directorului general, efectivele statului si conditiile de
folosire a intregului personal al organului executiv, conform paragrafului e)
din art. XIII al conventiei si aproba numirea de catre directorul general a
inaltilor functionari care depind direct de autoritatea sa;
xvii) desemneaza un inalt functionar al organului executiv care va actiona
in calitate de director general interimar, atunci cind directorul general este
absent sau cind nu-si poate exercita responsabilitatile, ori cind postul de
director general este vacant;
xviii) conduce negocierile cu partea pe al carei teritoriu este situat
sediul EUTELSAT in vederea incheierii unui acord de sediu care comporta
privilegiile, scutirile si imunitatile prevazute la paragraful c) al art. XVII
din conventie si supune acel acord, spre aprobare, Adunarii partilor;
xix) supune Adunarii partilor rapoartele periodice privind activitatile
EUTELSAT;
xx) furnizeaza orice fel de informatie ceruta de una din parti sau de unul
din semnatari pentru a-i permite sa se achite de obligatiile ce ii revin in
virtutea conventiei sau a Acordului de exploatare;
xxi) desemneaza arbitrul EUTELSAT atunci cind acesta este parte intr-un
arbitraj;
xxii) isi exprima punctul de vedere si face recomandari Adunarii partilor
cu privire la propunerile de amendamente la conventie, conform paragrafului a)
din art. XIX al conventiei;
xxiii) ia hotariri, conform art. 22 din Acordul de exploatare, asupra
propunerilor de amendamente la Acordul de exploatare care sint compatibile cu
conventia;
xxiv) examineaza cererile de aderare si formuleaza recomandari catre
Adunarea partilor, conform paragrafului d) din art. XXIII al conventiei.
c) In exercitarea functiilor sale, Consiliul semnatarilor are in vedere
recomandarile si punctele de vedere care ii sint transmise de Adunarea partilor,
prin aplicarea art. IX din conventie.
Art. 13
Organul executiv
a) Organul executiv este condus de un director general numit de Consiliul
semnatarilor, sub rezerva de a fi confirmat de parti.
Depozitarul notifica imediat partilor numirea directorului general. Numirea
este confirmata intr-un interval de 60 de zile de la notificare, cu exceptia
situatiei in care mai mult de o treime din parti informeaza in scris ca ele se
opun. Directorul general isi poate prelua functiile dupa numirea sa, la data
fixata de Consiliul semnatarilor si asteptind ca numirea sa sa fie confirmata.
b) Durata mandatului directorului general este de sase ani, numai daca
Consiliul semnatarilor nu hotaraste altfel.
c) Consiliul semnatarilor poate dispune incetarea functiunilor directorului
general printr-o hotarire motivata, inaintea incheierii mandatului sau si
trebuie sa prezinte in fata Adunarii partilor motivele care au determinat
hotarirea sa.
d) Directorul general este functionarul cu gradul cel mai inalt si
reprezentantul legal al EUTELSAT; el actioneaza sub autoritatea Consiliului
semnatarilor si este direct raspunzator in fata acestuia pentru indeplinirea
tuturor functiunilor incredintate de organul executiv.
e) Directorul general supune spre aprobare Consiliului semnatarilor
propunerile sale referitoare la structura, efectivele si conditiile de folosire
a personalului organului executiv, ca si pe cele referitoare la conditiile de
intrebuintare a consultantilor si a altor consilieri pe care i-a angajat.
f) Directorul general are capacitatea de a numi intreg personalul organului
executiv. Numirea inaltilor functionari care depind direct de autoritatea
directorului general trebuie sa fie totusi aprobata de Consiliul semnatarilor,
conform dispozitiilor alin. xvi) paragraful b) al art. XII din conventie.
g) In cazul in care postul de director general este vacant, sau atunci cind
acesta este absent sau nu-si poate exercita responsabilitatile, directorul
general interimar desemnat in mod legal conform alin. xvii) paragraful b) din
art. XII al conventiei, dispune de puterile conferite directorului general prin
conventie si Acordul de exploatare.
h) Considerentul dominant in numirea directorului general si a altor
functionari din organul executiv trebuie sa fie necesitatea de a atinge cele
mai inalte niveluri ale integritatii, competentei si eficientei.
i) Directorul general si personalul organului executiv se vor abtine de la
orice act incompatibil cu responsabilitatile lor fata de EUTELSAT.
Art. 14
Incheierea tranzactiilor
a) Politica EUTELSAT in materie de tranzactii este de natura sa incurajeze,
in interesul organizatiei, a partilor si semnatarilor, o concurenta cit mai
mare in furnizarea bunurilor si serviciilor, aceasta fiind aplicata conform
prevederilor art. 17 si 18 din Acordul de exploatare.
b) In afara cazurilor prevazute la art. 17 din Acordul de exploatare,
bunurile si prestarile de servicii necesare EUTELSAT-ului sint obtinute prin
atribuirea de contracte, ca urmare a cererilor de oferte publice
internationale.
c) Contractele sint atribuite cu maximum de foloase pentru EUTELSAT,
licitatorilor care ofera cea mai buna combinatie de calitate, pret, termen de
livrare si alte criterii importante pentru EUTELSAT, fiind inteles ca, atunci
cind mai multe oferte prezinta o combinatie asemanatoare a criteriilor
mentionate mai sus, contractele sint atribuite luindu-se in consideratie
interesele generale si industriale ale partilor.
Art. 15
Drepturi si obligatii
a) Partile si semnatarii isi asuma drepturile si obligatiile prevazute de
conventie, respectind pe deplin si promovind principiile si dispozitiile
conventiei.
b) Toate partile si toti semnatarii pot participa la toate conferintele si
reuniunile la care sint in drept sa fie reprezentati conform dispozitiilor
conventiei si Acordului de exploatare, precum si la orice alta reuniune
organizata de EUTELSAT sau tinuta sub auspiciile sale, conform prevederilor
EUTELSAT in legatura cu aceste reuniuni, indiferent de locul unde se tin.
c) Inaintea oricarei conferinte sau reuniuni tinuta in afara statului unde
se afla sediul, organul executiv urmareste ca hotaririle luate de partea sau
semnatarul care face invitatia pentru o astfel de conferinta sau reuniune sa
comporte o clauza referitoare la admiterea si sederea in statul unde se tine
respectiva conferinta sau reuniune, pe toata durata acesteia, a
reprezentantilor tuturor partilor si tuturor semnatarilor in drept sa
participe.
d) Daca este cazul, toate partile iau masurile ce le stau in putere pentru
a impiedica utilizarea segmentului spatial EUTELSAT de catre statii de sol care
nu sint conforme cu dispozitiile art. 15 din Acordul de exploatare.
Art. 16
Alte segmente spatiale
a) Oricare parte sau oricare semnatar care isi propune, sau care este
informat ca o persoana aflata sub jurisdictia acestei parti isi propune,
individual sau colectiv, sa instaleze, sa achizitioneze sau sa utilizeze
echipamentele segmentului spatial diferite de cele ale segmentului spatial al
EUTELSAT pentru a raspunde nevoilor sale in materie de servicii publice de
telecomunicatii internationale in interiorul zonei de serviciu a segmentului
spatial al EUTELSAT, asa cum este ea definita la paragrafele a) si b) din art.
III al conventiei, trebuie ca, inainte de instalarea, achizitionarea sau
utilizarea unor astfel de echipamente, sa furnizeze toate informatiile de baza
Adunarii partilor prin intermediul Consiliului semnatarilor care decide daca
exista sau nu posibilitatea unui prejudiciu economic considerabil care ar putea
dauna EUTELSAT-ului. Consiliul semnatarilor supune raportul si concluziile sale
Adunarii partilor.
Adunarea partilor isi prezinta punctul sau de vedere intr-o perioada de 6
luni incepind cu data la care s-a instituit procedura prevazuta la paragraful
anterior. Adunarea partilor poate fi convocata intr-o sesiune extraordinara in
acest scop.
b) Consiliul semnatarilor redacteaza cu prioritate si supune Adunarii
partilor liniile directoare ce trebuie avute in vedere de orice parte si de
oricare semnatar care isi propune, sau care este informat ca o persoana aflata
sub jurisdictia acestei parti isi propune individual sau in asociatie, sa puna
in functiune echipamente de segment spatial distincte de cele ale segmentului
spatial al EUTELSAT, pentru a raspunde necesitatilor sale in materie de
servicii publice de telecomunicatii nationale sau internationale sau de
servicii de telecomunicatii specializate, in scopul de a asigura
compatibilitatea tehnica a acelor echipamente si a exploatarii lor cu
utilizarea de catre EUTELSAT a spectrului de frecvente radioelectrice si a
spatiului orbital pentru segmentul sau spatial existent sau planificat.
c) Prezentul articol nu se aplica instalarii, achizitionarii sau utilizarii
echipamentelor apartinind unui segment spatial distinct de cele facind parte
din segmentul spatial EUTELSAT, adica cele:
i) care fac parte sau care trebuie sa faca parte din segmentul spatial al
INTELSAT sau din segmentul spatial al INMARSAT asa cum sint definite in Acordul
INTELSAT si respectiv Conventia INMARSAT;
ii) care sint instalate numai in scopuri de securitate nationala.
Art. 17
Sediul EUTELSAT, privilegii, scutiri si imunitati
a) Sediul EUTELSAT se afla la Paris.
b) In cadrul activitatilor autorizate de Conventia EUTELSAT, bunurile sale
sint scutite pe teritoriul tuturor partilor de orice impozit pe venituri, de
impozit direct asupra bunurilor, precum si de toate drepturile vamale asupra
satelitilor de telecomunicatii, asupra pieselor componente ale satelitilor
respectivi si asupra tuturor echipamentelor utilizate in segmentul spatial al
EUTELSAT.
c) Conform protocolului prevazut in prezentul paragraf, fiecare parte
acorda privilegii, scutiri si imunitati necesare EUTELSAT, inaltilor sai
functionari si altor categorii de personal specificate in respectivul protocol,
partilor si reprezentantilor partilor, semnatarilor si reprezentantilor
semnatarilor, ca si persoanelor care participa la procedurile de arbitraj. Cu
deosebire, fiecare parte acorda persoanelor mentionate mai sus, in limita si in
cazurile care vor fi prevazute de protocolul vizat in prezentul paragraf,
imunitate si jurisdictie pentru actele infaptuite, scrierile sau cuvintarile
emise in cadrul exercitarii functiilor lor si in limitele atributiilor lor.
Partea pe teritoriul careia se afla sediul EUTELSAT incheie de indata un acord
de sediu cu EUTELSAT cu privire la privilegii, scutiri si imunitati.
Respectivul acord va cuprinde o prevedere privind scutirea de orice impozit
pe venit asupra sumelor varsate de EUTELSAT, pe teritoriul acelei parti,
semnatarilor care actioneaza in aceasta calitate, cu exceptia semnatarului
desemnat de partea pe teritoriul careia se afla EUTELSAT. Si celelalte parti
trebuie sa incheie indata ce este posibil un protocol referitor la privilegii,
scutiri si imunitati. Acordul de resedinta si protocolul prevad, fiecare in
parte, conditiile in care ele inceteaza sa mai existe; ele sint independente de
conventie.
Art. 18
Retragere si suspendare
a) i) Oricare parte si oricare semnatar se poate retrage voluntar, in orice
moment, din EUTELSAT;
ii) Partea care se retrage notifica in scris hotarirea sa depozitarului.
Atunci cind o parte se retrage din EUTELSAT, oricare semnatar, desemnat de
aceasta conform paragrafului b) din art. II al conventiei, este considerat
retras de la Acordul de exploatare la data la care intra in vigoare retragerea
partii;
iii) Hotarirea de retragere a unui semnatar este notificata in scris
directorului general de catre partea care l-a desemnat si notificarea comporta
acceptarea de catre parte a hotaririi de retragere a semnatarului. Atunci cind
un semnatar se retrage din EUTELSAT, partea care a desemnat semnatarul
respectiv isi asuma ea insasi, de la data retragerii, calitatea de semnatar, cu
exceptia situatiei in care ea desemneaza un nou semnatar sau se retrage din
EUTELSAT;
iv) Orice retragere voluntara din EUTELSAT cu aplicarea alin. i), ii), iii)
din prezentul paragraf intra in vigoare la trei luni dupa data primirii
notificarii aratata anterior de catre depozitar sau de catre directorul
general, dupa caz.
b) i) Daca exista indicii ca una din parti nu-si indeplineste una din
obligatiile care ii revin in termenii formulati de conventie, Adunarea
partilor, in urma sesizarilor sau actionind din proprie initiativa si dupa ce a
examinat toate explicatiile partii in cauza, poate hotari, daca va constata
neindeplinirea unei obligatii, ca partea respectiva sa fie considerata retrasa
din EUTELSAT. Incepind cu data unei astfel de hotariri, conventia inceteaza a
mai fi in vigoare fata de partea in cauza. Adunarea partilor poate fi convocata
in sesiune extraordinara in acest scop. Atunci cind o parte este considerata ca
fiind retrasa din EUTELSAT, conform dispozitiilor prezentului alineat, orice
semnatar desemnat de ea, conform paragrafului b) din art. II al conventiei,
este considerat retras de la Acordul de exploatare, la data la care retragerea
partii produce efecte.
ii) A) Daca un semnatar, actionind ca atare, nu-si indeplineste una din
obligatiile care ii revin conform conventiei sau Acordului de exploatare, alta
decit cea vizata la paragraful a) din art. 4 al Acordului de exploatare, si
daca nu si-a indeplinit acea obligatie in trei luni de la notificarea scrisa ce
i-a fost facuta de catre organul executiv printr-o rezolutie a Consiliului
semnatarilor care a luat nota de acea neindeplinire, drepturile recunoscute
semnatarului prin conventia si Acordul de exploatare sint automat suspendate la
sfirsitul respectivei perioade de trei luni.
In timpul unei astfel de suspendari a drepturilor sale, semnatarul continua
sa-si asume toate obligatiile si responsabilitatile care revin unui semnatar in
virtutea conventiei si Acordului de exploatare.
B) Dupa examinarea observatiilor prezentate de semnatar sau de partea care
l-a desemnat, Consiliul semnatarilor poate hotari ca semnatarul respectiv sa
fie considerat retras din EUTELSAT si ca, la data hotaririi sale, Acordul de
exploatare inceteaza sa mai fie in vigoare pentru semnatarul in cauza.
Atunci cind un semnatar este considerat retras din EUTELSAT, partea care
l-a desemnat isi asuma ea insasi, de la data retragerii, calitatea de semnatar,
cu exceptia situatiei in care desemneaza un nou semnatar sau se retrage din
EUTELSAT.
iii) A) Daca un semnatar nu achita suma pe care o datoreaza, in aplicarea
paragrafului a) din art. 4 al Acordului de exploatare, dupa trei luni care
urmeaza scadentei, drepturile recunoscute semnatarului prin conventia si Acordul
de exploatare sint automat suspendate. In perioada unei astfel de suspendari a
drepturilor sale, semnatarul continua sa-si asume toate obligatiile si
responsabilitatile care revin unui semnatar in virtutea conventiei si Acordului
de exploatare.
B) Daca, in cele trei luni care urmeaza suspendarii nu au fost varsate
toate sumele datorate, Consiliul semnatarilor, dupa examinarea tuturor
explicatiilor prezentate de semnatar sau de partea care l-a desemnat, poate
decide ca respectivul semnatar sa fie considerat retras din EUTELSAT si ca, pe
data deciziei, Acordul de exploatare inceteaza sa mai fie in vigoare fata de
semnatarul in cauza.
Atunci cind un semnatar este considerat retras din EUTELSAT, partea care
l-a desemnat isi asuma ea insasi la data retragerii, calitatea de semnatar, cu
exceptia situatiei in care a desemnat un nou semnatar sau se retrage din
EUTELSAT.
c) Daca, din orice fel de motiv, o parte doreste sa se substituie
semnatarului pe care l-a desemnat, sau sa desemneze un nou semnatar, ea trebuie
sa notifice in scris depozitarului hotarirea sa;
Conventia si Acordul de exploatare intra in vigoare fata de noul semnatar
si inceteaza sa mai fie in vigoare fata de semnatarul precedent de indata ce
noul semnatar isi asuma toate obligatiile neindeplinite de semnatarul precedent
si semneaza Acordul de exploatare.
d) Partea care s-a retras sau este considerata retrasa din EUTELSAT
inceteaza sa mai aiba vreun drept de reprezentare in Adunarea partilor si nu
isi mai asuma nici o obligatie sau responsabilitate dupa data retragerii
efective, sub rezerva obligatiilor ce decurg din faptele sau omisiunile care au
precedat aceasta data.
e) i) Semnatarul care s-a retras sau care este considerat retras din
Acordul de exploatare pierde orice drept de reprezentare in Consiliul
semnatarilor si nu isi mai asuma nici o obligatie sau responsabilitate dupa
data retragerii sale efective sub rezerva obligatiei, in cazul in care
Consiliul semnatarilor nu decide altfel, de a varsa partea sa de contributii la
capital pentru a face fata angajamentelor contractuale autorizate in mod expres
inaintea datei de retragere si a obligatiilor care decurg din fapte sau
omisiuni care au precedat aceasta data.
ii) Reglementarea situatiei financiare in momentul retragerii unui semnatar
din EUTELSAT se efectueaza conform dispozitiilor art. 21 din Acordul de
exploatare.
f) Orice notificare de retragere sau orice hotarire de excludere trebuie
comunicata imediat de catre depozitar sau de catre directorul general, dupa
caz, tuturor partilor si tuturor semnatarilor.
g) Nici una din dispozitiile prezentului articol nu au ca efect lezarea
vreunui drept dobindit in calitate de parte sau semnatar, care este pastrat
dupa data retragerii efective si pentru care nu s-a primit nici o compensatie
conform prezentului articol.
Art. 19
Amendamente
a) Oricare parte poate propune amendamente la conventie. Proiectele de
amendament sint transmise directorului general care difuzeaza textul in timp
optim tuturor semnatarilor. Trebuie sa treaca un preaviz de trei luni inainte
ca proiectul de amendament sa fie examinat de Consiliul semnatarilor, care
comunica Adunarii partilor punctele sale de vedere si recomandarile sale intr-o
perioada de sase luni de la data difuzarii proiectului de amendament. Adunarea
partilor nu studiaza proiectul de amendament, decit dupa sase luni de la
primirea sa, tinind cont de opiniile si recomandarile exprimate de Consiliul
semnatarilor. Adunarea partilor poate, intr-un caz deosebit, sa reduca durata
acestei perioade printr-o decizie luata conform procedurii prevazute pentru
problemele de fond.
b) Daca este adoptat de Adunarea partilor, amendamentul intra in vigoare la
una suta douazeci de zile de la primirea de catre depozitar a notificarii de
acceptare a acestui amendament din partea a doua treimi din statele care, la
data adoptarii sale de catre Adunarea partilor, se constituiau parti si pe care
semnatarii le reprezentau cu cel putin doua treimi din totalul partilor de
investitii. Cind intra in vigoare, amendamentul devine obligatoriu pentru toate
partile si pentru toti semnatarii.
c) Nici un amendament nu intra in vigoare la mai putin de opt luni de la
data adoptarii sale de catre Adunarea partilor. Un amendament care nu a intrat
in vigoare conform dispozitiilor paragrafului b) al prezentului articol, dupa
18 luni de la data adoptarii sale de catre Adunarea partilor este considerat
nul.
Art. 20
Reglementarea diferendelor
a) Orice diferend dintre parti sau dintre EUTELSAT si una sau mai multe
parti, referitor la interpretarea sau la aplicarea conventiei din paragraful c)
al art. 15 sau din paragraful c) al art. 16 din Acordul de exploatare, este
supus arbitrajului conform dispozitiilor anexei B din conventie, daca el nu a
putut fi rezolvat in alt mod intr-o perioada de un an incepind cu data la care
una din partile diferendului a notificat celeilalte parti intentia sa de a
rezolva acel diferend prin buna intelegere. Orice diferend similar referitor la
interpretarea sau aplicarea prezentei conventii sau a Acordului de exploatare
intre una sau mai multe parti, de o parte si unul sau mai multi semnatari, de
cealalta parte, poate fi supus arbitrajului conform dispozitiilor anexei B din
conventie, daca partea sau partile si semnatarul sau semnatarii in litigiu
consimt aceasta.
b) Orice diferend referitor la interpretarea si aplicarea conventiei, din
paragraful c) al art. 15 sau din paragraful c) al art. 16 din Acordul de
exploatare, care apare intre o parte si un stat care a incetat sa mai fie
parte, sau intre EUTELSAT si un stat care a incetat sa mai fie parte, dupa
momentul in care acel stat a incetat sa mai fie parte, este supus arbitrajului
conform dispozitiilor anexei B din conventie, daca nu a putut fi rezolvat in
alt mod in rastimp de un an socotit de la data la care o parte a diferendului a
notificat celeilalte parti intentia sa de a rezolva un astfel de diferend prin
buna intelegere, sub rezerva ca statul care a incetat sa mai fie parte sa
consimta acest lucru.
Daca un stat inceteaza sa mai fie parte, sau daca un stat sau un organism
de telecomunicatii inceteaza sa mai fie semnatar dupa supunerea la arbitraj a
unui diferend la care participa conform paragrafului a) al prezentului articol,
procedura de arbitraj continua pina la solutia finala.
c) Rezolvarea oricarui diferend referitor la interpretarea sau la aplicarea
acordurilor intre EUTELSAT si oricare din parti, altele decit conventia sau
Acordul de exploatare, se face conform dispozitiilor prevazute in acordul de
baza. In absenta unor astfel de dispozitii, un asemenea diferend, in cazul in
care nu a fost rezolvat in alt mod, poate fi supus arbitrajului conform
dispozitiilor din anexa B din conventie, daca partile diferendului consimt
aceasta.
Art. 21
Semnarea - rezerve
a) Orice stat a carui administratie de telecomunicatii sau de exploatare
particulara recunoscuta este sau are dreptul sa devina parte semnatara a
Acordului provizoriu poate deveni parte a conventiei prin:
i) semnare fara ca aceasta sa fie sub rezerva ratificarii, acceptarii sau
aprobarii, sau
ii) semnare sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii, urmata de
ratificare, acceptare sau aprobare, sau
iii) aderare.
b) Conventia este deschisa semnarii la Paris, de la 15 iulie 1982 pina la
data intrarii sale in vigoare; ea ramine in continuare deschisa aderarii.
c) Nici un stat nu devine parte la conventie, inainte ca Acordul de
exploatare sa fie semnat de organismul de telecomunicatii pe care el l-a
desemnat sau pina cind nu semneaza el insusi acordul respectiv.
d) Nu poate fi formulata nici o rezerva fata de conventie sau fata de
Acordul de exploatare.
Art. 22
Intrarea in vigoare
a) Conventia intra in vigoare dupa 60 de zile de la data la care doua
treimi din statele care, la data deschiderii spre semnare a conventiei, cu
jurisdictie asupra partilor semnatare ale Acordului provizoriu, au semnat-o,
conform paragrafului a) alin. i) din articolul XXI, au ratificat-o, au
acceptat-o sau au aprobat-o, cu conditia ca:
i) aceste parti semnatare sau semnatarii desemnati de ele potrivit
Acordului ECS sa detina cel putin doua treimi din cotele parti din finantare in
baza Acordului ECS, si
ii) Acordul de exploatare sa fi fost semnat conform paragrafului b) din art.
II al conventiei.
b) Conventia nu poate intra in vigoare in mai putin de 8 luni dupa data la
care a fost deschisa spre semnare. Conventia nu intra in vigoare daca nu a
putut face obiectul semnarii, ratificarii, acceptarii sau aprobarii cerute de
dispozitiile paragrafului a) din prezentul articol, in 18 luni de la data cind
a fost deschisa spre semnare.
c) Atunci cind un instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau
de aderare este depus de un stat dupa data intrarii in vigoare a conventiei,
conventia intra in vigoare pentru respectivul stat la data depunerii
instrumentului respectiv.
d) Inca de la intrarea sa in vigoare, conventia este aplicata cu titlu
provizoriu fiecarui stat care a semnat-o sub rezerva ratificarii, acceptarii
sau aprobarii si care a facut cererea in momentul semnarii sau in orice moment
dinaintea intrarii ei in vigoare. Aplicarea cu titlu provizoriu inceteaza:
i) fie in momentul depunerii unui instrument de ratificare, de acceptare
sau de aprobare de catre acel stat;
ii) fie la expirarea perioadei de doi ani care urmeaza dupa data intrarii
in vigoare a conventiei, daca aceasta nu a fost ratificata, acceptata sau
aprobata de acel stat;
iii) fie inca de la notificarea de catre acel stat, inaintea expirarii perioadei
mentionate la alin. ii) al prezentului paragraf, a deciziei sale de a nu
ratifica, accepta sau aproba conventia.
Daca aplicarea cu titlu provizoriu inceteaza in virtutea alin. ii) sau iii)
al prezentului paragraf, prevederile paragrafelor d), e) si g) din art. XVIII
al conventiei determina drepturile si obligatiile partii si semnatarului pe
care ea l-a desemnat.
e) Contrar oricarei alte prevederi din prezentul articol, conventia nu
intra in vigoare fata de nici un stat si nu se aplica cu titlu provizoriu fata
de nici un stat, atita timp cit conditiile cerute de paragraful c) al art. XXI
al conventiei nu au fost indeplinite.
f) In momentul intrarii sale in vigoare, conventia substituie si pune capat
Acordului provizoriu.
Totodata, nici o dispozitie a conventiei sau a Acordului de exploatare nu
afecteaza drepturile sau obligatiile pe care o parte sau un semnatar le-a
acumulat anterior in calitate de parte semnatara a Acordului provizoriu sau in
calitate de semnatar al Acordului ECS.
Art. 23
Aderarea
a) Oricare stat a carui administratie de telecomunicatii sau exploatare
privata recunoscuta era, sau avea dreptul sa devina, la data la care conventia
a fost deschisa pentru semnare, parte semnatara a Acordului provizoriu, poate adera
la conventie incepind cu data la care aceasta a incetat sa mai fie deschisa
spre semnare, pina la expirarea unei perioade de doi ani dupa intrarea in
vigoare a conventiei.
b) Dispozitiile paragrafelor c) si e) ale prezentului articol se aplica cererilor
de aderare care provin de la urmatoarele state:
i) un stat a carui administratie de telecomunicatii sau exploatare privata
recunoscuta era sau avea dreptul sa devina, la data la care conventia a fost
deschisa spre semnare, parte semnatara a Acordului provizoriu, dar care nu a
devenit parte a conventiei conform dispozitiilor din alineatele i) sau ii) din
paragraful a) al art. XXI din conventie sau din paragraful a) al prezentului
articol;
ii) orice alt stat european membru al Uniunii Internationale a
Telecomunicatiilor, care doreste sa adere la conventie dupa intrarea sa in
vigoare.
c) Orice stat care doreste sa adere la conventie in conditiile mentionate
in paragraful b) al prezentului articol (denumit in continuare stat solicitant)
instiinteaza in scris pe directorul general si ii trimite acestuia toate
informatiile pe care Consiliul semnatarilor le-ar putea cere in legatura cu
modul in care isi propune sa utilizeze segmentul spatial al EUTELSAT.
d) Consiliul semnatarilor examineaza din punct de vedere tehnic, financiar
si din punctul de vedere al exploatarii, compatibilitatea cererii de aderare a
statului solicitant cu interesele EUTELSAT si cu cele ale Semnatarilor in
domeniul de activitati ale EUTELSAT si prezinta Adunarii partilor o recomandare
in legatura cu aceasta.
e) Avind in vedere recomandarea respectiva, Adunarea partilor ia o hotarire
privind cererea statului solicitant in urmatoarele sase luni de la data la care
Consiliul semnatarilor a decis ca detine toate informatiile cerute in virtutea
paragrafului c) din prezentul articol.
Decizia Consiliului semnatarilor este comunicata fara intirziere Adunarii
partilor. Hotarirea Adunarii partilor se ia prin vot secret, conform procedurii
referitoare la hotaririle privind problemele de fond. In acest scop poate fi
convocata o sesiune extraordinara a Adunarii partilor.
f) Directorul general notifica statului solicitant conditiile de aderare
stabilite de Adunarea partilor. Aceste conditii de aderare fac obiectul unui
protocol anexa la instrumentul de aderare pe care statul in cauza il depune la
depozitar.
Art. 24
Responsabilitati
Nici o parte nu-si atrage responsabilitati individuale pentru actele si
obligatiile EUTELSAT, cu exceptia situatiei in care obligatia respectiva
rezulta dintr-un tratat in care o anumita parte si statul care cere despagubiri
sint parti. In acest caz EUTELSAT despagubeste partea in cauza cu sumele pe
care ea le-a achitat, cu exceptia cazului in care partea respectiva s-a angajat
special sa-si asume singura o astfel de responsabilitate.
Art. 25
Dispozitii diverse
a) Limbile oficiale de lucru in cadrul EUTELSAT sint franceza si engleza.
b) EUTELSAT colaboreaza tinind cont de directivele generale ale Adunarii
partilor in probleme de interes comun cu Organizatia Natiunilor Unite si cu
institutiile sale specializate, in mod special cu Uniunea Internationala a
Telecomunicatiilor, cit si cu alte organizatii internationale.
c) Conform dispozitiilor Rezolutiei 1721 (XVI) a Adunarii generale a
Natiunilor Unite, EUTELSAT adreseaza cu titlu informativ Secretariatului
general al Natiunilor Unite si institutiilor specializate interesate, un raport
anual privind activitatile sale.
Art. 26
Depozitarul
a) Guvernul Republicii Franceze este depozitarul conventiei pe linga care
sint depuse instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare, cererile de aplicare cu titlu provizoriu, ca si notificarile de
ratificare, de acceptare sau de aprobare a amendamentelor, a hotaririlor de
retragere din EUTELSAT sau a hotaririlor de incetare a aplicarii cu titlu
provizoriu a conventiei.
b) Conventia este depusa in arhivele depozitarului. Acesta transmite copii
autentificate conform cu textul conventiei tuturor statelor care au semnat-o
sau care si-au depus instrumentele de aderare, ca si Uniunii Internationale a
Telecomunicatiilor.
c) Depozitarul informeaza cit mai curind toate statele care au semnat
conventia sau care au aderat la ea, toti semnatarii, precum si, daca este
necesar, Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor:
i) despre orice semnare a conventiei;
ii) despre depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de
aprobare sau de aderare;
iii) despre inceperea perioadei de 60 de zile mentionata la paragraful a)
al art. XXII din conventie;
iv) despre intrarea in vigoare a conventiei;
v) despre orice cerere de aplicare provizorie conform paragrafului d) al
art. XXII din conventie;
vi) despre numirea directorului general, despre orice obiectie aferenta
acesteia, precum si despre confirmarea numirii sale prevazuta la paragraful a)
din art. XIII al conventiei;
vii) despre adoptarea si intrarea in vigoare a oricarui amendament la
conventie;
viii) despre orice notificare de retragere;
ix) despre orice hotarire a Adunarii partilor mentionata la paragraful b)
din art. XVIII al conventiei atunci cind o parte este considerata retrasa din
EUTELSAT;
x) despre orice hotarire a Consiliului semnatarilor conform paragrafului b)
din art. XVIII al conventiei atunci cind un semnatar este considerat retras din
EUTELSAT;
xi) despre orice substituire de semnatar efectuata conform paragrafelor b)
si c) ale art. XVIII din conventie;
xii) despre orice suspendare si despre orice restabilire a drepturilor;
xiii) despre alte notificari si comunicari avind legatura cu conventia.
d) In momentul intrarii in vigoare a conventiei, depozitarul transmite o
copie autentificata conforma cu conventia si cu Acordul de exploatare la
Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite, pentru inregistrare si publicare,
conform dispozitiilor art. 102 din Carta Natiunilor Unite.
Drept pentru care, in deplina cunostinta de cauza, subsemnatii,
reprezentanti imputerniciti corespunzator in acest scop de guvernele
respective, au semnat prezenta conventie. State membre la EUTELSAT: R.F.G.,
Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Spania, Finlanda, Franta, Grecia, Islanda,
Italia, Lichtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Norvegia, Olanda, Portugalia,
Anglia, San-Marino, Suedia, Elvetia, Turcia, Vatican, Iugoslavia.
Deschisa spre semnare la Paris, intr-un singur exemplar, in a
cincisprezecea zi a lunii iulie 1982, in limbile engleza si franceza, ambele
texte fiind autentic egale.
ANEXA A
Dispozitii tranzitorii
1. Continuitatea activitatilor
a) Orice acord trecut prin EUTELSAT INTERIMAR in virtutea Acordului
provizoriu sau a Acordului ECS si care este in vigoare la data cind ultimele
doua acorduri sus-mentionate au luat sfirsit ramine in vigoare, cu exceptia
cazului si pina in momentul in care este modificat sau anulat conform
dispozitiilor acelui acord. Orice hotarire luata de EUTELSAT INTERIMAR in
virtutea Acordului provizoriu sau a Acordului ECS si care este in vigoare la
data cind ultimele doua acorduri sus-mentionate au luat sfirsit ramine in
vigoare, exceptind cazul si pina in momentul in care aceasta hotarire este
modificata sau anulata de catre conventie sau Acordul de exploatare sau ca
urmare a aplicarii lor.
b) Daca, la momentul in care Acordul provizoriu si Acordul ECS iau sfirsit,
un organ al EUTELSAT INTERIMAR a angajat dar nu a finalizat o actiune care a
facut obiectul unei autorizari sau care este ceruta in baza Acordului
provizoriu sau a Acordului ECS, Consiliul semnatarilor se substituie acestui
organ in scopul de a duce la bun sfirsit aceasta actiune.
2. Gestiunea
a) Incepind de la data intrarii in vigoare a conventiei, intregul personal
al secretariatului general permanent instituit conform art. 9 al Acordului
provizoriu are dreptul de a fi transferat la organul executiv al EUTELSAT, sub
rezerva dispozitiilor paragrafului f) din art. XIII al conventiei.
b) Conform dispozitiilor paragrafului 1 al prezentei anexe, conditiile de
folosire a personalului care erau in vigoare in cadrul Acordului provizoriu,
continua sa fie aplicate pina cind Consiliul semnatarilor va determina noile
conditii de folosire.
c) Secretarul general al EUTELSAT INTERIMAR isi asuma atributiile primului
director general pina la intrarea acestuia in functie.
3. Transferul la EUTELSAT a functiilor administratiei imputernicite
a) Socotind de la inceputul perioadei de 60 de zile, mentionata in
paragraful a) din art. XXII al conventiei, secretarul general al EUTELSAT
INTERIMAR informeaza administratia imputernicita despre data la care intra in
vigoare conventia si isi inceteaza existenta Acordul provizoriu.
b) Secretarul general al EUTELSAT INTERIMAR ia toate masurile pentru a
asigura la momentul potrivit transferul la EUTELSAT al tuturor drepturilor si
obligatiilor asumate de administratia imputernicita in calitatea sa de
reprezentant legal al EUTELSAT INTERIMAR.
ANEXA B
Procedura de arbitraj
1. Un tribunal de arbitraj se instituie potrivit dispozitiilor din
paragrafele urmatoare, pentru a hotari in legatura cu orice diferend prevazut
in art. XX al conventiei sau la art. 20 din Acordul de exploatare.
2. Orice parte a conventiei poate sa se asocieze uneia sau alteia dintre
partile diferendului in cadrul arbitrajului.
3. Tribunalul de arbitraj se compune din trei membri. Fiecare parte a
diferendului desemneaza un arbitru, in termen de doua luni de la data primirii
cererii emisa de una din parti, de a supune diferendul arbitrajului. Atunci
cind art. XX din conventie si art. 20 din Acordul de exploatare cer, acordul
partilor pentru ca diferendul sa fie supus arbitrajului, termenul de doua luni
se calculeaza incepind cu data acelui acord. Primii doi arbitri desemneaza
intr-un termen de doua luni de la data desemnarii celui de-al doilea arbitru,
pe al treilea arbitru care prezideaza tribunalul de arbitraj. Daca unul din cei
doi arbitri nu a fost desemnat in perioada ceruta, el este desemnat, la cererea
uneia sau alteia din parti, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie,
sau in caz de dezacord intre parti, de catre secretarul general al Curtii
permanente de arbitraj. Aceeasi procedura se aplica daca presedintele
tribunalului de arbitraj nu a fost desemnat in termenul prevazut.
4. Tribunalul de arbitraj isi alege sediul si isi stabileste regulamentul
sau interior.
5. Fiecare parte ia in sarcina sa cheltuielile arbitrului pe care l-a
desemnat, precum si cheltuielile de reprezentare in fata tribunalului.
Cheltuielile presedintelui tribunalului de arbitraj sint impartite in mod egal
intre partile diferendului.
6. Sentinta tribunalului de arbitraj este data de majoritatea membrilor,
care nu se pot abtine de la vot. Respectiva sentinta este definitiva si
obligatorie pentru partile diferendului. Hotarirea nu este susceptibila de
recurs. Partile se conformeaza neintirziat hotaririi arbitrale. In caz de
diferend privind semnificatia sau aria de aplicare a hotaririi, tribunalul de
arbitraj o interpreteaza la cererea oricareia dintre partile diferendului.
AMENDAMENTUL NR. 1 LA CONVENTIA "EUTELSAT"
Conferinta interguvernamentala - PARIS, 15 decembrie 1983
Statele semnatare ale conventiei, fondatoare ale Organizatiei europene de
telecomunicatii prin satelit (EUTELSAT),
luind in considerare Conventia de constituire a Organizatiei europene de
telecomunicatii prin satelit (EUTELSAT), deschisa prin semnarea la Paris la 15
iulie 1982, si in special prevederile art. XXII din aceasta conventie,
constatind ca semnaturile, ratificarile, acceptarile sau aprobarile cerute
pentru intrarea in vigoare a conventiei risca sa nu poata fi intrunite inaintea
expirarii intervalului de 18 luni la sfirsitul caruia, potrivit dispozitiilor
art. XXII paragraful b), conventia nu intra in vigoare,
dorind ca intrarea in vigoare a conventiei sa poata avea loc cit mai repede
cu putinta,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
In a 12-a fraza a paragrafului b) al art. XXII al conventiei, cuvintele
"18 luni" sint inlocuite prin cuvintele "36 luni".
Art. 2
Prezentul amendament al conventiei intra in vigoare la data intrarii in
vigoare a conventiei.
Intocmit la Paris la 15 decembrie 1983, in limbile franceza si engleza,
ambele texte sint echivalente si formeaza un singur original.