LEGE
Nr. 745 din 7 decembrie 2001
pentru ratificarea Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Guvernul Republicii Turcia privind crearea unei linii directe de ferry-boat
intre Samsun si Constanta, semnat la Ankara la 15 iulie 1996
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 835 din 27 decembrie 2001

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Republicii Turcia privind crearea unei linii directe de ferry-boat intre Samsun
si Constanta, semnat la Ankara la 15 iulie 1996.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 noiembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia privind crearea unei
linii directe de ferry-boat intre Samsun si Constanta
1. In conformitate cu Conventia cu privire la transporturile internationale
pe calea ferata (COTIF), Regulile uniforme referitoare la Contractul de
transport international de marfuri (CIM), cu Acordul european privind marile
linii de transport international combinat si instalatii conexe (AGTC), incheiat
la Geneva la 1 februarie 1991, luand in considerare prevederile Acordului
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia privind crearea unor
linii directe pe Marea Neagra intre porturile romanesti si turcesti, incheiat
in aprilie 1982, Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia, denumite in
continuare parti contractante, convin ca incepand cu data de 1 august 1995 cel
tarziu sa fie data in exploatare linia de navigatie Constanta - Samsun,
prescurtat linia FBCS, deservita de nave multifunctionale (ferry-boats).
2. Pe baza solicitarilor celor doua parti Oficiul Central pentru
Transportul International Feroviar (OCTI) va inscrie linia de navigatie in
lista liniilor CIM pentru vagoane de cale ferata si in legatura cu traficul
rutier dintre cele doua tari si in tranzit pe teritoriul acestora.
Pe linia FBCS se pot transporta urmatoarele:
- marfuri in vagoane complete sau colete incarcate in vagoane;
- marfuri in containere - conform standardelor Organizatiei Maritime
Internationale (IMO), incarcate pe vagoane speciale de cale ferata sau
semiremorci auto, cu respectarea regulilor interne si internationale de transport
feroviar si rutier;
- marfuri in vehicule cu sau fara remorci;
- vehicule CF sau rutiere incarcate ori goale, cu sau fara remorci,
autobuze fara pasageri, alte tipuri de autovehicule goale insotite de soferii
lor, autoturisme cu ocupantii acestora, in limitele capacitatii disponibile;
- expeditii postale incarcate in vagoane sau in autovehicule in baza
acordului dintre partile contractante.
Conditiile de transport pentru tipurile de marfuri mentionate mai sus vor
fi stabilite in detaliu intr-un acord incheiat cu partile interesate.
Compania Romana de Transport combinat cu sediul in Romania si o
intreprindere turca ce va fi desemnata de Guvernul Turciei vor opera navele pe
aceasta linie.
3. In cazul in care linia FBCS se dovedeste a fi rentabila pentru ambele
parti contractante, partea turca poate fi de acord sa sporeasca numarul de
linii pe podul mobil de la Samsun.
Pentru dezvoltarea acestei linii si utilizarea la capacitate a navelor,
ambele parti contractante vor dirija pe noua ruta expeditiile in vagoane, in
autovehicule si in containere incarcate pe vagoane si autovehicule, inclusiv
cele provenite de la terti; prioritate se va acorda vagoanelor la transportul
pe ferry-boat. Capacitatea ramasa va fi alocata autocamioanelor si trailerelor.
4. Traficul de vagoane si camioane dintre Romania si Republica Turcia,
precum si traficul de tranzit se vor desfasura in conformitate cu regulile
stabilite de Contractul de transport international feroviar de marfuri (CIM),
Uniunea Internationala pentru Transport Rutier (IRU) si acordul incheiat intre
CFR si TCDD (anexa nr. 1).
De asemenea, prevederile conventiilor internationale in cadrul Organizatiei
Maritime Internationale (IMO) privind securitatea navigatiei, care sunt
obligatorii pentru fiecare parte contractanta, vor fi aplicate de autoritatile
competente ale fiecarei parti.
5. O data cu intrarea in exploatare a liniei FBCS isi va incepe activitatea
Dispeceratul permanent pentru controlul traficului, conform prevederilor anexei
nr. 2.
6. Programul curselor cu nava ferry-boat va fi stabilit de comun acord,
tinandu-se seama de recomandarile Livretului international de marfuri (LIM).
Programul definitiv al liniei FBCS, precum si programul curselor suplimentare
se vor stabili de comun acord de catre Dispeceratul permanent pentru controlul
traficului.
Dispeceratul va depune toate eforturile pentru prevenirea oricarei
perturbari in desfasurarea traficului pe linia FBCS si va recomanda
introducerea sau renuntarea la orice itinerar suplimentar in transportul
terestru.
7. Pregatirea vehiculelor, imbarcarea si debarcarea se vor efectua cu
personalul terminalelor, iar amararea se va face cu personalul navei.
8. Tariful feroviar pentru aceasta linie se stabileste intre CFR si TCDD
(anexa nr. 3). Acest tarif este deschis unor terte parti, in special tarilor
din Orientul Mijlociu.
9. In legatura cu prevederile art. 10 din Acordul incheiat la 8 aprilie
1982 serviciile legate de exploatarea liniei FBCS vor fi realizate de companiile
de transport combinat din Romania si Republica Turcia, membre UIRR, care vor fi
desemnate.
Ambele parti contractante au convenit ca vor reexamina aceasta problema in
conformitate cu art. 14.
10. Conditiile si procedurile de plata pentru cheltuielile, taxele si
impozitele portuare vor fi cele prevazute in anexa nr. 3 si vor fi aceleasi
pentru ambele porturi Constanta si Samsun.
Orice diferend care apare la perceperea acestor cheltuieli, taxe si
impozite pentru servicii portuare se va solutiona conform prevederilor COTIF.
11. Fiecare parte contractanta va lua masurile necesare pentru securitatea
terminalului si instalatiilor de la tarm in traficul ferry-boat dintre
Constanta si Samsun.
Fiecare parte contractanta va informa cealalta parte asupra oricarei
intentii de a modifica aceste masuri de securitate stabilite.
12. In cazul in care apar unele diferente in aplicarea si/sau in
interpretarea acestui memorandum de intelegere si daca cele doua parti
contractante nu pot ajunge la un consens, neintelegerile vor fi solutionate in
conformitate cu art. 9 din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Republicii Turcia privind crearea unor legaturi directe pe Marea Neagra intre
porturile romanesti si turcesti, incheiat in aprilie 1982.
13. Reglementarile in probleme de exploatare, tehnice si financiare vor fi
convenite intre companiile si societatile care participa la trafic din Romania
si Republica Turcia.
14. Acest memorandum de intelegere poate fi completat sau modificat prin acordul
mutual al ambelor parti contractante. Orice modificare sau propunere sugerata
de una dintre partile contractante trebuie sa primeasca raspuns intr-o perioada
nu mai mare de 3 luni de la data primirii.
Ambele parti contractante convin ca autoritatile lor corespunzatoare, daca
se considera necesar, pot face de comun acord orice modificare a anexelor, fara
modificarea textului de baza al acestui memorandum de intelegere.
15. Ambele parti contractante au convenit sa reexamineze acest memorandum de
intelegere la 6 luni de la data intrarii lui in vigoare, pentru a analiza
rezultatele obtinute in perioada primelor 6 luni de exploatare, si sa modifice
acest memorandum de intelegere daca considera necesar.
16. Acest memorandum de intelegere poate fi denuntat de oricare dintre
partile contractante in termen de 6 luni de la notificare.
17. Acest memorandum de intelegere va intra in vigoare dupa notificare si
dupa schimbul instrumentelor de ratificare.
Acest memorandum de intelegere este redactat in 3 exemplare originale in
limbile romana, turca si engleza, toate textele fiind egal autentice.
In caz de divergente, in ceea ce priveste implementarea si interpretarea,
intre textele in limbile romana si turca va prevala textul in limba engleza.
Incheiat la Ankara la 15 iulie 1996.
Pentru Guvernul Romaniei,
Aurel Novac,
ministrul transporturilor
Pentru Guvernul Republicii Turcia,
Omer Barutcu,
ministrul transporturilor si comunicatiilor
ANEXA 1
la memorandum
ACORD
privind traficul feroviar pe linia de ferry-boat intre Constanta si Samsun
Caile Ferate Romane (CFR) si Caile Ferate de Stat ale Republicii Turcia
(denumite in continuare TCDD) au convenit asupra transportului feroviar pe
linia de ferry-boat intre Constanta si Samsun, cu urmatoarele prevederi:
CAP. 1
Prevederi generale
1. Caile Ferate Romane (CFR) si Caile Ferate de Stat ale Republicii Turcia
(TCDD) au desemnat statia Samsun de pe teritoriul Republicii Turcia ca statie
de schimb.
2. La statia de schimb Samsun se efectueaza urmatoarele activitati de
transporturi:
- din Turcia spre Romania si alte tari; sau
- in tranzit prin Turcia spre Romania si alte tari; sau
- din Romania spre Turcia si alte tari; sau
- in tranzit prin Romania spre Turcia si alte tari.
Activitati
2.1. Primirea si predarea:
- tuturor tipurilor de vagoane de marfa incarcate sau goale admise pe linia
FBCS;
- transportului de autoturisme cu ocupantii acestora;
- autovehiculelor incarcate sau goale, cu sau fara remorca, autobuze fara
pasageri;
- expeditiilor postale incarcate in vagoane sau vehicule rutiere.
2.2. La imbarcare sau debarcare se va acorda prioritate vagoanelor.
Capacitatea ramasa va fi alocata camioanelor si altor tipuri de autovehicule
rutiere. Numarul maxim de camioane alocate este de 40.
Activitati comerciale
2.3. Primirea si predarea vagoanelor colective, vagoanelor complete si
grupurilor de vagoane
Operatiuni de manevra
2.4. Debarcarea vagoanelor sosite pe reteaua TCDD si imbarcarea vagoanelor
in directia CFR
2.5. Aranjarea marfurilor in vagoane, solutionarea problemelor comerciale
si repararea vagoanelor
3. Controlul tehnic si comercial al tuturor tipurilor de marfuri si
materiale care urmeaza sa fie expediate pe nava ferry-boat de la o retea la
cealalta se va efectua de catre autoritatile competente ale ambelor parti
contractante in portul Samsun.
4. Avandu-se in vedere ca CFR si TCDD sunt membre ale RIV (Regulament
pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international),
COTIF (Conventia privind transporturile feroviare internationale) si ale altor
conventii internationale, ambele parti contractante vor respecta in cadrul
relatiilor lor prevederile si recomandarile acestor regulamente si conventii.
5. Statia Samsun va fi punctul de legatura in ceea ce priveste tariful.
6. Sarcina pe osie admisa pe linia de ferry-boat Constanta - Samsun (FBCS)
si pe liniile de cale ferata deservite de FBCS va fi in conformitate cu
regulamentul RIV (RIV - anexa nr. II).
7. Pentru vagoanele cu transporturi exceptionale sarcina pe osie si
gabaritul de incarcare vor fi conform fisei UIC (Uniunea Internationala a
Cailor Ferate) nr. 502.
CAP. 2
Personalul CFR cu activitate in portul Samsun
1. CFR isi vor desemna un reprezentant in Samsun, TCDD pot avea un
reprezentant in Constanta.
2. Reprezentantii CFR si TCDD vor inregistra reciproc si vor semna data si
ora locala de sosire a vagonului pe documentele de predare, care vor constitui
baza pentru plata chiriei vagoanelor care au sosit in statia Samsun si care au
fost introduse pe linia terminal pentru a fi predate pentru Constanta.
Reprezentantul CFR va confirma data si ora locala de sosire a fiecarui
vagon intr-un registru special.
3. Pe durata prestarii serviciilor relatiile dintre personalul CFR si TCDD
se vor baza pe cooperare si intelegere reciproca. Orice litigii aparute vor fi
solutionate prin decizie comuna a reprezentantului CFR si a sefului de statie
din Samsun. Daca nu se gaseste nici o solutie, problema va fi solutionata de
cele doua parti contractante.
4. TCDD sunt responsabile sa asigure un birou pentru personalul care va fi
angajat in portul Samsun. In plus, se va asigura personalului CFR tot sprijinul
necesar pentru indeplinirea atributiilor sale in portul Samsun. La cerere, TCDD
vor asigura cazarea personalului CFR, cu conditia suportarii de catre CFR a
chiriei.
5. Avandu-se in vedere ca statia Samsun a fost desemnata ca statie de
schimb, se va incheia un acord separat pentru serviciile care vor fi prestate
in aceasta statie.
CAP. 3
Primirea si predarea
1. In portul de schimb Samsun primirea si predarea paletelor,
containerelor, a vehiculelor incarcate, vagoanelor de marfa de la CFR la TCDD
si invers, controlul tehnic si comercial si primirea documentelor respective se
efectueaza in portul Samsun de catre reprezentantii autorizati ai celor doua
parti contractante, in conformitate cu regulile si prevederile acestui acord si
cu reglementarile internationale.
2. Primirea si predarea se vor efectua pe baza de note de predare separate
pentru:
- vagoane incarcate sau descarcate ori alte vehicule feroviare;
- containere pe vagoane;
- palete si vehicule incarcate pe vagoane.
Nota de predare se va prezenta reciproc intre reprezentantii CFR si TCDD
desemnati pentru indeplinirea acestei sarcini, in grupa de imbarcare/debarcare
din statia de schimb Samsun. Toate tipurile de vehicule rutiere incarcate sau
descarcate, care se deplaseaza pe propriile roti, vor fi primite de oficialii
CFR si de agentiile desemnate de CFR.
Primirea si predarea vagoanelor se vor efectua pe toata durata anului fara
intrerupere, cu exceptia reparatiilor programate si notificate catre TCDD in
timp util (minimum 45 de zile). Toate vagoanele sosite in Samsun cu
ferry-boatul dupa data intreruperii vor fi expediate via Kapikule. In acest caz
parcursul gol necompensat in ambele directii, pentru reteaua BDZ, va fi in
sarcina CFR. Imbarcarea-debarcarea si predarea vor incepe, de asemenea, cu
acordul capitanului vasului, dupa incheierea procedurilor vamale si cuplarea
podului mobil.
Data si ora locala indicate in documentul de predare a vagonului, semnate
de reprezentantii CFR si TCDD in port, vor fi considerate drept data si ora
predarii vagoanelor.
Partile care primesc si predau vagoanele vor semna documentele si vor nota
data si sigiliul, de asemenea.
Administratia de cale ferata care va preda vagoanele va intocmi documentul
de predare a vagonului in 4 exemplare si va preda doua dintre acestea
administratiei de cale ferata care primeste vagoanele.
3. Cu conditia ca sigiliile sa fie in stare corespunzatoare, vagoanele
complete si grupurile de vagoane vor fi primite si predate reciproc impreuna cu
documentele acestora, fara control, conform inregistrarilor din lista de predare.
4. Rectificarile necesare pe lista de predare se fac fara a schimba textul
original. Aceste rectificari trebuie sa fie confirmate reciproc prin semnatura.
5. In cazul unei avarii sau al unui defect se va intocmi un proces-verbal
model 29 PIM, conform PIM (Prescriptiile internationale pentru marfuri).
Numarul procesului-verbal de predare va fi inscris pe fiecare exemplar al
documentului de predare. Acest proces-verbal de predare se va redacta in
limbile romana si turca, cu traducere in limba engleza.
6. Primirea si predarea vagoanelor in portul Samsun
a) Vehiculele feroviare se considera primite dupa ce nota si tabelul de
predare a vagonului vor fi semnate de catre administratia primitoare, la sosire
si la plecare.
b) Vagoanele care urmeaza sa fie predate catre Constanta, care sosesc in
statia de schimb Samsun, vor fi predate cu semnatura reprezentantului CFR pe
nota de predare. Predarea si primirea vagoanelor in portul Samsun se vor
realiza pe liniile de predare din terminal, stabilite de TCDD. Incepand de la
ora locala si de la data predarii chiria vagoanelor va fi suportata de CFR. In
cazul unei nereguli gasite de reprezentantii CFR si TCDD in timpul verificarii
tehnice si comerciale, ce ar putea determina respingerea vagonului conform
prevederilor RIV (Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa
in trafic international) si PIM (Prescriptiile internationale pentru marfuri),
va ramane in sarcina TCDD sa elimine defectul. Pana la remedierea defectului si
predarea vagonului catre reprezentantul CFR din portul Samsun TCDD sunt
responsabile pentru chiria vagonului din ziua sosirii acestuia pe linia de
predare. In cazul in care vagonul este deteriorat, se aplica prevederile RIV
(Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic
international) si PIM (Prescriptiile internationale pentru marfuri).
Paza si protectia vagonului, inclusiv a sigiliilor, revin TCDD pana cand
acestea parasesc podul mobil pentru a fi incarcate pe nava.
c) Momentul incetarii responsabilitatii TCDD se confirma prin
contrasemnarea notei de predare de catre ofiterul navei insarcinat cu
imbarcarea.
d) In momentul in care vagonul paraseste linia TCDD se considera ca acesta
a fost primit si predat complet in bune conditii.
e) Daca in timpul imbarcarii se constata un vagon cu sigiliul rupt sau
defect, in conformitate cu termenii RIV (Regulamentul pentru folosirea
reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international) si PIM (Prescriptii
internationale pentru marfuri), acesta va fi imbarcat numai dupa intocmirea
formalitatilor necesare. Daca aceste formalitati nu pot fi intocmite pana la
plecarea ferry-boatului, plata chiriei se suporta de TCDD pana la sosirea
urmatorului ferry-boat, conform orarului.
Sistemul aplicat pentru primirea-predarea vagoanelor dinspre Constanta spre
Samsun se va aplica, de asemenea, si vagoanelor dinspre Samsun spre Constanta.
La debarcarea vagoanelor de pe ferry-boatul venind din directia Constanta -
Samsun reprezentantul CFR va hotari daca vagonul gasit defect tehnic va fi
intors pe ferry-boat. In cazul in care vagonul ramane pe liniile TCDD,
raspunderea financiara pana la eliminarea defectului revine CFR. Totusi, daca
defectul nu poate fi remediat pana la urmatoarea cursa a ferry-boatului,
respectivul vagon va fi returnat cu urmatoarea cursa a ferry-boatului.
7. Daca durata de asteptare a vagoanelor in Samsun cu destinatia Constanta
depaseste 15 zile, datorita unei intreruperi a functionarii ferry-boatului sau
oricarui alt motiv, reprezentantul CFR va notifica TCDD in termen de 3 zile, in
vederea expedierii respectivelor vagoane via Kapikule. Daca nu s-a facut
notificarea, TCDD notifica CFR prin fax. Daca in termen de 4 zile nu se
primeste nici un raspuns, TCDD sunt autorizate sa expedieze vagoanele
respective via Kapikule. In acest caz parcursul gol de intoarcere pe reteaua
BDZ va fi in sarcina CFR.
In cazul unei intreruperi a functionarii ferry-boatului conform
programului, TCDD sunt autorizate sa expedieze imediat via Kapikule vagoanele
incarcate cu marfuri perisabile, cum ar fi: animale vii, vegetale, fructe si
alte marfuri de acest fel.
Plata chiriei si a altor despagubiri rezultand din RIV (Regulamentul pentru
folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international) si costurile
de transport al vagoanelor expediate via Kapikule, Samsun - Kapikule si
Svilengrad - Russe vor fi suportate de CFR.
7.1. Nu se va percepe reciproc plata chiriei pentru perioadele de asteptare
a vagoanelor CFR predate catre CFR in statia Samsun si a vagoanelor TCDD
predate in Constanta. Dincolo de Samsun si Constanta vagoanele ambelor
administratii vor fi exceptate de la plata chiriei pentru 108 ore.
CAP. 4
Accidente si responsabilitati
1. Responsabilitatea este preluata in momentul predarii si primirii
vagonului (vagoanelor).
2. Cercetarea in vederea determinarii responsabilitatii accidentului se va
efectua de catre administratia in a carei raza a avut loc accidentul. Daca CFR
sunt considerate raspunzatoare pentru accident, CFR vor fi imediat informate in
vederea determinarii si examinarii reciproce a pagubelor.
Examinarea reciproca se efectueaza de catre un numar egal de experti de la
ambele administratii. La incheierea examinarii cele doua parti contractante vor
redacta un raport si il vor semna.
3. Compensatiile si responsabilitatea pentru avariile care au avut loc pe
ferry-boat si in porturile Samsun si Constanta in trafic international vor fi
determinate in conformitate cu reglementarile internationale si cu prevederile
RIV (Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic
international).
4. Daca vagoanele defecte provoaca avarii si accidente, in acest caz
administratia raspunzatoare pentru accident si daunele inregistrate va fi determinata
in conformitate cu prevederile RIV (Regulamentul pentru folosirea reciproca a
vagoanelor de marfa in trafic international).
CAP. 5
Comisia mixta si litigiile
1. CFR si TCDD vor crea o comisie mixta pentru a rezolva litigiile si
pentru a aplica prevederile acestui acord.
2. La solicitarea uneia dintre partile contractante comisia mixta se
intruneste pe rand pe teritoriul fiecarei tari.
3. Comisia mixta se va intruni pentru sedinte in cazurile in care se
considera necesar sa se faca schimbari ale prevederilor acordului si pentru a
aplica aceste schimbari.
CAP. 6
Limbi
1. Reprezentantul CFR in portul Samsun va folosi limbile turca si engleza
si va actiona ca translator intre reprezentantul CFR pe nava si reprezentantii
TCDD care lucreaza in statia Samsun.
2. Documentele care se vor semna in acelasi timp de reprezentantii oficiali
ai celor doua administratii vor fi redactate in limbile engleza si turca.
Prevederi finale
1. Reglementarile internationale si prevederile altor acorduri
internationale la care participa ambele administratii se vor aplica problemelor
nereglementate in acest acord.
2. Acest acord va intra in vigoare dupa data punerii in exploatare a liniei
de ferry-boat Constanta-Samsun.
3. Acest acord este incheiat pe durata nelimitata. Cu toate acestea, una
dintre partile contractante poate renunta la implementarea acestei linii de
navigatie. In acest caz acordul poate fi denuntat de una din partile
contractante in termen de 3 luni de la notificare.
ANEXA 2
la memorandum
DISPECERATUL PERMANENT PENTRU CONTROLUL TRAFICULUI
1. Dispeceratul permanent pentru controlul traficului este un organ comun
operativ de lucru, format dintr-un reprezentant din conducere si un dispecer ai
partii romane si un reprezentant si un dispecer desemnati de partea turca.
2. Dispeceratul permanent pentru controlul traficului are urmatoarele
atributii:
- acoperirea in totalitate a capacitatii de transport a navei ferry-boat;
- pregatirea listei de incarcare pentru acoperirea capacitatii navei pe
baza informatiilor primite de la membrii Dispeceratului permanent pentru
controlul traficului ai celeilalte parti contractante, de la administratia
feroviara si de la proprietarii de camioane;
- rezolvarea prompta a problemelor ce deriva din trafic, acostarea navelor
si respectarea graficului;
- rezolvarea problemelor legate de intocmirea formalitatilor tehnice,
comerciale si de decont.
3. Sediile membrilor Dispeceratului permanent pentru controlul traficului
vor fi stabilite inainte de deschiderea liniei prin acord intre partile
contractante.
4. In scopul asigurarii unei legaturi continue intre membrii
Dispeceratului, fiecare parte contractanta va comunica in scris celeilalte
parti numele membrilor Dispeceratului permanent pentru controlul traficului,
adresa acestora si numerele de telefon, precum si codul radio pentru
comunicatiile radio.
5. Prin radio se poate stabili legatura cu comandantii navelor ferry-boat.
6. In luna aprilie a fiecarui an reprezentantii Dispeceratului permanent
pentru controlul traficului se vor intalni in scopul solutionarii problemelor
aparute in exploatarea liniei si pentru stabilirea masurilor operative pentru
anul urmator.
Daca vor fi necesare sedinte suplimentare, data si locul acestora vor fi
stabilite de comun acord de catre autoritatile competente ale celor doua parti
contractante.
ANEXA 3
la memorandum
TARIFE
Ambele parti contractante au convenit sa elaboreze un nou proiect de tarif
comun de aplicabil pe linia FBCS, pe baza proiectului de tarif comun al cailor
ferate din tarile balcanice, si au convenit asupra urmatoarelor:
1. La toate serviciile portuare care se ofera pentru transporturile care
utilizeaza legatura de ferry-boat Constanta - Samsun se aplica tariful portuar
TCDD in vigoare.
1.1. Pentru vagoanele care sosesc si pleaca pe ferry-boat se percep in
porturile Constanta si Samsun urmatoarele taxe, in primele 3 luni:
- 28 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe 2 osii;
- 40 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe 4 osii;
- 54 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe mai mult de 4 osii.
La sfarsitul acestor 3 luni se vor percepe urmatoarele taxe:
- 30 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe 2 osii;
- 45 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe 4 osii;
- 60 dolari S.U.A. pentru vagoanele pe mai mult de 4 osii.
2. In transporturile terestre pe caile ferate CFR si TCDD, care utilizeaza
linia FBCS, se aplica tabelele de preturi anexate (tabelele de preturi nr. 1 si
2) pentru linia FBCS cu doua clase tarifare, separat pentru import/export si
tranzit.
3. La transporturile cu navele "Eforie" si "Mangalia"
se aplica:
3.1. la vagoane taxele prevazute in tabelul nr. 1, care vor fi calculate in
functie de tonajul de 10 t, 15 t, 20 t, 25 t si mai mult, pentru distanta de
711 km;
3.2. pentru autovehicule (vehicule rutiere) se aplica o taxa de 500 dolari
S.U.A. pe fiecare TIR incarcat sau gol;
3.3. pentru vagoanele de cale ferata si particulare, care circula in stare
goala pe parcursul de inapoiere spre caile ferate proprietare conform RIV
(Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic
international), transportul pe ferry-boat este gratuit daca vagonul a circulat
la dus cu incarcatura pe linia FBCS;
3.4. pentru transportul fara incarcatura al vagoanelor particulare care se
inapoiaza la proprietar utilizand nava ferry-boat, vagoane care nu utilizeaza
linia FBCS cu incarcatura, taxarea se face conform paragrafului 21 pct. 3 din
tariful TRT.
4. Dispozitiile privind marfurile excluse sau conditional admise la
transport, conform CIM (Reguli uniforme privind contractul de transport
international de marfuri), sunt, de asemenea, aplicabile pe linia FBCS.
Totusi transporturile funerare sunt excluse la transportul pe linia FBCS.
5. Pentru transporturile in tranzit care utilizeaza linia FBCS reducerile
si risturnele mentionate mai jos se aplica la preturile de tranzit unitare din
tabelul preturilor de tranzit de pe retelele CFR si TCDD. Totusi reducerile si
risturnele ce se aplica de catre TCDD sunt valabile pana la data de 31
decembrie 1995.
______________________________________________________________
TCDD CFR
______________________________________________________________
Reducere Risturna Reducere Risturna
______________________________________________________________
35% 5.000 t 3% 30 - 70%*) 3%
20.000 t 4% 8%
25.000 t si peste 5% 12%
25.000 t
si peste 18%
______________________________________________________________
*) Pentru import/export in vagoane CFR.
Reducerile si risturnele aplicate pe reteaua TCDD nu sunt valabile pentru
transporturile de animale vii, de coletarie si marfuri periculoase din clasele
1 - 4 RID (Regulament international pentru transportul marfurilor periculoase),
precum si pentru transporturile exceptionale.
6. Pentru traficul reciproc intre tarile europene, pe de o parte, si
Republica Turcia, pe de alta parte, care utilizeaza linia FBCS, taxele (taxa de
transport feroviar, taxa de transport pe ferry-boat, taxele accesorii, taxele
de vama etc.) aferente, dupa caz, parcursului pana la portul Samsun trebuie sa
fie platite de expeditor, iar de la acest punct de frontiera pana la gara de
destinatie, de catre destinatar.
Pentru traficul reciproc intre tarile europene, pe de o parte, si Siria,
Liban, Irak si Iran, pe de alta parte, in tranzit prin Republica Turcia, care
utilizeaza linia de ferry-boat Constanta - Samsun, taxele (taxa de transport
feroviar, taxa de transport pe ferry-boat, taxele accesorii, taxele de vama
etc.) aferente, dupa caz, parcursului pana la punctul de frontiera turco-sirian
Meydan - Ekbez, Nusaybin sau turco-iranian Kapikoi/Razi trebuie sa fie platite
de expeditor, iar de la aceste puncte de frontiera pana la gara de destinatie,
de catre destinatar.
Pentru transporturile ce se vor efectua prin utilizarea liniei FBCS spre
tarile C.S.I. si dincolo de aceste tari via Dogukapi trebuie sa se obtina o
autorizatie prealabila.
Totusi pentru transporturile efectuate in numele unui destinatar din
Republica Turcia si care continua pe sosea ori sunt supuse operatiunii de
reexpediere nu este obligatorie obtinerea autorizatiei prealabile.
Celelalte taxe survenite in parcurs sau la gara de destinatie si care nu
figureaza in tarif sunt platite de catre destinatar.
7. Reglementarea traficurilor si decontarilor, in cazul transporturilor
care utilizeaza linia FBCS, face obiectul unei comunicari la UIC (Uniunea
Internationala a Cailor Ferate) de catre CFR si TCDD, simultan cu inscrierea
liniei FBCS, tinandu-se seama de principiile din RSM (Reglementari speciale
pentru traficul international de marfuri).
8. Nu se va solicita in mod reciproc taxa de locatie pentru vagoanele CFR
livrate la CFR in portul Samsun, precum si pentru termenele de stationare a
vagoanelor TCDD in portul Constanta. In afara de porturile Samsun si Constanta
vagoanele celor doua retele sunt exonerate de plata taxei de locatie pe o
durata de 108 ore.
9. Taxele pentru stationarea vagoanelor apartinand altor retele decat CFR
si TCDD vor fi calculate conform RIV (Regulamentul pentru folosirea reciproca a
vagoanelor de marfa in trafic international). Fiecare parte contractanta are
dreptul sa incheie un acord bilateral cu alte retele in aceasta problema.
10. Taxele de transport vor fi calculate separat pe parcursurile CFR si
TCDD si pentru sectiunea maritima pe ferry-boat.
11. Lista clasificarii marfurilor conform Nomenclatorului armonizat al
marfurilor (NHM), inserata in acest tarif, este anexata.
12. Pe parcursurile in tranzit pe liniile CFR si TCDD, pentru
transporturile in vagoane complete, care utilizeaza linia FBCS, in masura in
care nu exista alte reglementari, se aplica dispozitiile regulamentare nationale
ale fiecarei tari conform art. 10 din CIM (Reguli uniforme referitoare la
contractul de transport international feroviar de marfuri).
13. Pentru transporturile de containere mari fiecare retea va aplica
propriul tarif special pentru containerele mari.
14. O lista a marfurilor periculoase din clasele 1 - 4 RID (Regulamentul
international pentru transportul marfurilor periculoase) va fi elaborata de
catre CFR si va fi inserata in tarif.
TABELUL I
PRETURILE UNITARE
pentru transportul feroviar al marfurilor de import-export cu vagon complet
PRETURILE UNITARE
pentru transportul maritim al marfurilor, care foloseste ferry-boatul Constanta
- Samsun cu vagon complet
- in centime elvetiene/100 kg -
_____________________________________________________________________________
Distanta in km Clasa 1 Clasa 2
_____________________________ _____________________________
10 t 15 t 20 t 25 t 10 t 15 t 20 t 25 t
_____________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7 8 9
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
0 - 20 10 7 7 7 8 6 6 5
_____________________________________________________________________________
21 - 40 26 21 19 18 21 18 16 15
_____________________________________________________________________________
41 - 60 42 35 31 30 35 30 26 25
_____________________________________________________________________________
61 - 80 58 49 43 41 49 42 36 35
_____________________________________________________________________________
81 - 100 74 62 55 53 63 54 47 45
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
101 - 120 90 76 67 64 77 66 57 55
_____________________________________________________________________________
121 - 140 105 90 78 74 91 79 68 65
_____________________________________________________________________________
141 - 160 121 104 91 87 105 90 79 75
_____________________________________________________________________________
161 - 180 137 117 102 98 118 102 89 84
_____________________________________________________________________________
181 - 200 153 131 114 109 133 113 100 95
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
201 - 220 169 144 127 121 146 126 110 105
_____________________________________________________________________________
221 - 240 185 159 139 132 161 138 120 114
_____________________________________________________________________________
241 - 260 201 172 150 143 175 149 131 125
_____________________________________________________________________________
261 - 280 217 186 163 155 188 162 141 135
_____________________________________________________________________________
281 - 300 234 200 175 167 202 174 152 145
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
301 - 320 249 213 186 178 216 185 162 154
_____________________________________________________________________________
321 - 340 265 228 199 190 231 197 173 165
_____________________________________________________________________________
341 - 360 281 241 211 201 244 210 183 175
_____________________________________________________________________________
361 - 380 298 255 222 212 258 221 193 184
_____________________________________________________________________________
381 - 400 313 268 235 224 272 233 204 194
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
401 - 420 330 282 246 235 286 245 214 205
_____________________________________________________________________________
421 - 440 346 296 260 246 300 257 225 214
_____________________________________________________________________________
441 - 460 361 309 271 258 314 270 236 224
_____________________________________________________________________________
461 - 480 377 323 283 269 328 280 245 234
_____________________________________________________________________________
481 - 500 393 337 295 281 341 293 256 244
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
501 - 550 399 342 300 285 347 298 260 248
_____________________________________________________________________________
551 - 600 437 375 328 312 380 326 285 271
_____________________________________________________________________________
601 - 650 475 407 356 339 413 354 310 295
_____________________________________________________________________________
651 - 700 513 440 385 367 446 382 337 319
_____________________________________________________________________________
701 - 750 551 473 413 393 479 410 359 342
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
751 - 800 589 505 441 420 512 439 384 366
_____________________________________________________________________________
801 - 850 626 538 470 448 545 468 409 389
_____________________________________________________________________________
851 - 900 664 570 499 475 578 496 434 413
_____________________________________________________________________________
901 - 950 702 603 527 502 611 524 459 437
_____________________________________________________________________________
951 - 1.000 741 634 555 528 644 552 483 460
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1.001 - 1.100 758 650 569 542 660 566 495 471
_____________________________________________________________________________
1.101 - 1.200 776 665 582 554 675 578 506 482
_____________________________________________________________________________
1.201 - 1.300 844 723 632 603 733 629 550 524
_____________________________________________________________________________
1.301 - 1.400 912 781 683 651 792 679 594 566
_____________________________________________________________________________
1.401 - 1.500 979 839 733 699 851 729 638 607
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1.501 - 1.600 1.046 896 785 747 909 780 682 650
_____________________________________________________________________________
1.601 - 1.700 1.113 955 835 795 968 829 726 692
_____________________________________________________________________________
1.701 - 1.800 1.181 1.012 886 844 1.026 880 770 733
_____________________________________________________________________________
1.801 - 1.900 1.248 1.070 936 892 1.085 930 814 773
_____________________________________________________________________________
1.901 - 2.000 1.316 1.128 987 940 1.144 981 858 817
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
2.001 - 2.100 1.339 1.147 1.003 956 1.164 997 873 831
_____________________________________________________________________________
2.101 - 2.200 1.361 1.166 1.021 972 1.183 1.014 888 845
_____________________________________________________________________________
2.201 - 2.300 1.423 1.221 1.068 1.017 1.238 1.061 928 885
_____________________________________________________________________________
2.301 - 2.400 1.487 1.275 1.115 1.062 1.293 1.109 970 923
_____________________________________________________________________________
2.401 - 2.500 1.550 1.329 1.163 1.107 1.348 1.155 1.011 963
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Pentru parcursul C.F.R. se aplica o majorare de 2% preturilor din acest
tabel.
Pentru transportul maritim al marfurilor, care foloseste linia de
ferry-boat Constanta - Samsun, a se vedea sectiunea 2 paragraful 4 pct. 11 din
tariful TRT.
Observatie: tabloul de preturi unitare pentru import- export prezinta o
modificare a distantei minimale de aplicare a tarifului de la 100 km - dupa cum
s-a prevazut in tariful turco-bulgar - la 20 km, dupa propunerea C.F.R.
Preturile unitare propuse tin seama de diminuarea cu distanta relativa la
zonele de 20 km.
TABELUL II
PRETURILE UNITARE
pentru transportul feroviar al marfurilor de tranzit, cu vagon complet
- in centime elvetiene/100 kg -
_____________________________________________________________________________
Distanta in km Clasa 1 Clasa 2
_____________________________________________________________
10 t 15 t 20 t 25 t 10 t 15 t 20 t 25 t
_____________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7 8 9
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
0 - 100 187 161 141 134 163 140 122 116
_____________________________________________________________________________
101 - 120 198 169 148 141 171 146 128 122
_____________________________________________________________________________
121 - 140 232 199 174 166 203 174 151 145
_____________________________________________________________________________
141 - 160 268 230 201 192 234 200 176 169
_____________________________________________________________________________
161 - 180 304 261 228 217 264 226 198 188
_____________________________________________________________________________
181 - 200 339 290 254 242 295 252 221 210
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
201 - 220 375 321 281 268 326 279 244 233
_____________________________________________________________________________
221 - 240 411 352 308 294 357 307 268 255
_____________________________________________________________________________
241 - 260 446 382 334 318 388 333 291 277
_____________________________________________________________________________
261 - 280 482 413 362 344 418 359 313 299
_____________________________________________________________________________
281 - 300 518 444 388 370 449 385 338 321
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
301 - 320 554 475 415 396 481 412 361 343
_____________________________________________________________________________
321 - 340 588 505 441 420 512 438 384 366
_____________________________________________________________________________
341 - 360 624 536 469 446 543 466 407 388
_____________________________________________________________________________
361 - 380 660 567 494 472 573 491 430 409
_____________________________________________________________________________
381 - 400 695 595 521 496 604 518 453 432
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
401 - 420 731 626 548 522 635 545 476 454
_____________________________________________________________________________
421 - 440 767 657 576 548 666 571 500 476
_____________________________________________________________________________
441 - 460 801 687 602 573 698 598 524 499
_____________________________________________________________________________
461 - 480 838 718 628 598 728 624 546 520
_____________________________________________________________________________
481 - 500 878 749 655 624 760 651 569 542
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
501 - 550 887 760 665 633 771 662 578 551
_____________________________________________________________________________
551 - 600 970 832 728 693 845 724 633 603
_____________________________________________________________________________
601 - 650 1.056 904 792 734 918 787 689 656
_____________________________________________________________________________
651 - 700 1.139 976 855 814 991 850 743 708
_____________________________________________________________________________
701 - 750 1.225 1.050 918 874 1.065 913 798 760
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
751 - 800 1.308 1.121 981 934 1.138 975 854 813
_____________________________________________________________________________
801 - 850 1.393 1.194 1.044 994 1.212 1.038 909 865
_____________________________________________________________________________
851 - 900 1.477 1.266 1.107 1.055 1.284 1.101 963 918
_____________________________________________________________________________
901 - 950 1.561 1.339 1.171 1.115 1.358 1.164 1.019 970
_____________________________________________________________________________
951 - 1.000 1.645 1.410 1.234 1.175 1.432 1.227 1.074 1.022
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1.001 - 1.100 1.684 1.444 1.264 1.204 1.466 1.256 1.099 1.047
_____________________________________________________________________________
1.101 - 1.200 1.724 1.478 1.294 1.232 1.500 1.285 1.124 1.071
_____________________________________________________________________________
1.201 - 1.300 1.875 1.607 1.406 1.339 1.630 1.397 1.222 1.164
_____________________________________________________________________________
1.301 - 1.400 2.025 1.736 1.518 1.446 1.760 1.508 1.320 1.257
_____________________________________________________________________________
1.401 - 1.500 2.174 1.864 1.630 1.553 1.891 1.620 1.418 1.350
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1.501 - 1.600 2.325 1.992 1.744 1.660 2.021 1.732 1.515 1.443
_____________________________________________________________________________
1.601 - 1.700 2.474 2.121 1.856 1.767 2.151 1.844 1.613 1.536
_____________________________________________________________________________
1.701 - 1.800 2.624 2.250 1.968 1.875 2.281 1.956 1.711 1.630
_____________________________________________________________________________
1.801 - 1.900 2.775 2.378 2.081 1.982 2.411 2.067 1.809 1.719
_____________________________________________________________________________
1.901 - 2.000 2.924 2.507 2.193 2.089 2.542 2.179 1.907 1.816
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
2.001 - 2.100 2.975 2.549 2.230 2.125 2.586 2.216 1.940 1.847
_____________________________________________________________________________
2.101 - 2.200 3.024 2.591 2.268 2.160 2.629 2.253 1.972 1.878
_____________________________________________________________________________
2.201 - 2.300 3.164 2.712 2.373 2.260 2.751 2.359 2.063 1.965
_____________________________________________________________________________
2.301 - 2.400 3.305 2.833 2.479 2.361 2.873 2.463 2.155 2.053
_____________________________________________________________________________
2.401 - 2.500 3.445 2.953 2.583 2.461 2.995 2.568 2.247 2.140
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Pentru parcursul C.F.R. se aplica o majorare de 2% la preturile cuprinse in
acest tabel.