Articolul 1Prezentele norme metodologice reglementează mecanismul de compensare de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, a debitelor şi creanţelor beneficiarilor Fondului european de garantare agricolă şi ai Fondului european agricol de dezvoltare rurală (denumite în continuare FEGA şi FEADR), precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat. Articolul 2În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a)ordonanţă semnifică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările şi completările ulterioare; b)sprijin financiar reprezintă contribuţia financiară a Comunităţii Europene, prefinanţare, sprijin financiar aferent FEGA, cofinanţare publică, astfel cum aceşti termeni sunt definiţi în art. 2 alin. (2) lit. a)-d) din ordonanţă; c)creanţele beneficiarului semnifică sprijinul financiar cuvenit acestuia, în temeiul angajamentelor legale încheiate cu APIA; d)creanţe bugetare principale semnifică debitele datorate de beneficiar, exclusiv dobânzile, penalităţile de întârziere sau majorările de întârziere, stabilite conform reglementărilor în vigoare, rezultate din derularea de către APIA a schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR; e)creanţe bugetare accesorii semnifică dobânzile, penalităţile de întârziere sau majorările de întârziere, aferente creanţelor bugetare principale, stabilite conform reglementărilor în vigoare, rezultate din derularea de către APIA a schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR; f)angajament legal reprezintă cererea de sprijin financiar depusă de beneficiarii formelor de sprijin financiar implementate de către APIA, care a fost aprobată şi introdusă pe listele de plată, precum şi contractele încheiate de către aceştia cu APIA, conform prevederilor regulamentelor Comisiei Europene prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) din ordonanţă. Articolul 3
(1) Creanţele bugetare se sting prin compensare cu creanţele beneficiarului respectiv, până la concurenţa celei mai mici sume, când ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât şi pe cea de debitor.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), creanţele bugetare rezultate din activitatea de promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe şi din activitatea de promovare a vinurilor în ţări terţe, asigurate cu garanţii suficiente, nu sunt supuse prezentelor norme metodologice.
(3) Compensarea se face din oficiu, înainte de efectuarea oricărei plăţi aferente sprijinului financiar acordat, numai pentru creanţele reciproce, constatate de către APIA faţă de beneficiarii sprijinului financiar, rezultate în mod direct din derularea formelor de sprijin pentru implementarea cărora este responsabilă. Articolul 4
(1) Dacă un beneficiar înregistrează mai multe creanţe bugetare aferente aceluiaşi fond, iar suma cuvenită acestuia nu acoperă cuantumul total al sumei datorate, stingerea creanţelor se va efectua, de drept, în următoarea ordine:a)creanţe bugetare principale sau creanţe bugetare accesorii, în ordinea vechimii; b)creanţele bugetare cu scadenţe viitoare, la solicitarea debitorului.
(2) Vechimea creanţelor bugetare se stabileşte astfel:a)în funcţie de data scadentă, în cazul creanţelor bugetare principale; b)în funcţie de data comunicării actului administrativ prin care sunt stabilite, în cazul creanţelor bugetare accesorii.
(3) Creanţele bugetare prevăzute la art. 1 vor fi compensate cu creanţele beneficiarului aferente aceluiaşi fond, urmând ca din diferenţa rămasă să fie compensate creanţele bugetare aferente celorlalte fonduri, în mod proporţional. Articolul 5
(1) În cazul creanţelor prevăzute la art. 1, care se sting prin compensare, se datorează majorări, dobânzi sau penalităţi de întârziere până la data stingerii inclusiv.
(2) Data stingerii prin compensare a creanţelor bugetare este data întocmirii notei de compensare şi înregistrării operaţiei de compensare în evidenţele APIA. Articolul 6
(1) APIA va înştiinţa debitorul cu privire la efectuarea compensării.
(2) Modelul de înştiinţare este prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. Articolul 7
(1) Solicitarea de fonduri, conform reglementărilor în vigoare, se va face după efectuarea compensării.
(2) Solicitarea de fonduri va fi însoţită de situaţia centralizatoare cu beneficiarii şi sumele cuvenite acestora, pentru fiecare schemă de sprijin în parte, însoţită de situaţia centralizată a notelor de compensare a creanţelor bugetare.
(3) Modelul situaţiei centralizate a notelor de compensare a creanţelor bugetare este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. ANEXA Nr. 1la normele metodologice Model de înştiinţare a debitorului cu privire la efectuarea compensării Aprobat/Data Director general, ………………….. Semnătura - L.S. NOTĂ privind compensarea debitelor Nr. ........./................... În temeiul art. 332 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se compensează creanţele scadente şi neachitate de către: – Numele şi prenumele/Denumirea debitorului ................... – Domiciliul fiscal ........................ ......................................... – Cod de identificare fiscală*) ..............................................Compensarea s-a efectuat din oficiu, în baza Procesului-verbal de constatare a debitului nr. ................../.............................., întocmit de către ....................., şi a Deciziei de plată/Notei de avans/Certificatului de plată nr. ......................../.............................., întocmită/întocmit de către ...................... Obligaţii care se sting prin compensare
Tipul documentului |
Numărul documentului |
Data documentului |
Fond |
Schema/Măsura |
Valoarea - lei - |
Rest de încasare/plată - lei - |
Proces-verbal de constatare debit |
|
|
|
|
|
|
Creanţe accesorii |
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
Decizia de plată/Nota de avans/Certificatul de plată |
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
Împotriva prezentului înscris, cel interesat poate formula contestaţie la organul de soluţionare competent, în conformitate cu prevederile art. 205 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termenul prevăzut de art. 207 al aceluiaşi act normativ. Director general adjunct, ……………………………… Director economic, ……………………………….
|
Întocmit |
Verificat |
Aprobat |
|
……….. |
………… |
………… |
ANEXA Nr. 2la normele metodologice SITUAŢIA CENTRALIZATĂ a notelor de compensare a creanţelor bugetare
Nr. crt. |
Fond |
Schema sau măsura/ Cod bugetar |
Suma autorizată - lei/euro - |
Suma reţinută pentru compensare*) |
Rest de plată în urma compensării |
lei |
euro |
lei |
euro |
lei |
euro |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Detalii privind debitele recuperate prin compensare.
Nr. crt. |
Fond |
Schema sau măsura/ Cod bugetar |
Valoarea debitelor recuperate prin compensare |
|
|
|
- lei - |
- euro - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director general, ……………………….. Director general adjunct, ………………………………. Director economic, ……………………… Aprobat Şef serviciu ………………… Verificat …………………….. Întocmit …………………..