NORMA
Nr. 3384 din 23 noiembrie 1995
privind incasarea, evidenta si modul de utilizare a sumelor incasate din
comisionul de 1%, precum si restituirea sumelor suportate de la bugetul de stat
in anul 1995, conform Hotararii Guvernului nr. 738/1995
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 25 ianuarie 1996
In baza Legii nr. 83/1995 si a Hotararii Guvernului nr. 738/1995, incepand
cu data de 1 octombrie 1995, directiile judetene de munca si protectie sociala
si Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti
percep un comision de 1% din fondul de salarii angajatorilor carora le
pastreaza si le completeaza carnetele de munca.
Sumele incasate din comisionul de 1% se administreaza de catre directiile
teritoriale de munca si protectie sociala in regim extrabugetar, potrivit art.
66 lit. d) si art. 69 din Legea nr. 10/1991 privind finantele publice.
Organizarea si desfasurarea activitatii de pastrare si de completare a
carnetelor de munca, finantate din fonduri extrabugetare, in conditiile Legii
nr. 83/1995 si ale Hotararii Guvernului nr. 738/1995, se aproba prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
Incepand cu data de 1 ianuarie 1996, posturile devenite disponibile ca
urmare a finantarii din veniturile extrabugetare a celor utilizate pentru
activitatea de pastrare si de completare a carnetelor de munca vor fi utilizate
in cadrul directiilor teritoriale de munca si protectie sociala pentru
urmarirea aplicarii legislatiei in domeniul muncii la agentii economici,
indiferent de forma de proprietate, cu incadrarea in numarul mediu de posturi
finantate de la bugetul de stat.
A. Elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru mijloace
extrabugetare
1. Pentru reflectarea modului de formare, de administrare si de utilizare a
mijloacelor extrabugetare constituite la dispozitia directiilor teritoriale de
munca si protectie sociala, se intocmeste anual bugetul de venituri si
cheltuieli de catre directiile teritoriale de munca si protectie sociala, prin
camerele de munca, astfel:
I. Venituri
1.1. Veniturile se dimensioneaza de catre directiile judetene de munca si
protectie sociala si de catre Directia generala de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti, pe baza fondului de salarii al angajatorilor pentru ai
caror salariati se pastreaza si se completeaza carnetele de munca, asupra
caruia se aplica cota de 1% .
Totodata, in venituri se cuprinde si soldul de disponibil ramas din anul
precedent din executia bugetului de venituri si cheltuieli al mijloacelor
extrabugetare.
Veniturile astfel stabilite se inscriu in bugetul de venituri si cheltuieli
la capitolul 21.2, subcapitolul 21.2.98 "Venituri din activitatea de
pastrare si de completare a carnetelor de munca", pentru anul 1995, si,
respectiv, 23.03.91, cu aceeasi denumire, pentru anul 1996.
II. Cheltuieli
2.1. La cheltuielile bugetului de venituri si cheltuieli, directiile judetene
de munca si protectie sociala si Directia generala de munca si protectie
sociala a municipiului Bucuresti vor prevedea:
a) cheltuieli de personal;
b) cheltuieli materiale;
c) cheltuieli de capital.
Cheltuielile vor fi cuprinse la capitolul 85.2, subcapitolul 10
"Cheltuieli pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca", in
anul 1995, si la capitolul 72.03, subcapitolul 15, cu aceeasi denumire, pentru
anul 1996.
Incadrarea cheltuielilor pe articole si alineate se va face pe baza
clasificatiei bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr.
691/1991, cu modificarile ulterioare, pentru anul 1995, si, respectiv, prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.394/1995, pentru anul
1996.
Directiile teritoriale de munca si protectie sociala vor cuprinde in
bugetele de venituri si cheltuieli anul 1996 si restituirea la bugetul de stat
a sumelor reprezentand cheltuieli de personal aferente personalului existent,
la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 738/1995, in cadrul
camerelor de munca din directiile teritoriale de munca si protectie sociala,
care, prin ordinul ministrului muncii si protectiei sociale, a fost nominalizat
pentru activitatea de pastrare si de completare a carnetelor de munca,
suportate pana la 31 decembrie 1995 din cheltuielile de personal aprobate in
bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pe anul 1995.
2.2. Directiile teritoriale de munca si protectie sociala vor transmite
proiectele bugetelor de venituri si cheltuieli astfel elaborate, spre aprobare,
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, pana la data de 30 octombrie a
fiecarui an, pentru anul urmator.
2.3. Ministrul muncii si protectiei sociale, in calitate de ordonator
principal de credite, aproba bugetele de venituri si cheltuieli ale mijloacelor
extrabugetare, constituite la dispozitia directiilor teritoriale de munca si
protectie sociala.
Bugetele de venituri si cheltuieli aprobate pentru anul urmator se transmit
directiilor teritoriale de munca si protectie sociala.
B. Executia bugetului de venituri si cheltuieli
1.1. Veniturile si cheltuielile aferente activitatii de pastrare si de
completare a carnetelor de munca, in conditiile stabilite de Legea nr. 83/1995,
se evidentiaza si se contabilizeaza in mod distinct, potrivit prevederilor
legale, de catre directiile teritoriale de munca si protectie sociala.
1.2. In cadrul directiei camerelor de munca si in cadrul fiecarui oficiu
camera de munca se va numi un responsabil economic care va avea ca atributii de
serviciu intocmirea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli si va
urmari executia acestuia potrivit prezentelor norme.
1.3. Cheltuielile din mijloace extrabugetare se angajeaza si se utilizeaza,
in conditiile prevederilor Legii nr. 10/1991 privind finantele publice, de
catre persoanele care indeplinesc atributia de ordonatori de credite.
1.4. Veniturile reprezentand comisionul de 1% pentru serviciile prestate se
incaseaza de la angajatorii pentru ai caror salariati se pastreaza si se
completeaza carnetele de munca, prin virare cu dispozitie de plata, ordin de
plata sau in numerar prin casieria proprie a directiilor teritoriale de munca
si protectie sociala.
Comisionul se depune in termen de 5 zile de la data platii chenzinei a doua
pe luna precedenta.
1.5. Operatiunile de incasari si plati privind executia bugetului de
venituri si cheltuieli din mijloace extrabugetare se efectueaza prin contul
general al trezoreriei statului. In acest scop directiile teritoriale de munca
si protectie sociala au deschis, la trezoreriile statului, contul 50.03
"Disponibil din mijloace extrabugetare ale ministerelor si institutiilor
subordonate". In judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului
se deschide la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. contul 64.51
"Disponibil din mijloace extrabugetare".
1.6. Angajarea cheltuielilor se dispune de catre ordonatorul de credite, in
limita prevederilor aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli, cu viza de
control financiar preventiv a persoanei din cadrul camerei de munca
imputernicite in acest sens prin decizia ordonatorului de credite.
1.7. Urmatoarele cheltuieli pot fi angajate numai cu aprobarea secretarului
de stat coordonator:
- cheltuielile legate de suplimentarea numarului de personal, in limita
numarului maxim aprobat prin ordinul ministrului muncii si protectiei sociale;
- cheltuielile materiale si de capital care depasesc plafonul de 1.000.000
lei lunar.
1.8. Sumele suportate de la bugetul de stat in anul 1995 pentru
desfasurarea acestei activitati si care se vor restitui la bugetul de stat in
anul 1996, potrivit art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 738/1995, se vor
evidentia separat, lunar, incepand cu luna octombrie 1995.
1.9. Sumele ramase necheltuite la data de 31 decembrie a fiecarui an se
reporteaza in anul urmator ca venituri cu aceeasi destinatie.
C. Modul de restituire la bugetul de stat a sumelor utilizate in anul 1995
pentru activitatea de pastrare si de completare a carnetelor de munca
1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are obligatia de a restitui la
bugetul de stat, pana la finele anului 1996, sumele utilizate de la bugetul de
stat in anul 1995 pentru finantarea activitatii de pastrare si de completare a
carnetelor de munca.
1.2. Incepand cu anul 1996, sumele se restituie la bugetul de stat, la
capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti".
1.3. Pentru nevirarea in termen se aplica prevederile legale in vigoare
privind majorarile pentru veniturile bugetului de stat.
III. Evidenta contabila
In ceea ce priveste evidenta contabila a operatiunilor extrabugetare,
aceasta se face prin aplicarea planului de conturi pentru institutiile publice
- partea referitoare la activitatile autofinantate.
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu