NORMA Nr. 5
din 12 martie 2007
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului
Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 191 din 20 martie 2007
Având în vedere prevederile art. 19 şi 72 din
Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
266/2006,
în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite prezenta normă.
Art. I. - Normele metodologice nr. 12/2002 pentru
aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr.
5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi
constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
„Având în vedere prevederile art. 101 alin. (1) şi ale
art. 150 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, ale art. 19 şi 72 ale
titlului I din Ordonanţa
Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi ale pct. 202
din anexa la Ordinul guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005
pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene,
aplicabile instituţiilor de credit, cu modificările ulterioare, în temeiul
dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale
a României, Banca Naţională a
României emite prezentele norme metodologice."
2. Litera b) a articolului 1 va avea următorul cuprins: ,,b) entitate de risc - orice
persoană fizică sau entitate, cu sau fără personalitate juridică, care concentrează risc de
credit;".
3. Litera d) a articolului 1 va avea următorul cuprins: ,,d) principal - sumele avansate de
împrumutători debitorilor sub forma capitalului
împrumutat, inclusiv cele care s-ar putea încadra în
această categorie în cazul în care devin exigibile obligaţiile împrumutătorilor
din angajamentele de finanţare şi din cele de garantare asumate de acestea,
precum şi depozitele plasate de instituţiile de credit la alte instituţii de
credit;".
4. Partea introductivă a literei e) a articolului 1 va avea următorul
cuprins:
,,e) credite - categoriile
de credite ce vor fi clasificate de împrumutători potrivit criteriilor
prevăzute de Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind
clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea
şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările şi
completările ulterioare, sistematizate din punct de vedere al cerinţei privind
constituirea de provizioane specifice de risc de credit, al apartenenţei
entităţii de risc la sectorul instituţiilor de credit, precum şi al
structurării, după caz, în principal şi dobândă, astfel:".
5. Lista de conturi
de la punctul 1.1.1 al literei e) a articolului
1 se completează cu contul:
„91319 - Alte cauţiuni şi avaluri"
6. Lista de conturi de la punctul 2.1.1 al literei e) a articolului 1
se completează cu următoarele conturi:
„20113 - Forfetare
378 - Venituri de primit (extras pentru diferenţele de
curs favorabile pentru creanţele exprimate în lei, a căror decontare se face în
funcţie de cursul unei valute)
4711 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu
imobilizări necorporale
4712 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu
imobilizări corporale"
7. Lista de conturi de la punctul 2.1.2 al literei e) a articolului 1
se completează cu contul:
„4717 - Creanţe ataşate"
8. Lista de conturi de la punctul 2.2.1 al literei e) a articolului 1
se completează cu următoarele conturi:
„20113 - Forfetare
2731 - Credite de pe o zi pe alta acordate
instituţiilor de credit (extras)
2732 - Credite la termen acordate instituţiilor de
credit (extras)
2751 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta
de la instituţii de credit
2752 - Valori primite în
pensiune la termen de la instituţii de credit"
9. Lista de conturi de la punctul 2.2.2 al literei e) a articolului 1
se completează cu următoarele conturi:
„2737 - Creanţe ataşate 2757 - Creanţe ataşate"
10. Partea introductivă a literei g) a articolului 1 va avea următorul
cuprins:
,,g) garanţii - următoarele categorii de garanţii primite, care, în conformitate cu
prevederile prezentelor norme, pot diminua expunerea împrumutătorului faţă de
entitatea de risc;".
11. Litera c) a
punctului 1 al literei g) a articolului 1 va
avea următorul cuprins:
,,c) garanţie necondiţionată
- contractul prin care este furnizată protecţia nu
conţine nicio clauză asupra căreia cumpărătorul protecţiei (instituţia de
credit/instituţia financiară nebancară) nu deţine controlul, clauză care să
poată scuti garantul de obligaţia de a plăti în termen de maximum 15 zile
calendaristice, în cazul în care obligatul principal nu achită la termen plata
scadentă/plăţile scadente."
12. Punctul 2 al
literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
„2. garanţii reale - se referă la bunuri corporale sau
necorporale primite în garanţie pentru operaţiunile realizate (de exemplu:
ipoteca, gajul cu deposedare, inclusiv depozitul colateral, gajul fără
deposedare etc.);".
13. Punctul 3 al literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
„3. garanţii intrinseci - se referă la garanţii incluse
în caracteristicile operaţiunii înseşi şi care nu fac obiectul înregistrării în
posturile din afara bilanţului (de exemplu: valorile primite în pensiune
simplă, titlurile primite în pensiune livrată, bunurile ce fac obiectul
contractelor de leasing financiar etc); împrumutătorii vor înregistra
garanţiile intrinseci în contul de evidenţă tehnico-operativă 9981 '- Alte
valori primite."
14. Partea introductivă a literei h) a articolului 1 va avea următorul
cuprins:
,,h) provizioane specifice de risc de credit - provizioanele care sunt constituite de împrumutători în scopul
acoperirii unor pierderi potenţiale din credite şi/sau plasamente,
sistematizate din punct de vedere al categoriilor de active pe care le
rectifică, precum şi al structurării în principal şi dobândă a categoriei de
active rectificate, astfel:".
15. După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. -
Prevederile art. 2 se aplică instituţiilor financiare nebancare în mod
corespunzător, ţinând cont de criteriile în baza cărora se face clasificarea
creditelor acordate de aceste entităţi."
16. Primul alineat
al articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Garanţiile care vor putea fi luate în
considerare de către împrumutători în vederea deducerii din expunerea faţă de
entitatea de risc sunt cele din tabelul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta
normă, precum şi alte garanţii reale, în conformitate cu normele interne ale
împrumutătorilor."
17. Alineatul 3 al articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Orice garanţie reală, cu excepţia gajului general, a
garanţiilor constituite asupra bunurilor viitoare1) şi a garanţiilor reale prevăzute în anexa nr. 1, va putea fi luată
în considerare pentru deducere din expunerea împrumutătorului faţă de entitatea
de risc la o valoare ce nu poate depăşi valoarea sa justă. In sensul
prezentelor norme, valoarea justă reprezintă suma la care poate fi
tranzacţionat un activ, de bunăvoie, între părţi aflate în cunoştinţă de cauză,
în cadrul unei tranzacţii în care preţul este determinat obiectiv. In acest
scop, împrumutătorii vor putea lua în considerare numai acele garanţii reale
pentru care acestea pot determina valoarea justă pe bază de metodologii proprii2) prevăzute în cadrul normelor
interne."
18. După alineatul 4 al articolului 3 se introduce un nou alineat,
alineatul 41, cu următorul cuprins:
„Poliţele de asigurare care au ca obiect
garantarea/preluarea riscului de neplată vor fi asimilate scrisorilor de
garanţie emise de instituţiile de credit şi, în consecinţă, vor putea fi luate
în considerare în calitate de diminuator de risc de credit de către instituţiile
financiare nebancare, în situaţia în care sunt îndeplinite concomitent
următoarele condiţii:
- au caracteristici similare celor impuse scrisorilor
de garanţie emise de instituţiile de credit (care trebuie să fie exprese,
irevocabile şi necondiţionate);
- riscul de credit a fost transferat în afara grupului instituţiei financiare nebancare3) prin intermediul operaţiunilor de
asigurare/reasigurare încheiate cu societăţi de asigurare/reasigurare, iar
societăţile de asigurare/ reasigurare din afara grupului care au preluat riscul
respectă cerinţele prevăzute de standardele comunitare în materie (sau de
standarde aplicabile societăţilor de asigurare/reasigurare pe care, în urma
analizei efectuate, instituţiile financiare nebancare le consideră în mod
justificat echivalente standardelor comunitare). In cazul în care riscul de
credit a fost parţial transferat, calitatea de diminuator de risc de credit a
poliţei de asigurare va putea fi luată în considerare numai pentru partea
transferată;
- normele interne ale instituţiilor financiare
nebancare prevăd un coeficient de maximum 0,8 pentru deducerea din expunerea
acestora faţă de entitatea de risc, coeficient stabilit în funcţie de calitatea
societăţii de asigurare/ reasigurare emitente."
19. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Imprumutătorii au obligaţia să dispună de
metode adecvate de organizare şi conservare a informaţiei, precum şi de
proceduri care să permită verificarea respectării obligaţiilor prevăzute la
art. 2 şi 3, respectiv verificarea datelor primare, precum şi a modului de
prelucrare a acestora, care au stat la baza clasificării creditelor şi a
constituirii şi/sau a regularizării provizioanelor specifice de risc de credit,
pentru fiecare închidere contabilă."
20. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Imprumutătorii vor constitui lunar
provizioane specifice de risc de credit prin includerea pe cheltuielile lunii
pentru care se realizează calculul a sumelor determinate potrivit art. 2 lit.
i) pct. 3.2.2.1 liniuţa a 4-a, în cazul în care acestea există."
21. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Imprumutătorii vor regulariza lunar nivelul
provizioanelor specifice de risc de credit astfel:
- prin includerea sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.1.1 prima liniuţă pe cheltuielile lunii pentru
care se realizează calculul;
- prin reluarea sumelor determinate potrivit art. 2
lit. i) pct. 3.2.1.1 liniuţa a 2-a pe veniturile lunii pentru care se
realizează calculul."
22. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Imprumutătorii pot include pe cheltuieli
provizioane specifice de risc de credit şi pentru alte categorii de active
decât cele prevăzute la art. 1 lit. e) şi f), în condiţiile în care dispun de
norme interne care respectă următoarele principii:
- activele se încadrează, în funcţie de
criteriul/criteriile avute în vedere, în categorii de clasificare pentru care
se stabilesc coeficienţi de provizionare, al căror număr şi, respectiv, nivel
depind de modul în care instituţia de credit/instituţia financiară nebancară
consideră să reducă impactul realizării riscului de credit asupra situaţiei
economico-financiare a instituţiei de credit/instituţiei financiare nebancare.
In cadrul categoriilor de clasificare va fi prevăzută categoria «pierdere», al
cărei coeficient de provizionare va fi «1» (sau 100%);
1) Garanţiile pe
bunuri viitoare nu produc efecte decât din momentul în care debitorul obţine
proprietatea asupra bunurilor şi, în consecinţă, nu vor fi luate în considerare
ca diminuatoare de risc de credit în cadrul metodologiei de clasificare şi
provizionare. Cu titlu de exemplu, pot fi menţionate: garanţii reprezentate de
cesionarea despăgubirilor din poliţe de asigurare care au ca obiect acoperirea
riscului de credit, a despăgubirilor din poliţe de asigurare de viaţă; garanţii
reprezentate de cesionarea încasărilor din creanţe viitoare.
2) Intrucât valoarea
justă este o categorie definită şi reglementată în cadrul Standardelor
Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), la elaborarea metodologiilor
pentru determinarea valorii juste a garanţiilor reale primite împrumutătorii
vor avea în vedere standardele contabile menţionate.
3) Se consideră a
face parte din grupul instituţiei financiare nebancare, în înţelesul
prezentelor norme metodologice, societatea-mamă, filialele societăţii-mamă şi
filialele instituţiei financiare nebancare raportoare.
- necesarul de provizioane specifice de risc de
credit pentru un element de activ se stabileşte utilizându-se ca bază de calcul
expunerea faţă de entitatea de risc, conform principiilor stabilite la art. 2
lit. i) pct. 3.1;
- garanţiile comune se distribuie proporţional între
elementele de activ garantate;
- constituirea şi/sau regularizarea provizioanelor
specifice de risc de credit se realizează utilizându-se moneda de exprimare a
activului pe care îl corectează;
- utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit se realizează numai în cazul în care sumele pe care le rectifică se scot
în afara bilanţului. In cazul activelor reprezentând categorii de credite sau
plasamente, altele decât cele reglementate prin prezentele norme, se procedează
la scoaterea în afara bilanţului a sumelor aferente unui credit sau plasament
în condiţiile respectării prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul Băncii
Naţionale a României nr. 5/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Fără a se aduce atingere prevederilor alin. 3, normele
interne prevăzute la alineatul precedent vor fi aprobate de organele statutare
ale împrumutătorilor.
In cazul organizaţiilor
cooperatiste de credit, normele interne menţionate vor fi elaborate de casele
centrale ale cooperativelor de credit şi vor fi aprobate de organele statutare
ale acestora. In cazul prevederilor ce pot fi aplicate de către toate
organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, se va dispune
aplicarea lor la nivelul întregii reţele (nu numai la nivelul unora dintre
organizaţiile cooperatiste de credit)."
23. După articolul 81 se introduc două noi articole, articolul 83 şi articolul 83, cu următorul cuprins:
„Art. 82. -
Instituţiile financiare nebancare vor raporta trimestrial Băncii Naţionale a
României - Direcţia supraveghere situaţia clasificării creditelor şi a
necesarului de provizioane specifice de risc de credit, prin intermediul
formularului prevăzut în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.
Formularul de raportare se va completa avându-se în
vedere toate operaţiunile, în toate monedele, evaluate în contravaloare lei.
Formularul va fi transmis Băncii Naţionale a României -
Direcţia supraveghere în termen de 20 de zile de la încheierea trimestrului pentru care se întocmeşte
raportarea.
Art. 83. -
Instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul general în intervalul 1
ianuarie 2007 - 31 ianuarie 2007 şi care nu şi-au exercitat opţiunea pentru
aplicarea prevederilor Ordinului guvernatorului Băncii Naţionale a României nr.
5/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele
europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cele înscrise în Registrul general ulterior datei de 31
ianuarie 2007, în cursul anului 2007, vor asigura reflectarea în contabilitate
a operaţiunilor privind clasificarea creditelor, respectiv constituirea,
regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit,
corespunzător regulilor statuate prin prezentele norme metodologice, cu
menţiunea că se vor avea în vedere conturile corespunzătoare prevăzute de
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea
reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi
completările ulterioare."
24. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Formularele de raportare prevăzute la art. 8
alin. 1 pct. 1 şi 2 şi la art. 82 se întocmesc pe baza datelor înscrise în evidenţa contabilă,
prelucrate potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, şi se semnează
de către conducătorul împrumutătorului şi de către şeful compartimentului
financiar-contabil sau de către persoanele
împuternicite în acest scop."
25. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Nerespectarea prevederilor prezentelor
norme metodologice atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a măsurilor prevăzute
în cap. VII «Măsuri de supraveghere şi sancţiuni» din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006 şi la art. 52 al titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 266/2006."
26. După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 21, cu următorul conţinut:
ANEXA Nr. 21
SITUAŢIA
clasificării creditelor, precum şi a necesarului de
provizioane specifice de risc de credit la data de [.../.../...]
Denumirea instituţiei financiare nebancare:
................................
Nr. crt.
|
Categoria de clasificare
|
Expuneri neajustate din
|
Expuneri ajustate din
|
Coeficient
|
Provizioane specifice de risc de
credit necesare pentru
|
principal
|
dobândă
|
principal
|
dobândă
|
principal
|
dobândă
|
A
|
B
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6*)
|
7**)
|
- acordate clientelei
|
1.
|
Standard
|
|
|
|
|
0
|
|
|
2.
|
In observaţie
|
|
|
|
|
0,05
|
|
|
3.
|
Substandard
|
|
|
|
|
0,2
|
|
|
4.
|
Indoielnic
|
|
|
|
|
0,5
|
|
|
5.
|
Pierdere
|
|
|
|
|
1
|
|
|
6.
|
Total (rândurile 1 -5)
|
|
|
|
|
X
|
|
|
*) col. 3 x col. 5
**) col. 4 x col. 5"
Art. II. - (1) Prezenta
normă intră în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Normele metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea
Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea
creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din
23 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele
aduse prin prezenta normă, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu