NORMA
Nr. 9 din 30 iunie 1995
privind uniformizarea si informatizarea sistemului de raportare a societatilor
bancare catre Banca Nationala a Romaniei
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 1 august 1995
Art. 1
In conformitate cu art. 15, 30 si 31 din Legea nr. 33/1991 si cu art. 26
din Legea nr. 34/1991, societatile bancare vor furniza informatii integrate
privind activitatea lor, urmand standardele si modelul operational stabilite de
Banca Nationala a Romaniei.
Art. 2
Toate societatile bancare autorizate sa functioneze in Romania vor
indeplini cerintele de implementare stabilite de Banca Nationala a Romaniei
prin prezenta norma si anexele acesteia, incepand cu data intrarii in vigoare a
acestora.
Art. 3
Societatile bancare sunt raspunzatoare pentru furnizarea de informatii
complete, corecte si la timp. In acest scop, ele vor numi un coordonator
informational, comunicand aceasta Bancii Nationale a Romaniei, si vor
intreprinde toate masurile tehnice si organizatorice, asigurand resursele umane
si materiale necesare, pentru a permite coordonatorului informatic conlucrarea
cu toate departamentele implicate, furnizand informatiile cerute in forma si
conform reperelor orare stabilite de Banca Nationala a Romaniei. Aceste
informatii vor trebui validate, respectiv corectate, corespunzator, in fiecare
zi lucratoare, de catre coordonatorul informational, in limita reperelor orare
stabilite de prezenta norma.
Art. 4
Participantii la procesul de transmitere si prelucrare a raportarilor, atat
din partea societatilor bancare implicate, cat si din partea Bancii Nationale a
Romaniei, sunt obligati sa respecte prevederile art. 46, 47 si 48 din Legea nr.
33/1991 privind confidentialitatea.
Art. 5
Nerespectarea prevederilor acestor norme constituite contraventie si se va
sanctiona conform art. 50 din Legea nr. 33/1991. Constatarea contraventiilor se
va face de catre Directia de Control din cadrul Bancii Nationale a Romaniei,
directorul si directorii adjuncti ai acesteia fiind imputerniciti in acest
sens.
Art. 6
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 reglementeaza modul de lucru si esalonarea in timp
a proceselor si fac parte integranta din prezenta norma.
Art. 7
Prezenta norma intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei. Cu incepere de la aceeasi data, se abroga orice
prevedere contrara.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
ANEXA 1
Cerinte privind dotarea tehnica
Liniile telefonice
Fiecare banca comerciala va trebui sa dispuna de doua linii telefonice
distincte si directe, amplasate in acelasi loc cu celelalte resurse de operare
si transmisie, umane si materiale. Prima linie va fi utilizata numai pentru
contactul telefonic dintre Banca Nationala a Romaniei si personalul bancii
comerciale. Cea de-a doua va fi utilizata numai pentru transmisiile de date si
primirea mesajelor din partea Bancii Nationale a Romaniei. Aceste linii
telefonice vor fi folosite exclusiv pentru sistemul informatic de raportare, nu
si pentru alte scopuri.
Tehnica de calcul
Pentru a asigura stocarea si procesarea datelor este necesar un PC
compatibil IBM-AT sau PS/2, echipat cu minimum 4 MBytes de RAM, un hard-disc de
minimum 100 MBytes si sistemul de operare MS-DOS versiunea 4.0 (sau mai mare).
Acest PC trebuie sa fie exclusiv dedicat sistemului informatic de raportare.
Modem
Este necesar un modem dedicat, avand urmatoarele caracteristici tehnice:
- compatibil Hayes;
- suport pentru V.32 standard, V.42 si V.42 bis;
- rata transmisiei: 9600 bps.
La cerere, Banca Nationala a Romaniei poate recomanda, in baza experientei
acumulate, tipuri de modemuri conforme cerintelor. Modemul va fi exclusiv
dedicat sistemului informatic de raportare.
Software de comunicatie
Pentru a asigura interfata cu Banca Nationala a Romaniei este necesara
achizitionarea licentei programului de comunicatii PC ANYWHERE, versiunea 5.0.
Fisierele-program necesare comunicatiilor vor fi furnizate de catre Banca
Nationala a Romaniei, in faza de implementare si testare a proiectului.
Software de procesare date
Informatiile, asa cum sunt detaliate in anexa nr. 2 referitoare la
cerintele privind datele raportate trebuie sa fie colectate, verificate si
transpuse in fisiere corespunzator formatate pentru transmisie. Software-ul
prin care se realizeaza aceasta este in intregime la discretia fiecarei banci
in parte, dar trebuie sa duca la indeplinirea tuturor cerintelor privind
fisierele de date.
Intregul echipament, inclusiv accesul la liniile telefonice, trebuie
configurat astfel incat sa permita atat transmisiile zilnice catre Banca
Nationala a Romaniei, cat si transmisia saptamanala. Echipamentul va fi de
asemenea complet accesibil coordonatorului informational si deservit
corespunzator de personalul tehnic de intretinere, pentru a se asigura o
functionare sigura, astfel incat schimbul de informatii sa se faca in limitele
de timp si in conditiile de calitate cerute, chiar si in eventualitatea unor
defectiuni survenite la una dintre componentele sistemului.
ANEXA 2
Cerintele privind datele raportate
S-au identificat informatiile bancare generale, atat pentru mediul bancar
actual, cat si pentru unele posibile activitati viitoare. Aceasta poate fi
considerata o lista principala a activitatilor bancare. Informatiile sunt
orientate catre activitatea propriu-zisa a societatii bancare, deci vor varia
de la o societate bancara la alta. Fiecare societate bancara va trebui, ca
parte a procesului de implementare, sa identifice din lista toate elementele
care reflecta activitatile sale specifice. Daca societatea bancara isi modifica
sau isi completeaza activitatea, trebuie sa includa automat informatiile
nou-aparute in respectivul moment.
Exista trei tipuri de fisiere:
- zilnice - pentru raportarea interbancara a bancilor romanesti;
- balanta saptamanala informativa, incluzand activele, pasivele, fondurile
proprii, veniturile si cheltuielile principale;
- raportarea lunara incluzand totalul activelor, pasivelor, fondurilor
proprii, veniturilor si cheltuielilor.
Principalele categorii de active, pasive, fonduri proprii, venituri si
cheltuieli sunt:
- imprumuturi;
- elemente specifice imprumuturilor comerciale;
- depozite;
- numerar;
- investitii;
- valuta.
Informatiile vor fi identificate prin coduri "Terri S. Chung"
indicand active, imprumut etc. Un fisier continand toate codurile admise va fi
furnizat de catre Banca Nationala a Romaniei pentru includerea sa in softul de
procesare date, ca parte a procesului de implementare.
Toate datele solicitate la un moment dat prin prezentul sistem de raportare
automat, precum si codurile corespunzatoare vor fi incluse in Manualul de
raportari de date B.N.R. ce va fi pus la dispozitia societatilor bancare si
adaptat continuu (prin includerea datelor nou-solicitate si excluderea datelor
ce nu mai prezinta interes).
ANEXA 3
Procedurile de implementare la nivel de banca comerciala
Fiecare societate bancara in parte va parcurge un program de implementare,
care va permite testarea componentelor de procesare a datelor si transmisie
inaintea trecerii in faza operationala. Faza operationala va inlocui actualele
raportari, furnizand datele financiare cerute doar prin transmisii.
Procedurile de implementare vor include:
- intalniri cu coordonatorul informational al societatii bancare si echipa
sa, precum si prezentarea echipamentelor;
- confirmarea cerintelor de echipament;
- furnizarea fisierelor-program de interfata cu softul de comunicatii;
- testarea telecomunicatiilor;
- identificarea tuturor elementelor cerute societatii bancare pentru
raportarea zilnica, saptamanala si lunara;
- testarea generarii fisierului in formatul cerut;
- testarea transmisiei si procesarii mesajelor de raspuns;
- stabilirea unor date-test pentru procesarea in paralel a informatiilor
zilnice, saptamanale si lunare;
- procesarea paralela a datelor, pentru perioada corespunzatoare de timp,
pentru a se confirma corectitudinea datelor de catre toate departamentele
interesate ale Bancii Nationale a Romaniei;
- testarea finala intre Banca Nationala a Romaniei si societatea bancara;
- inceperea fazei operationale si eliminarea raportarilor pe suport hartie
pentru rapoartele definite.
Din aceasta anexa face parte si formularul preimplementare. Formularul
preimplementare, completat corespunzator de catre societatea bancara si semnat
de presedintele acesteia, trebuie returnat Bancii Nationale a Romaniei prin
posta, pana la data de 1 septembrie 1995, pentru includerea in programul de
implementare. Adresa pe care se returneaza formularul este:
Banca Nationala a Romaniei
Directia de Informatica si Procesare Statistica
(Sistemul de Raportare de Date Automat)
Str. Lipscani nr. 25
Sectorul 3
Bucuresti.
FORMULAR PREIMPLEMENTARE
NUMELE SOCIETATII BANCARE: .........................................
ADRESA: ............................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMATIONAL AL SOCIETATII BANCARE: ........
....................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: ............................................
TELEFON NO.: ..................
FAX NO.: ......................
DIRECTIA: ..........................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMATIONAL DE REZERVA NO. 1:
....................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: ............................................
TELEFON NO.: ..................
FAX NO.: ......................
DIRECTIA: ..........................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMATIONAL DE REZERVA NO. 2:
....................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: ...........................................
TELEFON NO.: ..................
FAX NO.: ......................
DIRECTIA: ..........................................................
MARCA SI MODELUL PC: ...............................................
MARCA SI MODELUL MODEM: ............................................
NUMARUL DE TELEFON: ................................................
AMPLASAMENTUL ECHIPAMENTULUI: ......................................
LICENTA PC ANYWHERE NO.: ...........................................
SOFTWARE PROCESARE DATE: ...........................................
ANALISTUL DE SISTEM PENTRU SOFT: ...................................
TELEFONUL ANALISTULUI DE SISTEM: ...................................
..................
............................. DATA
PRESEDINTELE SOCIETATII BANCARE
ANEXA 4
Reglementari privind esalonarea in timp a raportarii
Diferite compartimente ale societatilor bancare furnizeaza informatii
directiilor corespunzatoare din cadrul Bancii Nationale a Romaniei. Sursele din
cadrul societatilor bancare vor ramane neschimbate in cadrul noului sistem, dar
societatile bancare vor trebui sa stabileasca un punct central pentru
coordonarea tuturor informatiilor furnizate Bancii Nationale a Romaniei -
punct/post denumit "Coordonator informational al bancii comerciale".
Acesta va trebui sa se asigure ca datele furnizate zilnic, saptamanal, lunar si
anual, satisfac cerintele informationale stabilite. Aceasta presupune ca
informatiile necesare sa fie raportate conform planificarii si in formatul de
transmisie stabilit.
Raportarea datelor zilnice.
Informatiile care se raporteaza zilnic reprezinta pozitia zilnica
interbancara.
Informatiile se refera la ziua precedenta si se transmit pana la ora 10.00
a.m. din ziua urmatoare.
Raportarea datelor saptamanale/lunare
Raportarea saptamanala este similara celei lunare in privinta detaliilor si
include cea mai mare parte din informatiile care sunt cuprinse in aceasta faza
a proiectului informational, fiind formulate sub forma categoriilor de baza ale
activitatii bancare (active, pasive, fonduri proprii, venituri si cheltuieli).
Raportarea saptamanala corespunde urmatoarelor perioade de activitate din
cadrul lunii (in cazul in care data de raportare cade intr-o zi nelucratoare,
data la care se refera raportarea este ultima zi lucratoare):
- a 7-a zi a lunii sau ultima zi lucratoare dinainte;
- a 14-a zi a lunii sau ultima zi lucratoare dinainte;
- a 23-a zi a lunii sau ultima zi lucratoare dinainte;
- ultima zi a lunii sau ultima zi lucratoare dinainte.
Datele aferente acestor perioade de raportare se raporteaza in dimineata
celei de-a 4-a zi lucratoare de dupa perioada de raportare de mai sus.
Raportarea anuala
Raportarea anuala cuprinde cateva elemente aditionale fata de cele
saptamanale si lunare. Termenul limita pentru aceasta raportare este acelasi ca
si cel pentru sfarsitul lunii, chiar daca este sfarsitul de an. Astfel,
societatile bancare trebuie sa identifice datele aditionale pentru raportarea
anuala si sa le includa in raportarea referitoare la luna decembrie.
Elementele din datele mentionate mai sus au fost identificate, definite,
codificate si formulate in vederea transmiterii electronice, in cadrul unor
formate de fisier prestabilite.