ORDONANTA DE URGENTA Nr. 115 din 24 octombrie 2003
privind privatizarea Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si
constituirea parcului industrial pe platforma Societatii Comerciale
"Roman" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 26 octombrie 2003
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza privatizarea Societatii
Comerciale "Roman" - S.A. Brasov, modalitatea de constituire si
functionare a parcului industrial pe platforma Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov, precum si protectia sociala a personalului
angajat la Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov si la
filialele "Roman" - S.A.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarea semnificatie:
a) Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov - societatea
comerciala la care APAPS detine 105.968.919 actiuni, reprezentand 94,2771% din
capitalul social, cu sediul in municipiul Brasov, Str. Poienelor nr. 5, judetul
Brasov;
b) filialele "Roman" - S.A. - societatile comerciale constituite
in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, la care Societatea Comerciala "Roman" -
S.A. Brasov detine participatia majoritara la capitalul social, denumite in
continuare:
- S.C. "Motoare AB" - S.A.
- S.C. "Axe si Punti" - S.A.
- S.C. "Semifabricate" - S.A.
- S.C. "Eurosam" - S.A.
- S.C. "Reutil" - S.A.
- S.C. "Roman Energetic" - S.A.
- S.C. "Rom Metrologia" - S.A.
- S.C. "Adrom" - S.A.
- S.C. "CAF" - S.A.
- S.C. "Promt Trans" - S.A.;
c) contractul de vanzare-cumparare de actiuni - contractul prin care APAPS
vinde cumparatorului PESAKA ASTANA (M) Sdn. Bhd. un numar de 105.968.919
actiuni, reprezentand 94,2771% din capitalul social, la care se adauga
actiunile rezultate in urma conversiei in actiuni, prevazute la art. 5 alin.
(1) si la art. 6 alin. (1);
d) cumparator - Societatea Comerciala PESAKA ASTANA (M) Sdn. Bhd.,
respectiv cumparatorul din contractul de vanzare-cumparare de actiuni detinute
de APAPS la Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov;
e) APAPS - Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, respectiv vanzatorul din contractul de vanzare-cumparare de actiuni
la Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov;
f) Asociatia Parcul Industrial Roman - asociatia in participatiune,
persoana juridica de drept privat, constituita in conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 490/2002, cu participarea
Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si a filialelor
"Roman" - S.A., cu exceptia S.C. "CAF" - S.A.;
g) societatea-administrator - societatea comerciala pe actiuni, constituita
cu participarea cumparatorului si a unor entitati de drept public sau privat
interesate, stabilite prin hotarare a Guvernului.
CAP. 2
Dispozitii speciale cu privire la privatizarea Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov
Art. 3
(1) Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov, denumita in
prezentul articol societate, beneficiaza de urmatoarele inlesniri la plata ce
vor fi cuprinse in contractul de vanzare-cumparare de actiuni:
a) scutirea de la plata a obligatiilor bugetare restante, datorate si
neachitate la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor
detinute de stat, inclusiv a obligatiilor bugetare din luna in care se
realizeaza transferul dreptului de proprietate, in situatia in care transferul
are loc dupa data de 15 a lunii, si care au scadenta ulterioara acestei date,
reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale
ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, precum si cele reprezentand
totalitatea creantelor proprii si cele provenite din credite bugetare
gestionate de APAPS. Perioadele pentru care obligatiile bugetare sunt scutite
de la plata constituie stagiu de cotizare in sistemul asigurarilor pentru
somaj, respectiv in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale;
b) scutirea de la plata a dobanzilor si a penalitatilor de orice fel,
aferente obligatiilor restante prevazute la lit. a), calculate pana la data
scutirii acestora;
c) scutirea totala de la plata a tuturor obligatiilor rezultate din
creditele acordate de Banca Comerciala Romana - S.A. si garantate de catre
APAPS pentru sumele datorate si neachitate pana in prezent, potrivit
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/1999 privind unele
masuri pentru sustinerea programului de restructurare prin garantarea unui
credit la Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov si ale
Hotararii Guvernului nr. 501/1999 privind unele masuri pentru sustinerea
Programului de restructurare prin garantarea unor credite la Societatea
Comerciala "Roman" - S.A. Brasov, la Societatea Comerciala
"Tractorul UTB" - S.A. Brasov si la Societatea Comerciala
"Sidex" - S.A. Galati, cu modificarile ulterioare. Se scuteste total
de la plata si obligatia societatii catre Banca Comerciala Romana - S.A. pentru
sumele ramase de plata si neexigibile, aferente acelorasi credite prevazute in
prezentul alineat, acestea urmand sa fie achitate prin executarea de catre
Banca Comerciala Romana - S.A. a depozitului bancar colateral constituit de
catre APAPS, conform actelor normative prevazute in prezenta litera.
(2) Veniturile rezultate in urma regularizarii contabile, ca urmare a
scutirii totale de la plata a obligatiilor datorate si neachitate la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor societatii, sunt
neimpozabile.
(3) Pierderea reportata, acumulata de societate in exercitiile financiare
precedente, precum si cea inregistrata de aceasta pana la data transferului
dreptului de proprietate asupra actiunilor se recupereaza din profitul obtinut
din scutirea totala de la plata a obligatiilor restante ale societatii.
(4) Profitul obtinut din scutirea de la plata obligatiilor bugetare
restante, ramas dupa acoperirea pierderilor prevazute la alin. (3), se
utilizeaza ca sursa proprie de finantare.
(5) La data scutirii de la plata a obligatiilor restante ale societatii
catre APAPS se anuleaza de la plata si obligatia APAPS catre bugetul consolidat
al statului privind incasarea creantelor proprii, precum si a creantelor
bugetare gestionate de catre APAPS, datorate si neachitate de societate.
(6) Inlesnirile prevazute la alin. (1) nu se acorda in situatia in care nu
se realizeaza transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor detinute de
stat catre cumparator.
(7) In termen de 30 de zile de la data solicitarii APAPS, ministerele si
celelalte institutii creditoare vor emite certificatele de obligatii bugetare
si notificarile prin care se atesta cuantumul sumelor care fac obiectul
inlesnirilor la plata.
(8) Prevederile prezentului articol se aplica si filialelor societatii, asa
cum sunt definite la art. 2 lit. b), cu exceptia S.C. "CAF" - S.A.
Art. 4
Autoritatile administratiei publice locale pot aproba prin hotarare
inlesniri la plata obligatiilor catre bugetele locale pentru Societatea
Comerciala "Roman" - S.A. Brasov si filialele sale, dupa cum urmeaza:
a) scutirea totala sau partiala de la plata a obligatiilor bugetare
restante la data transferului dreptului de proprietate catre bugetele locale,
reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri, precum si cele
reprezentand creantele proprii si cele provenite din credite bugetare
gestionate de autoritatea administratiei publice locale. In cazul scutirii
partiale, diferenta ramasa va fi achitata esalonat, conform graficului aprobat
de catre autoritatea administratiei publice locale;
b) scutirea totala sau partiala de la plata a dobanzilor si a penalitatilor
de orice fel aferente obligatiilor restante prevazute la lit. a), datorate si
neachitate de societate la data transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor.
Art. 5
(1) Se aproba stingerea prin conversie in actiuni a obligatiilor Societatii
Comerciale "Roman" - S.A. Brasov, inclusiv cele preluate in
conformitate cu prevederile art. 7, catre Societatea Comerciala de Distributie
si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala
Electrica Transilvania Sud, datorate si neachitate de societate pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor detinute de stat, cu
respectarea urmatoarelor reguli:
a) totalul obligatiilor societatii catre Societatea Comerciala de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. -
Filiala Electrica Transilvania Sud, inclusiv majorarile de tarif, cu exceptia
taxei pe valoarea adaugata nerecuperate de aceasta, a taxei de dezvoltare
reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si
utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, aprobata
prin Legea nr. 136/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, a dobanzilor,
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice fel aferente obligatiilor
datorate si neachitate de societate furnizorului de utilitati pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, vor face obiectul unor
conversii in actiuni la valoarea de 25.000 lei/actiune;
b) taxa pe valoarea adaugata colectata, aferenta acestor obligatii si
nerecuperata de catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala Electrica Transilvania
Sud, se anuleaza la data transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor, in conditiile stabilite prin norme metodologice elaborate in termen
de 30 de zile de Ministerul Finantelor Publice. Concomitent se anuleaza taxa
dedusa de catre societate in limita taxei pe valoarea adaugata colectate,
anulata la furnizori, in conditiile stabilite prin normele metodologice
prevazute in prezentul alineat;
c) taxa de dezvoltare reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 29/1994,
aprobata prin Legea nr. 136/1994, cu modificarile si completarile ulterioare,
aferenta obligatiilor prevazute la alin. (1), se anuleaza la data conversiei in
actiuni a acestor obligatii;
d) se scutesc de la plata dobanzile, majorarile de intarziere si
penalitatile de orice fel aferente debitelor prevazute la lit. a), calculate
pana la data scutirii acestora.
(2) Se mandateaza reprezentantii statului in organele de conducere ale
Societatii Comerciale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice
"Electrica" - S.A. - Filiala Electrica Transilvania Sud sa actioneze
pentru aprobarea conversiei in actiuni la valoarea nominala de 25.000
lei/actiune a creantelor prevazute la alin. (1), la paritate cu valoarea
nominala a creantelor.
(3) Se mandateaza reprezentantii statului in cadrul organelor de conducere
ale societatii sa actioneze pentru:
a) majorarea capitalului social al societatii prin conversia in actiuni a
tuturor creantelor prevazute la alin. (1), la valoarea nominala a acestora de
25.000 lei/actiune;
b) ridicarea dreptului de preferinta al celorlalti actionari la subscrierea
de noi aporturi pentru mentinerea cotei de participare la capitalul social.
(4) In sensul art. 212 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conversia
in actiuni a creantelor detinute de Societatea Comerciala de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala Electrica
Transilvania Sud la societate reprezinta un motiv temeinic pentru ridicarea
dreptului de preferinta al actionarilor existenti la subscrierea actiunilor
nou-emise.
(5) Actiunile rezultate in urma conversiei prevazute la alin. (1) vor fi
transferate APAPS, pe baza de protocol, in vederea vanzarii acestora catre
cumparator la un pret al pachetului de actiuni de minimum 10% din valoarea
obligatiilor convertite in actiuni.
(6) Sumele rezultate in urma vanzarii actiunilor prevazute la alin. (5) se
vireaza de APAPS catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala Electrica
Transilvania Sud, in termen de 30 de zile de la data incasarii contravalorii
acestora.
(7) Cu suma reprezentand diferenta dintre valoarea nominala a pachetului de
actiuni rezultat in urma conversiei si suma incasata din valorificarea acestuia
se sting obligatiile de plata ale Societatii Comerciale de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala Electrica
Transilvania Sud catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice "Electrica" - S.A., ale acesteia catre Societatea
Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A. si, respectiv, ale Societatii Comerciale de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A. catre fondul de risc pentru imprumuturi
interne si externe garantate de stat.
Art. 6
(1) Se aproba stingerea prin conversia in actiuni a obligatiilor Societatii
Comerciale "Roman" - S.A. Brasov catre Societatea Comerciala de
Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A., datorate si
neachitate de societate pana la data transferului dreptului de proprietate
asupra actiunilor, cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) totalul obligatiilor societatii catre Societatea Comerciala de
Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A., cu exceptia
taxei pe valoarea adaugata nerecuperate de catre Societatea Comerciala de
Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. si a dobanzilor,
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice fel aferente intregului
debit datorat si neachitat de societate furnizorului de utilitati pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, va face obiectul unor
conversii in actiuni la valoarea nominala de 25.000 lei/actiune;
b) taxa pe valoarea adaugata colectata, aferenta acestor debite si
nerecuperata de catre Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale
"Distrigaz Sud" - S.A., se anuleaza la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor, in conditiile stabilite prin norme metodologice
elaborate in termen de 30 de zile de catre Ministerul Finantelor Publice.
Concomitent se anuleaza taxa dedusa de catre societate in limita taxei pe
valoarea adaugata colectate, anulata la furnizori, in conditiile stabilite prin
normele metodologice prevazute in prezentul alineat;
c) se scutesc de la plata dobanzile, majorarile de intarziere si
penalitatile de orice fel aferente debitelor prevazute la lit. a), calculate
pana la data scutirii acestora.
(2) Se mandateaza reprezentantii statului in organele de conducere ale
Societatii Comerciale de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz
Sud" - S.A. sa actioneze pentru aprobarea conversiei in actiuni la
valoarea nominala de 25.000 lei/actiune a creantelor prevazute la alin. (1), la
paritate cu valoarea nominala a creantelor.
(3) Se mandateaza reprezentantii statului in cadrul organelor de conducere
ale societatii sa actioneze pentru:
a) majorarea capitalului social al societatii prin conversia in actiuni a
tuturor creantelor prevazute la alin. (1), la valoarea nominala a acestora de
25.000 lei/actiune;
b) ridicarea dreptului de preferinta al celorlalti actionari la subscrierea
de noi aporturi pentru mentinerea cotei de participare la capitalul social.
(4) In sensul art. 212 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, conversia in actiuni a creantelor detinute de
Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz
Sud" - S.A. la societate reprezinta un motiv temeinic pentru ridicarea
dreptului de preferinta al actionarilor existenti la subscrierea actiunilor
nou-emise.
(5) Actiunile rezultate in urma conversiei prevazute la alin. (1) vor fi
transferate APAPS, pe baza de protocol, in vederea vanzarii acestora catre
cumparator la un pret al pachetului de actiuni de minimum 10% din valoarea
obligatiilor convertite in actiuni.
(6) Sumele rezultate in urma vanzarii actiunilor prevazute la alin. (5) se
vireaza de APAPS catre Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale
"Distrigaz Sud" - S.A., in termen de 30 de zile de la data incasarii
contravalorii acestora.
(7) Diferenta dintre valoarea nominala a pachetului de actiuni rezultat in
urma conversiei si suma incasata din valorificarea acestuia va fi inregistrata
la furnizorul de utilitati, urmand ca ulterior aceasta diferenta sa fie
recuperata in totalitate din surse stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 7
(1) Toate obligatiile, inclusiv majorarile si penalitatile de orice fel
aferente acestor obligatii, datorate si neachitate de filiala S.C. "Roman
Energetic" - S.A. catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare
a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. - Filiala Electrica
Transilvania Sud si Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale
"Distrigaz Sud" - S.A. se cesioneaza Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov in vederea realizarii conversiei in actiuni,
potrivit art. 5 si 6.
(2) La data cesionarii prevazute la alin. (1) toate obligatiile, inclusiv
majorarile de intarziere si penalitatile de orice fel aferente acestor
obligatii, ale filialelor "Roman" - S.A. catre S.C. "Roman
Energetic" - S.A. se anuleaza.
Art. 8
Facilitatile prevazute in prezentul capitol vor fi mentinute doar in
situatia constituirii Parcului Industrial Roman.
Art. 9
Prin derogare de la prevederile art. 34 - 36 din Normele metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, se aproba incheierea contractului de
vanzare-cumparare de actiuni de catre APAPS cu PESAKA ASTANA (M) Sdn. Bhd.
CAP. 3
Dispozitii speciale privind constituirea si functionarea parcului
industrial pe platforma Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov
Art. 10
(1) In temeiul art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 65/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 490/2002, la propunerea APAPS, prin hotarare a
Guvernului se stabileste delimitarea zonei din cadrul platformei industriale a
Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov, pe care se realizeaza
parcul industrial, elementele esentiale pentru desfasurarea activitatii in
cadrul acestuia, precum si cele privind constituirea Asociatiei Parcul
Industrial Roman si ale societatii-administrator, inclusiv structura
actionariatului acesteia si cota de participare la capitalul social.
(2) Cota de participare a cumparatorului la capitalul social al
societatii-administrator este cuprinsa intre 2% - 10% .
(3) Cumparatorul din contractul de vanzare-cumparare de actiuni are
obligatia constituirii societatii-administrator in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (1).
Art. 11
In vederea realizarii parcului industrial, cumparatorul are obligatia ca in
termen de 5 zile de la data constituirii societatii-administrator sa cesioneze
contractul de vanzare-cumparare de actiuni catre societatea-administrator.
Art. 12
(1) Societatea-administrator, in calitate de actionar majoritar la
Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov, are obligatia ca la data
cesiunii prevazute la art. 11 sa determine vanzarea catre cumparator a
activelor identificate in evidenta contabila a Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov si/sau a filialelor "Roman" - S.A.,
sub denumirea de S 530, S 550 si S 580.
(2) Cumparatorul se obliga sa preia si sa angajeze un numar de salariati
dintre cei existenti in cadrul Societatii Comerciale "Roman" - S.A.
Brasov si filialelor "Roman" - S.A., la data semnarii contractului de
vanzare-cumparare actiuni, necesar desfasurarii activitatii in activele
prevazute la alin. (1).
(3) Societatea-administrator se obliga ca toate vanzarile si inchirierile
de active catre societatile comerciale care isi vor desfasura activitatea in
cadrul parcului industrial sa fie conditionate de preluarea unui numar de
personal necesar dintre salariatii existenti in cadrul Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov si filialelor "Roman" - S.A., la data
semnarii contractului de vanzare-cumparare actiuni.
(4) Salariatii Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si ai
filialelor "Roman" - S.A. au un drept de intaietate la angajarea in
cadrul societatilor comerciale care isi desfasoara activitatea in parcul
industrial in baza unor contracte de vanzare-cumparare sau de inchirieri,
incheiate cu societatea-administrator.
(5) In situatia in care personalul disponibilizat in baza prevederilor
prezentei ordonante de urgenta refuza sa se angajeze sau nu corespunde
profesional, societatile comerciale care isi desfasoara activitatea in cadrul
parcului industrial pot angaja si alt personal.
Art. 13
(1) Se mandateaza APAPS sa actioneze pentru aprobarea in organul de
conducere al Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov a
transferului cu plata a filialei S.C. "CAF" - S.A. catre Consiliul
Local Brasov, prin compensare cu toate datoriile Societatii Comerciale
"Roman" - S.A. Brasov catre acesta, reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri la bugetele locale. La data transferului toate
datoriile Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov catre Consiliul
Local Brasov se sting.
(2) Transferul filialei S.C. "CAF" - S.A. catre Consiliul Local
Brasov se va face in perioada cuprinsa intre data semnarii contractului si data
transferului dreptului de proprietate a actiunilor catre cumparator.
Art. 14
(1) Obligatiile societatii-administrator sunt:
a) sa elaboreze si sa aprobe programul de organizare a parcului industrial
pe platforma Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov;
b) sa asigure utilitatile si serviciile necesare activitatilor desfasurate
in parcul industrial;
c) sa asigure si sa garanteze nediscriminatoriu dreptul de folosinta asupra
infrastructurii si utilitatilor, potrivit contractelor incheiate cu
beneficiarii acestora;
d) sa asigure repararea, mentinerea si modernizarea, dupa caz, a infrastructurii
si a utilitatilor din interiorul parcului industrial;
e) sa asigure accesul la utilizarea spatiilor din parcul industrial
destinate folosintei comune:
f) sa asigure administrarea spatiilor si cladirilor parcului industrial;
g) sa gestioneze sursele financiare proprii si atrase in conformitate cu
strategia de functionare si dezvoltare a parcului industrial;
h) sa atraga investitori pentru dezvoltarea de activitati productive si
servicii;
i) sa elaboreze strategia de functionare si dezvoltare a parcului
industrial;
j) sa asigure relatiile de colaborare cu autoritatile guvernamentale si cu
autoritatile administratiei publice locale si centrale;
k) sa asigure sprijin pentru dezvoltarea parteneriatelor interne si
internationale, consultanta pentru afaceri, consultanta tehnologica;
l) sa asigure selectarea solicitarilor de admitere de noi agenti economici
in parcul industrial;
m) alte obligatii specifice ale societatii-administrator si ale agentilor
economici care sunt prevazute in contractele incheiate intre acestia.
(2) Societatea-administrator este obligata, in calitate de actionar
majoritar la Societatea Comerciala "Roman" - S.A. Brasov, sa preia
personalul existent la data semnarii contractului de vanzare-cumparare de
actiuni in cadrul Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si al
filialelor "Roman" - S.A. si sa distribuie catre toate societatile
comerciale care isi desfasoara activitatea in perimetrul parcului industrial
personalul care va fi necesar desfasurarii activitatii acestora.
(3) Societatea-administrator este obligata sa angajeze un numar de personal
disponibilizat necesar functionarii parcului industrial, dintre persoanele
existente in cadrul Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si al
filialelor "Roman" - S.A. la data semnarii contractului de
vanzare-cumparare de actiuni.
Art. 15
(1) Societatea-administrator va plati catre APAPS o cota de 15% din pretul
incasat din vanzarea activelor din cadrul parcului industrial si 10% din chiriile
incasate de la societatile comerciale care functioneaza in cadrul acestuia, pe
o perioada de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(2) Societatea-administrator va constitui un fond pentru plata salariilor
compensatorii, cuvenite personalului disponibilizat din cadrul Societatii
Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si al filialelor "Roman" -
S.A. conform prevederilor din contractele colective de munca, datorate si
neachitate, dintr-o cota de minimum 8% din pretul incasat din vanzarea
activelor si chiriile incasate de la societatile comerciale care functioneaza
in cadrul parcului industrial.
CAP. 4
Dispozitii speciale privind protectia personalului care lucreaza pe
platforma industriala a Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov
Art. 16
Salariatii ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute prin
concedieri colective din cadrul Societatii Comerciale "Roman" - S.A.
Brasov si al filialelor "Roman" - S.A., cu exceptia celor din cadrul
filialei S.C. "CAF" - S.A., in baza programului de organizare a
parcului industrial, intocmit si aprobat de societatea care asigura
administrarea parcului industrial si insusit de societatile comerciale
prevazute la art. 2, beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 17
(1) Persoanele prevazute la art. 16 beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) la momentul concedierii, de o suma egala cu de doua ori salariul mediu
net pe economie comunicat de Institutul National de Statistica pentru luna in
care se aproba programul de organizare a parcului industrial;
b) indemnizatie de somaj, stabilita potrivit reglementarilor legale in
vigoare, precum si un venit lunar de completare. Venitul lunar de completare
este egal cu diferenta dintre salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni
inainte de concediere, stabilit pe baza elementelor din contractul individual
de munca, dar nu mai mult decat salariul mediu net pe economie comunicat de
Institutul National de Statistica pentru luna in care se aproba programul de
organizare a parcului industrial, si nivelul indemnizatiei de somaj.
(2) Venitul de completare se acorda lunar, de la data stabilirii
indemnizatiei de somaj, dupa cum urmeaza:
a) 20 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca de pana la 15
ani;
b) 22 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca cuprinsa intre
15 ani si 25 de ani;
c) 24 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca de peste 25 de
ani.
(3) Dupa expirarea perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj
persoanele prevazute la alin. (1) beneficiaza, pana la incheierea perioadei
prevazute la alin. (2), de un venit lunar de completare egal cu salariul
individual mediu net pe ultimele 3 luni inainte de concediere, stabilit pe baza
elementelor din contractul individual de munca, dar nu mai mult decat salariul
mediu net pe economie comunicat de Institutul National de Statistica pentru
luna in care se aproba programul de organizare a parcului industrial.
(4) Venitul lunar de completare prevazut la alin. (1) lit. b) se acorda si
in perioadele in care beneficiarilor le-a fost suspendat sau le-a incetat
dreptul la indemnizatia de somaj inainte de expirarea perioadei stabilite
pentru acordarea acestei indemnizatii.
(5) In situatia in care prin contractele colective de munca incheiate in
cadrul Societatii Comerciale "Roman" - S.A. Brasov si al filialelor
"Roman" - S.A., cu exceptia celui din cadrul filialei S.C.
"CAF" - S.A., sunt prevazute plati compensatorii, acestea se acorda
conform prevederilor contractelor colective de munca, lunar, daca concedierile
colective s-au facut in perioada de valabilitate a acestora, in termen de 36 de
luni de la data desfacerii contractului individual de munca al salariatului.
(6) Platile compensatorii prevazute conform contractelor colective de
munca, in vigoare la data disponibilizarii colective, se acorda in sume nete,
potrivit legii.
(7) In lunile in care se acorda platile compensatorii prevazute la alin.
(5) plata indemnizatiei de somaj si a venitului lunar de completare sau, dupa
caz, plata venitului lunar de completare se suspenda si se va relua in lunile
in care aceste plati compensatorii nu se acorda.
(8) Daca in perioada de acordare a platilor compensatorii intervin situatii
de natura celor prevazute la art. 44 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, dreptul la plata indemnizatiei de
somaj inceteaza potrivit legii.
Art. 18
Sumele necesare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 17 alin. (1)
si (3) se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj de la articolul
"Indemnizatii de somaj".
Art. 19
(1) Suma acordata la momentul concedierii, precum si veniturile lunare de
completare, prevazute la art. 17, sunt exceptate de la plata contributiilor
catre bugetul asigurarilor sociale de stat si catre Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate.
(2) Veniturile de completare prevazute la art. 17 au acelasi regim de
impozitare ca si indemnizatia de somaj.
(3) Persoanele beneficiare de venit lunar de completare, potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, sunt asigurate in sistemul
asigurarilor sociale de sanatate in perioada acordarii acestor drepturi.
(4) Perioada acordarii, potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, a venitului lunar de completare constituie stagiu de cotizare in
sistemul public de pensii.
(5) Pe perioada acordarii venitului lunar de completare, potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, venitul asigurat utilizat la
stabilirea drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, este egal cu salariul individual mediu net din ultimele 3 luni
inainte de concediere, stabilit pe baza elementelor din contractul individual
de munca, dar nu mai mult decat salariul mediu net pe economie comunicat de
Institutul National de Statistica pentru luna in care se aproba programul de
organizare a parcului industrial.
Art. 20
Persoanele concediate potrivit art. 16 beneficiaza de serviciile de
preconcediere colectiva, precum si de programele de masuri active pentru
stimularea ocuparii fortei de munca ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca.
Art. 21
(1) Pot beneficia de prevederile prezentei ordonante de urgenta numai
persoanele concediate in conditiile art. 16, care au contracte individuale de
munca pe durata nedeterminata incheiate pana la data de 1 iulie 2003.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) beneficiaza o singura data de venitul
de completare acordat in conditiile art. 17.
(3) Persoanele care se pensioneaza, conform legii, in perioada in care
beneficiaza de venitul de completare sau in perioadele in care sunt angajate cu
contract individual de munca la societatile din parcul industrial beneficiaza,
pana la expirarea perioadei prevazute la art. 17 alin. (2), de un venit de
completare in cuantumul stabilit in conditiile art. 17 alin. (1).
(4) Nu beneficiaza de prevederile art. 17 persoanele prevazute la alin. (1)
care se reincadreaza in munca la societatile comerciale cu capital majoritar de
stat, de la data reincadrarii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
Pachetul de actiuni detinut de APAPS la Societatea Comerciala
"Roman" - S.A. Brasov se vinde catre PESAKA ASTANA (M) Sdn. Bhd. la
pretul de 1 euro.
Art. 23
Toate societatile comerciale din portofoliul APAPS, care vor fi privatizate
cu un proiect de parc industrial pana la sfarsitul anului 2003, vor beneficia
de facilitatile prevazute la cap. II.
Art. 24
Prin derogare de la prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, cu modificarile si completarile ulterioare, APAPS este mandatata sa
notifice Consiliului Concurentei, in numele ministerelor si al celorlalte
institutii, ajutoarele de stat acordate de aceste institutii, intr-un singur
formular de notificare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Presedintele Autoritatii
pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului,
Claudiu Stefan Seucan
p. Ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Marta Nora Tarnea,
secretar de stat