ORDONANTA DE URGENTA Nr. 124 din 8 octombrie 2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman pentru
Eficienta Energiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 644 din 15 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza Fondul Roman pentru Eficienta Energiei, denumit in
continuare Fondul, organism de interes public, cu personalitate juridica,
independent si autonom din punct de vedere financiar, cu sediul in municipiul
Bucuresti.
(2) Fondul va avea ca principal obiect de activitate gestionarea resurselor
financiare primite de Romania de la Fondul Global de Mediu prin Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), in baza Acordului de
grant incheiat intre BIRD si Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor
Publice, precum si finantarea proiectelor de investitii pentru cresterea
eficientei utilizarii energiei in Romania, conform prioritatilor stabilite prin
programele anuale de eficienta energetica, aprobate de Guvern.
(3) Fondul isi va desfasura activitatea in baza prevederilor prezentei
ordonante de urgenta si cu respectarea legislatiei romane in vigoare.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, notiunile la care se face
referire au urmatorul inteles:
a) Fondul Global de Mediu - organizatie internationala finantatoare pentru
proiecte in domeniile protectiei biodiversitatii, protectiei apelor
internationale si a schimbarilor climatice. Fondul Global de Mediu finanteaza
proiecte in domeniile de mai sus prin Banca Internationala pentru Reconstructie
si Dezvoltare, care actioneaza ca agentie de implementare;
b) acordul de grant - contract incheiat intre Ministerul Finantelor
Publice, in numele Romaniei, si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare (BIRD), in calitate de agentie de implementare pentru Fondul Global
de Mediu, prin care acesta din urma acorda Romaniei asistenta financiara
nerambursabila pentru finantarea Proiectului de eficienta energetica;
c) acordul subsidiar de grant - contract incheiat intre Ministerul
Finantelor Publice si Fond, prin care se transfera fondurile din asistenta
nerambursabila primite de Romania de la Fondul Global de Mediu pentru
implementarea Proiectului de eficienta energetica aprobat;
d) comitet de investitii - subcomitet al consiliului de administratie al
Fondului, format din 3 persoane cu calificare economica si experienta in
analiza de credite, care face verificarea finala a dosarelor de finantare
propuse de administratorul Fondului;
e) proiect eligibil - proiect de modernizare sau de inlocuire a unor
echipamente consumatoare de combustibili ori de energie electrica, prin care se
realizeaza o economie de combustibil sau de energie electrica echivalenta cu
cel putin 50% din totalul economiilor realizate prin proiectul respectiv, cu
efecte benefice asupra mediului inconjurator;
f) contract de finantare - contract incheiat in forma scrisa intre Fond si
beneficiarul eligibil pentru finantarea cu titlu de rambursabilitate a
Proiectului de eficienta energetica aprobat de consiliul de administratie al
Fondului;
g) beneficiari eligibili - societati comerciale sau institutii publice de
interes national si/sau local, care inainteaza Fondului, spre analiza si
aprobare a finantarii, proiecte de eficienta energetica;
h) manager Fond - persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care
are capacitate manageriala si de expertiza financiara pentru a executa
activitatile legate de identificarea proiectelor eligibile, a analiza
proiectele si beneficiarii eligibili si pentru a purta negocierile legate de
finantare cu beneficiarii, precum si pentru a pregati dosarul de finantare
pentru comitetul de investitii.
Art. 3
(1) Patrimoniul initial al Fondului este, la data constituirii acestuia,
acoperit din bugetul Fondului.
(2) Patrimoniul Fondului poate fi majorat prin atragerea resurselor
financiare prevazute la art. 5.
Art. 4
In vederea atingerii scopului propus si a indeplinirii obiectului de
activitate Fondul promoveaza urmatoarele principii:
a) autofinantarea;
b) transparenta in privinta administrarii patrimoniului;
c) asigurarea unui tratament egal tuturor clientilor Fondului;
d) parteneriatul si colaborarea cu sectorul privat pentru cofinantarea
proiectelor de investitii in vederea cresterii eficientei utilizarii energiei.
Art. 5
(1) Resursele financiare ale Fondului provin din urmatoarele surse:
a) donatii ale persoanelor fizice si persoanelor juridice, din tara sau din
strainatate;
b) venituri financiare constand in dobanzi la conturi curente sau la
depozite bancare ale Fondului, precum si dobanzile si comisioanele aferente
contractelor de finantare incheiate cu clientii Fondului;
c) imprumuturi sau alte instrumente financiare de la banci ori de la
investitori, angajate exclusiv pentru dezvoltarea obiectivului Fondului.
(2) Disponibilitatile Fondului se pastreaza intr-un cont purtator de
dobanzi, deschis la o banca comerciala care isi desfasoara activitatea in
Romania.
Art. 6
Pana la data intrarii in vigoare a Acordului de grant dintre Romania si
BIRD cheltuielile Fondului pentru angajarea personalului, inchirierea si
amenajarea sediului, precum si pentru achizitionarea bazei materiale necesare
in vederea desfasurarii activitatii vor fi acoperite exclusiv din bugetul de
pregatire a Proiectului de eficienta energetica.
Art. 7
(1) In vederea realizarii obiectului de activitate si a atingerii scopului
propus Fondul are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza un set de criterii de evaluare si selectie, precum si
proceduri de operare in conformitate cu standardele internationale acceptate,
in vederea stabilirii metodelor de identificare, evaluare, selectionare si
finantare a beneficiarilor proiectelor de crestere a eficientei energetice,
denumiti in continuare clienti;
b) promoveaza si difuzeaza catre potentialii beneficiari informatii cu
privire la propria activitate si la proiectele pe care le poate finanta;
c) acorda asistenta tehnica beneficiarilor eligibili in conformitate cu
criteriile aprobate de consiliul de administratie, in vederea elaborarii
proiectelor de investitii in domeniul eficientizarii consumului de energie;
d) finanteaza proiectele care indeplinesc cerintele impuse de criteriile de
evaluare si selectie.
(2) Finantarea proiectelor prevazute la alin. (1) lit. d) se face numai cu
conditia indeplinirii de catre beneficiari a criteriilor de evaluare si
selectie aprobate de consiliul de administratie si in limita fondurilor
disponibile.
Art. 8
(1) Fondul adopta norme si reglementari interne proprii, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta. Aceste reglementari vor consta in:
Manualul de operare al Fondului, Regulamentul de organizare si functionare,
Criteriile de evaluare si selectie a beneficiarilor si a proiectelor in vederea
finantarii, precum si alte asemenea reglementari proprii, in functie de
necesitati.
(2) Reglementarile interne prevazute la alin. (1) sunt aprobate de
consiliul de administratie in conditiile prevazute la art. 14.
(3) Reglementarile interne ale Fondului vor fi puse in mod gratuit la
dispozitie solicitantilor, la cererea acestora.
(4) In baza reglementarilor sale interne si cu respectarea prevederilor
legale in vigoare in Romania Fondul isi administreaza propriul buget de
venituri si cheltuieli.
CAP. 2
Organizarea Fondului
Art. 9
(1) Organul de conducere al Fondului este consiliul de administratie,
alcatuit din 7 membri, reprezentanti ai sectorului public si privat, dupa cum
urmeaza:
a) un reprezentant al Ministerului Industriei si Resurselor, desemnat de
ministru;
b) un reprezentant al Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, desemnat
de ministru;
c) 5 reprezentanti ai sectorului privat, dintre care minimum 2 sunt experti
financiari cu o buna reputatie si pregatire profesionala.
(2) Reprezentantul desemnat al Ministerului Industriei si Resurselor este
presedintele consiliului de administratie, functie pe care o va indeplini
pentru o perioada de un an.
(3) La expirarea mandatului presedintelui membrii consiliului de
administratie vor alege un nou presedinte dintre membrii consiliului de
administratie pentru perioade succesive de cate un an, in conditiile de cvorum
si de vot prevazute la art. 14.
Art. 10
(1) Durata mandatului membrilor consiliului de administratie este de 4 ani,
care poate fi prelungita o singura data pentru o perioada de 4 ani si cu
respectarea procedurii prevazute pentru numirea lor.
(2) Reprezentantul Ministerului Industriei si Resurselor si cel al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului vor fi numiti prin ordin de catre
conducatorul institutiei respective, in termen de 5 zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Reprezentantii sectorului privat, inclusiv expertii financiari, sunt
numiti de presedintele consiliului de administratie pe baza propunerilor
asociatiilor patronale si profesionale.
Art. 11
(1) Membrii consiliului de administratie vor indeplini urmatoarele
conditii:
a) nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al doilea intre ei;
b) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
(2) Membrii consiliului de administratie pot fi revocati de autoritatea
care i-a numit, in urmatoarele situatii:
a) au savarsit fapte penale pentru care au suferit condamnari definitive
sau orice alte fapte de natura sa afecteze autoritatea Fondului;
b) se afla intr-o situatie de conflict de interese cu Fondul, astfel cum a
fost definit in reglementarile interne prevazute la art. 8;
c) nu promoveaza principiile Fondului prevazute la art. 4;
d) absenteaza nejustificat de la 3 sedinte consecutive lunare ale
consiliului de administratie.
(3) De asemenea, pot fi revocati membrii consiliului de administratie
desemnati de autoritatile prevazute la art. 9 lit. a) si b), in cazul in care
si-au pierdut calitatea in temeiul careia au fost propusi de catre aceste
autoritati.
(4) Membrii consiliului de administratie nu pot lua parte la luarea
deciziilor privind beneficiarii eligibili la care este angajata o persoana
dintre cele mentionate la alin. (1) lit. a).
(5) Calitatea de membru al consiliului de administratie inceteaza in
urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie ori prin deces;
c) la aparitia unor incompatibilitati dintre cele prevazute la alin. (1);
d) prin revocare, in conditiile prevazute la alin. (2) si (3).
Art. 12
(1) Consiliul de administratie se intruneste in sedinte de lucru lunare si
ori de cate ori este nevoie.
(2) Modalitatea de convocare, precum si organizarea sedintelor consiliului
de administratie vor fi stabilite prin reglementarile interne ale Fondului.
(3) Pentru participarea la sedintele consiliului de administratie membrii
acestuia primesc o indemnizatie de sedinta al carei cuantum va fi stabilit de
consiliul de administratie.
(4) Consiliul de administratie poate decide, cu unanimitate de voturi,
majorarea indemnizatiei de sedinta a presedintelui consiliului peste cuantumul
stabilit pentru ceilalti membri ai consiliului.
(5) Consiliul de administratie numeste un secretar pentru fiecare sedinta,
pentru intocmirea proceselor-verbale ce vor cuprinde ordinea deliberarilor,
deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile separate.
Procesul-verbal va fi semnat de toti cei care au participat la sedinta.
Art. 13
Consiliul de administratie gestioneaza intreaga activitate a Fondului. In
acest scop exercita urmatoarele atributii:
a) urmareste concordanta si complementaritatea strategiei si politicii
Fondului cu strategia si politica nationala de crestere a eficientei energetice
si urmareste ca politica de finantare a proiectelor de investitii sa se
realizeze in concordanta cu programele anuale in domeniul eficientei energetice
aprobate de catre Guvern;
b) aproba structura organizatorica a Fondului si stabileste remuneratiile
angajatilor in conditiile prevazute de lege pentru salarizarea institutiilor
publice finantate integral din venituri extrabugetare;
c) adopta reglementarile interne ale Fondului, inclusiv Manualul de operare
al Fondului si Regulamentul de organizare si functionare;
d) aproba criteriile de evaluare si selectie a proiectelor de investitii
pentru cresterea eficientei energiei, in vederea finantarii acestora;
e) selecteaza si numeste directorul executiv al Fondului;
f) aproba politica financiara si de investitii a Fondului;
g) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si raportul anual de activitate
al Fondului, elaborate de directorul executiv;
h) stabileste strategia de afaceri a Fondului;
i) aproba planul de afaceri intocmit de administratorul Fondului;
j) numeste membrii comitetului de investitii;
k) desemneaza cenzori externi independenti in vederea verificarii
situatiilor financiare ale Fondului, primeste si aproba rapoartele acestora;
l) aproba proiectele de finantare a investitiilor in eficienta energiei, pe
baza propunerilor comitetului de investitii;
m) adopta orice alte masuri necesare pentru realizarea scopului Fondului.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie se intruneste, in conditiile art. 12 alin.
(1), la convocarea presedintelui sau a cel putin 3 dintre membrii sai.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedinte sau,
in absenta acestuia, de catre unul dintre membrii desemnati de presedinte.
(3) Consiliul de administratie adopta hotarari cu majoritate de voturi, in
prezenta a cel putin 5 membri, dintre care unul trebuie sa fie presedintele
consiliului sau, dupa caz, un membru mandatat de catre presedinte.
(4) In situatia in care, cu ocazia adoptarii unei hotarari, unul dintre
membrii consiliului de administratie stie ca se afla intr-un conflict de
interese, acesta este obligat sa se abtina de la vot. Incalcarea acestei
obligatii poate conduce la revocarea sa si la anularea hotararii adoptate.
(5) La sedintele consiliului de administratie vor participa, in calitate de
invitati, directorul executiv si managerul Fondului sau, dupa caz, un
reprezentant al administratorului Fondului, cu exceptia cazului in care se
discuta despre functia directorului executiv si despre activitatea acestuia.
Art. 15
(1) In vederea evaluarii cererilor de finantare ale beneficiarilor
consiliul de administratie numeste dintre membrii sai un comitet de investitii
compus din 3 persoane.
(2) Minimum 2 dintre membrii comitetului de investitii vor fi alesi in mod
obligatoriu dintre acei membri ai consiliului de administratie care au
calitatea de expert financiar.
(3) Comitetul de investitii are ca atributie principala verificarea
documentatiei depuse de beneficiari la consiliul de administratie in vederea
recomandarii finantarii. In cazul in care criteriile de evaluare si selectie
sunt indeplinite, comitetul de investitii va trimite spre aprobare propunerea
de finantare cu documentatia aferenta consiliului de administratie. Comitetul
de investitii poate face recomandari solicitantilor in sensul completarii
dosarului sau poate respinge cererea de finantare in situatia in care
criteriile de evaluare si selectie a beneficiarilor nu sunt indeplinite.
(4) In situatia in care criteriile de evaluare si selectie sunt
indeplinite, comitetul de investitii va inainta spre aprobare consiliului de
administratie cererea de finantare impreuna cu documentatia aferenta.
(5) In situatia neindeplinirii de catre beneficiari a criteriilor de
evaluare si selectie comitetul de investitii va comunica acestora decizia de
respingere a cererii de finantare. Beneficiarii ale caror cereri au fost
respinse pot formula o noua cerere de finantare in conditiile prevazute in
reglementarile interne ale Fondului.
(6) Comitetul de investitii poate aproba, in baza puterilor delegate de
consiliul de administratie, finantarea proiectelor care indeplinesc criteriile
de evaluare si selectie in limita unui plafon stabilit prin reglementarile
interne ale Fondului.
(7) Membrii comitetului de investitii pot primi pentru activitatea prestata
o remuneratie suplimentara indemnizatiei de membru al consiliului de
administratie, in conformitate cu reglementarile interne ale Fondului.
Art. 16
Activitatea curenta a Fondului este condusa de directorul executiv, numit
de consiliul de administratie pe baza de concurs, cu conditia indeplinirii
cerintelor de pregatire si de experienta profesionala impuse de natura activitatii
Fondului.
Art. 17
Directorul executiv al Fondului are urmatoarele atributii:
a) conduce activitatea compartimentelor de specialitate ale Fondului;
b) intocmeste proiectul strategiei de afaceri a Fondului, proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli si le supune spre aprobare consiliului de
administratie;
c) pregateste documentatia necesara in vederea eliberarii fondurilor,
conform prevederilor Acordului de grant dintre Romania si BIRD;
d) organizeaza procesul de selectie a administratorului Fondului conform
procedurilor de achizitie ale BIRD;
e) monitorizeaza activitatea administratorului Fondului;
f) este ordonator principal de credite, calitate in care asigura intocmirea
proiectului bugetului de venituri si cheltuieli si executia acestuia, conform
aprobarii consiliului de administratie;
g) asigura intocmirea rapoartelor si a oricaror alte materiale in
conformitate cu reglementarile interne ale Fondului, care se supun analizei si
aprobarii consiliului de administratie;
h) organizeaza sedintele consiliului de administratie;
i) semneaza contractele de finantare cu beneficiarii Fondului;
j) informeaza periodic, in cadrul sedintelor consiliului de administrare,
asupra stadiului de implementare a proiectelor de finantare;
k) organizeaza procesul de selectie a expertilor financiari;
l) indeplineste orice alte activitati stabilite de consiliul de
administratie.
Art. 18
(1) Directorul executiv reprezinta Fondul in relatiile cu persoanele fizice
si cu persoanele juridice, precum si in fata instantelor judecatoresti, cu
exceptia situatiilor stabilite de consiliul de administratie si prevazute in
Regulamentul de organizare si functionare.
(2) Directorul executiv angajeaza si concediaza, in conditiile legii si
potrivit reglementarilor interne ale Fondului, personalul acestuia; structura
personalului, numarul salariatilor, precum si drepturile si obligatiile
acestora, inclusiv sub aspectul nivelului salarizarii, se stabilesc prin
reglementarile interne ale Fondului.
(3) Directorul executiv incheie contracte civile cu colaboratori externi,
persoane fizice sau juridice, pe baza termenilor de referinta aprobati de
consiliul de administratie, pe o durata determinata.
(4) Directorul executiv incheie orice fel de acte juridice circumscrise
scopului pentru care a fost creat Fondul si angajeaza patrimoniul acestuia, in
conformitate cu reglementarile interne ale Fondului.
Art. 19
(1) Administratorul Fondului, selectat conform procedurilor BIRD, poate fi
persoana fizica sau juridica, romana ori straina, avand urmatoarele atributii:
a) intocmeste planul de investitii al Fondului;
b) identifica si atrage cofinantatori ai proiectelor de investitii in
domeniul cresterii eficientei utilizarii energiei si negociaza cu acestia
termenii cofinantarii;
c) efectueaza analiza tehnica si financiara a proiectelor, precum si a
bonitatii clientilor;
d) intocmeste documentatia aferenta fiecarui proiect de finantare si
negociaza termenii contractului de finantare;
e) inainteaza cererile de finantare, impreuna cu avizul sau, spre evaluare,
comitetului de investitii, precum si spre informare, directorului executiv;
f) monitorizeaza derularea contractelor de finantare, in conformitate cu prevederile
contractuale si legale;
g) monitorizeaza permanent derularea proiectelor de investitii si
respectarea obligatiilor de rambursare a finantarii de catre beneficiari;
h) urmareste derularea finantarilor neperformante si ia masurile necesare pentru
recuperarea fondurilor;
i) intocmeste rapoarte trimestriale de activitate, pe care le inainteaza
consiliului de administratie.
(2) Drepturile si obligatiile administratorului Fondului vor fi detaliate
in contractul de management pe care il va incheia cu Fondul.
(3) Plata administratorului se face in functie de indeplinirea criteriilor
de performanta ce vor fi mentionate in contractul de management.
(4) Contractul de management intra in vigoare la data aprobarii acestuia de
catre consiliul de administratie cu majoritate de voturi.
CAP. 3
Resursele financiare ale Fondului
Art. 20
(1) Resursele financiare ale Fondului vor fi utilizate exclusiv pentru:
a) finantarea proiectelor de investitii in vederea cresterii eficientei
utilizarii energiei;
b) acoperirea cheltuielilor proprii prevazute in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat de consiliul de administratie;
c) plata serviciilor prestate de administratorul Fondului, auditurilor
financiare ale Fondului, precum si a asistentei tehnice, daca aceasta va fi
considerata necesara.
(2) Alocarea resurselor financiare ale Fondului se face numai pe baza
indeplinirii de catre beneficiari a criteriilor de evaluare si selectie,
potrivit reglementarilor interne adoptate de consiliul de administratie.
Art. 21
Resursele Fondului nu vor putea fi utilizate pentru:
a) achizitionarea de terenuri si cladiri;
b) operatiuni speculative de orice tip;
c) achizitionarea de valori mobiliare;
d) constructii si amenajari, cu exceptia celor care sunt circumscrise
obiectului de activitate al Fondului;
e) alte operatiuni prevazute in reglementarile interne adoptate de
consiliul de administratie.
CAP. 4
Contractul de finantare
Art. 22
(1) Contractul de finantare se incheie in forma scrisa intre Fond,
reprezentat de directorul executiv, pe de o parte, si reprezentantii
beneficiarului, in numele si pe seama acestora, pe de alta parte.
(2) Contractul de finantare constituie titlu executoriu.
(3) Continutul-cadru al contractului de finantare va fi stabilit prin
reglementarile interne ale Fondului.
Art. 23
Conditiile de finantare ale beneficiarilor, incluzand rata dobanzii, ratele
scadente, comisioanele si onorariile, vor fi calculate in dolari S.U.A. Toate
platile si rambursarile facute pe teritoriul Romaniei se efectueaza in lei, la
termenele si in conditiile stabilite in contract, la rata de schimb leu - dolar
la cursul Bancii Nationale a Romaniei la data efectuarii platii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta consiliul de administratie va adopta reglementarile
interne ale Fondului, va aproba structura organizatorica a acestuia si va
proceda la angajarea personalului necesar in vederea desfasurarii activitatii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat