ORDONANTA
URGENTA Nr. 125 din 21 decembrie 2006
pentru aprobarea schemelor
de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in
agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr.
36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1043 din 29 decembrie 2006
Având în vedere stabilirea cadrului general de acordare
a plăţilor directe în agricultură, în sectoarele vegetal şi zootehnic, în
conformitate cu mecanismele prevăzute de legislaţia europeană, şi anume
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.782/2003 privind stabilirea normelor comune
pentru regimurile de susţinere directă în cadrul politicii agricole comune şi
stabilirea altor regimuri de susţinere în favoarea agricultorilor, cu
modificările şi completările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 270 din 21 octombrie 2003, Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 cu privire la finanţarea politicii agricole
comune şi Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul
acordat pentru dezvoltare rurală, finanţat din Fondul european pentru
agricultură şi dezvoltare rurală (FEADR), şi în conformitate cu Tratatul dintre
Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală
Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica
Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia,
Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica
Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica
Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul
Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale
Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii
Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la
25 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 157/2005,
deoarece timpul rămas până la data aderării României la
Uniunea Europeană nu permite promovarea şi adoptarea reglementării sub formă de
lege,
pentru că sprijinul financiar trebuie acordat
producătorilor agricoli prin plăţi directe, conform statutului de stat membru
al Uniunii Europene începând cu 1 ianuarie 2007,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează
aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare,
care se acordă în agricultură începând cu anul 2007.
Art. 2. - Schemele de plăţi directe care se acordă
începând cu anul 2007, ca mecanisme de susţinere a producătorilor agricoli,
sunt următoarele:
a) Schema de plată unică pe suprafaţă (SAPS);
b) plăţi naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul vegetal;
c) plăţi naţionale directe complementare (PNDC) în
sectorul zootehnic;
d) Schema de plată pentru culturi energetice;
e) Schema de plată separată pentru zahăr.
Art. 3. - (1) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
următorii termeni se definesc astfel:
a) cererea de plată
pentru schemele de sprijin pe suprafaţă - solicitarea
scrisă pe care fermierul o depune la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură pentru accesarea plăţii directe în cadrul Schemei de plată unică pe
suprafaţă (SAPS) şi/sau a plăţilor naţionale directe complementare (PNDC) din
sectorul vegetal, a plăţilor pentru culturi energetice, a plăţilor separate
pentru zahăr şi pentru plăţile acordate prin măsurile de sprijin al zonelor
defavorizate cu handicap natural - zona montană;
b) cererea de plată pentru
schemele de sprijin din sectorul zootehnic - solicitarea
scrisă pe care fermierul o depune la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură pentru accesarea plăţilor naţionale directe complementare (PNDC) din sectorul zootehnic;
c) exploataţie agricolă -
ansamblul unităţilor de producţie administrate de
fermieri şi situate pe teritoriul României;
d) bune condiţii agricole
şi de mediu - condiţiile pe care trebuie să le
respecte fermierul pentru a beneficia de plăţi directe în cadrul SAPS şi PNDC din sectorul vegetal, plăţi pentru
culturi energetice şi de plăţi separate pentru zahăr;
e) bloc fizic - o
suprafaţă continuă de teren mărginită de limite naturale sau artificiale
permanente, utilizată în scopuri agricole de unul sau mai mulţi fermieri, care
poate include una sau mai multe parcele agricole;
f) parcelă agricolă - acea suprafaţă continuă de teren care este utilizată de un singur
fermier, situată în acelaşi bloc fizic cu o singură categorie de folosinţă, ce
poate fi constituită din una sau mai multe parcele cadastrale;
g) Sistemul de identificare a parcelelor agricole
- componentă a Sistemului integrat de administrare
şi control cuprinzând aplicaţii informatice constituite pe baza
ortofotoplanurilor, hărţilor, documentelor cadastrale sau a altor referinţe
cartografice. Tehnicile utilizate se bazează pe un sistem de informaţii
geografice computerizat care asigură identificarea unică a fiecărui bloc fizic,
cuprinzând de preferinţă ortoimagini aeriene sau satelitare, cu norme omogene
care să garanteze o precizie cel puţin egală celei cartografice la scara
1:10.000 şi să permită identificarea în cadrul blocurilor fizice a parcelelor agricole
din cererile de sprijin. Suprafeţele înscrise în Sistemul de identificare a
parcelelor agricole constituie referinţa pentru procesul de control şi
efectuarea plăţilor;
h) Registrul fermierilor - element component al Sistemului integrat de administrare şi
control, realizat şi administrat de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură în vederea identificării fermierilor care pot beneficia de sprijin
la data aderării României la Uniunea Europeană;
i) plata directă - plata efectuată direct fermierului în cadrul schemelor de plăţi
aprobate prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) In cazul plăţilor directe din sectorul vegetal,
valoarea sprijinului este stabilită pe hectar, iar în cazul plăţilor directe complementare din sectorul
zootehnic, valoarea sprijinului este stabilită pe cap de animal.
Art. 4. - (1) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este autorizat să gestioneze
fondurile europene pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Fondul european
pentru garantare în agricultură (FEGA) şi Fondul european pentru agricultură şi
dezvoltare rurală (FEADR), cu respectarea plafoanelor anuale şi a
angajamentelor bugetare, încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii
Europene şi Guvernul României, precum şi fondurile din bugetul naţional.
(2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
este instituţia responsabilă pentru implementarea schemelor de plăţi directe
pentru agricultură, având ca sursă de finanţare Fondul european pentru
garantare în agricultură (FEGA), Fondul european pentru agricultură şi
dezvoltare rurală (FEADR), precum şi fonduri din bugetul naţional.
(3) Pentru gestionarea fondurilor comunitare şi
naţionale destinate agriculturii pentru plăţile directe acordate în sectorul
vegetal şi pentru control, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
va utiliza, ca instrument de derulare şi gestionare financiară, Sistemul
integrat de administrare şi control.
Art. 5. - (1) Schema de plată unică pe suprafaţă constă
în acordarea unei sume uniforme pe hectar, plătibilă o dată pe an, decuplată
total de producţie.
(2) Sursa de finanţare pentru
plăţile efectuate în cadrul Schemei de plată unică pe suprafaţă se asigură din
Fondul european pentru garantare în agricultură (FEGA).
(3) Suprafaţa agricolă eligibilă poate avea următoarele
categorii de folosinţă:
a) teren arabil - terenul cultivat pentru producţie cu cereale pentru boabe, plante
leguminoase pentru boabe, plante industriale, cartof, sfeclă de zahăr,
rădăcinoase pentru nutreţ, legume proaspete, pepeni şi căpşuni, flori şi plante
ornamentale, plante pentru nutreţ, plante pentru producerea de seminţe şi
seminceri pentru comercializare, alte culturi în teren arabii, inclusiv
terenurile de sub sere şi solarii şi terenul lăsat necultivat în mod deliberat,
dar menţinut în bune condiţii agricole şi de mediu;
b) pajişti permanente - păşuni şi fâneţe - terenul utilizat
pentru păşunatul animalelor sau pentru producerea de furaje;
c) vii - terenul
plantat cu vii şi pepiniere viticole;
d) culturi permanente - terenul plantat cu livezi, arbuşti fructiferi, hamei, pepiniere şi
alte culturi permanente;
e) grădini familiale - suprafaţă destinată obţinerii produselor agricole, în principal
pentru consumul propriu al membrilor exploataţiei/gospodăriei agricole
individuale.
Art. 6. - (1) Beneficiarii plăţilor directe în cadrul
Schemei de plată unică pe suprafaţă pot fi persoanele fizice şi/sau persoanele
juridice care exploatează terenul agricol pentru care solicită plata, în
calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi administratori în
cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau
altele asemenea.
(2) Arendatorul, concedentul şi/sau locatorul nu
beneficiază de plăţi directe pentru terenul arendat, concesionat şi/sau
închiriat.
Art. 7. - (1) Pentru a beneficia de acordarea de plăţi
în cadrul schemelor de plată unică pe suprafaţă, solicitanţii trebuie să fie
înscrişi în Registrul fermierilor, administrat de Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, să depună cerere de solicitare a plăţilor la
termen şi să îndeplinească următoarele condiţii generale:
a) să exploateze un teren agricol cu o suprafaţă de cel
puţin 1 ha, iar suprafaţa parcelei agricole să fie de cel puţin 0,3 ha. In
cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor
viticole, arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelei trebuie să fie de
cel puţin 0,1 ha;
b) să declare toate parcelele agricole;
c) să înscrie, sub sancţiunea legii penale, date
reale, complete şi perfect valabile în formularul de cerere de plată directă pe
suprafaţă şi în documentele anexate, inclusiv lista suprafeţelor;
d) să fie de acord ca datele din formularul de cerere
de plată să fie introduse în baza de date IACS, procesate şi verificate în
vederea calculării plăţii şi transmise autorităţilor responsabile în vederea
elaborării de studii statistice şi de evaluări economice, în condiţiile Legii
nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) să respecte bunele condiţii agricole şi de mediu,
reglementate prin legislaţia naţională, pe toată suprafaţa agricolă a
exploataţiei;
f) să prezinte documentele necesare care dovedesc
dreptul de folosinţă şi să poată face dovada că utilizează terenul pentru care
s-a depus cererea;
g) să furnizeze toate informaţiile solicitate de
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în termenele stabilite;
h) să permită efectuarea controalelor de către Agenţia
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură sau de către alte organisme
abilitate în acest sens;
i) să marcheze limitele parcelei utilizate, atunci când
este cultivată cu aceeaşi cultură cu a parcelelor învecinate;
j) să comunice în termen de 10 zile, în scris, Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură orice modificare a datelor declarate
în cererea de plată survenită în perioada cuprinsă între data depunerii şi data
acordării plăţii. Aceste modificări se referă la suprafaţa agricolă utilizată a
exploataţiei, transferarea proprietăţii fermei către un alt utilizator agricol,
aprobarea unei rente agricole viagere, alte schimbări ale informaţiilor din formularul de cerere.
(2) Cererile de plată se depun până la data de 15 mai
a fiecărui an calendaristic la centrele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură şi se înregistrează în Sistemul integrat de administrare şi
control.
(3) Schemele de plăţi directe
pe suprafaţă prevăzute la art. 2 lit. a), b), d) şi e) se aplică terenurilor
identificate, exclusiv pentru suprafeţele acestora, înscrise în Sistemul de
identificare a parcelelor agricole.
(4) Solicitarea de către fermieri a modificării
suprafeţelor înregistrate în Sistemul de identificare a parcelelor agricole
poate fi depusă la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură până la
data limită de depunere a cererilor de plată. Solicitările depuse după această
dată se vor soluţiona în cursul anului următor. Soluţionarea modificărilor
solicitate se va face numai după verificarea acestora efectuată de Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
(5) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
va stabili documentele doveditoare privind utilizarea terenului agricol pentru
care fermierul solicită sprijin şi pe care trebuie să le prezinte la depunerea
formularului de cerere de plată pe suprafaţă.
(6) Pentru terenul care se constată că face obiectul
cererilor a 2 sau mai mulţi solicitanţi în cadrul Schemei de plată unică pe
suprafaţă (SAPS), plata directă pe suprafaţă nu se acordă niciunuia dintre
solicitanţi. La constatarea acestei situaţii Agenţia de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură va notifica solicitanţii, care au obligaţia să rezolve
litigiul şi, după caz, să refacă cererile şi să le depună la termen.
Art. 8. - (1) Plăţile naţionale directe complementare
(PNDC) în sectorul vegetal reprezintă plăţi în cadrul schemelor de sprijin
comunitare şi constau în acordarea suplimentară de sume pe suprafaţă pentru
culturile prevăzute în legislaţia în vigoare.
(2) Sursa de finanţare a plăţilor naţionale directe
complementare în sectorul vegetal se asigură din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, în limita
prevederilor bugetare aprobate, si din Fondul european pentru agricultură si dezvoltare
rurală (FEADR).
(3) Beneficiarii plăţilor naţionale directe
complementare în sectorul vegetal sunt prevăzuţi la art. 6 alin. (1).
(4) Condiţiile de
eligibilitate generale pentru acordarea de sume în cadrul schemei plăţilor
naţionale complementare sunt cele prevăzute la art.7 alin.(1).
Art. 9. - (1) Plăţile naţionale directe complementare
(PNDC) în sectorul zootehnic se acordă în limita resurselor financiare alocate
anual prin legea bugetului de stat, pentru speciile de animale prevăzute în
legislaţia în vigoare.
(2) Sursa de finanţare a plăţilor naţionale directe
complementare în sectorul zootehnic se asigură din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, în limita
prevederilor bugetare aprobate.
(3) Se acordă plăţi naţionale directe complementare
în sectorul zootehnic producătorilor agricoli, persoane fizice sau juridice,
care deţin, cresc şi exploatează animale de producţie, identificate şi
înregistrate în sistemul naţional.
Art. 10. - (1) Schema de plăţi directe pe suprafaţă
pentru culturi energetice reprezintă plăţi în cadrul schemelor de sprijin
comunitar şi constau în acordarea unei sume unitare pe suprafaţă începând cu
anul 2007, pentru culturi energetice destinate producţiei de biocombustibili,
şi anume: rapiţă, floarea-soarelui, soia şi porumb.
(2) Sursa de finanţare pentru plăţile efectuate în
cadrul schemei de plată directă pe suprafaţă pentru culturi energetice se
asigură din Fondul european pentru garantare în agricultură (FEGA).
(3) Beneficiarii plăţilor efectuate în cadrul schemei
de plată pe suprafaţă pentru culturi energetice sunt persoanele fizice şi/sau
persoanele juridice care exploatează terenul agricol pentru care solicită
plata, în calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi
administratori în cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau altele
asemenea, care au încheiat un contract de livrare a producţiei la un producător
de biocombustibil.
(4) Condiţiile de eligibilitate pentru acordarea de
sume în cadrul schemei de plată pe suprafaţă pentru culturi energetice sunt
cele prevăzute la art. 7 alin. (1).
(5) Fermierii care solicită plată pe suprafaţă pentru
culturile energetice nu mai au dreptul să primească plăţi naţionale directe
complementare (PNDC) în sectorul vegetal pentru aceleaşi suprafeţe.
Art. 11. - (1) Schema de plată separată pentru zahăr
reprezintă plăţi directe în cadrul schemelor de sprijin comunitar şi constă în
acordarea unei sume pe suprafaţă începând cu anul 2007, pentru cultura de
sfeclă de zahăr, destinată producţiei de zahăr.
(2) Sursa de finanţare pentru plăţile efectuate în
cadrul schemei de plată directă separată pentru zahăr se asigură din Fondul
european pentru garantare în agricultură (FEGA).
(3) Beneficiarii plăţilor efectuate în cadrul schemei
de plată directă separată pentru zahăr sunt persoanele fizice şi/sau persoanele
juridice care exploatează terenul agricol pentru care solicită plata, în
calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi administratori în
cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau altele asemenea, care au
încheiat un contract de livrare a producţiei de sfeclă de zahăr cu un operator
economic care procesează sfeclă de zahăr în conformitate cu reglementările
comunitare în vigoare.
(4) Condiţiile de eligibilitate pentru acordarea de
sume în cadrul schemei plăţilor directe separate pentru zahăr sunt cele
prevăzute la art. 7 alin. (1).
Art. 12. - (1) Cuantumul anual al plăţilor directe, al
plăţilor unice pe suprafaţă (SAPS), al plăţilor naţionale directe complementare
(PNDC) în sectorul vegetal, al plăţilor pentru culturi energetice şi al
plăţilor separate pentru zahăr se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, în
limita sumelor alocate de la bugetul de stat şi a plafoanelor maximale aprobate
României cu această destinaţie de către Comisia Europeană. Suma înscrisă în
plafoanele maximale aprobate pentru plăţile din sectorul vegetal, prevăzute la
art. 2 lit. a), b), d) şi e), se constituie, după caz, din fondurile bugetului
de stat şi/sau din fondurile comunitare (FEGA şi/sau FEADR).
(2) Cuantumul anual al plăţilor naţionale directe
complementare (PNDC) în sectorul zootehnic se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, în limita sumelor alocate de la bugetul de stat şi a plafoanelor
maximale aprobate României cu această destinaţie de către Comisia Europeană.
Suma înscrisă în plafoanele maximale aprobate pentru plăţile naţionale directe
complementare (PNDC) în sectorul zootehnic se constituie integral din fonduri
de la bugetul de stat.
Art. 13. - Modul de implementare,
condiţiile specifice şi criteriile de eligibilitate pentru aplicarea schemelor
de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare se stabilesc, în
acord cu reglementările comunitare în domeniu, prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 14. - Articolul 2 din Legea nr. 36/1991 privind
societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 6 mai 1991, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Formele de asociere simplă sunt asocierile
între două sau mai multe familii în baza unui contract de societate în
condiţiile prevăzute de Codul civil, având ca scop exploatarea terenurilor
agricole, creşterea animalelor, aprovizionarea, depozitarea, condiţionarea, prelucrarea
şi vânzarea produselor, prestarea unor servicii, precum şi alte
activităţi."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale,
Dan Ştefan Motreanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu