ORDONANTA
URGENTA Nr. 130 din 31 august 2000
privind protectia
consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 177 din 7 martie 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă reglementează condiţiile
încheierii şi executării contractelor comerciale la distanţă între comercianţii
care furnizează produse sau servicii şi consumatori.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei ordonanţe, următorii
termeni se definesc astfel:
a) contract la distanţă - contractul de furnizare de produse sau servicii încheiat între un comerciant şi un consumator, în cadrul unui
sistem de vânzare organizat de către comerciant, care utilizează în mod exclusiv,
înainte şi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de
comunicaţie la distanţă;
b) consumator- orice
persoană fizică sau grup de persoane constituite în asociaţii, care, în
executarea contractelor care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe,
acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de
producţie, artizanale ori liberale;
c) comerciant - orice
persoană fizică sau juridică care, în executarea contractelor care intră sub
incidenţa prezentei ordonanţe, acţionează în cadrul activităţii sale
comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi
orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama
acesteia;
d) tehnică de comunicaţie la
distanţă - orice mijloc ce poate fi utilizat
pentru încheierea unui contract între comerciant şi consumator şi care nu
necesită prezenţa fizică simultană a celor două părţi;
e) operator de comunicaţie - orice persoană fizică sau juridică a cărei activitate
profesională constă în a pune la dispoziţie comerciantului una sau mai multe
tehnici de comunicaţie la distanţă.
(2) Tehnicile de comunicaţie la distanţă sunt prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă.
Art. 3. - (1) Inainte de încheierea contractului la
distanţă comerciantul trebuie să informeze consumatorul în timp util, corect şi
complet asupra următoarelor elemente:
a) identitatea comerciantului şi, în cazul
contractelor care prevăd plata anticipată, adresa şi modalităţile de contactare
a acestuia, telefon/fax, e-mail şi codul unic de înregistrare;
b) caracteristicile esenţiale ale produsului sau
serviciului;
c) preţul de vânzare cu
amănuntul al produsului sau tariful serviciului şi taxele aplicabile;
d) cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
e) modalităţile de plată, de livrare sau de prestare;
f) dreptul de denunţare unilaterală a contractului, cu
excepţia cazurilor prevăzute în prezenta ordonanţă;
g) costul utilizării tehnicii de comunicaţie la
distanţă, în cazul în care acesta este calculat altfel decât conform tarifului
de bază;
h) perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
i) durata minimă a contractului, în cazul contractelor
care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs sau serviciu;
j) termenul limită de executare a obligaţiilor
rezultând din contract.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1), al căror scop
comercial trebuie să rezulte fără echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uşor
de înţeles de către consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de
comunicaţie la distanţă utilizate, ţinându-se seama de principiile de bună
practică comercială în tranzacţii şi de principiile care guvernează protecţia
minorilor şi a altor persoane lipsite de capacitate de exerciţiu, precum şi de
principiile referitoare la bunele moravuri.
(3) In cazul comunicărilor telefonice, la începutul
oricărei conversaţii cu consumatorul comerciantul are obligaţia de a-şi declina
identitatea, precum şi de a indica în mod explicit scopul comercial al
apelului.
Art. 4. - (1) Comerciantul trebuie să transmită
consumatorului, în scris sau pe un alt suport de informaţii durabil, la
dispoziţia sau accesibil acestuia, în timp util, în perioada executării
contractului, următoarele:
a) confirmarea informaţiilor menţionate la art. 3 alin.
(1), dacă acestea nu au fost transmise, în condiţiile prevăzute la alin. (1),
înainte de încheierea contractului;
b) condiţiile şi modalităţile de exercitare a
dreptului de denunţare unilaterală, pentru cazurile prevăzute în prezenta
ordonanţă, sub forma clauzei următoare: „Consumatorul are dreptul să notifice
în scris comerciantului că renunţă la cumpărare, fără penalităţi şi fără
invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea produsului
sau, în cazul prestărilor de servicii, de la încheierea contractului",
redactată cu caractere îngroşate. In cazul omiterii acestei clauze, produsul
sau serviciul este considerat livrat fără cerere de comandă din partea
consumatorului, conform prevederilor art. 14;
c) sediul, numărul de telefon/fax, precum şi adresa de
e-mail ale comerciantului, la care consumatorul poate să-şi prezinte
reclamaţiile;
d) informaţiile privind service-ul postvânzare şi
garanţiile oferite;
e) condiţiile de denunţare unilaterală a contractului,
atunci când acesta are o durată nedeterminată sau o durată mai mare de un an.
(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d)
şi e) nu se aplică în cazul serviciilor a căror execuţie este realizată cu
ajutorul unei tehnici de comunicaţie la distanţă, dacă aceste servicii sunt furnizate
o singură dată şi facturarea lor este efectuată de operatorul de comunicaţie.
*) Republicată în temeiul art. V
lit. a) din titlul III „Dispoziţii finale" al
Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor
în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia
europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28
decembrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia
consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, a fost aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 51/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 57 din 31
ianuarie 2003, şi a fost modificată prin Legea nr. 365/2002 privind comerţul
electronic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002 şi republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din
29 noiembrie 2006.
Art. 5. - Dacă părţile nu au convenit altfel, momentul
încheierii contractului la distanţă îl constituie momentul primirii mesajului
de confirmare de către consumator, referitor la comanda sa.
Art. 6. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe nu se
aplică:
a) contractelor la distanţă privind serviciile
financiare, reglementate prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind
protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă
privind serviciile financiare, aprobată prin Legea nr. 399/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) contractelor încheiate prin intermediul
distribuitoarelor automate sau în localurile comerciale automatizate;
c) contractelor încheiate cu operatorii de
telecomunicaţii în scopul utilizării telefoanelor publice;
d) contractelor încheiate pentru construirea şi
vânzarea de bunuri imobiliare sau care se referă la alte drepturi privind
bunuri imobiliare, cu excepţia contractelor de închiriere;
e) contractelor încheiate în cadrul vânzărilor la
licitaţie.
CAPITOLUL II
Dreptul de denunţare unilaterală a contractului
Art. 7. - (1) Consumatorul are
dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile
lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv. Singurele costuri
care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare
a produselor. Termenul de 10 zile prevăzut pentru exercitarea acestui drept
începe să curgă:
a) pentru produse, de la data primirii lor de către
consumator, dacă au fost îndeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua încheierii contractului sau după încheierea contractului, din ziua în care obligaţiile
prevăzute la art. 4 au fost îndeplinite, cu condiţia ca întârzierea să nu
depăşească 90 de zile.
(2) In cazul în care comerciantul a omis să transmită
consumatorului informaţiile prevăzute la art. 4, termenul pentru denunţarea
unilaterală a contractului este de 90 de zile şi începe să curgă:
a) pentru produse, de la data primirii lor de către
consumator;
b) pentru servicii, de la data încheierii contractului.
(3) Dacă în perioada celor 90 de zile informaţiile
prevăzute la art. 4 sunt furnizate consumatorului, termenul de 10 zile
lucrătoare pentru denunţarea unilaterală a contractului începe să curgă din
acel moment.
Art. 8. - In cazul exercitării dreptului de denunţare
unilaterală a contractului de către consumator în condiţiile art. 7,
comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator fără a-i
solicita acestuia cheltuielile aferente rambursării sumelor. Rambursarea
sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţării contractului de
către consumator.
Art. 9. -In cazul în care, pentru produsul sau
serviciul ce face obiectul contractului la distanţă, comerciantul creditează
consumatorul, direct sau în baza unui acord încheiat de comerciant cu un terţ,
odată cu denunţarea unilaterală a contractului la distanţă încetează de drept
şi contractul de acordare a creditului, fără penalităţi pentru consumator.
Art. 10. - Consumatorul nu poate denunţa unilateral
următoarele tipuri de contracte, cu excepţia cazurilor în care părţile au
convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a căror execuţie
a început, cu acordul consumatorului, înaintea expirării termenului de 10 zile
lucrătoare prevăzut la art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de
produse sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile cursurilor pieţei
financiare care nu pot fi controlate de comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate
după specificaţiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate,
precum şi a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot
degrada ori deteriora rapid;
d) contracte de furnizare a înregistrărilor audio,
video sau a programelor informatice, în cazul în care au fost desigilate de
către consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor,
jurnalelor-magazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.
CAPITOLUL III
Executarea contractului la distanţă
Art. 11. - (1)
Comerciantul trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de
cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu
excepţia cazului în care părţile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, în cazul în care nu poate executa
contractul din cauză că produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie să
informeze consumatorul despre această indisponibilitate, iar sumele pe care
acesta Ie-a vărsat ca plată trebuie rambursate de comerciant în termen de
maximum 30 de zile.
(3) Comerciantul poate livra consumatorului un produs
sau serviciu de o calitate şi la un preţ echivalente
cu cele solicitate numai dacă acest lucru a fost prevăzut înainte de încheierea
contractului şi/sau în contract, astfel încât consumatorul să fie informat în
mod clar despre această posibilitate. In caz contrar, furnizarea unor produse
sau servicii similare celor solicitate va fi asimilată cu livrarea fără
comandă, astfel cum se prevede la art. 14. Cheltuielile de returnare a
produselor, în situaţia exercitării dreptului de denunţare unilaterală a
contractului, sunt în acest caz în sarcina comerciantului, element asupra
căruia consumatorul trebuie să fie informat.
Art. 12. - Dispoziţiile art. 3, 4, ale art. 7-10 şi ale
art. 11 alin. (1) nu se aplică contractelor privind:
a) vânzarea de produse alimentare, de băuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodărie, livrate
cu regularitate de către comerciant la domiciliul, reşedinţa sau la locul de
muncă al consumatorului;
b) furnizarea de servicii de cazare, de transport, de
furnizare de preparate culinare, de agrement, atunci
când comerciantul se angajează prin contractul încheiat să efectueze aceste
prestaţii la o dată precisă sau într-o perioadă specificată; în mod
excepţional, în cazul activităţilor de agrement organizate în aer liber,
comerciantul îşi poate rezerva dreptul de a nu respecta prevederile art. 11
alin. (2), în circumstanţe specifice.
Art. 13. -In cazul în care cartea de credit a unui
consumator se dovedeşte că a fost utilizată în mod fraudulos pentru achitarea
preţului unui contract la distanţă, sumele vărsate ca plată vor fi recreditate
sau restituite consumatorului potrivit reglementărilor specifice acestor
sisteme de plată.
Art. 14. -In cazul livrărilor pentru care nu există o
comandă prealabilă, consumatorul este exonerat de orice contraprestaţie, lipsa
răspunsului neavând valoare de consimţământ.
CAPITOLUL IV
Limitări privind utilizarea anumitor tehnici de
comunicaţie la distanţă
Art. 15. - Următoarele tehnici de comunicaţie la
distanţă necesită acordul prealabil al consumatorului:
a) sistem automatizat de apel
fără intervenţie umană (automat de apel);
b) telecopiator (fax);
c) adresă la poştă electronică (e-mail).
Art. 16. - Utilizarea altor tehnici de comunicaţie
individuală la distanţă, în afara celor prevăzute la art. 15, nu este permisă
dacă există un refuz manifestat de consumator.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 17. - Constituie contravenţie, dacă nu a fost
săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie
infracţiune, încălcarea prevederilor art. 8 şi 11, referitoare la nerespectarea
termenelor de rambursare, precum şi ale art. 14 şi se sancţionează cu amendă de
la 1.000 lei la 4.000 lei.
Art. 18. - Constituie contravenţie încălcarea
prevederilor art. 16 şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.
Art. 19. - Sancţiunile prevăzute la art. 17 şi 18 vor
fi aplicate şi persoanelor juridice.
Art. 20. - Limitele minime şi maxime ale amenzilor
prevăzute la art. 17 şi 18 vor fi actualizate prin hotărâre a Guvernului, în
funcţie de indicele de inflaţie.
Art. 21. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 17 şi 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau
din oficiu de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 22. - Contravenţiilor
prevăzute la art. 17 şi 18 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 23. - Prevederile privind comercializarea
produselor şi a serviciilor în condiţiile prezentei ordonanţe se completează cu
dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor, în măsura în care nu
contravin reglementărilor din prezenta ordonanţă.
Art. 24. - In caz de litigiu sarcina dovedirii
obligaţiilor prevăzute la art. 4, a respectării termenelor şi a existenţei
acordului consumatorului, prevăzute la art. 5, art. 11 alin. (1) şi art. 15,
revine comerciantului. Instanţa competentă este cea de la domiciliul
consumatorului.
Art. 25. -Anexa va fi actualizată prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 26. - Consumatorul nu poate fi lipsit de
drepturile sale conferite prin prezenta ordonanţă.
Art. 27. -In cazul în care
părţile contractante aleg ca lege aplicabilă contractului la distanţă legea
unui stat ce nu face parte din Uniunea Europeană, iar contractul are o strânsă
legătură cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii
Europene şi în cazul în care prezenta ordonanţă are prevederi mai favorabile
pentru consumator, se vor aplica acestea din urmă.
Art. 28. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se pune în aplicare la 30 de zile de la data
publicării ei.
Prezenta ordonanţă transpune prevederile Directivei
97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 1997 privind
protecţia consumatorilor în cadrul contractelor la distanţă, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 144 din 4 iunie 1997, cu
modificările ulterioare.
ANEXA
LISTA
cuprinzând tehnicile de comunicaţie la distantă
a) imprimat neadresat;
b) imprimat adresat;
c) scrisoare tipizată;
d) publicitate tipărită cu bon de comandă;
e) catalog;
f) telefon cu intervenţie umană;
g) telefon fără intervenţie umană (automat
de apel, audiotext);
h) radio;
i) videofon (telefon cu imagine);
j) videotext (microordinator, ecran Tv cu tastatură sau
ecran tactil);
k) poştă electronică (e-mail);
l) telecopiator (fax);
m) televiziune (teleshopping).