ORDONANTA
URGENTA Nr. 133 din 21 decembrie 2006
privind infiintarea,
organizarea si functionarea Departamentului pentru Afaceri Europene
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1042 din 28 decembrie 2006
Având în vedere faptul că, de la data aderării la
Uniunea Europeană, România va participa la procesul de decizie comunitar, ceea
ce impune ca, la nivelul Guvernului, să existe o structură care să coordoneze
procesul de formare a poziţiei naţionale în problematica afacerilor europene şi
să garanteze îndeplinirea obligaţiilor României ce izvorăsc din statutul de
stat membru al Uniunii Europene şi care să fie funcţională la data de 1
ianuarie 2007,
ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri
imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la reale dificultăţi în ceea ce
priveşte o funcţionare optimă a Guvernului României în relaţia cu structurile
comunitare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Departamentul pentru
Afaceri Europene, ca structură cu personalitate juridică, în cadrul aparatului
de lucru al Guvernului, subordonată primului-ministru, responsabilă cu
coordonarea la nivel naţional a afacerilor europene, prin preluarea
activităţii, posturilor şi personalului Secretariatului permanent pentru
afaceri europene din cadrul Cancelariei Primului-Ministru şi a activităţii,
posturilor şi personalului Direcţiei generale evaluare şi pregătire pentru
aderare şi Direcţiei generale armonizare cu acquis-ul comunitar din cadrul
Ministerului Integrării Europene, începând cu 1 ianuarie 2007.
(2) Sediul Departamentului pentru Afaceri Europene este
în Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Departamentul pentru Afaceri Europene,
împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, coordonează procesul de gestionare a
ansamblului afacerilor europene.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene are ca
principal obiect de activitate coordonarea procesului de formulare a
politicilor şi strategiilor din domeniul afacerilor europene, inclusiv
pregătirea poziţiei coerente şi unitare a României în cadrul structurilor
comunitare.
(3) In scopul asigurării coordonării
interministeriale a procesului de formulare a politicilor şi strategiilor din
domeniul afacerilor europene, prin hotărâre a Guvernului se constituie un
Comitet de coordonare a afacerilor europene, organism de lucru fără
personalitate juridică şi cu caracter decizional, aflat în coordonarea
Departamentului pentru Afaceri Europene.
Art. 3. - (1) Departamentul pentru Afaceri Europene are următoarele atribuţii:
a) coordonează, monitorizează şi sprijină îndeplinirea
obligaţiilor care decurg din prevederile Tratatului de aderare a României la
Uniunea Europeană, a celorlalte angajamente rezultate din procesul negocierilor
de aderare la Uniunea Europeană, precum şi a strategiilor şi programelor
naţionale adoptate în contextul politicilor Uniunii Europene;
b) realizează coordonarea interministerială în
vederea elaborării poziţiilor României pe problematica afacerilor europene, scop în care:
1. asigură coerenţa intersectorială a poziţiilor
naţionale pentru tematicile europene;
2. examinează şi avizează poziţiile care vor fi
exprimate de România în cadrul Consiliului Uniunii Europene, inclusiv mandatele
generale aprobate de Guvern şi adresate Consiliului Uniunii Europene,
Comitetului Reprezentanţilor Permanenţi (COREPER) şi grupurilor de lucru ale
Consiliului;
3. conduce reuniunile săptămânale de coordonare ale
Comitetului de Coordonare a Afacerilor Europene, denumit în continuare Comitetul de Coordonare;
4. participă la reuniunile grupurilor de experţi
constituite pe problematici specifice;
5. supune dezbaterii Comitetului de Coordonare
aspectele aflate în divergenţă între ministere şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi nesoluţionate la nivelul
grupurilor de experţi;
6. prezintă primului-ministru şi Guvernului propuneri
pentru soluţionarea divergenţelor rămase nerezolvate la nivelul Comitetului de
Coordonare;
7. asigură că toate instituţiile competente participă
la procesul de elaborare şi formulare a poziţiilor României;
8. urmăreşte transmiterea, în timp util, de către
Ministerul Afacerilor Externe, a deciziilor luate prin procedurile de
coordonare interministerială, sub formă de instrucţiuni, la Reprezentanţa
permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană;
9. organizează registrul poziţiilor naţionale
elaborate şi transmise cu privire la proiectele de acte normative comunitare;
10. monitorizează participarea reprezentanţilor
României la comitetele şi grupurile de lucru ale Consiliului Uniunii Europene
şi Comisiei Europene;
c) coordonează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe, elaborarea documentelor necesare pentru participarea la reuniunile
Consiliului European;
d) coordonează procesul de
notificare electronică a legislaţiei naţionale care transpune acquis-ul
comunitar către Comisia Europeană şi informează Comisia Europeană cu privire la
măsurile luate pentru aplicarea directivelor comunitare;
e) asigură coordonarea interministerială în vederea
transpunerii directivelor comunitare şi a deciziilor-cadru;
f) coordonează procesul de evaluare a gradului de
compatibilitate a legislaţiei naţionale în vigoare cu actele normative
comunitare şi formulează propuneri în vederea accelerării procesului de
transpunere şi implementare;
g) avizează, în mod obligatoriu, proiectele de acte
normative care urmăresc transpunerea în legislaţia naţională a actelor
normative comunitare şi le examinează, sub aspectul compatibilităţii cu
reglementările comunitare, la solicitarea Departamentului pentru Relaţia cu
Parlamentul, propunerile legislative, în vederea formulării punctului de vedere
al Guvernului asupra acestora;
h) asigură informarea Parlamentului României, a
autorităţilor centrale, locale şi a structurilor asociative ale autorităţilor
locale şi regionale cu privire la activitatea legislativă a Uniunii Europene,
cu excepţia acţiunilor de politică externă şi de securitate comună, care sunt
de competenţa Ministerului Afacerilor Externe;
i) coordonează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe, dispozitivul interministerial vizând informarea Parlamentului României
cu privire la poziţiile adoptate de către România la nivelul Consiliului
Uniunii Europene;
j) coordonează fundamentarea de către ministerele de
resort a poziţiilor României în procedurile precontencioase şi contencioase în
faţa instanţelor şi a instituţiilor comunitare, scop în care:
1. reprezintă România în faţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene şi a Tribunalului de Primă Instanţă al Comunităţilor
Europene, precum şi în relaţia cu celelalte instituţii comunitare, în cadrul
procedurilor de încălcare a legislaţiei comunitare prevăzute în art. 226-228 şi
230- 232 din Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene;
2. reprezintă România în faţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene şi în relaţia cu celelalte instituţii comunitare, în
cadrul procedurilor prevăzute la art. 234, precum şi la art. 235 şi 237 din
Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene;
3. împreună cu instituţiile responsabile, întocmeşte
documentele necesare şi îndeplineşte actele de procedură impuse de procedurile
menţionate la pct. 1 şi 2, asigurând corespondenţa cu instanţele şi
instituţiile comunitare;
k) organizează Centrul Naţional SOLVIT;
l) reprezintă punctul naţional
de contact pentru problematica pieţei interne şi pentru Oficiul TAIEX al
Comisiei Europene;
m) coordonează procesul de elaborare, adoptare şi
urmăreşte implementarea Strategiei postaderare a României, Strategiei de
dezvoltare durabilă, Planului naţional de reformă şi Strategiei privind piaţa
internă în România;
n) participă la sau coordonează, după caz, elaborarea
strategiilor sectoriale relevante în raport cu politicile comunitare;
o) reprezintă punctul tehnic de contact şi asigură
responsabilul naţional în problematica Strategiei Lisabona;
p) coordonează procesul de comunicare internă privind
integrarea României în Uniunea Europeană;
q) asigură activitatea executivă şi de secretariat a
Comitetului de Coordonare şi urmăreşte îndeplinirea deciziilor stabilite de
acesta.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene îndeplineşte
orice alte atribuţii din domeniul său de activitate stabilite prin acte normative.
Art. 4. - Pentru realizarea atribuţiilor sale,
Departamentul pentru Afaceri Europene:
a) este inclus în circuitul informaţional al sistemului
naţional de coordonare a afacerilor europene, care se instituie prin hotărâre a
Guvernului;
b) solicită autorităţilor şi
instituţiilor publice din cadrul administraţiei publice centrale şi locale
informaţii necesare desfăşurării activităţii sale;
c) stabileşte raporturi de colaborare cu instituţiile
şi organismele comunitare prin intermediul Reprezentanţei permanente a României
pe lângă Uniunea Europeană.
Art. 5. - (1) Finanţarea Departamentului pentru Afaceri
Europene se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului.
(2) Resursele financiare necesare funcţionării
Departamentului pentru Afaceri Europene se cuprind în bugetul Secretariatului
General al Guvernului, care se suplimentează cu sumele aprobate pentru
activitatea Secretariatului permanent pentru afaceri europene din cadrul
Cancelariei Primului-Ministru, Direcţiei generale evaluare şi pregătire pentru
aderare şi Direcţiei generale armonizare cu acquis-ul comunitar din cadrul
Ministerului Integrării Europene.
Art. 6. - (1) Conducerea Departamentului pentru Afaceri
Europene se exercită de către un secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru, ordonator terţiar de credite.
(2) Secretarul de stat reprezintă Departamentul
pentru Afaceri Europene în raporturile cu autorităţile publice, cu persoanele
juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(3) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
secretarul de stat emite ordine, în condiţiile legii.
(4) Secretarul de stat conduce reuniunile Comitetului
de Coordonare, care se desfăşoară săptămânal.
(5) Secretarul de stat participă la şedinţele Guvernului României, în calitate de invitat.
Art. 7. - (1) In structura organizatorică a
Departamentului pentru Afaceri Europene funcţionează direcţii, servicii,
birouri şi compartimente.
(2) Structura organizatorică şi statul de funcţii se
aprobă prin decizie a primului-ministru.
(3) Numărul de posturi de specialitate ale
Departamentului pentru Afaceri Europene este de 115, exclusiv demnitarul.
Art. 8. - Numărul maxim de posturi al Ministerului
Integrării Europene se diminuează cu 77, cel al Cancelariei Primului-Ministru
cu 11, iar numărul maxim de posturi în aparatul de lucru al Guvernului, cu
excepţia Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi a Cancelariei
Primului-Ministru, finanţate potrivit legii, se suplimentează cu 116 posturi.
Art. 9. - (1) Personalul Departamentului pentru Afaceri
Europene este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare
aplicabile personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene desemnează,
dintre specialiştii săi, consilieri şi/sau experţi care îşi vor desfăşura
activitatea în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea
Europeană. Numărul maxim de posturi pentru personalul detaşat în cadrul
Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea Europeană este de 4
posturi, acesta putând fi modificat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Personalului Departamentului pentru Afaceri
Europene trimis în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea
Europeană îi sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare privind drepturile
personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
(4) Se diminuează cu cele 4 posturi alocate Departamentului
pentru Afaceri Europene numărul de 9 posturi, alocate pentru personalul
Ministerului Integrării Europene detaşat în cadrul Reprezentanţei permanente a
României pe lângă Uniunea Europeană prin art. 11 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 243/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Integrării Europene şi prin anexa la Hotărârea Guvernului nr. 167/2003 privind
structura şi încadrarea cu personal a Misiunii Permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană, cu modificările şi completările ulterioare, care se modifică
în mod corespunzător.
(5) Numărul de 4 posturi alocate pentru personalul
Departamentului pentru Afaceri Europene detaşat în cadrul Reprezentanţei
permanente a României pe lângă Uniunea Europeană este inclus în cele 77 de
posturi preluate de la Ministerul Integrării Europene.
Art. 10. - (1) Mijloacele fixe şi obiectele de inventar
utilizate de Secretariatul permanent pentru afaceri europene din cadrul
Cancelariei Primului-Ministru şi de Direcţia generală evaluare şi pregătire
pentru aderare şi Direcţia generală armonizare cu acquis-ul comunitar din
cadrul Ministerului Integrării Europene, inclusiv tehnica de calcul şi
birotica, se transmit fără plată din administrarea Cancelariei
Primului-Ministru şi a Ministerului Integrării Europene în administrarea
Departamentului pentru Afaceri Europene, pe bază de protocol încheiat între
instituţiile implicate.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie până la
data de 30 ianuarie 2007 şi vor cuprinde prevederile bugetare pe anul 2007,
structura de personal preluată, precum şi activele şi pasivele structurilor
care se transferă, respectiv Secretariatul permanent pentru afaceri europene
din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, Direcţia generală evaluare şi
pregătire pentru aderare şi Direcţia generală armonizare cu acquis-ul comunitar
din cadrul Ministerului Integrării Europene.
Art. 11. - Se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite, să introducă modificările în structura bugetului de stat şi în volumul
şi structura bugetului Cancelariei Primului-Ministru, Ministerului Integrării
Europene şi Secretariatului General al Guvernului, corespunzător prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
Art. 12. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Integrării Europene va
supune Guvernului spre adoptare proiectul de act normativ pentru modificarea
Hotărârii Guvernului nr. 243/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Integrării Europene, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 194 din 1 martie 2006.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) art. 2 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 266 din 25
martie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 1.552/2004 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Secretariatului permanent pentru
afaceri europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 5 octombrie 2004.
c) Hotărârea Guvernului nr. 1.552/2004 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Secretariatului permanent pentru
afaceri europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 5 octombrie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Cătălin Ionel Dănilă,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu