ORDONANTA
URGENTA Nr. 3 din 11 februarie 2009
pentru modificarea si
completarea unor acte normative referitoare la organizarea si functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 11 februarie 2009
In vederea stabilirii măsurilor
care să permită desfăşurarea în cel mai scurt timp, în noul cadru
organizatoric, a activităţii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului,
având în vedere necesitatea adoptării de urgenţă a
măsurilor care se impun pentru îmbunătăţirea activităţii la nivelul Guvernului,
în vederea îndeplinirii funcţiilor şi atribuţiilor la nivelul Guvernului,
ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri
imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce
priveşte o funcţionare optimă, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al
Guvernului, elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii de
urgenţă şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administraţia publică centrală, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 42
din 30 ianuarie 1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. -In sensul
prezentei ordonanţe, prin demnitar din administraţia publică centrală, denumit în continuare demnitar, se
înţelege: primul-ministru, viceprim-ministrul, ministrul de stat, ministrul,
ministrul delegat, şeful Cancelariei Primului-Ministru, secretarul general al
Guvernului, secretarul general adjunct al Guvernului, secretarul de stat şi
asimilatul acestuia din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, aparatului
propriu de lucru al viceprim-ministrului, Secretariatului General al
Guvernului, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi din cadrul
ministerelor, precum şi conducătorul organelor de specialitate ale
administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) In cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, în aparatul ministerelor, cu excepţia Ministerului Apărării
Naţionale, precum şi în aparatul organelor de specialitate ale administraţiei
publice centrale se organizează şi funcţionează, în subordinea demnitarului,
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală, denumit în
continuare cabinetul demnitarului."
(2) Numărul maxim de posturi din cabinetul
viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel
stabilit potrivit anexei nr.1, pentru funcţia de ministru de stat, iar numărul
maxim de posturi din cabinetul secretarului de stat din cadrul aparatului
propriu de lucru al viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul
acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de secretar
de stat.
(3) Numărul maxim de posturi din cabinetul
secretarului general al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia,
este cel stabilit potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de ministru, iar
numărul maxim de posturi din cabinetul secretarului general adjunct al
Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel stabilit
potrivit anexei nr. 1, pentru funcţia de secretar de stat."
Art. II. - Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 12, litera
a) se abrogă.
2. La articolul 19, alineatele (1) şi (2) vor avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Numirea, modificarea, suspendarea,
încetarea raporturilor de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinară a
înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de către:
a) Guvern, pentru funcţiile publice prevăzute la art.
12 lit. c) şi e);
b) primul-ministru, pentru funcţiile publice prevăzute
la art. 12 lit. b), d) şi f).
(2) Numirea într-o funcţie
publică prevăzută la art. 12 lit. b) şi d) se face dintre persoanele care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) şi (3)."
3. In anexă, la capitolul I litera A, punctele 1 şi 2 se
abrogă.
Art. III. -Articolul 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor
măsuri privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului General al
Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 255/2001, cu modificările ulterioare, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Secretariatul General al Guvernului este
condus de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar
general adjunct cu rang de secretar de stat, precum
şi, după caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi
din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului,
cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru.
(3) Secretarul general al Guvernului şi secretarul
general adjunct al Guvernului participă la şedinţele Guvernului."
Art. IV. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2006 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Afaceri
Europene în subordinea primului-ministru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.042
din 28 decembrie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
102/2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Conducerea Departamentului pentru
Afaceri Europene se exercită de către un şef de departament cu rang de
ministru, numit prin decizie a primului-ministru, ordonator secundar de
credite. Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene este ajutat de 2 subsecretari de stat, numiţi prin decizie
a primului-ministru.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene are un
secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(3) Şeful departamentului reprezintă Departamentul
pentru Afaceri Europene în raporturile cu autorităţile publice, cu persoanele
juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(4) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, şeful
departamentului emite ordine, în condiţiile legii.
(5) Şeful departamentului conduce reuniunile
Comitetului de Coordonare, care se desfăşoară săptămânal.
(6) Şeful departamentului participă la şedinţele
Guvernului."
2. La articolul 7, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Structura organizatorică, statul de funcţii şi
numărul maxim de posturi ale Departamentului pentru Afaceri Europene se aprobă
prin decizie a primului-ministru, la propunerea viceprim-ministrului, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru
aparatul de lucru al Guvernului."
3. La articolul 7, alineatul
(3) se abrogă.
Art. V. -Articolul 18
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor
măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, aprobată prin Legea nr. 98/2008, se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Secretariatul General al Guvernului
funcţionează în subordinea primului-ministru şi este condus de un secretar
general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct cu rang de
secretar de stat, precum şi, după caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat,
numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru.
(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru."
Art. VI. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru
reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 270
din 23 aprilie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
99/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul
(1), literele b), c), d) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) Secretariatul General al Guvernului, instituţie
publică cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, condusă de
un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct
cu rang de secretar de stat, precum şi, după caz, de unul sau mai mulţi
secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru; secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal
de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia Cancelariei
Primului-Ministru;
c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului, condusă de ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, care
are calitatea de ordonator terţiar de credite, ajutat de unul sau mai mulţi
secretari de stat;
d) Aparatul propriu de lucru al viceprim-ministrului, structură fără personalitate juridică, finanţată prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de viceprim-ministru,
care nu are calitatea de ordonator de credite; viceprim-ministrul este ajutat
în activitatea sa de unul sau mai mulţi consilieri de stat şi secretari de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea
viceprim-ministrului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) Corpul de control al primului-ministru, structură
fără personalitate juridică, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului şi condusă de un secretar de stat;".
2. La articolul 1 alineatul
(1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) Departamentul
pentru Lupta Antifraudă - DLAF, structură fără personalitate juridică, în
subordinea primului-ministru şi în coordonarea viceprim-ministrului, condusă de
un secretar de stat, ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de stat, şi
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;".
3. La articolul 1, alineatul
(2) va avea următorul cuprins:
„(2) Normele privind funcţionarea Cancelariei
Primului-Ministru şi a aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului,
inclusiv atribuţiile acestora, se stabilesc prin decizie a primului-ministru;
normele privind funcţionarea aparatului propriu de lucru al
viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile acestuia, se stabilesc la propunerea viceprim-ministrului."
4. La articolul 2, literele
a), h) şi k) se abrogă.
5. La articolul 2 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Viceprim-ministrul coordonează:
a) Departamentul pentru Afaceri Europene;
b) Departamentul pentru Lupta
Antifraudă;
c) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei;
d) Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii;
e) Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice din subordinea Ministerului
Administraţiei şi Internelor."
6. Articolele 20 şi 31 se
abrogă.
Art. VII. - (1) Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Departamentul de Control
al Guvernului, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de
lucru al Guvernului, se desfiinţează.
(2) In cadrul aparatului de lucru al Guvernului se
înfiinţează Corpul de control al primului-ministru, ca departament fără
personalitate juridică, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea, din
punct de vedere administrativ-financiar, a secretarului general al Guvernului.
Corpul de control al primului-ministru preia toate reprezentările şi
competenţele fostului Departament de Control al Guvernului din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, stabilite prin actele
normative în vigoare.
(3) Corpul de control al primului-ministru este
finanţat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(4) Corpul de control al primului-ministru urmăreşte
modul în care, la nivelul fiecărei instituţii vizate, s-au stabilit şi
respectat obligaţiile sale cu privire la autorizarea şi răspunderea persoanelor
care au acces la resursele materiale, financiare şi informaţionale şi cum s-au
separat atribuţiile şi responsabilităţile pentru a se reduce riscul de eroare,
de fraudă, de încălcare a legislaţiei, precum şi riscul de a nu putea detecta
aceste situaţii.
(5) Corpul de control al primului-ministru
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) în vederea realizării funcţiei de autoritate a
Guvernului, controlează şi urmăreşte activitatea ministerelor, agenţiilor,
autorităţilor administraţiei locale, serviciilor deconcentrate, instituţiilor
publice, oficiilor, departamentelor, comisiilor, regiilor autonome,
societăţilor comerciale, companiilor şi societăţilor naţionale, instituţiilor financiar-bancare, cu capital de stat
integral sau majoritar, precum şi dacă activitatea acestora se desfăşoară cu
respectarea politicilor interne şi a obligaţiilor impuse de lege, regulamente
şi proceduri;
b) urmăreşte îmbunătăţirea modalităţilor de efectuare
şi corelare a activităţilor de control la nivel naţional pentru a se evita
paralelismele şi creşterea exigenţei şi responsabilităţii în actul de control;
c) acordă sprijin şi colaborează cu celelalte entităţi
care desfăşoară activităţi de control prin desfăşurarea de acţiuni comune, prin
verificarea modului în care la nivelul entităţilor vizate a crescut funcţia
preventivă a controlului fiscal-bugetarşi a celui privind raporturile de muncă,
pentru a se diminua economia necontabilizată şi munca
la negru;
d) verifică modul în care fiecare entitate vizată
primeşte, expediază, înregistrează şi arhivează documentaţia, modul în care se
respectă formalităţile legale adecvate şi dacă operaţiunile sunt consemnate şi
transpuse veridic în documente şi acte, pentru a se asigura continuitatea
activităţii;
e) analizează abaterile de la proceduri şi
circumstanţele şi modul cum au fost gestionate acţiunile, în vederea
desprinderii unor concluzii de bună practică pentru viitor, sens în care va
iniţia acţiuni de formalizare, legiferare;
f) verifică modul în care s-a exercitat de către
prefect controlul de legalitate asupra actelor administrative ale autorităţilor
administraţiei publice locale;
g) analizează şi verifică sesizările primite de
primul-ministru şi Secretariatul General al Guvernului privind încălcări ale
legii, cu respectarea principiului separaţiei puterilor în stat;
h) monitorizează şi controlează modul în care se
elaborează şi se asigură transparenţa raportărilor periodice prezentate,
conform reglementărilor legale în vigoare, de autorităţile administraţiei
centrale, de instituţii şi entităţi publice centrale şi servicii deconcentrate;
i) exercită controlul administrativ intern privind
respectarea prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, la
solicitare, în ministere, în celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, precum şi la regiile autonome, companiile şi
societăţile naţionale sau la societăţile comerciale cu capital integral ori
majoritar de stat;
j) verifică eficienţa şi transparenţa activităţii
administraţiei publice locale;
k) exercită controlul asupra activităţii autorităţilor
şi instituţiilor publice centrale, stabilit prin sarcină de Guvern sau dispus
de primul-ministru;
l) urmăreşte implementarea
politicilor şi strategiilor în domeniul controlului;
m) coordonează şi controlează aplicarea de către
entităţile cu atribuţii de control a prevederilor actelor normative care
reglementează controlul şi conduita personalului cu atribuţii de control la
nivelul administraţiei publice centrale;
n) propune măsuri de corectare a disfuncţionalităţilor
şi a încălcărilor legilor în vigoare, sesizate în activitatea de control, pe
care le înaintează primului-ministru sau, după caz, ministerelor de resort, şi
transmite, când se impune, sesizări către organele de cercetare penală sau
către Curtea de Conturi, pentru a se stabili prejudiciile şi răspunderea
penală, dacă este cazul;
o) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
actele normative în vigoare, cu excepţia Legii nr. 477/2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice,
şi dispuse de primul-ministru.
(6) In realizarea atribuţiilor
de control, instituţiile, autorităţile publice şi operatorii economici vizaţi
au obligaţia să pună la dispoziţia
reprezentanţilor Corpului de control al primului-ministru
documentele şi informaţiile solicitate.
(7) Pentru realizarea
atribuţiilor sale, personalul Corpului de control al primului-ministru
efectuează controale directe, întocmind acte de control, respectiv rapoarte de
control, procese-verbale, informări sau sinteze, care sunt prezentate spre
aprobare şefului Corpului de control al
primului-ministru, cu respectarea procedurilor legale.
(8) Actele de control aprobate se transmit
instituţiilor vizate, care, în termen de 10 zile, au obligaţia de a comunica
Corpului de control al primului-ministru măsurile luate în condiţiile legii.
(9) Corpul de control al primului-ministru este condus
de un secretar de stat, numit, respectiv eliberat din funcţie prin decizie a
primului-ministru.
(10) Numărul maxim de posturi al Corpului de control
al primului-ministru, inclusiv demnitarul, se stabileşte prin decizie a
primului-ministru, în funcţie de necesităţi, cu încadrarea în numărul maxim de
posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(11) Personalul Corpului de control al
primului-ministru beneficiază în continuare de salarii de bază cu 50% mai mari
decât cele prevăzute de lege pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(12) Personalul Corpului de control al
primului-ministru este încadrat numai pe baza încrederii acordate de
primul-ministru şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate.
Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrării, precum şi eliberarea
sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncă, după caz.
Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de muncă sau, după
caz, de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinară a personalului Corpului
de control al primului-ministru se realizează prin ordonatorul principal de
credite al Secretariatului General al Guvernului.
(13) Personalul Corpului de control al primului-ministru cu atribuţii de control trebuie să îndeplinească condiţiile
prevăzute de lege, să prezinte dovada de studii corespunzătoare, specializări,
să aibă o bună reputaţie, să nu aibă antecedente penale, să aibă certificat de
sănătate din care să rezulte că este apt din punctul de vedere al exercitării
acestui tip de activitate, precum şi recomandare de la ultimul loc de muncă şi
este obligat să aibă un comportament decent, moral şi legal. Personalul
Corpului de control al primului-ministru cu atribuţii de control trebuie să
aibă studii universitare în domeniul juridic, economic sau tehnico-medical, în
funcţie de specificul acţiunilor de control, şi o vechime de minimum 3 ani în
activitatea de control sau cercetare penală, jurisdicţională.
(14) Corpul de control al
primului-ministru îşi desfăşoară activitatea prin personal propriu şi în
colaborare cu alte entităţi specializate, dacă se impune.
(15) Persoanele cu atribuţii de control din cadrul
Corpului de control al primului-ministru sunt persoanele desemnate de şeful
acestuia să exercite controale, în condiţiile legii, pentru a se asigura
legalitatea, regularitatea, economicitatea şi eficienţa în utilizarea
fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public, şi intră sub
incidenţa regimului incompatibilităţilorşi conflictelor de interese stabilit
prin lege pentru funcţionarii publici.
(16) Personalul fostului Departament de Control al
Guvernului se preia în limitele numărului de posturi alocat prin decizie a
primului-ministru, pe baza îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, a
bunului său renume şi a încrederii acordate de primul-ministru, cu condiţia
semnării unui angajament de loialitate, cu păstrarea drepturilor salariale
aferente funcţiei de execuţie.
(17) Persoanele care nu se vor încadra în prevederile alin. (16) vor fi concediate în condiţiile legii.
(18) In cuprinsul actelor normative în vigoare,
denumirea „Departamentul de Control al Guvernului" se înlocuieşte cu
denumirea „Corpul de control al primului-ministru".
Art. VIII. - (1) Departamentul
pentru Lupta Antifraudă - DLAF, denumit în continuare Departament, trece din structura
Cancelariei Primului-Ministru în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(2) Departamentul funcţionează ca structură fără
personalitate juridică, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea
viceprim-ministrului, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului. Departamentul este condus de un secretar de stat, ajutat de unul
sau mai mulţi subsecretari de stat.
(3) Secretariatul General al Guvernului preia de la Cancelaria Primului-Ministru, pe bază de protocol
de predare-preluare, bugetul, patrimoniul şi numărul de posturi ale
Departamentului.
(4) Personalul Departamentului este încadrat numai pe
baza încrederii acordate de primul-ministru, cu avizul
viceprim-ministrului şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate.
Retragerea încrederii de către primul-ministru, cu avizul viceprim-ministrului,
are ca efect revocarea încadrării, precum şi eliberarea sau destituirea din funcţie
ori desfacerea contractului de muncă, după caz.
(5) Personalul Departamentului poate fi reîncadrat în
condiţiile alin. (4).
(6) Departamentul este instituţia de contact cu
Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF şi asigură, sprijină sau coordonează,
după caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind protecţia
intereselor financiare ale Comunităţii Europene, în conformitate cu prevederile
art. 280 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, având atribuţia de
control al obţinerii, derulării sau utilizării fondurilor comunitare, precum şi
a fondurilor de cofinanţare aferente.
(7) In îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
potrivit legii, Departamentul acţionează pe bază de autonomie funcţională şi
decizională, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor
asumate de România, fiind condus de un şef cu rang de secretar de stat, numit
prin decizie a primului-ministru.
(8) Departamentul are următoarele atribuţii principale:
a) asigură coordonarea luptei antifraudă şi
protejarea efectivă şi echivalentă a intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România;
b) efectuează controlul obţinerii, derulării şi
utilizării fondurilor provenite din asistenţa financiară acordată României de
Uniunea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea
identificării de nereguli, având şi calitatea de organ de constatare, în sensul
art. 214 din Codul de procedură penală, în privinţa fraudelor ce afectează
interesele financiare ale Uniunii Europene în România;
c) efectuează acţiuni de control în vederea
descoperirii fraudelor ce aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România, prin diminuarea ilegală a resurselor proprii înscrise în
bugetul general al Uniunii Europene, având calitatea de organ de constatare, în
sensul art. 214 din Codul de procedură penală;
d) asigură şi facilitează cooperarea dintre
instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România, precum şi dintre acestea şi Oficiul European de
Luptă Antifraudă şi autorităţile publice relevante din celelalte state membre
ale Uniunii Europene;
e) iniţiază, prin Secretariatul General al
Guvernului, şi avizează proiecte de acte normative privind protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
f) culege, analizează şi prelucrează datele în scopul
realizării analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare
ale Uniunii Europene în România;
g) elaborează şi coordonează programe de
perfecţionare, stagii de pregătire şi instruire în domeniul luptei antifraudă;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative sau prin decizii ale primului-ministru.
(9) Departamentul primeşte sesizările Oficiului
European de Luptă Antifraudă sau din alte surse ori se sesizează din oficiu cu
privire la posibile nereguli ce afectează interesele financiare ale Uniunii
Europene, efectuează controalele corespunzătoare şi pune la dispoziţia
Oficiului European de Luptă Antifraudă actul de control cuprinzând aspectele
constatate, precum şi toate datele şi informaţiile cerute.
(10) Toate autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, precum
şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au
obligaţia să sesizeze de îndată Departamentul în cazul descoperirii unor
indicii privind posibile fraude.
(11) In exercitarea atribuţiilor de control,
Departamentul va proceda la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea
de declaraţii, va solicita documentele şi informaţiile necesare.
(12) In vederea efectuării eficiente şi cu celeritate
a controalelor, toate instituţiile şi autorităţile publice implicate, precum şi
operatorii economici, indiferent dacă sunt cu capital de stat sau privat, sunt
obligaţi să permită reprezentanţilor Departamentului accesul necondiţionat în
sedii, pe terenuri, în mijloace de transport sau în alte spaţii folosite în
scopuri economice.
(13) Pe parcursul desfăşurării controalelor,
Departamentul solicită tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice
implicate, precum şi operatorilor economici, indiferent dacă sunt cu capital de
stat sau privat, documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de
control. Dacă din diverse motive acestea nu pot fi furnizate imediat,
persoanele juridice menţionate au obligaţia să răspundă corespunzător şi
complet în cel mult 10 zile de la data solicitării.
(14) Pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiei
prevăzute la alin. (13), toate instituţiile şi autorităţile publice implicate,
precum şi operatorii economici, indiferent dacă sunt cu capital de stat sau
privat, care derulează ori beneficiază de fonduri comunitare vor desemna una
sau mai multe persoane de contact. Acestea trebuie să beneficieze de pregătire
specifică şi dotare tehnică pentru îndeplinirea corespunzătoare şi operativă a
solicitărilor Departamentului.
(15) In baza împuternicirii de control,
reprezentanţii Departamentului pot proceda la luarea de declaraţii de la
beneficiar sau reprezentantul acestuia, precum şi de la martorii ce pot furniza
date cu privire la săvârşirea unor nereguli ori fraude.
(16) La cererea Departamentului, organele de control
financiar-fiscal, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei
publice sunt obligaţi să acorde sprijin echipei de control în exercitarea
atribuţiilor ce îi revin.
(17) In cazul identificării de nereguli,
Departamentul transmite actul de control autorităţilor cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente, în vederea luării măsurilor care se impun pentru remedierea
deficienţelor şi, după caz, recuperarea sumelor plătite necuvenit.
(18) In baza motivelor de fapt constatate de către
Departament şi a temeiului de drept indicat de acesta, autorităţile procedează
la stabilirea şi individualizarea obligaţiilor de plată şi emiterea titlului de
creanţă, în cazul în care au fost prejudiciate bugetul general al Comunităţilor
Europene sau bugetele administrate de acestea ori în numele lor şi/sau bugetele
din care provine cofinanţarea aferentă.
(19) Constatările Departamentului sunt obligatorii
pentru autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a
cofinanţării aferente.
(20) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare pot solicita Departamentului reexaminarea situaţiei de
fapt în cazul existenţei unor elemente care nu au fost avute în vedere în
cadrul controlului efectuat de Departament.
(21) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia de a
comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii actului de control al
Departamentului, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin
acesta, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor
prejudicii.
(22) In cazul constatării unor elemente de natură
infracţională în gestionarea fondurilor comunitare, după efectuarea tuturor
operaţiunilor necesare, actul de control este transmis parchetului competent
din punct de vedere material să efectueze urmărirea penală, în vederea luării
de îndată a măsurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea
prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru tragerea la răspundere
penală a persoanelor vinovate.
(23) In scopul îndeplinirii atribuţiei prevăzute la
alin. (8) lit. f), toate autorităţile cu competenţe în gestionarea asistenţei
financiare nerambursabile, în controlul utilizării corespunzătoare a fondurilor
comunitare, în prevenirea şi combaterea neregulilor şi fraudelor, precum şi
cele cu competenţe în efectuarea urmăririi penale şi sancţionarea celor
vinovaţi şi în recuperarea prejudiciilor au obligaţia de a transmite
Departamentului, în termen de 15 zile, datele şi informaţiile solicitate.
(24) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
asistenţei financiare comunitare au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de
zile de la data dispunerii, măsurile luate pentru remedierea aspectelor
semnalate prin actele de control ale Departamentului, precum şi pentru
recuperarea eventualelor prejudicii.
(25) Departamentul poate beneficia din partea Uniunii
Europene de asistenţă şi dotare tehnică, precum şi de programe de pregătire
specifică a personalului.
(26) La solicitarea Oficiului
European de Luptă Antifraudă, reprezentanţii acestuia pot participa direct la
controalele efectuate de Departament. Reprezentanţii Oficiului European de
Luptă Antifraudă au acces la toate datele şi informaţiile care au stat la baza
întocmirii actului de control, în condiţiile legii.
(27) Personalul din cadrul Departamentului şi şeful
Departamentului beneficiază de prevederile Legii nr. 490/2004 privind
stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu
modificările ulterioare.
Art. IX. - Structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul maxim de
posturi ale fiecărei structuri din aparatul de lucru al Guvernului se aprobă
prin decizie a primului-ministru, cu încadrarea în numărul maxim de posturi
stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Art. X. - (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă
modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă în bugetele autorităţilor şi instituţiilor publice care fac obiectul
prevederilor acesteia, precum şi în anexele respectivelor bugete, la propunerea
ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie în
termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă şi cuprind prevederile bugetare, execuţia bugetară până la data
preluării, arhiva, contractele şi acţiunile aflate în derulare, posturile şi
patrimoniul aferent, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din
acestea.
Art. XI. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 17 iunie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr.
411/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneză:
Viceprim-ministru,
Dan Nica
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Cătălin Ovidiu Baba
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea