ORDONANTA DE URGENTA Nr. 49 din 1 iunie 2005
privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice
centrale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 517 din 17 iunie 2005
Avand in vedere Hotararea Parlamentului nr. 25/2005 privind modificarea
Listei Guvernului Romaniei, aprobata prin Hotararea Parlamentului nr. 24/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 367 din 29 aprilie
2005, prin care a fost desfiintata functia de ministru delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control,
data fiind necesitatea eficientizarii activitatii structurilor implicate
direct in procesul de respectare a angajamentelor asumate de Romania prin negocierile
de aderare la Uniunea Europeana,
tinand seama de necesitatea existentei unui mecanism de control
administrativ la nivelul administratiei publice centrale,
avand in vedere necesitatea consolidarii cadrului legal privind lupta
antifrauda pentru protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene,
in vederea stabilirii masurilor corespunzatoare care sa permita
desfasurarea in cel mai scurt timp a activitatilor si structurilor din cadrul
aparatului de lucru al ministrului delegat pentru controlul implementarii
programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului
comunitar,
in considerarea faptului ca toate aceste elemente vizeaza interesul public
si constituie situatii de urgenta si extraordinare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Cancelaria Primului-Ministru preia bugetul, patrimoniul, numarul de
posturi si personalul Autoritatii Nationale de Control, care se desfiinteaza.
(2) In cadrul Cancelariei Primului-Ministru se infiinteaza Autoritatea de
control a Guvernului, structura fara personalitate juridica.
Art. 2
In subordinea ministrului delegat pentru controlul implementarii programelor
cu finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar din
cadrul Cancelariei Primului-Ministru se organizeaza si functioneaza:
a) Autoritatea de control a Guvernului, structura fara personalitate
juridica;
b) Departamentul pentru lupta antifrauda, structura fara personalitate
juridica;
c) Departamentul de implementare programe si ajustare structurala,
structura fara personalitate juridica.
Art. 3
(1) Autoritatea de control a Guvernului, denumita in continuare Autoritatea,
exercita controlul administrativ intern privind respectarea prevederilor legale
in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in ministere, in celelalte organe
de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si la regiile
autonome, companiile si societatile nationale sau la societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat.
(2) Autoritatea verifica aplicarea acquis-ului comunitar, eficienta si
transparenta activitatii administratiei publice locale.
(3) De asemenea, Autoritatea va indeplini si urmatoarele atributii:
a) exercita controlul asupra activitatii autoritatilor si institutiilor
publice centrale si locale, dispus de primul-ministru;
b) urmareste implementarea politicilor si strategiilor in domeniul controlului;
c) initiaza si avizeaza proiecte de acte normative in domeniul controlului;
d) face propuneri de reglementare si armonizare a cadrului legislativ
privind controlul specific al entitatilor cu atributii de control aflate in
coordonarea sa, potrivit reglementarilor Uniunii Europene;
e) urmareste si evalueaza periodic rezultatele obtinute din valorificarea
actelor de control ale entitatilor cu atributii de control, in colaborare cu
Ministerul Finantelor Publice;
f) supravegheaza respectarea Ghidului controlului si a Codului de conduita
in vederea implementarii masurilor de responsabilizare a personalului cu
atributii de control;
g) promoveaza politica de dialog social pe probleme specifice activitatii
de control;
h) verifica sesizarile primite direct de la primul-ministru si de la
Administratia Prezidentiala;
i) propune masuri de corectare a disfunctionalitatilor sesizate in
activitatea de control, pe care le inainteaza primului-ministru sau, dupa caz,
ministerelor de resort;
j) indeplineste oricare alte atributii stabilite de actele normative in
vigoare.
(4) In realizarea atributiilor de control, institutiile, autoritatile
publice si operatorii economici mentionati la alin. (1) au obligatia sa puna la
dispozitia reprezentantilor Autoritatii documentele si informatiile solicitate.
(5) Autoritatea preia toate reprezentarile si competentele Autoritatii
Nationale de Control in institutiile sau in organele de specialitate ale
administratiei publice centrale, asa cum sunt prevazute in actele normative in
vigoare.
(6) Autoritatea va continua actiunile Autoritatii Nationale de Control
aflate in curs de desfasurare, pana la finalizarea si valorificarea lor.
Art. 4
(1) Pentru realizarea atributiilor sale, personalul Autoritatii efectueaza
controale directe, intocmind rapoarte de control, procese-verbale, informari,
sinteze, dupa caz.
(2) Actele intocmite potrivit alin. (1) si avizate de ministrul delegat
pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala si
urmarirea aplicarii aquis-ului comunitar sunt prezentate primului-ministru,
insotite de propuneri.
(3) Propunerile aprobate de primul-ministru se transmit institutiilor
vizate, care, in termen de 30 de zile, au obligatia de a comunica Autoritatii
masurile luate.
Art. 5
(1) Autoritatea este condusa de un demnitar cu rang de secretar de stat,
seful Autoritatii.
(2) Numarul maxim de posturi al Autoritatii este de 60, exclusiv
demnitarul.
Art. 6
(1) Ministrul delegat pentru controlul implementarii programelor cu
finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar este
garantul respectarii obligatiilor asumate de Romania privind lupta antifrauda
si protejarea efectiva si echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii
Europene.
(2) In indeplinirea atributiilor care ii revin, potrivit legii,
Departamentul pentru lupta antifrauda, denumit in continuare Departamentul,
actioneaza pe baza de autonomie functionala si decizionala, independent de alte
institutii publice, conform obligatiilor asumate de Romania, fiind condus de un
demnitar cu functie de secretar de stat, seful Departamentului.
(3) Secretarul de stat, seful Departamentului, nu va solicita si nu va
primi instructiuni de la nici o autoritate, institutie sau persoana in
realizarea atributiilor sale referitoare la declansarea si desfasurarea
controalelor ori la intocmirea actelor de control.
Art. 7
In calitate de institutie de contact cu Oficiul European de Lupta
Antifrauda, Departamentul are urmatoarele atributii:
a) asigura coordonarea luptei antifrauda si protejarea efectiva si
echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania;
b) efectueaza controlul obtinerii, derularii sau utilizarii fondurilor
provenite din programele de asistenta ale Uniunii Europene, avand calitatea de
organ de constatare, in sensul art. 214 din Codul de procedura penala, in
privinta posibilelor nereguli si/sau fraude ce afecteaza interesele financiare
ale Uniunii Europene in Romania, astfel cum sunt definite in Ordonanta
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare,
precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 529/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare.
c) asigura si faciliteaza cooperarea dintre institutiile nationale
implicate in protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania,
precum si intre acestea si Oficiul European de Lupta Antifrauda si statele
membre ale Uniunii Europene;
d) initiaza si avizeaza proiecte de acte normative privind protectia
intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania in vederea armonizarii
legislative in domeniu;
e) culege, analizeaza si prelucreaza datele in scopul realizarii analizelor
relevante in domeniul protectiei intereselor financiare ale Uniunii Europene in
Romania;
f) elaboreaza si coordoneaza programe de perfectionare, stagii de pregatire
si instruire in domeniul luptei antifrauda;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau prin
decizii ale primului-ministru.
Art. 8
Departamentul primeste sesizarile Oficiului European de Lupta Antifrauda
sau din alte surse ori se sesizeaza din oficiu cu privire la posibile nereguli
ce afecteaza interesele financiare ale Uniunii Europene, efectueaza controalele
corespunzatoare si pune la dispozitia Oficiului European de Lupta Antifrauda
actul de control cuprinzand aspectele constatate, precum si toate datele si
informatiile cerute.
Art. 9
Actele de control sunt aprobate de catre secretarul de stat, seful
Departamentului.
Art. 10
(1) In exercitarea atributiilor de control, Departamentul va proceda la
efectuarea de controale la fata locului, la luarea de declaratii, va solicita
documentele si informatiile necesare.
(2) In vederea efectuarii eficiente si cu celeritate a controalelor, toate
institutiile si autoritatile publice implicate, precum si operatorii economici,
indiferent daca sunt cu capital de stat sau privat, sunt obligati sa permita
reprezentantilor Departamentului accesul neconditionat in sedii, pe terenuri,
in mijloace de transport sau in alte spatii folosite in scopuri economice.
(3) Pe parcursul desfasurarii controalelor Departamentul solicita tuturor
institutiilor si autoritatilor publice implicate, precum si operatorilor
economici, indiferent daca sunt cu capital de stat sau privat, documentele si
informatiile necesare intocmirii actului de control. Daca din diverse motive
acestea nu pot fi furnizate imediat, persoanele juridice amintite au obligatia
sa raspunda corespunzator si complet in cel mult 10 zile de la data
solicitarii.
(4) Pentru ducerea la indeplinire a obligatiei prevazute la alin. (3),
toate institutiile si autoritatile publice implicate, precum si operatorii
economici, indiferent daca sunt cu capital de stat sau privat, care deruleaza
sau beneficiaza de fonduri comunitare vor desemna una sau mai multe persoane de
contact. Acestea vor beneficia de pregatire specifica si dotare tehnica pentru
indeplinirea corespunzatoare si operativa a solicitarilor Departamentului.
(5) In baza imputernicirii de control, reprezentantii Departamentului pot
proceda la luarea de declaratii de la beneficiar sau reprezentantul acestuia,
precum si de la martorii ce pot furniza date cu privire la savarsirea unor
nereguli sau fraude.
(6) La cererea Departamentului, organele de control financiar-fiscal,
organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice sunt
obligati sa acorde sprijin echipei de control in exercitarea atributiilor ce ii
revin.
Art. 11
(1) In cazul constatarii unor elemente de natura infractionala in
gestionarea fondurilor comunitare, dupa efectuarea tuturor operatiunilor
necesare, actul de control este transmis parchetului competent din punct de
vedere material sa efectueze urmarirea penala, in vederea luarii de indata a
masurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea
prejudiciului si restituirea acestuia, precum si pentru tragerea la raspundere
penala a persoanelor vinovate.
(2) In scopul indeplinirii atributiei prevazute la art. 7 lit. e), toate
autoritatile cu competente in gestionarea asistentei financiare nerambursabile,
in controlul utilizarii corespunzatoare a fondurilor comunitare, in prevenirea
combaterii neregulilor si fraudelor, precum si cele cu competente in efectuarea
urmaririi penale si sanctionarea celor vinovati si in recuperarea prejudiciilor
au obligatia de a transmite catre Departament, in termen de 15 zile, datele si
informatiile solicitate.
Art. 12
Departamentul poate beneficia din partea Uniunii Europene de asistenta si
dotare tehnica, precum si de programe de pregatire specifica a personalului.
Art. 13
La solicitarea Oficiului European de Lupta Antifrauda reprezentantii
acestuia pot participa direct la controalele efectuate de Departament.
Reprezentantii Oficiului European de Lupta Antifrauda au acces la toate datele
si informatiile care au stat la baza intocmirii actului de control, in
conditiile legii.
Art. 14
(1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in
structura bugetului de stat si in bugetele autoritatilor si institutiilor
publice care fac obiectul prevederilor acesteia, la propunerea ordonatorilor
principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se incheie in termen de 15 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si cuprind
prevederile bugetare, executia bugetara pana la data preluarii, personalul
preluat, patrimoniul aferent, precum si celelalte drepturi si obligatii ce
decurg din acestea.
Art. 15
In cuprinsul actelor normative in vigoare, denumirile "Autoritatea
Nationala de Control" si "Departamentul de Inspectie al
Primului-Ministru si Urmarire a Utilizarii Transparente a Fondurilor
Comunitare" se inlocuiesc cu denumirile "Autoritatea de control a
Guvernului", respectiv "Departamentul pentru lupta antifrauda".
Art. 16
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
urmatoarele prevederi:
a) art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru
stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 194/2004, cu modificarile ulterioare;
b) alin. (3) lit. a) - e) si alin. (4) al art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul
administratiei publice centrale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 228/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Hotararea Guvernului nr. 745/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale de Control, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 496 din 9 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Hotararea Guvernului nr. 1.348/2004 privind organizarea si functionarea
Departamentului de Inspectie al Primului-Ministru si Urmarire a Utilizarii
Transparente a Fondurilor Comunitare drept institutie de contact cu Oficiul
European de Lupta Antifrauda (OLAF), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 811 din 2 septembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
controlul implementarii programelor
cu finantare internationala si
urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar,
Cristian David
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul finantelor publice,
Doina Elena Dascalu,
secretar de stat