ORDONANTA DE URGENTA Nr. 138 din 29 decembrie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1281 din 30 decembrie 2004
Avand in vedere necesitatea aplicarii de la data de 1 ianuarie 2005 a
masurilor cuprinse in prezenta ordonanta de urgenta, pentru asigurarea unui
regim fiscal unitar pe parcursul intregului an,
tinand seama de faptul ca modificarile preconizate au in vedere sustinerea
intreprinzatorilor privati si stimularea liberei initiative, ceea ce va conduce
la consolidarea si dezvoltarea economiei de piata in Romania, una din
principalele cerinte impuse Romaniei in procesul de aderare la Uniunea
Europeana,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Cotele de impozitare
Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este
de 16%, cu exceptiile prevazute la art. 33 si 38."
2. TITLUL III - Impozitul pe venit va avea urmatorul cuprins:
"TITLUL III
Impozitul pe venit
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 39
Contribuabili
Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu
si sunt numite in continuare contribuabili:
a) persoanele fizice rezidente;
b) persoanele fizice nerezidente care desfasoara o activitate independenta
prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in
Romania;
d) persoanele fizice nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 89.
Art. 40
Sfera de cuprindere a impozitului
(1) Impozitul prevazut in prezentul titlu, denumit in continuare impozit pe
venit, se aplica urmatoarelor venituri:
a) in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania,
veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara
Romaniei;
b) in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat cele prevazute la
lit. a), numai veniturilor obtinute din Romania, care sunt impuse la nivelul
fiecarei surse din categoriile de venituri prevazute la art. 41;
c) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara activitate
independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania, venitului net
atribuibil sediului permanent;
d) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara activitate
dependenta in Romania, venitului salarial net din aceasta activitate
dependenta;
e) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care obtin veniturile prevazute
la art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevazute in
prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
(2) Persoanele fizice care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la
art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse
impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania,
cat si din afara Romaniei, incepand cu al patrulea an fiscal.
Art. 41
Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor
prezentului titlu, sunt urmatoarele:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;
b) venituri din salarii, definite conform art. 55;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 61;
d) venituri din investitii, definite conform art. 65;
e) venituri din pensii, definite conform art. 68;
f) venituri din activitati agricole, definite conform art. 71;
g) venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 75;
h) venituri din alte surse, definite conform art. 78.
Art. 42
Venituri neimpozabile
In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie
speciala, acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de
stat, din bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri
publice, inclusiv indemnizatia de maternitate si pentru cresterea copilului,
precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia
indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca;
b) sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri,
sume asigurate, precum si orice alte drepturi, cu exceptia castigurilor primite
de la societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurare incheiat
intre parti, cu ocazia tragerilor de amortizare. Nu sunt venituri impozabile
despagubirile in bani sau in natura primite de catre o persoana fizica ca
urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despagubirile
reprezentand daunele morale;
c) sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a
calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau deces,
conform legii;
d) pensiile pentru invalizii de razboi, orfanii, vaduvele/vaduvii de
razboi, sumele fixe pentru ingrijirea pensionarilor care au fost incadrati in
gradul I de invaliditate, precum si pensiile, altele decat pensiile platite din
fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurari
sociale, inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupationale si cele
finantate de la bugetul de stat;
e) contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda
cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in vigoare;
f) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;
g) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, altele
decat castigurile din transferul titlurilor de valoare;
h) drepturile in bani si in natura primite de militarii in termen,
militarii cu termen redus, studentii si elevii unitatilor de invatamant din
sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala si
persoanele civile, precum si cele ale gradatilor si soldatilor concentrati sau
mobilizati;
i) bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare
sau perfectionare in cadru institutionalizat;
j) sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
k) veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute
la art. 71;
l) veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor
consulare pentru activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala,
in conditii de reciprocitate, in virtutea regulilor generale ale dreptului
international sau a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este
parte;
m) veniturile nete in valuta primite de membrii misiunilor diplomatice,
oficiilor consulare si institutelor culturale ale Romaniei amplasate in
strainatate, in conformitate cu legislatia in vigoare;
n) veniturile primite de oficialii organismelor si organizatiilor
internationale din activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor
oficiala, cu conditia ca pozitia acestora, de oficial, sa fie confirmata de
Ministerul Afacerilor Externe;
o) veniturile primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta
desfasurata in Romania, in conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila
incheiate de Romania cu alte state, cu organisme internationale si organizatii
neguvernamentale;
p) veniturile primite de cetateni straini pentru activitati desfasurate in
Romania, in calitate de corespondenti de presa, cu conditia reciprocitatii acordate
cetatenilor romani pentru venituri din astfel de activitati si cu conditia ca
pozitia acestor persoane sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
q) sumele reprezentand diferenta de dobanda subventionata pentru creditele
primite in conformitate cu legislatia in vigoare;
r) subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile
sunt acordate in conformitate cu legislatia in vigoare;
s) veniturile reprezentand avantaje in bani si/sau in natura primite de
persoanele cu handicap, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi,
accidentatii de razboi in afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din
motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, cele
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, urmasii
eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, precum si persoanele persecutate din motive etnice de
regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie
1945;
t) premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale,
europene si la jocurile olimpice. Nu sunt venituri impozabile premiile, primele
si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si
altor specialisti, prevazuti in legislatia in materie, in vederea realizarii
obiectivelor de inalta performanta: clasarea pe podiumul de premiere la
campionatele europene, campionatele mondiale si jocurile olimpice, precum si
calificarea si participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale si
europene, prima grupa valorica, precum si la jocurile olimpice, in cazul
jocurilor sportive. Nu sunt venituri impozabile primele si indemnizatiile
sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti,
prevazuti de legislatia in materie, in vederea pregatirii si participarii la
competitiile internationale oficiale ale loturilor reprezentative ale Romaniei;
u) premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport si altele
asemenea, obtinute de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si
internationale, inclusiv elevi si studenti nerezidenti in cadrul competitiilor
desfasurate in Romania;
v) prima de stat acordata in conformitate cu prevederile Legii nr. 541/2002
privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ,
cu modificarile si completarile ulterioare;
x) alte venituri care nu sunt impozabile, asa cum sunt precizate la fiecare
categorie de venit.
Art. 43
Cotele de impozitare
(1) Cota de impozit pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
a) activitati independente;
b) salarii;
c) cedarea folosintei bunurilor;
d) pensii;
e) activitati agricole;
f) premii;
g) alte surse
este de 16% aplicata asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse
din categoria respectiva.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) cotele de impozit prevazute in
categoriile de venituri din investitii si din jocuri de noroc.
Art. 44
Perioada impozabila
(1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului
calendaristic.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada impozabila este
inferioara anului calendaristic, in situatia in care decesul contribuabilului
survine in cursul anului.
Art. 45
Stabilirea deducerilor personale si a sumelor fixe
(1) Deducerea personala, precum si celelalte sume fixe, exprimate in lei,
se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Sumele sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, in sensul
ca fractiunile sub 100.000 lei se majoreaza la 100.000 lei.
CAP. 2
Venituri din activitati independente
Art. 46
Definirea veniturilor din activitati independente
(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale,
veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate
intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere,
inclusiv din activitati adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale
contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la
alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din
exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar,
consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament
in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in
mod independent, in conditiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de
proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele,
mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi
de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
Art. 47
Venituri neimpozabile
(1) Nu sunt venituri impozabile:
a) veniturile obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular
sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in
Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului,
in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii
si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului;
b) venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza persoanele fizice care exploateaza
inventia, respectiv titularul brevetului aplicat.
Art. 48
Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati
independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla
(1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre
venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe
baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor
art. 49 si 50.
(2) Venitul brut cuprinde:
a) sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din
desfasurarea activitatii;
b) veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante
utilizate in legatura cu o activitate independenta;
c) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate
intr-o activitate independenta, inclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa
incetarea definitiva a activitatii;
d) veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta
sau de a nu concura cu o alta persoana;
e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in
legatura cu o activitate independenta.
(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura
facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la
persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despagubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau
donatii.
(4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile
aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul
realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in
cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa
caz;
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in
desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. boli profesionale, risc profesional si accidente de munca;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor
capitolului III din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentand
prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre
suportator.
(5) Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a) cheltuielile de sponsorizare si mecenat efectuate conform legii, in
limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul
determinata conform alin. (6);
c) suma cheltuielilor cu indemnizatia primita pe perioada delegarii si
detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul
serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile
publice;
d) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote
de pana la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile privind bunurile perisabile, in limitele prevazute de actele
normative in materie;
f) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori,
potrivit legii;
g) contributiile efectuate in numele angajatilor la scheme facultative de
pensii ocupationale, in conformitate cu legislatia in vigoare, in limita
echivalentului in lei a 200 euro anual pentru o persoana;
h) prima de asigurare pentru asigurarile private de sanatate, in limita
echivalentului in lei a 200 euro anual pentru o persoana;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul
personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru
partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru
salariati si contribuabili, potrivit legii;
k) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice,
utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre
parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei;
l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de
leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile
cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite
in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile
de leasing;
m) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 2% din baza de
calcul determinata conform alin. (6).
(6) Baza de calcul se determina ca diferenta dintre venitul brut si
cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat,
cheltuielile de protocol si cotizatiile platite la asociatiile profesionale.
(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau
al familiei sale;
b) cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se
afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate;
c) impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv
impozitul pe venitul realizat in strainatate;
d) cheltuielile cu primele de asigurare, altele decat cele prevazute la
alin. (4) lit. d) si la alin. (5) lit. h);
e) donatii de orice fel;
f) amenzile, confiscarile, dobanzile, penalitatile de intarziere si
penalitatile datorate autoritatilor romane si straine, potrivit prevederilor
legale, altele decat cele platite conform clauzelor din contractele comerciale;
g) ratele aferente creditelor angajate;
h) dobanzile aferente creditelor angajate pentru achizitionarea de
imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, in cazul in care dobanda este
cuprinsa in valoarea de intrare a imobilizarii corporale, potrivit prevederilor
legale;
i) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a
drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
j) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau
degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de
asigurare;
k) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii
dispozitiilor legale in vigoare;
l) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul
beneficiarilor de venit;
m) alte sume prevazute prin legislatia in vigoare.
(8) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt
obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa
completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte
documente contabile prevazute de legislatia in materie.
(9) In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente
desfasurarii activitatii.
Art. 49
Stabilirea venitului net anual din activitati independente pe baza normelor
de venit
(1) Venitul net dintr-o activitate independenta, care este desemnata
conform alin. (2) si care este desfasurata de catre contribuabil, individual, fara
salariati, se determina pe baza normelor de venit.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza normele care contin
nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se stabileste pe baza de
norme de venit si precizeaza regulile care se utilizeaza pentru stabilirea
acestor norme de venit.
(3) Directiile generale ale finantelor publice teritoriale au obligatia de
a stabili si publica anual normele de venit inainte de data de 1 ianuarie a
anului in care urmeaza a se aplica normele respective.
(4) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta
pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei
activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic
in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
(5) Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati
desemnate, venitul net din aceste activitati se stabileste pe baza celei mai
ridicate norme de venit pentru respectivele activitati.
(6) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate din cele
prevazute la alin. (1) si o alta activitate care nu este prevazuta la alin.
(1), atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de
contribuabil se determina pe baza contabilitatii in partida simpla, conform
art. 48.
(7) Daca un contribuabil desfasoara activitate de transport de persoane si
de bunuri in regim de taxi si desfasoara si o alta activitate independenta,
atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se
determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, conform art.
48. In acest caz, venitul net din aceste activitati nu poate fi inferior
venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport
de persoane fizice si de bunuri in regim de taxi.
(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se
determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca
contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
Art. 50
Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectuala
(1) Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste
prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:
a) o cheltuiala deductibila egala cu 40% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.
(2) In cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrari de arta
monumentala, venitul net se stabileste prin deducerea din venitul brut a
urmatoarelor cheltuieli:
a) o cheltuiala deductibila egala cu 50% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.
(3) In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate
intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si
al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina
prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune
colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara
aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevazute la alin. (1) si (2).
(4) Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate
intelectuala, contribuabilii vor completa numai partea din Registrul-jurnal de
incasari si plati referitoare la incasari. Aceasta reglementare este optionala
pentru cei care considera ca isi pot indeplini obligatiile declarative direct
pe baza documentelor emise de platitorul de venit. Acesti contribuabili au
obligatia sa arhiveze si sa pastreze documentele justificative cel putin in
limita termenului de prescriptie prevazut de lege.
Art. 51
Optiunea de a stabili venitul net anual, utilizandu-se datele din
contabilitatea in partida simpla
(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi
pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de
proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net
in sistem real, potrivit art. 48.
(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea
in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani
fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca nu se
depune o cerere de renuntare de catre contribuabil.
(3) Cererea de optiune pentru stabilirea venitului net in sistem real se
depune la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in
cazul contribuabililor care au desfasurat activitate si in anul precedent,
respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul
contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.
Art. 52
Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele
venituri din activitati independente
(1) Platitorii urmatoarelor venituri au obligatia de a calcula, de a retine
si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din
veniturile platite:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie;
c) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de agent,
comision sau mandat comercial;
d) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor
civile incheiate potrivit Codului civil;
e) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si
extrajudiciara;
f) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana
juridica contribuabil, potrivit titlului IV, care nu genereaza o persoana
juridica.
(2) Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a) - e), aplicand o
cota de impunere de 10% la venitul brut;
b) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. f), aplicand cota de
impunere prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la
veniturile ce revin persoanei fizice din asociere;
(3) Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data
de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, cu
exceptia impozitului aferent veniturilor prevazute la alin. (1) lit. f), pentru
care termenul de virare este reglementat potrivit titlului IV.
Art. 53
Plati anticipate ale impozitului pe veniturile din activitati independente
Un contribuabil care desfasoara o activitate independenta are obligatia sa
efectueze plati anticipate in contul impozitului anual datorat la bugetul de
stat, potrivit art. 82, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 52, pentru
care plata anticipata se efectueaza prin retinere la sursa.
Art. 54
Impozitarea venitului net din activitati independente
Venitul net din activitati independente se impoziteaza potrivit
prevederilor capitolul X din prezentul titlu.
CAP. 3
Venituri din salarii
Art. 55
Definirea veniturilor din salarii
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau
in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui
contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege,
indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma
sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara
de munca.
(2) In vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:
a) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de
demnitate publica, stabilite potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese
in cadrul persoanelor juridice fara scop lucrativ;
c) drepturile de solda lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile
si alte drepturi ale personalului militar, acordate potrivit legii;
d) indemnizatia lunara bruta, precum si suma din profitul net, cuvenite
administratorilor la companii/societati nationale, societati comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, precum si la regiile autonome;
e) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale
constituite prin subscriptie publica;
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in
consiliul de administratie, in comitetul de directie si in comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit
legii;
h) indemnizatia lunara a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in
declaratia de asigurari sociale;
i) sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entitati
neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta
localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru
salariatii din institutiile publice;
j) indemnizatia administratorilor, precum si suma din profitul net cuvenite
administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv sau
stabilite de adunarea generala a actionarilor;
k) orice alte sume sau avantaje de natura salariala ori asimilate
salariilor.
(3) Avantajele, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in
legatura cu o activitate dependenta includ, insa nu sunt limitate la:
a) utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din
patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta
dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
b) cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si
alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul
pietei;
c) imprumuturi nerambursabile;
d) anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului;
e) abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele
telefonice, in scop personal;
f) permise de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul
personal;
g) primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii
proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei
respective, altele decat cele obligatorii.
(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt
impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in
gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru
bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand
cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor,
contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul
prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii
proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru
salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de
munca.
Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai
angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a
sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite
angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care
valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai
sus, nu depaseste 1.500.000 lei.
Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici
veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice,
daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din
buget;
b) tichetele de masa si drepturile de hrana acordate de angajatori
angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din
incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau
specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de
activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea
diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale;
d) cazarea si contravaloarea chiriei pentru locuintele puse la dispozitia
oficialitatilor publice, a angajatilor consulari si diplomatici care lucreaza
in afara tarii, in conformitate cu legislatia in vigoare;
e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de
protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si
materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protectie a muncii, precum
si a uniformelor obligatorii si a drepturilor de echipament, ce se acorda
potrivit legislatiei in vigoare;
f) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre
localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla
locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situatiile
in care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei,
conform legii;
g) sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport
si cazare a indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta
localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului. Sunt exceptate
de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fara scop
patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita
de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice;
h) sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea
cheltuielilor de mutare in interesul serviciului;
i) indemnizatiile de instalare ce se acorda o singura data, la incadrarea
intr-o unitate situata intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in primul
an de activitate dupa absolvirea studiilor, in limita unui salariu de baza la
angajare, precum si indemnizatiile de instalare si mutare acordate, potrivit
legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care isi
stabilesc domiciliul in localitati din zone defavorizate, stabilite potrivit
legii, in care isi au locul de munca;
j) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza salariilor
medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de
munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, precum si sumele
reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe
economie, primite de personalul civil din sectorul de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala la incetarea raporturilor de munca sau de
serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, acordate
potrivit legii;
k) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza soldelor
lunare nete, acordate personalului militar trecut in rezerva sau al carui
contract inceteaza ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, precum
si ajutoarele stabilite in raport cu solda lunara neta, acordate acestuia la
trecerea in rezerva sau direct in retragere cu drept de pensie sau celor care
nu indeplinesc conditiile de pensie, precum si ajutoare sau plati compensatorii
primite de politisti aflati in situatii similare, al caror cuantum se determina
in raport cu salariul de baza lunar net, acordate potrivit legislatiei in
materie;
l) veniturile din salarii, ca urmare a activitatii de creare de programe
pentru calculator; incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru
calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei, al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei
si al ministrului finantelor publice;
m) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati
dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal
din statul respectiv. Fac exceptie veniturile salariale platite de catre sau in
numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in
Romania, care sunt impozabile indiferent de perioada de desfasurare a
activitatii in strainatate;
n) cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si
perfectionarea angajatului legata de activitatea desfasurata de acesta pentru
angajator;
o) costul abonamentelor telefonice si al convorbirilor telefonice, inclusiv
cartelele telefonice, efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu;
p) avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul
angajarii si implicit la momentul acordarii;
r) diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala stabilita prin
negociere si dobanda practicata pe piata, pentru credite si depozite.
(5) Avantajele primite in bani si in natura si imputate salariatului in
cauza nu se impoziteaza.
Art. 56
Deducere personala
(1) Persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si alin. (2)
au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma
de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile
numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.
(2) Deducerea personala se acorda pentru persoanele fizice care au un venit
lunar brut de pana la 10.000.000 lei inclusiv, astfel:
- pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 2.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 3.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 4.500.000
lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 5.500.000
lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere
- 6.500.000 lei.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii
cuprinse intre 10.000.001 lei si 30.000.000 lei, inclusiv, deducerile personale
sunt degresive fata de cele de mai sus si se stabilesc prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de
peste 30.000.000 lei nu se acorda deducerea personala.
(3) Persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de
familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul
al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc
2.500.000 lei lunar.
(4) In cazul in care o persoana este intretinuta de mai multi
contribuabili, suma reprezentand deducerea personala se atribuie unui singur
contribuabil, conform intelegerii intre parti.
(5) Copiii minori, in varsta de pana la 18 ani impliniti, ai contribuabilului
sunt considerati intretinuti.
(6) Suma reprezentand deducerea personala se acorda pentru persoanele
aflate in intretinerea contribuabilului, pentru acea perioada impozabila din
anul fiscal in care acestea au fost intretinute. Perioada se rotunjeste la luni
intregi in favoarea contribuabilului.
(7) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere:
a) persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata
de peste 10.000 mp in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 mp in zonele
montane;
b) persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si din
valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor in sere, in solarii special
destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si din
valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, precum si din
exploatarea pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de suprafata.
(8) Deducerea personala determinata potrivit prezentului articol nu se
acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit
legii.
Art. 57
Determinarea impozitului pe venitul din salarii
(1) Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar, final,
care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri.
(2) Impozitul lunar prevazut la alin. (1) se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16%
asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii,
calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente
unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la schemele facultative de pensii ocupationale, astfel incat
la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 200 euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de
16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si
contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora;
(3) Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului
anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
(4) Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand
pana la 2% din impozitul stabilit la alin. (3), pentru sponsorizarea
entitatilor nonprofit care functioneaza in conditiile Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) Obligatia calcularii, retinerii si virarii acestei sume prevazute la
alin. (4) revine organului fiscal competent.
(6) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (4) si (5) se stabileste
prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 58
Termen de plata a impozitului
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a
calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data
efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat
pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc
aceste venituri.
Art. 59
Fise fiscale
(1) Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din
salarii se cuprind in fisele fiscale.
(2) Platitorul de venituri are obligatia sa completeze formularele
prevazute la alin. (1), pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor.
Platitorul este obligat sa pastreze fisele fiscale pe intreaga durata a
angajarii si sa transmita organului fiscal competent o copie, pentru fiecare
an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal
expirat. Modelul si continutul formularelor se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice.
Art. 60
Plata impozitului pentru anumite venituri salariale
(1) Contribuabililor care isi desfasoara activitatea in Romania si care
obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si persoanelor
fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii
desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in
Romania, le sunt aplicabile prevederile prezentului articol.
(2) Orice contribuabil prevazut la alin. (1) are obligatia de a declara si
de a plati impozit lunar la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a
lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul, direct sau printr-un
reprezentant fiscal. Impozitul aferent unei luni se stabileste potrivit art.
57.
(3) Misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania,
precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele
societatilor comerciale si ale organizatiilor economice straine, autorizate
potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, pot opta ca pentru
angajatii acestora, care realizeaza venituri din salarii impozabile in Romania,
sa indeplineasca obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului
pe veniturile din salarii. Prevederile alin. (2) nu se aplica contribuabililor
in cazul in care optiunea de mai sus este formulata.
(4) Persoana fizica, juridica sau orice alta entitate la care
contribuabilul isi desfasoara activitatea potrivit alin. (1) este obligata sa
ofere informatii organului fiscal competent referitoare la data inceperii
desfasurarii activitatii de catre contribuabil si, respectiv, a incetarii
acesteia, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
CAP. 4
Venituri din cedarea folosintei bunurilor
Art. 61
Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau
in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile,
obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat
veniturile din activitati independente.
Art. 62
Stabilirea venitului net anual din cedarea folosintei bunurilor
(1) Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul
in lei al veniturilor in natura si se stabileste pe baza chiriei sau a arendei
prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal,
indiferent de momentul incasarii chiriei sau arendei. Venitul brut se majoreaza
cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina
proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt
efectuate de cealalta parte contractanta. In cazul in care arenda se exprima in
natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor
agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor
directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea
anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen
directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
(2) Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin
deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de
25% asupra venitului brut.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), contribuabilii pot
opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in
sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
(4) Dispozitiile privind optiunea prevazuta la art. 51 alin. (2) si (3) se
aplica si in cazul contribuabililor mentionati la alin. (3).
Art. 63
Plati anticipate de impozit pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor
Un contribuabil care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor
pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati
anticipate in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat, conform art.
82.
Art. 64
Impozitarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se impune potrivit
prevederilor cap. X din prezentul titlu.
CAP. 5
Venituri din investitii
Art. 65
Definirea veniturilor din investitii
(1) Veniturile din investitii cuprind:
a) dividende;
b) venituri impozabile din dobanzi;
c) castiguri din transferul titlurilor de valoare;
d) venituri din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza
de contract, precum si orice alte operatiuni similare.
e) venituri din lichidare/dizolvare fara lichidare a unei persoane
juridice. Reprezinta titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de
participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar
calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, precum si
partile sociale.
(2) Veniturile impozabile din dobanzi sunt toate veniturile sub forma de
dobanzi, altele decat:
a) venituri din dobanzi la depozitele la vedere si la depuneri la casele de
ajutor reciproc;
b) venituri din dobanzi aferente titlurilor de stat, precum si
obligatiunilor municipale, ale Agentiei Nationale pentru Locuinte si ale altor
entitati emitente de obligatiuni, care vizeaza constructia de locuinte.
c) venituri sub forma dobanzilor bonificate la depozitele clientilor
constituite in baza Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in
sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 66
Stabilirea venitului din investitii
(1) Castigul din transferul titlurilor de valoare, altele decat titlurile
de participare la fondurile deschise de investitii si partile sociale,
reprezinta diferenta pozitiva dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare
pe tipuri de titluri de valori, diminuata, dupa caz, cu comisioanele datorate
intermediarilor. In cazul tranzactiilor cu actiuni primite de persoanele
fizice, cu titlu gratuit, in cadrul Programului de privatizare in masa, pretul
de cumparare la prima tranzactionare va fi asimilat cu valoarea nominala a
acestora. In cazul tranzactiilor cu actiuni cumparate la pret preferential, in
cadrul sistemului stock options plan, castigul se determina ca diferenta intre
pretul de vanzare si pretul de cumparare preferential, diminuat cu comisioanele
datorate intermediarilor.
(2) In cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de
participare la fondurile deschise de investitii, castigul se determina ca
diferenta pozitiva intre pretul de rascumparare si pretul de
cumparare/subscriere. Pretul de rascumparare este pretul care i se cuvine
investitorului la retragerea din fond. Pretul de cumparare/subscriere este
pretul platit de investitorul persoana fizica pentru achizitionarea titlului de
participare.
(3) In cazul transferului dreptului de proprietate asupra partilor sociale,
castigul din instrainarea partilor sociale se determina ca diferenta pozitiva
intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare. Incepand cu a
doua tranzactie, valoarea nominala va fi inlocuita cu pretul de cumparare, care
include si cheltuielile privind comisioanele, taxele aferente tranzactiei si
alte cheltuieli similare justificate cu documente.
(4) Determinarea castigului potrivit alin. (1) - (3) se efectueaza la data
incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.
(5) Veniturile obtinute sub forma castigurilor din operatiuni de
vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si din orice
alte operatiuni de acest gen reprezinta diferentele de curs favorabile
rezultate din aceste operatiuni in momentul inchiderii operatiunii si
evidentierii in contul clientului.
(6) Venitul impozabil realizat din lichidare/dizolvare fara lichidare a
unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in
natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Art. 67
Retinerea impozitului din veniturile din investitii
(1) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a
detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se
impun cu o cota de 10% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii
impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o
data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a
impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se
face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite
actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat
bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la
data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Veniturile sub forma de dobanzi se impun cu o cota de 1% din suma
acestora. Pentru veniturile sub forma de dobanzi, impozitul se calculeaza si se
retine de catre platitorii de astfel de venituri la momentul inregistrarii in
contul curent sau in contul de depozit al titularului, in cazul dobanzilor
capitalizate, respectiv la momentul rascumpararii, in cazul unor instrumente de
economisire. In situatia sumelor primite sub forma de dobanda pentru
imprumuturile acordate in baza contractelor civile, calculul impozitului
datorat se efectueaza la momentul platii dobanzii. Virarea impozitului pentru
veniturile din dobanzi se face lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare inregistrarii/rascumpararii, in cazul unor instrumente de
economisire, respectiv la momentul platii dobanzii, pentru venituri de aceasta
natura pe baza contractelor civile.
(3) Calculul, retinerea si virarea impozitului pe veniturile din
investitii, altele decat cele prevazute la alin. (1) si (2), se efectueaza
astfel:
a) in cazul castigului din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, altele decat titlurile de participare la fondurile
deschise de investitii si partile sociale, obligatia calcularii, retinerii si
virarii impozitului revine intermediarilor sau altor platitori de venit, dupa
caz; in cazul castigului din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la
termen, pe baza de contract, precum si din orice alte operatiuni de acest gen,
obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine intermediarilor
sau altor platitori de venit, dupa caz;
b) in cazul castigului din rascumpararea titlurilor de participare la un
fond deschis de investitii, obligatia calcularii, retinerii si virarii
impozitului revine societatii de administrare a investitiilor;
c) in cazul castigului din transferul dreptului de proprietate asupra partilor
sociale si valorilor mobiliare in cazul societatilor inchise, obligatia
calcularii si retinerii impozitului revine dobanditorului de parti sociale sau
de valori mobiliare, in momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului
incheiat intre parti. Cand dobanditorul de titluri de valoare nu este o
persoana fizica romana cu domiciliul in Romania, obligatia de calcul si virare
a impozitului revine persoanei fizice romane cu domiciliul in Romania, care
realizeaza venitul, daca dobanditorul nu isi desemneaza un reprezentant fiscal
in Romania. Termenul de virare a impozitului pentru platitorii de astfel de
venituri este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea
dreptului de proprietate asupra partilor sociale sau valorilor mobiliare la registrul
comertului sau in registrul actionarilor, dupa caz, operatiune care nu se poate
efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat. In situatia
in care partile contractante convin ca plata partilor sociale sau a valorilor
mobiliare sa se faca esalonat, termenul de virare a impozitului pentru
platitorii de astfel de venituri este pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare celei in care a fost retinut. Transmiterea dreptului de proprietate
asupra partilor sociale sau valorilor mobiliare trebuie inscrisa in registrul
comertului si in registrul asociatilor/actionarilor, dupa caz, operatiune care
nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.
d) in cazul venitului impozabil obtinut din lichidare/dizolvare fara
lichidare a unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice,
obligatia calcularii si retinerii impozitului revine persoanei juridice.
Termenul de virare a impozitului este pana la data depunerii situatiei
financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmite de lichidatori;
e) impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului
din transferul titlurilor de valoare, precum si din operatiuni de
vanzare-cumparare de valuta la termen pe baza de contract si orice alte
operatiuni similare;
f) in cazul venitului impozabil definit la art. 66 alin. (6), impozitul se
calculeaza prin aplicarea unei cote de 10%;
g) impozitul calculat si retinut la sursa, potrivit lit. e), se vireaza la
bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a
fost retinut, cu exceptia prevederilor lit. c) si d);
h) cursul de schimb necesar pentru transformarea in lei a sumelor exprimate
in valuta, in cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de
valoare, este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala
a Romaniei, pentru ziua anterioara efectuarii platii venitului. In situatia in
care partile contractante convin ca plata sa se faca esalonat, in rate, cursul
de schimb utilizat este cel al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, pentru ziua anterioara efectuarii fiecarei plati.
(4) Impozitul retinut conform alin. (1) - (3) reprezinta impozit final pe
venit, pentru venitul prevazut la alineatul respectiv.
(5) Pierderile inregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, precum si din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta
la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni similare nu sunt
recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se compenseaza, reprezentand
pierderi definitive ale contribuabilului.
(6) In aplicarea prevederilor prezentului articol se utilizeaza norme
privind determinarea, retinerea si virarea impozitului pe castigul de capital
din transferul titlurilor de valoare obtinut de persoanele fizice, care se emit
de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice.
CAP. 6
Venituri din pensii
Art. 68
Definirea veniturilor din pensii
Veniturile din pensii reprezinta sume primite ca pensii de la fondurile
infiintate din contributiile sociale obligatorii, facute catre un sistem de
asigurari sociale, inclusiv cele din schemele facultative de pensii
ocupationale, si cele finantate de la bugetul de stat.
Art. 69
Stabilirea venitului impozabil lunar din pensii
Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin scaderea unei sume
neimpozabile lunare de 9.000.000 lei din venitul din pensii.
Art. 70
Retinerea impozitului din venitul din pensii
(1) Orice platitor de venituri din pensii are obligatia de a calcula lunar
impozitul aferent acestui venit, de a-l retine si de a-l vira la bugetul de
stat, potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de impunere de 16% asupra
venitului impozabil lunar din pensii.
(3) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se
vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei
pentru care se face plata pensiei.
(4) Impozitul retinut este impozit final al contribuabilului pentru
veniturile din pensii.
(5) In cazul unei pensii care nu este platita lunar, impozitul ce trebuie
retinut se stabileste prin impartirea pensiei platite la fiecare din lunile
carora le este aferenta pensia.
(6) Drepturile de pensie restante se defalcheaza pe lunile la care se
refera, in vederea calcularii impozitului datorat, retinerii si virarii
acestuia.
(7) Veniturile din pensiile de urmas vor fi individualizate in functie de
numarul acestora, iar impozitarea se va face in raport cu drepturile cuvenite
fiecarui urmas.
CAP. 7
Venituri din activitati agricole
Art. 71
Definirea veniturilor din activitati agricole
Veniturile din activitati agricole sunt venituri din urmatoarele
activitati:
a) cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in
sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;
b) cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si
ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea.
Art. 72
Stabilirea venitului net anual din activitati agricole pe baza de norme de
venit
(1) Venitul net dintr-o activitate agricola se stabileste pe baza de norme
de venit. Normele de venit se stabilesc de catre directiile teritoriale de
specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si
se aproba de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizeaza si
se publica pana cel tarziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplica
aceste norme de venit.
(2) Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafata.
(3) Daca o activitate agricola este desfasurata de un contribuabil pe
perioade mai mici - incepere, incetare si alte fractii de an - decat anul
calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel
incat sa reflecte perioada de an calendaristic pe parcursul careia se
desfasoara activitatea.
(4) Daca o activitate agricola a unui contribuabil inregistreaza o pierdere
datorata calamitatilor naturale, norma de venit aferenta activitatii se reduce,
astfel incat sa reflecte aceasta pierdere.
(5) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se
determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca
contabilitate in partida simpla, pentru activitatea respectiva.
Art. 73
Optiunea de a determina venitul net anual prin utilizarea datelor din
contabilitatea in partida simpla
(1) Un contribuabil care desfasoara o activitate agricola, prevazuta la
art. 71, poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe
baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit art. 48.
(2) Dispozitiile privind optiunea prevazuta la art. 51 alin. (2) si (3) se
aplica si in cazul contribuabililor mentionati la alin. (1).
Art. 74
Calculul si plata impozitului aferent veniturilor din activitati agricole
(1) Impozitul pe venitul net din activitati agricole se calculeaza prin
aplicarea unei cote de 16% asupra venitului net, determinat pe baza de norme de
venit, cat si in sistem real, impozitul fiind final.
(2) Orice contribuabil care desfasoara o activitate agricola, mentionata la
art. 71, pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit, are
obligatia de a depune anual o declaratie de venit la organul fiscal competent,
pana la data de 30 iunie inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. In
cazul unei activitati pe care contribuabilul incepe sa o desfasoare dupa data
de 30 iunie, declaratia de venit se depune in termen de 15 zile inclusiv de la
data la care contribuabilul incepe sa desfasoare activitatea.
(3) In cazul unui contribuabil care determina venitul net din activitati
agricole, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, acesta este
obligat sa efectueze plati anticipate aferente acestor venituri la bugetul de
stat, la termenele prevazute la art. 82 alin. (3). Pana la data de 31 mai a
anului urmator, platile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal
competent.
CAP. 8
Venituri din premii si din jocuri de noroc
Art. 75
Definirea veniturilor din premii si din jocuri de noroc
(1) Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decat
cele prevazute la art. 42.
(2) Veniturile din jocuri de noroc cuprind castigurile realizate ca urmare
a participarii la jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot definite
conform normelor metodologice, altele decat cele realizate la jocuri de tip
cazino si masini electronice cu castiguri.
Art. 76
Stabilirea venitului net din premii
Venitul net este diferenta dintre venitul din premii si suma reprezentand
venit neimpozabil.
Art. 77
Retinerea impozitului aferent veniturilor din premii si din jocuri de noroc
(1) Venitul sub forma de premii dintr-un singur concurs se impune, prin
retinere la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net.
(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursa, cu o
cota de 20% aplicata asupra venitului brut.
(3) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine
platitorilor de venituri.
(4) Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii, in bani si/sau in
natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 8.000.000 lei
pentru fiecare concurs, realizate de acelasi organizator sau platitor.
(5) Impozitul calculat si retinut in momentul platii este impozit final.
(6) Impozitul pe venit astfel calculat si retinut se vireaza la bugetul de
stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost
retinut.
CAP. 9
Venituri din alte surse
Art. 78
Definirea veniturilor din alte surse
(1) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele
venituri:
a) prime de asigurari suportate de o persoana fizica independenta sau de
orice alta entitate, in cadrul unei activitati pentru o persoana fizica in
legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituri din
salarii, potrivit cap. III din prezentul titlu;
b) castiguri primite de la societatile de asigurari, ca urmare a
contractului de asigurare incheiat intre parti cu ocazia tragerilor de amortizare;
c) venituri primite de persoanele fizice pensionari, sub forma diferentelor
de pret pentru anumite bunuri, servicii si alte drepturi, fosti salariati,
potrivit clauzelor contractului de munca sau in baza unor legi speciale;
d) venituri primite de persoanele fizice reprezentand onorarii din
activitatea de arbitraj comercial.
(2) Veniturile din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind
impozabile, prin normele elaborate de Ministerul Finantelor Publice, altele
decat veniturile care sunt neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu.
Art. 79
Calculul impozitului si termenul de plata
(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul
platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de
16% asupra venitului brut.
(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.
(3) Impozitul astfel retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de
25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
CAP. 10
Venitul net anual impozabil
Art. 80
Stabilirea venitului net anual impozabil
(1) Venitul net anual impozabil se stabileste pe fiecare sursa din
categoriile de venituri mentionate la art. 41 lit. a), c) si f) prin deducerea
din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.
(2) Veniturile din categoriile prevazute la art. 41 lit. a), c) si f), ce
se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta
fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual.
(3) Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente,
cedarea folosintei bunurilor si din activitati agricole se poate compensa cu
rezultatele pozitive obtinute din aceeasi sursa de venit. Pierderea care ramane
necompensata in cursul aceluiasi an fiscal devine pierdere reportata.
Pierderile provenind din strainatate ale persoanelor fizice rezidente se
compenseaza cu veniturile de aceeasi natura si sursa, din strainatate, pe
fiecare tara, inregistrate in cursul aceluiasi an fiscal, sau se reporteaza pe
urmatorii 5 ani asupra veniturilor realizate din tara respectiva.
(4) Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in
urmatorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la
lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului.
Art. 81
Declaratii de venit estimat
(1) Contribuabilii, precum si asociatiile fara personalitate juridica, care
incep o activitate in cursul anului fiscal sunt obligati sa depuna la organul
fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile
estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 15 zile de la data
producerii evenimentului. Fac exceptie de la prevederile prezentului alineat
contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin
retinere la sursa.
(2) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din
patrimoniul personal au obligatia sa depuna o declaratie privind venitul
estimat, in termen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti.
Declaratia privind venitul estimat se depune o data cu inregistrarea la organul
fiscal a contractului incheiat intre parti.
(3) Contribuabilii care, in anul anterior, au realizat pierderi si cei care
au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si cei
care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu
cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, o data cu declaratia
speciala, si declaratia estimativa de venit.
(4) Contribuabilii care determina venitul net pe baza de norme de venit,
precum si cei pentru care cheltuielile se determina in sistem forfetar si au
optat pentru determinarea venitului net in sistem real depun, o data cu cererea
de optiuni, si declaratia de venit estimat.
Art. 82
Stabilirea platilor anticipate de impozit
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente,
din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arendare, precum
si venituri din activitati agricole sunt obligati sa efectueze in cursul anului
plati anticipate cu titlu de impozit, exceptandu-se cazul veniturilor pentru
care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa.
(2) Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe fiecare
sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul
net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se
comunica contribuabililor potrivit legii. In cazul impunerilor efectuate dupa
expirarea termenelor de plata prevazute la alin. (3) contribuabilii au
obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru
ultimul termen de plata al anului precedent. Diferenta dintre impozitul anual
calculat asupra venitului net realizat in anul precedent si suma reprezentand
plati anticipate datorate de contribuabil la nivelul trimestrului IV din anul
anterior se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului
fiscal. Pentru declaratiile de venit estimativ, depuse in luna decembrie, nu se
mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul
anului urmand sa fie supus impozitarii, pe baza deciziei de impunere emise pe
baza declaratiei de venit. Platile anticipate pentru veniturile din cedarea
folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arenda, se stabilesc de
organul fiscal astfel:
a) pe baza contractului incheiat intre parti; sau
b) pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea in
partida simpla, potrivit optiunii.
In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea
folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta,
determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb
al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua
precedenta celei in care se efectueaza impunerea.
(3) Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15
inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, cu exceptia impozitului pe
veniturile din arendare, pentru care plata impozitului se efectueaza potrivit
deciziei emise pe baza declaratiei de venit. Contribuabilii care determina
venitul net din activitati agricole, potrivit art. 72 si 73, datoreaza plati
anticipate catre bugetul de stat pentru impozitul aferent acestui venit, in
doua rate egale, astfel: 50% din impozit, pana la data de 1 septembrie
inclusiv, si 50% din impozit, pana la data de 15 noiembrie inclusiv.
(4) Termenele si procedura de emitere a deciziilor de plati anticipate vor
fi stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(5) Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal va lua ca baza de
calcul venitul anual estimat, in toate situatiile in care a fost depusa o
declaratie privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul din
declaratia speciala pentru anul fiscal precedent, dupa caz. La stabilirea
platilor anticipate se utilizeaza cota de impozit de 16%, prevazuta la art. 43
alin. (1).
Art. 83
Declaratia de venit si declaratii speciale
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 40 alin. (1) lit. a) si cei care
indeplinesc conditiile de la art. 40 alin. (2), cu exceptia contribuabililor
prevazuti la alin. (4) din prezentul articol, au obligatia de a depune o
declaratie de venit la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal.
Declaratia de venit se depune o data cu declaratiile speciale pentru anul
fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a
venitului.
(2) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la alin. (1), depun numai
declaratiile speciale pentru anul fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a
anului urmator celui de realizare a venitului. In cazul veniturilor din
salarii, fisele fiscale se depun in cadrul aceluiasi termen ca si declaratiile
speciale.
(3) Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare sursa de realizare
a venitului. Declaratiile speciale se depun de toti contribuabilii care
realizeaza, individual sau dintr-o forma de asociere, venituri din activitati
independente, precum si venituri din cedarea folosintei bunurilor, inclusiv
pentru veniturile din activitati agricole determinate in sistem real. In cazul
veniturilor din salarii, cu exceptia celor prevazute la alin. (4) lit. a),
realizate de contribuabilii, altii decat persoanele fizice romane cu domiciliul
in Romania si cele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 40 alin. (2),
fisele fiscale se depun pentru fiecare sursa de realizare a venitului, in
cadrul aceluiasi termen, ca si declaratiile speciale. Pentru veniturile
realizate dintr-o forma de asociere, venitul declarat va fi venitul
net/pierderea distribuita din asociere.
(4) Nu se depun declaratii speciale pentru urmatoarele categorii de
venituri:
a) venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru
care informatiile sunt cuprinse in fisele fiscale, care au regim de declaratii
de impozite si taxe sau declaratii lunare, depuse de contribuabilii prevazuti
la art. 60;
b) venituri din investitii, precum si venituri din premii si din jocuri de
noroc, a caror impunere este finala;
c) venituri din pensii;
d) venituri nete determinate pe baza de norme de venit;
e) venituri din alte surse.
(5) Contribuabilii nu sunt obligati sa depuna declaratie de venit la
organul fiscal competent, daca:
a) obtin numai venituri sub forma de salarii, pentru activitati desfasurate
in Romania;
b) obtin numai venituri din investitii, pensii, venituri din activitati
agricole, venituri din premii si din jocuri de noroc, venituri din alte surse a
caror impunere este finala;
c) obtin venituri potrivit art. 40 alin. (1) lit. b) - e) coroborat cu
alin. (2) al aceluiasi articol.
Art. 84
Stabilirea si plata impozitului pe venitul net anual impozabil
(1) Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este calculat de
organul fiscal competent, pe baza declaratiei de venit, prin aplicarea cotei de
16% asupra venitului net anual impozabil din anul fiscal respectiv.
(2) Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand
pana la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat pentru
sponsorizarea entitatilor non-profit care functioneaza in conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la
2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat revine organului fiscal
competent.
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (2) si (3) se stabileste
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(5) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de
impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(6) Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere
anuala se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii
deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza
sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea
creantelor bugetare.
CAP. 11
Proprietatea comuna si asociatiile fara personalitate juridica
Art. 85
Venituri din bunuri sau drepturi care sunt detinute in comun
Venitul net obtinut din exploatarea bunurilor si drepturilor de orice fel,
detinute in comun, este considerat ca fiind obtinut de proprietari,
uzufructuari sau de alti detinatori legali, inscrisi intr-un document oficial,
si se atribuie proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea
proprietate sau in mod egal, in situatia in care acestea nu se cunosc.
Art. 86
Reguli privind asocierile fara personalitate juridica
(1) Prevederile prezentului articol nu se aplica:
- pentru asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 28;
- fondurilor de investitii constituite ca asociatii fara personalitate
juridica;
- asocierilor cu o persoana juridica platitoare de impozit pe profit, caz
in care sunt aplicabile numai reglementarile fiscale din titlul II.
(2) In cadrul fiecarei asocieri fara personalitate juridica, constituita
potrivit legii, asociatii au obligatia sa incheie contracte de asociere in
forma scrisa, la inceperea activitatii, care sa cuprinda inclusiv date
referitoare la:
a) partile contractante;
b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;
c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau
pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia;
e) desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor
asociatiei fata de autoritatile publice;
f) conditiile de incetare a asocierii.
Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt
considerate venituri pentru asociatie.
Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal teritorial in
raza caruia isi are sediul asociatia, in termen de 15 zile de la data
incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea
contractelor, in cazul in care acestea nu cuprind datele solicitate conform
prezentului alineat.
(3) In cazul in care intre membrii asociati exista legaturi de rudenie pana
la gradul al patrulea inclusiv, partile sunt obligate sa faca dovada ca
participa la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra carora au drept
de proprietate. Pot fi membri asociati si persoanele fizice care au dobandit
capacitate de exercitiu restransa.
(4) Asocierile au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pana la
data de 15 martie a anului urmator, declaratii anuale de venit, conform
modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice, care vor cuprinde si
distributia venitului net/pierderii pe asociati.
(5) Venitul/pierderea anual/anuala, realizate in cadrul asocierii, se
distribuie asociatilor, proportional cu cota procentuala de participare
corespunzatoare contributiei, conform contractului de asociere.
(6) Tratamentul fiscal al venitului realizat din asociere, in alte cazuri
decat asocierea cu o persoana juridica, va fi stabilit in aceeasi maniera ca si
pentru categoria de venituri in care este incadrat.
(7) Profitul/venitul cuvenit unei persoane fizice, dintr-o asociere cu o
persoana juridica romana, microintreprindere care nu genereaza o persoana
juridica, determinat cu respectarea regulilor stabilite in titlul IV, este
asimilat, in vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din
activitati independente, din care se deduc contributiile obligatorii in vederea
obtinerii venitului net.
(8) Impozitul retinut de persoana juridica in contul persoanei fizice,
pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica romana care
nu genereaza o persoana juridica, reprezinta plata anticipata in contul
impozitului anual pe venit. Obligatia calcularii, retinerii si virarii
impozitului, determinat conform metodologiei stabilite in legislatia privind
impozitul pe venitul microintreprinderii, revine persoanei juridice romane.
CAP. 12
Aspecte fiscale internationale
Art. 87
Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati independente
(1) Persoanele fizice nerezidente, care desfasoara o activitate
independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, sunt
impozitate, potrivit prezentului titlu, la venitul net anual impozabil din
activitatea independenta, ce este atribuibil sediului permanent.
(2) Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui
sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:
a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile
sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente
realizarii acestor venituri.
Art. 88
Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente
Persoanele fizice nerezidente, care desfasoara activitati dependente in
Romania, sunt impozitate, potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu,
numai daca se indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) persoana nerezidenta este prezenta in Romania timp de una sau mai multe
perioade de timp care, in total, depasesc 183 de zile din oricare perioada de
12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic in cauza;
b) veniturile salariale sunt platite de catre sau in numele unui angajator
care este rezident;
c) veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu
permanent in Romania.
Art. 89
Alte venituri ale persoanelor fizice nerezidente
(1) Persoanele fizice nerezidente, care obtin alte venituri decat cele
prevazute la art. 87, 88 si la titlul V, datoreaza impozit potrivit
reglementarilor prezentului titlu.
(2) Veniturile supuse impunerii, din categoriile prevazute la alin. (1), se
determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de
venit, impozitul fiind final.
(3) Cu exceptia platii impozitului pe venit prin retinere la sursa,
contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din
Romania, potrivit prezentului titlu, au obligatia sa declare si sa plateasca
impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un
reprezentant fiscal.
Art. 90
Venituri obtinute din strainatate altele decat prevazute la art. 41 lit.
a), c) si f)
(1) Persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si cele care
indeplinesc conditia prevazuta la art. 40 alin. (2) datoreaza impozit pentru
veniturile obtinute din strainatate, altele decat cele prevazute la art. 41
lit. a), c) si f).
(2) Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin
aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile
proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
(3) Contribuabilii care obtin venituri din strainatate conform alin. (1) au
obligatia sa le declare, potrivit declaratiei specifice, pana la data de 15 mai
a anului urmator celui de realizare a venitului.
(4) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de
impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(5) Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere
anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii
deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza
sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea
creantelor bugetare.
Art. 91
Creditul fiscal extern
(1) Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelasi venit si
in decursul aceleiasi perioade impozabile, sunt supusi impozitului pe venit
atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au dreptul la deducerea din
impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate,
denumit in continuare credit fiscal extern, in limitele prevazute in prezentul
articol.
(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate,
a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul
sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata
impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ,
eliberat de:
1. autoritatea fiscala a statului strain respectiv;
2. angajator, in cazul veniturilor din salarii;
3. alt platitor de venit, pentru alte categorii de venituri;
b) venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre
categoriile de venituri prevazute la art. 41.
(3) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in
strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai
mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului
impozabil din strainatate. In situatia in care contribuabilul in cauza obtine
venituri din strainatate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi
dedus din impozitul datorat in Romania se va calcula, potrivit procedurii de
mai sus, pentru fiecare tara si pe fiecare natura de venit.
(4) Veniturile realizate din strainatate, altele decat cele prevazute la
art. 41 lit. a), c) si f), de catre persoanele fizice prevazute la art. 40
alin. (1) lit. a) si cele care indeplinesc conditia de la art. 40 alin. (2), se
supun impozitarii in Romania, recunoscandu-se impozitul platit in strainatate
sub forma creditului fiscal, dar limitat la impozitul pe venitul similar
datorat in Romania.
(5) In vederea calculului creditului fiscal extern, sumele in valuta se
transforma la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de
Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului. Veniturile din
strainatate realizate de persoanele fizice rezidente, precum si impozitul
aferent, exprimate in unitati monetare proprii statului respectiv, dar care nu
sunt cotate de Banca Nationala a Romaniei, se vor transforma astfel:
a) din moneda statului de sursa intr-o valuta de circulatie internationala,
cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din tara de
sursa;
b) din valuta de circulatie internationala in lei, folosindu-se cursul de
schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din
anul de realizare a venitului respectiv.
Art. 92
Pierderi fiscale externe
(1) Pierderile fiscale obtinute de contribuabilii persoane fizice rezidente
dintr-un stat strain se compenseaza numai cu veniturile de aceeasi natura si
sursa, din strainatate, pe fiecare tara, inregistrate in cursul aceluiasi an
fiscal.
(2) Pierderea care nu este acoperita, in temeiul alin. (1), se reporteaza
pentru o perioada de 5 ani fiscali consecutivi si se compenseaza numai cu
veniturile de aceeasi natura si sursa, din statul respectiv.
CAP. 13
Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa
Art. 93
Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa
(1) Platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor,
sunt obligati sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitul retinut la sursa
si sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru
fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, pana la data de 30
iunie a anului curent pentru anul expirat.
(2) Fac exceptie de la termenul prevazut la alin. (1) platitorii de
venituri din activitati independente, mentionate la art. 52, pentru care
impozitul pe venit se retine la sursa, pentru care depunerea declaratiei se
efectueaza pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru
anul fiscal expirat.
CAP. 14
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 94
Dispozitii tranzitorii
(1) Scutirile de la plata impozitului pe venit prevazute in actele normative
privind unele masuri de protectie ca urmare a concedierilor colective, pentru
personalul disponibilizat, raman valabile pana la data expirarii lor.
(2) Pierderile inregistrate in perioada de scutire de contribuabili nu se
compenseaza cu veniturile obtinute din celelalte categorii de venituri in anii
respectivi si nu se reporteaza, reprezentand pierderi definitive ale
contribuabililor.
(3) Prevederile privind indeplinirea conditiei prevazute la art. 40 alin.
(2) se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2004.
Art. 95
Definitivarea impunerii pe anul 2004
(1) Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil,
realizat in anul fiscal 2004, prin ordin al ministrului finantelor publice se
va stabili baremul de impunere obtinut pe baza baremului anual pentru plati
anticipate din anul 2004, respectiv deducerea personala de baza, corectate cu
rata inflatiei realizate, diminuata cu 1/2 din rata inflatiei prognozate in
acest an, conform legislatiei in vigoare in anul 2004.
(2) Pentru definitivarea impozitului aferent venitului realizat in anul
fiscal 2004, se va elabora formularistica necesara ce va fi aprobata prin ordin
al ministrului finantelor publice."
3. Articolele 96 - 101 se abroga.
4. Articolul 104 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (6), cu
urmatorul cuprins:
"(6) Microintreprinderile platitoare de impozit pe veniturile
microintreprinderilor pot opta pentru plata impozitului pe profit incepand cu
anul fiscal urmator. Optiunea se exercita pana la data de 31 ianuarie a anului
fiscal urmator celui pentru care s-a datorat impozit pe veniturile
microintreprinderilor."
5. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
Cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor este de 3% ."
Art. 2
Dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante de urgenta, Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Art. 3
Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare la data de 1
ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministru de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniul economic,
Adriean Videanu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu