ORDONANTA DE URGENTA Nr. 149 din 15 noiembrie 2001
privind instituirea Tarifului intern de calatori in transportul feroviar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 743 din 21 noiembrie 2001
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se instituie Tariful intern de calatori, denumit in continuare T.I.C.,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
T.I.C. se aplica tuturor operatorilor de transport feroviar public de
calatori cu capital de stat si/sau privat care indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) au ca obiect principal de activitate transporturile de calatori pe calea
ferata;
b) detin licenta pentru efectuarea serviciilor de transport public pe caile
ferate romane, acordata de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei in conditiile legii.
Art. 3
(1) T.I.C. cuprinde tarifele maximale care pot fi percepute de operatorii
de transport feroviar public de calatori pentru deservire generala in
transportul feroviar de calatori.
(2) Tarifele maximale prevazute la alin. (1) se aplica in doua etape, dupa
cum urmeaza:
a) cele prevazute in tabelele nr. 1 - 4 din anexa, incepand cu data de 25
noiembrie 2001;
b) cele prevazute in tabelele nr. 5 - 8 din anexa, incepand cu data de 1
februarie 2002.
Art. 4
Tarifele pentru serviciile auxiliare, inclusiv tarifele de bagaje si
mesagerie, se stabilesc, in conditiile legii, prin politicile tarifare ale
operatorilor de transport feroviar public de calatori si se formeaza liber pe
piata.
Art. 5
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta operatorii de transport feroviar public de calatori vor
elabora si vor face publice instructiunile de aplicare a prevederilor T.I.C.,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) In perioada in care statul este actionar majoritar la operatorii de
transport feroviar public de calatori instructiunile prevazute la alin. (1) se
vor aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei.
Art. 6
La propunerea operatorilor de transport feroviar public de calatori si cu
acordul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, tarifele
maximale prevazute in T.I.C. se vor putea ajusta in conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si
tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 115 din 7 martie
2001.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta orice
dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
TARIFUL INTERN DE CALATORI
PARTEA I
Conditiile de transport si modul de aplicare a tarifelor
Art. 1
Continutul si sfera de aplicare a tarifului intern de calatori
(1) T.I.C. stabileste principiile adoptate la alcatuirea tarifelor si
normele privind modul si conditiile de aplicare, precum si nivelul tarifelor in
transportul feroviar de calatori pe teritoriul Romaniei.
(2) T.I.C. se aplica de Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., precum si de toti operatorii de
transport feroviar public de calatori, care au ca obiect de activitate
transportul feroviar public de calatori si ale caror tarife sunt stabilite si
ajustate cu avizul Oficiului Concurentei, in conditiile legii. Prin T.I.C. se
stabilesc tarifele pentru deservirea generala in transportul feroviar public de
calatori pentru prestatiile efectuate si nivelurile maxime ale acestora.
Art. 2
Structura tarifului intern de calatori
(1) T.I.C. este compus din doua parti:
a) Partea I, care cuprinde normele privind conditiile si modul de aplicare
a tarifelor in transportul feroviar public de calatori pe teritoriul Romaniei;
b) Partea a II-a, care cuprinde tarifele pentru deservirea generala in
transportul intern de calatori - tarifele pentru trenurile de persoane si
suplimentele pentru trenurile accelerate si rapide, clasa I si clasa a II-a pe
zone kilometrice, tarife care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei.
(2) Nivelul maxim al tarifelor pentru deservirea generala din transportul
intern de calatori nu poate fi depasit de operatorii de transport feroviar
public de calatori.
(3) Celelalte tarife practicate in transportul feroviar public de calatori,
in trafic intern, precum tarifele pentru tren Inter City (IC) si Inter City
Expres (ICE), tarifele auxiliare, inclusiv tarifele de bagaje si mesagerie,
facilitatile sau reducerile comerciale se vor stabili si se vor aproba de
fiecare operator de transport feroviar public de calatori, in conditiile legii,
se vor forma liber pe piata si se vor aduce la cunostinta publicului calator.
Art. 3
Principiile care stau la baza alcatuirii tarifelor
(1) Principiile avute in vedere la alcatuirea tarifelor de transport
feroviar public de calatori pe teritoriul Romaniei sunt:
a) nivelul tarifului de transport, impreuna cu subventia acordata, in
conditiile legii, de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, sa
acopere nivelul costurilor de transport al calatorilor pe calea ferata,
inclusiv cota de profit prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 89/1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) reflectarea in tariful de transport a confortului oferit calatorilor in
timpul calatoriei cu diversele categorii de trenuri;
c) corelarea zonelor kilometrice ale diverselor tarife;
d) in cazul in care calatorul opteaza pentru calatoria cu o alta categorie
de tren decat cea pentru care si-a procurat initial legitimatia de calatorie,
acesta va plati tarif doar pentru sporul de confort oferit in plus la
transport;
e) corelarea tarifului platit de calator pentru transport cu distanta
parcursa de acesta.
(2) Distanta kilometrica se calculeaza pe ruta ceruta de calator la
distantele ce se parcurg in mod efectiv, conform indicatorului kilometric
C.F.R.
(3) Ruta este directa atunci cand intre statia de plecare si cea de
destinatie este urmat drumul cel mai scurt. In acest caz nu este obligatorie
indicarea rutei pe legitimatia de calatorie.
(4) In cazul in care nu este urmat drumul cel mai scurt si calatoria se
face pe ruta ocolitoare, trebuie indicata ruta pe legitimatia de calatorie,
prin denumiri de statii intermediare care nu sunt de ramificatie, astfel incat
sa nu existe dubiu asupra parcursului de urmat.
(5) Ruta poate cuprinde si portiuni de linie care se parcurg de doua ori.
In astfel de cazuri distanta kilometrica se calculeaza pe ruta efectiv
parcursa.
(6) In cazul calatoriilor in circuit, cand pe unele portiuni calatoria se
efectueaza cu alte mijloace decat trenurile de calatori, aceste portiuni nu se
iau in calculul distantei kilometrice.
(7) Perceperea tarifului se face prin incadrarea distantei kilometrice
calculate in zonele kilometrice corespunzatoare respectivului tarif.
Art. 4
Dispozitii finale
(1) Normele cuprinse in T.I.C. sunt valabile pentru toti operatorii de
transport feroviar care au ca obiect de activitate transportul feroviar public
de calatori.
(2) Dispozitiile cuprinse in Normele uniforme pentru aplicarea
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, aprobate prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 746/1998, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 9 februarie 1999, se aplica in mod
corespunzator.
PARTEA a II-a
TARIFE
pentru deservire generala in transportul intern de calatori
Tabelul Nr. 1
1. TARIF TREN PERSOANE - valabil de la 15.11.2001
____________________________________________
| Zona km | Tarif (lei) | Diferenta |
| |____________________| de clasa |
| | clasa I | clasa II | |
|___________|_________|__________|___________|
| 1 - 10 | 12.000 | 10.000 | 2.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 11 - 20 | 19.000 | 12.000 | 7.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 21 - 30 | 28.000 | 16.000 | 12.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 31 - 40 | 32.000 | 19.000 | 13.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 41 - 50 | 42.000 | 23.000 | 19.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 51 - 60 | 44.000 | 25.000 | 19.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 61 - 70 | 50.000 | 31.000 | 19.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 71 - 80 | 58.000 | 36.000 | 22.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 81 - 90 | 64.000 | 41.000 | 23.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 91 - 100 | 70.000 | 44.000 | 26.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 101 - 120 | 83.000 | 50.000 | 33.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 121 - 140 | 95.000 | 61.000 | 34.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 141 - 160 | 107.000 | 68.000 | 39.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 161 - 180 | 121.000 | 78.000 | 43.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 181 - 200 | 133.000 | 83.000 | 50.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 201 - 250 | 155.000 | 96.000 | 59.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 251 - 300 | 173.000 | 109.000 | 64.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 301 - 350 | 188.000 | 121.000 | 67.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 351 - 400 | 205.000 | 130.000 | 75.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 401 - 500 | 246.000 | 156.000 | 90.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 501 - 600 | 283.000 | 180.000 | 103.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 601 - 700 | 318.000 | 205.000 | 113.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 701 - 800 | 342.000 | 217.000 | 125.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 801 - 900 | 367.000 | 235.000 | 132.000 |
|___________|_________|__________|___________|
| 901 - 1000| 391.000 | 247.000 | 144.000 |
|___________|_________|__________|___________|
|>1000/100km| 52.000 | 32.000 | 20.000 |
|___________|_________|__________|___________|
Tabelul Nr. 2
2. TARIF SUPLIMENT TREN ACCELERAT - valabil de la 15.11.2001
_______________________________________
| Zona kilometrica | Tarif (lei) |
|__________________|____________________|
| Zona | km | clasa I | clasa II |
|______|___________|_________|__________|
| I | 1 - 30 | 21.000 | 14.000 |
|______|___________|_________|__________|
| II | 31 - 60 | 24.000 | 20.000 |
|______|___________|_________|__________|
| III | 61 - 90 | 45.000 | 31.000 |
|______|___________|_________|__________|
| IV | 91 - 120 | 56.000 | 40.000 |
|______|___________|_________|__________|
| V | 121 - 160 | 69.000 | 55.000 |
|______|___________|_________|__________|
| VI | 161 - 200 | 94.000 | 59.000 |
|______|___________|_________|__________|
| VII | 201 - 250 | 111.000 | 64.000 |
|______|___________|_________|__________|
| VIII | 251 - 300 | 114.000 | 67.000 |
|______|___________|_________|__________|
| IX | 301 - 400 | 117.000 | 72.000 |
|______|___________|_________|__________|
| X | 401 - 500 | 130.000 | 82.000 |
|______|___________|_________|__________|
| XI | 501 - 600 | 153.000 | 97.000 |
|______|___________|_________|__________|
| XII | > 600 | 170.000 | 114.000 |
|______|___________|_________|__________|
Tabelul Nr. 3
3. TARIF SUPLIMENT TREN RAPID - valabil de la 15.11.2001
___________________________________________________________________
| Zona kilometrica | Tarif (lei) | Diferenta supliment tren |
| | | Accelerat - Rapid |
|___________________|____________________|__________________________|
| Zona | km | clasa I | clasa II | clasa I | clasa II |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| I | 1 - 30 | 48.000 | 38.000 | 27.000 | 24.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| II | 31 - 60 | 67.000 | 51.000 | 43.000 | 31.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| III | 61 - 90 | 76.000 | 62.000 | 31.000 | 31.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| IV | 91 - 120 | 96.000 | 75.000 | 40.000 | 35.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| V | 121 - 160 | 115.000 | 89.000 | 46.000 | 34.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VI | 161 - 200 | 118.000 | 91.000 | 24.000 | 32.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VII | 201 - 250 | 143.000 | 108.000 | 32.000 | 44.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VIII | 251 - 300 | 199.000 | 137.000 | 85.000 | 70.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| IX | 301 - 400 | 226.000 | 144.000 | 109.000 | 72.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| X | 401 - 500 | 252.000 | 174.000 | 122.000 | 92.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| XI | 501 - 600 | 253.000 | 192.000 | 100.000 | 95.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| XII | > 600 | 267.000 | 244.000 | 97.000 | 130.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
Tabelul Nr. 4
4. TARIF TICHET DE REZERVARE - valabil de la 15.11.2001
________________________________________________________________________
| Zona kilometrica | Categorie tren | Tarif cls. I si cls. II (lei) |
|__________________|_____________________|_______________________________|
| Orice zona | Personal, accelerat,| 10.000 |
| | rapid | |
|__________________|_____________________|_______________________________|
Tabelul Nr. 5
5. TARIF TREN PERSOANE - valabil de la 01.02.2002
______________________________________________
| Zona km | Tarif (lei) | Diferenta |
| |____________________| de clasa |
| | clasa I | clasa II | |
|_____________|_________|__________|___________|
| 1 - 10 | 16.000 | 13.000 | 3.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 11 - 20 | 26.000 | 16.000 | 10.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 21 - 30 | 37.000 | 21.000 | 16.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 31 - 40 | 43.000 | 26.000 | 17.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 41 - 50 | 56.000 | 30.000 | 26.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 51 - 60 | 59.000 | 34.000 | 25.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 61 - 70 | 67.000 | 42.000 | 25.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 71 - 80 | 77.000 | 48.000 | 29.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 81 - 90 | 85.000 | 54.000 | 31.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 91 - 100 | 93.000 | 59.000 | 34.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 101 - 120 | 110.000 | 67.000 | 43.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 121 - 140 | 126.000 | 82.000 | 44.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 141 - 160 | 142.000 | 91.000 | 51.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 161 - 180 | 162.000 | 104.000 | 58.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 181 - 200 | 178.000 | 110.000 | 68.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 201 - 250 | 206.000 | 128.000 | 78.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 251 - 300 | 230.000 | 146.000 | 84.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 301 - 350 | 251.000 | 162.000 | 89.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 351 - 400 | 274.000 | 173.000 | 101.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 401 - 500 | 328.000 | 208.000 | 120.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 501 - 600 | 378.000 | 240.000 | 138.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 601 - 700 | 424.000 | 274.000 | 150.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 701 - 800 | 456.000 | 290.000 | 166.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 801 - 900 | 490.000 | 314.000 | 176.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| 901 - 1000 | 522.000 | 330.000 | 192.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
| >1000/100 km| 83.000 | 51.000 | 32.000 |
|_____________|_________|__________|___________|
Tabelul Nr. 6
6. TARIF SUPLIMENT TREN ACCELERAT - valabil de la 01.02.2002
________________________________________
| Zona kilometrica | Tarif (lei) |
|___________________|____________________|
| Zona | km | clasa I | clasa II |
|______|____________|_________|__________|
| I | 1 - 30 | 30.000 | 21.000 |
|______|____________|_________|__________|
| II | 31 - 60 | 35.000 | 30.000 |
|______|____________|_________|__________|
| III | 61 - 90 | 65.000 | 46.000 |
|______|____________|_________|__________|
| IV | 91 - 120 | 80.000 | 60.000 |
|______|____________|_________|__________|
| V | 121 - 160 | 100.000 | 83.000 |
|______|____________|_________|__________|
| VI | 161 - 200 | 106.000 | 90.000 |
|______|____________|_________|__________|
| VII | 201 - 250 | 109.000 | 98.000 |
|______|____________|_________|__________|
| VIII | 251 - 300 | 133.000 | 104.000 |
|______|____________|_________|__________|
| IX | 301 - 400 | 152.000 | 112.000 |
|______|____________|_________|__________|
| X | 401 - 500 | 188.000 | 129.000 |
|______|____________|_________|__________|
| XI | 501 - 600 | 221.000 | 153.000 |
|______|____________|_________|__________|
| XII | > 600 | 248.000 | 178.000 |
|______|____________|_________|__________|
Tabelul Nr. 7
7. TARIF SUPLIMENT TREN RAPID - valabil de la 01.02.2002
___________________________________________________________________
| Zona | Tarif (lei) | Diferenta supliment tren |
| kilometrica | | Accelerat - Rapid |
|___________________|____________________|__________________________|
| Zona | km | clasa I | clasa II | clasa I | clasa II |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| I | 1 - 30 | 58.000 | 55.000 | 28.000 | 34.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| II | 31 - 60 | 81.000 | 74.000 | 46.000 | 44.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| III | 61 - 90 | 91.000 | 86.000 | 26.000 | 40.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| IV | 91 - 120 | 114.000 | 109.000 | 34.000 | 49.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| V | 121 - 160 | 136.000 | 131.000 | 36.000 | 48.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VI | 161 - 200 | 145.000 | 136.000 | 39.000 | 46.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VII | 201 - 250 | 166.000 | 161.000 | 57.000 | 63.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| VIII | 251 - 300 | 205.000 | 203.000 | 72.000 | 99.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| IX | 301 - 400 | 244.000 | 214.000 | 92.000 | 102.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| X | 401 - 500 | 292.000 | 260.000 | 104.000 | 131.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| XI | 501 - 600 | 293.000 | 287.000 | 72.000 | 134.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
| XII | > 600 | 304.000 | 296.000 | 56.000 | 118.000 |
|______|____________|_________|__________|____________|_____________|
Tabelul Nr. 8
8. TARIF TICHET DE REZERVARE - valabil de la 01.02.2002
________________________________________________________________________
| Zona kilometrica | Categorie tren | Tarif cls. I si cls. II (lei) |
|__________________|_____________________|_______________________________|
| Orice zona | Personal, accelerat,| 10.000 |
| | rapid | |
|__________________|_____________________|_______________________________|