ORDONANTA
URGENTA Nr. 15 din 16 februarie 2011
pentru modificarea si
completarea unor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 2 martie 2011
Având în vedere:
- necesitatea adoptării de urgenţă a unor măsuri pentru
asigurarea sumelor necesare continuării şi finalizării măsurilor ex-ISPA, în
vederea ducerii la îndeplinire a obligaţiilor autorităţilor naţionale asumate
în cadrul Programului ex-ISPA finanţat din asistenţa financiară nerambursabilă
acordată de către Uniunea Europeană, precum şi în vederea diminuării aplicării
de corecţii financiare de către Comisia Europeană;
- faptul că termenul-limită de eligibilitate pentru o
parte dintre proiectele ex-ISPA este 31 decembrie 2010, orice cheltuială
efectuată ulterior acestei date urmează a fi suportată din surse naţionale. Mai
mult, dacă aceste proiecte nu vor fi funcţionale până la finalul anului 2011,
Comisia Europeană va anula finanţarea nerambursabilă aferentă acestora, iar
România va trebui să returneze întreaga valoare a sumelor alocate pentru aceste
proiecte prin Programul ISPA;
- prevederile Ghidului CE pentru închiderea proiectelor
finanţate prin fondurile de coeziune şi ex-ISPA, potrivit căruia proiectele ex-ISPA
beneficiază de o perioadă de graţie de 12 luni de la data eligibilităţii pentru
a finaliza lucrările din surse naţionale şi pentru a asigura funcţionalitatea
investiţiilor;
- necesitatea adoptării unor măsuri pentru restituirea
taxei pe valoarea adăugată care a fost plătită în cadrul proiectelor finanţate
din fondurile comunitare preaderare;
- cerinţele impuse de către serviciile Comisiei
Europene în legătură cu raportarea implementării programelor finanţate din
fonduri nerambursabile de preaderare;
- necesitatea responsabilizării agenţiilor de
implementare, autorităţilor de implementare şi a beneficiarilor în vederea
respectării cerinţelor impuse de Comisia Europeană;
- faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a acestui
act normativ periclitează finalizarea implementării măsurilor ex-ISPA, ca
urmare a imposibilităţii efectuării plăţilor către beneficiari, pe de o parte,
iar, pe de altă parte, are implicaţii asupra gradului de absorbţie a fondurilor
ex-ISPA, deoarece nefinalizarea măsurilor ex-ISPA conduce la rambursarea către
Comisia Europeană a sumelor avansate/cheltuite până în prezent;
- faptul că neaprobarea acestui act normativ creează
blocaje şi se poate ajunge la situaţia în care serviciile de audit ale Comisiei
Europene să considere că sistemul de management şi control EDIS acreditat nu
funcţionează, conducând astfel la existenţa unei nereguli sistemice, situaţie
în care pot fi impuse corecţii financiare orizontale sau pot fi solicitate
returnări ale sumelor deja transferate de către serviciile Comisiei Europene;
- condiţionarea de către
serviciile Comisiei Europene a procesării aplicaţiilor de plată şi transferul
fondurilor nerambursabile către Autoritatea de Certificare şi Plată de
transmiterea noilor formate standard care atestă stadiul implementării
proiectelor;
- faptul că în situaţia neprimirii de la agenţiile de
implementare a documentelor de raportare în vederea transmiterii cererilor de
fonduri către Comisia Europeană se produc blocaje în absorbţia fondurilor
nerambursabile de la Comisia Europeană,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007 privind alocarea
de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea
măsurilor ex-ISPA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 30 noiembrie 2007, aprobată
prin Legea nr. 187/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Din fondurile prevăzute în bugetul
Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale, la poziţia globală «Fondul
Naţional de Preaderare», şi bugetul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii - titlul VII «Alte transferuri», poziţia «Cheltuieli neeligibile
ISPA», pentru proiectele ex-ISPA din sectorul de transporturi, se asigură şi
sumele necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor ex-ISPA, inclusiv
TVA aferentă acestora, în concordanţă cu prevederile memorandumurilor de
finanţare, pentru:
a) finanţarea costurilor
suplimentare necesare semnării contractelor ca urmare a depăşirii bugetelor
alocate iniţial;
b) articole de cheltuieli, alteie decât cele de la lit.
d), care au fost incluse în contractele din cadrul măsurilor ex-ISPA în baza
prezumţiei de eligibilitate şi care au fost declarate ulterior ca neeligibile
pentru rambursare prin prisma naturii cheltuielii
respective;
c) revendicări ale
contractorilor în baza prevederilor contractuale, aprobate de autoritatea
contractantă sau stabilite de comisia de adjudecare a disputelor, instanţa de
arbitraj ori instanţa de judecată;
d) costurile de asistenţă şi
expertiză juridică şi tehnică, costurile de arbitraj şi/sau de judecată;
e) suplimentarea bugetelor
contractelor de asistenţă tehnică si supervizare sau contracte noi necesare
finalizării măsurilor ex-ISPA;
f) întârzieri justificate la plata facturilor;
g) alte sume necesare
continuării si finalizării proiectelor ex-ISPA;
h) sume pentru acoperirea plăţii TVA aferente
livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări finanţate
din contribuţia financiară a Uniunii Europene prin Programul ex-ISPA şi din
cofinanţarea aferentă ai cărei beneficiari sunt operatorii de apă-canal;
i) sume angajate din bugetele de cheltuieli eligibile
ale măsurilor ex-ISPA, dar care nu au fost efectiv plătite în perioada de
eligibilitate a memorandumurilor de finanţare aferente, în cazul proiectelor
ex-ISPA din sectorul transporturi;
j) sume necesare pentru prefinanţarea proiectelor
ex-ISPA transferate, cu acordul Comisiei Europene, în cadrul programelor
operaţionale sectoriale, până la momentul aprobării aplicaţiei de către
autorităţile române sau Comisia Europeană, în conformitate cu Regulamentul (CE)
nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European si Fondul de coeziune si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999.
(2) Se autorizează Autoritatea
de Certificare şi Plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice ca, pe baza
justificărilor autorităţilor contractante din sectorul de mediu, să efectueze
plăţi din poziţia globală «Fondul Naţional de Preaderare» către Oficiul de
Plăţi şi Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă în volumul şi în structura bugetului Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii şi a bugetului Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni
generale, în situaţia în care sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii - poziţia «Cheltuieli neeligibile ISPA» nu
acoperă sumele necesare pentru continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA,
prin suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi
diminuarea corespunzătoare a bugetului Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni
generale, poziţia globală «Fondul Naţional de Preaderare», în limita sumei de
1.076.127 mii lei aprobată în bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni
generale, poziţia «Fondul Naţional de Preaderare», sumă ce include şi
suplimentările efectuate în anul 2011 până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Prevederile alin. (3) se
aplică până la data intrării în vigoare a primei rectificări bugetare pe anul
2011, ulterior acestei date, în bugetul Ministerului Finanţelor Publice -
Acţiuni generale, poziţia globală «Fondul Naţional de Preaderare», sumele cu
destinaţiile prevăzute la alin. (1) se vor asigura numai pentru proiectele
ex-ISPA din sectorul de mediu."
2. După articolul 11 se introduce un nou articol,
articolul 12, cu următorul cuprins:
„Art. 12. - Se
aprobă Lista proiectelor ex-ISPA din sectorul transporturi pentru care se
asigură finanţarea potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă."
Art. II. - Norme
tranzitorii
(1) Până la elaborarea normelor
de aplicare a art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007,
modificată conform art. I, potrivit
prevederilor art. III, execuţia bugetară a sumelor prevăzute la art. 1 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007, aprobată prin Legea nr.
187/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se va face în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
2.003/2008 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 135/2007 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor
necesare pentru continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA, cu modificările
ulterioare.
(2) Până la intrarea în vigoare a normelor de aplicare
a art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007, modificată conform
art. I, solicitările de
finanţare depuse în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată
prin Legea nr. 188/2008, se soluţionează potrivit prevederilor Ordinului
ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009 privind aprobarea Instrucţiunilor
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea
art. 5 alin. (11)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora.
(3) Prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile cererilor de fonduri depuse de
beneficiarii din sectorul ex-ISPA transporturi după data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi care urmează a fi soluţionate de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, în conformitate cu reglementările în
vigoare.
(4) Cererile de fonduri depuse
de beneficiarii din sectorul ex-ISPA transporturi anterior datei intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, indiferent dacă acestea au fost
depuse pentru prima oară sau redepuse ca urmare a unor solicitări de modificare
sau completare, vor fi soluţionate în continuare de Ministerul Finanţelor
Publice până la finalizarea lor.
Art. III. - In termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii elaborează norme de aplicare a art. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007, modificată conform art. I, care se aprobă prin ordin comun al
ministrului finanţelor publice şi al ministrului transporturilor şi
infrastructurii.
Art. IV. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, aprobată prin Legea nr. 22/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 5 alineatul (11), litera g) se abrogă.
2. La articolul 5, după alineatul (11) se introduc două noi
alineate, alineatele (12) şi (13), cu următorul cuprins:
„(12) Pentru
măsurile ex-ISPA a căror perioadă de eligibilitate a cheltuielilor prevăzută în
memorandumurile de finanţare a expirat şi pentru care autorităţile române au
transmis Comisiei Europene propuneri de modificare a memorandumurilor/
deciziilor de finanţare se autorizează utilizarea sumelor alocate la poziţia
«Fondul Naţional de Preaderare», conform prevederilor art. 5 alin. (1)'şi (11), precum şi a disponibilităţilor
din fonduri comunitare şi naţionale aflate în conturile măsurilor ex-ISPA şi
ale Autorităţii de Certificare şi Plată, în baza propunerilor de modificare şi
în conformitate cu mecanismele financiare aplicabile memorandumurilor de
finanţare până la data primirii răspunsului de la Comisia Europeană, mecanisme
stabilite prin prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
296/2007 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru stabilirea procedurii privind
efectuarea operaţiunilor necesare pentru finanţarea de la bugetul de stat în
cazul indisponibilităţii temporare a contribuţiei financiare a Comunităţii
Europene şi în cazul compensărilor efectuate de Comisia Europeană, precum şi pentru tratamentul dobânzii acumulate
în conturile bancare ale Fondului Naţional în cadrul programelor ISPA, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 1.188/2003 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru stabilirea
procedurii privind operaţiunile necesare finanţării cu sume din contribuţia financiară a Comunităţii
Europene şi cu sume de la bugetul de stat a măsurilor din domeniul mediului în
cadrul programului ISPA, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 195/2003 cu privire la aprobarea
Instrucţiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operaţiunilor
necesare finanţării de la bugetul de stat a măsurilor din domeniul
transporturilor în cadrul Programului Instrumentul pentru Politici Structurale
de Preaderare.
(13) Beneficiarii
prevăzuţi la alin. (11) lit. f) care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, îşi exercită dreptul
de deducere a taxei pe valoarea adăugată'aferente cheltuielilor eligibile
efectuate în cadrul proiectelor au obligaţia să restituie la bugetul de stat
sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a
fost plătită potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă."
3. La articolul 5,
după alineatul (6) se introduc două noi
alineate, alineatele (7) şi (8), cu următorul
cuprins:
„(7) Sumele stabilite de către Comisia Europeana ca
debite aferente programelor PHARE, anterioare programului PHARE 1998, achitate
de Ministerul Finanţelor Publice în numele României, de la poziţia bugetară
«Fondul Naţional de Preaderare», în baza alin. (11) lit. c), şi care nu pot fi recuperate de la entităţile debitoare
către bugetul Comunităţii Europene, în cazurile în care debitorii nu au fost
identificaţi sau pentru care în urma acţiunilor în justiţie se emit hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile care anulează titlul de creanţă, precum
şi în cazurile precizate de reglementările în vigoare privind tratamentul
neregulilor, rămân cheltuială definitivă la bugetul de stat.
(8) Beneficiarii/Organismele de
implementare a măsurilor ex-ISPA pentru care Comisia Europeană respinge
propunerea de modificare a memorandumurilor de finanţare/deciziilor de
finanţare, respectiv extinderea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor
prevăzute în memorandumurile de finanţare/deciziile de finanţare au obligaţia
să restituie la bugetul de stat sumele utilizate în aplicarea prevederilor art.
5 alin. (12)."
4. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) In cadrul programelor PHARE/Facilitatea de tranziţie, autorităţile de
implementare/beneficiarii au obligaţia de a transmite documentele de raportare
tehnică şi financiară la termenele şi în formatele standard de raportare
solicitate de către agenţiile de implementare, completate cu informaţii
corecte, complete şi de calitate corespunzătoare, pe parcursul implementării
programelor, respectiv până la închiderea acestora anunţată în scris de către
Comisia Europeană."
5. La articolul 51, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) Instrucţiunile/Ghidurile emise de Autoritatea de
Certificare şi Plată aferente implementării programelor PHARE/Facilitatea de
tranziţie, ISPA şi SAPARD pe perioada de derulare a acestora au caracter
obligatoriu pentru agenţiile de implementare, autorităţile de
implementare/organismele intermediare si beneficiari."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXĂ
(Anexă la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr.
135/2007)
LISTA
proiectelor ex-ISPA (Fondul de coeziune) în sectorul
transporturi
Proiecte ISPA (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii)
|
2005/RO/16/P/PA/002 „Asistenţă tehnică pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, sectorul româno-bulgar şi studiile
adiacente"
|
2005/RO/16/P/PT/002 „Reconstrucţia infrastructurii feroviare şi
rutiere afectate de inundaţiile din luna iulie 2005 din judeţele Vrancea,
Giurgiu şi Bacău"
|
2002/RO/16/P/PA/011 „Asistenţă tehnică pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de navigaţie pe Dunăre"
|
2004/RO/16/P/PT/009 „Execuţia infrastructurii rutiere şi
feroviare pentru infrastructura de acces la podul peste Dunăre de la
Calafat-Vidin"
|
2005/RO/16/P/PT/003 „Imbunătăţirea
condiţiilor de navigaţie pe Dunăre între Călăraşi şi Brăila"
|
Proiecte ISPA (Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A.)
|
2000/RO/16/P/PT/001 „Reabilitarea secţiunii Băneasa-Feteşti de pe
linia de cale ferată Bucureşti-Constanţa"
|
2003/RO/16/P/PT/007 „Reabilitarea secţiunii de cale ferată
Câmpina-Predeal de pe linia de cale ferată Bucureşti-Braşov"
|
2004/RO/16/P/PA/003 „Asistenţă tehnică privind elaborarea
portofoliului de proiecte pentru Fondul de coeziune în sectorul feroviar în România"
|
Proiecte ISPA (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România - S.A.)
|
2000/RO/16/P/PT/002 „Lărgirea la 4 benzi de circulaţie a DN 5,
Bucureşti-Giurgiu, km 23+200-km 59+100"
|
2000/RO/16/P/PT/003 „Construcţia şi reabilitarea secţiunilor 4 şi
5, Bucureşti-Cernavodă, km 97+300-km 151+480"
|
2000/RO/16/P/PT/004 „Reabilitarea DN 6, secţiunea
Craiova-Drobeta-Turnu Severin, km 233+200-km 332+150"
|
2001/RO/16/P/PT/005 „Construcţia variantei de ocolire a oraşului
Sibiu"
|
2001/RO/16/P/PT/006 „Reabilitarea
secţiunii Drobeta-Turnu Severin-Lugoj, km 332+150-km 495+800"
|
2004/RO/16/P/PT/008 „Construcţia variantei de ocolire a oraşelor
Deva-Orăştie la standard de autostradă"
|
2005/RO/16/P/PT/001 „Construcţia variantei de ocolire Lugoj"
|
2005/RO/16/P/PA/003 „Asistenţă tehnică
pentru pregătirea de proiecte pe reţeaua TEN-T"
|