ORDONANTA DE URGENTA Nr. 163 din 28 octombrie 1999
privind unele masuri pentru completarea si modificarea cadrului juridic
referitor la regimul de administrare, restructurarea financiara si operationala
a Bancii Agricole - S.A. in vederea privatizarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 533 din 2 noiembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste unele masuri pentru completarea si
modificarea cadrului juridic referitor la regimul de administrare a Bancii
Agricole - S.A. pana la privatizarea sa, restructurarea financiara si
operationala a bancii in scopul reducerii cheltuielilor acesteia, al cresterii
gradului de lichiditate si a credibilitatii interne si externe ale acesteia.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatoarele semnificatii:
a) active bancare supuse valorificarii - au semnificatia prevazuta la alin.
(1) al art. 2*) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele
masuri premergatoare privatizarii bancilor, cu modificarile ulterioare;
b) angajamente extrabilantiere - valoarea angajamentelor de finantare si a
celor de garantie care se evidentiaza in soldurile urmatoarelor conturi:
"901 - Angajamente in favoarea altor banci", "903 - Angajamente
in favoarea clientelei", "911 - Cautiuni, avaluri si alte garantii
date altor banci", "913 - Garantii date pentru clientela",
"922 - Titluri de livrat" si "981 - Angajamente
indoielnice", diminuata cu valoarea depozitelor colaterale aduse in
garantie pentru angajamentele respective;
c) lichiditate curenta - indicatorul calculat ca raport intre activele
lichide si pasivele cu scadenta de pana la un an. In activele lichide se
includ: numerarul in casierii, disponibilitatile bancii in conturi la vedere
sau pe termen de pana la un an, creantele cu scadenta de pana la un an, la
valoarea neta. Pasivele cu scadenta de pana la un an includ resursele atrase de
Banca Agricola - S.A. de la clientela bancara si nebancara, a caror scadenta
este de pana la un an;
d) operatiuni cu titluri - operatiunile efectuate de Banca Agricola - S.A.
cu urmatoarele categorii de titluri: titluri primite in pensiune livrata,
titluri de tranzactie, titluri de plasament si titluri de investitii.
------------
*) Alin. (1) al art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a
fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, si prin
Ordonanta Guvernului nr. 54/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 405 din 26 august 1999.
CAP. 2
Comitetul de administrare
Art. 3
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
constituie Comitetul de administrare a Bancii Agricole - S.A., denumit in
continuare comitet de administrare, alcatuit din 3 persoane desemnate de Banca
Nationala a Romaniei prin ordin al guvernatorului, cu avizul Guvernului.
Ordinul va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Comitetul de administrare va avea un presedinte si 2 vicepresedinti.
Persoanele numite in comitetul de administrare trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute la art. 25 alin. (1) din Legea bancara nr. 58/1998,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1999,
precum si in normele Bancii Nationale a Romaniei pentru conducatorii bancilor.
(3) Pe perioada exercitarii functiilor in cadrul comitetului de
administrare, persoanelor salariate ale Bancii Nationale a Romaniei li se
suspenda contractul individual de munca cu aceasta, urmand sa li se incheie
contract de munca pe durata determinata cu Banca Agricola - S.A. La incetarea
mandatului persoanele respective vor reveni la functiile detinute anterior in
cadrul Bancii Nationale a Romaniei.
(4) Persoanele care vor face parte din comitetul de administrare vor
incheia un contract de mandat comun cu Fondul Proprietatii de Stat, Banca
Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor, prin care se vor stabili
obiectivele si termenele de realizare a acestora.
(5) Trimestrial, comitetul de administrare va prezenta rapoarte scrise
institutiilor prevazute la alin. (4) cu privire la starea financiara a Bancii
Agricole - S.A., costul mentinerii activelor si situatia recuperarii creditelor
neperformante. Totodata, raportul va contine referiri cu privire la stadiul
indeplinirii obiectivelor prevazute in contractul de mandat.
(6) Remuneratia presedintelui, precum si remuneratiile vicepresedintilor
comitetului de administrare se stabilesc la nivelul drepturilor banesti ale
presedintelui si, respectiv, ale vicepresedintilor Bancii Agricole - S.A.
Art. 4
(1) Incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a
ordinului guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, potrivit art. 3 alin.
(1), inceteaza mandatul membrilor Consiliului de administratie al Bancii
Agricole - S.A. si contractele de munca ale celorlalti conducatori ai bancii.
De asemenea, cu aceeasi data se suspenda exercitarea atributiilor Consiliului
de administratie al Bancii Agricole - S.A. prevazute in actul constitutiv al
respectivei banci.
(2) Comitetul de administrare va asigura punerea in aplicare a masurilor de
restructurare operationala si financiara prevazute la art. 5 - 10 si va stabili
conditiile optime pentru conservarea activelor si incasarea creantelor in
interesul deponentilor si al celorlalti creditori.
(3) Comitetul de administrare isi va inceta activitatea dupa privatizarea
Bancii Agricole - S.A. si dupa alegerea administratorilor de catre adunarea
generala a actionarilor, potrivit prevederilor legale si ale actului
constitutiv.
CAP. 3
Masuri de restructurare operationala si financiara
Art. 5
(1) Comitetul de administrare va asigura continuarea procesului de
restructurare operationala a Bancii Agricole - S.A., precum si finalizarea
acestui proces pana la privatizarea bancii.
(2) In cadrul procesului de restructurare operationala se va avea in vedere
stabilirea unui raport optim intre volumul de activitate ramas dupa preluarea
activelor bancare prevazute la art. 6 alin. (1) de catre Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare, pe de o parte, si numarul de sucursale,
agentii si alte sedii secundare ale Bancii Agricole - S.A., precum si numarul
de salariati ai bancii, pe de alta parte. Obiectivele care vor fi avute in
vedere prin optimizarea acestui raport sunt cresterea lichiditatii si reducerea
ponderii cheltuielilor operationale in totalul cheltuielilor bancii.
Art. 6
(1) Se autorizeaza Agentia de Valorificare a Activelor Bancare sa preia
active bancare supuse valorificarii de la Banca Agricola - S.A., in limita unui
plafon de 2.700 miliarde lei, pana la data de 30 decembrie 1999, din care 1.300
miliarde lei pana la data de 29 octombrie 1999. Activele bancare supuse
valorificarii vor fi preluate in conditiile prevazute la art. 2*), 3*), 8*),
12*) si 12^1 *) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu
modificarile ulterioare.
(2) Operatiunile de preluare a activelor bancare supuse valorificarii se
vor efectua in urmatoarele conditii:
a) vor fi precedate de clasificarea portofoliului de credite si a
dobanzilor aferente, precum si de provizionarea acestora in conformitate cu
prevederile Circularei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1999 privind
constituirea de catre banci, persoane juridice romane, de provizioane specifice
de risc pentru dobanzile neincasate la scadenta, precum si pentru unele
categorii de credite acordate si plasamente constituite la alte banci, pe baza
situatiei efective inregistrate in ultima zi din luna anterioara celei in care
se face preluarea;
b) Comitetul de coordonare a restructurarii Bancii Agricole - S.A. va aviza
selectarea si preluarea acestora, in conformitate cu prevederile art. 19 lit.
b)*) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile
ulterioare.
(3) Pentru activele bancare prevazute la alin. (1), preluate de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare, Banca Agricola - S.A. va primi in
contrapartida titluri de stat de valoare egala. Sumele efectiv recuperate de
catre Banca Agricola - S.A. in perioada predarii activelor neperformante
Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare vor fi virate in contul general al
trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei pe numele
Ministerului Finantelor.
(4) Preluarea la datoria publica interna si emiterea titlurilor de stat
aferente operatiunilor prevazute la alin. (1), precum si evidentierea lor de
catre Banca Agricola - S.A. se fac in doua etape, astfel:
a) cu data de 29 octombrie 1999, in limita sumei de 1.300 miliarde lei;
b) pana la data de 30 decembrie 1999, in limita sumei reprezentand
diferenta pana la 2.700 miliarde lei.
(5) Operatiunile se vor efectua potrivit evidentelor contabile ale Bancii
Agricole - S.A. si pe baza documentelor de predare-primire.
(6) Titlurile de stat vor fi emise in limita plafonului stabilit la alin.
(1) si vor avea scadenta la 2 ani. Titlurile de stat sunt negociabile si poarta
o dobanda a carei rata este egala cu rata medie lunara a dobanzilor active
practicate de banci in relatiile cu clientii nebancari. Rata medie lunara a
dobanzilor active este calculata de Banca Nationala a Romaniei pe baza datelor
transmise de banci. Dobanda aferenta titlurilor de stat se calculeaza
trimestrial, incepand cu data realizarii emisiunii, si se plateste pana la data
de 27 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se face calculul.
------------
*) Art. 2, 3, 8 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 au
fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, si prin
Ordonanta Guvernului nr. 54/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 405 din 26 august 1999.
*) Art. 12^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost
introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 54/1999.
*) Art. 19 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost
modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/1999.
Art. 7
(1) Operatiunile privind titlurile de stat emise in baza prezentei
ordonante de urgenta se deruleaza prin Banca Nationala a Romaniei, care
actioneaza in calitate de agent al statului.
(2) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta Ministerul
Finantelor va incheia cu Banca Agricola - S.A. conventii de derulare a datoriei
publice astfel contractate.
Art. 8
Intreaga responsabilitate pentru corectitudinea si realitatea sumelor
preluate la datoria publica interna conform art. 6 alin. (1) revine Bancii
Agricole - S.A. si Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare.
Art. 9
Pana la sfarsitul anului 1999 comitetul de administrare va lua masuri
pentru conformarea Bancii Agricole - S.A. cu reglementarile Bancii Nationale a
Romaniei referitoare la rezerva minima obligatorie pe care bancile trebuie sa o
constituie in conturile curente deschise la Banca Nationala a Romaniei, precum
si pentru reducerea soldului depozitelor atrase si/sau a imprumuturilor
obtinute de la alte banci la un nivel care sa asigure o administrare
corespunzatoare a resurselor si a plasamentelor bancii, precum si o lichiditate
adecvata.
Art. 10
(1) Pe perioada functionarii comitetului de administrare Banca Agricola -
S.A. va acorda credite si va efectua operatiuni cu titluri numai in situatia in
care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) in cazul operatiunilor de creditare, nivelul indicatorului
"Lichiditatea curenta" sa fie mai mare de 100%, iar beneficiarii
creditelor sa fie clienti ai Bancii Agricole - S.A. ale caror credite obtinute
anterior de la banca au fost clasificate in categoria "Standard";
b) in cazul operatiunilor cu titluri, lichiditatea curenta sa fie mai mare
de 110% .
(2) In scopul cresterii lichiditatii, pe perioada functionarii comitetului
de administrare Banca Agricola - S.A. nu isi va asuma angajamente
extrabilantiere, nu va acorda credite subordonate, nu va achizitiona parti
sociale/actiuni in cadrul societatilor comerciale legate, titluri de
participare si titluri ale activitatii de portofoliu si nu va efectua
investitii in imobilizari corporale. Totodata, comitetul de administrare va
putea hotari vanzarea de parti sociale/actiuni in cadrul societatilor
comerciale legate, titluri de participare si titluri ale activitatii de
portofoliu in situatia in care este indeplinita una dintre urmatoarele
conditii:
a) lichiditatea curenta este mai mica de 90%;
b) titlurile respective au un randament scazut si nu asigura o utilizare
eficienta a fondurilor imobilizate.
CAP. 4
Masuri pentru accelerarea privatizarii
Art. 11
(1) Raportul de evaluare a Bancii Agricole - S.A., precum si studiul de
fezabilitate pe baza carora se va realiza privatizarea bancii se vor intocmi in
conformitate cu dispozitiile art. 7*) din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea
societatilor comerciale bancare, cu modificarile ulterioare.
(2) In scopul incheierii procesului de privatizare a Bancii Agricole - S.A.
pana la data de 30 iunie 2000, se stabilesc urmatoarele termene:
a) principalele elemente ale raportului de evaluare si ale studiului de
fezabilitate, insusite de Comisia de privatizare a Bancii Agricole - S.A., vor
fi supuse regimului de publicitate in principalele cotidiene de raspandire
nationala, precum si in principalele saptamanale financiare internationale in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta;
b) procedeele si metodele de privatizare, precum si cotele de capital
social care pot fi dobandite de persoanele fizice sau juridice in procesul de
privatizare a Bancii Agricole - S.A. se vor stabili prin hotarare a Guvernului,
la propunerea comisiei de privatizare, pe baza consultarii si a avizului comun
al Agentiei Romane de Dezvoltare, Bancii Nationale a Romaniei si Fondului
Proprietatii de Stat, in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
-----------
*) Art. 7 din Legea nr. 83/1997 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 381 din 29 decembrie 1997, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
84/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 11
iunie 1999.
Art. 12
(1) Ca parte componenta a strategiei de privatizare a Bancii Agricole - S.A.,
se mandateaza Fondul Proprietatii de Stat, in calitate de actionar majoritar,
sa propuna adunarii generale a actionarilor Bancii Agricole - S.A. acoperirea
pierderilor inregistrate la data de 29 octombrie 1999 prin utilizarea integrala
a sumelor evidentiate in soldurile conturilor "Rezerve legale" si
"Alte rezerve", precum si prin reducerea soldului contului
"Capital social".
(2) Operatiunea prevazuta la alin. (1) va fi realizata efectiv in cursul
lunii noiembrie 1999.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13
O data cu preluarea de catre comitetul de administrare a atributiilor
Consiliului de administratie al Bancii Agricole - S.A. in conditiile art. 4,
Comitetul de coordonare a restructurarii Bancii Agricole - S.A., constituit in
conformitate cu dispozitiile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor
credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca
Agricola - S.A., aprobata si modificata prin Legea nr. 166/1998, isi inceteaza
activitatea.
Art. 14
La data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului
guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, in conditiile art. 3 alin. (1) din
prezenta ordonanta de urgenta, se abroga art. 7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei
Romane de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Presedintele Consiliului de
administratie al Fondului
Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Guvernatorul Bancii
Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu