ORDONANTA DE URGENTA Nr. 17 din 9 martie 2005
pentru stabilirea unor masuri organizatorice la nivelul administratiei publice
centrale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 18 martie 2005
In scopul eliminarii de urgenta a disfunctionalitatilor in elaborarea
strategiei si politicilor de control in domeniile protectiei mediului,
forestier si vanatoare si pentru limitarea efectelor negative care pot aparea
prin interventia intarziata a statului in domeniile mentionate,
in vederea stabilirii masurilor corespunzatoare care sa permita
desfasurarea, in cel mai scurt timp, a activitatii unor institutii si structuri
din cadrul administratiei publice centrale, elemente care vizeaza interesul
public si constituie situatii de urgenta si extraordinare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
Garda Nationala de Mediu trece din subordinea Autoritatii Nationale de Control
in subordinea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, ca institutie
publica de inspectie si control, si functioneaza ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, finantata integral
de la bugetul de stat.
(2) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor va prelua si atributiile
specifice Autoritatii Nationale de Control, aferente activitatii Garzii
Nationale de Mediu.
(3) Ministrul mediului si gospodaririi apelor va exercita atributiile
ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control, aferente
coordonarii activitatii Garzii Nationale de Mediu.
Art. 2
(1) Garda Nationala de Mediu functioneaza la nivel central prin
Comisariatul General si are in subordine comisariate regionale, institutii
publice cu personalitate juridica, comisariate judetene organizate ca servicii
in cadrul comisariatelor regionale de care apartin si Comisariatul Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii", organizat ca serviciu in cadrul
Comisariatului Regional Galati.
(2) Garda Nationala de Mediu se reorganizeaza prin suplimentarea numarului
de 806 posturi existente cu un numar de 183 de posturi finantate de la bugetul
de stat aprobat pentru anul 2005.
Art. 3
(1) Se desfiinteaza inspectoratele teritoriale de regim silvic si
cinegetic, institutii cu personalitate juridica din subordinea Garzii Nationale
de Mediu.
(2) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale preia, in
conditiile legii, de la Garda Nationala de Mediu un numar de 42 de posturi din
structura comisariatelor de mediu si un numar de 157 de posturi din structura
fostelor inspectorate teritoriale de regim silvic si cinegetic, cu personalul
de specialitate silvicultura si/sau vanatoare aferent acestora.
(3) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale preia, in
conditiile legii, de la Garda Nationala de Mediu, in afara numarului de posturi
prevazute la alin. (2), si un numar de 42 de posturi dintre cele 183 de posturi
prevazute la art. 2 alin. (2).
(4) Personalul care se preia de Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale in conditiile alin. (2) se considera transferat in interesul
serviciului.
Art. 4
Numarul total de posturi pentru Garda Nationala de Mediu este de 748 de
posturi finantate integral de la bugetul de stat, din care 607 posturi ramase
dupa cedarea din totalul de 806 posturi existente a celor 199 de posturi prevazute
in art. 3 alin. (2) si 141 de posturi dintre cele 183 de posturi prevazute la
art. 2 alin. (2).
Art. 5
Directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare, constituite in baza
Ordonantei Guvernului nr. 41/2004 privind infiintarea directiilor teritoriale
de regim silvic si de vanatoare, aprobata prin Legea nr. 117/2004, se
reorganizeaza ca inspectorate teritoriale de regim silvic si de vanatoare,
institutii publice cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, finantate integral de la bugetul
de stat.
Art. 6
(1) Patrimoniul si fondurile corespunzatoare inspectoratelor teritoriale de
regim silvic si cinegetic, precum si cele corespunzatoare celor 42 de posturi
prevazute la art. 3 alin. (2) se preiau prin protocol de predare-preluare
incheiat intre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si
Garda Nationala de Mediu.
(2) In actele normative in vigoare care reglementeaza regimul silvic si/sau
vanatoarea, denumirile "inspectorate teritoriale de regim silvic si
cinegetic" si "directii teritoriale de regim silvic si de
vanatoare" se inlocuiesc cu denumirea "inspectorate teritoriale de
regim silvic si de vanatoare".
Art. 7
(1) Pentru organizarea in cadrul aparatului de lucru al Guvernului a
activitatii privind relatiile de parteneriat social ale Guvernului,
Secretariatul General al Guvernului preia 10 posturi impreuna cu fondurile
aferente acestora de la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniile mediului de afaceri si intreprinderilor mici si
mijlocii preia de la Ministerul Economiei si Comertului activitatea privind
mediul de afaceri. Pentru organizarea acestei activitati in cadrul aparatului
de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniile
mediului de afaceri si intreprinderilor mici si mijlocii, Secretariatul General
al Guvernului preia 8 posturi, functii publice, impreuna cu personalul si
fondurile aferente, de la Ministerul Economiei si Comertului.
(3) Numarul de posturi in aparatul de lucru al Guvernului, cu exceptia
Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul, finantate potrivit legii, se
suplimenteaza in mod corespunzator cu numarul de posturi prevazut la alin. (1)
si (2).
Art. 8
(1) Ministerul Afacerilor Externe preia activitatea Departamentului pentru
Romanii de Pretutindeni, precum si personalul si fondurile aferente de la
Cancelaria Primului-Ministru.
(2) Centrul "Eudoxiu Hurmuzachi" pentru romanii de pretutindeni,
infiintat prin Legea nr. 150/1998 privind acordarea de sprijin comunitatilor
romanesti de pretutindeni, cu modificarile ulterioare, ca institutie publica cu
personalitate juridica, trece din subordinea Cancelariei Primului-Ministru in
subordinea Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 9
(1) Autoritatea pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr. 10/2001,
infiintata prin Hotararea Guvernului nr. 950/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, trece din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in
subordinea Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Functiile si functionarii publici din cadrul Autoritatii pentru
urmarirea aplicarii unitare a Legii nr. 10/2001 se transfera in interesul
serviciului de la Ministerul Administratiei si Internelor la Cancelaria
Primului-Ministru, pastrandu-si toate drepturile anterior dobandite. Numarul
maxim de posturi al Ministerului Administratiei si Internelor se diminueaza cu
26, iar numarul maxim de posturi al Cancelariei Primului-Ministru se
suplimenteaza, in mod corespunzator, cu acelasi numar de posturi. Activitatile
privind evidenta contabila, raportarile periodice, precum si de resurse umane
se realizeaza prin compartimentele de specialitate ale Cancelariei
Primului-Ministru.
(3) Finantarea Autoritatii pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr.
10/2001 se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru.
(4) Prin hotarare a Guvernului, Autoritatea pentru urmarirea aplicarii
unitare a Legii nr. 10/2001 poate fi reorganizata, inclusiv prin schimbarea
denumirii acesteia si prin preluarea unor atributii in materia retrocedarii de
la alte structuri sau institutii publice.
Art. 10
(1) Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor - ANSIT,
infiintata prin Hotararea Guvernului nr. 198/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, trece din subordinea Ministerului Educatiei si
Cercetarii in subordinea Autoritatii Nationale pentru Tineret.
(2) Finantarea Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativelor
Tinerilor - ANSIT se asigura din venituri proprii si subventii acordate de la
bugetul de stat, prin bugetul Autoritatii Nationale pentru Tineret.
Art. 11
(1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in
structura bugetului de stat si in bugetele autoritatilor si institutiilor
publice care fac obiectul prevederilor acesteia, la propunerea ordonatorilor
principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se incheie in termen de 15 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si cuprind
prevederile bugetare, executia bugetara pana la data preluarii, structurile de
personal preluate, patrimoniul aferent, precum si celelalte drepturi si
obligatii ce decurg din acestea.
Art. 12
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta, prin hotarare a Guvernului vor fi aprobate reorganizarea si
functionarea autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul
prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 13
Ordonanta Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administratia publica centrala, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 760/2001, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
In sensul prezentei ordonante, prin demnitar din administratia publica
centrala, denumit in continuare demnitar, se intelege: primul-ministru,
ministrul de stat, ministrul, ministrul delegat, seful Cancelariei
Primului-Ministru, secretarul de stat si asimilatul acestuia din cadrul
ministerelor, Cancelariei Primului-Ministru, Secretariatului General al
Guvernului si Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul, conducatorul
organelor de specialitate ale administratiei publice centrale, cu rang de
secretar de stat, precum si prefectul ca reprezentant al Guvernului."
2. Pozitia nr. 4 din anexa nr. 1 "Numarul maxim de posturi din
cabinetul demnitarului, pe functii si niveluri de demnitari" va avea urmatorul
cuprins:
________________________________________________________________________________
Nr. Functii in cabinetul demnitarului
crt.
__________________________________________________
Demnitar Director Asistent Consilier Secretar Curier
de de personal personal
personal
cabinet cabinet
________________________________________________________________________________
"4. Secretarul de stat si 1 1 2 1
1"
asimilatul acestuia din
cadrul ministerelor,
Cancelariei
Primului-Ministru,
Secretariatului General
al Guvernului si
Departamentului pentru
Relatia cu Parlamentul
________________________________________________________________________________
Art. 14
Alineatul (2) al articolului 13 din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 5 august
2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Repartizarea bunurilor prevazute la alin. (1) lit. a) se va face
de catre o comisie interministeriala care va functiona pe langa Secretariatul
General al Guvernului, constituita prin decizie a primului-ministru, formata
din reprezentanti ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Economiei si Comertului, Ministerului
Administratiei si Internelor, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului
Justitiei, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si
Cancelariei Primului-Ministru."
Art. 15
Alineatul (4) al articolului 25 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Dezbaterile din sedintele Guvernului si modul de adoptare a
actelor acestuia, precum si a oricaror alte masuri stabilite se inregistreaza
pe banda magnetica si se consemneaza in scris in stenograma sedintei,
certificata de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului si pastrata, conform legii, in cadrul Secretariatului General al
Guvernului."
Art. 16
Legea nr. 379/2003 privind regimul mormintelor si operelor comemorative de
razboi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 700 din 7
octombrie 2003, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Se infiinteaza Oficiul National pentru Cultul Eroilor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Ministerului Apararii Nationale.
(2) Organizarea si functionarea Oficiului National pentru Cultul Eroilor se
stabilesc prin regulament de organizare si functionare aprobat prin hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Apararii Nationale.
(3) Oficiul National pentru Cultul Eroilor este condus de un director numit
prin ordin al ministrului apararii nationale, in conformitate cu dispozitiile
legale.
(4) Numarul maxim de posturi ale Oficiului National pentru Cultul Eroilor
se stabileste prin Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului
National pentru Cultul Eroilor, aprobat prin hotarare a Guvernului. Structura
posturilor pe compartimente, statul de functii si structura de personal se
aproba prin ordin al ministrului apararii nationale.
(5) Oficiul National pentru Cultul Eroilor intocmeste proiectul bugetului
propriu care se prevede distinct in bugetul Ministerului Apararii
Nationale."
2. La articolul 26, litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) propune Ministerului Apararii Nationale initierea proiectelor de
hotarari ale Guvernului pentru infiintarea, modificarea, precum si pentru
construirea mormintelor si operelor comemorative de razboi straine pe
teritoriul Romaniei;".
3. Articolul 29 se abroga.
Art. 17
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor
masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La alineatul (1) al articolului 1, dupa litera g) se introduce o noua
litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
"h) alte departamente, organizate ca structuri cu sau fara
personalitate juridica, in subordinea primului-ministru, a caror functionare se
stabileste prin hotarare a Guvernului."
2. La alineatul (3) al articolului 2, dupa litera e) se introduc literele
f) - m) cu urmatorul cuprins:
"f) asigurarea adoptarii pozitiilor Romaniei in negocierile
obiectivelor de importanta strategica ce privesc problematica europeana si
implica o decizie a primului-ministru sau a Guvernului;
g) verificarea si sustinerea aplicarii masurilor impuse Romaniei prin
mecanismul de monitorizare consolidata a pregatirilor de aderare la Uniunea
Europeana;
h) monitorizarea si controlul modului de implementare a programelor cu
finantare de la Uniunea Europeana si de la Banca Mondiala, in vederea
identificarii si eliminarii blocajelor care produc intarzieri in procesul de
implementare;
i) coordonarea propunerilor de proiecte cu finantare internationala, in
scopul armonizarii si asigurarii complementaritatii obiectivelor acestora cu
cele cuprinse in Planul economic de preaderare, Planul national de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeana si Planul national de dezvoltare;
j) identificarea si eliminarea disfunctionalitatilor de ordin
administrativ, institutional sau de alta natura, in vederea cresterii gradului
de absorbtie a fondurilor de preaderare;
k) asigurarea convergentei utilizarii fondurilor si evitarea
suprapunerilor, in scopul folosirii cat mai eficiente a asistentei financiare
nerambursabile acordate Romaniei de catre Uniunea Europeana;
l) participarea la procesul decizional de stabilire a prioritatilor de
ordin strategic in vederea utilizarii eficiente a fondurilor structurale si de
coeziune;
m) monitorizarea indeplinirii angajamentelor restante in aplicarea
acquisului comunitar la nivel local."
Art. 18
Articolul 10 din Legea nr. 274/2004 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 10
(1) Personalul Oficiului este format din functionari publici si personal
contractual numit, respectiv incadrat, potrivit legii.
(2) Personalul Oficiului este salarizat in conformitate cu prevederile
legale in vigoare aplicabile personalului din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului.
(3) Personalul prevazut la art. 7 poate beneficia de un spor de
confidentialitate de pana la 15% din salariul de baza, cuantumul acestuia
urmand a se stabili prin ordin al secretarului de stat, cu avizul ministrului
delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului."
Art. 19
Alineatul (1) al articolului II din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 pentru
modificarea art. 39 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 791 din 27 august
2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 519/2004, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(1) In cazul firmelor inmatriculate pana la data intrarii in vigoare
a Legii nr. 183/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2003 pentru
completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, persoanele juridice
detinatoare ale acestora sunt obligate sa solicite acordul autoritatii
competente pentru folosirea denumirii, in conditiile legii, in termen de
maximum 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante."
Art. 20
Punctul 17 al articolului 12 din Legea nr. 510/2004 privind reorganizarea
Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"17. operarea Sistemului electronic de achizitii publice, a Sistemului
electronic national, a Sistemului informatic pentru atribuirea electronica a
autorizatiilor de transport international rutier de marfa si pentru atribuirea
electronica a traseelor nationale din programele de transport prin serviciile
regulate judetene, interjudetene limitrofe si interjudetene."
Art. 21
In actele normative in vigoare, sintagma "agenti economici" se inlocuieste
cu sintagma "operatori economici".
Art. 22
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
urmatoarele prevederi:
a) alin. (2^1) - (2^3) ale art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 9/1992
privind organizarea statisticii oficiale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 763 din 18 octombrie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) alin. (2) al art. 8, alin. (4) al art. 15, precum si partea introductiva
si lit. a) ale alin. (5) al art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 194/2004, cu modificarile ulterioare;
c) lit. d) a alin. (1) si alin. (8) ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul
administratiei publice centrale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 228/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) pct. 49 al alin. (1) al art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 744/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 494 din
9 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) lit. b) a alin. (1) al art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 745/2003
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Control, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 496 din 9 iulie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare;
f) alin. (4) al art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 408/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285 din 31 martie
2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) alin. (1) al art. 2, alin. (2) al art. 6, lit. B si C ale art. 8 si
alin. (2) al art. 5 din anexa nr. 12 la Hotararea Guvernului nr. 603/2004
pentru reorganizarea si functionarea Garzii Nationale de Mediu, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 5 mai 2004;
h) orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministru de stat pentru
coordonarea activitatilor
din domeniile mediului de afaceri
si intreprinderilor mici si mijlocii,
Gheorghe Copos
p. Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Constantin Popescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor-Marian Francu
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu