ORDONANTA DE URGENTA Nr. 189 din 12 decembrie 2002
privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii
pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 942 din 23 decembrie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop. Principii. Obiective
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta are drept scop stabilirea principiilor, a
cadrului general si a procedurilor pentru derularea operatiunilor
compensatorii, constand in compensatii economice, stabilite prin contractul de
achizitie ca o conditie pentru achizitionarea de produse, lucrari sau servicii
de pe piata externa, in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei
nationale, cu conditia ca aceste achizitii sa depaseasca pragul valoric
stabilit la art. 5.
Art. 2
Derularea operatiunilor compensatorii se realizeaza pe baza de acorduri a
caror incheiere este guvernata de urmatoarele principii:
a) stabilitatea pretului - obligatia de a introduce clauza de offset pentru
contractele de achizitie prevazute la art. 5 nu trebuie sa determine o crestere
a pretului de cumparare;
b) asigurarea unui beneficiu reciproc - propunerile din cadrul acordurilor
trebuie sa fie avantajoase atat pentru contractant, cat si pentru economia
Romaniei;
c) noutatea - toate propunerile acordului trebuie sa induca o crestere a
unei afaceri sau a unei tranzactii noi;
d) cauzalitatea - acordurile trebuie sa rezulte direct din contractele de
achizitie prevazute la art. 5;
e) responsabilitatea - raspunderea pentru neexecutarea oricaror obligatii
ce izvorasc din acord ii revine contractantului, chiar daca obligatia offset
este indeplinita de catre o alta persoana fizica sau juridica desemnata de
contractant.
Art. 3
Prin introducerea si derularea operatiunilor compensatorii se urmaresc
promovarea semnificativa a intereselor economice ale Romaniei si crearea unor
instrumente eficiente pentru imbunatatirea situatiei balantei comerciale prin:
a) recuperarea, integrala sau partiala, a fondurilor investite in achizitiile
de tehnica militara;
b) sustinerea industriei romanesti, in general, si a celei de aparare, in
special, oferind in acest mod posibilitati de crestere a volumului afacerilor
in Romania, cu scopul de a moderniza productia si infrastructura tehnologica a
tarii;
c) cresterea aportului de valuta atat prin exportul produselor de aparare,
cat si al altor produse ale industriei romanesti sau prin investitii de capital
strain;
d) obtinerea de tehnologie moderna care sa permita crearea de noi capacitati
de productie, precum si dezvoltarea celor existente si cresterea numarului
locurilor de munca;
e) crearea de noi oportunitati de afaceri si castiguri pentru economia
romaneasca;
f) cresterea calitatii si productivitatii in industrie;
g) cresterea competitivitatii internationale a economiei romanesti.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 4
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatorul inteles:
a) operatiuni compensatorii sau offset - un set de compensatii economice
cerute ca o conditie pentru achizitionarea de produse, lucrari sau servicii de
pe piata externa, in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei
nationale;
b) operatiuni compensatorii directe sau offset direct - participarea
agentilor economici romani la realizarea de echipamente, tehnica, tehnologie,
materiale si produse ce fac obiectul contractului de achizitie sau la prestarea
de servicii care contribuie la implementarea si exploatarea in bune conditii a
echipamentelor si produselor achizitionate.
Offsetul direct se poate realiza in urmatoarele forme:
- productia sub licenta - productia de echipamente, tehnica, tehnologie,
materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe transferul de informatie
tehnica de la contractant catre agenti economici romani;
- subcontractarea - producerea de catre un agent economic roman a unei
parti sau a unei componente a echipamentului, produsului sau serviciului care
face obiectul contractului de achizitie, cu sau fara licenta de productie
acordata de catre contractant;
- cumpararea de produse rezultate - forma de compensare prin care
contractantul se obliga ca in contul obligatiei compensatorii sa cumpere de la
agenti economici romani produse sau servicii realizate cu echipamentele,
tehnica, tehnologia, produsele si materialele livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de cunostinte, asistenta tehnica
sau alte activitati de transfer tehnologic care sa permita obtinerea de noi
capacitati sau cresterea competitivitatii pieselor de schimb si a
componentelor;
c) operatiuni compensatorii indirecte sau offset indirect - compensatii
economice care nu sunt legate de echipamentele, tehnica, tehnologia,
materialele, produsele sau serviciile care fac obiectul contractului de
achizitie.
Offsetul indirect se poate realiza in urmatoarele forme:
- exportul de produse, servicii sau lucrari care nu sunt legate de obiectul
contractului de achizitie;
- schimbul de produse sau servicii stabilite de contractant si un agent
economic roman la o valoare echivalenta;
- cumpararile in avans - forma a offsetului indirect prin care
contractantul cumpara produse sau servicii inaintea exportului propriilor
produse, servicii sau lucrari ce fac obiectul contractului de achizitie, cu
scopul de a crea capacitate de plata in beneficiul autoritatii contractante,
asigurandu-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la contractul de
achizitie;
- asistenta in marketing - activitati de sprijinire a agentilor economici
romani in patrunderea pe pietele externe;
- asistenta financiara - activitati legate de furnizarea sau sprijinirea
obtinerii de fonduri pentru un agent economic roman in vederea realizarii de
exporturi;
- alte activitati in domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau
lucrarea achizitionata (transferul de tehnologie si know-how, cooperare in
cercetare si dezvoltare, noi investitii, infiintarea de companii mixte,
asistenta pentru crearea de noi locuri de munca, asistenta pentru intreprinderi
mici si mijlocii);
d) contract de achizitie - contractul de achizitie in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale, semnat intre o autoritate contractanta
si un contractant si care depaseste pragul valoric prevazut la art. 5;
e) contractant - orice ofertant care fie este persoana juridica straina,
fie este reprezentant al unei persoane juridice straine in Romania, fie este un
intermediar pentru produse, servicii sau lucrari importate si caruia i se
atribuie contractul de achizitie in urma aplicarii uneia dintre procedurile
prevazute de legislatia romana in vigoare;
f) autoritate contractanta - persoana juridica romana, autoritate publica
sau institutie publica, de interes national sau local, astfel cum este definita
in legislatia romana in vigoare, cu care contractantul incheie contractul de
achizitie;
g) Agentia de offset, denumita in continuare Agentia - institutie publica
autonoma, cu personalitate juridica, aflata in coordonarea Ministerului
Industriei si Resurselor, avand drept obiect de activitate punerea in aplicare
a procedurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pentru executarea
operatiunilor offset;
h) entitate eligibila - orice persoana juridica romana sau straina
desemnata de contractant pentru a indeplini, in numele acestuia, obligatia
offset;
i) tranzactie offset - orice acord incheiat intre contractant si un agent
economic roman, avizat de Agentie pentru executarea obligatiei offset;
j) obligatie offset - obligatia contractantului de a face compensatii
economice in proportie de cel putin 80% din valoarea contractului de achizitie;
k) valoarea obligatiei offset - valoarea totala a compensatiei oferite de
un contractant pentru a i se atribui un contract de achizitie in Romania; aceasta
valoare rezulta din aplicarea procentului oferit de contractant ca obligatie
offset la valoarea contractului de achizitie;
l) valoarea adaugata local - valoarea totala a exporturilor de produse,
servicii sau lucrari produse, prestate sau executate in Romania, rezultate in
urma derularii operatiunilor offset, mai putin costul tuturor materiilor prime,
materialelor si serviciilor importate de contractant si, daca este cazul, de o
parte eligibila, si profiturile si beneficiile distribuite contractantului si
transferate in afara tarii;
m) valoarea tranzactiei offset - valoarea unei tranzactii individuale de
offset, avizata de Agentie si calculata ca valoare adaugata local de o
tranzactie offset inmultita cu multiplicatorul offset;
n) multiplicatorul offset - coeficient maximal utilizat pentru a stimula
promovarea unor domenii considerate de importanta majora pentru economia
romaneasca, stabilit prin hotarare a Guvernului;
o) credit offset - parte din valoarea obligatiei offset realizate de contractant
la un moment dat, direct sau indirect;
p) creditarea - procesul de scadere a valorii creditului offset din
valoarea obligatiei offset, stabilita prin programul offset;
r) contul contractantului - inregistrarea facuta de Agentie a stadiului in
care se afla indeplinirea obligatiilor offset ale contractantului, prin
urmarirea si inregistrarea creditului curent.
SECTIUNEA a 3-a
Domeniul de aplicare
Art. 5
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru indeplinirea
obligatiilor offset rezultate din contractele de achizitie din import, de catre
autoritatea contractanta, de produse, servicii sau lucrari necesare domeniului
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, a caror valoare depaseste 5
milioane euro.
Art. 6
(1) Valoarea obligatiei offset trebuie sa fie de cel putin 80% din valoarea
contractului de achizitie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de achizitie atrage
revizuirea valorii obligatiei offset, modificarile aparute urmand a fi
consemnate in scris prin acordul partilor.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a notifica Agentiei
eventualele modificari ale valorii contractului de achizitie.
(4) Valoarea obligatiei offset se exprima in moneda stabilita prin contractul
de achizitie.
(5) In situatii deosebite, cum ar fi achizitiile in caz de urgenta, stari
de necesitate, Guvernul, la propunerea comisiei prevazute la art. 9 alin. (1),
poate aproba modificarea obligatiei offset.
Art. 7
Perioada in care obligatia offset trebuie indeplinita este de maximum 10
ani, in functie de valoarea obligatiei si de complexitatea acesteia, dar fara
sa depaseasca cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului de
achizitie.
CAP. 2
Cadrul institutional
Art. 8
(1) Agentia este finantata de la bugetul de stat pe o perioada de 1 an de
la inceperea activitatii. Dupa expirarea acestui termen finantarea Agentiei se
asigura din venituri extrabugetare.
(2) Agentia are urmatoarele atributii principale:
a) analizarea strategiei de dezvoltare a Romaniei, a strategiilor
sectoriale si a altor documente pe baza carora propune domeniile prioritare de
dezvoltare a Romaniei, care vor fi sprijinite prin operatiunile offset;
b) supunerea spre aprobare comisiei prevazute la art. 9 alin. (1) a
domeniilor prioritare ce beneficiaza de derularea operatiunilor offset si a
valorilor multiplicatorilor offset rezultati ca urmare a analizei prioritatilor
de dezvoltare ale Romaniei;
c) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru promovarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta in strainatate;
d) urmarirea tranzactiilor in care offsetul poate fi luat in considerare;
e) furnizarea de informatii contractantilor cu privire la procedurile
legale in vigoare pentru incheierea acordurilor offset si executarea
obligatiilor offset;
f) colaborarea cu autoritatile contractante pentru a asigura o buna
corelare intre prevederile contractului de achizitie si ale acordurilor offset;
g) analizarea si supunerea spre aprobare comisiei prevazute la art. 9 alin.
(1) a procedurii si documentelor-cadru (acordul-cadru de offset si planul de
afaceri);
h) asigurarea de asistenta potentialilor contractanti in identificarea de
oportunitati pentru executarea obligatiilor offset;
i) elaborarea, intretinerea si actualizarea permanenta a unei baze de date
cu privire la agentii economici romani, la produsele si serviciile romanesti
care, in conformitate cu domeniile prioritare de dezvoltare ale Romaniei, pot
beneficia de programe offset;
j) analizarea documentelor inaintate de catre contractant si calcularea
valorii creditului curent anual;
k) evaluarea, la sfarsitul perioadei offset, a stadiului de indeplinire a
obligatiei offset si prezentarea de propuneri comisiei prevazute la art. 9
alin. (1) in vederea luarii unei decizii;
l) notificarea indeplinirii obligatiilor offset de catre contractant;
m) analizarea rapoartelor trimestriale si anuale depuse de contractanti,
elaborarea de sinteze si rapoarte pe baza acestora, prezentarea de recomandari
comisiei prevazute la art. 9 alin. (1) cu privire la masurile ce trebuie luate
ca urmare a situatiilor identificate;
n) elaborarea strategiei de offset a Romaniei, pe care o supune spre
aprobare comisiei prevazute la art. 9 alin. (1);
o) elaborarea unui raport anual cu privire la activitatea proprie,
incluzand si caile si masurile de atingere a obiectivelor pe perioade viitoare,
raport prezentat spre aprobare comisiei prevazute la art. 9 alin. (1).
(3) Organizarea si functionarea Agentiei de offset se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 9
(1) Comisia Guvernamentala pentru Offset, denumita in continuare Comisia,
se constituie pe langa Guvernul Romaniei, prin decizie a primului-ministru, si
este alcatuita din: ministrul industriei si resurselor, in calitate de
presedinte, ministrul apararii nationale, ministrul finantelor publice,
ministrul dezvoltarii si prognozei si ministrul afacerilor externe, in calitate
de membri.
(2) Secretariatul Comisiei este asigurat de Ministerul Industriei si
Resurselor, prin reprezentanti desemnati prin ordin al ministrului.
(3) Comisia ia hotarari cu votul a cel putin 4 membri.
(4) Principalele atributii ale Comisiei sunt urmatoarele:
a) aprobarea strategiei de offset a Romaniei;
b) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare de dezvoltare
a Romaniei, care vor fi sprijinite prin operatiunile offset, si a
multiplicatorilor offset propusi de Agentie;
c) semnarea acordului-cadru de offset si aprobarea planului de afaceri;
d) luarea de decizii cu privire la includerea in programul offset a
tranzactiei offset si aprobarea valorii acesteia;
e) certificarea incheierii tranzactiilor offset si, ulterior, a intregului
program, in baza unei evaluari realizate de Agentie;
f) aprobarea raportului anual al Agentiei;
g) elaborarea raportului anual referitor la indeplinirea programelor offset
si prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului.
CAP. 3
Procedura de atribuire a contractului de achizitie, de semnare a
acordului-cadru de offset, de aprobare a planului de afaceri si de executare a
obligatiei offset
SECTIUNEA 1
Procedura de atribuire a contractului de achizitie
Art. 10
In baza strategiei de dezvoltare economica si a politicii industriale si de
export a Romaniei, Comisia, la propunerea Agentiei, stabileste domeniile care
beneficiaza prioritar de derularea operatiunilor offset.
Art. 11
(1) Avand in vedere domeniile prioritare aprobate prin hotarare a
Guvernului, Agentia propune spre aprobare Comisiei, prin intermediul
multiplicatorilor offset, o ierarhizare a sectoarelor economice ce beneficiaza
de derularea operatiunilor offset.
(2) Guvernul, la propunerea Comisiei, aproba ierarhia sectoarelor economice
prin hotarare.
Art. 12
Pentru contractele de achizitie prevazute la art. 5 autoritatea
contractanta are obligatia ca in anuntul de intentie pe care il transmite spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice,
sa faca mentiunea necesitatii obligatiei introducerii clauzei offset; de
asemenea, notifica Agentiei intentia de a realiza achizitii care intra sub
incidenta prezentei ordonante de urgenta.
Art. 13
Pe perioada derularii procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie
candidatii sau ofertantii contacteaza Agentia pentru o corecta informare asupra
conditiilor si procedurilor necesare pentru semnarea acordurilor offset si
executarea obligatiilor offset.
Art. 14
La elaborarea caietului de sarcini autoritatea contractanta include si
specificatii cu privire la clauza de offset, de care Agentia va tine cont cu
prioritate la semnarea acordului-cadru de offset.
Art. 15
(1) Autoritatea contractanta notifica participantilor la procedurile de
atribuire a contractelor de achizitie, care, conform prezentei ordonante de
urgenta, trebuie sa cuprinda o clauza de offset, aceasta obligatie.
(2) Nici un contractant caruia i-a fost atribuit un contract de achizitie
prin una dintre procedurile legale nu poate invoca necunoasterea obligatiei de
a derula operatiuni offset si nu poate refuza indeplinirea acestei obligatii.
Art. 16
In contractul de achizitie se mentioneaza expres obligatia contractantului
de a executa operatiuni offset.
Art. 17
Ofertele depuse de participantii la procedurile de atribuire a contractelor
de achizitie trebuie sa contina urmatoarele informatii cu privire la offset:
a) informatii cu privire la experienta contractantului referitoare la offset;
b) declaratie privind acceptarea obligatiei offset si a penalitatilor
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta in cazul neindeplinirii
obligatiilor;
c) tipurile de offset ce vor fi utilizate;
d) alte informatii pe care contractantul le considera utile.
Art. 18
Obligatia offset devine efectiva de la data semnarii contractului de
achizitie.
SECTIUNEA a 2-a
Semnarea acordului-cadru de offset
Art. 19
(1) In cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achizitie
contractantul semneaza acordul-cadru de offset prin care isi recunoaste
obligatia de a executa operatiuni offset si prevederile generale ale acestei
obligatii.
(2) Acordul-cadru de offset se avizeaza de Agentie si se semneaza de catre
contractant si de Comisie.
(3) Acordul-cadru de offset cuprinde in mod obligatoriu clauze referitoare
la: valoarea obligatiei offset, perioada in care obligatia offset trebuie
indeplinita, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de offset - direct sau
indirect -, domeniile care vor beneficia de offset, garantiile bancare de buna
executie a contractului, declaratia privind acceptarea neconditionata a
penalitatilor si prevederilor stipulate in prezenta ordonanta de urgenta,
precum si alte informatii pe care contractantul le considera utile.
SECTIUNEA a 3-a
Aprobarea planului de afaceri
Art. 20
(1) Dupa semnarea acordului-cadru de offset contractantul elaboreaza planul
de afaceri avand la baza prevederile acordului-cadru de offset.
(2) Planul de afaceri este un document cuprinzand detalii cu privire la
implementarea si functionarea efectiva a afacerii in perioada prevazuta pentru
indeplinirea obligatiei offset.
(3) Planul de afaceri cuprinde informatii cu privire la:
a) descrierea detaliata a afacerii, produselor sau sistemelor implicate;
b) planul de implementare;
c) planuri de marketing;
d) situatiile financiare previzionate;
e) forta de munca utilizata;
f) alte informatii cerute de Agentie.
(4) Planul de afaceri trebuie depus la Agentie in vederea avizarii de catre
aceasta si aprobarii de catre Comisie in termen de 30 de zile de la semnarea
acordului-cadru de offset.
Art. 21
(1) Agentia evalueaza planul de afaceri si, daca il avizeaza, il propune
spre aprobare Comisiei; dupa decizia luata de catre Comisie Agentia notifica
contractantului daca planul de afaceri a fost aprobat.
(2) Daca planul de afaceri prezentat nu este avizat sau nu este aprobat,
contractantul reevalueaza planul de afaceri si il supune din nou analizei.
(3) Planul de afaceri trebuie aprobat de catre Comisie in cel mult 60 de
zile de la data prezentarii primului plan de afaceri.
(4) Intarzierile in executarea obligatiei offset cauzate de propunerea de
catre contractant a unor planuri de afaceri neadecvate pot atrage penalitati
pentru neimplicare.
Art. 22
Prin regulamente emise de catre Agentie se stabilesc formulare-tip atat
pentru acordul-cadru de offset, cat si pentru planul de afaceri, care contin
informatii minimale pe care contractantul trebuie sa le prezinte Agentiei.
SECTIUNEA a 4-a
Executarea obligatiei offset
Art. 23
(1) Executarea obligatiei offset incepe efectiv din momentul semnarii de
catre Comisie a acordului cu contractantul.
(2) Executarea obligatiei offset se realizeaza prin acumularea, in perioada
prevazuta in acordul-cadru de offset, a unui credit curent egal cu valoarea
obligatiei offset.
(3) Contractantul poate castiga un credit offset viitor care poate fi
utilizat in cazul atragerii unor obligatii offset viitoare.
Art. 24
Executarea obligatiei offset se poate realiza si prin intermediul unei
asocieri intre contractant si o persoana fizica sau juridica romana, care
vizeaza una sau mai multe dintre domeniile in care Romania promoveaza offsetul.
Art. 25
(1) Anual contractantul prezinta Agentiei o serie de documente contabile,
stabilite prin regulamente emise de Agentie, care sa reflecte rezultatele
asocierii mixte si ale propriei activitati.
(2) Situatiile prezentate trebuie sa contina informatii necesare pentru
calcularea valorii adaugate local.
(3) Contractantul si beneficiarul roman al operatiunii compensatorii
raspund de veridicitatea datelor prezentate Agentiei.
Art. 26
(1) Determinarea creditului curent castigat pentru fiecare an la fiecare
tranzactie se face prin inmultirea valorii adaugate local pentru fiecare
tranzactie cu multiplicatorii offset aferenti; suma creditelor obtinute pentru
fiecare tranzactie reprezinta creditul curent anual.
(2) Dupa aprobarea de catre Agentie creditul calculat conform alin. (1) se
trece in contul contractantului, iar obligatia offset se va reduce in mod
corespunzator.
(3) In momentul in care creditul acumulat este egal cu valoarea obligatiei
offset, contractantul si-a indeplinit in totalitate aceasta obligatie.
Art. 27
(1) Indeplinirea obligatiilor contractantului se urmareste separat pe cele
doua categorii de offset, direct si indirect.
(2) In cazul in care valoarea totala a uneia dintre cele doua categorii de
offset, obtinuta in final, depaseste valoarea totala a angajamentului prevazuta
in acord, valoarea excedentara poate fi creditata in contul contractantului, la
cererea acestuia, cu scopul indeplinirii angajamentelor sale pentru cealalta
categorie de offset.
(3) Depasirile obligatiilor offset se mentin in contul contractantului pe o
perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului-cadru de offset.
Art. 28
(1) La expirarea perioadei prevazute pentru executarea obligatiei offset
Agentia evalueaza stadiul indeplinirii obligatiilor ce reveneau contractantului
ca urmare a semnarii acordurilor offset.
(2) Situatia rezultata din evaluare este supusa aprobarii Comisiei, care
decide daca contractantul si-a indeplinit obligatiile sau daca acesta trebuie
penalizat pentru neindeplinirea obligatiei offset.
CAP. 4
Evaluarea si raportarea stadiului executarii obligatiilor offset
Art. 29
Evaluarea stadiului executarii obligatiei offset se face trimestrial si
anual.
Art. 30
Contractantul elaboreaza si supune spre analiza Agentiei:
a) raportul trimestrial privind exporturile realizate, care trebuie
prezentat in termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost
intocmit;
b) raportul anual privind toate angajamentele sale de offset, care trebuie
prezentat in termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost
intocmit.
Art. 31
Raportul trimestrial cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) descrierea stadiului curent al indeplinirii obligatiei offset;
b) valoarea obligatiei offset si a creditului offset pe fiecare tip de
offset si pe total;
c) valoarea exportului realizat, exprimata in aceeasi moneda ca si
contractul de achizitie;
d) denumirea tarii si a companiei catre care s-a facut exportul;
e) tipul si cantitatea de marfuri si servicii exportate;
f) suma valorii adaugate local;
g) denumirea si sediul producatorilor de marfuri, furnizorilor de servicii
sau executantilor de lucrari exportate;
h) o copie a declaratiei vamale, aratand valoarea de export realizata, si o
declaratie din care sa reiasa ca exporturile respective sunt realizate in
cadrul programului offset;
i) o copie de pe declaratia agentului economic roman, din care sa reiasa ca
sumele au fost incasate pentru exporturile realizate in cadrul programului
offset;
j) alte informatii cerute de Agentie.
Art. 32
Raportul anual cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) partea de offset realizata pana la momentul raportului (valori globale
pe ani);
b) partea de offset realizata pe parcursul perioadei raportului (separat pe
tipul de offset realizat);
c) suma totala a operatiunilor compensatorii realizate si a celor care nu
pot fi realizate, impreuna cu motivele care au condus la o astfel de situatie;
d) alte informatii cerute de Agentie.
Art. 33
In urma rapoartelor prezentate, precum si a documentelor inaintate de catre
contractant pentru stabilirea creditului curent anual, Agentia pregateste si
supune spre aprobare Comisiei evaluarea cost-beneficiu a obligatiei offset.
CAP. 5
Raspunderea contractuala
Art. 34
(1) Daca obligatiile offset nu sunt indeplinite la termen si in modul
cerut, contractantul va plati partii romane penalitati de 0,01% pe zi de
intarziere din suma de offset neobtinuta.
(2) Plata penalitatilor prevazute la alin. (1) nu scuteste contractantul de
raspunderea ce ii revine pentru pierderile cauzate partii romane din cauza
neindeplinirii sau indeplinirii necorespunzatoare a clauzelor contractuale.
Art. 35
In termen de 45 de zile de la semnarea acordului-cadru de offset
contractantul va emite catre Agentie o scrisoare de garantie bancara de buna
executie a acordului, in valoare de minimum 10% din valoarea obligatiei
asumate, care va fi valabila pe toata durata de executare a acordului-cadru de
offset.
Art. 36
Valoarea obligatiei offset corespunzatoare unui an si nerealizate se
reporteaza pentru anul urmator.
Art. 37
Contractantul care nu isi executa angajamentele offset este exclus de la o
alta procedura de atribuire a unui contract de achizitie ce implica si
executarea unei obligatii offset pe o perioada de 5 ani, calculata de la
momentul expirarii acordului de offset executat necorespunzator.
Art. 38
(1) Contractantul este exonerat de raspunderea pentru neexecutarea sau
executarea necorespunzatoare a angajamentelor contractuale, daca aceste
situatii sunt determinate de forta majora.
(2) Contractantul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a nu fi
afectat de evenimente de forta majora.
Art. 39
(1) Contractantul aduce la cunostinta Agentiei in termen de 5 zile
producerea evenimentului de forta majora si face dovada producerii acestuia,
precum si a efectelor asupra executarii obligatiei offset in termen de 15 zile
de la aparitia cazului de forta majora; in caz contrar contractantul este
considerat responsabil pentru intarzieri, executari necorespunzatoare sau
neexecutari datorate acestor factori, ca si cand culpa ar fi a sa.
(2) Agentia are dreptul sa faca investigatiile necesare referitoare la
interventia cazului de forta majora, precum si a intarzierii, executarii
necorespunzatoare sau neexecutarii obligatiilor contractuale.
(3) Daca Agentia constata ca a avut loc un eveniment de forta majora,
aceasta prelungeste durata programului offset cu o perioada rezonabila, in
functie de circumstante.
(4) In cazul prevazut la alin. (3) nu se aplica penalitati pentru perioada
extinsa.
Art. 40
Contractantul nu are dreptul de a angaja cu contract individual de munca
sau conventie civila, in scopul executarii obligatiei offset, persoane care fac
parte din Agentie sau Comisie ori care au facut parte in momentul analizarii
acordurilor offset ale respectivului contractant, sub sanctiunea nulitatii
contractului de munca sau a conventiei civile.
Art. 41
Agentia are obligatia de a intocmi dosarul operatiunilor offset, cuprinzand
toate documentele relevante din cadrul procedurii de incheiere-derulare a
acordurilor offset, precum si documentele ce atesta modul de executare a
obligatiilor offset, inclusiv rapoartele trimestriale si anuale.
Art. 42
Dosarul se pastreaza de catre Agentie atat timp cat executarea obligatiei
offset este in derulare si, oricum, nu mai putin de 5 ani de la data
finalizarii executarii obligatiei respective.
Art. 43
La cerere, dosarul operatiunilor offset este pus la dispozitie oricarei
autoritati publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o
informatie sa nu fie divulgata daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar
impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul
legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta, dar fara a se limita
drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica
documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contraventiilor sau
infractiunilor.
CAP. 6
Contraventii si sanctiuni
Art. 44
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) reducerea, in mod intentionat, de catre autoritatea contractanta a
valorii contractului de achizitie, astfel incat sa se sustraga obligatiei
aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
b) efectuarea unei achizitii din import de produse, servicii sau lucrari
pentru sistemul national de aparare, a caror valoare depaseste 5 milioane euro,
cu eludarea sau incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta;
c) furnizarea de informatii contractantului, care s-au dovedit de natura sa
il favorizeze in mod neloial pe acesta in cadrul procedurii pentru incheierea
acordurilor offset sau a unei tranzactii offset, precum si in cadrul executarii
obligatiei offset;
d) intelegerea contractantului cu membri ai Agentiei sau Comisiei ori cu
agenti economici romani, in scopul denaturarii rezultatului procedurii de
incheiere a acordurilor offset sau de executare a obligatiei offset.
Art. 45
(1) Contraventiile prevazute la art. 44 se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor
prevazute la art. 44 pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si
persoanelor juridice.
Art. 46
(1) In cazul savarsirii contraventiilor prevazute la art. 44 lit. b) si d),
contractantului i se va interzice participarea la orice alta achizitie in
Romania pe o durata de 5 ani.
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) se aplica de reprezentantii Agentiei,
desemnati de conducatorul acesteia.
(3) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) se aplica cumulativ cu amenda
prevazuta la art. 45.
(4) Procesul-verbal de constatare a contraventiei si sanctiunea aplicata se
vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii
publice, pe cheltuiala contravenientului; in acest scop Agentia va dispune
plata acestor cheltuieli.
Art. 47
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia
celei prevazute la art. 46 alin. (1).
(2) Agentii constatatori ai contraventiilor vor notifica Agentia in termen
de 5 zile, in cazul constatarii savarsirii contraventiilor prevazute la art. 44
lit. b) si d), in vederea aplicarii de catre Agentie a sanctiunii prevazute la
art. 46.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 44 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 48
In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel, se
aplica dispozitiile din dreptul comun.
Art. 49
(1) Acordurile offset si tranzactiile sunt interpretate, aplicate si
executate in conformitate cu legile romane.
(2) Litigiile decurgand din aplicarea prezentei ordonante de urgenta se
solutioneaza de instantele romane competente, in conformitate cu legile romane.
Art. 50
Costurile pentru activitatile preoffset si pentru executarea obligatiei
offset sunt suportate in intregime de catre contractant.
Art. 51
Ministerul Afacerilor Externe raspunde pentru promovarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta in strainatate.
Art. 52
Agentii economici romani angajati in derularea operatiunilor compensatorii
beneficiaza de facilitati fiscale, in special de inlesnirea obtinerii de
credite prin acordarea dreptului de a utiliza scrisoarea de garantie depusa de
contractant pentru fiecare tranzactie ca instrument de garantie, prin acordarea
unor perioade de gratie pentru creditele obtinute, scutiri de taxe si, dupa
caz, de amanarea platii unor datorii catre bugetul de stat, in conditiile
legii.
Art. 53
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, la propunerea Ministerului Industriei si Resurselor si a
Ministerului Finantelor Publice, Guvernul va aproba normele metodologice de
aplicare a acesteia.
Art. 54
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul apararii nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu