ORDIN
Nr. 256 din 30 septembrie 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutoarele de stat acordate
in industria constructiilor de nave
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 953 din 18 octombrie 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare;
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare
Regulamentul privind ajutoarele de stat acordate in industria constructiilor de
nave, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind ajutoarele de stat acordate in industria constructiilor de nave
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Adoptarea unui cadru legal de reglementare a disciplinei ajutorului de stat
in domeniul constructiilor de nave reprezinta continuarea procesului de
armonizare a legislatiei romanesti cu legislatia europeana, parte a procesului
de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
Controlul ajutoarelor de stat se exercita de catre Consiliul Concurentei in
scopul de a urmari masura in care acestea sunt compatibile cu mediul
concurential normal intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt determinate de cerere si oferta.
Obiectivele prezentului regulament sunt, in sensul cel mai larg posibil, de
a elimina diferentele dintre regulile aplicabile industriei constructoare de
nave si cele aplicabile altor sectoare din industrie si, prin urmare, de a
simplifica si de a face mai transparenta politica Consiliului Concurentei in
acest domeniu, prin extinderea aplicarii prevederilor orizontale generale si la
sectorul constructiei de nave.
Anumiti factori specifici care afecteaza sectorul constructiilor de nave
trebuie sa se reflecte in politica Consiliului Concurentei privind controlul
ajutoarelor de stat.
Acesti factori includ:
a) supracapacitate, preturi scazute si distorsionare a comertului pe piata
mondiala a constructiilor de nave;
b) marimea si importanta deosebita a navelor care sporesc posibilitatea ca
facilitatile sub forma de credite, suportate de stat, sa distorsioneze
concurenta;
c) dificultatea de a aplica in sectorul constructiilor de nave regulile
Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) referitoare la practicile comerciale neloiale;
d) existenta acordurilor in cadrul Organizatiei pentru Cooperare Economica
si Dezvoltare (OECD) in sectorul constructiilor de nave, si anume Acordul OECD
privind Instructiunile pentru creditele de export sprijinite in mod oficial,
respectiv Intelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave, care
se aplica in Comunitate in baza Deciziei Consiliului 2001/76/EC din 22
decembrie 2000, inlocuind Decizia din 4 aprilie 1978 referitoare la aplicarea
anumitor instructiuni in domeniul creditelor externe ce beneficiaza de suport
public.
Avand in vedere aceste caracteristici speciale, obiectivele prezentului
regulament, in afara de acela de a simplifica regulile aplicabile
constructiilor navale, sunt urmatoarele:
a) sa se incurajeze o mai mare eficienta si concurenta intre santierele
navale, in special prin promovarea inovarii;
b) sa se faciliteze reducerea capacitatilor de productie neviabile, atunci
cand este necesar;
c) sa se respecte obligatiile internationale aplicabile in domeniul
creditelor de export si al ajutoarelor de dezvoltare.
Pentru atingerea acestor obiective, prezentul regulament prevede masuri
specifice in legatura cu ajutorul pentru inovare, ajutorul pentru inchidere,
credite pentru export, ajutorul regional si ajutorul pentru dezvoltare.
Prezentul regulament are ca obiectiv atat cresterea transparentei
procesului de evaluare a notificarilor transmise Consiliului Concurentei, cat
si stabilirea criteriilor si a procedurilor aplicabile.
Art. 1
Domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament se aplica schemelor de ajutor de stat si
ajutoarelor de stat individuale acordate in domeniul constructiilor de nave.
(2) Ajutorul pentru constructia de nave include ajutorul catre orice
santier naval, entitate avand o legatura cu acestea, proprietar de nave si
terti, carora le este acordat, direct sau indirect, pentru constructia,
repararea sau conversia de nave.
(3) Anumite caracteristici, cum ar fi productia de serie mica, marimea,
valoarea si complexitatea unitatilor produse, precum si faptul ca prototipurile
sunt in general utilizate in scop comercial, diferentiaza sectorul
constructiilor navale de alte sectoare ale economiei. In consecinta,
constructia de nave este singurul sector eligibil in ceea ce priveste ajutorul
de stat pentru inovare. Natura unica a industriei constructoare de nave
justifica mentinerea ajutorului de inovare specific sectorului. Prin urmare,
prezentul regulament are drept scop imbunatatirea sprijinului pentru inovare.
(4) Consiliul Concurentei poate considera ca ajutorul pentru constructia de
nave, pentru repararea si transformarea navelor este compatibil cu mediul
concurential normal numai daca acesta este acordat cu respectarea prevederilor
prezentului regulament.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) constructia de nave inseamna fabricarea/producerea navelor comerciale
maritime autopropulsate;
b) repararea sau reconditionarea se refera la navele comerciale maritime
autopropulsate;
c) conversia navelor se refera la navele comerciale maritime autopropulsate
de cel putin 1.000 gt brute, cu conditia ca operatiunile de conversie sa
implice modificari radicale ale planului de incarcare marfa, ale carenei, ale
sistemului de propulsie sau ale amenajarilor pentru pasageri;
d) nave comerciale maritime cu propulsie proprie semnifica:
1. nave de cel putin 100 gt brute, utilizate pentru transportul de pasageri
si/sau de bunuri;
2. nave de cel putin 100 gt brute, utilizate pentru desfasurarea de
servicii specializate (de exemplu, spargatoare de gheata si drage);
3. remorchere de cel putin 365 kW;
4. nave de pescuit de cel putin 100 gt, daca se refera la credite pentru
export si ajutoare pentru dezvoltare, ce indeplinesc criteriile din Acordul
OECD privind Instructiunile pentru creditele de export sprijinite in mod
oficial, respectiv din Intelegerea sectoriala privind creditele de export
pentru nave, sau orice alt acord care il modifica ori il inlocuieste pe acesta;
5. cochilii nefinisate ale navelor prevazute la lit. a) - d), care sunt in
stare de plutire si mobile;
e) nave maritime autopropulsate semnifica nave care, prin propria propulsie
permanenta si carma/sistem de carma, au toate caracteristicile pentru
autonavigare la mare adancime. Navele militare (nave care, in conformitate cu
caracteristicile si posibilitatile structurale de baza, sunt destinate a fi
utilizate exclusiv in scopuri militare, ca de exemplu, nave de razboi si alte
nave pentru actiuni ofensive si defensive) si modificarile facute sau
adaugarile realizate la alte nave cu utilizare exclusiv militara sunt excluse,
cu conditia ca orice masuri sau practici aplicate in legatura cu asemenea nave,
modificari de nave ori de trasaturi sa nu constituie actiuni deghizate in
favoarea constructiilor de nave comerciale, incompatibile cu regulile de ajutor
de stat;
f) entitatea ce are legatura cu constructiile de nave inseamna orice
persoana fizica sau juridica care:
1. detine sau controleaza o intreprindere implicata in constructia de nave,
repararea de nave ori conversia de nave;
2. este detinuta sau controlata, direct ori indirect, fie prin detinerea
pachetului majoritar de actiuni, fie prin alte metode, de catre o intreprindere
implicata in constructia, repararea sau conversia de nave;
g) controlul este preluat in momentul in care o persoana sau o
intreprindere implicata in constructia, repararea ori conversia de nave detine
sau controleaza o cota mai mare de 25% din capitalul social al celeilalte ori
viceversa;
h) ajutor semnifica, in intelesul Legii nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, "orice masura de sprijin acordata de catre stat
sau de catre unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau
resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale sau de alte organisme care
administreaza surse ale statului ori ale colectivitatilor locale indiferent de
forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin
favorizarea anumitor intreprinderi, a productiei anumitor bunuri, a prestarii
anumitor servicii sau afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale
Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential
normal", inclusiv masuri cum ar fi facilitatile pentru credite, garantii
si facilitati fiscale.
Art. 3
Aplicarea prevederilor privind ajutorul de stat avand obiective orizontale
Principiul general este ca ajutorul de stat pentru constructia de nave
poate fi acordat in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, si cu dispozitiile reglementarilor
emise in baza acesteia, incluzand urmatoarele prevederi:
a) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor, pus
in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002,
cu modificarile ulterioare;
b) Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub
incidenta obligatiei de notificare, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000;
c) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si
mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei
nr. 55/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004, cu modificarile ulterioare;
d) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea
firmelor in dificultate, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 92/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) Regulamentul cu privire la ajutorul de stat pentru protectia mediului,
pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002,
cu modificarile ulterioare;
f) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare,
pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
219/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 850 din 16
septembrie 2004.
Art. 4
Prevederi specifice
Principiul general subliniat la art. 5 este subiect al exceptiilor
prevazute la art. 7 si acestea sunt justificate de factori specifici prezentati
la art. 11.
Art. 5
Ajutor pentru cercetare, dezvoltare si inovare
(1) Ajutorul acordat oricarei intreprinderi pentru acoperirea cheltuielilor
legate de cercetarea si dezvoltarea proiectelor in constructia de nave,
repararea de nave sau conversia lor poate fi considerat compatibil cu un mediu
concurential normal, daca este in conformitate cu regulile stipulate in
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare sau in orice
acord ulterior in acest domeniu.
(2) Ajutorul acordat pentru inovarea in santiere existente, care se ocupa
cu constructii de nave, repararea de nave sau conversia de nave, poate fi
considerat compatibil cu un mediu concurential normal daca nu depaseste
intensitatea bruta maxima a ajutorului de stat de 20% si daca:
a) ajutorul este legat de aplicarea industriala a produselor si proceselor
inovative, de exemplu, produse si procese noi din punct de vedere tehnologic
sau imbunatatite substantial, in comparatie cu cele existente deja in industria
Uniunii Europene, produse si procese care presupun un risc mare pe plan
tehnologic sau industrial;
b) ajutorul este limitat la cheltuielile de investitii, design, activitati
de inginerie si testare, legate direct si exclusiv de partea inovatoare a
proiectului. In mod exceptional, costurile de productie aditionale care sunt
strict necesare pentru validarea inovatiei tehnologice pot fi eligibile in
masura in care sunt limitate la valoarea minima necesara.
Art. 6
Ajutor pentru inchidere
(1) Ajutorul pentru acoperirea costurilor normale care rezulta din
inchiderea totala sau partiala a santierelor care au ca obiect de activitate
constructia, repararea sau conversia de nave poate fi considerat compatibil cu
un mediu concurential normal, cu conditia ca reducerea de capacitate rezultata
sa fie de natura reala si ireversibila.
(2) Costurile eligibile pentru ajutorul la care se face referire la alin.
(1) sunt:
a) platile catre salariatii disponibilizati sau care s-au pensionat inainte
de limita legala de varsta;
b) costurile pentru serviciile de consultanta catre salariatii
disponibilizati sau care vor fi disponibilizati ori care s-au pensionat inainte
de limita legala de varsta, incluzand platile efectuate de santierele navale
pentru a facilita crearea de intreprinderi mici care sunt independente de
santierele navale respective si ale caror activitati nu sunt constituite in
principal din constructia de nave;
c) platile catre salariati pentru instruire si reconversie profesionala;
d) cheltuielile rezultate din reorientarea santierelor, a constructiilor
lor, a instalatiilor si infrastructurii catre alte utilizari decat cele de
constructii de nave.
(3) In cazul intreprinderilor care inceteaza total activitatile de
constructie, reparare si conversie de nave, masurile urmatoare pot fi, de
asemenea, compatibile cu un mediu concurential normal:
a) ajutorul avand o valoare care nu depaseste cea mai mare dintre
urmatoarele doua valori, determinate pe baza unui raport elaborat de
consultanti independenti: valoarea contabila reziduala a instalatiilor sau
profiturile operationale actualizate, susceptibile de a fi obtinute pe o
perioada de 3 ani, diminuate cu orice avantaj pe care intreprinderea
beneficiara il poate avea de pe urma dezafectarii instalatiilor;
b) ajutorul sub forma de imprumut sau garantie pentru capitalul de lucru
necesar a permite intreprinderii sa finalizeze lucrari neterminate, cu conditia
ca acesta sa fie mentinut la minimum necesar si o proportie semnificativa a
lucrarilor sa fi fost deja realizata.
(4) Intreprinderile care primesc ajutor pentru inchidere partiala nu
trebuie sa fi beneficiat de ajutor pentru salvare sau restructurare in ultimii
10 ani. Cand au trecut mai putin de 10 ani de la acordarea unui ajutor pentru
salvare sau restructurare, Consiliul Concurentei va permite ajutor de inchidere
partiala doar in circumstante exceptionale si imprevizibile pentru care
compania nu este raspunzatoare.
(5) Valoarea si intensitatea ajutorului trebuie sa fie justificate de
marimea efectelor inchiderilor implicate, luandu-se in considerare problemele
structurale ale regiunii in cauza si, in cazul conversiei catre alte activitati
industriale, de legislatia nationala si de regulile aplicabile acestor
activitati noi.
(6) Pentru a se stabili natura ireversibila a inchiderilor care fac
obiectul ajutoarelor, Consiliul Concurentei se va asigura ca facilitatile
santierului naval raman inchise pentru o perioada de cel putin 10 ani.
Art. 7
Ajutorul pentru ocuparea fortei de munca
Ajutorul acordat pentru crearea de locuri de munca, pentru angajarea de
persoane dezavantajate sau cu handicap ori pentru acoperirea costurilor
suplimentare pentru angajarea de personal dezavantajat sau cu handicap, in
intreprinderile care au ca obiect de activitate constructiile, reparatiile ori
conversiile de nave, poate fi considerat ca fiind compatibil cu un mediu
concurential normal, daca indeplineste regulile substantiale stipulate in
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de munca, elaborat
in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pus in aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 166/2003, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 738 din 22 octombrie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8
Creditele de export
Ajutorul de stat pentru constructia de nave, care imbraca forma de
facilitati de credite suportate de stat, acordate proprietarilor romani sau
straini ai santierelor navale ori tertilor pentru constructia sau conversia de
nave, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal, daca
indeplineste termenii Acordului OECD privind Instructiunile pentru creditele de
export sprijinite in mod oficial, respectiv Intelegerea sectoriala privind
creditele de export pentru nave.
Art. 9
Ajutorul pentru dezvoltare
(1) Ajutorul legat de constructia si conversia de nave poate fi considerat
compatibil cu un mediu concurential normal daca indeplineste termenii prevazuti
in acest scop de Acordul OECD privind Instructiunile pentru creditele de export
sprijinite in mod oficial, respectiv Intelegerea sectoriala privind creditele
de export pentru nave, sau orice termeni ulteriori prevazuti intr-un asemenea
acord ori care inlocuiesc acest acord.
(2) Consiliul Concurentei va verifica continutul specific al dezvoltarii
din cadrul ajutorului de stat propus, daca ajutorul este necesar si respecta
prevederile Acordului OECD privind Instructiunile pentru creditele de export
sprijinite in mod oficial, respectiv Intelegerea sectoriala privind creditele
de export pentru nave, sau orice termeni ulteriori prevazuti intr-un asemenea
acord ori care inlocuiesc acest acord. Oferta de asistenta pentru dezvoltare
trebuie sa fie deschisa licitatiilor din partea diferitelor santiere navale. In
masura in care se aplica regulile de achizitie publica din Comunitatea
Europeana, procedurile de licitatie trebuie sa indeplineasca aceste reguli.
Art. 10
Ajutorul regional
Ajutorul regional pentru constructia, repararea sau conversia de nave poate
fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal doar daca indeplineste
urmatoarele conditii:
a) ajutorul trebuie sa fie acordat in scopul imbunatatirii productivitatii
instalatiilor existente sau pentru investitii in retehnologizarea ori
modernizarea santierelor existente, dar care nu sunt legate de restructurarea
financiara a santierelor in cauza;
b) intensitatea ajutorului nu trebuie sa depaseasca 22,5%;
c) ajutorul trebuie sa fie limitat la costurile eligibile, asa cum sunt
acestea definite in Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu
modificarile ulterioare.
Art. 11
Obligatia de notificare
Orice intentie de acordare a unui ajutor nou pentru constructia, repararea
sau conversia de nave, fie sub forma de scheme, fie de ajutor individual,
trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei.
Art. 12
Monitorizarea
Furnizorii si initiatorii de masuri de ajutor de stat pentru constructia de
nave vor inainta Consiliului Concurentei rapoarte anuale pentru toate schemele
de ajutor de stat existente, in conformitate cu regulile stipulate in Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, si in regulamentele
adoptate pentru aplicarea acesteia.
Art. 13
Regula de cumul
(1) Plafoanele stabilite prin prezentul regulament se vor aplica indiferent
daca ajutorul de stat este finantat total sau partial din surse ale statului
ori ale Comunitatii Europene.
(2) Ajutorul autorizat in conformitate cu prezentul regulament nu poate fi
cumulat cu alte forme de ajutor de stat sau cu alte finantari ale Uniunii
Europene, daca prin acest cumul va rezulta o intensitate a ajutorului mai mare
decat cea stabilita de prezentul regulament.
(3) In cazul in care ajutorul de stat are obiective diferite si implica
aceleasi costuri eligibile, se va aplica cel mai favorabil plafon al intensitatii.
Art. 14
Dispozitii finale
(1) Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Prezentul regulament transpune in legislatia romaneasca cadrul legal al
Comisiei Europene privind ajutorul de stat pentru constructii navale, publicat
in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 317 din 30 decembrie 2003.