ORDONANTA
URGENTA Nr. 24 din 5 martie 2008
privind accesul la propriul
dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 182 din 10 martie 2008
In perioada de dictatură comunistă, cuprinsă între 6
martie 1945-22 decembrie 1989, Partidul Comunist Român a exercitat, în special
prin intermediul Securităţii, o permanentă teroare împotriva cetăţenilor ţării,
drepturilor şi libertăţilor lor fundamentale. Aceasta îndreptăţeşte accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, în condiţiile prezentei ordonanţe
de urgenţă. Cunoaşterea istoriei recente constituie o prioritate pentru
societatea românească şi de aceea administrarea şi valorificarea istorică a
arhivelor fostei Securităţi, care cuprind documente relevante cu privire la
acţiunile întreprinse împotriva regimului totalitar comunist, precum şi cu
privire la reprimarea acestor acţiuni, sunt necesare într-o Românie europeană.
Consemnarea publică a acestor abuzuri contribuie la o mai bună înţelegere a
prezentului şi la o proiectare adecvată a viitorului societăţii româneşti.
Cum prin publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, a Deciziei
Curţii Constituţionale nr. 50/2008 s-a arătat că Legea nr. 187/1999 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste în
ansamblul său este neconstituţională şi având în vedere faptul că, potrivit
art. 147 alin. (1) din Constituţie, dispoziţiile declarate neconstituţionale de
către organul de contencios constituţional sunt suspendate de drept pe o durată
de maxim 45 de zile de la data declarării neconstituţionalităţii lor, dată după
care prevederile legii îşi încetează efectele juridice, se impune adoptarea de
urgenţă a unei noi reglementări menite să asigure atât continuarea exercitării
dreptului de acces la propriul dosar cât şi a activităţii de deconspirare a
Securităţii.
Reglementările din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2008 pentru asigurarea continuităţii unor activităţi ale Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii au avut un caracter exclusiv
tranzitoriu, fiind emise ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.
51/2008, însă ele nu pot suplini totalitatea normelor necesare acţiunii de deconspirare
a Securităţii, care a vizat îngrădirea şi chiar suprimarea unor drepturi şi
libertăţi fundamentale ale omului.
Consecinţele nereglementării în ansamblu a acestei
problematici în termenul de 45 de zile ar fi extrem de grave, de la
dezincriminarea, prin efectul legii, a infracţiunilor cuprinse în actul
normativ - şi care sunt în prezent suspendate - la menţinerea unei naturi
juridice neclare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
în sistemul instituţiilor publice şi până la încetarea, pentru o perioadă
nedeterminată, a procesului de consemnare publică a acţiunilor întreprinse
împotriva regimului totalitar comunist, precum şi a reprimărilor acestor
acţiuni. Este necesară, prin urmare, o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă, lipsită
de atribuţii jurisdicţionale, ale cărui acte privind accesul la dosar şi
deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată, şi
o continuare, într-un mecanism nou, a procesului de devoalare a activităţilor
exercitate de regimul comunist.
In temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Orice
cetăţean român sau cetăţean străin care după 1945 a avut cetăţenie română,
precum şi orice cetăţean al unei ţări membre a Organizaţiei Tratatului
Atlanticului de Nord sau al unui stat membru al Uniunii Europene au dreptul de
acces la propriul dosar întocmit de Securitate, precum şi la alte documente şi
informaţii care privesc propria persoană, potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă şi în conformitate cu prevederile legii privind protejarea
informaţiilor care privesc siguranţa naţională. Acest drept se exercită la
cerere şi constă în studierea nemijlocită a dosarului şi eliberarea de copii de
pe actele dosarului şi de pe alte înscrisuri care privesc propria persoană.
(2) Accesul vizează toate
tipurile de informaţii culese de Securitate, precum şi de alte instituţii care
sprijineau activitatea Securităţii, prin acţiuni conexe sau prin emiterea de
acte, dispoziţii sau alte tipuri de înscrisuri.
(3) Persoana îndreptăţită, potrivit prevederilor alin.
(1), poate solicita Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
exercitarea dreptului de acces la propriul dosar.
(4) In termen de 30 de zile de
la primirea cererii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
înştiinţează Petentul cu privire la demersurile efectuate pentru asigurarea
exercitării dreptului de acces la propriul dosar.
(5) In răspunsul comunicat petentului se precizează
dacă în evidenţele informatizate ale Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, precum şi în cele ale celorlalte instituţii deţinătoare
ale arhivelor Securităţii se regăsesc menţiuni referitoare la
existenţa/inexistenţa unor documente întocmite de structurile aparatului represiv comunist, care se
referă la persoana petentului; data şi locul unde pot fi consultate
documentele, precum şi date despre existenţa anterioară a documentelor, în
cazul în care acestea nu s-au păstrat.
(6) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (2) este
permis în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, indiferent de suportul pe
care se află acestea, precum hârtie, microfilm, dischetă, bandă audio sau
video.
(7) Persoana, subiect al unui dosar din care rezultă că a fost urmărită de Securitate, are dreptul,
la cerere, să afle identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor
acesteia, care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, şi poate
solicita verificarea calităţii de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau
subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. Procedura este
aceeaşi şi pentru lucrătorii Securităţii identificaţi în urma verificărilor din
oficiu, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(8) De drepturile prevăzute la
alin. (1)-(7) beneficiază soţul supravieţuitor şi rudele până la gradul al
patrulea inclusiv ale persoanei decedate ori moştenitorii săi testamentari. De
aceste drepturi beneficiază în primul rând soţul supravieţuitor şi după aceea
rudele în ordinea proximităţii legăturii de rudenie. In cazul rudelor de
acelaşi grad, au acces la dosar toţi în mod egal, iar în cazul publicării
dosarului sau elementelor din dosar, este nevoie de consimţământul tuturor.
(9) Exercitarea drepturilor prevăzute la alin. (1)-(3), (6) şi (7) se face personal sau prin
reprezentant cu procură specială şi autentică.
(10) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii eliberează petentului îndreptăţit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate tipurile de
informaţii strânse de structurile de represiune ale regimului totalitar
comunist, indiferent de suportul pe care se află acestea.
(11) Copiile de pe acele
înscrisuri al căror conţinut poate afecta o terţă persoană se eliberează cu
anonimizarea informaţiilor referitoare la respectiva persoană fizică, în
special a celor prin care persoana poate fi identificată, direct sau indirect,
precum cele referitoare la un număr de identificare ori la unul sau la mai
mulţi factori specifici identităţii sale fizice.
(12) Pentru eliberarea copiei,
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii percepe o taxă, care
se constituie venit la bugetul de stat.
(13) In situaţia în care sunt identificate înscrisuri
originale sau obiecte personale reţinute de Securitate sau de către alte
structuri ale regimului totalitar comunist în urma unor acţiuni de represiune,
acestea se restituie, la cerere, titularului dreptului de acces, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă. In termen de 60 de zile de la înregistrarea
cererii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii va proceda
la restituirea înscrisului original, la dosar păstrându-se o fotocopie conformă
cu originalul. In cazul restituirii, predarea-primirea se va consemna într-un
proces-verbal, întocmit în două exemplare originale. Procesul-verbal se
arhivează în locul înscrisului sau obiectului restituit.
Art. 2. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) lucrător al Securităţii - orice persoană care, având calitatea de ofiţer sau de subofiţer
al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate, inclusiv
ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat activităţi prin care a
suprimat sau îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale omului, în scopul
susţinerii puterii totalitar comuniste;
b) colaborator al
Securităţii - persoana care a furnizat informaţii,
indiferent sub ce formă, precum note şi rapoarte scrise, relatări verbale
consemnate de lucrătorii Securităţii, prin care se denunţau activităţile sau
atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrădirea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Persoana care a furnizat
informaţii cuprinse în declaraţii, procesele-verbale de interogatoriu sau de
confruntare, date în timpul anchetei şi procesului, în stare de libertate, de
reţinere ori de arest, pentru motive politice privind cauza pentru care a fost
fie cercetată, fie judecată şi condamnată, nu este considerată colaborator al
Securităţii, potrivit prezentei definiţii, iar actele şi documentele care
consemnau aceste informaţii sunt considerate parte a propriului dosar.
Persoanele care, la data colaborării cu Securitatea, nu împliniseră 16 ani nu
sunt avute în vedere de prezenta definiţie;
c) asimilaţi colaboratorilor
- persoanele care, având competenţe decizionale,
juridice ori politice, au luat decizii, la nivel central sau local, cu privire
la activităţile Securităţii ori cu privire la activitatea altor structuri de
represiune ale regimului totalitar comunist, care au vizat îngrădirea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
d) terţă persoană - orice persoană, alta decât cea care face obiectul verificării sau
care este titular al dreptului de acces la documentele întocmite de Securitate.
Nu se consideră terţi lucrătorii Securităţii şi colaboratorii acesteia care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului;
e) propriul dosar- orice
material întocmit de Securitate şi de către alte structuri de represiune ale
regimului totalitar comunist, indiferent de suport, despre persoana
îndreptăţită la acces sau despre alte persoane, în condiţiile prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 3. - Pentru a asigura dreptul de acces la
informaţii de interes public, orice cetăţean român, cu domiciliul în ţară sau
în străinătate, precum şi presa scrisă şi audiovizuală, partidele politice, organizaţiile neguvernamentale
legal constituite, autorităţile şi instituţiile publice au dreptul de a fi
informate, la cerere, în legătură cu calitatea de lucrător al Securităţii sau
de colaborator al acesteia, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, a candidaţilor
la alegerile prezidenţiale, generale, locale şi pentru Parlamentul European,
precum şi a persoanelor care ocupă următoarele demnităţi sau funcţii:
a) Preşedintele României;
b) deputat sau senator în Parlamentul României, membru
în Parlamentul European;
c) membru al Guvernului,
secretar de stat, subsecretar de stat, secretar general, secretar general
adjunct din Guvern şi din ministere, director în minister şi asimilaţi ai
acestor funcţii, Comisar European;
d) secretarii generali şi
secretarii generali adjuncţi ai Camerelor Parlamentului, directorii
departamentelor celor două Camere, consilierii prezidenţiali şi de stat;
e) prefecţii, subprefecţii,
secretarii generali ai consiliilor judeţene, secretarul general al Consiliului
General al Municipiului Bucureşti;
f) directori în prefectură,
conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, organizate la nivel
local;
g) primarii, viceprimarii,
consilierii judeţeni, consilierii în Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, consilierii locali;
h) directorul şi adjuncţii săi, conducătorii
structurilor centrale şi judeţene de la Serviciul Român de Informaţii,
directorul, adjuncţii săi şi conducătorii structurilor centrale de la Serviciul
de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale şi Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie
Internă din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
i) personalul diplomatic şi consular;
j) Avocatul Poporului şi adjuncţii acestuia;
k) membrii în Consiliul Naţional al Audiovizualului;
l) judecătorii şi
magistraţii-asistenţi de la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea
Constituţională, procurorii de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie, inclusiv cei din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie,
judecătorii, procurorii şi prim-grefierii de la instanţele şi parchetele civile
şi militare, avocaţii şi notarii publici;
m) personalul cu funcţii de conducere, cu excepţia
celui prevăzut la lit. c), din Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi ceilalţi ofiţeri şi subofiţeri/agenţi din Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative;
n) preşedintele, vicepreşedinţii şi consilierii de
conturi din cadrul Curţii de Conturi; persoanele cu funcţii de conducere, la
nivel naţional şi judeţean, în Garda Financiară şi în organele vamale;
o) preşedintele şi preşedintele de secţie la Consiliul
Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, persoanele cu funcţii de conducere
din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi din Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici, preşedinţii şi membrii Consiliului
Concurenţei, ai Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, ai Institutului
Naţional de Statistică şi ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară;
p) membru în consiliile de administraţie ale
societăţilor publice de radio şi de televiziune, acţionar, administrator,
director, redactor-şef, redactor în serviciile publice ori private de
televiziune, radio sau presa scrisă, analiştii politici şi asimilaţii acestora;
q) guvernatorul Băncii Naţionale a României,
preşedinte, vicepreşedinte de bancă şi membrii consiliului de administraţie din
sectorul bancar;
r) membru, membru corespondent, membru de onoare sau
secretar al Academiei Române;
s) rectorul, prorectorul, secretarul ştiinţific al
senatului universitar, decanul, prodecanul, secretarul ştiinţific de facultate
şi şefii de catedră din instituţiile de învăţământ superior de stat şi private;
ş) inspector general sau adjunct, inspector de
specialitate al inspectoratului şcolar judeţean, director de liceu ori de grup
şcolar, precum şi director în instituţiile de cultură, la nivel naţional,
judeţean, municipal şi local;
t) preşedinte, vicepreşedinte, secretar general şi
ceilalţi membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la
nivel naţional, judeţean şi local, sau ai unei organizaţii neguvernamentale şi
asimilaţii acestor funcţii;
ţ) personalul militar şi civil cu funcţii de conducere,
cu excepţia celui prevăzut la lit. c), din Ministerul Apărării şi din statele
majore ale categoriilor de forţe ale armatei, conform nomenclatoarelor de
funcţii, precum şi comandanţii de unităţi sau echivalente;
u) ierarhii şi şefii cultelor religioase recunoscute de
lege, până la nivel de preot inclusiv, precum şi asimilaţii lor de la parohiile
din ţară şi din străinătate;
v) preşedinte, vicepreşedinte
şi secretar general de organizaţii patronale şi sindicale reprezentative la
nivel naţional şi asimilaţii acestor funcţii, precum şi ceilalţi membri ai
conducerilor executive respective;
w) director al direcţiei de poştă şi telecomunicaţii,
şefi de serviciu de poştă şi de telecomunicaţii, şefi de centrală telefonică;
x) persoanele cu funcţie de conducere din direcţiile
sanitare judeţene, din direcţiile judeţene de sănătate publică şi a
municipiului Bucureşti, din Colegiul Medicilor din România, din casele de
asigurări de sănătate, directorii de spitale, precum şi medicii psihiatri,
anatomo-patologi şi legişti;
y) persoanele cu funcţii de conducere, inclusiv membru
al consiliului de administraţie în regii autonome, companii şi societăţi
naţionale, societăţi comerciale având ca obiect activităţi de interes public sau
strategic, precum şi membrii conducerii fundaţiilor, asociaţiilor şi filialelor
care activează pe teritoriul României, inclusiv fondatorii acestora;
z) persoanele care deţin titlul
de revoluţionar sau de luptător cu merite deosebite în Revoluţia din decembrie
1989.
CAPITOLUL II
Proceduri privind accesul la dosar şi deconspirarea Securităţii
SECŢIUNEA 1
Procedura de verificare a persoanelor care
candidează la funcţia de Preşedinte al României
Art. 4. - (1) Persoanele care candidează pentru funcţia
de Preşedinte al României vor face o declaraţie publică pe propria răspundere,
conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
ordonanţă de urgenţă, în sensul că au avut sau nu calitatea de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia. Declaraţiile pe propria răspundere
se depun la Biroul Electoral Central, care, în termen de 24 de ore de la
înregistrare, le înaintează Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii.
(2) In acest caz, verificarea de către Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii a existenţei documentelor şi
informaţiilor privind calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia a candidaţilor se face din oficiu, în termen de 7 zile de la
primirea declaraţiei pe propria răspundere, potrivit procedurii din prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(3) Nota de constatare sau
adeverinţa emisă de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii potrivit art. 8, respectiv art. 9, se comunică prin scrisoare
recomandată cu confirmare de
primire, în 48 de ore de la emitere, candidatului verificat. Adeverinţa emisă
potrivit art. 8 alin. (1) lit. b) sau art. 9 se publică de îndată pe pagina de
internet a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
(4) Acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva
adeverinţei prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi art. 9 se introduce în cel
mult 48 de ore de la aprobarea notei de constatare, respectiv de la publicarea
pe internet a adeverinţei, la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Aceasta se pronunţă în 48 de ore.
Hotărârea instanţei se atacă cu recurs în 24 de ore, recursul soluţionându-se
în 48 de ore de Completul de 9 judecători al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie. Hotărârea instanţei, rămasă irevocabilă, se publică de îndată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de verificare a persoanelor care candidează
sau ocupă unele funcţii ori demnităţi publice
Art. 5. - (1) Persoanele care candidează, au fost alese
sau au fost numite în una dintre demnităţile ori funcţiile prevăzute la art. 3
lit. b)-h), cu excepţia celor care la data de 22 decembrie 1989 nu împliniseră
vârsta de 16 ani, vor face o declaraţie publică pe propria răspundere, conform
modelului prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă, în sensul că au
avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia. Verificarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia se face din oficiu pentru persoanele care au candidat, au fost
alese sau numite în demnităţile ori în funcţiile prevăzute la art. 3 lit.
b)-h), inclusiv pentru cele aflate în exerciţiul respectivelor demnităţi ori
funcţii la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1) se va depune la
şeful instituţiei care numeşte sau la instituţia care validează alegerea ori la
alte persoane sau instituţii, după cum urmează:
a) deputaţii şi senatorii,
precum şi secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai Camerelor
Parlamentului, directorii departamentelor celor două Camere - la preşedintele
Camerei Deputaţilor, respectiv al Senatului României;
b) membrii Parlamentului European - la Biroul Electoral
Central;
c) Comisarul European, membrii Guvernului, secretarii de
stat, subsecretarii de stat, secretarul general, secretarii
generali adjuncţi din Guvern şi din ministere, consilierii de stat şi personali
ai primului-ministru, prefecţii şi subprefecţii, directorii generali şi
directorii din Cancelaria Primului-Ministru, din Secretariatul General al
Guvernului, precum şi directorii generali şi directorii din ministere şi
asimilaţii acestor funcţii - la Cancelaria Primului-ministru;
d) consilierii prezidenţiali şi
de stat din Administraţia Prezidenţială - la Preşedintele României;
e) directorul în prefectură,
conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, organizate la nivel
local - la prefect;
f) consilierul judeţean,
consilierul în cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, secretarul
general al consiliului judeţean şi al Consiliului General al Municipiului
Bucureşti - la preşedintele consiliului judeţean, respectiv primarul general al
Municipiului Bucureşti;
g) primarul, viceprimarul,
consilierul municipal şi local - la primar;
h) directorul şi adjuncţii săi,
conducătorii structurilor centrale şi judeţene de la Serviciul Român de
Informaţii, directorul, adjuncţii săi şi conducătorii structurilor centrale de
la Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul
de Telecomunicaţii Speciale şi Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative - la şeful instituţiei din care fac parte
aceştia.
(3) Candidaţii la funcţiile prevăzute la art. 3 lit. b)
şi e) depun declaraţiile la biroul electoral competent, în aceeaşi zi cu
depunerea candidaturii.
(4) Autorităţile la care se depun declaraţiile sunt
obligate să trimită Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau numirii în
funcţie, lista persoanelor care îndeplinesc funcţiile prevăzute la art. 3 lit.
b)-h), însoţită de declaraţiile pe propria răspundere. Lista trebuie să
cuprindă următoarele date:
a) numele şi prenumele,
inclusiv numele anterioare, acolo unde este cazul, precum şi data şi locul
naşterii;
b) numele şi prenumele tatălui, numele şi prenumele
mamei;
c) locul de muncă şi funcţia pe care o ocupă;
d) domiciliul din actul de identitate.
(5) Verificările se fac în
ordinea stabilită la art. 3, respectându-se procedurile prevăzute în prezenta
ordonanţă de urgenţă. Se verifică cu prioritate persoanele care candidează,
sunt alese sau numite în demnităţi sau funcţii la nivel naţional.
(6) Persoanele care depun declaraţia pe propria
răspundere sunt exonerate de obligaţia asigurării protecţiei informaţiilor
secrete de stat sau secrete de serviciu, în cadrul procedurilor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă, cu privire la calitatea de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii procedurale comune
Art. 6. - (1) Direcţia de specialitate din cadrul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca urmare a
sesizării din oficiu a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii sau la solicitarea persoanei îndreptăţite, desfăşoară activităţi
specifice administrative de verificare a documentelor şi informaţiilor deţinute
în legătură cu o anumită persoană în arhiva Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, precum şi la instituţii care mai deţin
documente create de Securitate.
(2) Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor,
la cererea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, pune la
dispoziţia acestuia toate informaţiile necesare în termen de 30 de zile de la
primirea solicitării.
Art. 7. - (1) In baza verificărilor prevăzute la art. 6
alin. (1), direcţia de specialitate întocmeşte o notă de constatare cu privire
la calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia pentru
persoana care a făcut obiectul verificării.
(2) Nota de constatare se
înaintează Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, însoţită de întreaga documentaţie care a stat la baza întocmirii
ei, precum şi de avizul Direcţiei juridice din cadrul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
(3) Nota de constatare va
cuprinde: numele, prenumele, numele conspirativ, acolo unde există, ale
persoanei verificate, perioada activităţii în cadrul Securităţii sau a
colaborării cu aceasta, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi
lista documentelor pe baza cărora a fost emisă.
Art. 8. - Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii va lua în discuţie nota de constatare şi, după
caz:
a) aprobă nota de constatare şi
dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii
de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia;
b) infirmă nota de constatare
şi dispune Direcţiei juridice eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte că
persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii sau de
colaborator al acesteia.
Art. 9. -In cazul în care din nota de constatare
rezultă că nu există date sau documente privind calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia pentru persoana care a făcut obiectul verificării, Colegiul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii dispune eliberarea
unei adeverinţe în acest sens.
Art. 10. - (1) Notele de constatare şi adeverinţele
emise de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
se comunică persoanelor verificate, precum şi persoanelor care au solicitat
verificarea, în cazul verificării la cerere, prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire.
(2) Adeverinţele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)
şi art. 9 se publică de îndată pe pagina de internet a Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi pot fi contestate în faţa instanţei
de contencios administrativ de către orice persoană interesată, în termen de 30 de zile de la publicarea lor.
Art. 11. - (1) Acţiunea în constatarea calităţii de
lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia se introduce la secţia
de contencios administrativ a Tribunalului Bucureşti, fiind scutită de taxă de
timbru.
(2) Hotărârea tribunalului
poate fi atacată cu recurs, în condiţiile legii.
(3) La dosarul cauzei se depun
copii certificate de pe documentele aflate în arhiva Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, documentele originale putând fi
consultate la arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii.
Art. 12. - (1) Hotărârea judecătorească irevocabilă se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se pune la
dispoziţia mijloacelor de informare în masă de către Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii.
(2) Publicarea se face cu respectarea
confidenţialităţii informaţiilor privind terţele persoane.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
SECŢIUNEA 1
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii şi Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
Art. 13. - (1) Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii este autoritate administrativă autonomă cu personalitate
juridică, instituţie publică finanţată integral de la bugetul de stat, aflată
sub controlul Parlamentului. Anual sau la cererea Parlamentului, Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii prezintă rapoarte.
(2) Sediul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii este în municipiul Bucureşti.
(3) Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii funcţionează la nivel naţional, ca structură
unică.
(4) Bugetul Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se aprobă în condiţiile
legislaţiei privind finanţele publice.
Art. 14. - Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii exercită următoarele atribuţii principale:
a) asigură exercitarea
dreptului de acces la propriul dosar, constând în studierea nemijlocită a
dosarului, eliberarea de copii ale actelor dosarului şi ale altor înscrisuri
care privesc propria persoană;
b) comunică, la cererea persoanelor îndreptăţite,
identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia, care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului, în condiţiile art. 1 alin.
(7);
c) transmite, în vederea
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, hotărârile
judecătoreşti irevocabile;
d) asigură exercitarea
dreptului de acces la informaţiile de interes public cetăţenilor români cu
domiciliul în ţară şi în străinătate, precum şi presei scrise şi audiovizuale,
partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite,
autorităţilor şi instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) dă publicităţii informaţiile
şi documentele cu privire la activitatea, structura şi componenţa Securităţii,
care atestă implicarea Securităţii şi a altor structuri politice şi represive
ale regimului totalitar comunist în săvârşirea unor fapte împotriva vieţii,
integrităţii fizice sau psihice, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului, precum şi a unor acte de trădare a intereselor naţionale, cu
respectarea legislaţiei privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa
naţională;
f) organizează şi desfăşoară activităţi
formativ-educative şi sprijină cercetările, prin conferinţe şi expoziţii, în
vederea consemnării istorice a activităţilor represive ale regimului comunist,
precum şi editarea de studii ştiinţifice şi documentare;
g) dă publicităţii documente cu privire la cazurile
neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legătură cu activitatea
Securităţii şi sesizează organele de cercetare penală, dacă este cazul;
h) pune la dispoziţia cercetătorilor acreditaţi de
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii documente
şi informaţii complete cu privire la structura, componenţa, metodele şi
activităţile Securităţii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
i) pune la dispoziţia Comisiei pentru constatarea
calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă din cadrul Ministerului
Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele
existente în arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999
privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor
condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor
împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative
abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu
arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, cu
modificările şi completările ulterioare;
j) pune la dispoziţia persoanelor interesate copii
certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, care fac obiectul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2000 privind decoraţia „Crucea
Comemorativă a Rezistenţei Anticomuniste", aprobată cu modificări prin
Legea nr. 767/2001, în vederea acordării decoraţiei „Crucea Comemorativă a
Rezistenţei Anticomuniste".
Art. 15. - (1) In vederea îndeplinirii atribuţiilor
publice care îi revin, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii se poate adresa oricăror instituţii publice sau entităţi private
autorităţi şi persoane, solicitându-le informaţii, documente sau acte în
legătură cu domeniul său de activitate.
(2) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii poate utiliza şi alte categorii de surse, precum arhive străine sau
mărturiile unor cetăţeni străini.
Art. 16. - Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii este condus de un Colegiu, care îşi constituie aparatul
propriu. Structura organizatorică a aparatului propriu, înfiinţarea şi
desfiinţarea unor compartimente din structura acestuia se aprobă de către
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Art. 17. - (1) Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii este compus din 11 membri.
(2) Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii sunt numiţi de Parlament, după cum urmează:
a) un membru, reprezentant al
societăţii civile, propus de Preşedintele României, pe baza consultării cu
organizaţii neguvernamentale;
b) un membru, reprezentant al
societăţii civile, propus de primul-ministru, pe baza consultării cu
organizaţii neguvernamentale;
c) 9 membri, la propunerea grupurilor parlamentare,
potrivit configuraţiei politice a celor două Camere.
(3) Pe baza raportului comun,
întocmit de comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în şedinţă
comună, membrii Colegiului sunt numiţi pentru un mandat de 6 ani, cu
respectarea procedurilor de numire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Propunerile nominale pentru Colegiul Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se depun la birourile
permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului de către Administraţia
Prezidenţială, Cancelaria Primului-Ministru, liderii grupurilor parlamentare,
în limita numărului de locuri stabilit potrivit alin. (1) şi (2), cu cel puţin
60 de zile înaintea expirării mandatului membrilor Colegiului Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, care le trimit comisiilor
juridice. Propunerile sunt însoţite de: curriculum vitae, copii de pe fişele cu
privire la antecedentele penale, declaraţiile pe propria răspundere ale
candidaţilor în sensul că nu au avut calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia.
(5) Comisiile juridice ale
Camerei Deputaţilor şi Senatului audiază în şedinţă comună şi verifică
îndeplinirea condiţiilor impuse candidaţilor prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, candidaturile fiind avizate individual. Raportul comun cuprinzând
rezultatul audierilor se înaintează birourilor permanente ale celor două Camere
în termen de 10 zile calendaristice de la primirea listelor cuprinzând
candidaţii.
(6) Candidaţii care nu
îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă sunt
înlocuiţi, la cererea comisiilor juridice ale celor două Camere, după caz, de
Preşedinte, prim-ministru sau grupurile parlamentare care i-au propus. Noile
propuneri se înaintează în termen de 5 zile de la comunicarea făcută de
birourile permanente ale celor două Camere, după caz, Preşedintelui,
primului-ministru şi grupurilor parlamentare care i-au propus. Locurile rămase
vacante ca urmare a nedepunerii propunerilor de candidaţi în termenul de 5 zile
se redistribuie între grupurile parlamentare, potrivit
alin. (2) lit. c).
(7) Camera Deputaţilor şi
Senatul, întrunite în şedinţă comună, pe baza raportului comun al comisiilor
juridice, se pronunţă prin vot asupra listei cuprinzând candidaţii pentru
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, în cel
mult 10 zile calendaristice de la data depunerii raportului comisiilor
juridice. Votul se exprimă prin apel nominal.
(8) Colegiul Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii îşi alege, în termen de 5 zile
de la numire, un birou de coordonare dintre membrii săi, compus dintr-un preşedinte,
un vicepreşedinte şi un secretar. Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii lucrează în prezenţa a cel puţin două treimi
din numărul membrilor şi avizează notele de constatare cu majoritatea voturilor
membrilor prezenţi. Dezbaterile Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii sunt publice, cu excepţia situaţiilor în care
se decide cu minimum 6 voturi ca şedinţa să fie secretă. Colegiul funcţionează
pe principiul egalităţii membrilor săi.
(9) In cazul absenţei nemotivate la mai mult de 3
şedinţe consecutive a unuia dintre membrii Colegiului Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii sau la mai mult de o treime din
şedinţele desfăşurate într-un an, preşedintele Colegiului este obligat să sesizeze de îndată birourile permanente
ale celor două Camere ale Parlamentului, care, în termen de 30 de zile de la
sesizare, iniţiază procedura de înlocuire a acestuia. Procedura de înlocuire
urmează prevederile alin. (2)-(6).
(10) Serviciul Român de
Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Apărării, Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Justiţiei şi Ministerul
Public au obligaţia de a pune la dispoziţie comisiilor juridice ale Camerei
Deputaţilor şi Senatului materialele solicitate cu privire la persoana
candidaţilor Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii.
(11) Din Colegiul Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii nu pot face parte lucrătorii
Securităţii sau colaboratorii acesteia, cei ai altor structuri informative
interne şi străine şi ai organizaţiilor ce au desfăşurat şi desfăşoară
activităţi care contravin drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
De asemenea, nu pot face parte din Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii persoanele care au antecedente penale. Pe
perioada mandatului, membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii nu pot face parte din partide politice şi sunt obligaţi să
respecte jurământul depus.
(12) La învestirea în funcţie
membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
depun următorul jurământ în faţa Parlamentului:
„Jur să respect Constituţia şi legile ţării, drepturile
şi libertăţile fundamentale ale omului, să îmi îndeplinesc cu
conştiinciozitate, onoare şi fără părtinire îndatoririle ce îmi revin în
calitate de membru al Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii.
Jur să păstrez secretul informaţiilor care privesc
securitatea naţională, atât pe perioada exercitării mandatului, cât şi după
încetarea acestuia. Aşa să îmi ajute Dumnezeu!"
(13) Formula religioasă de
încheiere a jurământului va respecta libertatea
convingerilor religioase.
Art. 18. - (1) In cazul în care, ulterior alegerii
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, se
constată că unul dintre membrii acestuia nu îndeplineşte condiţiile prevăzute
în prezenta ordonanţă de urgenţă, se procedează la revocarea mandatului şi la o
nouă alegere. Verificarea îndeplinirii condiţiilor se face la cererea oricărei
persoane, potrivit procedurii prevăzute la art. 17 alin. 6.
(2) Revocarea se dispune numai pentru cazurile prevăzute la art. 17 alin. (9) sau (11) si se face
potrivit procedurii prevăzute la art. 17 alin. (6) şi (7).
Art. 19. - (1) Biroul de coordonare al Colegiului
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii conduce activitatea
curentă a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
informând membrii Colegiului despre măsurile luate.
(2) Preşedintele Colegiului
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii este ordonator
principal de credite. In exercitarea atribuţiilor sale administrative interne,
preşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii emite ordine.
(3) Preşedintele convoacă şi
conduce şedinţele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii. In absenţa preşedintelui, atribuţiile sale se exercită de drept de
către vicepreşedinte.
Art. 20. - Preşedintele reprezintă şi angajează
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii în raporturile cu
celelalte autorităţi publice şi organizaţii din ţară, precum şi în relaţiile
internaţionale, în baza mandatului stabilit de Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Art. 21. - (1) Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii răspunde pentru măsurile
întreprinse. Fiecare membru al Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
este răspunzător pentru propria activitate.
(2) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii în întregul său şi fiecare dintre membrii săi răspund în
faţa Parlamentului României pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor ce le
revin.
Art. 22. - Pentru membrii Colegiului Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii activitatea în cadrul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se consideră
vechime în specialitate.
Art. 23. - (1) Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii se întruneşte în plen cel puţin de două ori pe
săptămână, la convocarea preşedintelui sau la cererea a cel puţin 4 membri ai
săi. Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
lucrează în prezenţa a cel puţin 8 membri.
(2) Actele Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii se adoptă prin majoritate simplă. Votul este
nominal şi public, cu excepţia votului privind alegerea Biroului de coordonare.
Art. 24. - Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii are următoarele atribuţii:
a) primeşte în gestiune toate
documentele referitoare la exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă, cu excepţia celor care privesc securitatea naţională.
Stabilirea în concret a dosarelor şi a celorlalte materiale arhivistice care
privesc securitatea naţională se va face de comun acord de către comisii mixte
paritare, alcătuite de membrii ai Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, împreună cu conducerea instituţiilor
deţinătoare. In caz de divergenţă, hotărârea va fi adoptată de Consiliul Suprem
de Apărare a Ţării. Dosarele şi celelalte materiale arhivistice, stabilite ca
privind securitatea naţională şi care nu au făcut obiectul preluării, vor fi
studiate în comisii mixte paritare, cu respectarea Legii nr. 182/2002 privind
protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare.
Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
din comisia mixtă, care au studiat respectivele dosare, pot cere declasificarea
acestora, solicitare ce va fi soluţionată de o comisie formată din preşedintele
sau vicepreşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii ori împuterniciţii acestora, directorul sau directorul adjunct al
serviciului de informaţii deţinător al dosarelor, preşedintele comisiei
parlamentare de resort, consilierul prezidenţial pe probleme de securitate
naţională şi consilierul primului-ministru pe probleme de securitate naţională,
In caz de divergenţă, hotărârea va fi adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a
Ţării.
b) confirmă, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă, înştiinţările ce urmează a fi comunicate
persoanelor verificate;
c) adoptă, prin hotărâre,
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii;
d) aprobă sau infirmă note de constatare şi emite adeverinţe,
în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
e) coordonează activităţile
educaţionale şi de cercetare desfăşurate de Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii;
f) acreditează cercetători,
cărora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la
structura, componenţa, metodele şi activităţile Securităţii, în scopul
stabilirii adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste;
g) asigură colaborarea şi cooperarea ştiinţifică între
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi instituţiile
similare din Europa Centrală şi de Est, precum şi cu orice alte instituţii
interesate în cercetarea activităţilor represive ale regimului comunist.
SECŢIUNEA a 2-a
Personalul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii
Art. 25. - (1) Personalul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii este alcătuit din funcţionari publici şi
personal contractual, care se supun prevederilor legale care le reglementează
activitatea.
(2) Din Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii nu pot face parte lucrătorii Securităţii
sau colaboratorii acesteia, astfel cum sunt definiţi prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, cei ai altor servicii de informaţii străine, ai altor structuri
informative interne şi străine şi ai altor organizaţii care au desfăşurat sau
desfăşoară activităţi ce contravin drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului.
(3) De asemenea, nu pot face
parte din Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii persoanele
care au suferit condamnări pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacă au
fost amnistiate.
Art. 26. - Numirea personalului Consiliului Naţional
pentru StudiereaArhivelor Securităţii se face prin ordin al preşedintelui
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Art. 27. - Membrii Colegiului Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi personalul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii sunt obligaţi să respecte normele de
confidenţialitate privind problemele de serviciu şi după pierderea calităţii de
membru sau de angajat.
CAPITOLUL IV
Deconspirarea Securităţii prin cercetarea
ştiinţifică şi
valorificarea patrimoniului arhivistic
Art. 28. - (1) In scopul
stabilirii adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii acreditează
cercetători, inclusiv din cadrul Consiliului Naţional pentru StudiereaArhivelor
Securităţii, cărora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu
privire la structura, metodele şi activităţile Securităţii.
(2) Cercetătorii acreditaţi pot solicita accesul la
documentele şi informaţiile din arhiva fostei Securităţi, pe baza unei cereri
în care se menţionează caracterul cercetării - studiu istoric, politologic,
psihologic, sociologic -, precum şi forma de valorificare - carte, articol,
conferinţă, temă de cercetare.
(3) Cercetătorii acreditaţi au
obligaţia să respecte şi să ocrotească viaţa intimă, familială şi privată a
persoanelor menţionate în documentele consultate.
(4) Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii este obligat să pună la dispoziţia
cercetătorilor acreditaţi, în termen de 30 de zile de la data solicitării,
documentele şi informaţiile cu privire la tema de cercetare menţionată.
(5) Cercetătorii care au consultat documente din arhiva
fostei Securităţi pot solicita copii după acestea. Eliberarea copiilor se face
în termen de 60 de zile de la data solicitării.
Art. 29. - (1) Consiliul Naţional pentru
StudiereaArhivelor Securităţii organizează şi desfăşoară activităţi
formativ-educative privind funcţionarea şi implicarea structurilor represive în
menţinerea regimului totalitar comunist, precum şi pentru conservarea şi
cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de conferinţe,
expoziţii şi programe educative în şcoli, publicarea de studii ştiinţifice,
documente, realizarea de filme documentare.
(2) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii realizează, în colaborare cu instituţii abilitate legal, proiecte
de cercetare şi educaţionale care să vizeze cunoaşterea trecutului României în
perioada 1945-1989.
(3) Veniturile obţinute din eliberarea de copii
potrivit art. 28 precum şi cele realizate prin valorificarea produselor
editoriale şi pe suport audiovideo editate de Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii sau la care acesta a colaborat se constituie
venituri la bugetul de stat.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 30. - (1) Nerespectarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă atrage răspunderea penală, civilă,
administrativă sau disciplinară, după caz.
(2) Furtul, falsificarea, distrugerea ori degradarea
dosarelor, registrelor şi a oricăror documente ale Securităţii se pedepsesc potrivit legii penale, maximul pedepsei majorându-se cu 2
ani.
(3) Eliberarea de documente din dosare sau de copii de
pe astfel de documente ori furnizarea de informaţii din dosare, de către
personalul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, cu nerespectarea atribuţiilor
de serviciu constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni
la 5 ani.
(4) Dacă fapta prevăzută la
alin. (3) este săvârşită de un membru al Colegiului Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 6
ani.
(5) Darea spre publicitate, de
către personalul Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, a unor date sau informaţii din dosare,
neadevărate, de natură să lezeze viaţa privată sau demnitatea unei persoane,
precum şi prezentarea denaturată a datelor sau informaţiilor din dosare, de
către personalul Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, în
scopul de a leza viaţa privată sau demnitatea unei persoane ori în scopul
nedeconspirării, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6
luni la 5 ani.
(6) Dacă fapta prevăzută la
alin. (5) este săvârşită de un membru al Colegiului Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, pedeapsa este închisoarea
de la 6 luni la 6 ani.
(7) Nerespectarea prevederilor
art. 28 alin. (3) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6
luni la 3 ani.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 31. - (1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii continuă să preia
în gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute
de prezenta ordonanţă de urgenţă, precum acte, dosare, registre, înregistrări
foto, video, audio şi informatice, baze de date, inclusiv dosarele de cadre ale
ofiţerilor şi subofiţerilor de Securitate şi ale ofiţerilor acoperiţi,
identificaţi cu activitate prin care au fost suprimate sau îngrădite drepturi
şi libertăţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare
comuniste, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) De la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data preluării, membrii
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, precum
şi alţi funcţionari împuterniciţi de Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii au acces neîngrădit în spaţiile de arhivare la
documentele prevăzute la alin. (1), precum şi la orice copii de pe acestea,
care, în această perioadă, se păstrează şi se studiază la sediile
deţinătorilor.
(3) Serviciul Român de
Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apărării, Ministerul
Afacerilor Externe, Arhivele Naţionale şi orice alte instituţii publice sau
entităţi private care deţin asemenea documente sunt obligate să asigure dreptul
de acces prevăzut la alin. (2) până la predarea documentelor Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
(4) Până la preluarea dosarelor
de cadre solicitate în cazul lucrătorilor Securităţii, identificaţi că au
desfăşurat activităţi prin care au fost suprimate sau îngrădite drepturi şi
libertăţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare
comuniste, la cererea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, instituţiile deţinătoare ale acestora vor pune la dispoziţie, în
termen de 15 zile, datele de identitate, inclusiv numele conspirative, precum
şi funcţiile acestora.
(5) Drepturile şi obligaţiile prevăzute la alin.
(1)-(4) se referă şi la instrumentele de evidenţă, adică indexuri, cartoteci,
registre de evidenţă a reţelei informative, registre privind aprobarea
folosirii membrilor de partid în munca de securitate, registre-inventar ale
arhivelor, procese-verbale de distrugere sau de constatare a dispariţiei
dosarelor, indiferent de suportul lor, precum şi la înregistrările audio şi
video, dischete, hard diskuri, fotografii, filme şi microfilme.
(6) Neîndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la alin. (1)-(5) atrage, după caz, răspunderea penală,
administrativă, civilă sau disciplinară a conducătorilor organelor,
instituţiilor şi persoanelor fizice respective.
Art. 32. - In cazul în care, urmare a preluării
prevăzute la art. 31, rezultă documente şi informaţii noi şi neprocesate cu
privire la calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia
a unei persoane pentru care a fost emisă anterior prezentei ordonanţe de
urgenţă o decizie de neapartenenţă sau de necolaborare cu Securitatea, dacă
persoana face parte din categoriile persoanelor verificate din oficiu,
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii iniţiază şi aplică,
în mod corespunzător, procedura cuprinsă în prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 33. - (1) Verificările aflate în curs de
desfăşurare la Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor continua potrivit
procedurii prevăzute de aceasta.
(2) Actele şi lucrările efectuate în cadrul Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, altele decât cele supuse
reexaminării potrivit prevederilor prezentului capitol, până la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rămân valabile.
Art. 34. - Cauzele aflate pe rolul instanţelor civile
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit
instanţelor de contencios administrativ competente. Acestea, la primul termen
de judecată, verifică dacă părţile stăruie în continuarea judecăţii, iar în caz
afirmativ continuă judecata potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă, examinând cauza sub toate aspectele şi apreciind care acte şi lucrări
efectuate rămân valabile.
Art. 35. - Dispoziţiile art. 45 alin. (2) din Legea nr.
14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 20 alin. (2) şi ale
art. 22 cu referire la anexa nr. 6 din Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996,
cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile documentelor
care fac obiectul activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii. Nicio altă prevedere legală privitoare la regimul documentelor nu
poate fi interpretată astfel încât să împiedice aplicarea prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 36. - Sediul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, precum şi sediul propriei sale arhive beneficiază de
pază permanentă cu titlu gratuit, asigurată de Comandamentul Trupelor de
Jandarmi.
Art. 37. - (1) Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii continuă să funcţioneze în structura organizatorică, cu
patrimoniul şi bugetul existente la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(2) Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii aflaţi în exerciţiu la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă îşi continuă activitatea, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă, până la data expirării mandatului lor.
(3) Personalul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii îşi păstrează toate drepturile
şi obligaţiile rezultate din raporturile de muncă sau de serviciu, după caz,
obţinute până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 38. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2008 pentru asigurarea
continuităţii unor activităţi ale Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, şi Legea
nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice
comuniste, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, cu
modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 39. -In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii adoptă prin hotărâre Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
DECLARAŢIE PE PROPRIA
RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata
........................................................................................................................................................................ ...............,
(numele şi toate prenumele din actul de identitate, precum şi eventualele
nume anterioare)
cetăţean român, fiul/fiica lui(numele şi prenumele
tatălui)
.............................................................................................................................................
şi al/a (numele şi prenumele mamei)
................................................................................,
născut/născută la (ziua, luna,
anul) ...................................................
................................................................... în (locul naşterii: localitatea/judeţul)
...................................................................................................................,
domiciliat/domiciliată în
(domiciliul din actul de identitate)
......................................................................................................................................................,
legitimat/legitimată cu (felul, seria şi numărul actului de identitate)
............................................................................................................................................,
cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu
privire la falsul în declaraţii, după luarea la cunoştinţă a conţinutului
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, declar prin prezenta, pe propria
răspundere, că am fost/nu am fost lucrător al Securităţii sau colaborator al
acesteia, în sensul art. 2 lit. a)-c) din ordonanţa de urgenţă.
De asemenea, am luat cunoştinţă despre prevederile art.
5 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, potrivit cărora: „Persoanele care depun
declaraţia pe propria răspundere sunt exonerate de obligaţia asigurării protecţiei
informaţiilor secrete de stat sau secrete de serviciu".
(Data)
....................................
(Semnătura)
....................................