ORDONANTA
URGENTA Nr. 28 din 18 martie 2009
privind reglementarea unor
masuri de protectie sociala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 25 martie 2009
Luându-se în considerare presiunile şi riscurile
determinate de evoluţiile economice interne şi externe, necesitatea susţinerii
creşterii economice şi a reducerii inflaţiei, se impune adoptarea de măsuri
imediate care să asigure un climat de protecţie socială bazat pe principiul
contribuţiei şi al solidarităţii în promovarea progresului social.
Ţinând cont că acţiunile prevăzute în Pachetul de
măsuri al Guvernului României pentru stimularea creşterii economice şi
protejarea intereselor economice ale populaţiei trebuie realizate cu
celeritate, astfel încât să fie atinse dezideratele propuse, iar măsurile
preconizate se adresează unui grup-ţintă format din persoanele cele mai
afectate de consecinţele imediate ale crizei economice, persoane care si-au
pierdut deja locul de muncă sau care sunt supuse riscului de a şi-l pierde,
având în vedere urgenţa şi necesitatea adaptării
cadrului instituţional în sistem tripartit necesar dezvoltării unui cadru
european al calificărilor deschis şi flexibil, bazat pe transparenţă şi încredere
reciprocă, precum şi urgenţa şi necesitatea asigurării legislaţiei care să
permită dezvoltarea formării iniţiale şi continue în funcţie de cerinţele
pieţei muncii,
ţinând cont de necesitatea îndeplinirii angajamentului
referitor la acordarea statutului de utilitate publică pentru comitetele
sectoriale, prevăzut a se realiza în luna martie în Pachetul de măsuri al
Guvernului României pentru stimularea creşterii economice şi protejarea
intereselor economice ale populaţiei,
întrucât aceste împrejurări vizează interesul public şi
constituie elementele unei situaţii extraordinare, ce nu suferă amânare, se
impune adoptarea de măsuri imediate pentru reglementarea unor măsuri de
protecţie socială.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 39
alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru persoanele care se încadrează în una dintre situaţiile
prevăzute la art. 17 din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, până la data de 31 decembrie 2009, perioada de acordare a
indemnizaţiei de şomaj, stabilită în condiţiile legii, se prelungeşte cu 3
luni.
(2) Pentru şomerii care beneficiază de indemnizaţie de
şomaj la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, perioada de
acordare se prelungeşte cu 3 luni de la data până ia care a fost stabilit
dreptul respectiv.
Art. 2. - (1) Pe durata întreruperii temporare a
activităţii angajatorului prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, dar nu mai mult de
3 luni, angajatorul şi salariaţii sunt scutiţi de la plata contribuţiilor de
asigurări sociale datorate atât de angajatori, cât şi de salariaţii care
beneficiază de indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bază corespunzător
locului de muncă ocupat.
(2) Indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de
minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătite
din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activităţii
angajatorului prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,
cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt incluse în veniturile
salariale şi nu sunt impozabile, pentru o perioadă de cel mult 3 luni în anul
2009, în înţelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prin sintagma contribuţii
de asigurări sociale se înţelege contribuţia de
asigurări sociale, contribuţia de asigurări pentru şomaj, contribuţia de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, contribuţia la fondul
de garantare pentru plata creanţelor salariale, contribuţia pentru asigurări
sociale de sănătate, inclusiv contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de
asigurări sociale de sănătate datorate atât de angajatori, cât şi de salariaţii
care beneficiază de indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bază
corespunzător locului de muncă ocupat.
(4) Pentru perioada prevăzută
la alin. (1) salariaţii îşi păstrează calitatea de asigurat.
(5) Pentru stabilirea şi
calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările
ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe ţară garantat în
plată.
Art. 2. - După articolul 4 din Legea nr. 132/1999 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 27 ianuarie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, se introduc 13 noi articole, articolele 41-413, cu următorul cuprins:
„Art. 41. -
Comitetele sectoriale sunt instituţii de dialog social de utilitate publică, cu
personalitate juridică, organizate în baza prezentei legi la nivelul ramurilor
de activitate definite prin Contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional
în vigoare. La nivelul unei ramuri de activitate se
poate constitui un singur comitet sectorial.
Art. 42. - (1)
Pentru înfiinţarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a
cel puţin două organizaţii, una patronală şi una sindicală, de tip federativ şi
reprezentative la nivelul aceleiaşi ramuri, potrivit legii, pentru care se
înfiinţează respectivul comitet.
(2) Confederaţiile sindicale şi
patronale reprezentative la nivel naţional pot desemna o singură federaţie
nereprezentativă membră, semnatară a contractului colectiv de muncă la nivel de
ramură, pentru a participa la înfiinţarea comitetului sectorial al ramurii
respective.
(3) Din componenţa comitetelor
sectoriale fac parte reprezentanţi ai ministerelor şi ai autorităţilor de
reglementare. De asemenea, mai pot face parte şi reprezentanţi ai asociaţiilor
profesionale din ramura de activitate a comitetului sectorial respectiv.
(4) Pentru dobândirea personalităţii juridice potrivit
prezentei legi, persoana împuternicită în acest scop de către comitetele
sectoriale va depune la Tribunalul Bucureşti următoarele acte:
a) cerere de înscriere a comitetului sectorial;
b) copie de pe sentinţa civilă
de înfiinţare a federaţiei patronale la nivel de ramură, respectiv a federaţiei
sindicale;
c) copie de pe sentinţa civilă
de reprezentativitate valabilă a aceloraşi organizaţii prevăzute la lit. b)
care si-au dobândit reprezentativitatea la nivelul ramurii pentru care se
constituie comitetul sectorial sau dovada afilierii la o confederaţie
sindicală/patronală reprezentativă la nivel naţional, pentru situaţia prevăzută
la alin. (2);
d) acordul de asociere pentru constituirea comitetului
sectorial, în original;
e) statutul comitetului sectorial, semnat de către
constituenţii acestuia, care trebuie să conţină cel puţin următoarele: datele
de identificare ale constituenţilor, denumirea, sediul, acordul de asociere
pentru constituire, durata de funcţionare, structura şi atribuţiile organelor
de conducere, administrare şi control ale comitetului sectorial - modalităţi de
alegere şi revocare, scopul şi obiectivele, drepturile şi obligaţiile membrilor
comitetului sectorial, precum şi dispoziţii legate de divizare, comasare sau
lichidare.
Art. 43. - (1)
Tribunalul Bucureşti, la primirea cererii de înscriere, este obligat ca în
termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea acesteia să examineze şi să se
asigure:
a) dacă s-au depus actele prevăzute la art. 42 alin. (4);
b) dacă acordul de asociere
pentru constituire şi statutul comitetului sectorial sunt conforme prevederilor
legale în vigoare;
c) să nu existe o înregistrare în registrul special
prevăzut la art. 45
a unui alt comitet sectorial în aceeaşi ramură de activitate.
(2) In cazul în care constată
că cerinţele legale pentru constituirea comitetului sectorial nu sunt
îndeplinite, preşedintele completului de judecată o citează în camera de
consiliu pe persoana împuternicită, prevăzută la art. 42 alin. (4), căreia îi solicită, în
scris, remedierea neregulilor constatate, în termen de cel mult 7 zile.
(3) In cazul în care sunt
întrunite cerinţele prevăzute la alin. (1), instanţa va proceda la soluţionarea
cererii în termen de 10 zile, cu citarea persoanei împuternicite.
(4) Instanţa pronunţă o
hotărâre motivată de admitere sau de respingere a cererii.
(5) Hotărârea tribunalului se
comunică semnatarului cererii de înscriere, în termen de cel mult 5 zile de la
pronunţare.
Art. 44. - (1)
Hotărârea tribunalului este supusă numai recursului.
(2) Termenul de recurs este de
15 zile şi curge de la comunicarea hotărârii.
(3) Recursul se judecă cu
citarea persoanei împuternicite a comitetului sectorial, în termen de 45 de
zile. Instanţa de recurs redactează decizia şi restituie dosarul tribunalului
în termen de 5 zile de la pronunţare.
Art. 45. - (1)
Tribunalul este obligat să ţină un registru special, în care se înscriu:
denumirea şi sediul comitetului sectorial, data înscrierii, precum şi numărul
şi data hotărârii judecătoreşti definitive de admitere a cererii de înscriere.
(2) Inscrierea în registrul special prevăzut la alin.
(1) se face din oficiu, în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive a
hotărârii pronunţate de judecătorie.
Art. 46. - Comitetul
sectorial dobândeşte personalitate juridică de la data înscrierii în registrul
special prevăzut la art. 45 a hotărârii judecătoreşti definitive de admitere a cererii.
Art. 47. -
Originalul procesului-verbal de constituire şi al statutului, pe care
tribunalul certifică înscrierea, împreună cu câte un exemplar al celorlalte
acte depuse, se restituie comitetului sectorial, iar al doilea exemplar al
tuturor actelor prevăzute la art. 42 alin. (4), în copii certificate de persoana împuternicită şi
vizate de tribunal, se va păstra în arhiva acestuia.
Art. 48. - (1)
Comitetul sectorial este obligat să aducă la cunoştinţa tribunalului unde s-a
înregistrat, în termen de 30 de zile, orice modificare ulterioară a statutului,
precum şi orice schimbare în compunerea organului de conducere.
(2) Pentru aprobarea
modificării statutului sunt aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile art. 42-47.
(3) Tribunalul este obligat să menţioneze în registrul
special prevăzut la art. 45 modificările din statut, precum şi schimbările din compunerea organului
de conducere al organizaţiei sindicale.
Art. 49. - Acţiunea
în instanţă în vederea dobândirii personalităţii juridice de către comitetele
sectoriale, precum şi actele ulterioare sunt scutite de taxa judiciară de
timbru.
Art. 410. - Orice
altă federaţie patronală sau orice altă federaţie sindicală reprezentativă la
nivel de ramură, înfiinţată conform legii, care îşi exprimă dorinţa în acest
sens, poate deveni membră de drept a comitetului sectorial deja înfiinţat, în
măsura în care face dovada reprezentativitaţii valabile în ramura în care este
înfiinţat comitetul şi pentru care solicită afilierea. De acelaşi drept
beneficiază şi federaţiile sindicale/patronale nereprezentative, cu condiţia
respectării prevederilor art. 42 alin. (2).
Art. 411. -
Principalele atribuţii ale comitetelor sectoriale sunt:
a) participă la elaborarea strategiilor naţionale şi
sectoriale în domeniul formării profesionale;
b) participă la dezvoltarea cadrului normativ privind
formarea, evaluarea şi certificarea competenţelor;
c) susţin promovarea sistemului
de formare şi evaluare pe bază de competenţe;
d) participă la dezvoltarea şi actualizarea, sub
coordonarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, a
calificărilor aferente sectoarelor din care fac parte;
e) validează calificările şi standardele asociate
calificărilor, cu excepţia celor dobândite prin învăţământul superior;
f) recomandă specialişti pe
domenii ocupaţionale pentru realizarea analizei ocupaţionale, pentru definirea
competenţelor şi calificărilor şi pentru elaborarea şi validarea standardelor
ocupaţionale, pentru verificarea şi validarea standardelor de pregătire
profesională, precum şi pentru evaluarea şi certificarea pe bază de standarde
şi avizează lucrările efectuate de aceştia;
g) încurajează şi stimulează
participarea organizaţiilor şi persoanelor la formarea profesională continuă şi
la învăţământul profesional şi tehnic;
h) colaborează, în scopul realizării obiectului său de
activitate, cu ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, cu autorităţi administrative autonome, cu organizaţii
neguvernamentale naţionale şi internaţionale, cu furnizorii de formare
profesională şi cu alte instituţii publice;
i) oferă partenerilor sociali consultanţă în domeniul
ocupării şi formării profesionale a forţei de muncă;
j) realizează analize ocupaţionale şi studii cu privire
la cererea de forţă de muncă pentru ramura reprezentată;
k) acordă aviz consultativ solicitanţilor în vederea
actualizării Clasificării ocupaţiilor din România;
l) propun furnizorilor de
formare profesională calificările şi competenţele asociate acestora, precum şi
corelarea calificărilor cu ocupaţiile care pot fi practicate;
m) stabilesc prin statutul propriu alte activităţi în
interesul ramurii de activitate pe care o reprezintă.
Art. 412. -
Finanţarea comitetelor sectoriale se asigură:
a) de la bugetul de stat,
pentru acoperirea cheltuielilor legate de funcţionarea secretariatului tehnic,
din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin bugetul
Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor ca autoritate
finanţatoare în urma semnării unui contract de finanţare; numărul de posturi aferent
secretariatelor tehnice ale comitetelor sectoriale este de două persoane;
b) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de
validare a standardelor ocupaţionale şi a calificărilor asociate, activităţi
finanţate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pe bază de
tarife stabilite de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor;
c) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de
validare a calificărilor şi standardelor de pregătire profesională, activităţi
finanţate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pe bază de tarife
stabilite de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor;
d) din venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate prin prestaţiile efectuate terţilor;
e) din alte venituri realizate prin programe;
f) din donaţii şi/sau sponsorizări.
Art. 413. - Statutul
de utilitate publică conferă comitetelor sectoriale următoarele drepturi şi
obligaţii:
a) dreptul de a li se atribui
în folosinţă gratuită bunuri proprietate publică;
b) dreptul de a menţiona în
toate documentele pe care le întocmesc calitatea de utilitate publică;
c) obligaţia de a transmite
Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor rapoartele de
activitate şi situaţiile financiare anuale;
d) obligaţia de a comunica, în extras, Ministerului
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, în termen de 3 luni de la încheierea
anului calendaristic, copii ale rapoartelor de activitate şi ale situaţiilor
financiare anuale, însoţite de dovada eliberată de Regia Autonomă «Monitorul
Oficial» de solicitare a publicării acestora şi în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a;
e) obligaţia de a înregistra în
evidenţele contabile ale comitetelor sectoriale, separat, bunurile
achiziţionate sau construite din bani publici. In cazul dizolvării unui comitet
sectorial, bunurile provenite din resurse bugetare şi rămase în urma lichidării
se vor repartiza, prin hotărâre a Guvernului, către alte comitete sectoriale
sau către instituţii publice cu acelaşi obiect de activitate."
Art. 4. - (1) Structurile care, la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt organizate ca comitete
sectoriale, cu sau fără personalitate juridică, sau au în denumire sintagma
„comitet sectorial" pot deveni instituţii de dialog social de utilitate
publică, cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei ordonanţe de urgenţă,
dacă depun în instanţă, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare
a acestui act normativ,
documentaţia prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 132/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, inclusiv cu completările aduse prin prezenta ordonanţă
de urgenţă, necesară obţinerii personalităţii juridice.
(2) In cadrul termenului
prevăzut la alin. (1) nu se pot depune cereri de înfiinţare a comitetelor
sectoriale ca instituţii de dialog social de utilitate publică, cu
personalitate juridică, organizate în baza prezentei ordonanţe de urgenţă, cu
excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3) In cazul comitetelor
sectoriale organizate în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 246/2005, cu modificările ulterioare, care nu se înfiinţează, în
vederea continuării activităţii acestora, ca instituţii de dialog social de
utilitate publică, cu personalitate juridică, conform prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, bunurile provenite din fonduri publice vor fi repartizate
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - Funcţionarea persoanelor juridice de drept
privat care au în denumire sintagma „comitet sectorial" sau alte sintagme
asemănătoare, în alte condiţii decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă în cuantum de
5.000 lei şi dizolvarea persoanei juridice.
Art. 6. -In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării vor aproba
prin ordin comun al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării modificarea Ordinului ministrului
muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului educaţiei, cercetării
şi tineretului nr. 307/4.275/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, cu
modificările ulterioare.
Art. 7. - Legea nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă,
va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea