LEGE Nr. 268
din 7 iulie 2009
pentru aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de
protectie sociala
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 482 din 13 iulie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28 din 18 martie 2009 privind
reglementarea unor măsuri de protecţie socială, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 186 din 25 martie 2009, cu următoarele modificări şi
completări:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 39
alin. (1) şi art. 40 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru
şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru persoanele care se încadrează în una dintre situaţiile
prevăzute la art. 17 din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, până la data de 31 decembrie 2009, perioada de acordare a
indemnizaţiei de şomaj, stabilită în condiţiile legii, se prelungeşte cu 3
luni.
(2) Pentru şomerii care beneficiază de indemnizaţie de
şomaj la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, perioada de
acordare se prelungeşte cu 3 luni de la data până la care a fost stabilit
dreptul respectiv.
(3) Pentru şomerii pentru care, la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, plata indemnizaţiei de şomaj este
suspendată în condiţiile legii, la data repunerii în plată a dreptului la
indemnizaţia de şomaj, perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj, stabilită
în condiţiile legii, se prelungeşte cu 3 luni."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) In anul 2009, pe perioada suspendării
contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul
întreruperii temporare a activităţii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
salariaţii ale căror contracte sunt astfel suspendate şi care beneficiază de
indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă
ocupat, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi angajatorii, pentru salariaţii
respectivi, sunt scutiţi de plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate
potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile.
(2) Indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de
minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătite
din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activităţii
angajatorului, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, nu sunt incluse în veniturile
salariale şi nu sunt impozabile, pentru o perioadă de cel mult 90 de zile în
anul 2009, în înţelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Perioada prevăzută la alin. (1), pentru care
salariaţii ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate şi
angajatorii acestor salariaţi sunt scutiţi de plata contribuţiilor de asigurări
sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fără plata
contribuţiei.
(4) Măsurile prevăzute la alin. (1)-(3) se aplică în
cazul în care contractul individual de muncă se suspendă în situaţiile de
întrerupere temporară, totală sau parţială, inclusiv de reducere temporară, a
activităţii angajatorului, în special pentru motive economice, tehnologice,
structurale sau similare.
(5) Măsurile prevăzute la alin. (1)-(3) nu se aplică pe
perioada din anul 2009 anterioară datei intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(6) Prin sintagma contribuţii de asigurări sociale se
înţelege contribuţia de asigurări sociale, contribuţia de asigurări pentru
şomaj, contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
contribuţia la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale,
contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate, inclusiv contribuţia pentru
concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, datorate, potrivit
prevederilor legale, atât de salariaţii care beneficiază de indemnizaţia de
minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat,
prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, cât şi de angajatorii acestora, pentru respectivii
salariaţi.
(7) Pentru stabilirea şi calculul indemnizaţiei de
şomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi pentru stabilirea şi calculul drepturilor prevăzute de
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează
salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare în perioada
prevăzută la alin. (1). In situaţia în care stagiul de cotizare realizat
potrivit alin. (3) este corespunzător unei fracţiuni de lună, se utilizează
salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare în perioada
respectivă, corespunzător fracţiunii de lună.
(8) Prin derogare de la dispoziţiile art. 34 alin. (11)
lit. a) şi ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, perioada prevăzută la alin. (3), în care salariaţii
realizează stagiu de cotizare fără plata contribuţiei, se ia în calcul la
stabilirea perioadei de 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii
pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj, prevăzută la art. 34 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la
realizarea stagiului minim de cotizare în sistemul asigurărilor pentru
şomaj."
3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. - Legea nr. 132/1999 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din
27 ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. După articolul 4 se introduc treisprezece noi
articole, articolele 41-413,
cu următorul cuprins:
«Art. 41. - Comitetele sectoriale sunt
instituţii de dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică,
organizate în baza prezentei legi la nivelul ramurilor de activitate definite
prin Contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional în vigoare. La nivelul
unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial.
Art. 42. - (1) Pentru înfiinţarea unui
comitet sectorial este necesar acordul de asociere a cel puţin două
organizaţii, una patronală şi una sindicală, de tip federativ şi reprezentative
la nivelul aceleiaşi ramuri, potrivit legii, pentru care se înfiinţează
respectivul comitet. Prin excepţie, acolo unde angajatorul este un minister,
pentru înfiinţarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a
cel puţin unei organizaţii sindicale reprezentative la nivel de ramură şi a
ministerului, respectiv a autorităţii de reglementare care are rolul de
angajator.
(2) Confederaţiile sindicale şi patronale
reprezentative la nivel naţional pot desemna o singură federaţie sindicală, respectiv
o singură federaţie patronală nereprezentativă membră, semnatară a contractului
colectiv de muncă la nivel de ramură, pentru a participa la înfiinţarea
comitetului sectorial al ramurii respective.
(3) Din componenţa comitetului sectorial mai pot face
parte şi reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale din ramura de activitate
respectivă.
(4) Pentru dobândirea personalităţii juridice potrivit
prezentei legi, persoana împuternicită în acest scop de către comitetul
sectorial va depune la Tribunalul Bucureşti următoarele acte:
a) cerere de înscriere a comitetului sectorial ca
persoană juridică de utilitate publică;
b) copie de pe sentinţa civilă de înfiinţare a
federaţiei patronale la nivel de ramură, respectiv a federaţiei sindicale;
c) copie de pe sentinţa civilă de reprezentativitate
valabilă a organizaţiilor prevăzute la lit. b) care şi-au dobândit
reprezentativitatea la nivelul ramurii pentru care se constituie comitetul
sectorial sau dovada afilierii la o confederaţie sindicală/patronală reprezentativă
la nivel naţional, pentru situaţia prevăzută la alin. (2);
d) actul constitutiv al comitetului sectorial;
e) statutul comitetului sectorial, semnat de către
constituenţii acestuia, care trebuie să conţină cel puţin următoarele: datele
de identificare ale constituenţilor, denumirea, sediul, acordul de asociere
pentru constituire, durata de funcţionare, structura şi atribuţiile organelor
de conducere, administrare şi control ale comitetului sectorial - modalităţi de
alegere şi revocare, scopul şi obiectivele, drepturile şi obligaţiile membrilor
comitetului sectorial, precum şi dispoziţii legate de divizare, comasare sau
lichidare;
f) avizul Consiliului Naţional de Formare Profesională
a Adulţilor pentru înfiinţare;
g) dovada existenţei sediului şi a patrimoniului
iniţial;
h) hotărârea judecătorească de înfiinţare a comitetului
sectorial în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu
modificările ulterioare, dacă aceasta există.
Art. 43. - (1) Tribunalul Bucureşti, la
primirea cererii de înscriere, în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea
acesteia, va examina şi se va asigura:
a) dacă s-au depus actele prevăzute la art. 42
alin. (4);
b) dacă actul constitutiv şi statutul comitetului
sectorial sunt conforme prevederilor legale în vigoare;
c) să nu existe o înregistrare în registrul special
prevăzut la art. 45 a unui alt comitet sectorial în aceeaşi ramură
de activitate.
(2) In cazul în care constată că cerinţele legale
pentru constituirea comitetului sectorial nu sunt îndeplinite, preşedintele
completului de judecată o citează în camera de consiliu pe persoana
împuternicită, prevăzută la art. 42 alin. (4), căreia îi solicită,
în scris, remedierea neregulilor constatate, în termen de cel mult 7 zile.
(3) In cazul în care sunt întrunite cerinţele prevăzute
la alin. (1), instanţa va proceda la soluţionarea cererii în termen de 10 zile,
cu citarea persoanei împuternicite.
(4) Instanţa pronunţă o hotărâre motivată de admitere
sau de respingere a cererii.
(5) Hotărârea tribunalului se comunică semnatarului
cererii de înscriere, în termen de cel mult 5 zile de la pronunţare.
Art. 44. - (1) Hotărârea tribunalului este
supusă numai recursului.
(2) Termenul de recurs este de 15 zile şi curge de la
comunicarea hotărârii.
(3) Recursul se judecă cu citarea persoanei
împuternicite a comitetului sectorial, în termen de 45 de zile. Instanţa de
recurs redactează decizia şi restituie dosarul tribunalului în termen de 5 zile
de la pronunţare.
Art. 45. - (1) Tribunalul va ţine un
registru special, în care se înscriu: denumirea şi sediul comitetului
sectorial, data înscrierii, precum şi numărul şi data hotărârii judecătoreşti
definitive şi irevocabile de admitere a cererii de înscriere.
(2) Inscrierea în registrul special prevăzut la alin.
(1) se face din oficiu, în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive şi
irevocabile a hotărârii judecătoreşti.
Art. 46. - Comitetul sectorial dobândeşte
personalitate juridică de la data înscrierii în registrul special prevăzut la
art. 45 a hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile de
admitere a cererii.
Art. 47. - Originalul procesului-verbal de
constituire şi al statutului, pe care tribunalul certifică înscrierea, împreună
cu câte un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie comitetului
sectorial, iar al doilea exemplar al tuturor actelor prevăzute la art. 42
alin. (4), în copii certificate de persoana împuternicită şi vizate de
tribunal, se va păstra în arhiva acestuia.
Art. 48. - (1) Comitetul sectorial este
obligat să aducă la cunoştinţa tribunalului unde s-a înregistrat, în termen de
30 de zile, orice modificare ulterioară a statutului, precum şi orice schimbare
în compunerea organului de conducere.
(2) Pentru aprobarea modificării statutului sunt
aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile art. 42-47.
(3) Tribunalul va menţiona în registrul special
prevăzut la art. 45 modificările din statut, precum şi schimbările
din compunerea organului de conducere al comitetului sectorial.
Art. 49. - Acţiunea în instanţă în vederea
dobândirii personalităţii juridice de către comitetele sectoriale, precum şi
actele ulterioare sunt scutite de taxa judiciară de timbru.
Art. 410. - Orice altă federaţie patronală
sau orice altă federaţie sindicală reprezentativă la nivel de ramură,
înfiinţată conform legii, care îşi exprimă dorinţa în acest sens, poate deveni
membră de drept a comitetului sectorial deja înfiinţat, în măsura în care face
dovada reprezentativităţii valabile în ramura în care este înfiinţat comitetul
şi pentru care solicită afilierea. De acelaşi drept beneficiază şi federaţiile
sindicale/patronale nereprezentative, cu condiţia respectării statutului şi a
prevederilor art. 42 alin. (2).
Art. 411. - Principalele atribuţii ale comitetelor
sectoriale sunt:
a) participă la elaborarea strategiilor naţionale şi
sectoriale în domeniul formării profesionale;
b) participă la dezvoltarea cadrului normativ privind
formarea, evaluarea şi certificarea competenţelor;
c) susţin promovarea sistemului de formare şi evaluare
pe bază de competenţe;
d) participă la dezvoltarea şi actualizarea, sub
coordonarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, a
calificărilor aferente sectoarelor din care fac parte;
e) validează calificările şi standardele asociate
calificărilor, cu excepţia celor dobândite prin învăţământul superior;
f) recomandă specialişti pe domenii ocupaţionale pentru
realizarea analizei ocupaţionale, pentru definirea competenţelor şi
calificărilor şi pentru elaborarea şi validarea standardelor ocupaţionale,
pentru verificarea şi validarea standardelor de pregătire profesională, precum
şi pentru evaluarea şi certificarea pe bază de standarde şi avizează lucrările
efectuate de aceştia;
g) încurajează şi stimulează participarea
organizaţiilor şi persoanelor la formarea profesională continuă şi la
învăţământul profesional şi tehnic;
h) colaborează, în scopul realizării obiectului lor de
activitate, cu ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, cu autorităţi administrative autonome, cu organizaţii
neguvernamentale naţionale şi internaţionale, cu furnizorii de formare
profesională şi cu alte instituţii publice;
i) oferă partenerilor sociali consultanţă în domeniul
ocupării şi formării profesionale a forţei de muncă;
j) realizează analize ocupaţionale şi studii cu privire
la cererea de forţă de muncă pentru ramura reprezentată;
k) acordă aviz consultativ solicitanţilor în vederea
actualizării Clasificării ocupaţiilor din România;
l) propun furnizorilor de formare profesională
calificările şi competenţele asociate acestora, precum şi corelarea
calificărilor cu ocupaţiile care pot fi practicate;
m) stabilesc prin statutul propriu alte activităţi în
interesul ramurii de activitate pe care o reprezintă.
Art. 412. - Finanţarea comitetelor
sectoriale se asigură:
a) de la bugetul de stat, pentru acoperirea
cheltuielilor legate de funcţionarea secretariatului tehnic, din bugetul
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin bugetul Consiliului Naţional
de Formare Profesională a Adulţilor, care devine ordonator de credite bugetare,
ca autoritate finanţatoare în urma semnării unui contract de finanţare; numărul
de posturi aferent secretariatelor tehnice ale comitetelor sectoriale este de
două persoane;
b) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de
validare a standardelor ocupaţionale şi a calificărilor asociate, activităţi
finanţate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pe bază de
tarife stabilite de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor;
c) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de
validare a calificărilor şi standardelor de pregătire profesională, activităţi
finanţate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pe bază de tarife
stabilite de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor;
d) din venituri proprii care se pot constitui din
veniturile realizate prin prestaţiile efectuate terţilor;
e) din alte venituri realizate prin programe;
f) din donaţii şi/sau sponsorizări.
Art. 413. - Statutul de utilitate publică
conferă comitetelor sectoriale următoarele drepturi şi obligaţii:
a) dreptul de a li se atribui în folosinţă gratuită
bunuri proprietate publică;
b) dreptul de a menţiona în toate documentele pe care
le întocmesc calitatea de utilitate publică;
c) obligaţia de a transmite Consiliului Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor rapoartele de activitate şi situaţiile
financiare anuale;
d) obligaţia de a comunica, în extras, Ministerului
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, în termen de 3 luni de la încheierea
anului calendaristic, copii ale rapoartelor de activitate şi ale situaţiilor
financiare anuale, însoţite de dovada eliberată de Regia Autonomă „Monitorul
Oficial" de solicitare a publicării acestora şi în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a;
e) obligaţia de a înregistra în evidenţele contabile
ale comitetelor sectoriale, separat, bunurile achiziţionate sau construite din
bani publici. In cazul dizolvării unui comitet sectorial, bunurile provenite
din resurse bugetare şi rămase în urma lichidării se vor repartiza, prin
hotărâre a Guvernului, către alte comitete sectoriale sau către instituţii
publice cu acelaşi obiect de activitate.»
2. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
«(2) Secretariatul tehnic este condus de un director
general, numit de preşedintele Consiliului Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor pe bază de concurs organizat în condiţiile legii, care are şi
calitatea de ordonator de credite bugetare.»"
4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - (1) Structurile care, la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt organizate ca comitete
sectoriale, cu sau fără personalitate juridică, sau au în denumire sintagma
«comitet sectorial» pot deveni instituţii de dialog social de utilitate
publică, cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei ordonanţe de
urgenţă, dacă depun în instanţă, în termen de 120 de zile de la data intrării
în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, documentaţia
necesară obţinerii personalităţii juridice, prevăzută la art. 42 alin.
(4) din Legea nr. 132/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Comitetele sectoriale constituite anterior intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care devin instituţii de dialog
social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în baza
prezentei ordonanţe de urgenţă, preiau de drept toate activităţile iniţiate de
către acestea înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, preluând în totalitate şi activul şi pasivul acestora.
(3) în cadrul termenului prevăzut la alin. (1) nu se
pot depune cereri de înfiinţare a comitetelor sectoriale ca instituţii de
dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în
baza prezentei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin.
(1).
(4) In cazul comitetelor sectoriale organizate în baza
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu
modificările ulterioare, care nu se organizează, în vederea continuării
activităţii acestora, ca instituţii de dialog social de utilitate publică, cu
personalitate juridică, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă,
bunurile provenite din fonduri publice vor fi repartizate prin hotărâre a
Guvernului."
5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 5. - Funcţionarea persoanelor juridice de drept
privat care au în denumire sintagma «comitet sectorial» sau alte sintagme
asemănătoare, în alte condiţii decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă în cuantum de
5.000 lei şi dizolvarea persoanei juridice."
6. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 6. -In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării vor aproba prin ordin comun al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale şi al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării
modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 307/4.275/2005 pentru
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor, cu modificările ulterioare."
7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - Legea nr. 132/1999 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia
prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PEREŞ