ORDONANTA
URGENTA Nr. 37 din 22 aprilie 2009
privind unele masuri de
îmbunatatire a activitatii administratiei publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 22 aprilie 2009
Având în vedere necesitatea eficientizării activităţii
instituţiilor publice şi a îmbunătăţirii actului managerial în condiţiile
reducerii cheltuielilor bugetare.
luând în considerare opiniile şi recomandările Comisiei
Europene şi ale organismelor financiare internaţionale referitoare la reducerea
cheltuielilor bugetare, este necesară adoptarea unei politici de restrângere a
cheltuielilor bugetare şi de abordare mai prudentă a deficitului bugetar,
inclusiv prin stabilirea unor criterii de performanţă în organizarea şi
coordonarea unor autorităţi şi instituţii publice.
In considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 365
din 29 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 13
alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) directorul executiv şi directorul executiv adjunct
în cadrul instituţiei prefectului, în cadrul aparatului propriu al
autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice
subordonate acestora, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate
acestora;".
2. La articolul 22
alineatul (1), litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,j) realizează recrutarea şi promovarea pentru
funcţiile publice pentru care organizează concurs, monitorizează recrutarea şi
promovarea pentru celelalte funcţii publice, în condiţiile prezentei
legi;".
3. După articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 221, cu următorul cuprins:
„Art. 221. - In
situaţia în care Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici constată că nu sunt
îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor
de recrutare şi de promovare în funcţii publice din cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, dispune, după caz, amânarea sau suspendarea organizării
şi desfăşurării concursului."
4. Articolul 58 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) Concursul de recrutare pentru funcţiile
publice vacante din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi
locale, autorităţilor administrative autonome, precum şi pentru serviciile
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale
este organizat, în condiţiile legii, astfel:
a) de comisia prevăzută la art. 18 alin. (1), pentru
înalţii funcţionari publici. Secretariatul tehnic al comisiei se asigură de
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici;
b) de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici,
pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice, cu
excepţia funcţiilor publice de secretar al comunei, şef serviciu şi şef birou;
c) de autorităţile şi instituţiile publice în al căror
stat de funcţii se află funcţia publică vacantă, pentru funcţiile publice de
conducere de secretar al comunei, şef serviciu şi şef birou şi pentru toate
funcţiile publice de execuţie.
(2) In vederea verificării şi validării condiţiilor
legale de organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea funcţiilor publice vacante de către
autorităţile şi instituţiile publice organizatoare, Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici desemnează un responsabil de procedură, funcţionar
public, reprezentant al acesteia în comisia de concurs."
5. La articolul 62,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Numirea în funcţiile publice de conducere pentru
care se organizează concurs în condiţiile art. 58 alin. (1) lit. b) se face
prin actul administrativ emis de conducătorii autorităţilor sau instituţiilor
publice din administraţia publică centrală şi locală, la propunerea Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3) Numirea în funcţiile publice pentru care se
organizează concurs în condiţiile art. 58 alin. (1) lit. c) se face prin actul
administrativ emis de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală şi locală."
6. La anexă, la
capitolul I litera
B, punctele 4 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„4. director din cadrul autorităţilor administrative
autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, precum şi director executiv în cadrul
instituţiei prefectului, în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale
şi al instituţiilor publice subordonate acestora;
5. director adjunct din cadrul autorităţilor
administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, director executiv adjunct din
cadrul instituţiei prefectului, în cadrul autorităţilor administraţiei publice
locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora;".
Art. II. - (1) La articolul 24
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Numirea inspectorului şcolar general, a
inspectorului şcolar general adjunct şi a directorului Casei Corpului Didactic
se face prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
Inspectorul şcolar general şi directorul Casei Corpului Didactic încheie cu ministrul
educaţiei, cercetării şi inovării un contract de management educaţional pe
termen de maximum 4 ani, care cuprinde direcţiile şi obiectivele din strategia
pe educaţie, în concordanţă cu obiectivele din Programul de guvernare.
Reevaluarea condiţiilor din contractul de management educaţional de face
trimestrial."
(2) Contractele de management
educaţional încheiate în temeiul Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi aflate în
derulare încetează în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. III. - (1) Funcţiile
publice, funcţiile publice specifice şi posturile încadrate în regim
contractual, care conferă calitatea de conducător al serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
din unităţile administrativ-teritoriale prevăzute în anexa la prezenta
ordonanţă de urgenţă, care face parte integrantă din aceasta, precum şi
adjuncţii acestuia se desfiinţează în termen de 32 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Funcţiile publice cu statut special, altele decât
cele stabilite în cadrul serviciilor publice deconcentrate prevăzute în anexa
la prezenta ordonanţă de urgenţă şi funcţiile publice de prefect şi subprefect
se exceptează de la prevederile alin. (1).
(3) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1) din
prezenta ordonanţă de urgenţă, serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din
unităţile administrativ-teritoriale prevăzute în anexa la prezenta ordonanţă de
urgenţă vor fi concluse de un director coordonator al serviciului public
deconcentrat. Directorul coordonator este ajutat de unul sau mai mulţi
adjuncţi, în limita numărului de posturi care se desfiinţează.
(4) Persoanele care urmează să
ocupe funcţii dintre cele prevăzute la alin. (3) sunt numite prin act
administrativ al ordonatorului principal de credite în subordinea, în coordonarea
sau sub autoritatea căruia funcţionează serviciul public deconcentrat
respectiv, în urma evaluării cunoştinţelor şi abilităţilor manageriale, în
condiţiile art. IV din
prezenta ordonanţă de urgenţă.
(5) Poate ocupa o funcţie dintre cele prevăzute la alin.
(3) persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are capacitate deplină de exerciţiu;
d) are o stare de sănătate corespunzătoare, atestată pe
bază de examen medical de specialitate;
e) are studii universitare de licenţă, respectiv
studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă;
f) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei
infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, de
serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de
fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie,
cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
g) nu a desfăşurat activitate de poliţie politică,
astfel cum este definită prin lege;
h) îndeplineşte şi alte criterii specifice stabilite de
ordonatorul principal de credite în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea căruia funcţionează serviciul public deconcentrat respectiv.
(6) Funcţiile prevăzute la alin. (3) se exercită în
baza unui contract de management încheiat cu ordonatorul principal de credite
în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea căruia funcţionează serviciul
public deconcentrat respectiv, pe o perioadă de maximum 4 ani, în conţinutul
căruia sunt prevăzuţi indicatorii specifici de performanţă, obiectivele,
clauzele contractuale care reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor,
precum şi condiţiile de încetare şi reziliere a acestuia.
(7) Contractul de management
este asimilat contractului individual de muncă şi conferă titularului vechime
în muncă şi în specialitate.
(8) Remunerarea şi celelalte drepturi ale persoanelor
care ocupă funcţii dintre cele prevăzute la alin. (3) se stabilesc prin contractul de management, la nivelul maxim
al salariului pentru funcţia de consilier gradul IA din cadrul ministerelor şi
al altor organe centrale de specialitate, la care se adaugă toate drepturile
prevăzute de lege pentru funcţiile de conducere de director, respectiv director
adjunct. Persoanele care ocupă funcţii dintre cele prevăzute la alin. (3)
beneficiază de sporul de vechime şi de celelalte sporuri, în condiţiile
prevăzute de legislaţia muncii şi de legislaţia aplicabilă autorităţii sau
instituţiei publice.
(9) Pe perioada executării contractului de management,
persoanelor care ocupă funcţii dintre cele prevăzute la alin. (3) li se aplică
prevederile art. 70, 71, 79, 94-98 şi 111-114 din cartea I, titlul IV din Legea nr. 161/2003 privind
unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor
publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi
sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Modelul-cadru al contractului de management prevăzut
la alin. (6) va fi stabilit prin hotărâre a Guvernului.
(11) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, funcţionarilor publici şi personalului încadrat în regim
contractual, care ocupă posturi dintre cele prevăzute la alin. (1), li se vor
aplica în mod corespunzător dispoziţiile legale cu privire la încetarea
raporturilor de serviciu, respectiv a raporturilor de muncă prevăzute în Legea
nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv în Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(12) Funcţionarilor publici şi personalului încadrat
în regim contractual în sistemul public, care vor fi numiţi în condiţiile alin.
(4), li se suspendă de drept raporturile de serviciu, respectiv raporturile de
muncă avute anterior numirii, pe durata executării contractului de management.
Art. IV. - (1) Evaluarea
cunoştinţelor şi aptitudinilor manageriale pe baza unor proiecte de management
se organizează de ordonatorii principali de credite în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea cărora funcţionează serviciile publice
deconcentrate respective, în termen de maximum 32 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Data desfăşurării evaluării
în condiţiile alin. (1) se aduce la cunoştinţă publică prin grija ordonatorului
principal de credite, prin afişare la sediul şi pe pagina de internet a
autorităţii sau instituţiei publice.
(3) Candidaţii depun proiectul de management şi un
dosar care să conţină următoarele documente:
a) copie de pe cartea de identitate;
b) adeverinţă medicală care să ateste starea de
sănătate;
c) copie legalizată de pe diploma de studii;
d) cazier judiciar;
e) declaraţie pe propria răspundere că nu a desfăşurat
activitate de poliţie politică, astfel cum este definită prin lege.
(4) Proiectele de management prezentate de candidaţi
sunt elaborate pentru o perioadă de maximum 4 ani şi vor cuprinde cel puţin
următoarele:
a) identificarea problemelor existente în domeniul de
activitate al serviciului public deconcentrat;
b) obiective şi direcţii de acţiune pentru
eficientizarea domeniului de activitate al instituţiei şi pentru îmbunătăţirea
actului managerial;
c) dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului din subordine;
d) aplicarea principiilor de eficienţă, eficacitate şi
economie în gestionarea mijloacelor financiare şi a resurselor umane şi
materiale ale instituţiei respective;
e) propuneri de îmbunătăţire a colaborării instituţionale.
(5) Evaluarea candidaţilor şi a proiectelor de
management prezentate de aceştia se face de comisii constituite la nivelul ordonatorului principal de credite în
subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea căruia funcţionează serviciile publice
deconcentrate respective, formate din specialişti în domeniul de activitate.
Din aceste comisii face parte în mod obligatoriu şi un reprezentant al instituţiei prefectului din
judeţul respectiv.
Art. V. -Anexa la prezenta
ordonanţă de urgenţă poate fi actualizată orin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Andras Zsolt Szakal
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale
A. MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
- direcţii de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti.
B. MINISTERUL CULTURII, CULTELOR Şl PATRIMONIULUI
NAŢIONAL
- direcţii judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniu
cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti
C. MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Şl MIJLOCII,
COMERŢULUI Şl MEDIULUI DE AFACERI
1. comisariate regionale pentru protecţia
consumatorilor;
2. comisariate judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti pentru protecţia consumatorilor;
3. oficii teritoriale pentru întreprinderi mici şi
mijlocii şi cooperaţie.
D. MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI
SOCIALE
1. direcţii de muncă şi protecţie socială, judeţene şi
a municipiului' Bucureşti;
2. organisme intermediare regionale pentru
Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane";
3. inspectorate teritoriale de muncă şi al
municipiului Bucureşti;
4. case de pensii judeţene şi a municipiului Bucureşti;
5. agenţii pentru ocuparea
forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti;
6. inspectorate sociale regionale;
7. agenţii judeţene pentru prestaţii sociale,
respectiv a municipiului'Bucureşti.
E. MINISTERUL TINERETULUI Şl SPORTULUI
1. direcţii pentru sport judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti;
2. direcţii pentru tineret judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti;
3. complexuri sportive naţionale şi municipale;
4. cluburi sportive municipale şi orăşeneşti;
5. casele de cultură ale studenţilor; '
6. Complexul Cultural Sportiv Studenţesc „Tei" -
Bucureşti.
F. MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
1. direcţii generale a finanţelor publice judeţene
şi a municipiului'Bucureşti;
2. direcţii regionale, judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni;
3. secţii judeţene, respectiv' a municipiului
Bucureşti ale Gărzii Financiare.
G. MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR ŞI
DEZVOLTĂRII RURALE
1. direcţii pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
2. inspectorate teritoriale pentru calitatea
seminţelor şi a materialului săditor;
3. inspectorate teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare;
4. centre judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti
de plăţi şi intervenţie pentru agricultură;
5. oficii judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti de consultanţă agricolă;
6. oficii judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti pentru ameliorare şi reproducţie în zootehnie;
7. oficii de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit;
8. oficii de studii
pedologice şi agrochimice judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti;
9. direcţiile silvice judeţene şi a municipiului
Bucureşti.
H. MINISTERUL MEDIULUI
1. agenţii regionale şi judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti de protecţia mediului;
2. comisariate ale Gărzii Naţionale de Mediu regionale
şi judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti;
3. organisme intermediare regionale pentru
Programul operaţional sectorial „Mediu";
4. direcţii de ape regionale şi judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti ale Autorităţii Apele Române.
I. SECRETARIATUL GENERAL AL GUVERNULUI
1. direcţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
2. direcţii de statistică regionale şi judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti;
3. unităţi teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale;
4. inspectoratele teritoriale şi regionale de stat în
construcţii.
J. MINISTERUL ECONOMIEI
- filiale teritoriale ale Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei.
K. MINISTERUL COMUNICAŢIILOR Şl SOCIETĂŢII
INFORMAŢIONALE
1. oficii judeţene de poştă;
2. direcţiile regionale de poştă.