ORDONANTA
URGENTA Nr. 39 din 21 aprilie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 28 aprilie 2010
In vederea respectării angajamentelor asumate de
Guvernul României cu privire la:
- îmbunătăţirea practicilor de
gestionare a creanţelor fiscale şi arieratelor, precum şi la
întărirea controlului asupra contribuabililor, menţionate la pct. 17
din Scrisoarea suplimentară de intenţie, semnată de
autorităţile române la data de 8 septembrie 2009 şi
aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
Internaţional din 21 septembrie 2009, ratificată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea
Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar
Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie transmisă de
autorităţile române, semnată la Bucureşti la 24 aprilie
2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
Internaţional din 4 mai 2009, precum şi a Scrisorii suplimentare de
intenţie, semnată de autorităţile române la data de 8
septembrie 2009 şi aprobată prin Decizia Consiliului director al
Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie 2009;
- adoptarea prin ordonanţă de
urgenţă, până la finele lunii aprilie 2010, a legislaţiei
de îmbunătăţire a administraţiei fiscale,
menţionată la pct. 10 din Scrisoarea de intenţie, semnată de
autorităţile române la Bucureşti la 5 februarie 2010 şi
aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
Internaţional din 19 februarie 2010, ratificată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 10/2010 privind ratificarea Scrisorii de
intenţie, semnată de autorităţile române la Bucureşti
la 5 februarie 2010 şi aprobată prin Decizia Consiliului director al
Fondului Monetar Internaţional din 19 februarie 2010, şi pentru
modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2009
privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul
Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie
transmisă de autorităţile române, semnată la Bucureşti
la 24 aprilie 2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului
Monetar Internaţional din 4 mai 2009, precum şi a Scrisorii
suplimentare de intenţie, semnată de autorităţile române la
data de 8 septembrie 2009 şi aprobată prin Decizia Consiliului
director al Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie 2009;
- elaborarea şi adoptarea de către Guvernul
României, prin ordonanţă de urgenţă, a legislaţiei
privind Codul de procedură fiscală, care vizează creşterea
eficienţei managementului fiscal, până la finele lunii aprilie 2010,
menţionată la pct. B din anexa I la Memorandumul suplimentar de
înţelegere dintre Uniunea Europeană şi România, semnat la
Bucureşti la 18 februarie 2010 şi la Bruxelles la 22 februarie 2010,
ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2010
privind ratificarea Memorandumului suplimentar de înţelegere (primul
addendum la Memorandumul de înţelegere) dintre Uniunea Europeană
şi România, semnat la Bucureşti la 18 februarie 2010 şi la
Bruxelles la 22 februarie 2010, la Memorandumul de înţelegere dintre
Comunitatea Europeană şi România, semnat la Bucureşti şi la
Bruxelles la 23 iunie 2009, şi pentru completarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 82/2009 pentru ratificarea Memorandumului de
înţelegere dintre Comunitatea Europeană şi România, semnat la
Bucureşti şi la Bruxelles la 23 iunie 2009, şi a Acordului de
împrumut, în sumă de până la 5.000.000.000 euro, dintre România, în
calitate de Imprumutat, Banca Naţională a României, în calitate de
agent al Imprumutatului, şi Comunitatea Europeană, în calitate de
Imprumutător, semnat la Luxemburg la 23 iunie 2009 şi la
Bucureşti la 18 iunie 2009,
având în vedere recomandările misiunii de
asistenţă tehnică a Fondului Monetar Internaţional (FMI)
acordată Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în
cursul anului 2009 şi luând în considerare recomandarea reprezentantului
regional al FMI pentru România şi Bulgaria, respectiv de a nu utiliza
procedura de cesiune a creanţelor fiscale datorită riscurilor ce pot
apărea în ceea ce priveşte managementul arieratelor,
ţinând cont de faptul că în cazul
neadoptării prin ordonanţă de urgenţă a măsurilor
vizate, conform angajamentelor asumate, România se expune riscului ca
tranşele ulterioare ale împrumuturilor acordate de FMI şi UE să
nu fie eliberate,
în considerarea faptului că aceste elemente
vizează interesul general public şi constituie situaţii
extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. -
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 4 se abrogă.
2. La articolul 5, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Comisia fiscală centrală
constituită potrivit art. 6 din Codul fiscal are
responsabilităţi de elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea
unitară a prezentului cod, a legislaţiei subsecvente acestuia, precum
şi a legislaţiei care intră în sfera de aplicare a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală."
3. La articolul 21 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) dreptul la perceperea dobânzilor,
penalităţilor de întârziere sau majorărilor de întârziere,
după caz, în condiţiile legii, denumite creanţe fiscale
accesorii."
4. La articolul 22, litera d) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,d) obligaţia de a plăti dobânzi,
penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, după
caz, aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor sume
datorate bugetului general consolidat, denumite obligaţii de plată
accesorii;".
5. La articolul 71, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) Obligaţiile fiscale se consideră a fi
îndeplinite în termen, fără perceperea de dobânzi,
penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, după
caz, ori aplicarea de sancţiuni prevăzute de lege, dacă acestea
se execută în termen de 60 de zile de la încetarea evenimentelor
prevăzute la alin. (1)."
6. La articolul 97, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) In situaţia în care organele de
inspecţie fiscală constată că evidenţele contabile sau
fiscale ori declaraţiile contribuabilului sunt incorecte, incomplete,
false, precum şi în situaţia în care acestea nu există sau nu
sunt puse la dispoziţie, organele de inspecţie vor stabili
obligaţia fiscală prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire
a veniturilor sau cheltuielilor. Procedurile şi metodele indirecte de
reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală."
7. La articolul 115 alineatul (1), literele a)
şi c)se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) sumele datorate în contul ratei din luna
curentă din graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care
s-a aprobat o eşalonare la plată, precum şi dobânda sau
majorarea de întârziere, după caz, datorată în luna curentă din
grafic sau suma amânată la plată, împreună cu dobânda sau
majorarea de întârziere, după caz, datorată pe perioada
amânării, în cazul în care termenul stabilit pentru plata sumelor
respective se împlineşte în luna curentă, precum şi obligaţiile
fiscale curente de a căror plată depinde menţinerea
valabilităţii înlesnirii acordate;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) sumele datorate în contul următoarelor rate din
graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat
eşalonarea, până la concurenţa cu suma eşalonată la
plată sau până la concurenţa cu suma achitată, după
caz, precum şi suma amânată la plată împreună cu dobânda
sau majorarea de întârziere datorată pe perioada amânării, după
caz;".
8. La titlul VIII, denumirea capitolului III se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Dobânzi, penalităţi de întârziere sau
majorări de întârziere"
9. Articolul 119 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 119
Dispoziţii generale privind dobânzi şi
penalităţi de întârziere
(1) Pentru neachitarea la termenul de
scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată, se
datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de
întârziere.
(2) Nu se datorează dobânzi şi
penalităţi de întârziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de
orice fel, obligaţii fiscale accesorii stabilite potrivit legii,
cheltuieli de executare silită, cheltuieli judiciare, sumele confiscate,
precum şi sumele reprezentând echivalentul în lei al bunurilor şi
sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei.
(3) Dobânzile şi penalităţile de
întârziere se fac venit la bugetul căruia îi aparţine creanţa
principală.
(4) Dobânzile şi penalităţile de
întârziere se stabilesc prin decizii întocmite în condiţiile aprobate prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 142 alin.
(6)."
10. Articolul 120 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 120
Dobânzi
(1) Dobânzile se calculează pentru fiecare zi de
întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de
scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
(2) Pentru diferenţele suplimentare de
creanţe fiscale rezultate din corectarea declaraţiilor sau
modificarea unei decizii de impunere, dobânzile se datorează începând cu
ziua imediat următoare scadenţei creanţei fiscale pentru care
s-a stabilit diferenţa şi până la data stingerii acesteia
inclusiv.
(3) In situaţia în care diferenţele rezultate
din corectarea declaraţiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt
negative în raport cu sumele stabilite iniţial, se datorează dobânzi
pentru suma datorată după corectare ori modificare, începând cu ziua
imediat următoare scadenţei şi până la data stingerii
acesteia inclusiv.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se
datorează dobânzi după cum urmează:
a) pentru impozitele, taxele şi contribuţiile
stinse prin executare silită, până la data întocmirii
procesului-verbal de distribuire inclusiv. In cazul plăţii
preţului în rate, dobânzile se calculează până la data
întocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma
rămasă de plată, dobânzile sunt datorate de către
cumpărător;
b) pentru impozitele, taxele, contribuţiile
şi alte sume datorate bugetului general consolidat de către debitorul
declarat insolvabil care nu are venituri şi bunuri urmăribile,
până la data trecerii în evidenţa separată, potrivit
prevederilor art. 176.
(5) Modul de calcul al dobânzilor aferente sumelor
reprezentând eventuale diferenţe între impozitul pe profit plătit la
data de 25 ianuarie a anului următor celui de impunere şi impozitul
pe profit datorat conform declaraţiei de impunere întocmite pe baza
situaţiei financiare anuale va fi reglementat prin norme metodologice
aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(6) Pentru obligaţiile fiscale neachitate la
termenul de plată, reprezentând impozitul pe venit, se datorează
dobânzi după cum urmează:
a) pentru anul fiscal de impunere, dobânzile pentru
plăţile anticipate stabilite de organul fiscal prin decizii de
plăţi anticipate se calculează până la data
plăţii debitului sau, după caz, până la data de 31
decembrie;
b) dobânzile pentru sumele neachitate în anul de
impunere, potrivit lit. a), se calculează începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor până la data stingerii acestora inclusiv;
c) în cazul în care impozitul pe venit stabilit prin
decizia de impunere anuală este mai mic decât cel stabilit prin deciziile
de plăţi anticipate, dobânzile se recalculează, începând cu data
de 1 ianuarie a anului următor celui de impunere, la soldul neachitat în
raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anuală, urmând
a se face regularizarea dobânzilor în mod corespunzător.
(7) Nivelul dobânzii de întârziere este de 0,05% pentru
fiecare zi de întârziere şi poate fi modificat prin legile bugetare
anuale."
11. După articolul 120 se introduce un nou
articol, articolul 1201, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1201
Penalităţi de
întârziere
(1) Plata cu întârziere a obligaţiilor fiscale se
sancţionează cu o penalitate de întârziere datorată pentru
neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale principale.
(2) Nivelul penalităţii de întârziere se
stabileşte astfel:
a) dacă stingerea se realizează în primele 30
de zile de la scadenţă, nu se datorează şi nu se
calculează penalităţi de întârziere pentru obligaţiile
fiscale principale stinse;
b) dacă stingerea se realizează în
următoarele 60 de zile, nivelul penalităţii de întârziere este
de 5% din obligaţiile fiscale principale stinse;
c) după împlinirea termenului prevăzut la
lit. b), nivelul penalităţii de întârziere este de 15% din
obligaţiile fiscale principale rămase nestinse.
(3) Penalitatea de întârziere nu înlătură
obligaţia de plată a dobânzilor."
12. Articolul 121 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 121
Dobânzi şi penalităţi de întârziere
în cazul plăţilor efectuate prin decontare bancară
(1) Nedecontarea de către unităţile
bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat în termen de 3 zile
lucrătoare de la data debitării contului plătitorului nu îl
exonerează pe plătitor de obligaţia de plată a sumelor
respective şi atrage pentru acesta dobânzi şi penalităţi de
întârziere la nivelul celor prevăzute la art. 120 şi 1201,
dupa termenul de 3 zile.
(2) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului
şi nedecontate de unităţile bancare, precum şi a dobânzilor
şi penalităţilor de întârziere prevăzute la alin. (1),
plătitorul se poate îndrepta împotriva unităţii bancare
respective."
13. Articolul 122 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 122
Dobânzi şi penalităţi de întârziere
în cazul compensării
(1) In cazul creanţelor fiscale stinse prin
compensare, dobânzile şi penalităţile de întârziere se
datorează până la data stingerii inclusiv, astfel:
a) pentru compensările la cerere, data stingerii
este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
b) pentru compensările din oficiu, data stingerii
este data înregistrării operaţiei de compensare de către
unitatea de trezorerie teritorială, conform notei de compensare întocmite
de către organul competent;
c) pentru compensările efectuate ca urmare a unei
cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data
stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.
(2) In cazul în care în urma exercitării
controlului sau analizării cererii de compensare s-a stabilit că suma
ce urmează a se compensa este mai mică decât suma cuprinsă în
cererea de compensare, dobânzile şi penalităţile de întârziere
se recalculează.
(3) Pentru obligaţiile fiscale stinse prin
procedurile de compensare prevăzute de actele normative speciale, data
stingerii este data la care se efectuează compensarea prevăzută
în actul normativ care o reglementează sau în normele metodologice de
aplicare a acestuia, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor
publice."
14. Articolul 1221 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1221
Dobânzi şi penalităţi de întârziere
în cazul deschiderii procedurii insolvenţei
Pentru creanţele fiscale născute anterior sau
ulterior datei deschiderii procedurii insolvenţei nu se datorează
şi nu se calculează dobânzi şi penalităţi de
întârziere după data deschiderii procedurii insolvenţei."
15. Articolul 1222 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1222
Dobânzi şi penalităţi de întârziere
în cazul contribuabililor pentru care s-a pronunţat o hotărâre de
dizolvare
(1) Pentru creanţele fiscale născute
anterior sau ulterior datei înregistrării hotărârii de dizolvare a
contribuabilului la registrul comerţului, începând cu această
dată nu se mai datorează şi nu se calculează dobânzi
şi penalităţi de întârziere.
(2) In cazul în care prin hotărâre
judecătorească irevocabilă a fost desfiinţat actul care a
stat la baza înregistrării dizolvării, se calculează dobânzi
şi penalităţi de întârziere între data înregistrării la
registrul comerţului a actelor de dizolvare şi data rămânerii
irevocabile a hotărârii de desfiinţare."
16. Articolul 123 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 123
Dobânzi în cazul înlesnirilor la plată
Pe perioada pentru care au fost acordate înlesniri la
plata obligaţiilor fiscale restante se datorează dobânzi pentru
obligaţiile fiscale ce fac obiectul înlesnirii la plată, cu
excepţia celor prevăzute la art. 119 alin. (2)."
17. La articolul 124, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art.
120 alin. (7) şi se suportă din acelaşi buget din care se
restituie ori se rambursează, după caz, sumele solicitate de
plătitori."
18. După articolul 124 se introduce un nou
articol, articolul 1241, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1241
Majorări de întârziere în cazul creanţelor
datorate bugetelor locale
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 119 alin.
(1) şi art. 1201, pentru neachitarea la termenul de
scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată
datorate bugetelor locale, se datorează după acest termen
majorări de întârziere.
(2) Nivelul majorării de întârziere este de 2% din
cuantumul obligaţiilor fiscale principale neachitate în termen,
calculată pentru fiecare lună sau fracţiune de lună,
începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă
şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
(3) Prevederile art. 119-124 sunt aplicabile în mod
corespunzător.
(4) Pentru sumele de restituit de la bugetul local se
datorează dobândă. Nivelul şi modul de calcul al dobânzii sunt
cele prevăzute la alin. (2)."
19. La articolul 142, alineatele (5) şi (6) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Executarea silită se
desfăşoară până la stingerea creanţelor fiscale
înscrise în titlul executoriu, inclusiv a dobânzilor, penalităţilor
de întârziere sau majorărilor de întârziere, după caz, ori a altor
sume, datorate sau acordate potrivit legii prin acesta, precum şi a cheltuielilor
de executare.
(6) In cazul în care prin titlul executoriu sunt
prevăzute, după caz, dobânzi, penalităţi de întârziere,
majorări de întârziere sau alte sume, fără să fi fost
stabilit cuantumul acestora, ele vor fi calculate de către organul de executare
şi consemnate într-un proces-verbal care constituie titlu executoriu, care
se comunică debitorului."
20. La articolul 152 alineatul (1), litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) sumele datorate pentru a căror executare
silită se aplică sechestrul, inclusiv cele reprezentând dobânzi,
penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, după
caz, menţionându-se şi cota acestora, precum şi actul normativ
în baza căruia a fost stabilită obligaţia de plată;".
21. La articolul 165, alineatele (1), (2) şi
(4) se modificaşi vor avea următorul cuprins:
„(1) In cazul vânzării la licitaţie a
bunurilor imobile cumpărătorii pot solicita plata preţului în
rate, în cel mult 12 rate lunare, cu un avans de minimum 50% din preţul de
adjudecare a bunului imobil şi cu plata unei dobânzi sau majorări de
întârziere, după caz, stabilite conform prezentului cod. Organul de
executare va stabili condiţiile şi termenele de plată a
preţului în rate.
(2) Cumpărătorul nu va putea înstrăina
bunul imobil decât după plata preţului în întregime şi a
dobânzii sau majorării de întârziere stabilite.
(4) Suma reprezentând dobânda sau majorarea de
întârziere, după caz, nu stinge creanţele fiscale pentru care s-a
început executarea silită şi constituie venit al bugetului corespunzător
creanţei principale."
22. La articolul 166, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(1)în cazul vânzării bunurilor imobile, organul
de executare va încheia procesul-verbal de adjudecare, în termen de cel mult 5
zile de la plata în întregime a preţului sau a avansului prevăzut la
art. 165 alin. (1), dacă bunul a fost vândut cu plata în rate.
Procesul-verbal de adjudecare constituie titlu de proprietate, transferul
dreptului de proprietate operând la data încheierii acestuia. Un exemplar al
procesului-verbal de adjudecare a bunului imobil va fi trimis, în cazul
vânzării cu plata în rate, biroului de carte funciară pentru a
înscrie interdicţia de înstrăinare şi grevare a bunului
până la plata integrală a preţului şi a dobânzii sau majorării
de întârziere, după caz, stabilite pentru imobilul transmis, pe baza
căruia se face înscrierea în cartea funciară."
23. La articolul 175, alineatul (10) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(10) In situaţiile prevăzute la alin. (8)
şi (9), pentru perioada cuprinsă între data trecerii în proprietatea
publică şi data la care au renăscut creanţele fiscale,
respectiv data revocării deciziei prin care s-a aprobat darea în
plată, nu se datorează dobânzi, penalităţi de întârziere
sau majorări de întârziere, după caz."
24. Articolul 1751 se abrogă.
25. La articolul 185, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(4) Pentru creanţa înscrisă în titlul
executoriu, debitorul datorează dobânzi şi penalităţi de
întârziere, începând cu ziua următoare datei comunicării titlului
executoriu către debitor şi până la data stingerii sumei
datorate inclusiv. Dispoziţiile prezentului cod privind stabilirea şi
calculul dobânzilor şi penalităţilor de întârziere sunt
aplicabile în mod corespunzător. Dobânzile şi penalităţile
de întârziere recuperate de autoritatea competentă din România se
transferă autorităţii solicitante, în condiţiile alin.
(3)."
26. La articolul 209, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(1) Contestaţiile formulate împotriva deciziilor
de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere,
deciziilor pentru regularizarea situaţiei emise în conformitate cu
legislaţia în materie vamală, a măsurii de diminuare a pierderii
fiscale stabilite prin dispoziţie de măsuri, se
soluţionează de către:
a) structura specializată de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, în a
căror rază teritorială îşi au domiciliul fiscal
contestatarii, pentru contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, accesorii ale acestora, precum şi
măsura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de până la 3
milioane lei;
b) structura specializată de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz,
competentă conform art. 36 alin. (3) pentru administrarea contribuabililor
nerezidenti care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, pentru
contestaţiile formulate de aceştia, ce au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, accesorii ale acestora, precum şi
măsura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de până la 3 milioane
lei;
c) Direcţia generală de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, pentru contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, accesoriile acestora, precum şi
măsura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de 3 milioane lei sau
mai mare, pentru contestaţiile formulate de marii contribuabili, precum
şi cele formulate împotriva actelor enumerate în prezentul articol, emise
de organele centrale cu atribuţii de inspecţie fiscală,
indiferent de cuantum."
27. La articolul 220, după alineatul (21)
se introduce un nou alineat, alineatul (22), cu următorul
cuprins:
„(22) Fapta prevăzută la art. 20669
alin. (7) din Codul fiscal se sancţionează cu amendă de la
20.000 lei la 50.000 lei, confiscarea sumelor rezultate din vânzare şi
revocarea atestatului."
Art. II. - (1)
Dispoziţiile art. I pct. 26 se aplică şi contestaţiilor
aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(2) Pentru creanţele fiscale care au scadenţa
anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, începând cu data intrării în vigoare a acesteia se
datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere. In acest
caz, termenele în funcţie de care se stabileşte nivelul
penalităţii de întârziere prevăzute la art. 1201 încep
să curgă de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(3) In toate actele normative în care se face
trimitere/referire la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, iar sumele respective
constituie venit al bugetului de stat, pentru neachitarea la termenul de
scadenţă a obligaţiilor de plată se datorează dobânzi
şi/sau penalităţi de întârziere.
(4) Cu excepţia cazului prevăzut la art. 1241
din Codul de procedură fiscală, în toate actele normative în care se
face trimitere/referire la noţiunea de majorări de întârziere în
sensul Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, această
noţiune se înlocuieşte cu noţiunile de dobânzi şi/sau
penalităţi de întârziere.
Art. III. - (1) Prin
excepţie de la prevederile art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 1 iulie 2010, cu următoarele excepţii:
a) prevederile art. I pct. 1, 2, 6, 24 şi 26, care
intră în vigoare la data publicării;
b) prevederile art. I pct. 27, care intră în
vigoare în termen de 10 zile de la data publicării.
(2) La data publicării prezentei ordonanţe de
urgenţă se desfiinţează Comisia de proceduri fiscale.
Art. IV. -
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse
prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga