ORDONANTA DE URGENTA Nr. 52 din 15 iunie 2005
privind ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 28
ianuarie 2005, pentru finantarea Proiectului de restructurare a transporturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 514 din 16 iunie 2005
Se evidentiaza necesitatea ratificarii in regim de urgenta a acordului de
imprumut, pentru urgentarea procesului de intrare in efectivitate a acestui
imprumut, tinand seama de faptul ca 10% din suma imprumutului trebuie
disponibilizata cat mai rapid in scopul eliminarii efectelor inundatiilor din
vestul tarii din sectorul rutier si feroviar.
In temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania, reprezentata de Ministerul
Finantelor Publice, si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare,
semnat la Bucuresti la 28 ianuarie 2005, in valoare de 225 milioane USD, pentru
finantarea Proiectului de restructurare a transporturilor.
Art. 2
(1) Implementarea acordului de imprumut prevazut la art. 1 se va realiza de
catre agentiile de implementare, respectiv Compania Nationala de Autostrazi si
Drumuri Nationale din Romania - S.A., pentru suma de 149 milioane USD, Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., pentru suma de 75 milioane
USD, si Societatea Comerciala "Metrorex" - S.A., pentru suma de 1
milion USD.
(2) Intre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de reprezentant al
Imprumutatului, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in
calitate de minister coordonator al activitatii agentiilor de implementare a
Proiectului si ordonator principal de credite, precum si fiecare dintre
agentiile de implementare a Proiectului, respectiv Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., Compania Nationala de Cai
Ferate "C.F.R." - S.A. si Societatea Comerciala "Metrorex"
- S.A., se va incheia cate un acord de imprumut subsidiar prin care se va
delega agentiilor de implementare intreaga autoritate si responsabilitate in
realizarea proiectului si in utilizarea sumelor din imprumut.
(3) Acordul de imprumut subsidiar incheiat intre Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si,
respectiv, Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. va
cuprinde si nivelul comisionului la fondul de risc.
Art. 3
(1) Fondurile necesare in vederea rambursarii imprumutului extern, platii
dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente imprumutului se vor
asigura dupa cum urmeaza:
a) 218,775 milioane USD (reprezentand 97,23% din imprumutul extern si
cuprinzand suma de 149,0 milioane USD aferenta subproiectului implementat de
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., suma
de 1,0 milion USD aferenta subproiectului implementat de Societatea Comerciala
"Metrorex" - S.A. si, respectiv, suma de 68,775 milioane USD aferenta
subproiectului implementat de Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A.) vor fi asigurate de la bugetul de stat, din sumele
prevazute anual cu aceasta destinatie, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) 6,225 milioane USD (reprezentand 2,77% din imprumutul extern) vor fi
asigurate din surse proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A.
(2) Contributia Romaniei la realizarea investitiilor finantate prin
imprumutul extern acordat de Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare, prevazut la art. 1, inclusiv pentru plata taxelor si impozitelor
percepute pe teritoriul tarii, precum si contravaloarea altor costuri locale,
care nu se pot plati din imprumutul extern, se va asigura de la bugetul de
stat, din sumele prevazute anual, prin bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, si din surse proprii ale Companiei Nationale de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
Art. 4
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor
Publice, de comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare, sa introduca pe parcursul utilizarii imprumutului extern, in raport
cu conditiile concrete de derulare a acordului de imprumut prevazut la art. 1,
amendamente la continutul acestuia care privesc realocari de fonduri,
modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura
sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa determine noi conditionari economice
fata de cele convenite initial intre parti.
(2) Amendamentele la acordul de imprumut, convenite cu Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare potrivit alin. (1), se aproba prin hotarare
a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul apararii nationale,
Ion Mircea Plangu,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu
Numarul imprumutului: 4757 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul de restructurare a transporturilor)
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
28 ianuarie 2005
Acord din data de 28 ianuarie 2005 intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
(A) Imprumutatul, considerand satisfacatoare fezabilitatea si prioritatea
Proiectului descris in anexa nr. 2 la prezentul acord, a solicitat Bancii
asistenta pentru finantarea Proiectului.
(B) Partea A din Proiect va fi implementata de Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. (CNADNR), partea B din
Proiect va fi implementata de Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. (CFR), iar partea C va fi implementata de Societatea
Comerciala "Metrorex" - S.A. (Metrorex), toate cu sprijinul
Imprumutatului, actionand prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
(MTCT), si, ca parte a acestei asistente, Imprumutatul va pune la dispozitia
CNADNR, CFR si Metrorex parti din sumele imprumutului prevazute la art. II al
prezentului acord (imprumutul), disponibile precum este stabilit in prezentul
acord.
Avand in vedere ca Banca a fost de acord, pe baza, inter alia, a celor de
mai sus, sa prelungeasca termenul imprumutului acordat Imprumutatului, in
termenii si conditiile prevazute in prezentul acord, in acordul incheiat la
aceeasi data intre Banca si CNADNR (Acordul de proiect cu CNADNR), in acordul
incheiat la aceeasi data intre Banca si CFR (Acordul de proiect cu CFR) si in
acordul incheiat la aceeasi data intre Banca si Metrorex (Acordul de proiect cu
Metrorex),
partile la prezentul acord convin dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01. "Conditiile generale aplicabile acordurilor de
imprumut si de garantie pentru imprumuturile intr-o singura valuta" ale
Bancii, datate 30 mai 1995 (cu modificarile din data de 1 mai 2004) (Conditiile
generale), constituie parte integranta a prezentului acord.
Sectiunea 1.02. Daca din context nu reiese altfel, termenii definiti in
Conditiile generale si in preambulul la prezentul acord au semnificatiile
prezentate acolo, iar urmatorii termeni suplimentari au semnificatiile de mai
jos:
a) CFR Calatori inseamna compania responsabila cu asigurarea serviciilor
feroviare de calatori pe teritoriul Imprumutatului sau orice succesor al
acestuia;
b) CFR Marfa inseamna compania responsabila cu asigurarea serviciilor
feroviare de marfa pe teritoriul Imprumutatului sau orice succesor al acestuia;
c) Acord de proiect cu CFR inseamna acordul incheiat intre Banca si CFR,
avand aceeasi data cu a prezentului acord, dupa cum acesta poate fi modificat
periodic; aceasta formulare include tot ceea ce s-a convenit in plus fata de
Acordul de proiect cu CFR;
d) Acord de imprumut subsidiar cu CFR inseamna acordul care se va incheia
intre Imprumutat, MTCT si CFR, in conformitate cu sectiunea 3.02 b) din
prezentul acord, dupa cum acesta poate fi modificat periodic; aceasta formulare
include tot ceea ce s-a convenit in plus fata de Acordul de imprumut subsidiar
cu CFR;
e) planurile de management al mediului inconjurator inseamna planurile,
satisfacatoare pentru Banca, elaborate si adoptate de Imprumutat in perioada
mai - august 2004, care descriu masurile de institutionalizare, monitorizare si
diminuare a impactului asupra mediului pentru scopul Proiectului;
f) raportul de monitorizare financiara sau RMF inseamna orice raport
elaborat in conformitate cu sectiunea 4.02 din prezentul acord, sectiunea 4.02
din Acordul de proiect cu CNADNR, sectiunea 4.02 din Acordul de proiect cu CFR
si sectiunea 4.02 din Acordul de proiect cu Metrorex;
g) cadrul juridic pentru achizitionarea de terenuri inseamna legile si
procedurile administrative adoptate de Imprumutat, care descriu procedurile si
compensarile corespunzatoare situatiilor de stramutare sau de pierdere a
veniturilor, cu care s-ar putea confrunta persoanele fizice sau persoanele
juridice ca urmare a achizitionarii terenurilor in scop public, inclusiv pentru
implementarea Proiectului;
h) Acord de proiect cu Metrorex inseamna acordul incheiat intre Banca si
Metrorex, avand aceeasi data cu a prezentului acord, dupa cum acesta poate fi
modificat periodic; aceasta formulare include tot ceea ce s-a convenit in plus
fata de Acordul de proiect cu Metrorex;
i) Acord de imprumut subsidiar cu Metrorex inseamna acordul care urmeaza sa
se incheie intre Imprumutat, MTCT si Metrorex, in conformitate cu sectiunea
3.02 c) din prezentul acord, dupa cum acesta poate fi modificat periodic;
aceasta formulare include tot ceea ce s-a convenit in plus fata de Acordul de
imprumut subsidiar cu Metrorex;
j) contract de activitate inseamna contractele incheiate intre operatorul
autorizat de transport feroviar de calatori si MTCT, aprobate de Guvern, in
baza art. 37 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 (cu modificarile
ulterioare); un astfel de contract de activitate include, inter alia, lista
serviciilor sociale ce urmeaza a fi prestate de respectivul operator de
transport feroviar de calatori, precum si suma care va fi transferata acestuia
de catre Imprumutat, sub forma de compensatii pentru servicii publice;
k) Plan de achizitii inseamna Planul de achizitii pentru Proiect din data
de 7 octombrie 2004, care acopera initial o perioada de 18 luni (sau mai mult)
din implementarea Proiectului si care va fi actualizat periodic, in
conformitate cu prevederile sectiunii 3.04 din prezentul acord, astfel incat sa
acopere perioada ulterioara celor 18 luni (sau mai mult) ale implementarii
Proiectului;
l) Acord de proiect cu CNADNR inseamna acordul incheiat intre Banca si
CNADNR, avand aceeasi data cu a prezentului acord, dupa cum acesta poate fi
modificat periodic; aceasta formulare include tot ceea ce s-a convenit in plus
fata de Acordul de proiect cu CNADNR;
m) Acord de imprumut subsidiar cu CNADNR inseamna acordul care urmeaza sa
se incheie intre Imprumutat, MTCT si CNADNR, in conformitate cu sectiunea 3.02
a) din prezentul acord, dupa cum acesta poate fi modificat periodic; aceasta
formulare include tot ceea ce s-a convenit in plus fata de Acordul de imprumut
subsidiar cu CNADNR;
n) conturile speciale inseamna conturile la care se face referire in
sectiunea 2.02 b) din prezentul acord.
Sectiunea 1.03. Orice referire in Conditiile generale sau in prezentul
acord la entitatea de implementare a Proiectului va fi considerata drept o
referire la CNADNR, CFR sau Metrorex, dupa caz.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01. Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in
termenii si in conditiile prevazute sau la care se face referire in prezentul
acord, o suma egala cu doua sute douazeci si cinci milioane USD (225.000.000
$).
Sectiunea 2.02. a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord,
pentru cheltuieli efectuate (sau, daca Banca va fi de acord astfel, care
urmeaza a fi efectuate) privind costul rezonabil al bunurilor si serviciilor
necesare pentru Proiect si care urmeaza sa fie finantate din sumele
imprumutului.
b) Imprumutatul, prin CNADNR, CFR si Metrorex, poate deschide si mentine in
USD, pentru scopurile oricareia dintre partile A, B sau C ale Proiectului, un
cont special de depuneri, separat, la o banca comerciala, in termeni si in
conditii satisfacatoare pentru Banca, incluzand protectia adecvata impotriva
compensarii, confiscarii si sechestrului. Depunerile in si platile din contul
special vor fi efectuate in conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la
prezentul acord.
Sectiunea 2.03. Data ultimei trageri va fi 31 iulie 2009 sau acea data
ulterioara pe care Banca o va stabili. Banca va notifica cu promptitudine
Imprumutatului aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04. Imprumutatul va plati Bancii un comision perceput
anticipat, in valoare egala cu un procent (1,00%) din valoarea imprumutului,
acesta fiind subiect al oricarei reduceri dupa cum poate stabili Banca la un
moment dat. Acest comision va fi platibil nu mai tarziu de 60 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentului acord.
Sectiunea 2.05. Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament, in
valoare de trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1,00%), anual, aplicat la
valoarea capitalului imprumutului netrasa la un anumit moment.
Sectiunea 2.06. a) Imprumutatul va plati dobanda aferenta valorii
capitalului imprumutului, trasa si nerambursata la un anumit moment, la o rata
egala, pentru fiecare perioada de dobanda, cu rata dobanzii cu baza LIBOR plus
marja totala LIBOR.
b) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la data prezentului
acord inclusiv pana la prima data de plata a dobanzii exclusiv, care survine
dupa aceasta, iar dupa perioada initiala, fiecare perioada de la o data de
plata a dobanzii inclusiv pana la data de plata a dobanzii imediat urmatoare
exclusiv;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna fiecare data specificata in
sectiunea 2.07 din prezentul acord;
(iii) rata dobanzii cu baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de
dobanda, rata oferita pe piata interbancara londoneza la depozitele in USD pe 6
luni, valabila in prima zi a unei astfel de perioade de dobanda (sau, in cazul
perioadei initiale de dobanda, valabila pentru data de plata a dobanzii, care
survine in sau care preceda imediat prima zi a unei astfel de perioade de
dobanda), dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de catre Banca si
exprimata ca procent pe an;
(iv) marja totala LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda: (A)
trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1,00%); (B) minus (sau plus) marja medie
ponderata, pentru o astfel de perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele
oferite pe piata interbancara londoneza sau alte rate de referinta la
depozitele pe 6 luni, cu privire la imprumuturile contractate de Banca si
nerambursate sau parti din acestea, alocate de Banca pentru finantarea
imprumuturilor intr-o singura valuta sau a unor parti din acestea, acordate de
ea, care includ imprumutul; dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de
Banca si exprimata ca procent pe an.
c) Banca va instiinta Imprumutatul despre rata dobanzii cu baza LIBOR si
despre marja totala LIBOR pentru fiecare perioada de dobanda, cu promptitudine,
dupa determinarea acestora.
d) Ori de cate ori, ca urmare a schimbarilor din practica pietei care
influenteaza determinarea ratelor de dobanda la care se face referire in
prezenta sectiune 2.06, Banca stabileste ca este in interesul imprumutatilor
sai, luati in ansamblu, ca si al Bancii sa aplice o baza pentru determinarea
ratelor de dobanda aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in
sectiunea mentionata, Banca poate modifica baza pentru determinarea ratelor de
dobanda aplicabile imprumutului, prin notificarea Imprumutatului despre noua
baza cu cel putin 6 luni inainte. Noua baza va deveni efectiva la expirarea
perioadei de notificare, cu exceptia cazului in care Imprumutatul instiinteaza
Banca, in timpul perioadei mentionate, despre obiectiile sale la aceasta, caz
in care modificarea respectiva nu se va aplica imprumutului.
Sectiunea 2.07. Dobanda si alte speze vor fi platibile cumulat din urma,
semestrial, la fiecare data de 15 aprilie si 15 octombrie in fiecare an.
Sectiunea 2.08. Imprumutatul va rambursa suma capitalului imprumutului, in
conformitate cu graficul de rambursare prevazut in anexa nr. 3 la prezentul
acord.
Art. 3
Executarea Proiectului
Sectiunea 3.01. Imprumutatul se obliga sa indeplineasca obiectivele
Proiectului si in acest scop, fara limitare sau restrictie asupra altor
obligatii ale sale in cadrul prezentului acord:
a) va determina CNADNR, CFR si Metrorex sa-si indeplineasca obligatiile,
potrivit prevederilor acordurilor de proiect cu CNADNR, CFR si cu Metrorex, asa
cum au fost stabilite;
b) va actiona sau va determina sa fie intreprinse toate actiunile
relevante, inclusiv prevederea de fonduri, spatii, servicii si alte resurse
necesare sau corespunzatoare, pentru a permite CNADNR, CFR si Metrorex sa-si
indeplineasca obligatiile asumate prin acordurile de proiect cu CNADNR, CFR si
cu Metrorex, si nu va intreprinde sau permite sa fie intreprinse actiuni care
ar putea impiedica sau interveni in indeplinirea obligatiilor.
Sectiunea 3.02. Fara a se limita prevederile sectiunii 3.01 din prezentul
acord:
a) pentru scopurile partii A a Proiectului, Imprumutatul va subimprumuta
catre CNADNR parti din sumele imprumutului alocate periodic pentru categoriile
(1), (2) a), (3) a) si (4) a) din tabelul de la pct. 1 al anexei nr. 1 la
prezentul acord, in suma echivalenta de pana la 149.000.000 USD (imprumut
subsidiar cu CNADNR), in cadrul unui acord de imprumut subsidiar care urmeaza a
se incheia intre Imprumutat, MTCT si CNADNR (Acordul de imprumut subsidiar cu
CNADNR), potrivit termenilor si conditiilor ce vor fi fost aprobate de Banca si
care vor include in principal urmatorii termeni: (i) capitalul imprumutului
subsidiar cu CNADNR se va rambursa in lei, in sume echivalente (determinate la
acea data sau la datele respective de rambursare, potrivit anexei nr. 3 la
prezentul acord) cu sumele trase din contul imprumutului sau platite din contul
special pentru partea A a Proiectului in contul bunurilor si serviciilor pentru
partea A a Proiectului si finantate din sumele imprumutului; (ii) suma
capitalului imprumutului subsidiar cu CNADNR se va rambursa intr-o perioada de
maximum 17 ani, care include o perioada de gratie nu mai mare de 5 ani; si
(iii) CNADNR va plati dobanda si alte costuri aferente capitalului imprumutului
subsidiar la o rata egala cu rata aplicabila imprumutului, in conformitate cu
prevederile sectiunii 2.06 din prezentul acord.
b) Pentru scopurile partii B a Proiectului, Imprumutatul va subimprumuta
CFR parti din sumele imprumutului alocate la anumite momente pentru categoriile
(2) b), (3) b) si (4) b) din tabelul de la pct. 1 al anexei nr. 1 la prezentul
acord, in suma echivalenta de pana la 75.000.000 USD (imprumut subsidiar cu CFR),
in cadrul unui acord de imprumut subsidiar (Acordul de imprumut subsidiar cu
CFR) care urmeaza a se incheia intre Imprumutat, MTCT si CFR, potrivit
termenilor si conditiilor ce vor fi fost aprobate de Banca.
c) Pentru scopurile partii C a Proiectului, Imprumutatul va subimprumuta
Metrorex parti din sumele imprumutului alocate la anumite momente pentru
categoria (3) c) din tabelul de la pct. 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord,
in suma echivalenta de pana la 1.000.000 USD (imprumut subsidiar cu Metrorex),
in cadrul unui acord de imprumut subsidiar (Acordul de imprumut subsidiar cu
Metrorex) care urmeaza a se incheia intre Imprumutat, MTCT si Metrorex,
potrivit termenilor si conditiilor ce vor fi fost aprobate de Banca.
d) Imprumutatul isi va exercita drepturile in conformitate cu Acordul de
imprumut subsidiar cu CNADNR, in asa fel incat sa protejeze interesele
Imprumutatului si ale Bancii si sa indeplineasca scopurile imprumutului, si, cu
exceptia cazului in care Banca va conveni altfel, Imprumutatul nu va transfera,
modifica, abroga sau renunta la Acordul de imprumut subsidiar cu CNADNR sau la
oricare dintre prevederile acestuia.
e) Imprumutatul isi va exercita drepturile in conformitate cu Acordul de
imprumut subsidiar cu CFR, in asa fel incat sa protejeze interesele
Imprumutatului si ale Bancii si sa indeplineasca scopurile imprumutului, si, cu
exceptia cazului in care Banca va conveni altfel, Imprumutatul nu va transfera,
modifica, abroga sau renunta la Acordul de imprumut subsidiar cu CFR sau la
oricare dintre prevederile acestuia.
Sectiunea 3.03. Fara a se limita prevederile sectiunilor 3.01 si 3.02 ale
prezentului acord si exceptand cazul cand Banca sau Imprumutatul ar conveni
altfel, Imprumutatul va determina ca Proiectul sa fie implementat in
conformitate cu programul stabilit in anexa nr. 5 la prezentul acord.
Sectiunea 3.04. a) Cu exceptia cazului in care Banca va conveni altfel,
achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor de consultanta necesare
Proiectului si care urmeaza a se finanta din sumele imprumutului va fi
guvernata de prevederile din anexa nr. 4 la prezentul acord, deoarece aceste
prevederi ar putea fi ulterior elaborate in Planul de achizitii.
b) Imprumutatul, prin agentiile de implementare a Proiectului, va actualiza
Planul de achizitii in conformitate cu instructiunile acceptabile pentru Banca
si va furniza Bancii astfel de actualizari nu mai tarziu de 12 luni de la data
Planului de achizitii precedent, pentru a fi aprobate de Banca.
Sectiunea 3.05. Banca si Imprumutatul convin prin prezentul acord ca
obligatiile stabilite in sectiunile 9.04, 9.05, 9.06, 9.07, 9.08 si 9.09 din
Conditiile generale (cu privire la asigurare, utilizarea bunurilor si
serviciilor, planuri si grafice, evidente si rapoarte, intretinere si,
respectiv, achizitionarea de terenuri), referitoare la: a) partea A a
Proiectului, vor fi indeplinite de CNADNR conform sectiunii 2.03 a Acordului de
proiect cu CNADNR; b) partea B a Proiectului, vor fi realizate de CFR conform
sectiunii 2.03 a Acordului de proiect cu CFR; si c) partea C a Proiectului, vor
fi realizate de Metrorex conform sectiunii 2.03 a Acordului de proiect cu CFR.
Art. 4
Clauze financiare si alte clauze
Sectiunea 4.01. a) Imprumutatul va asigura sau va determina asigurarea unui
sistem de management financiar, incluzand inregistrari si evidente contabile,
si va pregati situatiile financiare, toate in conformitate cu standardele de
contabilitate acceptabile Bancii, adecvate pentru reflectarea operatiunilor,
resurselor si cheltuielilor referitoare la Proiect.
b) Imprumutatul, prin agentiile de implementare a Proiectului:
(i) va detine situatiile financiare la care se face referire in lit. a) din
prezenta sectiune pentru fiecare an (sau alta perioada acceptata de Banca),
auditate in conformitate cu standardele de audit acceptabile pentru Banca,
aplicate in mod consecvent de auditori independenti, acceptabili Bancii;
(ii) va transmite sau va determina sa fie transmise Bancii, cat mai curand
posibil, dar in orice caz nu mai tarziu de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an
(sau al perioadei acceptate de Banca): (A) copii autorizate ale situatiilor
financiare mentionate la lit. a) din prezenta sectiune, aferente anului
respectiv (sau perioadei acceptate de Banca), auditate in acest fel; si (B) un
aviz asupra respectivelor situatii al auditorilor mentionati, cu un continut si
grad de detaliu satisfacatoare pentru Banca; si
(iii) va transmite sau va determina sa fie transmise Bancii alte asemenea
informatii referitoare la situatiile si conturile mentionate, precum si la
auditul acestora, dupa cum Banca le poate solicita periodic, in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile in legatura cu care s-au efectuat trageri din
contul imprumutului pe baza deconturilor de cheltuieli, Imprumutatul, prin
CNADNR, CFR si Metrorex, va trebui:
(i) sa asigure ca toate evidentele (contracte, comenzi, facturi, note de
plata, chitante si alte documente) care reflecta aceste cheltuieli sunt
pastrate cel putin un an dupa primirea de catre Banca a raportului de audit
pentru sau care acopera anul fiscal in care s-a efectuat ultima tragere din
contul imprumutului;
(ii) sa permita reprezentantilor Bancii sa examineze aceste evidente; si
(iii) sa asigure ca aceste deconturi de cheltuieli sunt incluse in toate
auditarile pe care Banca le-ar fi putut solicita in conformitate cu lit. b) a
prezentei sectiuni.
Sectiunea 4.02. Fara limitare sau restrictie asupra prevederilor sectiunii
3.01 din prezentul acord, cu privire la asigurarea fondurilor pentru CFR in
vederea implementarii Proiectului, Imprumutatul va asigura finantarea in
fiecare an a serviciilor feroviare de calatori, in conformitate cu toate
contractele de activitate aplicabile.
Art. 5
Clauze asiguratorii pentru Banca
Sectiunea 5.01. In conformitate cu sectiunea 6.02 (p) din Conditiile
generale, sunt prezentate urmatoarele situatii suplimentare:
a) CNADNR, CFR sau Metrorex nu-si va fi indeplinit vreuna dintre
obligatiile din Acordul de proiect cu CNADNR, Acordul de proiect cu CFR sau,
respectiv, Acordul de proiect cu Metrorex;
b) ca rezultat al evenimentelor care au survenit dupa data prezentului
acord va fi aparut o situatie extraordinara care face improbabila capacitatea
de indeplinire de catre CNADNR, CFR sau Metrorex a obligatiilor in cadrul
acordurilor de proiect incheiate cu CNADNR, CFR sau, respectiv, cu Metrorex;
c) Legea nr. 47/2004 a Imprumutatului va fi fost modificata, suspendata,
abrogata, revocata sau se va face derogare de la prevederile sale, astfel incat
sa afecteze material si nefavorabil capacitatea CNADNR de a-si indeplini
obligatiile asumate prin Acordul de proiect cu CNADNR; si
d) Hotararea Guvernului nr. 581/1998 va fi fost modificata, suspendata,
abrogata, revocata sau se va face derogare de la prevederile sale, astfel incat
sa afecteze material si nefavorabil capacitatea CFR de a-si indeplini
obligatiile asumate prin Acordul de proiect cu CFR.
Sectiunea 5.02. In conformitate cu sectiunea 7.01 (k) din Conditiile
generale, sunt specificate urmatoarele situatii suplimentare:
a) una dintre situatiile mentionate la lit. a) din sectiunea 5.01 a
prezentului acord va aparea si va continua pe o perioada de 60 de zile dupa
notificarea data Imprumutatului de Banca;
b) va aparea una dintre situatiile mentionate la lit. c) sau d) din
sectiunea 5.01 a prezentului acord.
Art. 6
Data intrarii in vigoare; rezilierea
Sectiunea 6.01. Se specifica urmatoarele elemente drept conditii
suplimentare de intrare in vigoare a prezentului acord, pentru scopurile
sectiunii 12.01 (c) din Conditiile generale:
a) Acordul de imprumut subsidiar cu CNADNR a fost executat in numele
Imprumutatului, MTCT si al CNADNR; si
b) Acordul de imprumut subsidiar cu CFR a fost executat in numele
Imprumutatului, MTCT si al CFR;
c) planul de afaceri pe 5 ani al CFR, inclusiv cifra de afaceri a
companiei, precum si planul de investitii pe 5 ani al CNADNR, avizate de
consiliile de administratie ale respectivelor companii, sunt satisfacatoare pentru
Banca.
Sectiunea 6.02. Se specifica urmatoarele elemente suplimentare, in
intelesul sectiunii 12.02 (c) din Conditiile generale, care urmeaza sa fie
incluse in punctul de vedere ce se va transmite Bancii:
a) Acordul de proiect cu CNADNR a fost legal aprobat sau ratificat de catre
CNADNR si este obligatoriu din punct de vedere juridic pentru CNADNR, in
conformitate cu termenii sai;
b) Acordul de proiect cu CFR a fost legal aprobat sau ratificat de catre
CFR si este obligatoriu din punct de vedere juridic pentru CFR, in conformitate
cu termenii sai;
c) Acordul de proiect cu Metrorex a fost legal aprobat sau ratificat de
catre Metrorex si este obligatoriu din punct de vedere juridic pentru Metrorex,
in conformitate cu termenii sai;
d) Acordul de imprumut subsidiar cu CNADNR a fost legal aprobat sau
ratificat de catre Imprumutat, MTCT si CNADNR si este obligatoriu din punct de
vedere juridic, in conformitate cu termenii sai; si
e) Acordul de imprumut subsidiar cu CFR a fost legal aprobat sau ratificat
de catre Imprumutat, MTCT si CFR si este obligatoriu din punct de vedere legal
pentru Imprumutat, MTCT si CFR, in conformitate cu termenii sai.
Sectiunea 6.03. Data care survine dupa 150 de zile de la data prezentului
acord este specificata aici pentru scopurile sectiunii 12.04 din Conditiile
generale.
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 7.01. Ministerul Finantelor Publice al Imprumutatului este
desemnat drept reprezentant al Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03
din Conditiile generale.
Sectiunea 7.02. Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile
sectiunii 11.01 din Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor Publice
Str. Apolodor nr. 17
Bucuresti, Romania
Telex: 11239
Fax: 4021 312 6792
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W., Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa cablu: Telex: Fax:
INTBAFRAD 248423 (MCI) sau (202)477-6391
Washington, D.C. 64145 (MCI)
Drept care, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor
oficial autorizati, au dispus ca prezentul acord sa fie semnat, in numele lor,
in ziua si anul mentionate mai sus.
Pentru Romania,
Ionel Popescu,
ministrul finantelor publice,
reprezentant autorizat
Pentru Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare,
Anand K. Seth,
director,
reprezentant autorizat
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR IMPRUMUTULUI
1. Tabelul de mai jos stabileste categoriile care vor fi finantate din
sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare categorie si
procentul de cheltuieli pentru elementele care vor fi astfel finantate din
fiecare categorie:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma % din cheltuielile care
alocata din vor fi finantate
imprumut
(exprimata
in USD)
________________________________________________________________________________
(1) Lucrari in cadrul partii A 128.850.000 100% din cheltuieli externe,
a Proiectului 80% din cheltuieli locale
________________________________________________________________________________
(2) Bunuri 100% din cheltuieli externe,
a) in cadrul partii A a Proiectului 1.100.000 100% din cheltuieli locale
b) in cadrul partii B a Proiectului 66.500.000 (costuri ex-factory) si 80%
din cheltuieli locale pentru
alte elemente achizitionate
pe plan local
________________________________________________________________________________
(3) Servicii de consultanta 75% pentru persoane fizice
si
a) in cadrul partii A a Proiectului 16.990.000 firme locale; 85% pentru
b) in cadrul partii B a Proiectului 7.800.000 persoane fizice si firme
c) in cadrul partii C a Proiectului 1.000.000 straine
________________________________________________________________________________
(4) Instruire 100%
a) in cadrul partii A a Proiectului 60.000
b) in cadrul partii B a Proiectului 200.000
________________________________________________________________________________
(5) Nealocate
a) pentru partea A a Proiectului 2.000.000
b) pentru partea B a Proiectului 500.000
________________________________________________________________________________
TOTAL: 225.000.000
________________________________________________________________________________
2. Pentru scopurile prezentei anexe:
a) expresia cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda unei tari,
alta decat a Imprumutatului, pentru bunuri ori servicii furnizate de pe
teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului;
b) expresia cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri ori servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului;
c) expresia instruire inseamna costurile si cheltuielile aferente
Proiectului, asumate ca urmare a calatoriilor de studii, seminariilor,
instruirilor si altor activitati de pregatire, care nu se regasesc printre
bunurile, constructiile sau alte servicii furnizate prin contract; va include,
de asemenea, costurile de calatorie, cazare si diurna pentru reprezentantii
Guvernului si ai agentiilor de implementare a Proiectului.
3. Fara a prejudicia prevederile pct. 1 de mai sus, nu se vor face trageri
in legatura cu: a) plati efectuate pentru cheltuieli care au avut loc inainte
de data prezentului acord; b) orice categorie din tabelul de la pct. 1 de mai
sus, cu exceptia cazului in care Banca a primit plata integrala a comisionului
platit anticipat, la care se face referire in sectiunea 2.04 a prezentului
acord; si c) plati efectuate pentru cheltuielile aferente categoriei (3) c),
prevazuta la pct. 1 al prezentei anexe, pana la primirea de catre Banca a unor
dovezi satisfacatoare potrivit carora Acordul de imprumut subsidiar cu Metrorex
a fost executat in numele Imprumutatului, MTCT si Metrorex.
4. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa fie
efectuate pe baza deconturilor de cheltuieli pentru cheltuielile aferente
contractelor pentru: a) bunuri al caror cost este mai mic decat echivalentul a
200.000 USD pentru fiecare contract; b) lucrari al caror cost este mai mic
decat echivalentul a 2.000.000 USD pentru fiecare contract; c) serviciile
consultantilor independenti al caror cost este mai mic decat echivalentul a
50.000 USD pentru fiecare contract; d) serviciile firmelor de consultanta in
cadrul contractelor al caror cost este mai mic decat echivalentul a 100.000 USD
pentru fiecare contract; si e) instruire, indiferent de valoare, toate acestea
in conformitate cu termenii si conditiile pe care Banca le va specifica
printr-o notificare adresata Imprumutatului.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele Proiectului sunt: imbunatatirea eficientei cailor ferate si a subsectoarelor
rutiere, reducerea costurilor totale ale transporturilor, imbunatatirea
sigurantei rutiere si reducerea impactului negativ al congestionarilor
traficului si poluarii in orasele selectate, precum si sprijinirea dezvoltarii
institutionale a Metrorex.
Proiectul cuprinde urmatoarele parti, supuse oricaror modificari hotarate
de Imprumutat si Banca periodic pentru atingerea obiectivelor:
Partea A. Componenta rutiera
1. Dezvoltarea institutionala a CNADNR
a) Furnizarea de asistenta tehnica si de echipamente corespunzatoare in
scopul sustinerii dezvoltarii institutionale a CNADNR, constand in: (i)
dezvoltarea organizationala; (ii) revizuirea si actualizarea clasificarii
functionale si administrative a retelei publice rutiere; (iii) dezvoltarea
programului si politicii de mediu ale CNADNR; si (iv) dezvoltarea serviciilor
de date si capacitatilor analitice in gestionarea rutiera
b) Furnizarea de asistenta tehnica si de echipamente corespunzatoare pentru
dezvoltarea capacitatilor si metodelor de planificare ale CNADNR, constand in:
(i) utilizarea sistemelor de gestionare rutiera pentru a dezvolta un program cu
derulare pe 5 ani; si (ii) dezvoltarea unor planuri si metode multianuale de
intretinere si procesele pentru procurarea acestora
c) Revizuirea, diagnosticarea si imbunatatirea documentelor standard ale
contractului
d) Armonizarea si actualizarea specificatiilor tehnice, standardelor
geometrice si documentelor CNADNR cu standardele UE
e) Realizarea unui studiu privind taxa de utilizare a drumurilor
f) Auditarea conturilor Proiectului
2. Imbunatatirea sigurantei rutiere
Furnizarea de lucrari civile care sa sustina cresterea sigurantei
traficului de tipul "comuna lineara" si eliminarea punctelor negre;
activitati de educare si informare publica, cum ar fi seminariile; suport
tehnic pentru aplicarea bazei de date cuprinzand inregistrarile accidentelor
rutiere si implementarea planului-pilot de siguranta rutiera pentru Comuna
Lineara Busteni
3. Construirea si supervizarea soselelor de ocolire in orasele selectate
Furnizarea de lucrari si servicii de consultanta pentru evitarea
congestionarilor, poluarii mediului si reducerea costurilor de calatorie pentru
traficul prin orasele selectate (Bacau, Brasov, Reghin, Medias si Targu Mures,
cu Adjud si Ramnicu Sarat ca orase suplimentare, in functie de fondurile
disponibile)
4. Reabilitarea podurilor
Repararea sau inlocuirea podurilor de prima prioritate selectate in
programul Imprumutatului privind investitiile publice
5. Instruire
Achizitionarea de servicii de pregatire profesionala si de alte activitati
de instruire pentru imbunatatirea cunostintelor si abilitatilor personalului
CNADNR
Partea B. Componenta feroviara
1. Comercializarea industriei feroviare si cooperarea tehnica
Pregatirea in domeniul managementului pentru CFR, pentru a sprijini
adoptarea practicilor sectorului comercial/privat; realizarea de studii pentru
imbunatatirea concentrarii asupra pietei pentru reproiectarea CFR Marfa si CFR
Calatori in ceea ce priveste organizarea si procesele comerciale pentru
serviciile de marfa pentru clienti, exploatarea trenurilor si intretinerea si
gestionarea infrastructurii; furnizarea de asistenta tehnica pentru pregatirea
CFR Marfa in vederea privatizarii
2. Imbunatatirea utilizarii tehnologiei de informatii si comunicatii
Furnizarea catre CFR de hardware si software necesar pentru tehnologia de
informatii si comunicatii, in scopul cresterii eficientei serviciilor feroviare
si a interoperabilitatii in cadrul retelei europene, prin finalizarea retelei
nationale de transmisii de date, si cresterea capacitatii de procesare a
serverelor bazei de date existente si asigurarea accesului la unitatile
feroviare suplimentare
3. Intretinerea infrastructurii, echipamente de alimentare cu energie si de
semnalizare
Furnizarea de echipamente moderne de intretinere a infrastructurii si de
echipament modern de control al trenurilor pentru a imbunatati calitatea
serviciilor CFR si a reduce costurile de operare. Echipamentele vor include,
printre altele, masini universale de burat traverse, masini de profilare prisme
pentru balast, masini de extras si sortat balast, vagoane speciale de curatare
a deseurilor, masini de burat pentru linii si macazuri, diferite masini mici de
mecanizare si echipamente pentru modernizarea semnalizarii si a statiilor si
substatiilor de alimentare cu energie selectate.
4. Sisteme pentru gestionarea calitatii si mediului
Procurarea de echipamente pentru CFR pentru a implementa sisteme integrate
de gestionare a calitatii si mediului, pentru a alinia caile ferate romane la
standardele europene de exploatare a trenurilor
5. Instruire
Achizitionarea de servicii de pregatire profesionala si alte activitati de
instruire pentru imbunatatirea cunostintelor si abilitatilor personalului CFR
6. Audit
Furnizarea de servicii de consultanta pentru auditul situatiilor financiare
ale CFR si al conturilor Proiectului, pe parcursul anilor financiari pe toata
durata implementarii Proiectului
Partea C. Componenta transport urban (Metrorex)
Dezvoltare institutionala
Acordarea de asistenta tehnica pentru sprijinirea dezvoltarii
institutionale a MTCT si Metrorex, constand in: (i) infiintarea Autoritatii de Transport
Metropolitan Bucuresti; (ii) reorganizarea structurii institutionale a Metrorex
pentru imbunatatirea eficientei si randamentului; (iii) studii de fezabilitate
pentru extinderea serviciilor de metrou Metrorex in cadrul districtelor
metropolitane din Bucuresti; si (iv) acordarea de servicii de consultanta
pentru auditul conturilor proiectului pe perioada anilor financiari in care se
implementeaza Proiectul.
Proiectul va fi incheiat pana la data de 30 aprilie 2009.
ANEXA 3
GRAFIC DE RAMBURSARE
________________________________________________________________________________
Data de plata Rata de capital
(exprimata in USD)*)
________________________________________________________________________________
la fiecare data de 15 aprilie si 15 octombrie, 9.375.000
incepand cu data de 15 octombrie 2010
pana la data de 15 octombrie 2021
________________________________________________________________________________
*) Sumele din aceasta coloana reprezinta sumele in USD de rambursat, cu
exceptiile prevazute in sectiunea 4.04 (d) din Conditiile generale.
ANEXA 4
ACHIZITII
Sectiunea I
Date generale
A. Toate bunurile, lucrarile si serviciile (altele decat serviciile de
consultanta) vor fi achizitionate in concordanta cu prevederile sectiunii I din
"Ghidul de procurare a imprumuturilor BIRD si creditelor AID" din mai
2004 (Ghidul de procurare) si cu prevederile din prezenta anexa.
B. Toate serviciile de consultanta vor fi procurate in concordanta cu
sectiunile I si IV din "Ghid: Selectia si angajarea consultantilor de
catre debitorii Bancii Mondiale" din mai 2004 (Ghidul consultantului) si
cu prevederile prezentei anexe.
C. Termenii subliniati de mai jos, folositi in prezenta anexa pentru a
descrie anumite metode de achizitionare sau metodele de analizare a
contractelor de catre Banca, au intelesurile atribuite prin Ghidul de procurare
ori Ghidul consultantului, dupa caz.
Sectiunea II
Metode specifice de achizitionare a bunurilor, lucrarilor si serviciilor
(altele decat serviciile de consultanta)
A. Licitatii internationale competitive. Daca nu se prevede altfel in
partea B a prezentei sectiuni, contractele vor fi acordate prin licitatii
internationale competitive. Prevederile pct. 2.55 si 2.56 din Ghidul de
procurare, care prevad preferarea ofertelor interne la evaluarea licitatiilor,
se vor aplica pentru bunurile produse pe teritoriul Imprumutatului.
B. Alte proceduri de achizitie
1. Licitatii nationale competitive. Bunurile cu costuri estimate in valoare
echivalenta mai mica de 200.000 USD pe contract si lucrarile cu costuri
estimate in valoare echivalenta mai mica de 2.000.000 USD pe contract pot fi
achizitionate prin contracte acordate prin licitatii nationale competitive si
pe baza prevederilor suplimentare stabilite in apendixul la prezenta anexa.
2. Cumparare. Bunurile cu costuri estimate in valoare echivalenta mai mica
de 100.000 USD pe contract si lucrarile cu costuri estimate in valoare
echivalenta mai mica de 100.000 USD pe contract pot fi procurate prin contracte
acordate prin cumparare.
3. Contractarea directa. Bunurile si lucrarile cu care Banca este de acord
ca indeplinesc conditiile pentru contractarea directa pot fi achizitionate in
conformitate cu prevederile respectivei metode de achizitie.
Sectiunea III
Metode specifice de achizitie a serviciilor de consultanta
A. Selectarea pe baza calitatii si a costului. Daca nu este prevazut altfel
in partea B a prezentei sectiuni, serviciile de consultanta vor fi
achizitionate prin contracte acordate prin selectarea pe baza calitatii si a
costului. In scopurile pct. 2.7 din Ghidul consultantului, lista prescurtata a
consultantilor care presteaza servicii cu costuri estimate echivalente mai mici
de 200.000 USD pe contract poate cuprinde in totalitate consultanti nationali.
B. Alte proceduri
1. Selectarea pe baza calitatii. Serviciile pentru asistenta, in legatura
cu care Banca este de acord ca indeplinesc conditiile stabilite la pct. 3.2 din
Ghidul consultantului, pot fi achizitionate prin contracte acordate prin
Selectarea pe baza calitatii, in conformitate cu prevederile pct. 3.1 - 3.4 din
Ghidul consultantului.
2. Selectarea in functie de bugetul stabilit. Serviciile pentru asistenta,
in legatura cu care Banca este de acord ca indeplinesc conditiile stabilite la
pct. 3.5 din Ghidul consultantului, pot fi achizitionate prin contracte
acordate pe baza bugetului stabilit in conformitate cu prevederile pct. 3.1 si
3.5 din Ghidul consultantului.
3. Selectarea pe baza celui mai mic cost. Serviciile pentru asistenta, in
legatura cu care Banca este de acord ca indeplinesc conditiile stabilite la
pct. 3.6 din Ghidul consultantului, pot fi achizitionate prin contracte
acordate prin Selectarea pe baza celui mai mic cost, in conformitate cu
prevederile pct. 3.1 si 3.6 din Ghidul consultantului.
4. Selectarea pe baza calificarii consultantilor. Serviciile cu costuri
estimate echivalente mai mici de 200.000 USD pe contract pot fi achizitionate
prin contracte acordate in conformitate cu prevederile pct. 3.1, 3.7 si 3.8 din
Ghidul consultantului.
5. Selectarea pe baza sursei unice. Serviciile privind sarcinile care
intrunesc conditiile stabilite la pct. 3.10 din Ghidul consultantului pentru
Selectarea pe baza sursei unice, cu acordul anterior al Bancii, pot fi
achizitionate in conformitate cu prevederile pct. 3.9 - 3.13 din Ghidul
consultantului.
6. Consultantii individuali. Serviciile privind sarcinile care intrunesc
conditiile stabilite la primul alineat al pct. 5.1 din Ghidul consultantului
pot fi achizitionate prin contracte incheiate cu consultanti individuali in
conformitate cu prevederile pct. 5.2 - 5.3 din Ghidul consultantului. In
situatiile descrise la pct. 5.4 din Ghidul consultantului, aceste contracte pot
fi acordate consultantilor individuali pe baza sursei unice.
Sectiunea IV
Analizarea de catre Banca a deciziilor de achizitii
Planul de achizitii va stipula acele contracte care vor fi analizate in
prealabil de catre Banca. Toate celelalte contracte vor fi supuse analizei
ulterioare a Bancii.
APENDIX
la anexa nr. 4
PREVEDERI OBLIGATORII
pentru achizitiile din cadrul contractelor finantate de Banca, supuse
licitatiilor nationale competitive
Contractele pentru bunuri sau lucrari pentru care anexa nr. 4 la prezentul
acord permite achizitii in conditiile pct. 3.3 si 3.4 din Ghidul achizitiilor
pot fi acordate in concordanta cu prevederile si reglementarile din legislatia
nationala, cu urmatoarele exceptii:
A. Proceduri
Procedura de deschidere, asa cum este definita la art. 9 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, va fi aplicata in
toate cazurile, indiferent de valoarea contractului. Invitatiile la licitatie
vor fi publicate in cel putin un cotidian national de larga circulatie sau in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, acordandu-se o perioada de minimum 30 de
zile pentru pregatirea si prezentarea ofertelor.
B. Selectarea ofertantilor
Atunci cand sunt necesare preselectii pentru lucrari mari sau complexe,
invitatiile la preselectie in vederea participarii la licitatie vor fi
publicate in cel putin un cotidian national de larga circulatie sau in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, acordandu-se o perioada de
minimum 30 de zile pentru prezentarea cererilor de preselectie. Experienta
minima, cerintele tehnice si financiare vor fi prezentate in mod explicit in
documentele de preselectie si vor fi evaluate prin metoda
"admis/respins" si nu printr-un sistem de punctare a calitatilor. In
cazul in care nu este folosita preselectia, ofertantul care este recomandat
pentru preluarea contractului va fi evaluat prin postselectie, urmarind
experienta minima, cerintele tehnice si financiare ce vor fi prezentate
explicit in documentele de licitatie.
C. Participarea intreprinderilor de stat
Intreprinderile de stat din Romania vor fi eligibile sa participe la
licitatie numai daca pot arata ca sunt autonome din punct de vedere legal si
financiar, ca functioneaza conform legislatiei comerciale si ca nu sunt
institutii dependente ale autoritatii contractante. In plus, acestea vor fi
supuse acelorasi cerinte pentru licitatie si garantii ca si ceilalti ofertanti.
D. Documentele de licitatie
Cumparatorii vor utiliza documentele standard de licitatie corespunzatoare
pentru achizitionarea de bunuri, lucrari sau servicii, care vor contine
contractul-cadru si conditiile contractuale agreate de Banca. Instructiunile de
licitatie vor stipula in mod clar ca discounturile, in cazul in care exista,
trebuie specificate de catre ofertant fie printr-o scrisoare de prezentare, fie
in formularul de participare la licitatie. In cazul firmelor mixte, conditiile
de licitatie vor stipula obligatiile comune si individuale ale partenerilor din
cadrul firmei mixte.
E. Depunerea ofertelor, deschiderea si evaluarea, castigarea contractului
a) Ofertele vor fi depuse intr-un singur plic care va cuprinde datele
despre calificarea ofertantului, oferta tehnica si pretul, acestea fiind
deschise la deschiderea publica a licitatiei. In cazul in care ofertele vor fi
prezentate in doua sau mai multe plicuri, toate plicurile vor fi deschise la
deschiderea publica a licitatiei.
b) Ofertele de licitatie vor fi deschise in mod public imediat dupa
expirarea termenului de depunere a acestora. Nici o oferta nu va fi respinsa in
timpul deschiderii licitatiei. Numele ofertantului, suma totala a fiecarei
oferte, precum si eventualele discounturi vor fi citite cu voce tare si
inregistrate in procesul-verbal al deschiderii publice a licitatiei. Orice
discount nementionat in scrisoarea de prezentare sau in formularul de
participare la licitatie nu va fi luat in considerare in vederea evaluarii.
c) Evaluarea ofertelor se va realiza in stricta concordanta cu criteriile
cuantificabile monetar specificate in documentele de licitatie si nu vor fi
utilizate sisteme de punctare a calitatilor sau de acordare de scoruri pe baza
"realizarilor tehnice si financiare".
d) Extinderea valabilitatii licitatiei va fi permisa o singura data cu
maximum 30 de zile. Nici o alta prelungire a valabilitatii nu va fi ceruta fara
aprobarea prealabila a Bancii.
e) Contractele vor fi acordate ofertantilor selectati care au prezentat
ofertele cele mai avantajoase.
f) In cadrul licitatiilor nationale competitive nu vor exista favoruri.
g) In lipsa acordului prealabil al Bancii nu vor exista negocieri nici
macar pentru cea mai avantajoasa oferta de licitatie.
h) Rezultatele evaluarii si numele castigatorului licitatiei vor fi
publicate.
F. Ajustarile de pret
Contractele de lucrari civile de lunga durata (de exemplu, mai mult de 18
luni) vor contine o clauza corespunzatoare referitoare la ajustarea pretului.
G. Respingerea tuturor ofertelor
a) Nu vor fi respinse toate ofertele si nu va fi solicitata o noua
licitatie fara acordul scris prealabil al Bancii.
b) Cand numarul ofertelor primite este mai mic de doua, nu va fi facuta
relicitarea fara acordul prealabil al Bancii.
H. Garantii
Nu vor fi efectuate plati in avans catre contractori fara o garantare
corespunzatoare a platii in avans. Mentionarea acestor garantii se va face in
documentele de licitatie si vor fi in forma acceptabila pentru Banca.
ANEXA 5
PROGRAM DE IMPLEMENTARE
1. Imprumutatul, prin CNADNR, CFR, Metrorex si MTCT:
a) va mentine politicile si procedurile adecvate pentru a permite urmarirea
si evaluarea continua, in conformitate cu indicatorii acceptabili pentru Banca,
a implementarii Proiectului si pentru realizarea obiectivelor acestuia;
b) va pregati, conform unor termeni de referinta satisfacatori pentru
Banca, si va furniza Bancii, in data de 15 iunie 2007, un raport continand
rezultatele monitorizarii si evaluarii activitatilor desfasurate ca urmare a
prevederilor lit. a) din prezenta anexa, cu referire la progresul realizat in
implementarea Proiectului in perioada anterioara datei raportului mentionat si
la adoptarea masurilor recomandate pentru a asigura eficienta indeplinirii
Proiectului si atingerea obiectivelor acestuia in perioada urmatoare acestei
date;
c) va intocmi, pana la data de 30 septembrie 2007 sau la o data solicitata
de Banca, un raport intermediar asupra Proiectului, pe baza raportului
mentionat la lit. b) din prezenta anexa, si va lua in continuare toate masurile
necesare pentru a asigura eficienta finalizare a Proiectului si indeplinirea
obiectivelor acestuia, pe baza concluziilor si recomandarilor raportului
mentionat si a opiniilor Bancii in acest sens.
2. Imprumutatul: a) va lua toate masurile necesare pentru implementarea
Planului de management al mediului inconjurator in timp util; si b) va furniza
Bancii, in conformitate cu un grafic satisfacator pentru Banca, o informare
adecvata cu privire la ducerea la indeplinire a acestor masuri.
3. Imprumutatul, prin MTCT, va asigura ca toate achizitiile de terenuri
conform partii A a Proiectului vor fi efectuate in conformitate cu cadrul legal
al achizitiei de terenuri.
ANEXA 6
CONTURI SPECIALE
1. Pentru scopurile prezentei anexe:
a) expresia categorii eligibile inseamna categoriile (1), (2) a), (3) a) si
(4) a) mentionate in tabelul de la pct. 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord,
in ceea ce priveste contul special aferent partii A a Proiectului, categoriile
(2) b), (3) b) si (4) b) mentionate in tabelul respectiv, in ceea ce priveste
contul special aferent partii B a Proiectului si categoria (3) c) mentionata in
tabelul respectiv in ceea ce priveste contul special aferent partii C a
Proiectului;
b) expresia cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile referitoare la
costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare pentru Proiect si care
vor fi finantate din sumele imprumutului alocate periodic categoriilor
eligibile in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord; si
c) expresia alocare autorizata inseamna suma de 15.000.000 USD aferenta
contului special pentru partea A a Proiectului, o suma echivalenta cu 7.500.000
USD aferenta contului special pentru partea B a Proiectului si suma de 200.000
USD aferenta contului special pentru partea C a Proiectului, care pot fi trase
din contul imprumutului si depuse in conturile speciale corespunzatoare, in
conformitate cu pct. 3 lit. a) din prezenta anexa.
2. Platile din respectivele conturi speciale vor fi facute exclusiv pentru
cheltuielile eligibile in conformitate cu prevederile prezentei anexe.
3. Dupa ce Banca primeste o dovada satisfacatoare ca respectivul cont
special a fost deschis corespunzator, tragerile alocarii autorizate si tragerile
ulterioare pentru reintregirea contului special vor fi facute dupa cum urmeaza:
a) pentru tragerile alocarii autorizate, Imprumutatul, prin CNADNR, CFR si
Metrorex, va furniza Bancii una sau mai multe cereri pentru depunerea in contul
special corespunzator a uneia sau mai multor sume care nu vor depasi suma
totala a alocarii autorizate. Pe baza unei sau unor astfel de cereri, Banca, in
numele Imprumutatului, va retrage din contul de imprumut si va depune in contul
special corespunzator suma sau sumele solicitate de Imprumutat, prin CNADNR,
CFR si Metrorex.
b) (i) Pentru reintregirea contului special corespunzator, Imprumutatul,
prin CNADNR, CFR si Metrorex, va trimite Bancii cereri de depuneri in contul
special corespunzator la intervalele pe care Banca le va specifica.
(ii) Inainte sau cu ocazia unor asemenea cereri, Imprumutatul, prin CNADNR,
CFR si Metrorex, va furniza Bancii documentele si celelalte dovezi cerute ca
urmare a pct. 4 din prezenta anexa, pentru plata sau platile pentru care este
solicitata reintregirea. Pe baza fiecarei asemenea cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special
corespunzator suma, asa cum a fost solicitata de Imprumutat prin CNADNR, CFR si
Metrorex si demonstrata prin documentele si celelalte dovezi mentionate ca
fiind platita din contul special corespunzator pentru cheltuieli eligibile.
Toate aceste depuneri vor fi trase de Banca din contul imprumutului pentru
categoriile respective eligibile si in sume echivalente corespunzatoare, asa
cum au fost justificate prin documentele si celelalte dovezi mentionate.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat prin CNADNR, CFR si
Metrorex din contul special respectiv, Imprumutatul, prin CNADNR, CFR si
Metrorex, la un moment pe care Banca il va preciza in mod rezonabil, va furniza
Bancii documente si alte dovezi care sa evidentieze ca platile respective au
fost facute exclusiv pentru cheltuielile eligibile.
5. Banca nu va cere sa se faca depuneri ulterioare in cadrul vreunui cont
special, fara a tine seama de prevederile pct. 3 din prezenta anexa:
a) daca, la un anumit moment, Banca a stabilit ca toate tragerile
ulterioare vor fi facute de catre Imprumutat, prin CNADNR, CFR si Metrorex,
direct din contul imprumutului in concordanta cu prevederile art. V din
Conditiile generale si cu lit. a) din sectiunea 2.02 a prezentului acord;
b) daca Imprumutatul, prin CNADNR, CFR si Metrorex, nu a reusit sa trimita
Bancii, in intervalul de timp specificat in sectiunea 4.01 b) (ii) din cadrul
prezentului acord, vreunul dintre rapoartele de audit care trebuiau sa fie puse
la dispozitia Bancii, in conformitate cu sectiunea mentionata cu privire la
auditul inregistrarilor si conturilor pentru conturile speciale;
c) daca, la un anumit moment, Banca notifica Imprumutatului intentia sa de
a suspenda in totalitate sau partial dreptul Imprumutatului de a efectua
trageri din contul imprumutului, in conformitate cu prevederile sectiunii 6.02
din Conditiile generale; sau
d) cand suma totala care nu a fost trasa din imprumutul alocat categoriilor
eligibile pentru contul special corespunzator oricareia dintre partile
Proiectului minus suma totala a tuturor obligatiilor speciale neindeplinite,
angajate de Banca potrivit sectiunii 5.02 din Conditiile generale pentru partea
respectiva a Proiectului, va fi egala cu echivalentul dublului sumei alocarii
autorizate.
Ulterior, tragerea din contul imprumutului a sumei ramase netrase din
imprumutul alocat categoriilor eligibile pentru partile respective ale
Proiectului va urma procedurile pe care Banca le va specifica prin instiintarea
Imprumutatului. Aceste trageri ulterioare vor fi facute numai dupa si in masura
in care Banca a fost convinsa ca toate sumele ramase in contul special
corespunzator, la data unei asemenea instiintari, vor fi utilizate pentru plata
cheltuielilor eligibile.
6. a) Daca Banca stabileste la un moment dat ca o plata efectuata din
oricare cont special: (i) a fost facuta pentru o cheltuiala sau intr-o suma
care nu este eligibila in conditiile pct. 2 din prezenta anexa; sau (ii) nu a
fost justificata prin dovezile furnizate Bancii, Imprumutatul, prin CNADNR, CFR
si Metrorex, imediat dupa instiintarea primita din partea Bancii: (A) va
furniza dovezile suplimentare pe care Banca le poate cere; sau (B) va depune in
contul special corespunzator (sau, daca Banca o va cere, va rambursa Bancii) o
suma egala cu totalul unei asemenea plati sau partea din aceasta care nu este
eligibila sau justificata. Daca Banca nu va stabili altfel, nici o depunere
ulterioara intr-un cont special nu va fi facuta de catre Banca pana cand
Imprumutatul, prin CNADNR, CFR si Metrorex, nu furnizeaza asemenea dovezi sau
nu depune ori nu ramburseaza, dupa caz.
b) Daca Banca hotaraste la un moment dat ca o suma de plata aferenta unui
cont special nu trebuie sa acopere platile ulterioare pentru cheltuieli
eligibile, Imprumutatul, imediat dupa primirea instiintarii de la Banca, va
rambursa Bancii respectiva suma de plata.
c) Imprumutatul poate, dupa instiintarea Bancii, sa ramburseze Bancii in
totalitate sau partial fondurile depuse in conturile speciale.
d) Rambursarile catre Banca facute in temeiul pct. 6 lit. a), b) si c) ale
prezentei anexe vor fi alocate contului imprumutului pentru tragerile
ulterioare sau pentru anulare in conformitate cu prevederile relevante ale
prezentului acord, inclusiv cu Conditiile generale.