ORDONANTA
URGENTA Nr. 62 din 3 iunie 2009
pentru modificarea si
completarea unor acte normative din domeniul feroviar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 12 iunie 2009
Având în vedere necesitatea accelerării absorbţiei
fondurilor comunitare pentru dezvoltarea capacităţilor de infrastructură
feroviară publică din portul Constanţa, este necesar ca administrarea acelor
părţi ale infrastructurii feroviare publice implicate în proiect să se poată
face de către alte companii naţionale care beneficiază de acea finanţare,
aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în baza
unui contract de concesiune încheiat, în numele statului, cu Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi necesitatea preluării în
totalitate a dispoziţiilor aplicabile ale Directivei 2007/58/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 de modificare a Directivei
91/440/CEE a Consiliului privind dezvoltarea căilor ferate comunitare şi a
Directivei 2001/14/CE privind alocarea capacităţilor de infrastructură
feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare, situaţie apreciată
ca fiind un caz excepţional,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998
privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii
Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (10), litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) serviciu de transport feroviar internaţional de
călători - serviciul de transport feroviar de călători în cadrul căruia
trenul traversează cel puţin o frontieră a unui stat membru şi al cărui scop
principal este acela de a transporta călători între staţii aflate în state
membre diferite, în cadrul căruia se pot realiza introducerea şi/sau scoaterea
de vagoane din compunerea trenului, iar diferitele segmente ale acestuia pot
avea origini şi destinaţii diferite, cu condiţia ca toate vagoanele să
traverseze cel puţin o frontieră de stat;".
2. La articolul 1 alineatul (10), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) tranzit - traversarea teritoriului
comunitar, realizată fără încărcare sau descărcare de bunuri şi/sau fără îmbarcarea
ori debarcarea călătorilor pe teritoriul comunitar."
3. La articolul 7 alineatul (2), litera n) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,n) avizează metodologia de tarifare a utilizării
infrastructurii feroviare publice prevăzută în contractul de activitate al
companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară, încheiat cu
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii potrivit prevederilor art.
37-39;".
4. La articolul 9, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Părţi ale infrastructurii feroviare publice a
statului pot fi concesionate, în condiţiile legii, şi altor companii naţionale
aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu
respectarea reglementărilor naţionale şi comunitare."
5. La articolul 18, alineatele (2) şi (21)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Operatorii de transport feroviar străini care
efectuează transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţie pe
infrastructura feroviară în condiţiile legii, acordurilor şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte.
(21) Operatorilor de transport feroviar
străini, care deţin o licenţă într-un stat membru al Uniunii Europene conform
legislaţiei aplicabile în Comunitate, li se acordă dreptul de acces, în
condiţii echitabile, pe infrastructura feroviară din România, în scopul
exploatării oricărui tip de serviciu de transport feroviar de marfă."
6. După articolul 18 se introduce un nou articol,
articolul 181, cu următorul cuprins:
„Art. 181. - (1) Incepând cu 1 ianuarie
2010, operatorii de transport feroviar din statele membre ale Uniunii Europene
au drept de acces la infrastructura feroviară din România în scopul furnizării
serviciului de transport feroviar internaţional de călători, astfel:
a) pe parcursul derulării serviciului de transport
feroviar internaţional de călători, aceştia au dreptul să îmbarce călători din
orice staţie situată pe ruta internaţională respectivă şi să îi debarce în altă
staţie, inclusiv în staţii situate pe teritoriul aceluiaşi stat;
b) în cazul în care în România ponderea transportului
feroviar internaţional de călători constituie mai mult de jumătate din cifra
aferentă fluctuaţiei călătorilor clienţi ai operatorilor de transport feroviar,
dreptul de acces al operatorilor străini se acordă începând cu data de 1
ianuarie 2012;
c) în urma unei solicitări înaintate de autorităţile
competente şi/sau de operatorii de transport feroviar, Consiliul de
supraveghere din domeniul feroviar, înfiinţat în conformitate cu prevederile
art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările ulterioare, trebuie să
stabilească dacă scopul principal al serviciului prestat este acela de a
transporta călători între staţii situate în state membre diferite.
(2) Dacă între un punct de plecare şi o destinaţie
există unul sau mai multe contracte de servicii publice, dreptul de acces la
serviciile prevăzute la alin. (1) poate fi limitat prin hotărâre a Guvernului,
astfel:
a) o astfel de limitare nu trebuie să aibă ca efect
restrângerea dreptului de îmbarcare a călătorilor în orice staţie situată pe
ruta unui serviciu internaţional şi de debarcare a acestora în altă staţie,
inclusiv în staţiile situate în acelaşi stat membru, cu excepţia cazului în
care exercitarea acestui drept ar periclita echilibrul economic al unui
contract de servicii publice;
b) în urma unei solicitări din partea autorităţii sau
autorităţilor competente care a/au încheiat contractul de servicii publice,
precum şi a oricărei alte autorităţi competente interesate, care are dreptul de
a limita accesul, în înţelesul prezentului articol, al administratorului
infrastructurii sau al operatorului de transport feroviar care execută
contractul de servicii publice, Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar
trebuie să stabilească, pe baza unei analize economice obiective şi a unor
criterii predeterminate, dacă echilibrul economic respectiv ar fi periclitat;
c) autorităţile competente şi operatorii de transport
feroviar care prestează aceste servicii publice trebuie să pună la dispoziţia
Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar informaţiile necesare, în
limite rezonabile, pentru a putea lua o decizie;
d) Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar
analizează informaţiile puse la dispoziţie, cu consultarea tuturor părţilor
implicate, şi informează părţile cu privire la decizia sa motivată în termen de
30 de zile şi, în orice caz, în maximum două luni de la primirea tuturor
informaţiilor relevante;
e) Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar
prezintă motivele deciziei sale şi specifică termenul şi condiţiile în care
autoritatea sau autorităţile competentă/competente în materie, administratorul
infrastructurii, operatorul de transport feroviar care execută contractul de
servicii publice ori operatorul de transport feroviar care solicită accesul pot
contesta decizia, în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Dreptul de îmbarcare şi de debarcare a călătorilor
în staţiile situate pe teritoriul României pe ruta unui serviciu de transport
internaţional de călători poate fi limitat în cazul în care a fost acordat
dreptul exclusiv de a transporta călători între staţiile respective conform
unui contract de concesiune atribuit înainte de 4 decembrie 2007, pe baza unei
proceduri competitive de atribuire, desfăşurată în condiţii de competitivitate
şi echitate şi în conformitate cu principiile aplicabile de drept comunitar.
Această limitare poate continua pe durata iniţială a contractului, dar nu mai
mult de 15 ani.
(4) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă nu
impun acordarea, înainte de 1 ianuarie 2010, a dreptului de acces prevăzut la
alin. (1) operatorilor de transport feroviar şi filialelor lor controlate
direct sau indirect, care deţin licenţă de transport feroviar într-un stat
membru în care nu sunt acordate drepturi de acces similare.
(5) Deciziile prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) sunt
supuse controlului judecătoresc, în conformitate cu Legea nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2),
autoritatea responsabilă pentru transportul feroviar de călători aplică un
tarif operatorilor de transport feroviar care oferă servicii pentru călători
pentru exploatarea rutelor care intră în competenţa autorităţii respective,
între două staţii pe teritoriul naţional, în următoarele condiţii:
a) operatorilor de transport feroviar care oferă
servicii de transport feroviar intern sau internaţional de călători le este
aplicat acelaşi tarif pentru exploatarea rutelor care intră în competenţa
autorităţii respective;
b) tariful se stabileşte prin hotărâre a Guvernului,
atunci când condiţiile de dezvoltare a pieţei de transport feroviar
internaţional de călători o impun;
c) tariful are scopul de a compensa autoritatea pentru
obligaţiile de serviciu public stabilite în contracte de servicii publice
atribuite potrivit prevederilor în vigoare;
d) venitul obţinut din aceste tarife şi plătit cu
titlu de compensaţie nu poate depăşi ceea ce este necesar pentru a acoperi în
tot sau în parte costurile ocazionate de executarea obligaţiilor de serviciu
public relevante, ţinându-se cont de încasările pertinente şi de un nivel rezonabil
de profit pentru executarea obligaţiilor respective;
e) tariful se stabileşte potrivit legislaţiei
naţionale şi comunitare în vigoare, cu respectarea principiilor echităţii,
transparenţei, nediscriminării şi proporţionalităţii între preţul mediu al serviciului
pentru călător şi nivelul tarifului perceput. Tarifele totale percepute în
temeiul prezentului alineat nu trebuie să pericliteze viabilitatea economică a
serviciului de transport feroviar internaţional de călători căruia îi sunt
aplicate;
f) informaţiile necesare în vederea identificării
originii şi utilizării tarifelor trebuie să fie păstrate de către autorităţile
competente şi vor fi puse la dispoziţia Comisiei Europene.
(7) Prevederile prezentului articol nu se aplică
serviciului de transport feroviar de călători prestat în tranzit, care începe
şi se încheie în afara teritoriului comunitar."
7. La articolul 23, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Operatorii de transport feroviar,
licenţiaţi să efectueze transporturi publice ori în interes propriu, de marfă
şi/sau de călători, folosind capacităţile infrastructurii feroviare, plătesc un
tarif de utilizare a acesteia, calculat conform metodologiei de tarifare a
utilizării infrastructurii feroviare, prevăzută în contractul de activitate al
companiei naţionale care administrează infrastructura, încheiat cu Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii potrivit prevederilor art. 37-39."
8. La articolul 37 alineatul (2), litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) metodologia de tarifare a utilizării
infrastructurii feroviare publice."
Art. II. - Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind
alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării
infrastructurii feroviare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 623 din 31 august 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 8/2004, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 1 alineatul (3), după litera e) se
introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) operaţiuni de transport sub forma serviciilor
feroviare care sunt prestate în tranzit pe teritoriul comunitar."
2. La articolul 2, după litera p) se introduce o
nouă literă, litera r), cu următorul cuprins:
,,r) tranzit - traversarea teritoriului
comunitar, realizată fără încărcare ori descărcare de bunuri şi/sau fără
îmbarcarea ori debarcarea călătorilor pe teritoriul naţional."
3. La articolul 13,
după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu
următorul cuprins:
„(7) In cazul în care un operator de transport feroviar
intenţionează să solicite o capacitate de infrastructură în vederea prestării
unui serviciu de transport internaţional de călători, acesta trebuie să informeze
administratorul de infrastructură şi Consiliul de supraveghere din domeniul
feroviar.
(8) Pentru a înlesni evaluarea scopului serviciului
internaţional de a transporta călători între staţii situate în state membre
diferite, precum şi a potenţialului impact economic asupra contractelor de
servicii publice existente, Consiliul de supraveghere din domeniul feroviar
trebuie să se asigure că sunt informate toate autorităţile competente care au
atribuit un serviciu de transport feroviar de călători definit într-un contract
de servicii publice, toate celelalte autorităţi competente interesate, care au
dreptul de a limita accesul, precum şi operatorii de transport feroviar care
execută contractul de servicii publice pe trasa alocată serviciului public de
transport feroviar internaţional de călători."
4. La articolul 17, alineatul (5) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(5) Acordul-cadru se încheie, în principiu, pe o
durată de 5 ani şi poate fi prelungit pentru perioade egale cu durata iniţială,
In anumite situaţii, administratorul infrastructurii poate conveni asupra unei
perioade mai scurte sau mai lungi, orice perioadă mai lungă de 5 ani trebuie
justificată prin existenţa unor contracte comerciale ori investiţii
specializate sau riscuri, astfel:
a) pentru serviciile care utilizează o
infrastructură specializată prevăzute la art. 24 şi care necesită investiţii
substanţiale şi pe termen lung, justificate în mod corespunzător de către
solicitant, acordul-cadru poate avea o durată de 15 ani;
b) orice termen mai lung de 15 ani poate fi permis doar
în situaţii excepţionale, în special în cazul unor investiţii de mare anvergură
şi pe termen lung şi mai ales în situaţia în care aceste investiţii fac
obiectul unor angajamente contractuale, inclusiv al unui plan multianual de
amortizare, situaţie în care cerinţele solicitantului pot viza descrierea
amănunţită a caracteristicilor capacităţii respective, inclusiv frecvenţa,
volumul şi calitatea traseelor, care urmează să fie puse la dispoziţia
solicitantului pe durata acordului-cadru;
c) administratorul infrastructurii poate reduce
capacităţile de infrastructură care, pe o perioadă de cel puţin o lună, au fost
utilizate sub pragul stabilit potrivit prevederilor art. 27;
d) începând cu 1 ianuarie 2010, acordul-cadru se
elaborează pe o perioadă de 5 ani şi poate fi prelungit o singură dată, pe baza
caracteristicilor capacităţii utilizate de către solicitanţii care exploatează
serviciile înaintea datei de 1 ianuarie 2010, cu scopul de a ţine cont de
investiţiile specializate sau de existenţa contractelor comerciale. Consiliul
de supraveghere din domeniul feroviar este responsabil cu autorizarea intrării
în vigoare a unui astfel de acord."
5. La articolul 30, după alineatul (1) se introduc
şase noi alineate, alineatele (11)-(16), cu următorul
cuprins:
„(11) Consiliul de supraveghere este
independent din punct de vedere funcţional de orice autoritate competentă
implicată în atribuirea unui contract de servicii publice.
(12) Preşedintele şi membrii Consiliului de
supraveghere nu se subordonează ierarhic din punct de vedere administrativ în
ceea ce priveşte exercitarea atribuţiilor specifice
funcţiei de membru în Consiliul de supraveghere.
(13) Mandatul preşedintelui şi al membrilor
Consiliului de supraveghere este de 5 ani şi poate fi reînnoit.
(14) Mandatul preşedintelui şi al membrilor
Consiliului de supraveghere încetează în următoarele situaţii:
a) în situaţia imposibilităţii de a-şi îndeplini
mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice consecutive dintr-un interval
de 140 de zile;
b) în caz de condamnare penală prin hotărâre
judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
c) prin demisie;
d) prin deces;
e) la expirarea sa.
(15) Hotărârea de revocare din funcţie a
membrilor Consiliului de supraveghere poate fi atacată la instanţele de
contencios administrativ sau instanţele competente, potrivit legii, în termen
de 30 de zile de la data aducerii ei la cunoştinţa persoanei revocate.
(16) Membrii ale căror mandate au expirat
rămân în funcţie până la numirea succesorilor lor."
Art. III. - In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se va adopta o hotărâre a
Guvernului de modificare şi completare a Hotărârii Guvernului nr. 812/2005
privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi
finanţarea Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar, care va
reglementa conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilorîn exercitarea
atribuţiilor membrilor Consiliului de supraveghere în domeniul feroviar.
Prezenta ordonanţă de urgenţă preia în totalitate
dispoziţiile Directivei 2007/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 23 octombrie 2007 de modificare a Directivei 91/440/CEE a Consiliului
privind dezvoltarea căilor ferate comunitare şi a Directivei 2001/14/CE privind
alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării
infrastructurii feroviare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 315 din 3 decembrie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea