ORDONANTA Nr. 89 din 28 august 2003
privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea
utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 623 din 31 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.12 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
avand in vedere prevederile art. 69 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993
si ratificat prin Legea nr. 20/1993, si ale Directivei 2001/14/CE a Parlamentului
European si Consiliului privind alocarea capacitatilor de infrastructura
feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in
materie de siguranta,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Obiectul prezentei ordonante il constituie principiile si procedurile
privind stabilirea si perceperea unor tarife de utilizare a infrastructurii
feroviare, pentru alocarea capacitatilor infrastructurii feroviare si pentru
certificarea in materie de siguranta. Sistemele de tarifare si de alocare a
capacitatilor infrastructurii feroviare trebuie sa respecte principiile
enuntate in prezenta ordonanta si sa permita astfel gestionarului
infrastructurii feroviare sa comercializeze si sa obtina utilizarea eficienta a
capacitatilor disponibile ale infrastructurii.
(2) Prezenta ordonanta se aplica in cazul utilizarii infrastructurii
feroviare pentru serviciile de transport feroviar interne si internationale.
(3) Exceptii de la prevederile prezentei ordonante se pot stabili prin
hotarare a Guvernului pentru urmatoarele cazuri:
a) retele independente, locale sau regionale pentru transporturile de
calatori;
b) retele deschise numai pentru operarea transportului suburban de
calatori;
c) retele regionale utilizate pentru servicii de transporturi de marfa
regionale de catre un singur operator, atat timp cat nu se formuleaza alte
cereri de alocare de capacitati de la alti operatori;
d) infrastructuri feroviare private care functioneaza exclusiv pentru
utilizarea de catre proprietarul infrastructurii pentru transporturi proprii de
marfa.
Definitii
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, termenii de specialitate se definesc dupa
cum urmeaza:
a) alocare - repartizarea capacitatii de infrastructura feroviara de catre
gestionarul infrastructurii;
b) solicitant - orice operator de transport feroviar roman sau orice
operator de transport feroviar strain si/sau orice grup international, acceptat
pentru circulatie pe infrastructura feroviara publica in conditiile stabilite
in acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, titular
al licentei de transport feroviar si al certificatului de siguranta, obtinute
in vederea efectuarii serviciilor de transport feroviar pe caile ferate romane;
c) infrastructura saturata - sectiunea de infrastructura pentru care, in
anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructura nu pot fi
satisfacute in totalitate, chiar si dupa coordonarea cererilor de rezervare a
acestor capacitati;
d) plan de sporire a capacitatii - o masura sau o serie de masuri, insotite
de un calendar de punere in aplicare, vizand ameliorarea restrictiilor de
capacitate care au condus la declararea unei sectiuni de infrastructura drept
"infrastructura";
e) coordonare - procedura prin care organismul de alocare a capacitatilor
si solicitantii incearca sa rezolve situatiile cererilor concurente pentru
capacitatea de infrastructura;
f) acord-cadru - un acord general, incheiat in conditiile legii, prin care
sunt stabilite drepturile si obligatiile unui solicitant si ale gestionarului
infrastructurii in ceea ce priveste capacitatile de infrastructura care urmeaza
sa fie alocate si tarifarea care se aplica pe o durata ce depaseste o singura
perioada de valabilitate a graficului de circulatie;
g) capacitate de infrastructura - posibilitatea de programare a traselor
solicitate pentru un segment de infrastructura pe o anumita perioada;
h) gestionarul infrastructurii - orice organism sau orice intreprindere
care are ca obiect principal de activitate administrarea si intretinerea
infrastructurii feroviare; aceasta include si gestionarea sistemelor de control
si de siguranta a infrastructurii;
i) retea - totalitatea infrastructurii feroviare care apartine
gestionarului infrastructurii si/sau care este gestionata de acesta;
j) document de referinta al retelei - document prin care se precizeaza in
mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile si criteriile
referitoare la sistemele de tarifare si de alocare a capacitatilor de
infrastructura; acest document contine, de asemenea, informatiile necesare
pentru a se permite introducerea cererilor de capacitati de infrastructura;
k) operator de transport feroviar - orice agent economic cu capital de stat
sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in vigoare,
a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de transport de
marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind asigurata
obligatoriu de aceasta intreprindere; acest termen include, de asemenea, si
agentii economici care asigura numai tractiunea;
l) trasa - capacitatea de infrastructura necesara pentru a permite
circulatia unui tren intre doua puncte ale retelei, in cursul unei perioade
determinate;
m) grafic de circulatie - sistemul de date care definesc toate miscarile
programate ale trenurilor si ale materialului rulant pe infrastructura
respectiva, pe perioada de valabilitate a acestui grafic.
Documentul de referinta al retelei
Art. 3
(1) Gestionarul infrastructurii, dupa consultarea partilor interesate,
stabileste si publica intr-o publicatie proprie de specialitate un document de
referinta al retelei, care se obtine contra plata si al carui pret nu poate fi
mai mare decat costul de publicare al acestui document.
(2) In documentul de referinta al retelei se prevad caracteristicile
infrastructurii puse la dispozitia operatorilor de transport feroviar. El
contine informatii prin care sunt precizate conditiile de acces la
infrastructura feroviara in cauza. Continutul documentului de referinta al
retelei este prevazut in anexa nr. 1.
(3) Documentul de referinta al retelei se actualizeaza periodic si se
modifica, daca este cazul.
(4) Documentul de referinta al retelei se publica cel tarziu cu 4 luni
inainte de data limita pentru introducerea cererilor de capacitati de
infrastructura.
CAP. 2
Tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare
Stabilirea si perceperea tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare
Art. 4
(1) Stabilirea cadrului general pentru tarifarea utilizarii infrastructurii
feroviare publice se face prin contractul de activitate al companiei nationale
care gestioneaza infrastructura, incheiat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, conform prevederilor art. 19 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare. Stabilirea regulilor de tarifare specifice se face
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(2) Calculul tarifului pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice
si incasarea acestuia revin in sarcina gestionarului infrastructurii.
(3) In cazul in care gestionarul infrastructurii, potrivit prevederilor
legale, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor, nu este
independent de activitatile de operator feroviar, functiunile descrise in acest
capitol, cu exceptia perceperii tarifelor, vor fi preluate de un organism de
tarifare independent prin cadrul legal existent, prin organizare sau prin
mecanismele de luare a deciziilor.
(4) Gestionarul infrastructurii coopereaza cu gestionari de infrastructura
din alte state astfel incat sa asigure functionarea eficienta a serviciilor
feroviare care se realizeaza prin parcurgerea mai mult decat a unei singure
retele. Gestionarul infrastructurii depune eforturi, in principal, in scopul
garantarii unei competitivitati optime a transportului feroviar international
de marfa si al asigurarii unei utilizari eficiente a Retelei transeuropene de transport
feroviar de marfa. In acest scop, gestionarul infrastructurii poate participa
cu gestionari de infrastructura din alte state la stabilirea unor organizari
comune care sunt necesare. Orice cooperare sau organizare comuna este supusa
reglementarilor prevazute in prezenta ordonanta.
(5) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure ca sistemul de tarifare
se bazeaza pe aceleasi principii aplicate pe intreaga retea, exceptand cazul
prevazut la art. 8 alin. (3).
(6) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure aplicarea sistemului de
tarifare astfel incat operatorii de transport feroviar care efectueaza
prestatii de servicii de un tip echivalent, in zone de piata similare, sa fie
supusi unor tarife echivalente si nediscriminatorii si ca tarifele aplicate in
mod efectiv sunt in conformitate cu regulile prevazute in documentul de
referinta al retelei.
(7) Gestionarul infrastructurii trebuie sa respecte confidentialitatea, din
punct de vedere comercial, a informatiilor care ii sunt comunicate de
solicitanti.
Serviciile
Art. 5
(1) Operatorii de transport feroviar isi pot exercita dreptul de a
beneficia, pe o baza nediscriminatorie, de setul minim de prestatii si de acces
prin intermediul retelei la facilitatile de servicii prevazute in anexa nr. 2.
Serviciile prevazute la pct. 2 din anexa nr. 2 sunt furnizate in mod
nediscriminatoriu, iar cererile operatorilor de transport feroviar nu pot fi
respinse decat daca exista alte optiuni viabile in conditiile pietei.
(2) Daca gestionarul infrastructurii furnizeaza unul dintre serviciile
descrise la pct. 3 din anexa nr. 2, ca prestatii suplimentare, el trebuie sa le
furnizeze oricarui operator de transport feroviar care solicita acest lucru.
(3) Operatorii de transport feroviar pot solicita in plus gestionarului
infrastructurii sau altor furnizori un set de prestatii auxiliare, prevazute la
pct. 4 din anexa nr. 2. Gestionarul infrastructurii nu are obligatia de a
furniza aceste prestatii auxiliare.
Costul infrastructurii si contabilitatea
Art. 6
(1) Conturile gestionarului infrastructurii, in conditii normale de
activitate si in raport cu perioada pentru care se incheie contractul de
activitate prevazut la art. 4, trebuie sa prezinte un echilibru, pe de o parte,
intre veniturile incasate din aplicarea tarifelor de utilizare a
infrastructurii, excedentele rezultate din alte activitati comerciale si
finantarea de catre stat si, pe de alta parte, cheltuielile de infrastructura.
(2) Gestionarul infrastructurii poate fi incurajat prin unele masuri
stimulative sa reduca costurile de furnizare a serviciilor pe infrastructura si
nivelul tarifelor de acces, in conditiile legii, respectandu-se in totalitate
cerintele in materie de siguranta a traficului, cu mentinerea si imbunatatirea
parametrilor infrastructurii feroviare.
(3) Masurile stimulative mentionate la alin. (2) vor fi prevazute in
contractul de activitate.
(4) In cadrul contractului de activitate, prevederile contractului si
structura platilor destinate asigurarii mijloacelor financiare ale
gestionarului infrastructurii sunt convenite in prealabil si acopera intreaga
durata a contractului.
(5) Metoda stabilita de repartizare a costurilor, in conformitate cu
reglementarile in vigoare, trebuie sa fie actualizata periodic, in concordanta
cu cele mai avansate practici internationale.
Principii de tarifare
Art. 7
(1) Tarifele de utilizare a infrastructurii sunt platite gestionarului
infrastructurii, iar acesta le utilizeaza la finantarea activitatilor sale.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate solicita
gestionarului infrastructurii sa furnizeze orice informatii necesare cu privire
la tarifele practicate. In aceasta privinta gestionarul infrastructurii trebuie
sa fie in masura sa dovedeasca faptul ca tarifele de utilizare a
infrastructurii, facturate in fapt oricarui operator de transport feroviar,
prin aplicarea prevederilor art. 4 - 12, sunt in conformitate cu metoda, cu
reglementarea si, daca este cazul, cu baremurile stabilite in documentul de
referinta al retelei.
(3) Tarifele percepute pentru setul minim de servicii si accesul prin retea
la facilitatile de servicii sunt egale cu costul direct rezultat din
exploatarea trenurilor, cu exceptia prevederilor alin. (4) - (7) si ale art. 8.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif aferent
cazului de insuficienta a capacitatilor, pe sectiunea identificabila a
infrastructurii, pe perioadele de saturare.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii poate fi modificat pentru a se
tine seama de costul efectelor pe care exploatarea trenurilor le are asupra
mediului. Aceasta modificare este diferentiata in functie de amploarea
efectului produs.
(6) Tarifarea costurilor legate de mediu care conduce la o crestere a
valorii globale a incasarilor realizate de gestionarul infrastructurii nu se
poate efectua decat daca se aplica, la un nivel comparabil, si in cazul
modurilor de transport concurente.
(7) In absenta unui nivel de tarifare comparabil al costurilor legate de
mediu, aplicabil altor moduri de transport concurente, aceasta modificare nu
trebuie sa aduca o schimbare a valorii globale a incasarilor realizate de
gestionarul infrastructurii. Daca s-a introdus un nivel comparabil de tarifare
a costurilor legate de mediu pentru transportul feroviar si pentru alte moduri
de transport concurente si daca aceasta conduce la o crestere a incasarilor,
modul de repartizare a acestor incasari suplimentare se face in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(8) Pentru a se evita unele variatii disproportionate nedorite, tarifele de
utilizare mentionate la alin. (3) - (7) pot fi exprimate sub forma de medii
calculate pe o gama suficienta de servicii feroviare si de perioade de timp.
Marimea relativa a tarifelor de utilizare a infrastructurii este in raport cu
costurile aferente diferitelor servicii.
(9) Prezentul articol nu se refera la furnizarea serviciilor prevazute la
pct. 2 din anexa nr. 2. La stabilirea tarifelor serviciilor mentionate la pct.
2 din anexa nr. 2 se tine seama de situatia concurentei la caile ferate.
(10) Daca serviciile prevazute la pct. 3 si 4 din anexa nr. 2, ca prestatii
suplimentare si auxiliare, nu sunt propuse decat de un singur furnizor, tariful
de utilizare impus pentru un asemenea serviciu este in concordanta cu costul
prestatiei, calculat in functie de gradul real de utilizare.
(11) Tarifele pentru capacitati de infrastructura utilizate in scopul
intretinerii infrastructurii nu pot fi mai mari decat valoarea neta a pierderii
suportate de gestionarul de infrastructura in urma efectuarii operatiunilor de
intretinere, pierdere care trebuie recuperata.
Exceptari de la principiile de tarifare
Art. 8
(1) Pentru recuperarea totala a costurilor gestionarului infrastructurii,
se pot percepe, daca piata se preteaza la aceasta, unele majorari bazate pe
principii eficiente, transparente si nediscriminatorii, garantand in acelasi
timp o competitivitate optima, in special pentru transportul feroviar
international de marfa. Sistemul de tarifare trebuie sa respecte sporurile de
productivitate realizate de operatorii de transport feroviar.
(2) Nivelul tarifelor nu trebuie sa excluda utilizarea infrastructurilor de
catre unele segmente de piata care pot sa achite cel putin costul direct
aferent exploatarii serviciului feroviar plus un indice de rentabilitate, daca
piata se preteaza la aceasta.
(3) Pentru proiecte de investitii specifice care se vor realiza sau care au
fost realizate cu cel mult 15 ani inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, gestionarul infrastructurii poate stabili sau mentine tarife de
utilizare mai ridicate bazate pe costul pe termen lung al unor asemenea
proiecte, in masura in care aceste cresteri ale costurilor se regasesc in cheltuielile
gestionarului infrastructurii si in masura in care este vorba de proiecte
destinate cresterii randamentului si/sau a rentabilitatii, proiecte care in caz
contrar nu ar putea sau nu ar fi putut fi puse in aplicare. Asemenea prevederi
in materie de tarifare pot cuprinde si unele acorduri privind partajarea
riscurilor legate de unele investitii noi.
(4) Pentru a se evita orice discriminare se procedeaza astfel incat tariful
mediu de utilizare si tariful marginal de utilizare ale gestionarului infrastructurii
sa fie comparabile pentru o utilizare echivalenta a infrastructurii sale si
astfel incat, pentru serviciile comparabile furnizate pe acelasi segment de
piata, sa fie aplicate aceleasi tarife de utilizare. In documentul de referinta
al retelei gestionarul infrastructurii trebuie sa precizeze ca sistemul de
tarifare raspunde acestor cerinte, fara a dezvalui informatii comerciale cu
caracter confidential.
(5) Daca gestionarul infrastructurii intentioneaza sa modifice elementele
esentiale ale sistemului de tarifare mentionat la alin. (1) si (2), el trebuie
sa informeze public despre aceasta intr-o publicatie proprie de specialitate cu
cel putin 3 luni inainte.
Reducerile
Art. 9
(1) Prin derogare de la art. 7 alin. (3), orice reducere acceptata a
tarifelor percepute unui operator de transport feroviar de catre gestionarul
infrastructurii, pentru o prestatie de serviciu, oricare ar fi aceasta, trebuie
sa indeplineasca criteriile prevazute in prezentul articol.
(2) Cu exceptia alin. (3), reducerile sunt destinate exclusiv economiei
reale de cost administrativ realizate de gestionarul infrastructurii. Pentru a
se stabili nivelul de reducere nu se tine seama de acele economii care au fost
deja incluse in tariful de utilizare perceput.
(3) Gestionarul infrastructurii poate institui sisteme de reducere care sa
se adreseze tuturor utilizatorilor de infrastructura si care acorda, pentru
fluxuri de circulatie specificate, reduceri limitate in timp, in scopul de a se
incuraja dezvoltarea unor noi servicii feroviare, sau reduceri care favorizeaza
utilizarea unor linii care sunt utilizate mult sub capacitatea lor.
(4) Reducerile nu pot fi aplicate decat la tarifele percepute pentru o
sectiune determinata a infrastructurii.
(5) Sisteme de reduceri similare se aplica la servicii similare.
Sisteme de compensare a costurilor legate de mediu, a costurilor rezultate
din accidente si a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite in
cadrul celorlalte moduri de transport
Art. 10
(1) Prin hotarare a Guvernului avizata de Consiliul Concurentei, se poate
institui un sistem de compensare, privind utilizarea infrastructurii feroviare
pe o durata limitata, a costurilor legate de mediu, a costurilor legate de
accidente si a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite de modurile
de transport concurente, atunci cand neacoperirea acestor costuri poate fi
stabilita si in masura in care acestea depasesc costurile echivalente proprii
caii ferate.
(2) Operatorul de transport feroviar care beneficiaza de o compensare si se
bucura de un drept exclusiv este obligat sa ofere avantaje comparabile pentru
utilizatori.
(3) Metodologia utilizata si calculele efectuate pentru sistemul de
compensare trebuie incluse in hotararea Guvernului prevazuta la alin. (1). Pe
baza acestora se poate face dovada costurilor specifice ale infrastructurii de
transport concurente, care nu sunt acoperite si care pot sa fie evitate de
catre transportul feroviar, iar aplicarea sistemului sa se faca in mod
nediscriminatoriu.
Sistemul de crestere a performantelor
Art. 11
(1) Prin stabilirea unui sistem de crestere a performantelor, sistemele de
tarifare a infrastructurii trebuie sa incurajeze operatorii de transport
feroviar si gestionarul infrastructurii sa micsoreze defectarile si sa
imbunatateasca performantele retelei feroviare. Acest sistem poate sa cuprinda
sanctiuni, in cazul unor actiuni care se afla la originea unor defectari ale
retelei, compensari pentru intreprinderile care suporta efectele acestor
defectari produse, precum si bonificatii in cazul unor performante bune ce
depasesc previziunile.
(2) Principiile de baza ale sistemului de imbunatatire a performantelor se
aplica pentru totalitatea retelei.
Tarife de rezervare a capacitatilor de infrastructura
Art. 12
(1) Gestionarul infrastructurii poate percepe un tarif corespunzator pe
capacitatile de infrastructura solicitate, dar care nu sunt utilizate. Acest
tarif incurajeaza o utilizare eficienta a capacitatilor de infrastructura.
(2) Gestionarul infrastructurii trebuie sa informeze orice parte interesata
despre capacitatile de infrastructura alocate operatorilor de transport
feroviar utilizatori.
CAP. 3
Alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara
Drepturi privind capacitatile de infrastructura
Art. 13
(1) Capacitatile de infrastructura disponibile sunt alocate de gestionarul
infrastructurii si nu pot fi transferate de catre beneficiar unui alt operator
de transport feroviar sau unui alt serviciu.
(2) Orice tranzactie intre operatorii de transport feroviar privind
capacitatile de infrastructura este interzisa si conduce la excluderea de la
alocarea de capacitati.
(3) Utilizarea unor capacitati de infrastructura de catre un operator de
transport feroviar in scopul exercitarii activitatilor unui solicitant care nu
este operator de transport feroviar nu este considerata un transfer.
(4) Dreptul de utilizare a capacitatilor de infrastructura, stabilite sub
forma de trase, poate fi acordat solicitantilor pentru o durata maxima
corespunzatoare unei singure perioade de valabilitate a graficului de
circulatie.
(5) Gestionarul infrastructurii si un solicitant pot incheia un
acord-cadru, conform art. 17, in ceea ce priveste utilizarea capacitatilor pe
infrastructura feroviara respectiva, pentru o durata mai mare de o singura
perioada de valabilitate a graficului de circulatie.
(6) Drepturile si obligatiile gestionarului infrastructurii si, respectiv,
ale solicitantilor in ceea ce priveste alocarea capacitatilor de infrastructura
sunt stabilite pe baza de contract.
Alocarea capacitatilor de infrastructura
Art. 14
(1) Prin hotarare a Guvernului se poate aproba un regulament pentru
alocarea capacitatilor de infrastructura, cu respectarea independentei de
gestionare a companiei nationale care gestioneaza infrastructura feroviara.
Reglementarile specifice de alocare a capacitatilor de infrastructura se
stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului. Indeplinirea procedurilor de alocare a acestor capacitati revine
gestionarului infrastructurii, care urmareste ca aceste capacitati de
infrastructura sa fie alocate pe o baza echitabila si nediscriminatorie si cu
respectarea prevederilor legale.
(2) Gestionarul infrastructurii respecta confidentialitatea, din punct de
vedere comercial, a informatiilor care ii sunt comunicate.
Colaborarea in vederea alocarii capacitatilor de infrastructura a mai multe
retele feroviare
Art. 15
(1) Gestionarul infrastructurii va coopera cu gestionari de infrastructura
din alte state, in special din statele membre ale Uniunii Europene si statele
candidate la aderare, in vederea crearii si alocarii eficiente a unor
capacitati de infrastructura care implica mai multe retele feroviare. In cadrul
acestor cooperari se stabilesc trase internationale, in principal in cadrul
Retelei transeuropene de transport feroviar de marfa, si se stabilesc
procedurile necesare in acest scop. Aceste proceduri sunt supuse
reglementarilor stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Gestionarul infrastructurii care participa la cooperari potrivit alin.
(1) va asigura publicarea intr-o publicatie proprie de specialitate a listei
membrilor, a metodelor de functionare a acestei cooperari, precum si toate
criteriile utilizate pentru evaluarea si alocarea capacitatilor de
infrastructura.
(3) In cadrul cooperarii prevazute la alin. (1) gestionarul infrastructurii
participa la evaluarea privind necesitatile si, daca este cazul, la propunerea
si organizarea acestor trase internationale, pentru a se facilita operarea
trenurilor de marfa care fac obiectul unei cereri, conform prevederilor art.
23.
(4) Gestionarul infrastructurii va pune la dispozitia solicitantilor acele
trase internationale prestabilite, in conformitate cu deciziile luate in cadrul
cooperarii prevazute la alin. (1).
Solicitantii
Art. 16
(1) Cererile pentru obtinerea unor capacitati de infrastructura feroviara
pot fi depuse, conform legii, de operatorii de transport feroviar.
(2) Cererile operatorilor de transport feroviar straini si ale grupurilor
internationale constituite din acesti operatori sunt acceptate in conditiile
legii si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte.
(3) Gestionarul infrastructurii poate stabili solicitantilor unele reguli
in vederea asigurarii incasarilor previzionate si a utilizarii viitoare a
infrastructurii. Aceste reguli vor fi corespunzatoare, transparente si
nediscriminatorii. Ele vor fi publicate, impreuna cu principiile de alocare, in
documentul de referinta al retelei.
(4) Prevederile alin. (3) se refera doar la furnizarea unei garantii
financiare care nu trebuie sa depaseasca un nivel corespunzator proportional cu
volumul de activitate preconizat al solicitantului, precum si la capacitatea de
a prezenta oferte atragatoare in vederea obtinerii de capacitati de
infrastructura.
Acorduri-cadru
Art. 17
(1) Gestionarul infrastructurii poate incheia un acord-cadru cu un
solicitant. Acest acord-cadru precizeaza caracteristicile capacitatilor de
infrastructura feroviara solicitate de un solicitant, precum si ale
capacitatilor de infrastructura care ii sunt oferite, pe orice durata ce
depaseste o singura perioada de valabilitate a graficului de circulatie.
Acordul-cadru nu va specifica trasa in mod detaliat, dar va fi intocmit astfel
incat sa asigure interesele comerciale ale solicitantului. Acest acord-cadru se
supune aprobarii prealabile a Consiliului de supraveghere mentionat la art. 30.
(2) Prevederile acordului-cadru nu pot impiedica utilizarea infrastructurii
respective de catre alti solicitanti sau alte servicii.
(3) Termenii acordului-cadru pot fi modificati sau limitati, pentru a se
permite o mai buna utilizare a infrastructurii feroviare.
(4) Acordul-cadru poate cuprinde unele sanctiuni, precum penalitati,
majorari de intarziere si altele asemenea, pentru cazul cand s-ar dovedi
necesara modificarea sau incheierea sa.
(5) Acordul-cadru se incheie, in principiu, pe o durata de 5 ani.
Gestionarul infrastructurii isi poate da acordul, in unele cazuri specifice,
pentru perioade mai mici sau mai mari. Orice perioada cu o durata mai mare de 5
ani va fi justificata de existenta unor contracte comerciale, a unor investitii
particulare sau a unor riscuri. O durata mai mare de 10 ani nu este posibila
decat in cazuri exceptionale, in principal atunci cand este vorba de investitii
importante si pe termen lung si, in special, atunci cand acestea fac obiectul
unor angajamente contractuale.
(6) Prevederile generale ale fiecarui acord-cadru vor fi comunicate
oricarei parti interesate, cu respectarea confidentialitatii comerciale.
Programul procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura
Art. 18
(1) Gestionarul infrastructurii va respecta calendarul privind alocarea
capacitatilor de infrastructura, prevazut in anexa nr. 3.
(2) Gestionarul infrastructurii va participa impreuna cu gestionarii de
infrastructura implicati din alte state, conform art. 15, la convenirea
traselor internationale care vor fi incluse in graficul de circulatie, inainte
de inceperea consultarilor asupra proiectului de grafic de circulatie. Nu se
vor opera modificari decat daca este absolut necesar.
Cererile
Art. 19
(1) Solicitantii pot prezenta gestionarului infrastructurii, conform
legislatiei in vigoare, o cerere in scopul obtinerii unor drepturi de utilizare
a infrastructurii feroviare, in schimbul unui tarif de utilizare.
(2) Cererile privind graficul de circulatie care se schimba periodic
trebuie sa respecte termenele stabilite in anexa nr. 3.
(3) Solicitantul care este parte la un acord-cadru va depune cererea in
conformitate cu prevederile acordului respectiv.
(4) Solicitantii pot solicita capacitati de infrastructura care implica mai
multe retele feroviare, adresandu-se gestionarului infrastructurii, care este
astfel abilitat sa actioneze in numele solicitantului, pe langa ceilalti
gestionari de infrastructura implicati, pentru identificarea de capacitati de
infrastructura.
(5) In cadrul cooperarii prevazute la art. 15 gestionarul infrastructurii
va proceda impreuna cu ceilalti gestionari de infrastructura astfel incat, in
cazul unor capacitati de infrastructura care implica mai multe retele
feroviare, solicitantii sa poata adresa cererile oricarui organism comun pe
care gestionarii de infrastructura il pot stabili.
Programarea
Art. 20
(1) Gestionarul infrastructurii satisface toate cererile de capacitati de
infrastructura, in special cererile de trase care traverseaza mai multe retele,
si tine seama de toate constrangerile carora vor trebui sa le faca fata
solicitantii, cum ar fi consecintele economice asupra activitatii acestora.
(2) Gestionarul infrastructurii va putea, in cadrul procedurii de
programare si de coordonare, sa acorde prioritate anumitor servicii prevazute
la art. 22 si 24.
(3) Gestionarul infrastructurii va consulta partile interesate in legatura
cu proiectul graficului de circulatie, lasand la latitudinea acestora sa-si
prezinte observatii pe o perioada de cel putin o luna. Partile interesate sunt
toate partile care au depus o cerere de capacitati de infrastructura, precum si
celelalte parti care doresc sa formuleze comentarii referitoare la influenta pe
care graficul de circulatie ar putea s-o aiba asupra capacitatii lor de a
furniza servicii feroviare, pe perioada valabilitatii graficului de circulatie.
(4) Gestionarul infrastructurii adopta masuri corespunzatoare, astfel incat
toate motivele de preocupare exprimate sa fie luate in considerare.
Procedura de coordonare
Art. 21
(1) Gestionarul infrastructurii care se confrunta, pe parcursul procesului
de programare prevazut la art. 20, cu unele cereri concurente se va stradui ca
printr-o coordonare a cererilor sa asigure o cat mai buna adaptare a tuturor
acestor cereri intre ele.
(2) Atunci cand situatia este de asa natura incat se impune o coordonare,
gestionarul infrastructurii are posibilitatea de a propune solicitantilor
capacitati de infrastructura diferite de cele care au fost solicitate.
(3) Solutionarea eventualelor conflicte se va face prin consultarea
gestionarului infrastructurii cu solicitantii respectivi.
(4) Principiile care reglementeaza procedura de coordonare vor fi definite
in documentul de referinta al retelei. Aceste principii reflecta dificultatea
de stabilire a traselor internationale si consecintele pe care orice modificare
risca sa le aiba asupra celorlalti gestionari de infrastructura din alte state.
(5) Atunci cand o cerere de capacitati de infrastructura nu poate fi
satisfacuta fara o coordonare, gestionarul infrastructurii va urmari ca toate
cererile sa fie tratate pe baza acestei coordonari.
(6) Solicitantul poate sa adreseze gestionarului infrastructurii o
contestatie privind alocarea capacitatii de infrastructura, fara a se incalca
prevederile art. 30. Gestionarul infrastructurii solutioneaza contestatia si
comunica solicitantului in scris modul de solutionare, in termen de 10 zile
lucratoare.
Saturarea capacitatilor de infrastructura
Art. 22
(1) In situatia in care, dupa coordonarea traselor solicitate si dupa
consultarea solicitantilor, se dovedeste ca satisfacerea favorabila a tuturor
cererilor de capacitati de infrastructura este imposibila, gestionarul
infrastructurii va declara imediat sectiunea de infrastructura respectiva ca
fiind infrastructura cu capacitate saturata. Se va proceda in mod similar si in
cazul infrastructurilor despre care se poate crede ca intr-un viitor apropiat
vor suferi de o lipsa de capacitate similara.
(2) In situatia in care o infrastructura a fost declarata ca avand
capacitate saturata, gestionarul infrastructurii va proceda la o analiza a
capacitatilor de infrastructura in conformitate cu prevederile art. 25, cu
exceptia cazului cand s-a pus deja in aplicare un plan de sporire a
capacitatilor, asa cum se prezinta la art. 26.
(3) Daca tarifele de utilizare prevazute la art. 7 alin. (4) nu au fost
percepute sau nu au dat rezultate satisfacatoare si daca infrastructura a fost
declarata ca fiind infrastructura cu capacitate saturata, gestionarul
infrastructurii poate aplica, in plus, criterii de prioritate in alocarea
capacitatilor de infrastructura.
(4) Criteriile de prioritate vor tine seama de importanta unui serviciu
pentru colectivitate, in comparatie cu orice alt serviciu care, din acest
motiv, ar urma sa fie exclus. Ele se stabilesc prin contractul de activitate
incheiat pentru executarea obligatiilor de serviciu public social.
(5) Pentru ca in acest cadru sa se garanteze dezvoltarea unor servicii de
transport corespunzatoare, in principal in scopul de a se raspunde cerintelor
de serviciu public, sau pentru a se favoriza dezvoltarea sectorului feroviar de
marfa, in conditii nediscriminatorii, aceste servicii trebuie sa fie prioritare
in alocarea capacitatilor de infrastructura.
(6) Gestionarului infrastructurii i se va putea acorda, daca este cazul, o
compensare corespunzatoare pierderii unor eventuale venituri ca urmare a
necesitatii de a se atribui anumitor servicii o capacitate stabilita prin
aplicarea celor prevazute in prezentul alineat.
(7) In aplicarea criteriilor de prioritate trebuie sa se tina seama, in
principal, de consecintele acestei eventuale excluderi in alte state.
(8) Importanta serviciilor de transport feroviar de marfa si, in special, a
serviciilor de transport feroviar international de marfa va fi luata in
considerare in mod corespunzator la stabilirea criteriilor de prioritate.
(9) Procedurile care trebuie urmate si criteriile care se vor aplica in
cazul in care infrastructurile sunt declarate ca avand o capacitate saturata
vor fi stabilite in documentul de referinta al retelei.
Cererile de ultim moment
Art. 23
(1) Gestionarul infrastructurii va raspunde intr-un termen cat mai scurt cu
putinta si, in orice caz, in urmatoarele 5 zile lucratoare unor cereri de ultim
moment pentru trase individuale. Informatiile privind capacitatile de
infrastructura neutilizate si disponibile sunt puse la dispozitia tuturor
solicitantilor care ar putea fi interesati sa utilizeze aceste capacitati.
(2) Gestionarul infrastructurii va efectua, daca este cazul, o evaluare a
necesitatii mentinerii unei rezerve de capacitati de infrastructura, in cadrul
graficului de circulatie definitiv, care sa ii permita sa raspunda rapid
cererilor previzibile de ultim moment pentru capacitati de infrastructura.
Prezenta prevedere se aplica si in cazul infrastructurilor cu capacitate
saturata.
Infrastructura specializata
Art. 24
(1) Capacitatea infrastructurii va fi considerata disponibila pentru
utilizarea tuturor tipurilor de servicii care sunt in conformitate cu
caracteristicile impuse pentru utilizarea trasei respective, cu exceptia
prevederilor alin. (2) si (3).
(2) In situatia in care exista itinerare de substitutie corespunzatoare,
gestionarul infrastructurii poate desemna, dupa consultarea partilor
interesate, unele infrastructuri specifice care sa fie utilizate pentru tipuri
determinate de trafic. Atunci cand s-a efectuat o asemenea desemnare,
gestionarul infrastructurii poate acorda prioritate acestui tip de trafic cu
ocazia alocarii capacitatilor de infrastructura.
(3) Aceasta desemnare nu va constitui un obstacol in utilizarea acestor
infrastructuri pentru alte tipuri de trafic, in cazul in care sunt disponibile
capacitati, iar materialul rulant prezinta caracteristicile tehnice impuse
pentru utilizarea liniei respective.
(4) In situatia in care infrastructura a fost desemnata in conformitate cu
prevederile alin. (2) si (3), se va specifica acest lucru in documentul de
referinta al retelei.
Analiza capacitatilor de infrastructura
Art. 25
(1) Scopul analizei capacitatilor de infrastructura consta in stabilirea
restrictiilor de capacitati de infrastructura, care nu permit ca cererile de
capacitati sa poata fi satisfacute in mod corespunzator, precum si in
propunerea unor metode care sa permita satisfacerea cererilor suplimentare.
Aceasta analiza va stabili motivele acestei saturari a capacitatilor de
infrastructura si masurile care ar putea fi luate, pe termen scurt si mediu,
pentru remedierea acestei situatii.
(2) Analiza se va referi la infrastructura, procedurile de exploatare,
tipul diferitelor servicii oferite si consecintele acestor factori asupra
capacitatilor de infrastructura. Masurile care trebuie preconizate cuprind, in
special, modificarea itinerarului, reprogramarea serviciilor, modificarea
vitezelor si imbunatatirea infrastructurii.
(3) Analiza capacitatilor de infrastructura va fi finalizata in termen de 6
luni de la data la care infrastructura a fost declarata ca avand capacitatea
saturata.
Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura
Art. 26
(1) In termen de 6 luni de la finalizarea analizei capacitatilor de
infrastructura, gestionarul infrastructurii va prezenta un plan de sporire a
capacitatilor.
(2) Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura este intocmit dupa
consultarea cu utilizatorii infrastructurii respective, cu capacitate saturata,
si va cuprinde:
a) motivele saturarii capacitatii de infrastructura;
b) evolutia probabila a traficului;
c) constrangerile la care este supusa dezvoltarea infrastructurii;
d) solutiile care pot fi preconizate referitor la sporirea capacitatilor de
infrastructura si costul acestora, in special in ceea ce priveste modificarile
probabile ale tarifelor de acces.
(3) Pe baza unei analize cost-beneficiu a eventualelor masuri preconizate,
in acest plan se stabilesc, de asemenea, actiunile care trebuie intreprinse
pentru sporirea capacitatilor de infrastructura si se prezinta un calendar
pentru punerea in aplicare a acestor masuri.
(4) Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura se aproba prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(5) Gestionarul infrastructurii renunta la perceperea oricarui tarif
conform art. 7 alin. (4) pentru infrastructura in cauza, in urmatoarele cazuri:
a) nu prezinta un plan de sporire a capacitatilor de infrastructura; sau
b) intarzie sa puna in aplicare planul de actiune intocmit in cadrul
planului de sporire a capacitatilor de infrastructura.
(6) Cu exceptia prevederilor art. 30, gestionarul infrastructurii poate sa
perceapa in continuare aceste tarife de acces in situatia in care:
a) planul de sporire a capacitatilor nu poate fi pus in aplicare din motive
independente de vointa sa;
b) optiunile care i se ofera nu sunt viabile din punct de vedere economic
sau financiar.
Utilizarea traselor
Art. 27
(1) Gestionarul infrastructurii impune, in special in cazul infrastructurii
cu capacitate saturata, renuntarea la o trasa a carei utilizare, pe o perioada
de cel putin o luna, a fost sub pragul specificat in documentul de referinta al
retelei, numai daca aceasta utilizare sub capacitate nu este datorata altor
cauze decat celor economice, cauze pe care operatorii nu le pot tine sub
control.
(2) Gestionarul infrastructurii poate stabili in documentul de referinta al
retelei conditiile in care se iau in considerare nivelurile de utilizare
anterioare ale traselor cu ocazia stabilirii prioritatilor, in cadrul
procedurii de alocare a capacitatilor.
Capacitatile de infrastructura pentru intretinerea programata a retelei
Art. 28
(1) Cererile de capacitati de infrastructura in vederea efectuarii
lucrarilor de intretinere vor fi prezentate in cadrul procesului de programare.
(2) Gestionarul infrastructurii va tine seama in mod corespunzator de
consecintele pe care rezervarile de capacitati de infrastructura in vederea
intretinerii programate a retelei le pot avea asupra celorlalti solicitanti.
Masurile particulare care se impun in cazul unor perturbari ale circulatiei
Art. 29
(1) In cazul unor perturbari ale circulatiei trenurilor, ca urmare a unei
defectari tehnice sau a unui eveniment feroviar, gestionarul infrastructurii
trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a asigura restabilirea situatiei
normale. In acest scop, el intocmeste un plan de interventie, care cuprinde o
lista a diferitelor organisme publice care trebuie alertate in cazul producerii
unor evenimente feroviare grave sau a unor perturbari serioase ale circulatiei.
(2) In caz de urgenta sau de necesitate absoluta, justificata printr-o
defectare care face ca infrastructura sa fie momentan inutilizabila, trasele
alocate pot fi anulate fara preaviz, pe durata necesara pentru restabilirea
sistemului. Daca considera necesar, gestionarul infrastructurii poate solicita
operatorilor de transport feroviar sa-i puna la dispozitie mijloacele care
estimeaza ca sunt cele mai adecvate in scopul restabilirii, in cel mai scurt
timp, a situatiei normale.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) si (2), autoritatea de stat
competenta in ceea ce priveste asigurarea sigurantei feroviare poate solicita
operatorilor de transport feroviar sa participe la controlul propriilor lor
aplicari si respectari ale regulilor si standardelor de siguranta.
CAP. 4
Dispozitii generale si finale
Consiliul de supraveghere
Art. 30
(1) Se infiinteaza Consiliul de supraveghere constituit din specialisti din
cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Presedintele
Consiliului de supraveghere este secretarul de stat cu atributii in domeniul
transportului feroviar, iar in componenta consiliului se numesc specialisti cel
putin din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
(2) Regulamentul de organizare si functionare, atributiile si finantarea
Consiliului de supraveghere se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Solicitantul poate sesiza Consiliul de supraveghere, in cazul in care
se considera vatamat, pentru a face contestatie impotriva deciziilor luate de
gestionarul infrastructurii sau, daca este cazul, de operatorul de transport
feroviar, cu privire la:
a) documentul de referinta al retelei;
b) criteriile continute in documentul de referinta al retelei;
c) procedura de alocare a capacitatilor de infrastructura si rezultatele
acesteia;
d) sistemul de tarifare;
e) nivelul sau structura tarifelor de utilizare a infrastructurii pe care
trebuie sa le plateasca sau pe care ar putea avea obligatia sa le plateasca;
f) certificatul de siguranta, aplicarea si controlul normelor si regulilor
de siguranta.
(4) Consiliul de supraveghere se va asigura ca tarifele stabilite de
gestionarul infrastructurii sunt in conformitate cu prevederile cap. II si au
un caracter nediscriminatoriu. Negocierile intre solicitanti si gestionarul
infrastructurii cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii
sunt autorizate numai daca au loc sub supravegherea acestui consiliu. Consiliul
de supraveghere va interveni imediat in cazul in care negocierile ar putea sa
contravina prevederilor prezentei ordonante.
(5) Consiliul de supraveghere este abilitat sa solicite gestionarului
infrastructurii, solicitantilor si oricarei alte parti interesate sa furnizeze
informatiile necesare; aceste informatii vor fi prezentate fara intarziere.
(6) Consiliul de supraveghere are obligatia sa se pronunte asupra tuturor
contestatiilor si va adopta masurile necesare pentru remedierea situatiei,
intr-un termen de maximum doua luni de la primirea tuturor informatiilor.
(7) Deciziile luate de Consiliul de supraveghere au un caracter obligatoriu
pentru toate partile implicate, cu exceptia prevederilor alin. (9).
(8) In cazul in care se introduce contestatie impotriva unui refuz de
alocare a capacitatilor de infrastructura sau impotriva modalitatilor unei
propuneri de capacitati de infrastructura, Consiliul de supraveghere fie
confirma ca nu este cazul sa se modifice decizia luata de gestionarul
infrastructurii, fie solicita modificarea deciziei care face obiectul
reclamatiei, in conformitate cu liniile directoare stabilite de Consiliul de
supraveghere.
(9) Contestatiile impotriva deciziilor luate de Consiliul de supraveghere
se solutioneaza de instantele judecatoresti competente, potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Cooperarea cu organisme de supraveghere din alte state
Art. 31
Consiliul de supraveghere efectueaza schimburi de informatii cu organisme
de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene si din statele
candidate la aderare cu privire la activitatea lor, la principiile si
practicile lor decizionale, astfel incat principiile decizionale ale acestuia
sa fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre
ale Uniunii Europene.
Certificatul de siguranta
Art. 32
(1) Reglementarile privind certificarea in materie de siguranta pentru
operatorii de transport feroviar romani, precum si pentru operatorii de
transport feroviar straini si grupurile internationale, prevazuti la art. 2
lit. b), care sunt infiintati sau care se vor infiinta, trebuie sa fie in
conformitate cu prezentul articol.
(2) Operatorii de transport feroviar au obligatia prezentarii unui
certificat de siguranta in care sa fie stabilite cerintele in materie de
siguranta care le sunt impuse in scopul asigurarii sigurantei circulatiei pe
rutele respective.
(3) Pentru obtinerea certificatului de siguranta, operatorul de transport
feroviar trebuie sa respecte reglementarile din legislatia nationala, impuse in
mod nediscriminatoriu, in ceea ce priveste cerintele tehnice si operationale
specifice pentru serviciile feroviare si cerintele de siguranta care se aplica
personalului, materialului rulant si organizarii interne.
(4) Operatorul de transport feroviar trebuie sa prezinte dovada ca
personalul sau destinat conducerii trenurilor si personalul insotitor al
trenurilor poseda pregatirea necesara pentru a se conforma regulilor de
circulatie aplicate de gestionarul infrastructurii si pentru a respecta
cerintele de siguranta care ii sunt impuse, pentru asigurarea circulatiei
trenurilor.
(5) Operatorul de transport feroviar trebuie sa dovedeasca ca materialul
rulant care intra in componenta acestor trenuri a fost aprobat de Autoritatea
Feroviara Romana - AFER si a fost verificat in conformitate cu reglementarile
de exploatare aflate in vigoare pentru infrastructura utilizata. Certificatul
de siguranta se elibereaza de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform
prevederilor legale in vigoare.
Raspunderea
Art. 33
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Contraventii
Art. 34
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (6), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (2), cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la contraventii se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare.
Alte dispozitii
Art. 35
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Abrogari
Art. 36
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Ordonanta
Guvernului nr. 133/2000 privind repartizarea capacitatilor de infrastructura
feroviara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 2
septembrie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 127/2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
CONTINUTUL
documentului de referinta al retelei
Documentul de referinta al retelei trebuie sa contina urmatoarele
informatii:
1. un capitol cu prezentarea tipului infrastructurii care este pusa la
dispozitia operatorilor de transport feroviar si a conditiilor de acces la
aceasta infrastructura;
2. un capitol referitor la principiile de tarifare si la tarife. Acest
capitol contine precizari corespunzatoare cu privire la sistemul de tarifare,
precum si informatii suficiente privind tarifele de utilizare aplicate in cazul
serviciilor mentionate in anexa nr. 2 la ordonanta, care sunt oferite de un
singur furnizor. In acest capitol se descriu detaliat metoda, reglementarea si,
daca este cazul, baremurile utilizate pentru aplicarea art. 7 alin. (4) - (7),
precum si a art. 8 si 9 din ordonanta. El contine informatii privind
modificarile tarifelor de utilizare care sunt deja stabilite sau care sunt
prevazute;
3. un capitol despre principiile si criteriile de alocare a capacitatilor
de infrastructura. Acest capitol face o prezentare a caracteristicilor
importante ale capacitatilor de infrastructura puse la dispozitia operatorilor
de transport feroviar si precizeaza eventualele restrictii care limiteaza
utilizarea acestora, in principal acele restrictii probabile care sunt impuse
in vederea intretinerii retelei. In acest capitol se specifica, de asemenea,
procedurile si termenele privind alocarea capacitatilor de infrastructura si se
stabilesc criteriile specifice aplicabile, in special:
a) procedura depunerii de catre solicitant la gestionarul infrastructurii a
cererilor de capacitati de infrastructura;
b) prevederile pe care trebuie sa le indeplineasca solicitantii;
c) termenele aplicabile pentru procedurile de cerere si de alocare;
d) principiile care reglementeaza procesul de coordonare;
e) procedurile care trebuie urmate si criteriile aplicate in cazul unei
infrastructuri cu capacitate saturata;
f) detalii privind restrictiile impuse utilizarii infrastructurilor;
g) regulile privind eventuala luare in considerare a nivelurilor anterioare
de utilizare a capacitatilor de infrastructura, in vederea stabilirii
prioritatilor cu ocazia procesului de alocare a capacitatilor de
infrastructura.
In acest capitol se prezinta detaliat masurile luate pentru a se asigura un
mod de tratare corespunzatoare a serviciilor de transport de marfa, a
serviciilor internationale si a cererilor supuse procedurii de ultim moment.
ANEXA 2
SERVICIILE FURNIZATE
operatorilor de transport feroviar
1. Setul minim de prestatii cuprinde:
a) tratarea cererilor de capacitati de infrastructura;
b) dreptul de utilizare a capacitatilor de infrastructura acordate;
c) utilizarea aparatelor de cale si a jonctiunilor retelei;
d) coordonarea circulatiei trenurilor, cuprinzand semnalizarea,
regularitatea, activitatea de dispecerat, precum si mijloacele de comunicare si
furnizarea de informatii privind circulatia trenurilor;
e) orice alte informatii necesare pentru punerea in aplicare sau
exploatarea serviciului pentru care au fost acordate capacitatile de
infrastructura.
2. Accesul prin intermediul retelei la infrastructurile de servicii si
serviciile furnizate cuprinde:
a) utilizarea sistemului de alimentare electrica pentru curentul de
tractiune, daca este disponibil;
b) infrastructurile de aprovizionare cu combustibil, aflate in proprietatea
gestionarului infrastructurii;
c) accesul in statiile de calatori, cladirile acestora si alte facilitati;
d) accesul in terminalele de marfuri;
e) accesul in statiile de triaj;
f) facilitati pentru compunerea trenurilor;
g) accesul la liniile de depozitare;
h) accesul in centrele de intretinere si la celelalte infrastructuri
tehnice.
3. Prestatiile suplimentare pot cuprinde:
a) curentul de tractiune;
b) preincalzirea vagoanelor de calatori;
c) furnizarea de combustibil, serviciile de manevra si toate celelalte
servicii furnizate instalatiilor de acces mentionate mai sus;
d) incheierea unor contracte, dupa caz, pentru:
- controlul transportului de marfuri periculoase;
- asistenta in cazul circulatiei unor trenuri speciale.
4. Prestatiile auxiliare pot cuprinde:
a) accesul la reteaua de telecomunicatii;
b) furnizarea de informatii suplimentare;
c) verificarea tehnica a materialului rulant.
ANEXA 3
CALENDARUL
procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura
1. Graficul de circulatie este stabilit o data pentru fiecare an
calendaristic.
2. Modificarile graficului de circulatie intervin in a doua zi de sambata a
lunii decembrie, la miezul noptii. In cazul in care se opereaza unele
modificari sau corecturi dupa perioada de iarna, in particular se tine seama,
daca este cazul, de schimbarile in mersul de tren al traficului regional de
calatori, acestea se aplica in a doua zi de sambata a lunii iunie, la miezul
noptii, precum si in alte momente, intre aceste date, daca este cazul,
convenite cu gestionarii de infrastructura, conform art. 18 din ordonanta.
3. Termenul de introducere a cererilor de capacitati de infrastructura,
care vor fi cuprinse in graficul de circulatie, trebuie sa fie, de regula, cu
cel putin 12 luni inaintea intrarii in vigoare a acestui grafic.
4. Gestionarul infrastructurii participa impreuna cu gestionarii de
infrastructura sau organisme de alocare competente din alte state, cu cel mult
11 luni inaintea intrarii in vigoare a graficului de circulatie, la stabilirea
de trase internationale provizorii. Gestionarul infrastructurii se va asigura,
pe cat posibil, ca aceste trase sunt respectate in derularea procedurii.
5. Dupa cel mult 4 luni de la data limita stabilita pentru prezentarea
ofertelor de catre solicitanti, gestionarul infrastructurii intocmeste un
proiect de grafic de circulatie.