ORDONANTA Nr. 133 din 31 august 2000
privind repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 2 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. F pct. 9 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Obiectul prezentei ordonante il constituie principiile si regulile privind
repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara catre intreprinderile
feroviare, precum si catre grupurile internationale pe care acestea le
constituie, pentru a efectua servicii de transport feroviar suburban, regional,
national, international si/sau servicii de transport combinat.
Art. 2
Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante intreprinderile
feroviare a caror activitate este limitata la exploatarea transporturilor urbane.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, termenii utilizati au urmatorul inteles:
a) capacitate de circulatie - numarul maxim de trenuri sau perechi de
trenuri care se pot deplasa pe o sectie de circulatie intr-un interval de 24 de
ore;
b) capacitate de infrastructura - ansamblul capacitatilor de circulatie,
manevra si triere in functie de dotarile tehnice aferente;
c) intreprindere feroviara - agentul economic, respectiv orice persoana
juridica, romana sau straina, cu capital de stat ori privat, a carui activitate
principala este furnizarea de prestatii de transport de marfuri si/sau de
calatori pe calea ferata, tractiunea trebuind sa fie asigurata in mod
obligatoriu de aceasta intreprindere;
d) gestionar al infrastructurii - orice persoana juridica, romana sau
straina, care are ca obiect principal de activitate administrarea, construirea,
intretinerea si modernizarea infrastructurii feroviare, precum si gestionarea
sistemelor de siguranta si conducere a circulatiei;
e) grup international - orice asociatie constituita din cel putin doua
intreprinderi feroviare, cu sediile stabilite in state diferite, in vederea
efectuarii de prestatii de transporturi feroviare internationale;
f) trasa - capacitatea de infrastructura necesara pentru circulatia unui
teren intre doua puncte ale retelei feroviare in cursul unei durate
determinate;
g) grafic de circulatie - sistemul de organizare a ansamblului traselor
alocate pe infrastructura retelei feroviare nationale si a intervalelor de timp
rezervate pentru executarea operatiunilor de intretinere si a lucrarilor de
investitii pe fiecare sectiune a retelei;
h) organism de repartizare - autoritatea si/sau gestionarul infrastructurii
desemnate, in conditiile legii, sa repartizeze capacitatile de infrastructura
feroviara;
i) repartizare - alocarea unor capacitati de infrastructura feroviara de
catre organismul de repartizare;
j) servicii urbane si suburbane - serviciile de transport feroviar care
raspund nevoilor unui centru urban si, respectiv, nevoilor de transport intre
acest centru si periferiile sale;
k) servicii regionale - serviciile de transport feroviar destinate sa
raspunda nevoilor de transport feroviar intr-o regiune;
l) servicii nationale - serviciile de transport feroviar care raspund
nevoilor de transport pe teritoriul Romaniei;
m) servicii internationale - serviciile de transport feroviar care raspund
nevoilor de transport intre state;
n) program de circulatie - adaptarea operativa periodica a graficului de
circulatie in functie de conditiile existente si a starii infrastructurii
feroviare.
Art. 4
(1) Organismul de repartizare a capacitatilor de infrastructura feroviara
proprietate publica si privata a statului roman este Compania Nationala de Cai
Ferate "C.F.R." - S.A.
(2) Organismele de repartizare pentru infrastructura feroviara aflata in
proprietatea agentilor economici cu capital privat sau de stat sunt gestionarii
acesteia.
Art. 5
(1) Organismul de repartizare, cunoscand ansamblul capacitatilor de
infrastructura feroviara disponibile, va urmari ca repartizarea acestora pe
baza de contract de acces pe infrastructura sa aiba in vedere, in principal,
urmatoarele:
a) repartizarea capacitatii de infrastructura feroviara sa fie facuta in
mod echitabil si nediscriminatoriu;
b) procedura de repartizare sa permita o utilizare eficienta si optima a
capacitatilor de infrastructura, in conformitate cu prevederile art. 6 si 7.
(2) Gestionarii infrastructurii feroviare prevazuti la art. 4 alin. (2) pot
permite accesul intreprinderilor feroviare pe infrastructura proprie, pe baza
de contract, tinand seama de principiile si regulile privind repartizarea
capacitatilor de infrastructura feroviara din prezenta ordonanta.
Art. 6
(1) La repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara vor avea
prioritate, in functie de rangul trenului, urmatoarele servicii de transport
feroviar:
a) servicii de transport feroviar public de calatori;
b) servicii de transport feroviar care, fara a prejudicia concurenta loiala
din cadrul pietei de transport, sunt efectuate in totalitate sau partial pe o
infrastructura special construita sau amenajata pentru aceste servicii,
respectiv linii speciale de mare viteza sau specializate pentru transportul de
marfuri.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica fara discriminare tuturor serviciilor
de transport feroviar care fac obiectul prezentei ordonante, care au
caracteristici comparabile si constituie prestatii similare.
(3) Pentru serviciile prevazute la alin. (1) lit. a) gestionarul
infrastructurii poate fi compensat de catre stat pentru orice pierdere
financiara datorata impunerii alocarii unei capacitati de infrastructura;
modalitatea de compensare se va stabili prin contractul de activitate care se
incheie intre Ministerul Transporturilor si gestionarul infrastructurii
feroviare, in conditiile legii.
(4) Orice pierdere invocata de gestionarul infrastructurii, in conformitate
cu prevederile alin. (3), va fi fundamentata in mod corespunzator.
Art. 7
(1) Ministerul Transporturilor poate acorda intreprinderilor feroviare
drepturi speciale la repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara
publica, pe o baza nediscriminatorie, atunci cand aceste drepturi sunt
indispensabile pentru a asigura buna executie a transportului feroviar public
sau utilizarea eficienta a capacitatilor de infrastructura, precum si in scopul
asigurarii finantarii noilor infrastructuri sau amenajarii liniilor existente.
(2) Conditiile in care pot fi acordate asemenea drepturi se vor stabili
prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 8
(1) Cererea de repartizare a capacitatii de infrastructura se adreseaza
organismului de repartizare, dupa cum urmeaza:
a) de catre intreprinderile feroviare sau grupurile internationale, atunci
cand serviciul de transport feroviar care face obiectul cererii incepe pe
teritoriul Romaniei;
b) de catre organismul de repartizare din alt stat sau de catre
intreprinderile feroviare sau grupurile internationale, pentru partea traseului
situat pe teritoriul Romaniei, atunci cand serviciul de transport feroviar care
face obiectul cererii incepe in afara Romaniei.
(2) Cererea de rapartizare va contine, in principal, date privind rutele,
lungimile maxime ale trenurilor, tonajele maxime ale trenurilor, vitezele
maxime de circulatie admise, procentele minime de franare, rangul trenurilor si
orele de plecare.
(3) La cererea de repartizare se vor anexa urmatoarele documente:
a) licenta de transport feroviar;
b) certificatul de siguranta;
c) contractul de acces pe infrastructura;
d) dovada constituirii unui depozit bancar sau a unei garantii de valoare
comparabila cu acesta, cuantumul fiind stabilit prin contractul de acces pe
infrastructura.
(4) Cererea de repartizare insotita de documentele prezentate la alin. (3)
vor face obiectul unei analize tehnice si financiare din partea organismului de
repartizare.
Art. 9
(1) Trasele se aloca, de regula, pe durata nedeterminata, conform
reglementarilor specifice in vigoare privind intocmirea graficului de
circulatie.
(2) Trasele pot fi alocate pe durata determinata, in urmatoarele conditii:
a) daca se solicita in cererea de repartizare;
b) daca utilizarea optima a retelei impune aceasta solutie;
c) daca dezvoltarea noilor infrastructuri sau obligatiile asumate ori alte
angajamente ale Ministerului Transporturilor, ale gestionarului
infrastructurii, privind crearea de noi servicii, implica o durata limitata de
atribuire a trasei.
(3) Alocarea traselor poate fi modificata sau revocata de catre organismul
de repartizare, prin decizie motivata a acestuia, dupa notificarea prealabila a
solicitantului, astfel:
a) temporar, pentru a permite executarea lucrarilor la infrastructura
feroviara;
b) temporar sau definitiv, pentru repetate abateri privind siguranta
circulatiei;
c) daca trasa repartizata nu a fost utilizata o anumita perioada stabilita
de organismul de repartizare.
(4) In caz de forta majora, precum sunt inundatii, cutremure, incendii,
temperaturi extreme, cand infrastructura devine inutilizabila, trasele alocate
pot fi suprimate fara preaviz de catre organismul de repartizare si fara plata
unor despagubiri, pe perioada necesara repunerii in functiune a acesteia.
(5) In caz de intrerupere accidentala a circulatiei feroviare din vina
gestionarului infrastructurii, trasele pot fi suprimate de organismul de
repartizare, circulatia desfasurandu-se pe rute ocolitoare, cu plata
despagubirilor aferente efectuata de gestionarul infrastructurii.
(6) Graficul de circulatie prevazut la alin. (1) se reorganizeaza periodic,
de regula anual, organismul de repartizare putand modifica orarele traselor
alocate, incercand pe cat posibil sa le mentina cat mai apropiate de orarele traselor
initial alocate.
Art. 10
(1) Pentru repartizarea de capacitati de infrastructura suplimentare fata
de cele alocate la reorganizarea graficului de circulatie, organismul de
repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1) lit. a), analizeaza
si decide cu privire la solutionarea cererii in cel mai scurt timp posibil, dar
nu mai tarziu de 30 de zile de la data la care a primit toate informatiile
necesare.
(2) Organismul de repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1)
lit. b), analizeaza si decide cu privire la solutionarea cererii in cel mai
scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de 60 de zile de la data la care a primit
toate informatiile necesare.
(3) In situatia in care graficul de circulatie nu permite alocarea unor
trase noi conform cererii solicitantului, organismul de repartizare va refuza
cererea printr-o decizie motivata.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), la cererea solicitantului se va
cauta o solutie satisfacatoare cu ocazia primei reorganizari a graficului de
circulatie, dupa consultarea cu utilizatorii traselor deja alocate si cu
solicitantii. Propunerile de alocare a traselor noi se solutioneaza cu
respectarea prioritatilor prevazute la art. 6 si 7.
Art. 11
(1) In cazul in care trasa solicitata poate fi inscrisa in graficul de
circulatie, organismul de repartizare decide alocarea acestei trase.
(2) In cazul in care trasa solicitata poate fi inscrisa in graficul de
circulatie cu mici modificari, organismul de repartizare poate aloca trasa
respectiva numai cu acordul solicitantului.
(3) Deciziile de repartizare a traselor conform alin. (1) si (2) se
comunica in scris solicitantilor.
Art. 12
(1) In situatia in care cererea de alocare de noi trase creeaza dificultati
de introducere in graficul de circulatie datorita traselor deja alocate,
organismul de repartizare poate amana solutionarea cererii, pentru a examina o
posibila modificare a graficului de circulatie, informand solicitantul, in
scris, in acest sens.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), organismul de repartizare, cand
considera necesar, procedeaza la consultarea cu utilizatorii carora le-au fost
alocate trase, in scopul gasirii unei solutii pentru fiecare cerere.
(3) Prin decizia organismului de repartizare referitoare la alocarea
traselor noi, prin cererea prevazuta la alin. (1) se poate prevedea o
pozitionare orara diferita de cea solicitata in cerere.
(4) Decizia de repartizare prevazuta la alin. (3) poate fi acceptata sau
refuzata de solicitantii traselor noi in termen de 30 de zile de la comunicarea
in scris a deciziei, lipsa unui raspuns in cadrul acestui termen echivaland cu
refuzul propunerii.
Art. 13
Intreprinderile feroviare si grupurile internationale care utilizeaza
reteaua feroviara nationala vor fi informate in timp util, in scris, de catre
organismul de repartizare, asupra datelor de reorganizare periodica a
graficului de circulatie.
Art. 14
(1) Cererile de repartizare a capacitatilor de infrastructura in scopul
alocarii traselor la reorganizarea graficului de circulatie se comunica, in
scris, organismului de repartizare in termenul stabilit prin ordin al
ministrului transporturilor.
(2) Cererile prezentate, care se comunica in termen mai scurt decat cel
stabilit conform alin. (1), vor fi solutionate in functie de posibilitati.
Art. 15
Intreprinderea feroviara care prezinta o cerere de repartizare pentru
trafic international, atunci cand serviciul care face obiectul cererii incepe
pe teritoriul Romaniei, poate lua contact direct cu celelalte organisme de
repartizare implicate, cu conditia de a informa despre aceasta organismul de
repartizare caruia i s-a prezentat cererea.
Art. 16
(1) In situatia in care o intreprindere feroviara care a prezentat o cerere
de repartizare nu utilizeaza o trasa care ii este alocata, gestionarul
infrastructurii ii va putea percepe, in temeiul contractului de acces pe
infrastructura incheiat intre aceste parti, o cota-parte din depozitul bancar
sau din garantia prevazuta la art. 8 alin. (3) lit. d), egala cu valoarea
cheltuielilor administrative aferente procesarii cererii respective, precum si
acoperirii pierderilor datorate neutilizarii trasei respective.
(2) Depozitul bancar, respectiv garantia vor fi rambursate in intregime la
incetarea contractului de acces pe infrastructura feroviara, in cazul
utilizarii de catre intreprinderea feroviara a tuturor traselor alocate.
Art. 17
(1) Contestatiile impotriva deciziilor privind repartizarea de capacitati
de infrastructura feroviara conform prevederilor prezentei ordonante se depun,
in scris, de catre solicitantii nemultumiti, la organismul de repartizare a
capacitatilor de infrastructura, in termen de 30 de zile de la comunicarea
deciziilor.
(2) Organismul de repartizare va solutiona contestatiile prevazute la alin.
(1) si va comunica petentilor, in scris, modul de solutionare, in termen de 15
zile de la primirea contestatiei.
(3) Petentii nemultumiti de modul de solutionare comunicat de organismul de
repartizare se vor putea adresa Ministerului Transporturilor in scris, in
termen de 15 zile de la primirea raspunsului organismului de repartizare.
(4) Ministerul Transporturilor va solutiona contestatiile prevazute la
alin. (1), analizand si modul de solutionare a acestora de catre organismul de
repartizare, si va comunica petentilor, in scris, decizia sa definitiva, in
termen de 15 zile de la primirea contestatiei, conform alin. (3).
(5) Contestatiile impotriva deciziilor privind repartizarea capacitatilor
de infrastructura feroviara, emise conform prevederilor prezentei ordonante, se
solutioneaza de instantele judecatoresti competente, potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes