HOTARARE Nr. 1510 din 18 decembrie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 914 din 20 decembrie 2003
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor
comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate
necorespunzator,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Normele metodologice prevazute la art. 1 intra in vigoare incepand cu data
de 1 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si
recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare
aferente utilizate necorespunzator
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau fraude ca urmare a
utilizarii necorespunzatoare a fondurilor comunitare si a fondurilor de
cofinantare aferente reprezinta sume de recuperat la bugetul Comunitatii
Europene, precum si la bugetele din care fondurile au fost avansate, astfel:
a) bugetul de stat;
b) bugetul asigurarilor sociale de stat;
c) bugetele fondurilor speciale;
d) bugetul Trezoreriei Statului;
e) bugetele institutiilor publice autonome;
f) bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor
speciale, dupa caz;
g) bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau
garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura
din fonduri publice;
h) bugetul fondurilor externe nerambursabile;
i) bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti;
j) bugetele institutiilor publice, finantate integral sau partial din
bugetele locale, dupa caz;
k) bugetul imprumuturilor interne si externe, pentru care rambursarea,
plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din
bugetele locale si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor
economici si serviciilor publice din subordinea acestora; imprumuturi externe
contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat;
imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile
administratiei publice locale.
Art. 2
Procedura de recuperare a creantelor bugetare mentionate la art. 1 cuprinde
doua etape:
a) constatarea - activitatea de control prin care se stabileste si se
individualizeaza obligatia de plata sub forma unui titlu de creanta;
b) recuperarea propriu-zisa a creantei bugetare, prin plata voluntara,
deducerea din declaratiile ulterioare de cheltuieli, prin executare silita sau
prin alte modalitati prevazute de lege.
CAP. 2
Constatarea creantelor bugetare
Art. 3
Obiectul controlului il constituie verificarea respectarii legalitatii si
regularitatii in utilizarea si administrarea fondurilor provenite din asistenta
financiara nerambursabila acordata Romaniei de Comisia Europeana, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente, in scopul:
a) identificarii neregulilor, gestiunii financiare defectuoase si a
fraudelor;
b) stabilirii eventualelor prejudicii;
c) stabilirii persoanelor responsabile de acestea.
Art. 4
Controlul se declanseaza in cazurile cand exista indicii si/sau sesizari
din partea structurilor de audit intern si/sau extern, a altor institutii
abilitate de lege, precum si a cetatenilor sau mass-media cu privire la
gestiunea financiara defectuoasa sau frauduloasa a fondurilor publice, inclusiv
asistenta financiara externa nerambursabila.
Art. 5
Competenta efectuarii controlului o au:
a) organele de inspectie si/sau de control ori alte structuri de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, potrivit cadrului
legal specific acestora;
b) structurile specializate din cadrul autoritatilor administratiei publice
centrale sau locale, inclusiv unitatile teritoriale ale acestora, care au in
administrare fonduri provenite din asistenta financiara externa si au asigurat
cofinantarea nationala, prin compartimentele de specialitate;
c) institutiile abilitate de lege, precum Corpul de Control al Guvernului
si organele de urmarire penala, potrivit cadrului legal specific acestora.
Art. 6
(1) Responsabilitatea instituirii cadrului organizatoric necesar
functionarii structurilor specializate mentionate la art. 5 lit. b) apartine
conducatorului entitatii respective.
(2) Prin decizie, acesta stabileste:
a) componenta nominala a echipei de control;
b) durata controlului, care nu poate depasi 90 de zile;
c) mandatul privind verificarea confirmarii sesizarii, stabilirea
prejudiciului si a persoanelor responsabile.
(3) Echipa de control comunica structurii supuse verificarii data
declansarii actiunii cu cel putin 5 zile inainte, precizandu-se scopul si
durata acesteia; controalele declansate ca urmare a unor sesizari nu se
comunica.
(4) Personalul din structura controlata, inclusiv beneficiarii asistentei
financiare publice, au obligatia de a oferi la termenele stabilite toate datele
si documentele solicitate, precum si tot sprijinul necesar pentru desfasurarea
in bune conditii a activitatii de control.
(5) Controlul se efectueaza in totalitate sau prin sondaj, in raport cu
complexitatea activitatilor si operatiunilor supuse verificarii, valoarea si
natura bunurilor, precum si cu frecventa abaterilor constatate anterior,
cuprinzandu-se un numar reprezentativ de operatiuni care sa permita tragerea
unor concluzii temeinice.
(6) In cazul constatarii de prejudicii, controlul se poate extinde asupra
intregii perioade in care, potrivit legii, pot fi luate masuri de recuperare a
acestora si de tragere la raspundere a persoanelor vinovate, prelungindu-se in
mod corespunzator durata de exercitare a controlului, dar nu mai mult de 90 de
zile.
(7) Pe parcursul controlului la structura verificata, inclusiv la
beneficiarii asistentei financiare de fonduri publice, controlorii au acces,
pentru realizarea obiectivelor controlului, la toate datele si documentele,
precum si la toate locurile de depozitare si producere a valorilor materiale.
(8) Organele de control pot solicita date, informatii precum si copii ale
documentelor certificate pentru conformitate de la persoanele fizice si
juridice aflate in legatura cu structura controlata, inclusiv beneficiarii
asistentei financiare de fonduri publice, iar acestia au obligatia de a le pune
la dispozitie la data solicitata.
(9) Pentru bunurile, serviciile si lucrarile executate, rezultate din
activitati si operatiuni financiare care fac obiectul controlului si numai in
caz de stricta necesitate pentru fundamentarea constatarilor, controlorii pot
solicita efectuarea de expertize de specialitate ale persoanelor autorizate.
(10) Cuantumul prejudiciului va fi stabilit de la data la care acesta a
fost produs, iar in cazul in care aceasta data nu poate fi stabilita, de la
data la care a fost constatat; creanta bugetara va cuprinde, pe langa
prejudiciu, dobanzile si penalitatile de intarziere datorate de la data
producerii/constatarii prejudiciului, calculate conform prevederilor legale in
vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(11) In urma efectuarii controlului se intocmeste procesul-verbal de
control, care trebuie sa contina:
a) datele de identificare a organelor de control si a persoanelor
responsabile din structura controlata, sediul acesteia si locurile unde s-a
desfasurat controlul;
b) descrierea contextului in care s-au produs neregulile/frauda, actele
normative incalcate, creanta bugetara, cu defalcarea acesteia pe bugetele
afectate, inclusiv fondurile europene, precum si persoanele raspunzatoare;
c) conturile bancare unde urmeaza a fi recuperate creantele bugetare;
d) intregul material probant care a condus la stabilirea constatarilor se
constituie ca anexe.
(12) Procesul-verbal de control se transmite structurii controlate pentru
aducere la cunostinta, semnare si formulare a eventualelor observatii; actul de
control este titlu de creanta in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 79/2003.
(13) Procesul-verbal de control, astfel intocmit, se transmite
conducatorului entitatii care a dispus controlul, iar in cazul constatarii
prejudiciului acesta va dispune inregistrarea in contabilitate a creantei
bugetare si va initia masurile de recuperare a acesteia.
CAP. 3
Recuperarea creantelor bugetare
Art. 7
Conducatorul entitatii care a ordonat controlul va dispune transmiterea
instiintarii de plata catre debitor, care are obligatia de a inregistra in
contabilitate sumele datorate si, in termen de 15 zile de la data comunicarii,
sa plateasca obligatiile sau sa faca dovada stingerii acestora; in caz contrar,
dupa implinirea acestui termen, titlul de creanta devine titlu executoriu.
Art. 8
Contestarea obligatiei de plata a creantelor bugetare rezultate din
nereguli si/sau frauda se face potrivit procedurii reglementate de legislatia
in vigoare privind contestarea obligatiilor de plata a creantelor bugetare.
Art. 9
Pentru creantele bugetare reprezentand sumele provenind din asistenta
financiara nerambursabila si/sau din cofinantarea aferenta utilizate
necorespunzator, ca urmare a neregulilor si/sau fraudei, accesoriile acestora,
precum si costurile bancare, se aplica in mod corespunzator procedura de
colectare prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
ori de Ordonanta Guvernului nr. 39/2003 privind procedurile de administrare a
creantelor bugetelor locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 358/2003, dupa caz, precum si de normele metodologice date in aplicarea
acestora.
Art. 10
Sunt abilitate sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze
procedura de executare silita organele sau compartimentele de specialitate ale
autoritatilor publice centrale sau unitatile teritoriale ale acestora, ale
autoritatilor administratiei publice locale ori ale altor institutii publice
abilitate sa administreze bugetele prevazute la art. 1, dupa caz, denumite in cuprinsul
actelor normative precizate la art. 9 organe de executare.
Art. 11
In cazul neachitarii in termenul prevazut la art. 7 a creantelor bugetare
de catre debitor, entitatea care a efectuat controlul va transmite titlul
executoriu organelor de executare competente.
Art. 12
Organele de control abilitate de lege sa constate si sa stabileasca
creantele bugetare pot dispune, in procedura administrativa, prin decizie
motivata, poprirea asiguratorie asupra veniturilor si/sau sechestrul asigurator
asupra bunurilor debitorului, care vor fi duse la indeplinire de catre organele
prevazute la art. 10.
Art. 13
Executarea silita a creantelor bugetare se efectueaza numai in temeiul unui
titlu executoriu, potrivit legii.
Art. 14
Cheltuielile de orice fel determinate de efectuarea procedurii de executare
silita si de ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii sunt avansate de
autoritatile administratiei publice centrale, autoritatile administratiei
publice locale ori alte institutii publice abilitate sa administreze bugetele
prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 79/2003, care au inceput
procedura de executare silita, din bugetul acestora.