ORDONANTA Nr. 79 din 28 august 2003
privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor
de cofinantare aferente utilizate necorespunzator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 622 din 30 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.3 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza modalitatile de control si de recuperare a
sumelor provenite din asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de
Comunitatea Europeana, precum si a sumelor reprezentand fondurile de
cofinantare aferente.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) neregula inseamna orice abatere de la legalitate, regularitate si
conformitate, precum si orice nerespectare a prevederilor memorandumurilor de
finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare - privind
asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de Comunitatea Europeana
-, precum si a prevederilor contractelor incheiate in baza acestor
memorandumuri/acorduri, rezultand dintr-o actiune sau omisiune a operatorului
economic, care, printr-o cheltuiala neeligibila, are ca efect prejudicierea
bugetului general al Comunitatii Europene si/sau a bugetelor prevazute la art.
1 alin. (2) lit. a) - f) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificarile ulterioare, si la art. 1 alin. (2) lit. a) - d) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale;
b) frauda inseamna orice actiune sau omisiune intentionata in legatura cu:
utilizarea sau prezentarea de declaratii ori documente false, incorecte sau
incomplete, inclusiv faptele penale prevazute in cap. III sectiunea 4^1 din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, cu modificarile ulterioare, care au ca efect alocarea/dobandirea,
respectiv utilizarea nepotrivita sau incorecta a fondurilor comunitare de la
bugetul general al Comunitatii Europene si/sau a sumelor de cofinantare aferente
de la bugetul de stat, bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) - f) din
Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si la art. 1 alin. (2) lit. a)
- d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003; necomunicarea unei
informatii prin incalcarea unei obligatii specifice, avand acelasi efect la
care s-a facut referire anterior; deturnarea acestor fonduri de la scopurile
pentru care au fost acordate initial;
c) operatorul economic este persoana fizica sau juridica ori alte organe
si/sau entitati constituite potrivit legii;
d) creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda reprezinta sume
de recuperat la bugetul Comunitatii Europene, la bugetele prevazute la art. 1
alin. (2) lit. a) - f) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si
la art. 1 alin. (2) lit. a) - d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
45/2003, ca urmare a utilizarii necorespunzatoare a fondurilor comunitare si a
sumelor de cofinantare aferente.
SECTIUNEA a 2-a
Obiectul controlului si recuperarii creantelor bugetare rezultate din
nereguli si/sau frauda si autoritati competente
Art. 3
(1) In sensul prezentei ordonante, activitatea de recuperare consta in
exercitarea functiei administrative care conduce la stingerea creantelor bugetare
rezultate din nereguli si/sau frauda si este reglementata de prezenta
ordonanta, precum si de actele normative emise in aplicarea acesteia.
(2) Constituie obiect al controlului si recuperarii creantelor bugetare in
sensul prezentei ordonante sumele platite necuvenit din fonduri comunitare
si/sau din cofinantarea aferenta, ca urmare a neregulilor si/sau fraudei,
accesoriile acestora, respectiv dobanzi, penalitati de intarziere si alte
penalitati, dupa caz, precum si costurile bancare.
(3) Titlul de creanta este actul/documentul prin care se stabileste si se
individualizeaza obligatia de plata privind creantele bugetare rezultate din
nereguli si/sau frauda, intocmit de organele de inspectie sau de alte structuri
de control abilitate de lege, dupa cum urmeaza:
a) actul/documentul de constatare si stabilire a obligatiilor de plata
privind creantele bugetare provenite din sumele platite necuvenit din fonduri
comunitare si/sau din sume de cofinantare aferente, ca urmare a neregulilor
si/sau fraudei, precum si a accesoriilor acestora si a costurilor bancare, care
se emite de catre organele de inspectie ori de catre alte structuri de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si alte institutii
abilitate de lege;
b) hotararea judecatoreasca definitiva sau irevocabila prin care se
stabileste obligatia de plata privind creantele bugetare rezultate din nereguli
si/sau frauda;
c) alte documente emise de organele competente, prin care, potrivit legii,
se constata si se individualizeaza creantele bugetare rezultate din nereguli
si/sau frauda.
Art. 4
(1) Sunt competente sa efectueze controlul si sa gestioneze recuperarea
creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda, conform prevederilor
legale in vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare, autoritatile
administratiei publice centrale sau locale si unitatile teritoriale ale
acestora, dupa caz, precum si alte institutii publice abilitate de lege.
(2) Prin documentele prevazute la art. 3 alin. (3) se stabilesc sumele
platite necuvenit din fonduri comunitare si/sau din cofinantarea aferenta, ca
urmare a neregulilor si/sau fraudei, accesoriile acestora, respectiv dobanzi,
penalitati de intarziere si alte penalitati, dupa caz, precum si costurile
bancare, cadrul legal incalcat, precum si persoanele obligate la plata
acestora.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatia si raspunderea la plata
Art. 5
(1) Platitor al obligatiei bugetare prevazute la art. 3 alin. (2) este
operatorul economic in calitate de debitor sau persoana care, potrivit legii,
il reprezinta sau care, in numele operatorului debitor, a beneficiat in mod
necuvenit de sume din fonduri comunitare si/sau din fonduri de cofinantare
aferente ca urmare a unei nereguli si/sau fraude.
(2) In cazul in care obligatia bugetara rezultata din nereguli si/sau
frauda nu a fost achitata de catre persoanele prevazute la alin. (1), sunt
obligati la plata sumei datorate, dupa caz, in conditiile legii:
a) institutia/persoana care isi asuma obligatia la plata a debitorului,
printr-un angajament de plata sau printr-un alt act incheiat in forma
autentica, cu asigurarea unei garantii reale la nivelul obligatiei la plata;
b) alte institutii/persoane, in conditiile legii.
CAP. 2
Modalitati de stingere a creantelor bugetare
Art. 6
Stingerea creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda se
realizeaza prin plata voluntara efectuata de catre persoanele prevazute la art.
5, deducere din declaratiile de cheltuieli ce vor urma, prin executare silita
ori prin alte modalitati prevazute de lege.
Art. 7
(1) Plata creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda,
prevazute la art. 3 alin. (2), constatate si stabilite de organele de inspectie
sau de alte structuri de control abilitate de lege, se efectueaza de catre
debitori in conturile indicate de creditorii bugetari, la termenele prevazute
de legislatia in vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(2) Obligatiile de plata ale debitorilor, precum si accesoriile acestora
datorate pentru neplata lor la termen si costurile bancare se calculeaza si se
platesc in lei la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
valabil pentru ziua in care se face plata.
Art. 8
(1) Daca debitorul nu si-a platit in termenul legal de plata creantele
bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda, prevazute la art. 3 alin. (2),
si daca aceste creante nu au fost stinse in alt mod, organul de executare
transmite debitorului o instiintare de plata, conform prevederilor legale in
vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(2) In termen de 15 zile de la data comunicarii instiintarii de plata,
debitorul urmeaza sa isi plateasca obligatiile restante sau sa faca dovada
stingerii acestora.
Art. 9
(1) Contestarea obligatiei de plata a creantelor bugetare rezultate din
nereguli si/sau frauda se face potrivit procedurii reglementate de legislatia
in vigoare privind contestarea obligatiilor de plata a creantelor bugetare.
(2) Procedura de recuperare a sumelor platite necuvenit din fondurile
comunitare si/sau din sumele de cofinantare aferente, precum si a accesoriilor
acestora si a costurilor bancare nu influenteaza in nici un mod exercitarea
actiunii penale in cazul in care neregulile sau fraudele constituie, potrivit
legii penale, infractiuni.
Art. 10
(1) In cazul in care debitorul nu isi plateste de bunavoie obligatiile de
plata privind creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda, organele
competente vor dispune si vor duce la indeplinire masurile asiguratorii si vor
efectua procedura de executare silita in conformitate cu prevederile legale in
vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(2) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda,
actul/documentul prevazut la art. 3 alin. (3), intocmit de organele de
inspectie sau de alte structuri de control abilitate de lege, constituie titlu
executoriu in conditiile legii.
(3) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda asupra
carora s-a pronuntat instanta judecatoreasca, executarea silita se efectueaza
in temeiul hotararii judecatoresti care, potrivit legii, constituie titlu
executoriu.
Art. 11
Ministerul Finantelor Publice si ceilalti creditori bugetari care
administreaza creantele bugetare ale bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2)
lit. a) - f) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si la art. 1
alin. (2) lit. a) - d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003, prin
organele competente, sunt abilitati sa efectueze controlul, sa dispuna si sa
duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de
executare silita in conditiile prevazute de lege.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 12
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Guvernul, la propunerea Ministerului
Finantelor Publice, va aproba normele metodologice de aplicare a acesteia, care
vor intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. 13
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat