ORDONANTA Nr.
12 din 31 ianuarie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea
fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate
necorespunzator
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 2 februarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. I.9 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente utilizate
necorespunzător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta ordonanţă reglementează
activităţile de constatare şi de recuperare a sumelor plătite necuvenit din
asistenţa financiară nerambursabilă acordată României de Comunitatea Europeană,
precum şi din fondurile de cofinantare aferente, ca urmare a unor
nereguli."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - In sensul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) neregula reprezintă
orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu
prevederile memorandumurilor de finanţare, memorandumurilor de înţelegere,
acordurilor de finanţare privind fondurile comunitare şi cofinanţările
aferente, precum şi cu prevederile contractelor încheiate în baza acestor
memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuială neeligibilă prejudiciază
bugetul general al Comunităţilor Europene sau bugetele administrate de acestea
ori în numele lor şi/sau bugetele din care provine cofinanţarea aferentă;
b) frauda reprezintă
orice acţiune sau omisiune intenţionată în legătură cu obţinerea, utilizarea
sau gestionarea fondurilor comunitare provenind din bugetul general al
Comunităţilor Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele
lor, precum şi/sau din bugetele de cofinantare aferente, incriminată prin Codul
penal, Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea
faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, sau prin alte
legi speciale;
c) fondurile comunitare sunt sume provenite din asistenţa financiară nerambursabilă
acordată României de Comunitatea Europeană;
d) creanţele bugetare
rezultate din nereguli reprezintă sume de recuperat la bugetul general al Comunităţilor Europene
sau la bugetele administrate de acestea ori în numele lor, precum şi/sau la
bugetele de cofinantare aferente, ca urmare a utilizării necorespunzătoare a
fondurilor comunitare şi a sumelor de cofinantare
aferente;
e) autorităţile cu
competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sunt
agenţiile de implementare în cadrul programelor PHARE şi ISPA, Agenţia de
Plăţi pentru Dezvoltare
Rurală şi Pescuit şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură în cadrul
programelor finanţate din fonduri comunitare pentru agricultură, autorităţile
de management în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri
comunitare structurale şi de coeziune, autorităţile naţionale responsabile de
participarea României la alte programe finanţate din fonduri comunitare;
f) constatarea existenţei
creanţelor bugetare rezultate din nereguli este
activitatea prin care se verifică, se stabileşte şi se individualizează
obligaţia de plată sub forma unui titlu de creanţă;
g) activitatea de recuperare constă în exercitarea funcţiei administrative de către autorităţile
cu atribuţii specifice, în vederea stingerii creanţelor bugetare rezultate din
nereguli, şi care este reglementată de prezenta ordonanţă şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;
h) Codul de procedură fiscală
semnifică Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare."
3. Titlul secţiunii a 2-a
va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Obiectul constatării existenţei şi recuperării
creanţelor bugetare rezultate din nereguli"
4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Obiectul constatării existenţei
creanţelor bugetare îl constituie stabilirea neregulilor, prejudiciilor şi/sau
a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectării
legalităţii, conformităţii şi regularităţii utilizării şi administrării
fondurilor comunitare şi a fondurilor de cofinantare aferente.
(2) Constituie titlu de
creanţă:
a) actul/documentul de constatare, stabilire şi individualizare
a obligaţiilor de plată privind creanţele bugetare rezultate din nereguli,
precum şi accesoriile acestora şi costurile bancare;
b) hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă,
prin care se stabileşte obligaţia de plată privind creanţele bugetare rezultate
din nereguli.
(3) Creanţele bugetare rezultate din nereguli,
inclusiv accesoriile datorate conform contractelor prin care se utilizează
fondurile comunitare şi cofinanţarea aferentă, înscrise în titlul de creanţă
specificat la alin. (2) lit. a), se stabilesc în moneda utilizată pentru
efectuarea plăţilor în cadrul contractului sau acordului de finanţare şi în
lei, cu specificarea sumei echivalente în lei în cazul în care moneda utilizată este euro, utilizându-se
cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data
întocmirii titlului de creanţă.
(4) Titlul de creanţă specificat la alin. (2) lit. a)
constituie înştiinţare de plată şi cuprinde elementele actului administrativ
fiscal prevăzute de Codul de procedură fiscală, precum şi elemente specifice,
acolo unde este necesar.
(5) Titlul de creanţă se comunică debitorului în
conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală."
5. Articolul 4 va
avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Constituie obiect al recuperării
creanţelor bugetare rezultate din nereguli sumele plătite necuvenit din fonduri
comunitare şi/sau din cofinanţarea aferentă ca urmare a neregulilor,
accesoriile acestora, respectiv dobânzi, majorări de întârziere, costuri
bancare, precum şi alte sume stabilite de lege în sarcina debitorului.
(2) Creanţele bugetare rezultate din nereguli sunt
asimilate creanţelor fiscale, în sensul drepturilor şi obligaţiilor care revin
creditorilor, autorităţilor cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare
comunitare nerambursabile şi debitorilor."
6. Articolul 5 va avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Plătitor al creanţelor bugetare
rezultate din nereguli este persoana juridică sau fizică stabilită debitor prin
titlul de creanţă.
(2) In cazul în care creanţa bugetară rezultată din
nereguli nu a fost achitată de către persoanele prevăzute la alin. (1), este
obligată la plata sumei datorate persoana juridică sau fizică ce îşi asumă
obligaţia la plată a debitorului, printr-un angajament de plată sau printr-un
alt act încheiat în formă autentică, cu asigurarea unei garanţii la nivelul
obligaţiei la plată."
7. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - Stingerea creanţelor bugetare rezultate din
nereguli se realizează prin plata voluntară efectuată de către persoanele
prevăzute la art. 5, prin deducerea din plăţile următoare pe care sunt
îndreptăţite să le primească persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1), prin
executare silită ori prin alte modalităţi prevăzute de lege."
8. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Recuperarea creanţelor bugetare
rezultate din nereguli, prin plata voluntară sau deducerea din plăţile
următoare pe care sunt îndreptăţite să le primească persoanele prevăzute la
art. 5 alin. (1), se efectuează în conturile indicate în titlul de creanţă, în
moneda stabilită în contractul sau acordul de finanţare.
(2) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din
nereguli, prin executare silită, se efectuează în lei, la termenele prevăzute
de Codul de procedură fiscală, în conturile indicate în titlul de creanţă.
(3) Pentru neachitarea la termen a obligaţiilor
prevăzute la alin. (2), debitorul datorează, după acest termen, majorări de
întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor
fiscale."
9. Alineatul (2) al
articolului 9 va avea următorul cuprins:
„(2) Procedura de recuperare a creanţelor bugetare
rezultate din nereguli nu influenţează în niciun mod exercitarea acţiunii
penale în cazul în care neregulile constituie, potrivit legii penale, infracţiuni."
10. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Pentru creanţele bugetare rezultate din
nereguli, actul prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. a), comunicat debitorului,
constituie titlu executoriu în condiţiile Codului de procedură fiscală.
(2) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli
asupra cărora s-a pronunţat instanţa judecătorească, executarea silită se
efectuează în temeiul hotărârii judecătoreşti care constituie titlu executoriu
în condiţiile prevăzute de Codul de procedură civilă.
(3) In cazul în care creanţele bugetare rezultate din
nereguli nu pot fi recuperate prin plată voluntară sau deducere, autorităţile
cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile
executorii prevăzute la alin. (1) şi (2) Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, respectiv organelor teritoriale subordonate acesteia, care vor duce la
îndeplinire măsurile asigurătorii şi vor efectua procedura de executare silită
pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit, provenite din fondurile
comunitare şi din fondurile de cofinanţare aferente bugetelor pentru care
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are competenţa conform legii şi în
conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală.
(4) Sumele recuperate de
organele competente stabilite potrivit alin. (3) se virează în lei în conturile
indicate în titlul de creanţă."
11. După articolul 10 se
introduce un nou capitol, capitolul II1,
cu următorul titlu:
„CAPITOLUL II1
Responsabilităţile şi obligaţiile autorităţilor
competente cu
constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi ale altor autorităţi cu
competenţe de control al modului de gestionare a fondurilor comunitare"
12. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Autorităţile cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare şi a cofinanţării aferente au
responsabilitatea de a lua măsurile necesare pentru identificarea neregulilor
şi constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, în cadrul domeniului
lor de competenţă, precum şi pentru recuperarea sumelor reprezentând creanţe
bugetare rezultate din nereguli.
(2) In scopul identificării neregulilor, autorităţile
cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a cofinanţării aferente
au obligaţia verificării sesizărilor provenite din interiorul şi din exteriorul
autorităţii, inclusiv a celor cuprinse în rapoartele de audit şi în rapoartele
de control ale instituţiilor cu atribuţii de control al obţinerii, derulării şi
utilizării fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente.
(3) Constatarea creanţelor bugetare rezultate din
nereguli se efectuează de către autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, prin compartimentele de specialitate organizate în acest
scop în cadrul autorităţii sau în cadrul instituţiei în structura căreia
funcţionează autoritatea.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), la
solicitarea autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare,
constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se efectuează de
compartimentele de specialitate din cadrul ministerului coordonator al
autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare.
(5) Constatarea creanţelor bugetare rezultate din
nereguli se realizează de către Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de
specialitate, în situaţiile în care:
a) autoritatea cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar;
b) persoanele din cadrul autorităţii cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare, implicate în procesul de constatare a
creanţelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau
patrimonial ce ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor
ce le revin potrivit legii;
c) sunt necesare acţiuni de control complexe, cu
implicaţii interinstituţionale, la sesizarea expresă a ministrului coordonator
al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare;
d) Comisia Europeană a stabilit debite ca urmare a
unor nereguli în cadrul programelor PHARE anterioare
Programului PHARE 1998;
e) Comisia Europeană a stabilit, până la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe, debite ca urmare a unei nereguli în cadrul
participării României la programele comunitare.
(6) In urma desfăşurării activităţii de constatare,
în limitele atribuţiilor ce le revin, toate autorităţile cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare şi direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia să sesizeze de îndată
Departamentul pentru Lupta Antifraudă - DLAF în cazul descoperirii unor indicii
privind posibile fraude."
13. După articolul 11 se
introduc trei noi articole, articolele 111 112,113, cu
următorul cuprins:
„Art. 111. - (1)
Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României, prin structurile
sale la nivel central şi regional, este autoritatea naţională competentă să
efectueze audit extern, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu
legislaţia naţională, asupra modului de gestionare a fondurilor comunitare.
(2) In vederea evaluării
sistemelor de management şi control privind modul de gestionare a fondurilor
comunitare şi pentru prevenirea şi/sau identificarea unor nereguli aşa cum sunt
definite la art. 2, Autoritatea de Audit, prin structurile sale la nivel
central şi regional, efectuează audit extern, pe bază de eşantionare, asupra
programelor PHARE, ISPA şi SAPARD, asupra programelor finanţate din fonduri
structurale şi de coeziune, din fondul european agricol pentru dezvoltare
rurală şi din fondul european pentru pescuit.
(3) Constatările Autorităţii de Audit, rezultate ca
urmare a efectuării misiunilor sale de audit, care pot constitui nereguli aşa
cum sunt ele definite la art. 2, sunt comunicate autorităţilor cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare, pentru a demara propriile proceduri în
vederea emiterii titlului de creanţă. Ca urmare a acestor sesizări, aceste
autorităţi vor aduce la cunoştinţa Autorităţii de Audit rezultatul misiunilor
de control efectuate.
(4) Constatările Autorităţii de Audit, rezultate ca
urmare a efectuării misiunilor sale de audit, în care sunt descoperite indicii
de posibile fraude, sunt comunicate imediat Departamentului pentru Lupta
Antifraudă - DLAF.
(5) Departamentul pentru Lupta Antifraudă - DLAF, în
calitate de instituţie de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă
- OLAF, asigură, sprijină sau coordonează, după caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României
privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţii Europene, în conformitate
cu prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene,
având atribuţia de control al obţinerii, derulării sau utilizării fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(6) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de
specialitate, are şi rolul de coordonare metodologică la nivel naţional pentru
desfăşurarea activităţii de constatare a creanţelor bugetare rezultate din
nereguli.
(7) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
asistenţei financiare comunitare, precum şi direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de
zile de la data primirii solicitării Departamentului pentru Lupta Antifraudă -
DLAF, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de
control ale departamentului, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea
eventualelor prejudicii.
Art. 112. - (1)
Dreptul de a stabili obligaţia de plată se prescrie în termen de 5 ani de la
data închiderii programului.
(2) Intreruperea şi
suspendarea termenului de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiei de
plată se realizează în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru
întreruperea şi suspendarea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune
potrivit dreptului comun.
(3) Dreptul de a cere executarea silită a creanţelor
stabilite prin prezenta ordonanţă se prescrie în termen de 5 ani de la data
când a luat naştere acest drept.
(4) Suspendarea şi întreruperea termenului de
prescripţie a dreptului de a cere executarea silită sunt reglementate de Codul
de procedură fiscală.
Art. 113. - (1) In
cazul debitelor stabilite de Comisia Europeană şi/sau de autorităţile cu
competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, pentru care constatarea şi/sau
recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli nu a putut fi efectuată
şi pentru care conturile fondurilor comunitare au fost reîntregite la termenele
impuse de Comisia Europeană sau de necesitatea continuării finanţării
programelor, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare
pot propune reglementarea financiară de stingere a obligaţiilor bugetare
generate de reîntregirea conturilor fondurilor comunitare şi a celor generate
de plata în mod necuvenit a sumelor de cofinanţare aferentă.
(2) Pentru debitele stabilite
de Comisia Europeană, specificate la art. 11 alin. (5) lit. d) şi e), se
împuterniceşte Ministerul Finanţelor Publice pentru recuperarea în condiţiile
legii sau, după caz, propunerea reglementării financiare de stingere a
obligaţiilor bugetare generate de reîntregirea
conturilor fondurilor comunitare."
Art. II. - In termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice,
va modifica şi va completa Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
914 din 20 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. III. - Ordonanţa
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, după aprobarea prin
lege a acesteia, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. IV. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul delegat pentru controlul implementării programelor cu finanţare internaţională
şi urmărirea aplicării acquis-ului comunitar,
Cristian David