LEGE
Nr. 8 din 18 februarie 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea
capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii
feroviare si certificarea in materie de siguranta
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 2 martie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 89 din 28 august 2003 privind alocarea
capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii
feroviare si certificarea in materie de siguranta, adoptata in temeiul art. 1
pct. II.12 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 din
31 august 2003, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Domeniul de aplicare
(1) Obiectul prezentei ordonante il constituie principiile si procedurile
pentru stabilirea si perceperea unor tarife de utilizare a infrastructurii
feroviare, pentru alocarea capacitatilor infrastructurii feroviare si pentru
certificarea in materie de siguranta. Sistemele de tarifare si de alocare a
capacitatilor infrastructurii feroviare trebuie sa respecte principiile
enuntate in prezenta ordonanta si sa permita astfel administratorului
infrastructurii feroviare sa comercializeze si sa obtina utilizarea eficienta a
capacitatilor disponibile ale infrastructurii.
(2) Prezenta ordonanta se aplica in cazul utilizarii infrastructurii
feroviare pentru serviciile de transport feroviar interne si internationale.
(3) Exceptii de la prevederile prezentei ordonante privind alocarea
capacitatilor infrastructurii feroviare si tarifarea utilizarii infrastructurii
feroviare se pot stabili, prin hotarare a Guvernului, pentru urmatoarele
cazuri:
a) retele independente, locale sau regionale pentru transporturile de
calatori;
b) retele de interes local numai pentru operarea transportului de calatori;
c) retele de interes local utilizate numai pentru servicii de transporturi
de marfa, atat timp cat opereaza un singur operator si nu se formuleaza alte
cereri de alocare de capacitati de la alti operatori;
d) infrastructuri feroviare private care functioneaza exclusiv pentru
utilizarea de catre proprietarul infrastructurii pentru transporturi proprii de
marfa;
e) infrastructuri feroviare private sau publice, administrate de agenti
economici care nu au ca principal obiect de activitate administrarea si
intretinerea infrastructurii feroviare si gestionarea sistemelor de conducere a
circulatiei, de control si siguranta a infrastructurii.
(4) Conditiile generale privind alocarea capacitatilor de infrastructura
feroviara si tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare pentru exceptiile
prevazute la alin. (3) se vor reglementa prin hotarare a Guvernului.
(5) Administratorii de infrastructura feroviara prevazuti la alin. (3) lit.
d) si e), in conditiile in care infrastructura respectiva serveste si alti
beneficiari si operatori de transport feroviar, vor pune la dispozitie, in mod
nediscriminatoriu, infrastructura feroviara pe care o administreaza acestor
beneficiari si operatori de transport feroviar, la tarife comparabile cu cele
utilizate de administratorii de infrastructura feroviara, prevazute in prezenta
ordonanta."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Definitii
In sensul prezentei ordonante, termenii de specialitate se definesc dupa
cum urmeaza:
a) acord-cadru - un acord general, incheiat in conditiile legii, prin care
sunt stabilite drepturile si obligatiile unui solicitant si ale
administratorului infrastructurii in ceea ce priveste capacitatile de
infrastructura care urmeaza sa fie alocate si tarifarea care se aplica numai pe
o durata ce depaseste o singura perioada de valabilitate a graficului de
circulatie;
b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent
economic care are ca obiect principal de activitate administrarea si
intretinerea infrastructurii feroviare; aceasta include si gestionarea
sistemelor de conducere a circulatiei, de control si de siguranta a
infrastructurii;
c) alocare - repartizarea capacitatii de infrastructura feroviara de catre administratorul
infrastructurii;
d) capacitate de infrastructura - posibilitatea maxima de programare a
traselor pentru un segment de infrastructura pe o anumita perioada;
e) coordonare - procedura prin care organismul de alocare a capacitatilor
de infrastructura feroviara si solicitantii rezolva situatiile cererilor de
rezervare concurente pentru capacitatea de infrastructura;
f) document de referinta al retelei - document prin care se precizeaza in
mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile si criteriile
referitoare la sistemele de tarifare si de alocare a unei capacitati de
infrastructura; acest document contine, de asemenea, informatiile necesare
pentru a se permite introducerea cererilor de capacitati de infrastructura;
g) grafic de circulatie - sistemul de date care definesc toate miscarile
programate ale trenurilor si ale materialului rulant pe infrastructura
respectiva, pe perioada de valabilitate a acestui grafic;
h) infrastructura feroviara - ansamblul elementelor necesare circulatiei si
manevrei materialului rulant, cladirile statiilor de cale ferata, cu
facilitatile aferente, precum si celelalte cladiri si facilitati destinate
desfasurarii transportului feroviar; infrastructura feroviara poate fi publica
sau privata;
i) infrastructura saturata - sectiunea de infrastructura pentru care, in
anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructura nu pot fi
satisfacute in totalitate, chiar si dupa coordonarea cererilor de rezervare a
acestor capacitati;
j) operator de transport feroviar - orice agent economic cu capital de stat
sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in vigoare,
a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de transport de
marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind asigurata
obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de asemenea, si
agentii economici care asigura numai tractiunea;
k) plan de sporire a capacitatii - o masura sau o serie de masuri, insotita
de un calendar de punere in aplicare, vizand ameliorarea restrictiilor de
capacitate care au condus la declararea unei sectiuni de infrastructura drept
infrastructura saturata;
l) retea - totalitatea infrastructurii feroviare;
m) retea independenta - infrastructura feroviara care nu este conectata la
reteaua feroviara;
n) ruta alternativa - alta retea feroviara care asigura legatura intre doua
puncte ale retelei feroviare;
o) solicitant - orice operator de transport feroviar roman sau orice
operator de transport feroviar strain si/sau orice grup international de
operatori de transport feroviar, acceptati pentru circulatie pe infrastructura
feroviara publica in conditiile stabilite in acordurile si conventiile
internationale la care Romania este parte, titular al licentei de transport
feroviar si al certificatului de siguranta, obtinute in vederea efectuarii
serviciilor de transport feroviar pe caile ferate romane;
p) trasa - capacitatea de infrastructura necesara pentru a permite
circulatia unui tren intre doua puncte ale retelei, in cursul unei perioade
determinate."
3. La articolul 3, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Administratorul infrastructurii, dupa consultarea partilor interesate,
stabileste si publica intr-o publicatie proprie de specialitate un document de
referinta al retelei, care se obtine contra plata si al carui pret nu poate fi
mai mare decat costul de publicare a acestui document.
(2) In documentul de referinta al retelei se prevad caracteristicile
infrastructurii puse la dispozitie operatorilor de transport feroviar.
Continutul documentului de referinta al retelei este prevazut in anexa nr.
1."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Stabilirea si perceperea tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare
(1) Stabilirea cadrului general pentru tarifarea utilizarii infrastructurii
feroviare publice se face prin contractul de activitate al companiei nationale
care administreaza infrastructura, incheiat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, conform prevederilor art. 19 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare. Stabilirea regulilor de tarifare specifice se face
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(2) Calculul tarifului pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice
si incasarea acestuia revin administratorului infrastructurii.
(3) In cazul in care administratorul infrastructurii, potrivit prevederilor
legale, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor, nu este
independent de activitatile de operator feroviar, functiunile descrise in acest
capitol, cu exceptia perceperii tarifelor, vor fi preluate de un organism de
tarifare independent prin cadrul legal existent, prin organizare sau prin
mecanismele de luare a deciziilor.
(4) Administratorul infrastructurii coopereaza cu administratori de
infrastructura din alte state, astfel incat sa asigure utilizarea eficienta a
Retelei transeuropene de transport feroviar de marfa. In acest scop
administratorul infrastructurii va actiona cu administratori de infrastructura
din alte state la stabilirea unor organizari comune care sunt necesare. Orice
cooperare sau organizare comuna este supusa reglementarilor prevazute in
prezenta ordonanta.
(5) Administratorul infrastructurii trebuie sa asigure ca sistemul de
tarifare se bazeaza pe aceleasi principii aplicate pe intreaga retea, exceptand
cazul prevazut la art. 8 alin. (3).
(6) Administratorul infrastructurii trebuie sa asigure aplicarea sistemului
de tarifare astfel incat operatorii de transport feroviar care efectueaza
prestatii de servicii de un tip echivalent, in zone de piata similare, sa fie
supusi unor tarife echivalente si nediscriminatorii si ca tarifele aplicate in
mod efectiv sunt in conformitate cu regulile prevazute in documentul de
referinta al retelei.
(7) Administratorul infrastructurii trebuie sa respecte confidentialitatea
din punct de vedere comercial a informatiilor care ii sunt comunicate de
solicitanti."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Serviciile furnizate operatorilor de transport feroviar
(1) Operatorii de transport feroviar isi pot exercita dreptul de a
beneficia, pe o baza nediscriminatorie, de setul minim de prestatii si de
acces, prin intermediul retelei, la facilitatile de servicii prevazute in anexa
nr. 2. Serviciile prevazute la pct. 2 din anexa nr. 2 sunt furnizate in mod
nediscriminatoriu, iar cererile operatorilor de transport feroviar nu pot fi
respinse decat daca exista optiuni alternative in conditiile pietei.
(2) Daca administratorul infrastructurii furnizeaza unul dintre serviciile
descrise la pct. 3 din anexa nr. 2, ca prestatii suplimentare, el trebuie sa le
furnizeze oricarui operator de transport feroviar care solicita acest lucru.
(3) Operatorii de transport feroviar pot solicita in plus administratorului
infrastructurii sau altor furnizori un set de prestatii auxiliare, prevazute la
pct. 4 din anexa nr. 2."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Costul infrastructurii si contabilitatea
(1) Conturile administratorului infrastructurii, in conditii normale de
activitate si in raport cu perioada pentru care se incheie contractul de
activitate prevazut la art. 4, trebuie sa prezinte un echilibru intre, pe de o
parte, veniturile incasate din aplicarea tarifelor de utilizare a
infrastructurii, excedentele rezultate din alte activitati comerciale si
finantarea de catre stat si, pe de alta parte, cheltuielile de infrastructura.
(2) Administratorul infrastructurii poate fi incurajat prin unele masuri
stimulative sa reduca costurile de furnizare a serviciilor pe infrastructura si
nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii, in conditiile legii,
respectandu-se in totalitate cerintele in materie de siguranta a traficului, cu
mentinerea si imbunatatirea parametrilor infrastructurii feroviare.
(3) Masurile stimulative mentionate la alin. (2) vor fi prevazute in
contractul de activitate.
(4) In cadrul contractului de activitate prevederile contractului si structura
platilor destinate asigurarii mijloacelor financiare ale administratorului
infrastructurii sunt convenite in prealabil si acopera intreaga durata a
contractului.
(5) Metoda de repartizare a costurilor, stabilita in conformitate cu
reglementarile in vigoare, trebuie sa fie actualizata periodic, in concordanta
cu cele mai avansate practici internationale."
7. La articolul 7, alineatele (1) - (7) si (11) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Tarifele de utilizare a infrastructurii sunt platite administratorului
infrastructurii, iar acesta le utilizeaza la finantarea activitatilor sale.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate solicita
administratorului infrastructurii sa furnizeze orice informatii necesare cu
privire la tarifele practicate. In aceasta privinta administratorul
infrastructurii trebuie sa fie in masura sa dovedeasca faptul ca tarifele de
utilizare a infrastructurii, facturate in fapt oricarui operator de transport
feroviar, prin aplicarea prevederilor art. 4 - 12, sunt in conformitate cu
metoda de repartizare a costurilor, cu reglementarea si, daca este cazul, cu
baremurile stabilite in documentul de referinta al retelei.
(3) Tarifele percepute pentru setul minim de prestatii prevazute la pct. 1
din anexa nr. 2, precum si pentru utilizarea infrastructurii feroviare si
serviciile prevazute in anexa nr. 2 trebuie sa fie egale cu costul direct
rezultat din utilizarea infrastructurii si serviciile furnizate, cu exceptia
prevederilor alin. (4) - (7) si ale art. 8.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif
suplimentar aferent cazului de insuficienta a capacitatilor, pe sectiunea
identificabila a infrastructurii, pe durata perioadelor de saturare.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif
suplimentar aferent costului efectelor pe care exploatarea trenurilor le are
asupra mediului. Acest tarif suplimentar este diferentiat in functie de
amploarea efectului produs.
(6) Tariful suplimentar stabilit conform prevederilor alin. (5), care
conduce la o crestere a valorii globale a incasarilor realizate de
administratorul infrastructurii, nu se poate aplica decat daca se utilizeaza,
la un nivel comparabil, si in cazul modurilor de transport concurente.
(7) In absenta unui nivel de tarifare comparabil al efectelor asupra
mediului, aplicabil altor moduri de transport concurente, aceasta modificare nu
trebuie sa aduca o schimbare a valorii globale a incasarilor realizate de
administratorul infrastructurii. Daca s-a introdus un nivel comparabil de
tarifare al efectelor asupra mediului pentru transportul feroviar si pentru
alte moduri de transport concurente si daca aceasta conduce la o crestere a
incasarilor, modul de repartizare a acestor incasari suplimentare se face in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
...........................................................................
(11) Se pot percepe tarife suplimentare pentru diminuarea capacitatii
infrastructurii feroviare, in scopul intretinerii acesteia. Aceste tarife
suplimentare nu pot fi mai mari decat valoarea neta a pierderii suportate de
administratorul de infrastructura in urma efectuarii operatiunilor de
intretinere, pierdere care trebuie recuperata."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Exceptari de la principiile de tarifare
(1) Pentru recuperarea totala a costurilor administratorului
infrastructurii se pot percepe, daca piata se preteaza la aceasta, unele
majorari bazate pe principii eficiente, transparente si nediscriminatorii,
garantand in acelasi timp o competitivitate optima, in special pentru
transportul feroviar international de marfa. Sistemul de tarifare trebuie sa
respecte sporurile de productivitate realizate de operatorii de transport feroviar.
(2) Peste nivelul tarifelor calculate conform prevederilor art. 7 se poate
aplica un indice de rentabilitate, daca piata se preteaza la aceasta.
(3) Pentru proiecte de investitii specifice care se vor realiza sau care au
fost realizate cu cel mult 15 ani inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, administratorul infrastructurii poate stabili sau mentine tarife de
utilizare mai ridicate, bazate pe costul pe termen lung al unor asemenea
proiecte, in masura in care aceste cresteri ale costurilor se regasesc in
cheltuielile administratorului infrastructurii si in masura in care este vorba
de proiecte destinate cresterii randamentului si/sau a rentabilitatii, proiecte
care in caz contrar nu ar putea sau nu ar fi putut fi puse in aplicare.
Asemenea prevederi in materie de tarifare pot cuprinde si unele acorduri
privind partajarea riscurilor legate de unele investitii noi.
(4) Pentru a se evita orice discriminare se procedeaza astfel incat tariful
mediu de utilizare si tariful marginal de utilizare ale infrastructurii sa fie
comparabile pentru o utilizare echivalenta a infrastructurii si astfel incat
pentru serviciile comparabile, furnizate pe acelasi segment de piata, sa fie
aplicate aceleasi tarife de utilizare. In documentul de referinta al retelei
administratorul infrastructurii trebuie sa precizeze ca sistemul de tarifare
raspunde acestor cerinte, fara a dezvalui informatii comerciale cu caracter
confidential.
(5) Daca administratorul infrastructurii intentioneaza sa modifice elementele
esentiale ale sistemului de tarifare mentionat la alin. (1) si (2), el trebuie
sa informeze public despre aceasta in publicatia proprie de specialitate cu cel
putin 3 luni inainte."
9. La articolul 9, titlul articolului si alineatele (1) - (3) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 9
Reducerile de tarife
(1) Prin derogare de la art. 7 alin. (3), orice reducere acceptata a
tarifelor percepute unui operator de transport feroviar de catre
administratorul infrastructurii, pentru o prestatie de serviciu, oricare ar fi
aceasta, trebuie sa indeplineasca criteriile prevazute in prezentul articol.
(2) Cu exceptia alin. (3), reducerile sunt destinate exclusiv economiei
reale de cost administrativ realizate de administratorul infrastructurii. Pentru
a se stabili nivelul de reducere nu se tine seama de acele economii care au
fost deja incluse in tariful de utilizare perceput.
(3) Administratorul infrastructurii poate institui sisteme de reducere care
sa se adreseze tuturor utilizatorilor de infrastructura si care acorda, pentru
fluxuri de circulatie specificate, reduceri limitate in timp, in scopul de a se
incuraja dezvoltarea unor noi servicii feroviare, sau reduceri care favorizeaza
utilizarea unor linii care sunt folosite mult sub capacitatea lor."
10. La articolul 10, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Prin hotarare a Guvernului, avizata de Consiliul Concurentei, se poate
institui, pe o durata limitata, un sistem de compensare a costurilor incluse in
tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, care nu sunt suportate de
operatorii de transport care utilizeaza alte moduri de transport.
(2) Administratorul de infrastructura feroviara care beneficiaza de o
compensare si se bucura de un drept exclusiv este obligat sa ofere avantaje
comparabile pentru utilizatori."
11. La articolul 10, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Operatorii de transport feroviar care beneficiaza de tariful de
utilizare a infrastructurii, stabilit conform alin. (1), sunt obligati sa ofere
avantaje comparabile pentru clientii lor."
12. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Prin stabilirea unui sistem de crestere a performantelor, sistemele de
tarifare a infrastructurii trebuie sa incurajeze operatorii de transport
feroviar si administratorul infrastructurii sa micsoreze defectarile si sa
imbunatateasca performantele retelei feroviare. Acest sistem poate sa cuprinda
sanctiuni in cazul unor actiuni care se afla la originea unor defectari ale
retelei, compensari pentru agentii economici care suporta efectele acestor
defectari produse, precum si bonificatii in cazul unor performante bune ce
depasesc previziunile."
13. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Tarife de rezervare a capacitatilor de infrastructura
(1) Administratorul infrastructurii poate percepe un tarif corespunzator pe
capacitatile de infrastructura solicitate, dar care nu sunt utilizate. Acest
tarif incurajeaza o utilizare eficienta a capacitatilor de infrastructura.
(2) Administratorul infrastructurii trebuie sa informeze orice parte
interesata despre capacitatile de infrastructura alocate operatorilor de
transport feroviar utilizatori."
14. La articolul 13, alineatele (1), (2), (5) si (6) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 13
(1) Capacitatile de infrastructura disponibile alocate de administratorul
infrastructurii nu pot fi transferate de catre utilizator unui alt operator de
transport feroviar sau unui alt serviciu.
(2) Orice tranzactie intre operatorii de transport feroviar privind
utilizarea capacitatilor de infrastructura este interzisa si conduce la
excluderea de la alocarea de capacitati.
...........................................................................
(5) Administratorul infrastructurii si un solicitant pot incheia un
acord-cadru, conform art. 17, in ceea ce priveste utilizarea capacitatilor de
infrastructura feroviara, pentru o durata mai mare de o singura perioada de
valabilitate a graficului de circulatie.
(6) Drepturile si obligatiile administratorului infrastructurii si,
respectiv, ale solicitantilor in ceea ce priveste alocarea capacitatilor de
infrastructura feroviara sunt stabilite pe baza de contract."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Alocarea capacitatilor de infrastructura
(1) Prin hotarare a Guvernului se aproba Regulamentul pentru alocarea
capacitatilor de infrastructura, cu respectarea independentei de administrare a
companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara. Reglementarile
specifice de alocare a capacitatilor de infrastructura se stabilesc prin ordin
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului. Indeplinirea
procedurilor de alocare a acestor capacitati revine administratorului
infrastructurii, care urmareste ca aceste capacitati de infrastructura sa fie
alocate pe o baza echitabila si nediscriminatorie si cu respectarea
prevederilor legale.
(2) Administratorul infrastructurii respecta confidentialitatea din punct
de vedere comercial a informatiilor care ii sunt comunicate."
16. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Colaborarea in vederea alocarii capacitatilor de infrastructura a mai multe
retele feroviare
(1) Administratorul infrastructurii nationale va coopera cu administratori
de infrastructura din alte state, in special din statele membre ale Uniunii
Europene si din statele candidate la aderare, in vederea crearii si alocarii
eficiente a unor capacitati de infrastructura care implica mai multe retele
feroviare. In cadrul acestor cooperari se stabilesc trase internationale, in
principal in cadrul Retelei transeuropene de transport feroviar de marfa, si se
stabilesc procedurile necesare in acest scop. Aceste proceduri sunt supuse
reglementarilor stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Administratorul infrastructurii care participa la cooperari potrivit
alin. (1) va asigura publicarea intr-o publicatie proprie de specialitate a
listei membrilor, a metodelor de functionare a acestei cooperari, precum si a
tuturor criteriilor utilizate pentru evaluarea si alocarea capacitatilor de
infrastructura.
(3) In cadrul cooperarii prevazute la alin. (1) administratorul
infrastructurii participa la evaluarea privind necesitatile si, daca este
cazul, la propunerea si organizarea acestor trase internationale, pentru a se
facilita operarea trenurilor de marfa care fac obiectul unei cereri, conform
prevederilor art. 23.
(4) Administratorul infrastructurii va pune la dispozitie solicitantilor
acele trase internationale prestabilite, in conformitate cu deciziile luate in
cadrul cooperarii prevazute la alin. (1)."
17. La articolul 16, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Cererile pentru obtinerea unor capacitati de infrastructura feroviara
pot fi depuse, conform legii, de operatorii romani de transport feroviar.
...........................................................................
(3) Administratorul infrastructurii poate stabili solicitantilor unele
reguli in vederea asigurarii incasarilor previzionate si a utilizarii viitoare
a infrastructurii. Aceste reguli vor fi corespunzatoare, transparente si
nediscriminatorii. Ele vor fi publicate, impreuna cu principiile de alocare, in
documentul de referinta al retelei."
18. La articolul 17, alineatele (1) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Administratorul infrastructurii poate incheia un acord-cadru cu un
solicitant. Acest acord-cadru precizeaza caracteristicile capacitatilor de
infrastructura feroviara solicitate de un solicitant, precum si ale
capacitatilor de infrastructura care ii sunt oferite, pe orice durata ce
depaseste o singura perioada de valabilitate a graficului de circulatie. Acordul-cadru
nu va specifica trasa in mod detaliat, dar va fi intocmit astfel incat sa
asigure interesele comerciale ale solicitantului. Acest acord-cadru se supune
aprobarii prealabile a Consiliului de supraveghere mentionat la art. 30.
...........................................................................
(5) Acordul-cadru se incheie, in principiu, pe o durata de 5 ani.
Administratorul infrastructurii isi poate da acordul, in unele cazuri
specifice, pentru perioade mai mici sau mai mari. Orice perioada cu o durata
mai mare de 5 ani va fi justificata de existenta unor contracte comerciale, a
unor investitii particulare sau a unor riscuri si se aproba cu avizul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. O durata mai mare
de 10 ani nu este posibila decat in cazuri exceptionale, in principal atunci
cand este vorba de investitii importante si pe termen lung si, in special,
atunci cand acestea fac obiectul unor angajamente contractuale."
19. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Programul procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura
(1) Administratorul infrastructurii va respecta calendarul privind alocarea
capacitatilor de infrastructura, prevazut in anexa nr. 3.
(2) Administratorul infrastructurii va participa impreuna cu
administratorii de infrastructura implicati din alte state, conform art. 15, la
convenirea traselor internationale care vor fi incluse in graficul de
circulatie, inainte de inceperea consultarilor asupra proiectului de grafic de
circulatie. Nu se vor opera modificari decat daca este absolut necesar."
20. La articolul 19, titlul articolului si alineatele (1), (4) si (5) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Solicitarea capacitatilor de infrastructura
(1) Solicitantii pot prezenta administratorului infrastructurii, conform
legislatiei in vigoare, o cerere in scopul obtinerii unor drepturi de utilizare
a infrastructurii feroviare in schimbul unui tarif de utilizare.
...........................................................................
(4) Solicitantii pot solicita capacitati de infrastructura care implica mai
multe retele feroviare, adresandu-se administratorului infrastructurii, care
este astfel abilitat sa actioneze in numele solicitantului, pe langa ceilalti
administratori de infrastructura implicati, pentru identificarea de capacitati
de infrastructura.
(5) In cadrul cooperarii prevazute la art. 15 administratorul
infrastructurii va proceda impreuna cu ceilalti administratori de
infrastructura astfel incat, in cazul unor capacitati de infrastructura care
implica mai multe retele feroviare, solicitantii sa poata adresa cererile
oricarui organism comun pe care administratorii de infrastructura il pot
stabili."
21. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Alocarea capacitatilor de infrastructura
(1) Administratorul infrastructurii satisface toate cererile de capacitati
de infrastructura, in special cererile de trase care traverseaza mai multe
retele.
(2) Administratorul infrastructurii va putea, in cadrul procedurii de
programare si de coordonare, sa acorde prioritate anumitor servicii prevazute
la art. 22 si 24.
(3) Administratorul infrastructurii va consulta partile interesate in
legatura cu proiectul graficului de circulatie, lasand la latitudinea acestora
sa isi prezinte observatii pe o perioada de cel putin o luna. Partile
interesate sunt toate partile care au depus o cerere de capacitati de
infrastructura, precum si celelalte parti care doresc sa formuleze comentarii
referitoare la influenta pe care graficul de circulatie ar putea sa o aiba
asupra capacitatii lor de a furniza servicii feroviare, pe perioada
valabilitatii graficului de circulatie."
22. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Procedura de coordonare
(1) Administratorul infrastructurii care se confrunta, pe parcursul
procesului de programare prevazut la art. 20, cu unele cereri concurente este
obligat ca prin coordonarea cererilor sa asigure o cat mai buna adaptare a
tuturor acestor cereri intre ele.
(2) Atunci cand se impune o coordonare, administratorul infrastructurii
propune solicitantilor capacitati de infrastructura diferite de cele care au
fost solicitate.
(3) Solutionarea eventualelor conflicte se va face prin consultarea
administratorului infrastructurii cu solicitantii respectivi.
(4) Principiile care reglementeaza procedura de coordonare vor fi definite
in documentul de referinta al retelei. Aceste principii reflecta dificultatea
de stabilire a traselor internationale si consecintele pe care orice modificare
risca sa le aiba asupra celorlalti administratori de infrastructura din alte
state.
(5) Atunci cand o cerere de capacitati de infrastructura nu poate fi
satisfacuta fara o coordonare, administratorul infrastructurii va urmari ca
toate cererile sa fie tratate pe baza acestei coordonari.
(6) Solicitantul poate sa adreseze administratorului infrastructurii o
contestatie privind alocarea capacitatii de infrastructura, fara a se incalca
prevederile art. 30. Administratorul infrastructurii solutioneaza contestatia
si comunica solicitantului, in scris, modul de solutionare, in termen de
maximum 10 zile lucratoare."
23. La articolul 22, alineatele (1) - (4), (6) si (9) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 22
(1) In situatia in care, dupa coordonarea traselor solicitate si dupa
consultarea solicitantilor, se dovedeste ca satisfacerea favorabila a tuturor
cererilor de capacitati de infrastructura este imposibila, administratorul
infrastructurii va declara imediat sectiunea de infrastructura respectiva ca
fiind infrastructura cu capacitate saturata.
(2) In situatia in care o infrastructura a fost declarata ca avand
capacitate saturata, administratorul infrastructurii va proceda la o analiza a
capacitatilor de infrastructura in conformitate cu prevederile art. 25, cu
exceptia cazului in care s-a pus deja in aplicare un plan de sporire a
capacitatilor, astfel cum se prezinta la art. 26.
(3) Daca tarifele de utilizare prevazute la art. 7 alin. (4) nu au fost
percepute sau nu au dat rezultate satisfacatoare si daca infrastructura a fost
declarata ca fiind infrastructura cu capacitate saturata, administratorul de
infrastructura poate aplica in plus criterii de prioritate in alocarea
capacitatilor de infrastructura. Criteriile de prioritate se stabilesc prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Criteriile de prioritate vor tine seama de importanta unui serviciu
pentru colectivitate, in comparatie cu orice alt serviciu care, din acest
motiv, ar urma sa fie exclus. Ele se includ in contractul de activitate
incheiat pentru executarea obligatiilor de serviciu public social.
...........................................................................
(6) Administratorului infrastructurii i se va putea acorda, daca este
cazul, o compensare corespunzatoare pierderii unor eventuale venituri ca urmare
a necesitatii de a se atribui anumitor servicii o capacitate stabilita prin
aplicarea celor prevazute in prezentul alineat.
...........................................................................
(9) Procedurile care trebuie urmate si criteriile care se vor aplica in
cazul in care infrastructurile sunt declarate ca avand o capacitate saturata
vor fi incluse in documentul de referinta al retelei."
24. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Cererile de ultim moment
(1) Administratorul infrastructurii va raspunde in urmatoarele 5 zile
lucratoare unor cereri de ultim moment pentru trase individuale. Informatiile
privind capacitatile de infrastructura neutilizate si disponibile sunt puse la
dispozitie tuturor solicitantilor care ar putea fi interesati sa utilizeze
aceste capacitati.
(2) Administratorul infrastructurii va efectua, daca este cazul, o evaluare
a necesitatii mentinerii, in cadrul graficului de circulatie definitiv, a unei
rezerve de capacitati de infrastructura, care sa ii permita sa raspunda rapid
cererilor previzibile de ultim moment pentru capacitati de infrastructura. Prezenta
prevedere se aplica si in cazul infrastructurilor cu capacitate saturata."
25. La articolul 24, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In situatia in care exista rute alternative corespunzatoare,
administratorul infrastructurii poate desemna, dupa consultarea partilor
interesate, unele infrastructuri specifice, care sa fie utilizate pentru tipuri
determinate de trafic. Atunci cand s-a efectuat o asemenea desemnare,
administratorul infrastructurii poate acorda prioritate acestui tip de trafic,
cu ocazia alocarii capacitatilor de infrastructura."
26. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Scopul analizei capacitatilor de infrastructura consta in stabilirea
restrictiilor de capacitati de infrastructura, care nu permit ca cererile de
capacitati sa poata fi satisfacute in mod corespunzator, precum si in
propunerea unor metode care sa permita satisfacerea cererilor initiale si a
cererilor suplimentare. Aceasta analiza va stabili motivele acestei saturari a
capacitatilor de infrastructura si masurile care ar putea fi luate, pe termen
scurt si mediu, pentru remedierea acestei situatii."
27. La articolul 26, alineatul (1), litera d) a alineatului (2), alineatul
(5) si partea introductiva a alineatului (6) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) In termen de 6 luni de la finalizarea analizei capacitatilor de
infrastructura, administratorul infrastructurii va prezenta un plan de sporire
a capacitatilor.
...........................................................................
d) solutiile care pot fi preconizate referitor la sporirea capacitatilor de
infrastructura si costul acestora, in special in ceea ce priveste modificarile
probabile ale tarifelor de utilizare.
...........................................................................
(5) Administratorul infrastructurii renunta la perceperea oricarui tarif
aferent cazului de insuficienta a capacitatilor conform art. 7 alin. (4) pentru
infrastructura cu capacitate saturata, in urmatoarele cazuri:
a) nu prezinta in termen un plan de sporire a capacitatilor de
infrastructura; sau
b) intarzie sa puna in aplicare planul de actiune intocmit in cadrul
planului de sporire a capacitatilor de infrastructura.
(6) Administratorul infrastructurii poate sa perceapa in continuare aceste
tarife de utilizare, in situatia in care:"
28. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Utilizarea traselor
(1) Administratorul infrastructurii impune, in special in cazul infrastructurii
cu capacitate saturata, renuntarea la o trasa a carei utilizare, pe o perioada
de cel putin o luna, a fost sub pragul specificat in documentul de referinta al
retelei, numai daca aceasta utilizare sub capacitate nu este datorata altor
cauze decat celor economice, cauze pe care operatorii nu le pot tine sub
control.
(2) Administratorul infrastructurii poate stabili in documentul de
referinta al retelei conditiile in care se iau in considerare nivelurile de
utilizare anterioare ale traselor cu ocazia stabilirii prioritatilor, in cadrul
procedurii de alocare a capacitatilor."
29. La articolul 28, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Administratorul infrastructurii va tine seama in mod
corespunzator de consecintele pe care rezervarile de capacitati de
infrastructura, in vederea intretinerii programate a retelei, le pot avea
asupra celorlalti solicitanti."
30. La articolul 29, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) In cazul unor perturbari ale circulatiei trenurilor, ca urmare a unei
defectari tehnice sau a unui eveniment feroviar, administratorul
infrastructurii este obligat sa asigure restabilirea situatiei normale. In
acest scop el intocmeste un plan de interventie care cuprinde o lista a diferitelor
organisme publice care trebuie alertate in cazul producerii unor evenimente
feroviare grave sau al unor perturbari serioase ale circulatiei feroviare.
(2) In caz de urgenta sau de necesitate absoluta, justificata printr-o
defectare care face ca infrastructura sa fie momentan inutilizabila, trasele
alocate pot fi anulate fara preaviz, pe durata necesara pentru restabilirea
sistemului. Daca considera necesar, administratorul infrastructurii poate
solicita operatorilor de transport feroviar sa ii puna la dispozitie, contra
cost, mijloacele care estimeaza ca sunt cele mai adecvate in scopul
restabilirii, in cel mai scurt timp, a situatiei normale."
31. La articolul 30, partea introductiva a alineatului (3) si alineatele
(4) - (6) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Solicitantul poate sesiza Consiliul de supraveghere in cazul in
care se considera vatamat, pentru a face contestatie impotriva deciziilor luate
de administratorul infrastructurii sau, daca este cazul, de operatorul de
transport feroviar, cu privire la:
...........................................................................
(4) Consiliul de supraveghere se va asigura ca tarifele stabilite de
administratorul infrastructurii sunt in conformitate cu prevederile cap. II si
au un caracter nediscriminatoriu. Negocierile intre solicitanti si
administratorul infrastructurii cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a
infrastructurii sunt autorizate numai daca au loc sub supravegherea acestui
consiliu. Consiliul de supraveghere va interveni imediat in cazul in care
negocierile ar putea sa contravina prevederilor prezentei ordonante.
(5) Consiliul de supraveghere este abilitat sa solicite administratorului
infrastructurii, solicitantilor si oricarei alte parti interesate furnizarea
informatiilor necesare; aceste informatii vor fi prezentate fara intarziere.
(6) Consiliul de supraveghere are obligatia sa se pronunte asupra tuturor
contestatiilor si va adopta masurile necesare pentru remedierea situatiei,
intr-un termen de maximum o luna de la primirea tuturor informatiilor.
...........................................................................
(8) In cazul in care se introduce contestatie impotriva unui refuz de
alocare a capacitatilor de infrastructura sau impotriva modalitatilor unei
propuneri de capacitati de infrastructura, Consiliul de supraveghere fie
confirma ca nu este cazul sa se modifice decizia luata de administratorul
infrastructurii, fie solicita modificarea deciziei care face obiectul reclamatiei,
in conformitate cu liniile directoare stabilite de Consiliul de
supraveghere."
32. La articolul 32, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Operatorul de transport feroviar trebuie sa prezinte dovada ca
personalul sau destinat conducerii trenurilor si personalul insotitor al
trenurilor poseda pregatirea necesara pentru a se conforma regulilor de
circulatie aplicate de administratorul infrastructurii si pentru a respecta
cerintele de siguranta care ii sunt impuse pentru asigurarea circulatiei
trenurilor."
33. La articolul 34, literele a) si c) ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5) si (6), cu amenda de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
...........................................................................
c) nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5) si art. 10 alin. (2), cu
amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;"
34. La articolul 34, litera b) a alineatului (1) se abroga.
35. La anexa nr. 1, litera a) a punctului 3 va avea urmatorul cuprins:
"a) procedura depunerii de catre solicitant la administratorul
infrastructurii a cererilor de capacitati de infrastructura;"
36. La anexa nr. 2, litera b) a punctului 2 va avea urmatorul cuprins:
"b) infrastructurile de aprovizionare cu combustibil aflate in
proprietatea administratorului infrastructurii;"
37. La anexa nr. 3, punctele 2, 4 si 5 vor avea urmatorul cuprins:
"2. Modificarile graficului de circulatie intervin in a doua zi de sambata
a lunii decembrie, la miezul noptii. In cazul in care se opereaza unele
modificari sau corecturi dupa perioada de iarna, in particular se tine seama,
daca este cazul, de schimbarile in mersul de tren al traficului regional de
calatori, acestea aplicandu-se in a doua zi de sambata a lunii iunie, la miezul
noptii, precum si in alte momente, intre aceste date, daca este cazul,
convenite cu administratorii de infrastructura, conform art. 18 din ordonanta.
...........................................................................
4. Administratorul infrastructurii participa impreuna cu administratorii de
infrastructura sau cu organisme de alocare competente din alte state, cu cel
mult 11 luni inainte de data intrarii in vigoare a graficului de circulatie, la
stabilirea de trase internationale provizorii. Administratorul infrastructurii
se va asigura pe cat posibil ca aceste trase sunt respectate in derularea
procedurii.
5. Dupa cel mult 4 luni de la data limita stabilita pentru prezentarea
ofertelor de catre solicitanti, administratorul infrastructurii intocmeste un
proiect de grafic de circulatie."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitatilor de
infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si
certificarea in materie de siguranta, modificata si completata prin prezenta
lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor numerotarea corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA