ORDONANTA
URGENTA Nr. 69 din 30 iunie 2010
privind reabilitarea termica
a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie
guvernamentala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 1 iulie 2010
Situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată, constă în necesitatea reducerii
consumului de energie în locuinţe, în condiţiile asigurării şi menţinerii
condiţiilor de climat interior în cadrul acestora, prin promovarea de măsuri
incluse în Planul naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice,
având în vedere faptul că Directiva 2006/32/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienţa
energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a
Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede planuri naţionale de eficienţă
energetică la utilizatorii finali, precum şi măsuri instituţionale şi
legislative pentru realizarea acestora,
luând în considerare prevederile Directivei 2010/31/UE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa
energetică a clădirilor, pentru aplicarea unor măsuri financiare în sprijinul
reducerii consumurilor energetice şi a creşterii numărului de clădiri cu consum
redus de energie din sursele clasice,
în scopul reducerii consumului de energie în clădirile
de locuit, ca măsură de protecţie socială a populaţiei prin reducerea
cheltuielilor cu întreţinerea locuinţelor ca urmare a eliminării subvenţiei la
energia termică şi a creşterii preţului combustibilului utilizat pentru
încălzire şi prepararea apei calde de consum,
având în vedere necesitatea diminuării efectelor
schimbărilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, a
creşterii independenţei energetice, prin reducerea consumului de combustibil
utilizat la prepararea agentului termic pentru încălzire şi a apei calde de
consum, precum şi a ameliorării aspectului urbanistic al localităţilor,
ţinând cont de faptul că prin adoptarea de urgenţă a
prezentului act normativ se vor realiza susţinerea creşterii economice şi
contracararea efectelor negative pe care criza financiară internaţională
actuală le poate avea asupra sectorului energetic şi al construcţiilor,
inclusiv prin utilizarea resurselor energetice naţionale,
în considerarea faptului că executarea lucrărilor de
intervenţie pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit vizează
susţinerea operatorilor economici din domeniul construcţiilor, al instalaţiilor
pentru construcţii, precum şi crearea de noi locuri de muncă,
neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului act
normativ conduce la grevarea în continuare a bugetului statului cu cheltuieli
de tipul celor efectuate în temeiul unor programe naţionale privind creşterea
performanţei energetice a blocurilor de locuinţe în cazul blocurilor de
locuinţe ale căror asociaţii de proprietari pot susţine financiar executarea
lucrărilor de reabilitare termică,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe
şi a clădirilor tip locuinţe unifamiliale, denumite în continuare clădiri de
locuit, constituie acţiune de interes public în scopul reducerii
consumurilor energetice la consumatorii finali, cu efect direct în reducerea
costurilor cu încălzirea şi prepararea apei calde de consum şi indirect în
reducerea consumului de combustibil convenţional şi a emisiilor de gaze cu
efect de seră.
Art. 2. - (1) Scopul prezentei ordonanţe de urgenţă
este facilitarea accesului asociaţiilor de proprietari - persoane juridice fără
scop patrimonial - şi a proprietarilor locuinţelor unifamiliale - persoane
fizice, denumiţi în continuare beneficiari, la contractarea de credite
bancare acordate de instituţii de credit, denumite în continuare finanţatori,
cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată pentru executarea
lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă sunt
aplicabile beneficiarilor clădirilor de locuit construite şi recepţionate până
la sfârşitul anului 2000.
Art. 3. - Lucrările de intervenţie privind reabilitarea
termică ce pot fi finanţate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă
cuprind:
a) reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a
instalaţiilor aferente;
b) repararea, după caz, înlocuirea/achiziţionarea cu
montaj a centralei termice de bloc/scară, respectiv a centralei termice
aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia;
c) introducerea, după caz, a unor sisteme alternative
pentru asigurarea parţială/totală a energiei pentru apă caldă de consum,
iluminat şi/sau încălzire.
Art. 4. - Reabilitarea termică a clădirilor de locuit
cu finanţare prin credite bancare şi dobândă subvenţionată cuprinde următoarele
etape:
a) expertizarea tehnică, certificarea energetică şi
auditul energetic al clădirii existente şi proiectarea lucrărilor de
intervenţie;
b) executarea lucrărilor de intervenţie;
c) recepţia şi certificarea energetică a clădirii la
terminarea lucrărilor;
d) recepţia finală, la expirarea perioadei garanţiei
de bună execuţie a lucrărilor.
Art. 5. - (1) Decizia de reabilitare termică a
clădirilor de locuit în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă se ia de către beneficiar.
(2) In cazul asociaţiei de proprietari, hotărârea
pentru executarea lucrărilor de reabilitare termică şi de contractare a unui
împrumut bancar în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se va lua cu votul
a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari. Hotărârea adunării
generale a asociaţiei de proprietari se va aduce la cunoştinţa tuturor
proprietarilor din condominiu, inclusiv a celor care nu sunt membri ai
asociaţiei de proprietari, prin afişare la avizierul asociaţiei, în termen de 5
zile de la data când a fost adoptată.
Art. 6. - (1) In situaţia în care executarea lucrărilor
de intervenţie prevăzute la art. 3 se autorizează în condiţiile legii,
certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire pentru executarea
lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit
se eliberează în regim de urgenţă, cu scutire de taxă, prin exceptare de la
prevederile legale în vigoare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 1 şi art. 6
alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
executarea lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor
de locuit, autorizaţia de construire se emite fără prezentarea titlului asupra
imobilului, teren şi/sau construcţie, a extrasului de plan cadastral şi a
extrasului de carte funciară de informare.
Art. 7. - Expertizarea tehnică, proiectarea şi
verificarea proiectelor, executarea şi recepţia lucrărilor şi dirigenţia de
şantier se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 10/1995 privind
calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, iar certificarea şi
auditul energetic se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 372/2005
privind performanţa energetică a clădirilor, cu modificările ulterioare, a
actelor subsecvente acestora, precum şi a reglementărilor tehnice în vigoare la
data proiectării/executării lucrărilor de intervenţie.
CAPITOLUL II
Finanţarea şi garantarea
Art. 8. - Expertiza tehnică, certificatul de
performanţă energetică şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia
pentru autorizarea lucrărilor de intervenţie, după caz, proiectul tehnic şi
detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţă energetică a
clădirii reabilitate termic se realizează, în condiţiile legii, prin grija
beneficiarului şi se finanţează din sursele proprii ale acestuia.
Art. 9. - Executarea lucrărilor de intervenţie se
finanţează astfel:
a) din sursele proprii ale beneficiarilor,
reprezentând minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie;
b) din credite bancare, în lei, cu garanţie
guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată, contractate de beneficiari
şi garantate în procent de 100% de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul
statului, reprezentând maximum 90% din valoarea de execuţie a lucrărilor de
intervenţie.
Art. 10. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 9,
autorităţile administraţiei publice locale, la solicitarea asociaţiilor de
proprietari, pot finanţa, din fondurile aprobate anual cu această destinaţie în
bugetele locale şi/sau din alte surse legal constituite, în cuantum de maximum
30% din valoarea prevăzută în devizul general, următoarele:
a) executarea lucrărilor de intervenţie, în care poate
fi inclus şi cuantumul de minimum 10% prevăzut la art. 9 lit. a);
b) elaborarea documentaţiilor prevăzute la art. 8.
(2) Criteriile de selecţie, cuantumul şi condiţiile de
finanţare, în aplicarea prevederilor alin. (1), se stabilesc şi se aprobă prin
hotărâre a consiliului local.
Art. 11. - Perioada de rambursare a creditelor bancare
cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată este de maximum 5 ani.
Art. 12. - (1) Dobânda aferentă creditelor bancare cu
garanţie guvernamentală acordate beneficiarilor se suportă de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita
sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(2) Structura dobânzii, precum şi plafonul maxim al
creditului cu garanţie guvernamentală, pe beneficiar, se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Orice alte costuri aferente creditului, precum şi
penalităţile percepute de finanţator ca urmare a neplăţii ratelor la termenele
scadente conform graficului de rambursare a creditului aprobat se suportă de
către beneficiar.
Art. 13. - (1) Prin derogare de la prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările
ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A.
- I.F.N. în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului în
favoarea finanţatorilor care acordă credite beneficiarilor.
(2) Intre Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A.
- I.F.N. se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile
părţilor în derularea finanţării prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată.
(3) Beneficiarul va garanta prin angajament asumat de
către proprietarii locuinţelor unifamiliale sau ai celor din blocurile de
locuinţe, în calitate de fidejusori, pentru recuperarea sumelor neplătite de
beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în
numele şi în contul statului.
(4) Asupra imobilelor incluse în programul prevăzut de
prezenta ordonanţă de urgenţă se notează în partea a III-a a cărţii funciare a
imobilelor existenţa contractului de împrumut şi a convenţiei de fidejusiune.
(5) La transmiterea dreptului de proprietate,
dobânditorul se subrogă în drepturile şi obligaţiile proprietarului fidejusor.
(6) In cazul în care se achită contravaloarea
împrumutului, notarea prevăzută la alin. (4) se radiază în condiţiile legii.
(7) In cazul în care beneficiarul este o asociaţie de
proprietari, proprietarii din blocul de locuinţe sunt obligaţi să plătească
sumele neplătite de beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului, în limita cotei-părţi
ce le revine din valoarea creditului, proporţional cu cota-parte indiviză
deţinută de fiecare proprietar din proprietatea comună.
Art. 14. -Intre Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului şi finanţatorii care acordă credite bancare beneficiarilor în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se încheie convenţii, cu avizul
Ministerului Finanţelor Publice, prin care se stabilesc drepturile şi
obligaţiile părţilor în finanţarea dobânzii subvenţionate aferente sumelor
utilizate din creditele acordate, în limita plafonului anual aprobat cu această
destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
CAPITOLUL III
Executarea şi recuperarea garanţiilor de stat
Art. 15. - (1) Sumele rezultate din executarea
garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului
se plătesc finanţatorului de către Ministerul Finanţelor Publice din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale, pe baza
documentelor justificative prezentate de Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) ce urmează a fi
recuperate sunt scadente începând cu ziua următoare datei efectuării plăţii de
către Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Inscrisurile întocmite de direcţia de specialitate
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se individualizează sumele
de recuperat exprimate în moneda naţională, constituie titluri de creanţă şi
cuprind elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare. Creanţele individualizate în aceste
titluri sunt asimilate creanţelor fiscale.
(4) In termen de 15 zile de la data efectuării plăţilor
prevăzute la alin. (1), titlurile de creanţă împreună cu dovada comunicării
acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea colectării potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare. In cadrul aceluiaşi termen titlul de creanţă se comunică debitorului.
(5) Titlul de creanţă devine titlu executoriu la
împlinirea termenului de 60 de zile de la data comunicării acestuia către
debitor.
(6) Sumele încasate potrivit alin. (4) constituie
venituri ale bugetului de stat şi se virează într-un cont de venituri bugetare
distinct.
(7) Dispoziţiile art. 154 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul executării silite pentru stingerea
creanţelor datorate bugetului de stat rezultate din executarea garanţiilor
emise în numele şi în contul statului, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 16. - (1) Plafonul anual al garanţiilor care pot
fi emise potrivit art. 13 alin. (1) se stabileşte de Ministerul Finanţelor
Publice şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Condiţiile generale de acordare a creditelor, a
garanţiilor guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiari,
bănci şi operatori economici cu activitate în construcţii, precum şi regulile
de gestionare a subvenţiilor şi garanţiilor se stabilesc prin normele de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, elaborate de Ministerul Finanţelor
Publice şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi aprobate prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 7 zile de la data publicării prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. 17. - Atribuirea contractelor de servicii privind
executarea lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea termică a clădirilor
de locuit prin credite bancare cu garanţie guvernamentală şi dobândă
subvenţionată se efectuează în condiţiile legii.
Art. 18. - Executarea lucrărilor de intervenţie pentru
reabilitarea termică a clădirilor de locuit prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă se realizează cu scutire de la virarea cotei de 0,5% către Casa Socială
a Constructorului, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu