ORDIN Nr. 2179
din 25 august 2010
pentru aprobarea Conventiei
privind implementarea masurilor de sprijin pentru reabilitarea termica a
cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie
guvernamentala, a Contractului de garantare, a Conventiei de fidejusiune si a
modelului înscrisului prevazut la art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 69/2010 privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare
prin credite bancare cu garantie guvernamentala, precum si pentru stabilirea
nivelului comisionului de gestiune a garantiilor acordate de Fondul National de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - IFN în
numele si în contul statului roman în cadrul masurilor de sprijin
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 10 septembrie 2010
Având în vedere:
- prevederile art. 13 alin. (2) şi (3), art. 15 alin.
(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea
termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală;
- dispoziţiile art. 44 din Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010,
în vederea reglementării condiţiilor necesare
facilitării aplicării măsurilor de sprijin pentru reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 69/2010,
în temeiul:
- art. 41 alin. (1) şi art. 42 din Normele de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010;
- art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu
modificările şi completările ulterioare;
- art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu modificările ulterioare,
ministrul finanţelor publice şi ministrul economiei,
comerţului şi mediului de afaceri emit prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă modelul Convenţiei privind
implementarea măsurilor de sprijin pentru reabilitarea termică a clădirilor de
locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, prevăzută
în art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă modelul Contractului de garantare,
prevăzut la art. 41 alin. (1) din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu
finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 736/2010, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Se aprobă modelul Convenţiei de
fidejusiune, prevăzută la art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010, prevăzut în anexele nr. 3a şi 3b, care fac parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) In vederea încheierii convenţiilor de fidejusiune
prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice mandatează direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene/a municipiului Bucureşti să semneze
aceste convenţii în numele Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 4. - Se aprobă modelul înscrisului denumit Titlu
de creanţă, prevăzut la art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 69/2010, prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 5. - Pentru semestrul II al
anului 2010 se aprobă comisionul de gestiune a garanţiilor acordate de Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii -
S.A. - IFN, în numele şi în contul statului român, în cadrul măsurilor de
sprijin, la nivelul de 0,75% pe an, calculat la soldul creditului garantat.
Art. 6. - Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, precum şi
finanţatorii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
ANEXA Nr. 1
CONVENŢIE
din.......
privind implementarea măsurilor de sprijin pentru
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală
Incheiată în temeiul art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de
locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 1 iulie 2010, şi al art. 38 alin. (1) din Normele de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea
termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 2
august 2010, între:
Ministerul Finanţelor Publice, autoritate a
administraţiei publice centrale, cu sediul în municipiul Bucureşti, str.
Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat de..............................., în
calitate de......................................, denumit în continuare MFP,
şi
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, cu sediul social în municipiul
Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1, înmatriculat în registrul
comerţului sub nr. J40/10581/2001, cod unic de înregistrare 14367083,
înregistrat în Registrul general al IFN sub nr. RG-PJR-41-110174 şi în
Registrul special al IFN sub nr. RS-PJR-41- 110030, reprezentat de.................., în calitate
de........................, şi de........................, în calitate
de.................., denumit în continuare FNGCIMM.
CAPITOLUL I
Obiectul convenţiei
Art. 1. - (1) Prezenta convenţie reglementează termenii
şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM de către MFP, precum şi drepturile şi
obligaţiile părţilor privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea
garanţiilor rezultate din aplicarea măsurilor de sprijin în vederea
reabilitării termice a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală.
(2) Măsurile de sprijin au în
vedere facilitarea accesului asociaţiilor de proprietari - persoane juridice
fără scop patrimonial - şi a proprietarilor locuinţelor unifamiliale - persoane
fizice -, denumiţi în continuare beneficiari, la contractarea de credite bancare, acordate de instituţii de
credit, denumite în continuare finanţatori, cu garanţie
guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată, pentru executarea lucrărilor de
intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit, şi sunt
aplicabile beneficiarilor clădirilor de locuit construite şi recepţionate până
la sfârşitul anului 2000.
(3) Sursa de plată a valorii parţiale sau totale de
executare a garanţiilor emise de FNGCIMM în numele şi în contul statului este
bugetul de stat, prin bugetul MFP - Acţiuni generale.
(4) Pentru anul 2010, plafonul total al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 16 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor
de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală este de
200 milioane lei.
(5) Termenii utilizaţi în
prezenta convenţie au semnificaţiile prevăzute în anexa nr. 1 la Normele de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea
termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010.
CAPITOLUL II
Conţinutul mandatului
Art. 2. - MFP, în calitate de reprezentant al statului,
are următoarele obligaţii:
a) să propună Guvernului plafonul anual al garanţiilor
care pot fi emise conform art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010;
b) să efectueze plata valorii parţiale de executare a
garanţiei în contul finanţatorilor, de maximum 5 ori pe durata unui credit, în
baza deciziei de aprobare a cererii parţiale de plată, transmisă de FNGCIMM
conform cap. IV;
c) să efectueze plata valorii totale de executare a
garanţiei în contul finanţatorilor, după efectuarea a 5 plăţi aferente valorii
parţiale de executare a garanţiei pe durata unui credit, în baza deciziei de
aprobare a cererii totale de plată, transmisă de FNGCIMM conform cap. IV;
d) să transmită FNGCIMM şi
finanţatorului eventuale clarificări necesare pentru executarea operaţiunilor
ce decurg din mandatul primit;
e) să ţină evidenţa plăţilor
efectuate pe fiecare beneficiar, asigurându-se că plata valorii totale de
executare a garanţiei se realizează în cazul în care, pentru a şasea oară,
beneficiarul creditului garantat nu rambursează la scadenţă rata de capital,
parţial sau integral;
f) să negocieze semestrial nivelul comisionului de
gestiune datorat FNGCIMM, calculat pe an, la soldul finanţării garantate;
ministrul finanţelor publice trebuie să emită ordinul privind aprobarea
nivelului comisionului datorat FNGCIMM pentru acordarea şi gestionarea
garanţiilor acordate potrivit art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010.
Art. 3. - FNGCIMM, în calitate de mandatar, are
următoarele obligaţii:
a) să elaboreze şi să aprobe, prin organele sale
statutare, instrucţiunile generale aplicabile finanţatorilor în privinţa
acordării, monitorizării, raportării şi executării garanţiilor rezultate din
aplicarea măsurilor de sprijin pentru reabilitarea termică a clădirilor de
locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, denumite
în continuare instrucţiuni generale;
b) să acorde garanţia în
condiţiile Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin
credite bancare cu garanţie guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 736/2010, şi instrucţiunilor generale;
c) să urmărească şi să verifice
îndeplinirea de către finanţator a tuturor obligaţiilor asumate prin contractul
de garantare, la termenele şi în condiţiile prevăzute de acesta;
d) să urmărească periodic stadiul derulării creditului
garantat, pe baza situaţiilor furnizate de către finanţatori, conform
prevederilor contractului de garantare;
e) să monitorizeze încadrarea valorii garanţiilor
acordate în plafonul anual aprobat conform art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2010;
f) să aprobe plata parţială sau totală a garanţiei,
după caz, numai în condiţiile expres prevăzute în contractele de garantare încheiate
cu finanţatorii şi beneficiarii;
g) să comunice MFP situaţia
plăţilor de efectuat aferente garanţiilor emise conform Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010,
însoţită de deciziile de aprobare a cererilor de plată şi de convenţiile de
fidejusiune în formă autentică, încheiate de proprietarul/proprietarii
restanţieri în cazul în care asociaţia de proprietari, prin reprezentanţii săi
legali, şi-a îndeplinit obligaţia de a identifica pe propria răspundere
proprietarii restanţieri, aşa cum a fost prevăzută la art. 39 alin. (2) din
Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010. In
caz contrar, vor fi comunicate convenţiile de fidejusiune încheiate de către
toţi proprietarii locuinţelor dintr-o clădire tip bloc de locuinţe;
h) să ţină o evidenţă a deciziilor de
aprobare/respingere a plăţilor efectuate în contul fiecărei garanţii,
asigurându-se că deciziile de aprobare a plăţii valorii totale de executare a
garanţiei se efectuează numai după ce au fost emise 5 decizii de aprobare a
plăţilor aferente valorilor parţiale de executare a unei garanţii pe durata
unui credit;
i) să transmită MFP rapoartele prevăzute la cap. III,
la termenele stabilite în art. 8 alin. (2);
j) să ţină o evidenţă a garanţiilor acordate în
condiţiile Programului de sprijin, pe categorii de beneficiari, asigurându-se
că un beneficiar accesează o singură garanţie guvernamentală pentru
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală;
k) să îndeplinească orice alte atribuţii care îi revin
în calitate de mandatar, necesare bunei derulări a măsurilor de sprijin pentru
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală, solicitate de MFP.
CAPITOLUL III
Raportări
Art. 4. - (1) Pe parcursul derulării prezentei
convenţii, FNGCIMM va transmite MFP următoarele raportări:
a) situaţia garanţiilor acordate de FNGCIMM,
consolidate pe finanţatori, cu evidenţierea detaliată a categoriilor de
beneficiari (anexa nr. 1 la convenţie);
b) situaţia scadenţarului estimativ al rambursărilor de
rate de capital aferente creditelor garantate de către FNGCIMM în numele şi în
contul statului, consolidate pe finanţatori, cu evidenţierea detaliată a
categoriilor de beneficiari (anexa nr. 2 la convenţie);
c) situaţia rambursărilor de rate de capital efectuate
în contul creditelor garantate de către FNGCIMM în numele şi contul statului,
consolidate pe finanţatori, cu evidenţierea detaliată a categoriilor de
beneficiari (anexa nr. 3 la convenţie).
(2) Anexele nr. 1-3 se transmit lunar, până în penultima
zi lucrătoare a lunii curente pentru luna precedentă.
Art. 5. - (1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
raportează direcţiei de specialitate din cadrul MFP situaţia stingerii
creanţelor fiscale datorate de beneficiarii măsurilor de reabilitare termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală prin modalităţile de executare silită.
(2) Transmiterea raportării prevăzute la alin. (1) se
efectuează trimestrial, până în a 15-a zi calendaristică a lunii următoare
încheierii trimestrului.
CAPITOLUL IV
Plata garanţiei
Art. 6. - Cererile de plată parţială şi totală se
aprobă de către FNGCIMM, conform prevederilor art. 39 din Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010,
instrucţiunilor generale şi dispoziţiilor
din contractele de garantare încheiate cu finanţatorii şi beneficiarii.
Art. 7. - (1) Plata valorii parţiale de executare a
garanţiei se efectuează de către MFP în contul finanţatorului, de maximum 5 ori
pe durata unui credit garantat.
(2) Plata valorii totale de executare a garanţiei se
efectuează de către MFP în contul finanţatorilor, în cazul în care
beneficiarii, pentru a 6-a oară, nu rambursează la scadenţă rata de capital,
parţial sau integral.
(3) Plăţile prevăzute la alin.
(1) şi (2) se fac în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data
primirii de către FNGCIMM a cererilor de plată parţială, respectiv totală, fără
a depăşi 90 de zile calendaristice restante la plată de către beneficiar.
Art. 8. - (1) FNGCIMM transmite MFP deciziile de
aprobare a cererilor de plată parţială sau totală pentru fiecare garanţie, în
termen de maximum 10 zile calendaristice de la primirea cererii de plată de la
finanţator, vizate cu „bun de plată", împreună cu un exemplar original al
fiecărui contract de garantare.
(2) Decizia astfel cum a fost menţionată la alin. (1)
reprezintă documentul justificativ pe baza căruia MFP efectuează plata către
finanţator a valorii de executare a garanţiei, în termen de 5 zile
calendaristice de la primirea acesteia.
(3) Comunicările prevăzute la
alin. (1) şi (2) se adresează Direcţiei generale de trezorerie şi datorie
publică din cadrul MFP şi se fac prin curier la sediul MFP.
Art. 9. - (1) Sumele aferente
plăţilor efectuate în contul finanţatorilor conform art. 7 se recuperează prin
executare silită, în baza înscrisurilor întocmite de direcţia de specialitate
din cadrul MFP, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală de la beneficiarii creditelor garantate, conform
reglementărilor legale în materia colectării creanţelor fiscale. Creanţele
individualizate în aceste titluri sunt asimilate creanţelor fiscale.
(2) In termen de 15 zile calendaristice de la data
efectuării fiecărei plăţi, înscrisul, împreună cu dovada comunicării acestuia
către debitorul beneficiar al creditului garantat şi proprietarul din asociaţia
de proprietari beneficiar al creditului garantat, după caz, însoţite de
contractul de garantare în original sau copie certificată, după caz, precum şi
documentele care au stat la baza acordării garanţiei se transmit de către
direcţia de specialitate din cadrul MFP organelor competente subordonate
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială are
domiciliul fiscal debitorul, în vederea înscrierii în evidenţa fiscală a
acestora.
(3) După expirarea termenului legal de 60 de zile de la
data comunicării înscrisului prevăzut la alin. (2) către debitor, titlul de
creanţă devine titlu executoriu, în temeiul căruia organele competente ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor proceda la aplicarea
modalităţilor de executare silită potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Creanţele prevăzute la
alin. (3) se pot stinge şi prin celelalte modalităţi prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL V
Confidenţialitate
Art. 10. - (1) Părţile sunt
obligate să păstreze confidenţialitatea asupra tuturor faptelor, datelor şi
informaţiilor referitoare la activitatea desfăşurată, precum şi asupra oricărui
fapt, dată sau informaţie, aflate la dispoziţia lor, care privesc persoana,
proprietatea, activitatea, afacerea, relaţiile personale sau de afaceri ale
beneficiarilor finanţărilor garantate ori informaţii referitoare la contractele
încheiate cu clienţii sau serviciile
prestate pentru aceştia, cu asigurarea liberului acces la informaţiile de
interes public conform prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In înţelesul prezentului articol, se consideră client orice persoană fizică sau
juridică ce beneficiază ori a beneficiat de serviciile directe sau indirecte
ale părţilor, în contextul derulării măsurilor de sprijin pentru reabilitarea
termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală.
Art. 11. - Persoanele care
participă, sub orice formă, la administrarea, conducerea ori activitatea
părţilor au obligaţia să păstreze confidenţialitatea asupra oricărui fapt, a
oricăror date sau informaţii la care se referă art. 10, de care au luat
cunoştinţă în cursul exercitării atribuţiilor lor în cadrul derulării
Programului de sprijin şi a executării prezentei convenţii, şi nu au dreptul să
le utilizeze în folos personal sau în folosul altuia, direct ori indirect.
Această obligaţie subzistă şi după încetarea activităţii în cadrul părţilor
semnatare ale prezentei convenţii.
Art. 12. - Obligaţia de păstrare a confidenţialităţii,
impusă de prevederile art. 10 şi 11, nu poate fi opusă unei autorităţi care,
potrivit legii, are dreptul de a solicita accesul la astfel de informaţii.
CAPITOLUL VI
Răspundere contractuală. Jurisdicţie
Art. 13. - Părţile răspund conform legii în cazul
neîndeplinirii, îndeplinirii necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor
ce le revin potrivit prezentei convenţii şi legislaţiei corespunzătoare
aplicabile acesteia, cu excepţia cazurilor în care nerespectarea se datorează
forţei majore, faptului celeilalte părţi ori îndeplinirii unei activităţi
impuse de lege.
Art. 14. - FNGCIMM este direct răspunzător de
acoperirea oricărui prejudiciu ce ar putea deriva din neîndeplinirea sau
îndeplinirea necorespunzătoare a oricărei obligaţii din conţinutul mandatului
acordat de MFP.
Art. 15. - Orice neînţelegeri decurgând din
interpretarea sau aplicarea prevederilor prezentei convenţii vor fi soluţionate
de părţi pe cale amiabilă. In cazul în care nu se va putea ajunge la un acord
pe această cale, părţile convin ca neînţelegerile să fie soluţionate de
instanţele judecătoreşti competente.
CAPITOLUL VII
Alte clauze
Art. 16. - Comunicările referitoare la prezenta
convenţie se vor face la adresele şi către persoanele menţionate în continuare:
MFP - Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică
- director general
Telefon/fax: 00 40 21 319 98 18
- director general adjunct - back office
Telefon: 004 0213 199 732; fax: 004 0213 111 608
FNGCIMM - Direcţia sinteză, risc, strategie şi relaţii instituţionale
- director executiv
Telefon: 00 40 21 310.18.74; fax: 00 40 21 310.18.57
Art. 17. - Orice modificare sau revizuire a prezentei
convenţii se va face în scris, cu acordul părţilor şi cu respectarea
legislaţiei în vigoare.
Art. 18. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta convenţie.
Art. 19. - Prezenta convenţie se completează cu
prevederile din legislaţia în vigoare aplicabilă.
Art. 20. - (1) Prezenta
convenţie intră în vigoare la data semnării, rămâne în vigoare pe toată
perioada de valabilitate a garanţiilor acordate în cadrul Programului de sprijin
şi îşi încetează valabilitatea odată cu încetarea valabilităţii contractelor de
garantare încheiate de FNGCIMM.
(2) Prezenta convenţie a fost semnată de părţi la data de..........., în 3 exemplare, fiecare
având valoare de original şi constituind
împreună un singur act juridic, dintre care două exemplare pentru MFP şi unul
pentru FNGCIMM.
ANEXA Nr. 1
la convenţie
Situaţia garanţiilor acordate pe categorii de
beneficiari de către FNGCIMM în cadrul măsurilor de sprijin în vederea
reabilitării termice a clădirilor de locuit în luna..............
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului de
garanţie
|
Data contractului de garantare
|
Valoarea garantată (lei)
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
A.
|
Instituţie de credit 1
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de proprietari
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale clădirilor de locuit de tip
unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării termice
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 1
|
-
|
|
|
B.
|
Instituţie de credit 2
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de proprietari
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale clădirilor de locuit de tip
unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării termice
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 2
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
-
|
|
|
Mod de completare:
Formularul se completează cu informaţii privind
garanţiile emise în luna de raportare, în lei, detaliat pe fiecare beneficiar
de garanţie al creditelor garantate şi consolidat la nivelul instituţiei de
credit.
Pentru fiecare garanţie formularul se completează şi se
transmite o singură dată, împreună cu anexa nr. 2 la convenţie, pentru luna de
raportare în care s-a emis garanţia.
ANEXA Nr. 2
la convenţie
Scadenţarul estimativ al rambursărilor de rate de capital
aferente creditelor garantate de către FNGCIMM în cadrul măsurilor de sprijin
în vederea reabilitării termice a clădirilor de locuit în luna.........
|
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului de
garanţie
|
Data contractului de garantare
|
Rambursări
de rate de capital
în primul an al contractului
de credit
- valoare
în lei -
|
Rambursări
de rate de capital
în al 2-lea an al contractului
de credit
- valoare
în lei -
|
…
|
Rambursări
de rate de capital
în ultimul an al contractului
de credit
- valoare
în lei -
|
Valoarea totală
a ratelor
de capital
(lei)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
…
|
…
|
…
|
A.
|
Instituţie de credit 1
|
|
|
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de
proprietari
|
|
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale
clădirilor de locuit de tip unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării termice
|
|
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 1
|
-
|
|
|
|
|
|
B.
|
Instituţie de credit 2
|
|
|
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de
proprietari
|
|
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale
clădirilor de locuit de tip unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării termice
|
|
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 2
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
-
|
|
|
|
|
|
Mod de completare:
Formularul se completează cu informaţii privind
garanţiile emise în luna de raportare, în lei, detaliat pe fiecare beneficiar
de garanţie al creditelor garantate şi consolidat la nivel de instituţie de
credit.
Pentru fiecare garanţie formularul se completează şi se
transmite o singură dată, împreună cu anexa nr. 1 la convenţie, pentru luna de
raportare în care s-a emis garanţia.
Valoarea totală a ratelor de capital trebuie să fie
egală cu valoarea garanţiei emise.
ANEXA Nr. 3
la convenţie
Situaţia rambursărilor de rate de capital efectuate
în contul creditelor garantate în cadrul măsurilor de sprijin în vederea
reabilitării termice a clădirilor de locuit de către FNGCIMM în luna.......................
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului de
garanţie
|
Data contractului de garantare
|
Rambursări de rate de capital
efectuate în luna de raportare
|
Total rambursări de rate de capital
|
|
|
|
(lei)
|
data rambursării ratei de capital
|
(lei)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
A.
|
Instituţie de credit 1
|
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de
proprietari
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale clădirilor
de locuit de tip unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării
termice
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 1
|
-
|
|
-
|
|
B.
|
Instituţie de credit 2
|
|
|
|
|
1.
|
Asociaţii de proprietari
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 1
|
|
|
|
|
|
asociaţia de proprietari 2
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
-
|
|
2.
|
Persoane fizice proprietare ale clădirilor de locuit de tip
unifamilial supuse intervenţiilor în vederea reabilitării termice
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 1
|
|
|
|
|
|
persoana fizică 2
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
Subtotal instituţie de credit 2
|
-
|
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
-
|
|
-
|
|
Mod de completare:
Prin acest formular se raportează lunar rambursările de
rate de capital efectuate, în lei, în luna de raportare şi cumulat de la data
garantării, pentru fiecare beneficiar de garanţie, în contul garanţiilor emise,
şi consolidat la nivel de instituţie de credit.
Pentru rambursările de rate de capital efectuate în
luna de raportare se menţionează atât valoarea ratei de capital, cât şi data
rambursării ratei de capital.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT DE GARANTARE
Nr.................../.....................
Incheiat în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu
finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, ale Normelor de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010, şi ale
instrucţiunilor generale, între:
1. Fondul Naţional de Garantare
a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, împuternicit
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010, în calitate de mandatar al
statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, cu sediul social
în municipiul Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1, înmatriculat în
registrul comerţului sub nr. J 40/10581/2001, cod unic de înregistrare
14367083, înregistrat în Registrul general al IFN sub nr. RG-PJR-41-110174 şi
în Registrul special al IFN sub nr. RS-PJR-41-110030, reprezentat de domnul
Pană Gheorghe, în calitate de director coordonator, denumit în continuare FNGCIMM,
2. Finanţatorul.....................................,
cu sediul în................................,
telefon...........,fax.............., e-mail...................., reprezentat de............................., în calitate
de......................, şi de........................., în calitate
de........................, având cont bancar
nr......................., deschis la........................................,
denumit în continuare Finanţator,
şi (pentru asociaţii de proprietari)
Asociaţia de proprietari.............................,
cu sediul în................., str............................nr................,
bl......., sc.........., et..............,
ap............, sectorul/judeţul..................., înfiinţată în baza
Incheierii judecătorului delegat nr......din data de.............., cod de înregistrare fiscală..........................,
reprezentată prin.........................., în calitate de preşedinte,
denumită în continuare Beneficiar,
sau (pentru persoane fizice)
..........................,
pseudonim.................., cetăţenie română, data naşterii.............,
locul naşterii..........., judeţul.............., cu
domiciliul în localitatea ..............., str.............................
nr............., bl..........., sc............., et..............,
ap.............., sectorul/judeţul.........................., telefon.................., telefon
mobil..........., e-mail..............., legitimat cu.............,
seria............. nr.................., eliberat de....................la data
de.................., CNP....................., denumit în continuare Beneficiar,
în următoarele condiţii:
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. -Termenii folosiţi în prezentul contract de
garantare au următoarele semnificaţii:
1. măsurile de sprijin în
vederea reabilitării termice - acţiune de interes
public în scopul reducerii consumurilor energetice la consumatorii finali, cu
efect direct în reducerea costurilor cu încălzirea şi prepararea apei calde de
consum şi indirect în reducerea consumului de combustibil convenţional şi a
emisiilor de gaze cu efect de seră, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010 privind implementarea măsurilor de sprijin pentru
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală, şi detaliate prin Normele de aplicare a Ordonanţei
de urgenţă nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu
finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 736/2010;
2. condiţiile măsurilor de
sprijin în vederea reabilitării termice -
criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor şi
finanţatorilor, descrierea, acordarea, monitorizarea şi plata garanţiei;
3. lucrări de reabilitare
termică - lucrări de intervenţie la anvelopa
clădirii de locuit şi/sau la instalaţiile aferente clădirii, în scopul
reducerii consumurilor energetice produse din surse clasice, precum şi
instalarea unor echipamente pentru asigurarea necesarului de energie din surse
alternative, după caz, cuprinse în documentaţia tehnică pentru reabilitarea
termică a clădirii de locuit;
4. clădire de locuit - bloc de locuinţe sau
locuinţă unifamilială construit/construită şi recepţionat/recepţionată până la
sfârşitul anului 2000;
5. locuinţă unifamilială - imobil cu destinaţia de locuinţă, care satisface cerinţele de
locuit ale unei persoane sau familii, construit şi recepţionat până la
sfârşitul anului 2000;
6. asociaţie de proprietari - persoană juridică fără scop patrimonial, constituită în baza
Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de proprietari, cu modificările ulterioare;
7. documentaţie tehnică - totalitatea documentelor, piese scrise şi desenate, necesare
emiterii, în condiţiile legii, a autorizaţiei de construire, precum şi
contractării şi executării lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea
clădirii;
8. Beneficiar- asociaţia
de proprietari a blocului de locuinţe, respectiv proprietarul, persoană/e
fizică/e, al clădirii tip locuinţă unifamilială, care hotărăşte să execute
lucrări de reabilitare termică cu finanţare din credit bancar cu garanţie
guvernamentală şi dobândă subvenţionată, în condiţiile normelor prevăzute la
pct. 19, precum şi cu respectarea normelor specifice de creditare ale
Finanţatorului;
9. constructor -
operator economic cu activitate în construcţii şi/sau instalaţii pentru
construcţii care acceptă să execute lucrări de reabilitare termică în
condiţiile Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin
credite bancare cu garanţie guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 736/2010;
10. Finanţator - instituţia de credit, inclusiv unităţile teritoriale ale acesteia
- sucursale, agenţii etc, care acceptă să acorde credite în condiţiile normelor
prevăzute la pct. 19 şi ale instrucţiunilor generale;
11. FNGCIMM- Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A.
- I.F.N;
12. garanţie guvernamentală - garanţie asumată de FNGCIMM, în numele şi în contul statului,
materializată într-un contract de garantare, care acoperă pierderea suportată
de Finanţator, ca urmare a producerii riscului de credit, şi care trebuie să
fie irevocabilă, necondiţionată şi expresă, conform reglementărilor BNR
relevante din perspectiva recunoaşterii calităţii de diminuator de risc de
credit a garanţiilor;
13. risc de credit -
neplata, parţială sau totală, de către Beneficiar a creditului garantat;
14. credit garantat -
credit bancar acordat beneficiarilor, garantat 100% de FNGCIMM, în numele şi în
contul statului, exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume
datorate de Beneficiar în baza contractului de credit;
15. dobândă subvenţionată - dobândă datorată de Beneficiar către Finanţator în legătură cu
creditul garantat, care este plătită în locul Beneficiarului de către
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita sumelor
aprobate anual cu această destinaţie. Rata dobânzii subvenţionate se compune
din indicatorul ROBOR la 3 luni, variabil, comunicat şi publicat pe pagina de
internet a Băncii Naţionale a României, la care se adaugă marja fixă de maximum
1,9 %;
16. convenţie de
implementare - document-cadru, încheiat între
Ministerul Finanţelor Publice şi FNGCIMM, care cuprinde, în principal, termenii
şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM şi clauze privind drepturile şi
obligaţiile acestora privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea
garanţiilor, precum şi data încetării răspunderii;
17. convenţie de fidejusiune - convenţie încheiată în formă
autentică, prin care proprietarul/coproprietarul unei locuinţe dintr-o clădire
tip bloc de locuinţe/locuinţă unifamilială se obligă faţă de Ministerul
Finanţelor Publice să plătească el însuşi obligaţia pe care asociaţia de
proprietari/coproprietarul nu o îndeplineşte la scadenţă, proporţional cu
cota-parte indiviză pe care o deţine din proprietatea comună, respectiv pentru
valoarea parţială/totală de executare a garanţiei, în cazul coproprietarilor
clădirilor tip locuinţe unifamiliale;
18. instrucţiuni generale - document-cadru, aprobat de FNGCIMM, care stabileşte cadrul
general aplicabil finanţatorilor în privinţa gestionării creditelor garantate,
precum şi pentru acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor
rezultate din aplicarea măsurilor de sprijin pentru reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, publicat pe site-ul oficial al FNGCIMM;
19. norme - norme de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010;
20. perioada de executare a
lucrărilor de reabilitare termică - perioada de maximum 6 luni calendaristice de la data efectuării primei trageri
din creditul garantat, în care constructorul are obligaţia de a finaliza
lucrările de reabilitare termică conform graficului de execuţie a acestora;
21. convenţie de
subvenţionare a dobânzii-
convenţie care se încheie între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
şi finanţatori, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, privind termenii şi
condiţiile de plată a dobânzii subvenţionate, în limita fondurilor alocate
anual de la bugetul de stat;
22. sold credit garantat - suma trasă şi nerambursată din creditul garantat;
23. valoarea parţială de
executare a garanţiei - suma aferentă unei rate de
capital restante sau unei părţi din rata restantă, ce urmează a fi plătită de
către Ministerul Finanţelor Publice de maximum 5 ori pe durata unui credit, ca
urmare a producerii riscului de credit;
24. valoarea totală de
executare a garanţiei - suma aferentă soldului
creditului garantat, ce urmează a fi plătită de către Ministerul Finanţelor
Publice ca urmare a producerii riscului de credit, după ce a fost efectuată
plata a 5 rate de capital restante pe durata unui credit;
25. cerere de plată parţială
- documentul prin care Finanţatorul solicită plata
valorii parţiale de executare a garanţiei;
26. cerere de plată
totală - documentul prin care Finanţatorul
solicită plata valorii totale de executare a garanţiei;
27. copie certificată - copie a unui document, pe care salariatul Finanţatorului, în urma
confruntării acesteia cu documentul original, înscrie sintagma „conform cu
originalul", numele său, funcţia deţinuta şi semnătura.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 2.1. - (1) Prin prezentul
contract de garantare, FNGCIMM garantează în numele şi în contul statului, în
mod direct, expres, irevocabil şi necondiţionat, conform reglementărilor Băncii
Naţionale a României, rambursarea creditului acordat Beneficiarului de către
Finanţator, cu destinaţia lucrări de reabilitare termică.
(2) Creditul garantat constă în credit în valoare
de.............lei (exclusiv
dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de Beneficiar în baza
contractului de credit), acordat Beneficiarului de către Finanţator în cadrul
măsurilor de sprijin în vederea reabilitării termice, pentru efectuarea
lucrărilor de reabilitare termică a imobilului clădire de locuit constând în
bloc de locuinţe sau locuinţă unifamilială, situat în
localitatea..................., str...................nr........, bl........,
sc....., et......., ap......., judeţul/sectorul
.........., anul recepţiei ......., înscris în Cartea funciară a localităţii ...........sub
nr............, nr. cadastral......, conform extras CF
pentru informare nr.......1)
(3) Finanţarea se acordă prin
Contractul de credit nr........ din data
de.............pe termen de............luni.
Art. 2.2. - Valoarea maximă a garanţiei este
de.................... lei,
este egală cu valoarea finanţării şi se reduce cu ratele de capital, respectiv
cu principalul, rambursate de către Beneficiar, sau, după caz, de către
Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 2.3. - (1) Beneficiarul garantează îndeplinirea
obligaţiei de rambursare a sumelor plătite Finanţatorului în temeiul
prezentului contract de garantare prin angajament asumat de către proprietarii
locuinţelor unifamiliale sau ai celor din blocurile de locuinţe, în calitate de
fidejusori, pentru recuperarea sumelor neplătite de Beneficiar, rezultate din
executarea garanţiilor acordate de FNGCIMM în numele şi în contul statului.
(2) Beneficiarul este de acord cu notarea în partea a
III-a a cărţii funciare a imobilului a contractului de credit şi a convenţiei
de fidejusiune. La transmiterea dreptului de proprietate, dobânditorul se
subrogă în drepturile şi obligaţiile proprietarului fidejusor.
(3) Reprezentanţii legali ai
direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene/municipiului Bucureşti
efectuează formalităţile de semnare a convenţiilor de fidejusiune în numele şi
pe seama statului român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Reprezentanţii legali ai
finanţatorilor efectuează formalităţile de notare şi radiere a menţiunilor
privind existenţa contractului de credit şi a convenţiei de fidejusiune în
partea a III-a a cărţilor funciare ale imobilelor.
(5) In cazul în care se achită
integral contravaloarea creditului, anticipat sau la scadenţă, notarea
prevăzută la alin. (2) se radiază în condiţiile legii.
CAPITOLUL III
Comisionul de gestiune
Art. 3.1. - (1) Pentru
remunerarea activităţii de acordare şi administrare a garanţiei, Finanţatorul
datorează FNGCIMM un comision de gestiune al cărui nivel se negociază
semestrial între Ministerul Finanţelor Publice şi FNGCIMM şi se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor
publice. Comisionul de gestiune datorat FNGCIMM se calculează pe an la soldul
creditului garantat si se va plăti de către Finanţator, care, ulterior, îl recuperează de la Beneficiarul garanţiei
guvernamentale.
1) Pentru locuinţe
unifamiliale.
(2) Pentru anul 2010 comisionul de gestiune este de..........% pe an, calculat la soldul finanţării.
Art. 3.2. - Comisionul de gestiune pentru garanţiile
acordate se calculează astfel:
a) pentru intervalul cuprins între data acordării şi
data de 31 decembrie a anului respectiv (primul an):
Comision de gestiune = Procent comision x Valoare
credit garantat1) x Nr. de luni până
la sfârşitul anului2)
12
b) pentru anii următori (întregi):
Comision de gestiune = Procent comision x Sold credit
garantat3)
c) pentru ultima fracţiune de an:
Comision de gestiune = Procent comision x Sold
credit garantat4) x Nr. de luni până
la scadenta creditului5)
12
Art. 3.3. - Plata comisionului de gestiune se face
eşalonat în rate anuale, proporţional cu numărul de luni de garantare, astfel:
a) pentru primul an de
garantare, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea deciziei de
aprobare a solicitării de garantare;
b) pentru anii următori, până la data de 1 martie a
anului de plată, pe baza facturii transmise de FNGCIMM, sau până la data
scadenţei finale, dacă în ultimul an scadenţa finală este anterioară datei de 1
martie.
Art. 3.4. - (1) Pentru întârzieri în plata comisionului
de gestiune, Finanţatorul datorează penalităţi de 0,15% pe zi de întârziere,
aplicate la suma datorată.
(2) In cazul în care
Finanţatorul nu achită comisionul de gestiune restant şi penalităţile de
întârziere datorate în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care a
fost notificat de către FNGCIMM în acest sens, acesta este în drept să treacă
la recuperarea pe cale judiciară a debitului, în condiţiile legii.
Art. 3.5. - Obligaţia de plată a comisionului de
gestiune încetează la data înregistrării la FNGCIMM a cererii de plată a
valorii totale de executare a garanţiei, însoţită de toate documentele
prevăzute la cap. VI.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile părţilor
Art. 4.1. - Beneficiarul se obligă:
a) să ramburseze creditul garantat conform contractului
de credit prevăzut la art. 2.1 alin. (3) şi eventualelor acte adiţionale la
acesta;
b) să actualizeze lista proprietarilor clădirii de
locuit şi datele de identificare a acestora;
c) să suporte din surse proprii
orice alte costuri aferente creditului, precum şi penalităţile percepute de
Finanţator ca urmare a neplăţii ratelor la termenele scadente conform
graficului de rambursare a creditului aprobat;
d) să suporte din surse proprii minimum 10% din
valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie. In situaţia în care
autorităţile administraţiei publice locale finanţează, la solicitarea asociaţiilor de proprietari, din
fondurile aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale şi/sau din
alte surse legal constituite, un cuantum de maximum 30% din valoarea prevăzută
în devizul general, în această valoare poate fi inclus şi avansul de minimum
10%;
e) să restituie statului român,
prin Ministerul Finanţelor Publice, suma achitată în contul garanţiei acordate
prin prezentul contract de garantare. In cazul în care Beneficiarul este o
asociaţie de proprietari, proprietarii din blocul de locuinţe sunt obligaţi să
plătească sumele neplătite de Beneficiar rezultate din executarea garanţiilor
acordate de FNGCIMM în numele şi în contul statului, în limita cotei-părţi ce
le revine din valoarea creditului, proporţional cu cota-parte indiviză deţinută
de fiecare proprietar din proprietatea comună;
f) să plătească accesorii ia suma prevăzută la lit. e)
egale cu cele prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru neplata la termen a obligaţiilor fiscale.
Art. 4.2. - Finanţatorul se obligă:
a) să verifice, la acordarea
finanţării, îndeplinirea de către Beneficiar a criteriilor de eligibilitate
prevăzute la cap. II secţiunea
a 2-a din norme;
b) să verifice, la acordarea
finanţării, îndeplinirea de către constructor a criteriilor de eligibilitate
prevăzute la cap. II secţiunea
a 3-a din norme;
c) să verifice, la acordarea
creditului, existenţa şi conformitatea documentelor prevăzute la art. 28 din
norme;
d) să acorde finanţările în
cadrul măsurilor de sprijin în vederea reabilitării termice pe o perioadă de
maximum 60 de luni;
e) să prevadă în mod expres în contractele de credit
separat costurile cu dobânda exprimate în raport cu ROBOR la 3 luni şi separat
costurile cu comisioanele;
f) să nu perceapă comision de neutilizare şi de
rambursare anticipată;
g) să accepte rambursarea creditului garantat în rate
egale, lunare, consecutive;
1) Valoarea
creditului garantat în lei.
2) Inclusiv luna în care se aprobă solicitarea de garantare.
3) Soldul creditului garantat în lei. In cazul în care la data de 31 decembrie
a anului precedent creditul garantat aprobat nu a fost acordat, comisionul
aferent anului în curs se calculează la valoarea din solicitarea de garantare.
4) Soldul creditului
garantat în lei, comunicat de Finanţator conform art.
4.2.
5) Exclusiv ultima lună de valabilitate a contractului de garantare.
h) să nu insereze în contractul de finanţare clauze
care să permită modificarea unilaterală a acestuia;
i) să plătească comisioanele datorate FNGCIMM, la
termenele şi în condiţiile prevăzute în prezentul contract de garantare;
j) să transmită FNGCIMM raportările prevăzute în
instrucţiunile generale, în forma şi la termenele prevăzute, precum şi orice
alte informaţii solicitate de către FNGCIMM;
k) să notifice Beneficiarul cu privire la declararea
exigibilităţii anticipate a soldului creditului garantat, conform prevederilor
prezentului contract de garantare;
l) să prezinte, odată cu
cererea de plată, documentele prevăzute în prezentul contract de garantare.
Art. 4.3. - FNGCIMM se obligă:
a) să urmărească şi să verifice
îndeplinirea de către Finanţator a obligaţiilor asumate prin prezentul contract
de garantare, la termenele şi în condiţiile prevăzute de acesta;
b) să urmărească periodic stadiul derulării creditului,
pe baza situaţiilor furnizate de Finanţator;
c) să verifice încadrarea cererilor de plată în
termenii şi în condiţiile normelor, ale instrucţiunilor generale şi ale
prezentului contract de garantare;
d) să aprobe cererea de plată a
garanţiei în condiţiile transmiterii acesteia în termenele prevăzute la art.
6.1, verificării respectării de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la
art. 4.2 lit. d), f) şi g) şi art. 6.4 şi ale asumării răspunderii verificării
de către Finanţator a condiţiilor de acordare şi monitorizare a garanţiilor
prevăzute în anexa nr. 9 la instrucţiunile generale;
e) să respingă cererea de plată
a garanţiei în condiţiile nerespectării oricăreia dintre următoarele obligaţii:
- termenele prevăzute la art. 6.1.;
- îndeplinirea integrală sau
parţială de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 4.2 lit. d), f)
şi g) şi art. 6.4;
- asumarea totală sau parţială a răspunderii
verificării de către Finanţator a condiţiilor de acordare şi monitorizare a
garanţiilor prevăzute în anexa nr. 9 la instrucţiunile generale;
f) să comunice Finanţatorului
decizia de aprobare sau respingere a plăţii în termen de cel mult 10 zile
calendaristice de la primirea cererii de plată; în cazul aprobării plăţii, va
transmite şi dovada comunicării deciziei către Ministerul Finanţelor Publice,
în vederea efectuării plăţii de către acesta;
g) să transmită Ministerului Finanţelor Publice
documentaţia prevăzută de convenţia de implementare, cu modificările şi
completările ulterioare, în vederea declanşării executării silite a
Beneficiarului;
h) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
notărilor înscrise în favoarea statului român la data rambursării integrale a
finanţării garantate, la termen sau anticipată.
CAPITOLUL V
Răspunderea părţilor
Art. 5. - Părţile răspund conform legii în cazul
neîndeplinirii, îndeplinirii necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor
ce le revin potrivit prezentului contract de garantare, convenţiei de garantare
şi legislaţiei corespunzătoare aplicabile acesteia, cu excepţia cazurilor în
care nerespectarea se datorează forţei majore, faptului celeilalte părţi ori
îndeplinirii unei activităţi impuse de lege.
CAPITOLUL VI
Plata garanţiei
Art. 6.1. -In termen de maximum 75 de zile, dar nu mai
devreme de 60 de zile de restanţă la plată a
Beneficiarului, Finanţatorul transmite FNGCIMM cererea de plată parţială sau
totală, utilizând formularul din anexa nr. 7 la instrucţiunile generale pentru
beneficiarii asociaţii de proprietari, respectiv din anexa nr. 8 la instrucţiunile
generale pentru beneficiarii persoane fizice - proprietari ai locuinţelor
unifamiliale.
Art. 6.2. - Pe durata unui credit garantat,
Finanţatorul poate formula maximum 5 cereri de plată a valorilor parţiale de
executare a garanţiei, aferente ratelor de capital nerambursate la scadenţă de
către Beneficiar, parţial sau integral.
Art. 6.3. - In cazul în care Beneficiarul nu
rambursează la scadenţă rata de capital, parţial sau integral, pentru a 6-a
oară, Finanţatorul solicită plata valorii totale de executare a garanţiei.
Art. 6.4. - Cererea de plată parţială sau totală
trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
I. In cazul asociaţiilor de
proprietari - persoane juridice fără scop patrimonial:
a) copie certificată a contractului de credit, însoţită
de copii certificate ale actelor adiţionale încheiate la acesta;
b) lista proprietarilor din condominiu, care cuprinde
datele de identificare ale proprietarilor şi hotărârea de reabilitare a
condominiului în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010, în
copie certificată. In cazul în care asociaţia de proprietari, prin
reprezentantul său legal, şi-a îndeplinit obligaţia de a actualiza lista
proprietarilor, Finanţatorul va prezenta şi lista actualizată a proprietarilor,
care cuprinde datele de identificare actualizate ale proprietarilor. Dacă
asociaţia de proprietari nu şi-a îndeplinit obligaţia de actualizare a listei
cuprinzând informaţiile privind proprietarii, neprezentarea acesteia în formă
actualizată nu poate constitui motiv pentru refuzul plăţii valorii totale sau
parţiale de executare a garanţiei;
c) copie certificată a
extrasului contului curent al Beneficiarului asociaţie de proprietari,
cuprinzând operaţiunile efectuate pe întreaga perioadă de valabilitate a
garanţiei,
d) copie certificată a
extrasului contului de credit al Beneficiarului asociaţie de proprietari,
cuprinzând operaţiunile efectuate pe perioada de la data acordării creditului
până la data cererii totale/parţiale de plată, din care să reiasă tragerile din
credit, precum şi valoarea ratei de capital scadente/creditului nerambursat şi
data trecerii la restanţă a acestuia;
e) situaţia centralizatoare
privind verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a creditului garantat,
utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 9 la instrucţiunile generale;
f) convenţiile de fidejusiune în formă autentică
încheiate de către proprietarul/proprietarii membru/membri al/ai asociaţiei de
proprietari care înregistrează restanţe la achitarea ratei de capital scadente,
în original. Convenţiile de fidejusiune încheiate de fiecare dintre
proprietarii restanţieri, în original, se transmit la prima cerere de plată
parţială. In cazul în care asociaţia de proprietari, prin reprezentanţii săi
legali, şi-a îndeplinit obligaţia de a comunica Finanţatorului, pe propria
răspundere, informaţiile privind sumele şi datele de identificare ale
proprietarului/proprietarilor restanţieri, cererea de plată a ratei scadente va
conţine în mod obligatoriu şi aceste informaţii. Responsabilitatea în privinţa
comunicării, precum şi a realităţii informaţiilor privind proprietarii
restanţieri şi sumele datorate de aceştia revine preşedintelui asociaţiei de
proprietari. In cazul în care nu a fost respectată obligaţia de comunicare a
informaţiilor privind sumele şi datele de identificare ale proprietarului/
proprietarilor restanţieri către finanţatori, neprezentarea acestora nu
constituie motiv de refuz la plată a garanţiei. In ipoteza în care asociaţia de
proprietari nu şi-a îndeplinit obligaţia de identificare a
proprietarului/proprietarilor restanţier/restanţieri şi de comunicare a datelor
de identificare a acestora, la prima cerere de plată parţială, Finanţatorul va
transmite toate convenţiile de fidejusiune încheiate de proprietarii care au
luat decizia cu privire la reabilitarea termică a blocului de locuinţe şi
contractarea unui împrumut bancar în condiţiile Ordonanţei de urgentă a
Guvernului nr. 69/2010 în cadrul adunării generale.
II. In cazul beneficiarilor
persoane fizice - proprietari ai unei locuinţe de tip
unifamilial:
a) copie certificată a contractului de credit, însoţită
de copii certificate ale actelor adiţionale încheiate la acesta;
b) copie certificată a
documentului de identitate al Beneficiarului/beneficiarilor persoane fizice -
proprietari ai locuinţelor unifamiliale, precum şi al
soţului/soţiei/coproprietarilor, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriţi sau deţine/deţin cote-părţi din
locuinţa de tip unifamilial supusă lucrărilor de intervenţie;
c) copie certificată a
extrasului contului curent al Beneficiarului persoană fizică, cuprinzând
operaţiunile efectuate pe întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei;
d) copie certificată a
extrasului contului de credit al Beneficiarului persoană fizică, cuprinzând
operaţiunile efectuate pe perioada de la data acordării creditului până la data
cererii totale/parţiale de plată, din care să reiasă tragerile din credit,
precum şi valoarea ratei de capital scadente/creditului nerambursat şi data
trecerii la restanţă a acestuia;
e) situaţia centralizatoare
privind verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a creditului garantat,
utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 9 la instrucţiunile generale;
f) convenţiile de fidejusiune în formă autentică
încheiate de către coproprietarii locuinţelor de tip unifamilial. Convenţiile
de fidejusiune, în original, se transmit la prima cerere de plată parţială.
Art. 6.5. - FNGCIMM verifică cererea de plată şi
documentele însoţitoare şi aprobă cererea de plată potrivit art. 4.3 lit. d)
sau respinge cererea de plată potrivit art. 4.3 lit.
e).
Art. 6.6. -In termen de cel mult 10 zile calendaristice
de la primirea cererii de plată parţială sau totală, însoţită de întreaga
documentaţie aferentă acesteia, FNGCIMM, prin structurile sale competente,
aprobă/respinge cererea de plată.
Art. 6.7. -In ziua lucrătoare următoare adoptării
deciziei, FNGCIMM transmite Ministerului Finanţelor Publice şi Finanţatorului
decizia referitoare la aprobarea/respingerea cererii totale/parţiale de plată,
împreună cu documentele prevăzute în convenţia de
implementare.
Art. 6.8. - Plata valorii parţiale/totale de executare
a garanţiei se face de către Ministerul Finanţelor Publice, conform
contractului de garantare, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la
data primirii de către FNGCIMM a cererii de plată, fără însă a se depăşi 90 de
zile calendaristice de la data înregistrării restanţei la plată de către
Beneficiar.
Art. 6.9. - Recuperarea sumelor plătite în contul
garanţiilor acordate în cadrul măsurilor de sprijin în vederea reabilitării
termice a clădirilor de locuit se face de către organele competente ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, sesizate de către Ministerul
Finanţelor Publice, după plata garanţiei, în conformitate cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 6.10. - (1) Soldul aferent plăţilor efectuate în
contul finanţatorilor conform art. 6.9 se recuperează prin executare silită, în
baza înscrisurilor întocmite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală de la beneficiarii creditelor garantate, conform reglementărilor legale
în materia colectării creanţelor fiscale.
(2) In termen de 15 zile calendaristice de la data efectuării fiecărei plăţi, înscrisul, împreună cu
dovada comunicării acestuia debitorului beneficiar al creditului garantat şi
proprietarului din asociaţia de proprietari beneficiar al creditului garantat,
după caz, însoţite de contractul de garantare, precum şi documentele care au
stat la baza acordării garanţiei se transmit de către direcţia de specialitate
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice organelor competente subordonate
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială îşi are
domiciliul fiscal debitorul, în vederea înscrierii în evidenţa fiscală a
acestora.
(3) După expirarea termenului legal de 60 de zile de la
data comunicării înscrisului prevăzut la alin. (1) debitorului, titlul de
creanţă devine titlu executoriu în temeiul căruia organele competente ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor proceda la aplicarea
modalităţilor de executare silită potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VII
Litigii
Art. 7. - Orice litigiu apărut între părţile semnatare
în legătură cu încheierea, interpretarea sau executarea prezentului contract de
garantare se soluţionează pe cale amiabilă, prin conciliere, în condiţiile art.
7201 din Codul de
procedură civilă. In cazul în care concilierea rămâne fără rezultat, părţile
vor supune litigiul spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente de la
sediul social al FNGCIMM.'
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 8.1. - Prezentul contract
de garantare intră în vigoare la data semnării sale de către părţi şi este
valabil pe toată durata finanţării garantate.
Art. 8.2. - Modificarea prezentului contract de
garantare se poate face numai prin acordul părţilor, materializat în acte adiţionale.
Nu pot face obiectul actelor adiţionale acele clauze ale contractului de
garantare care privesc condiţiile aplicabile măsurilor de sprijin în vederea
reabilitării termice a clădirilor de locuit.
Incheiat astăzi, data semnării de către FNGCIMM, .............,
în 4 (patru) exemplare originale, două pentru Finanţator, unul pentru Beneficiar şi unul pentru
FNGCIMM.
FNGCIMM,
........................
(funcţia).
.....................
(numele şi prenumele)
FINANŢATOR,
.....................
Sucursala/Agenţia....................
..........................
(funcţia)
.......................
(numele şi prenumele)
.....................
(funcţia)
........................
(numele şi prenumele)
............................
BENEFICIAR,
...........................
ANEXA Nr. 3a
CONVENŢIE DE
FIDEJUSIUNE
pentru asociaţii de proprietari
I. Părţile
1. Asociaţia de
proprietari..............................., cu sediul
în........................, str....................nr......., bl........, sc........, et......., ap........,
în calitate de debitoare a obligaţiei principale, reprezentată prin......................., domiciliat
în............................., str................................nr......,
bl......, sc........, et........, ap......, posesor al C.I. seria.....nr...................., eliberată de.................., la
data de............, având codul numeric
personal....................................., în
baza.............................;
2. Ministerul Finanţelor
Publice, cu sediul în..............................,
str...................................nr........, în
calitate de creditor al obligaţiei principale, reprezentat
prin..................................................., domiciliat în...................................., str...................................nr...........,
bl......, sc........, et........, ap........, posesor al
CI. seria.....nr......................., eliberată de........................,
la data de..................., având codul numeric
personal.........................., în
baza......................................;
3.
Subsemnatul/Subsemnata,...................................,
domiciliat/domiciliată în..................................., str........................................nr..........., bl......,
sc........, ap........, posesor/posesoare al/a CI. seria.......... nr....................., eliberată de.........................., la
data de.................................., având codul numeric personal......................................., proprietar al
apartamentului nr..........., situat în.....................................,
str.............................................nr.........., bl...........,
sc........., et........, în calitate de fidejusor.
II. Obiectul
convenţiei de fidejusiune
Garantarea executării obligaţiei principale, respectiv
a obligaţiei de a înapoia sumele rezultate din executarea garanţiei acordate de
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii - S.A. - IFN, denumit în continuare FNGCIMM,
în numele şi în contul statului, asumată prin
contractul de garantare............................, în limita cotei-părţi
indivize deţinute din proprietatea comună.
Fidejusorul este proprietarul apartamentului nr. ...,
ce face parte din clădirea tip bloc de locuinţe ce urmează a fi reabilitată
termic, deţinând o cotă-parte indiviză de ....% din proprietatea comună, astfel
cum rezultă din (Se va menţiona actul de dobândire a
proprietăţii.)
.......................................................................
Fidejusorul garantează personal
(cu patrimoniul propriu), prin prezenta convenţie de fidejusiune, îndeplinirea
completă şi reglementară a tuturor obligaţiilor de plată, cu respectarea
condiţiilor de plată convenite, pe care debitorul principal şi Ie-a asumat prin
contractul de garantare.
Fidejusorul garantează îndeplinirea obligaţiilor
sus-menţionate cu toate bunurile sale mobile şi imobile, prezente şi viitoare.
Fidejusorul declară că este de acord cu prevederile
prezentei convenţii de fidejusiune, fiind în deplină cunoştinţă de cauză cu
privire la obligaţiile care îi revin debitorului principal în temeiul
contractului de garantare şi pentru a căror executare garantează personal.
III. Conţinutul
convenţiei de fidejusiune
Drepturile creditorului obligaţiei principale
Creditorul obligaţiei
principale are dreptul, în caz de neexecutare a obligaţiei principale, să îl
urmărească direct pe fidejusor pentru executarea creanţei.
Drepturile fidejusorului
Fidejusorul renunţă la beneficiul de discuţiune, astfel
încât creditorul poate să urmărească direct bunurile fidejusorului.
Fidejusorul are dreptul de a invoca beneficiul de
diviziune, facultate în baza căreia, în ipoteza în care executarea obligaţiei
principale este garantată şi de alţi fidejusori, creditorul nu poate să îl urmărească
pe fidejusor decât pentru partea corespunzătoare garantată din datorie.
Fidejusorul are dreptul să se întoarcă împotriva
debitorului principal pentru plata sumelor avansate în vederea stingerii
obligaţiei principale, pentru cheltuielile efectuate după notificarea
debitorului şi pentru dobânzile la sumele plătite creditorului.
Obligaţiile fidejusorului
Fidejusorul are obligaţia să execute întocmai obligaţia
asumată de debitorul principal, în cazul în care acesta nu îşi execută
obligaţia asumată.
IV. Răspunderea
contractuală
In cazul în care fidejusorul nu îşi execută obligaţia
asumată datorează penalităţi de întârziere.......
V. Forţa majoră
Forţa majoră exonerează fidejusorul de răspundere în
cazul executării necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor asumate
prin prezenta convenţie de fidejusiune.
Prin forţă majoră se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor,
imprevizibil şi insurmontabil, apărut după încheierea convenţiei şi care
împiedică părţile să îşi execute obligaţiile asumate.
VI. Soluţionarea
litigiilor
Orice litigiu decurgând din sau în legătură cu prezenta
convenţie de fidejusiune, inclusiv referitor la validitatea, interpretarea,
executarea ori desfiinţarea ei, se va soluţiona de către instanţele
judecătoreşti competente.
In cazul în care dreptul de proprietate asupra
apartamentului este înscris în cartea funciară, se va introduce următoarea
clauză:
Prezenta convenţie de fidejusiune va fi notată în
partea a III-a a cărţii funciare nr.................a localităţii......................, în care
este înscris dreptul de proprietate asupra apartamentului nr............., cu număr cadastral...........................
Debitor principal,
..............................
Creditor principal,
.......................
Fidejusor,
...................
ANEXA Nr. 3b
CONVENŢIE DE
FIDEJUSIUNE
pentru locuinţe unifamiliale
I. Părţile
1.
Subsemnatul/Subsemnata,....................................,
domiciliat/domiciliată în.................................., str.......................nr..........., bl......, sc........,
ap........, posesor/posesoare al/a C.I. seria.....nr............., eliberată de ...................., la data de
....................., având cod numeric personal .........................., coproprietar al locuinţei unifamiliale situate în....................................,
str...............................nr..........,
Subsemnatul/Subsemnata,
..................................., domiciliat/domiciliată
în..................................,
str.......................nr..........., bl......, sc........, ap........,
posesor/posesoare al/a CI. seria.....nr............., eliberată
de ...................., la data de ....................., având cod numeric
personal .........................., coproprietar al locuinţei unifamiliale situate
în..............................., str...........................nr..........,
în calitate de fidejusori,
2. Ministerul Finanţelor
Publice, cu sediul în...............................,
str.................................nr........, în
calitate de creditor al obligaţiei principale, reprezentat prin .........................., domiciliat
în..........................., str.............................nr...........,
bl......, sc........, et........, ap........, posesor al C.I. seria.....nr...........,
eliberată de..............., la data
de...................., având cod numeric personal................, în baza..................................
II. Obiectul
convenţiei de fidejusiune
Garantarea executării obligaţiei principale, respectiv
a obligaţiei de a înapoia sumele rezultate din executarea garanţiei acordate de
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii - S.A. - IFN, denumit în continuare FNGCIMM,
în numele şi în contul statului, asumată prin contractul
de garantare...............................................
Fidejusorii sunt proprietarii locuinţei unifamiliale ce
urmează a fi reabilitată termic, deţinând o cotă- parte indiviză de ....%, astfel cum rezultă din (Se va menţiona actul de dobândire a
proprietăţii.)
.....................................................................
Fiecare dintre coproprietarii fidejusori garantează
personal (cu patrimoniul propriu), prin prezenta convenţie de fidejusiune,
îndeplinirea completă şi reglementară a tuturor obligaţiilor de plată, cu
respectarea condiţiilor de plată convenite, pe care celălalt coproprietar şi
Ie-a asumat prin contractul de garantare.
Fidejusorii garantează îndeplinirea obligaţiilor
sus-menţionate cu toate bunurile lor mobile şi imobile, prezente şi viitoare.
Fidejusorii declară că sunt de acord cu prevederile
prezentei convenţii de fidejusiune, fiind în deplină cunoştinţă de cauză cu
privire la obligaţiile care le revin în temeiul contractului de garantare şi
pentru a căror executare garantează personal.
III. Conţinutul
convenţiei de fidejusiune
Drepturile creditorului obligaţiei principale
Creditorul obligaţiei principale are dreptul, în caz de
neexecutare a obligaţiei principale, să îl urmărească direct pe fidejusor
pentru executarea creanţei.
Drepturile fidejusorului
Fidejusorii renunţă la beneficiul de discuţiune, astfel
încât creditorul poate să urmărească direct bunurile oricăruia dintre
coproprietarii fidejusori.
Fidejusorii au dreptul de a invoca beneficiul de
diviziune, facultate în baza căreia, în ipoteza în care executarea obligaţiei
principale este garantată şi de alţi fidejusori, creditorul nu poate să îl
urmărească pe fidejusor decât pentru partea corespunzătoare garantată din
datorie.
Fiecare dintre coproprietarii fidejusori are dreptul să se întoarcă împotriva celuilalt coproprietar pentru plata sumelor
avansate în vederea stingerii obligaţiei principale, pentru cheltuielile
efectuate după notificarea debitorului şi pentru dobânzile la sumele plătite
creditorului.
Obligaţiile fidejusorului
Fiecare dintre coproprietarii fidejusori are obligaţia
să execute întocmai obligaţia asumată de celălalt coproprietar, în cazul în
care acesta nu îşi execută obligaţia asumată.
IV. Răspunderea
contractuală
In cazul în care fidejusorul nu îşi execută obligaţia
asumată datorează penalităţi de întârziere.......
V. Forţa majoră
Forţa majoră exonerează fidejusorul de răspundere în
cazul executării necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor asumate
prin prezenta convenţie de fidejusiune.
Prin forţă majoră se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor,
imprevizibil şi insurmontabil, apărut după încheierea convenţiei şi care
împiedică părţile să îşi execute obligaţiile asumate.
VI. Soluţionarea
litigiilor
Orice litigiu decurgând din sau în legătură cu prezenta convenţie de fidejusiune, inclusiv referitor la
validitatea, interpretarea, executarea ori desfiinţarea ei, se va soluţiona de
către instanţele judecătoreşti competente.
In cazul în care dreptul de proprietate asupra
locuinţei unifamiliale este înscris în cartea funciară, se va introduce
următoarea clauză:
Prezenta convenţie de fidejusiune va fi notată în
partea a III-a a cărţii funciare nr......a localităţii......, în care este înscris dreptul de
proprietate asupra locuinţei unifamiliale situate
în......., str.........nr.........., cu număr
cadastral.........
Fidejusori,
..........................
Creditor principal,
...............................
ANEXA Nr. 4
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
Str.........................nr......,
localitatea...............................
Persoană de contact.........................,
tel........................
TITLU DE CREANŢĂ
nr...............din data de.................
Intrucât la scadenţa din data
de............................Asociaţia de
proprietari/debitorul.........................*), cu domiciliul fiscal în localitatea.....................,
str...........nr......, bl......, sc......, ap....., sectorul/judeţul .........., cod de identificare fiscală...................,
nu a achitat creditul acordat pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin
credite bancare cu garanţie guvernamentală şi, prin urmare, s-a executat garanţia acordată prin
Contractul de garantare nr..................din data
de................., s-a întocmit, în temeiul art. 15
alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală şi al art. 40 alin. (3) din Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 736/2010, prezentul înscris prin care
s-au individualizat următoarele sume de plată:
Natura obligaţiei bugetare
|
Scadenţa obligaţiei bugetare**)
|
Data de la care titlul
de creanţă devine titlu
executoriu***)
|
Cuantumul obligaţiei bugetare
datorate
|
Nr. contractului de garantare
|
|
|
|
|
|
Sumele menţionate mai sus se achită în
contul................
*) Se va completa denumirea Asociaţiei de
proprietari/numele şi prenumele debitorului, după caz.
**) Se va completa, potrivit
art. 15 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010, data de la
care se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere în conformitate cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
***) Se va completa potrivit
art. 15 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010.
Impotriva prezentului înscris se poate formula plângere
prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în
termen de 30 de zile de la data comunicării prezentului înscris, în condiţiile
legii, dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii acestuia.
Plângerea prealabilă se depune la direcţia de
specialitate din Ministerul Finanţelor Publice care a
emis prezentul înscris.
In cazul neplăţii sau al neprezentării dovezii
efectuării acesteia, organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală vor proceda la aplicarea procedurii de executare silită,
prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul
prezentului înscris care, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010, constituie titlu de creanţă şi
devine titlu executoriu după expirarea termenului de plată de 60 de zile
calendaristice de la data comunicării către Asociaţia de proprietari/debitor,
după caz.
Potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, când urmează să se ia măsuri de executare silită, nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Pentru orice nelămuriri sau obiecţii în legătură cu
prezentul înscris se poate contacta persoana al cărei nume figurează mai sus,
la sediul nostru sau la numărul de telefon menţionat.
Data emiterii..............
Director general,
Numele şi prenumele..............
Semnătura..............
L.S.
NOTA:
Prezentul titlu de creanţă se întocmeşte în 3 exemplare
de către Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice.
Circulă:
- un exemplar la Asociaţia de proprietari/debitor, după
caz;
- un exemplar la organul fiscal competent al Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
Se arhivează: un exemplar la Direcţia generală de
trezorerie şi datorie publică din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.