HOTARARE Nr.
736 din 21 iulie 2010
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea
termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie
guvernamentala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 537 din 2 august 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 16 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu
finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de
locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Pentru anul 2010, plafonul total al garanţiilor
care pot fi emise potrivit art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2010 este de 200 milioane lei.
(2) Sursa de plată a valorii de executare a garanţiilor
emise în numele şi în contul statului este bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin
credite bancare cu garanţie guvernamentală
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme de aplicare, denumite în
continuare norme, au fost elaborate în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a
clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.
Art. 2. - Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, denumit în continuare FNGCIMM,
garantează, în numele şi în contul statului, creditele acordate
beneficiarilor pentru executarea lucrărilor de reabilitare termică a clădirilor
de locuit.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în
prezentele norme au semnificaţiile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele
norme.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA 1
Prezentarea lucrărilor de reabilitare termică
Art. 4. - Fluxul informaţional-decizional privind
reabilitarea clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală şi dobândă subvenţionată este prevăzut în anexa nr. 2 la
prezentele norme.
Art. 5. - (1) Potrivit art. 3 din ordonanţa de urgenţă,
lucrările de reabilitare termică eligibile pentru contractare de credite
bancare cu garanţie guvernamentală şi dobândă subvenţionată sunt:
a) reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a
instalaţiilor aferente;
b) repararea, după caz, înlocuirea/achiziţionarea cu
montaj a centralei termice de bloc/scară, respectiv a centralei termice
aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia;
c) introducerea, după caz, a unor sisteme alternative
pentru asigurarea parţială/totală a energiei pentru prepararea apei calde de
consum, iluminat şi/sau încălzire.
(2) In sensul prezentelor norme, lucrările de
reabilitare termică prevăzute la alin. (1) lit. a) presupun executarea
următoarelor lucrări:
a) izolarea termică a anvelopei clădirii, respectiv
izolarea termică a pereţilor exteriori, parte opacă;
b) înlocuirea tâmplăriei exterioare cu tâmplărie
performantă din punct de vedere energetic, pentru îmbunătăţirea performanţei
energetice a părţii vitrate a anvelopei clădirii;
c) termo-hidroizolarea acoperişului tip terasă,
respectiv termoizolarea şarpantei, după caz;
d) termoizolarea planşeului peste subsol, în cazul în
care parterul clădirii, prin proiectare, are funcţiunea de locuinţă;
e) repararea, după caz înlocuirea, justificată din
punct de vedere tehnic în raportul de audit energetic, a instalaţiei de
distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, parte comună
a clădirii tip bloc de locuinţe.
SECŢIUNEA a 2-a
Decizia şi eligibilitatea beneficiarului
Art. 6. - (1) Decizia de reabilitare termică a
clădirilor de locuit potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din ordonanţa de
urgenţă se ia de către beneficiar.
(2) In cazul asociaţiei de proprietari, decizia de
reabilitare termică a blocului de locuinţe şi de contractare a unui împrumut
bancar în condiţiile ordonanţei de urgenţă se ia de către adunarea generală a
proprietarilor, legal constituită, care hotărăşte cu votul a minimum 90% din
membrii acesteia. Preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia de a
înştiinţa toţi proprietarii din condominiu, inclusiv pe cei care nu sunt membri
ai asociaţiei de proprietari, prin afişarea hotărârii adunării generale a
asociaţiei de proprietari la avizierul asociaţiei, în termen de 5 zile de la
data adoptării acesteia.
(3) Hotărârea prevăzută la alin. (2) se redactează
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme, se semnează şi
se ştampilează de preşedintele asociaţiei de proprietari.
(4) La hotărâre se anexează lista proprietarilor, care
cuprinde datele de identificare ale proprietarilor şi acordul acestora cu
privire la reabilitarea termică a blocului de locuinţe şi contractarea unui
împrumut bancar, cu respectarea prevederilor alin. (2).
Art. 7. - (1) Beneficiarul - asociaţia de proprietari -
este eligibil în condiţiile în care fiecare membru al asociaţiei de proprietari
nu înregistrează mai mult de două rate scadente şi neachitate la plata cotei de
contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, prevăzute la art. 3 lit.
i) şi j) din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările ulterioare, în
ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluării eligibilităţii de către
finanţator.
(2) Beneficiarul - proprietarul, persoană fizică - este
eligibil în condiţiile în care nu înregistrează mai mult de două rate scadente
şi neachitate la plata facturilor de utilităţi - iluminat, gaze naturale şi
apă-canal - în ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluării
eligibilităţii de către finanţator.
(3) Condiţia de eligibilitate prevăzută la alin. (1)
şi (2) reprezintă condiţie iniţială care trebuie îndeplinită obligatoriu de
beneficiar în vederea solicitării unui credit în condiţiile ordonanţei de
urgenţă.
(4) In vederea obţinerii creditului cu garanţie
guvernamentală şi dobândă subvenţionată, beneficiarul trebuie să îndeplinească
cumulativ condiţia iniţială prevăzută la alin. (1) şi (2) şi condiţiile din
normele de creditare ale finanţatorului, precum şi cele prevăzute de prezentele
norme.
SECŢIUNEA a 3-a
Eligibilitatea finanţatorului şi eligibilitatea
constructorului
Art. 8. - Condiţiile care trebuie respectate de către
finanţator pentru acordarea creditelor bancare cu garanţie guvernamentală şi
dobândă subvenţionată în vederea realizării lucrărilor de reabilitare termică
sunt următoarele:
a) să acorde finanţările în lei la următoarea structură
de cost, respectiv indicatorul ROBOR la 3 luni, la care se adaugă marja fixă de
maximum 1,9% pe an si comisionul de gestiune datorat FNGCIMM;
b) să includă obligatoriu prevederi exprese în
contractele de credit privind costurile cu dobânda exprimată în raport cu ROBOR
la 3 luni şi separat costurile cu comisioanele;
c) să nu perceapă comision de neutilizare şi
rambursare anticipată;
d) să accepte durata maximă a creditului de 5 ani;
e) să accepte rambursarea creditului garantat în rate
egale, lunare, consecutive;
f) să nu prevadă în contractul de credit clauze care
să permită modificarea unilaterală de către finanţator a acestuia;
g) să calculeze dobânda corespunzătoare anului
calendaristic.
Art. 9. - Pentru executarea lucrărilor de reabilitare
termică, constructorul trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele
condiţii, care să ateste că:
a) este înregistrat la registrul comerţului ca
operator economic cu activitate în construcţii şi/sau instalaţii pentru
construcţii şi prezintă certificatul de înregistrare fiscală;
b) nu înregistrează datorii la bugetul de stat şi
local, conform certificatelor de atestare fiscală din care reiese plata la zi a
obligaţiilor fiscale, valabile la data semnării contractului pentru executarea
lucrărilor de reabilitare termică;
c) are capacitatea financiară de a angaja şi executa
lucrări, în condiţiile în care plata pentru facturile depuse la finanţator în
luna curentă şi aferente situaţiilor de lucrări executate în luna precedentă se
efectuează în prima zi lucrătoare a lunii următoare lunii depunerii
documentelor de plată;
d) are angajaţi calificaţi pentru lucrările ce urmează
a fi contractate, inclusiv responsabil tehnic cu execuţia lucrărilor atestat;
e) are experienţă în domeniu, confirmată prin
scrisoare de recomandare de la cel puţin un beneficiar persoană juridică pentru
care a executat lucrări similare ca natură şi valoare, însoţită de copia
procesului-verbal de recepţie a lucrărilor, din care rezultă executarea
lucrărilor fără obiecţiuni.
CAPITOLUL III
Finanţarea reabilitării termice
Art. 10. -In conformitate cu prevederile art. 8 din
ordonanţa de urgenţă, expertiza tehnică, certificatul de performanţă energetică
şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia pentru autorizarea
lucrărilor de intervenţie, după caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie,
precum şi certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic
se realizează, în condiţiile legii, prin grija beneficiarului şi se finanţează
din sursele proprii ale acestuia.
Art. 11. - Finanţarea execuţiei lucrărilor de
reabilitare termică se realizează, în conformitate cu prevederile art. 9 din
ordonanţa de urgenţă, astfel:
a) din sursele proprii ale beneficiarilor, reprezentând
minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie;
b) din credite bancare, în lei, cu garanţie
guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată, contractate de beneficiari şi
garantate în procent de 100% de FNGCIMM, în numele şi în contul statului,
reprezentând maximum 90% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie.
Art. 12. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 10
şi 11, pentru beneficiarul - asociaţie de proprietari - autoritatea
administraţiei publice locale, pe raza căreia este amplasat blocul de locuinţe,
în conformitate cu prevederile art. 10 din ordonanţa de urgenţă şi la
solicitarea asociaţiei de proprietari, poate hotărî finanţarea în cuantum de
maximum 30% din valoarea prevăzută în devizul general, pentru următoarele
acţiuni:
a) elaborarea documentaţiei de proiectare pentru
reabilitarea blocului de locuinţe, parţial sau în totalitate; şi/sau
b) acoperirea contribuţiei asociaţiei de proprietari
de minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie pentru
reabilitarea termică; şi/sau
c) cotă-parte din valoarea de execuţie a lucrărilor
de intervenţie.
(2) Finanţarea conform prevederilor alin. (1) se poate
realiza din fondurile aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale
şi/sau din alte surse legal constituite, în limita maximă prevăzută la alin.
(1).
(3) Criteriile de selecţie, cuantumul şi condiţiile de
finanţare, în aplicarea prevederilor alin. (1), se stabilesc şi se aprobă prin
hotărâre a consiliului local.
Art. 13. - Hotărârea consiliului local privind
participarea la finanţarea acţiunilor prevăzute la art. 12, precum şi cuantumul
aprobat pe fiecare acţiune se aduc la cunoştinţa asociaţiei de proprietari.
CAPITOLUL IV
Etapele reabilitării termice
Art. 14. -In conformitate cu prevederile art. 4 din
ordonanţa de urgenţă, reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare
prin credite bancare şi dobândă subvenţionată cuprinde următoarele etape:
a) expertizarea tehnică, certificarea energetică şi
auditul energetic al clădirii existente şi proiectarea lucrărilor de
intervenţie;
b) executarea lucrărilor de intervenţie;
c) recepţia şi certificarea energetică a clădirii la
terminarea lucrărilor;
d) recepţia finală, la expirarea perioadei de garanţie
de bună execuţie a lucrărilor, de 3 ani de la recepţia prevăzută la lit. c).
SECŢIUNEA 1
Elaborarea documentaţiei de proiectare
Art. 15. - Documentaţia de proiectare cuprinde:
a) expertiza tehnică şi auditul energetic ale clădirii;
b) documentaţia tehnică pentru autorizarea lucrărilor
de intervenţie, dacă este cazul;
c) proiectul tehnic şi detaliile de execuţie;
d) devizul general şi devizele pe obiect.
Art. 16. - (1) Expertiza tehnică se elaborează prin
metoda calitativă prevăzută de reglementările tehnice în vigoare, de către o
persoană fizică atestată în condiţiile legii ca expert tehnic pentru cerinţa
esenţială de calitate „rezistenţă mecanică şi stabilitate".
(2) In cazul în care prin raportul de expertiză tehnică
clădirea de locuit este încadrată în clasa I de risc seismic, continuarea
reabilitării termice în condiţiile ordonanţei de urgenţă este condiţionată de
realizarea în condiţiile legii a măsurilor stabilite pentru reducerea riscului
seismic al clădirii existente.
Art. 17. - (1) Auditul energetic se elaborează de către
o persoană fizică atestată în condiţiile legii ca auditor energetic pentru
clădiri gradul I pentru specialităţile construcţii şi instalaţii.
(2) In raportul de audit energetic sunt prevăzute
măsurile de reabilitare termică pentru reducerea consumurilor energetice din
surse clasice, cu estimarea costurilor şi a duratei de recuperare a
investiţiei, distinct pentru fiecare măsură propusă.
Art. 18. - Documentaţia tehnică pentru autorizarea
lucrărilor de intervenţie, precum şi eliberarea certificatului de urbanism şi a
autorizaţiei de construire, dacă este cazul, se realizează cu respectarea
prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
a Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 839/2009.
Art. 19. - (1) Proiectul tehnic şi detaliile de
execuţie se elaborează cu respectarea reglementărilor tehnice şi a celorlalte
acte normative în vigoare la data elaborării acestuia şi se verifică, în
condiţiile legii, de persoane fizice - verificatori de proiecte atestaţi pentru
cerinţele esenţiale de calitate „rezistenţă şi stabilitate", „securitate
la incendiu" şi „economie de energie şi izolare termică", prevăzute
de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările
ulterioare.
(2) Programul de control al executării lucrărilor de
reabilitare termică întocmit de proiectant va cuprinde cel puţin inspecţia în
următoarele faze determinante:
a) inspecţia suprafeţelor exterioare ale anvelopei
clădirii pregătite în vederea aplicării sistemului termoizolant;
b) inspecţia suprafeţelor exterioare ale anvelopei
clădirii privind modul de fixare/prindere a sistemului termoizolant corespunzător
specificaţiei producătorului;
c) punerea/repunerea în funcţiune a echipamentelor
prevăzute la art. 3 lit. c) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 20. - Devizul general şi devizele pe obiect se
întocmesc în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008
privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice
aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de
elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii, se semnează şi se ştampilează de proiectant - persoană
fizică/juridică autorizată în condiţiile legii - şi se însuşesc de beneficiar.
SECŢIUNEA a 2-a
Executarea şi recepţia lucrărilor
Art. 21. - (1) Pentru executarea lucrărilor de
reabilitare termică beneficiarul solicită minimum 3 oferte de la constructorii
care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 9, analizează
ofertele din punct de vedere al elementelor de preţ şi durată de execuţie,
selectează constructorul cu oferta cea mai avantajoasă tehnico-economic,
încheie cu acesta contractul de execuţie şi prezintă finanţatorului scrisoarea
de garanţie bancară de bună execuţie a lucrărilor constituită de constructor,
reprezentând 10% din valoarea contractului de execuţie, valabilă pe perioada de
garanţie prevăzută la art. 14 lit. d).
(2) Selectarea constructorului de către beneficiar se
face în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ
condiţiile prevăzute la art. 9 lit. c) al acesteia.
(3) In cazul beneficiarilor - asociaţiile de
proprietari - care beneficiază de prevederile art. 10 alin. (1) lit. a) din
ordonanţa de urgenţă, autorităţile administraţiei publice locale organizează
procedura de achiziţie publică de executare a lucrărilor de reabilitare termică
cu participarea reprezentantului asociaţiei de proprietari în comisia de
adjudecare a ofertelor, urmând ca beneficiarii să încheie direct contractul cu
constructorul declarat eligibil în urma adjudecării ofertei.
(4) Garanţia bancară de bună execuţie a lucrărilor
constituită de constructor se eliberează, în condiţiile prezentelor norme,
astfel:
a) 30% la data recepţionării fără obiecţiuni a
lucrărilor la terminarea executării acestora;
b) 70% la recepţia finală a lucrărilor.
Art. 22. - (1) Executarea lucrărilor se realizează cu
respectarea reglementărilor tehnice şi a celorlalte acte normative în vigoare
la data contractării lucrărilor.
(2) Materialele şi sistemele izolante utilizate de
constructor trebuie să fie însoţite de declaraţiile de conformitate ale
producătorilor, prin care să se ateste conformitatea cu specificaţiile tehnice
recunoscute în condiţiile legii.
Art. 23. - (1) Contractul de execuţie încheiat între
constructor şi beneficiar prevede valoarea lucrărilor exprimată în lei, precum
şi perioada de executare a lucrărilor de maximum 6 luni calendaristice de la
data efectuării primei trageri din creditul garantat.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1) constructorul are
obligaţia de a finaliza lucrările contractate conform graficului de execuţie
anexat contractului.
(3) Contractul de execuţie cuprinde şi clauza
suspensivă privind intrarea în vigoare a acestuia în maximum 90 de zile
calendaristice de la data semnării de către beneficiar şi constructor, în
condiţiile în care banca finanţatoare aprobă creditul solicitat pentru
finanţarea executării lucrărilor.
Art. 24. - (1) Situaţia lunară de lucrări executate
fizic şi valoric, exprimată în lei, se întocmeşte de constructor, se verifică
de dirigintele de şantier autorizat, reprezentant al beneficiarului, se
însuşeşte de beneficiar prin semnătură şi împreună cu factura aferentă se
depune la finanţator.
(2) Pentru lucrările executate în luna anterioară,
constructorul depune la finanţator situaţiile de lucrări şi facturile aferente
cu viza „bun de plată" acordată de beneficiar, iar finanţatorul efectuează
plata către constructor până cel mai târziu în prima zi lucrătoare a lunii
următoare.
Art. 25. - (1) Recepţia lucrărilor se organizează de
beneficiar, cu respectarea prevederilor Regulamentului de recepţie a lucrărilor
de construcţii şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 273/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Recepţia lucrărilor este condiţionată de
notificarea autorităţii administraţiei publice locale pe raza căreia se află
clădirea, beneficiarul fiind obligat să prezinte comisiei întrunite în acest
scop certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic care
va fi anexat la cartea tehnică a construcţiei.
Art. 26. - (1) Certificatul de performanţă energetică a
clădirii reabilitate termic se elaborează de către auditorul energetic pentru
clădiri atestat, la cererea beneficiarului, şi se finanţează din sursele
proprii ale acestuia.
(2) Certificatul de performanţă energetică a clădirii
reabilitate termic prevăzut la alin. (1) se transmite în format electronic,
prin grija auditorului energetic pentru clădiri, în termen de 5 zile de la data
elaborării, la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism
şi Dezvoltare Teritorială Durabilă - URBAN-INCERC, unitate aflată în
coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
CAPITOLUL V
Finanţarea prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală şi dobândă subvenţionată
SECŢIUNEA 1
Contractarea şi garantarea creditului bancar
Art. 27. - Lista cu finanţatorul/finanţatorii care au
acceptat să acorde credite în condiţiile ordonanţei de urgenţă şi a prezentelor
norme şi cu care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a încheiat
convenţii de subvenţionare a dobânzii se publică pe pagina de web a
Ministerului Finanţelor Publice, a Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului şi a FNGCIMM.
Art. 28. - (1) In vederea obţinerii creditului garantat
de stat cu dobândă subvenţionată pentru executarea lucrărilor de reabilitare,
beneficiarul se prezintă la oricare dintre finanţatorii din lista prevăzută la
art. 27 cu următoarele documente:
a) statutul asociaţiei de proprietari şi acordul de
asociere, din care trebuie să rezulte calitatea de reprezentant a
preşedintelui, în cazul în care beneficiarul este o asociaţie de proprietari,
respectiv actul de identitate, titlul de proprietate şi/sau extrasul de carte
funciară, în cazul în care beneficiarul este persoană fizică, proprietar al
unei locuinţe unifamiliale;
b) hotărârea adunării generale a asociaţiei de
proprietari privind reabilitarea termică a blocului de locuinţe şi contractarea
creditului bancar pentru realizarea lucrărilor de reabilitare termică, precum
şi tabelul nominal al proprietarilor prevăzut la art. 6 alin. (4), semnate şi
ştampilate conform modelelor prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 la prezentele
norme, în cazul în care beneficiarul este o asociaţie de proprietari;
c) documentaţia tehnică în copie.
(2) Documentaţia tehnică prevăzută la alin. (1) lit. c)
va cuprinde în copie următoarele documente:
a) sinteza raportului de expertiză tehnică, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezentele norme;
b) sinteza raportului de audit energetic, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme;
c) devizul general şi devizele pe obiecte;
d) autorizaţia de construire, dacă este cazul, emisă
în condiţiile şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 şi a Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării
regionale şi locuinţei nr. 839/2009;
e) hotărârea consiliului local de participare la
finanţare, după caz,
f) contractul încheiat cu constructorul pentru
executarea lucrărilor, inclusiv documentele care au stat la baza încheierii
contractului, respectiv documentele de eligibilitate şi oferta financiară,
precum şi hotărârea de adjudecare a ofertei în cazul în care, potrivit legii,
s-a aplicat o procedură de achiziţie publică;
g) convenţiile de fidejusiune în formă autentică
încheiate de către membrii asociaţiei de proprietari care au luat decizia în
cadrul adunării generale, în cazul în care beneficiarul este o asociaţie de
proprietari;
h) dovada constituirii contribuţiei proprii de minimum
10% din valoarea lucrărilor de intervenţie din devizul general;
i) devizul pentru executarea lucrărilor, cuprinzând
lucrările de intervenţie la clădire şi la instalaţiile aferente acesteia,
defalcat pe fiecare proprietar, în cazul blocurilor de locuinţe, proporţional
cu cota-parte indiviză deţinută din proprietatea comună.
Art. 29. - (1) Finanţatorul aprobă credite garantate în
limita a maximum 90% din devizul de executare a lucrărilor, anexă la devizul
general, dar nu mai mult decât următoarele plafoane, după cum urmează:
a) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 1.850
EUR/cameră de locuit conform datelor înscrise în lista proprietarilor
prezentată în anexa nr. 4 la prezentele norme, pentru credite solicitate de
asociaţiile de proprietari;
b) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 7.400 EUR
pentru clădirea tip locuinţă unifamilială.
(2) Pentru stabilirea echivalentului în lei prevăzut la
alin. (1) se va lua în considerare media anuală a cursului de schimb leu/euro
estimată de Comisia Naţională de Prognoză pentru anul în curs.
(3) Creditul garantat acordat beneficiarului în
condiţiile alin. (1) se rambursează de către acesta în rate egale pe toată
perioada creditului, conform graficului de rambursare al finanţatorului.
SECŢIUNEA a 2-a
Subvenţionarea dobânzii
Art. 30. - Cuantumul sumelor de plată aferent dobânzii
subvenţionate, aprobat anual cu această destinaţie prin legea bugetului de stat
în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, este proporţional
cu plafonul anual aprobat al garanţiilor guvernamentale.
Art. 31. - (1) Dobânda aferentă creditelor bancare cu
garanţie guvernamentală, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă, se suportă de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate
anual cu această destinaţie.
(2) Dreptul la plata dobânzii de către stat se
constituie la data semnării contractului de garantare, încheiat între FNGCIMM,
finanţator şi beneficiar.
(3) Cuantumul sumelor de plată a dobânzii
subvenţionate corespunde volumului tragerilor efectuate de beneficiar pentru
constructor.
Art. 32. - (1) Intre Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Turismului şi finanţator/finanţatori se încheie convenţie/convenţii cu
privire la plata dobânzii subvenţionate.
(2) Modelul-cadru al convenţiei se aprobă prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi turismului, cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice.
Art. 33. - (1) Finanţatorul transmite lunar cererea de
plată a subvenţiei către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, până
la data de 5 a fiecărei luni, cumulat pentru ratele de capital scadente până la
finele lunii anterioare, precum şi cele scadente în luna pentru care se
solicită dobânda.
(2) La cererea de plată se anexează documentele
stabilite prin convenţia prevăzută la art. 32.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
analizează cererea de plată şi solicită până la data de 20 a lunii curente
Ministerului Finanţelor Publice deschiderea de credite bugetare pentru plata în
luna curentă, conform prevederilor prezentei norme, a dobânzii subvenţionate.
(4) In limita creditelor bugetare deschise,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului efectuează plata dobânzii
subvenţionate în contul finanţatorului deschis la trezorerie, în ultima zi
lucrătoare a lunii.
(5) Pentru luna decembrie a fiecărui an, plata se
efectuează în ultima zi lucrătoare stabilită de Ministerul Finanţelor Publice
pentru închiderea anului bugetar.
Art. 34. - Pentru plata dobânzii subvenţionate aferente
creditelor bancare cu garanţie guvernamentală prevăzută la art. 12 alin. (1)
din ordonanţa de urgenţă, finanţatorul va transmite Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, odată cu cererea de plată a subvenţiei prevăzute la
art. 32 alin. (1), următoarele informaţii:
a) borderoul creditelor garantate aprobate, grupate pe
judeţe şi localităţi cu număr de înregistrare şi data încheierii contractelor
de credit. Pentru asociaţiile de proprietari, acestea vor fi ierarhizate în
ordinea codului unic de înregistrare;
b) borderoul plăţilor efectuate de către beneficiari,
grupate pe judeţe şi localităţi şi ierarhizate în ordinea codului unic de
înregistrare. In cazul asociaţiilor de proprietari, acestea vor fi însoţite de
listele nominale cu sumele plătite de membrii acestora şi care sunt transmise
de către asociaţiile de proprietari, beneficiare ale creditului garantat;
c) graficul de finanţare a execuţiei lucrărilor de intervenţie
aferent fiecărui credit acordat, corespunzător fiecărei situaţii lunare de
lucrări executate, fizic şi valoric, prevăzută la art. 24 alin. (1), depusă de
constructor la finanţator;
d) graficul de rambursare pentru credit aprobat, cu
evidenţierea dobânzii subvenţionate, calculată pe beneficiari, judeţe şi
localităţi, cu următoarea structură: indicatorul ROBOR la 3 luni şi nivelul
marjei fixe de dobândă a finanţatorului.
Art. 35. - (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului îşi creează propria bază de date, care va cuprinde datele de
identificare ale beneficiarilor, finanţatorilor, creditelor aprobate, graficul
de execuţie lucrări, graficul de rambursare credit şi altele.
(2) Conţinutul bazei de date prevăzute la alin. (1) se
stabileşte prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi turismului.
SECŢIUNEA a 3-a
Acordarea şi monitorizarea garanţiei
Art. 36. - Garanţia emisă de FNGCIMM, în numele şi
contul statului, este irevocabilă, necondiţionată şi expresă, conform
reglementărilor Băncii Naţionale a României, şi are următoarele caracteristici:
a) este plătibilă la prima cerere scrisă a
finanţatorului, în termenii şi condiţiile prevăzute în contractul de garantare;
b) are valoare determinată, egală cu creditul garantat;
c) valoarea se reduce cu ratele de capital, respectiv
cu principalul, rambursate de către beneficiar sau, după caz, de către
Ministerul Finanţelor Publice;
d) acoperă numai principalul, exclusiv dobânzile şi
comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului
de credit;
e) se acordă în monedă naţională şi se plăteşte în
monedă naţională.
Art. 37. - (1) In vederea obţinerii unei garanţii,
finanţatorul va transmite FNGCIMM solicitarea de garantare, după aprobarea
finanţării de către structurile sale competente, în condiţiile prevăzute în
instrucţiunile generale.
(2) FNGCIMM analizează, potrivit reglementărilor
proprii şi prezentelor norme, solicitarea de garantare şi, în cazul în care
constată că aceasta îndeplineşte condiţiile de acordare, încheie contractul de
garantare ce va fi comunicat finanţatorului.
(3) Contractul de garantare va cuprinde, fără a se
limita la acestea, identitatea părţilor, obiectul şi durata contractului,
termenii şi condiţiile de acordare şi plată a garanţiei, obligaţiile părţilor,
valoarea maximă a garanţiei acordate în monedă naţională, modalitatea de calcul
şi termenele de plată ale comisionului de gestiune datorat FNGCIMM de către
finanţator, celelalte drepturi şi obligaţii ale părţilor, modalitatea de
soluţionare a eventualelor litigii.
Art. 38. - (1) FNGCIMM monitorizează garanţiile
aprobate. Monitorizarea reprezintă ansamblul de acţiuni întreprinse în perioada
cuprinsă între acordarea garanţiei şi încetarea valabilităţii acesteia, acţiuni
constând în principal în:
a) urmărirea şi verificarea îndeplinirii de către
finanţator a tuturor obligaţiilor asumate prin contractul de garantare, la
termenele şi în condiţiile prevăzute de acesta;
b) urmărirea periodică a stadiului derulării creditului
garantat, pe baza situaţiilor furnizate de către finanţator, conform
prevederilor contractului de garantare.
(2) FNGCIMM are dreptul să solicite finanţatorului
informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în solicitarea
de garantare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru efectuarea
analizei.
SECŢIUNEA a 4-a
Executarea garanţiei şi recuperarea sumelor
plătite
Art. 39. - (1) Finanţatorul este îndreptăţit la
executarea garanţiei numai dacă a transmis FNGCIMM cererea de plată în cadrul
perioadei de valabilitate a garanţiei. FNGCIMM verifică încadrarea cererii de
plată în prevederile instrucţiunilor generale, precum şi în termenii şi
condiţiile contractului de garantare.
(2) Cererea de plată a ratei scadente va fi însoţită
de documentele justificative prevăzute în contractul de garantare şi în cazul
asociaţiilor de proprietari va conţine în mod obligatoriu sumele şi datele de
identificare ale proprietarului/proprietarilor restanţieri comunicate
finanţatorului pe propria răspundere de către asociaţia de proprietari.
Responsabilitatea în privinţa comunicării, precum şi a realităţii informaţiilor
privind proprietarii restanţieri şi sumele datorate de aceştia revine
preşedintelui asociaţiei de proprietari.
(3) Plata garanţiei se va face în condiţiile şi în termenii
prevăzuţi în convenţia de implementare, instrucţiunile generale şi contractul
de garantare, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii
de către FNGCIMM a cererii de plată, fără însă a se depăşi 90 de zile
calendaristice restante la plată de către beneficiar.
(4) Pe durata unui credit garantat, Ministerul
Finanţelor Publice efectuează maximum 5 plăţi ale valorilor parţiale de
executare a garanţiei, aferente ratelor de capital nerambursate la scadenţă de
către beneficiar.
(5) In cazul în care beneficiarul, pentru a şasea
oară, nu rambursează la scadenţă ratele de capital, parţial sau integral,
Ministerul Finanţelor Publice va efectua plata valorii totale de executare a
garanţiei.
Art. 40. - (1) Valoarea parţială sau valoarea totală de
executare a garanţiei se plăteşte finanţatorului de către Ministerul Finanţelor
Publice pe baza documentelor justificative prezentate de FNGCIMM şi se
recuperează, prin executare silită, de către organele competente ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, de la beneficiarii creditului garantat,
conform reglementărilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.
(2) După efectuarea plăţii prevăzute la alin. (1),
direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice întocmeşte
un înscris prin care se individualizează sumele de recuperat, care în cazul
asociaţiei de proprietari reprezintă sumele datorate ca urmare a neachitării de
către orice proprietar din blocul de locuinţe a cotei-părţi ce îi revine din
valorile parţiale sau totale de executare a garanţiei, după caz.
(3) Inscrisurile întocmite conform alin. (2), prin
care se individualizează sumele de recuperat, constituie titluri de creanţă şi
cuprind elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Creanţele individualizate în aceste titluri sunt
asimilate creanţelor fiscale.
(4) In termen de 15 zile calendaristice de la data
efectuării fiecărei plăţi, înscrisul, împreună cu dovada comunicării acestuia
către debitorul beneficiar al creditului garantat şi proprietarul din asociaţia
de proprietari beneficiar al creditului garantat, după caz, însoţite de
contractul de garantare, precum şi documentele care au stat la baza acordării
garanţiei se transmit, de către direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, organelor competente subordonate Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială are domiciliul
fiscal debitorul, în vederea înscrierii în evidenţa fiscală a acestora.
(5) Comunicarea prevăzută la alin. (4) se face
potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Formularistica utilizată se stabileşte prin ordin
al ministrului finanţelor publice.
(7) După expirarea termenului legal de 60 de zile de la
data comunicării înscrisului prevăzut la alin. (3) către debitor, titlul de
creanţă devine titlu executoriu, în temeiul căruia organele competente ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala vor proceda la aplicarea
modalităţilor de executare silită potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 41. - (1) In aplicarea prezentelor norme, modelul
convenţiei de implementare, al contractului de garantare, al convenţiei de
fidejusiune şi al înscrisului prevăzut la art. 15 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă
se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului
economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Modelul-cadru al convenţiei privind plata dobânzii
subvenţionate se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
turismului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 42. - Nivelul comisionului de gestiune datorat
FNGCIMM se negociază semestrial între Ministerul Finanţelor Publice şi FNGCIMM
şi se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice. Comisionul de
gestiune datorat FNGCIMM se calculează pe an la soldul creditului garantat şi
se va plăti de către finanţator, care, ulterior, îl recuperează de la
beneficiarul garanţiei guvernamentale.
Art. 43. - In aplicarea prezentelor norme, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului şi Ministerul Finanţelor Publice pot emite
instrucţiuni aprobate prin ordin comun.
Art. 44 - In aplicarea prevederilor art. 13 alin. (4)
din ordonanţa de urgenţă, se acordă reprezentanţilor legali ai finanţatorilor
un mandat special în vederea notării şi radierii menţiunilor privind existenţa
contractului de împrumut şi a convenţiei de fidejusiune în partea a III-a a
cărţilor funciare ale imobilelor.
Art. 45. - (1) Beneficiarul şi finanţatorul răspund în
condiţiile legii pentru realitatea şi exactitatea datelor şi informaţiilor
furnizate.
(2) La solicitarea Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Turismului, Ministerului Finanţelor Publice sau FNGCIMM, beneficiarul şi
finanţatorul vor pune la dispoziţie datele şi informaţiile în legătură cu
creditele bancare garantate şi dobânda subvenţionată acordată, în vederea
fundamentării necesarului de fonduri din alocaţii bugetare şi a modului de
utilizare a fondurilor publice utilizate.
Art. 46. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
TERMENI ŞI EXPRESII
Termenii şi expresiile utilizate în norme au
următoarele semnificaţii:
1. lucrări de reabilitare termică - lucrări de
intervenţie la anvelopa clădirii de locuit şi/sau la instalaţiile aferente
clădirii, în scopul reducerii consumurilor energetice produse din surse
clasice, precum şi instalarea unor echipamente pentru asigurarea necesarului de
energie din surse alternative, după caz, cuprinse în documentaţia tehnică
pentru reabilitarea termică a clădirii de locuit;
2. clădire de locuit - bloc de locuinţe sau
locuinţă unifamilială, construită şi recepţionată până la sfârşitul anului
2000;
3. locuinţă unifamilială - imobil cu destinaţia
de locuinţă, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii,
construit şi recepţionat până la sfârşitul anului 2000;
4. asociaţie de proprietari - persoană juridică
fără scop patrimonial, constituită în baza Legii nr. 230/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
5. documentaţie tehnică - totalitatea
documentelor, piese scrise şi desenate, necesare emiterii, în condiţiile legii,
a autorizaţiei de construire, precum şi a contractării şi executării lucrărilor
de intervenţie pentru reabilitarea clădirii;
6. sursă alternativă de energie - sursă
regenerabilă, nepoluantă, precum: energia solară, energia eoliană, energia
geotermală etc;
7. beneficiar-asociaţia de proprietari a
blocului de locuinţe, respectiv proprietarul, persoană/e fizică/e, al clădirii
tip locuinţă unifamilială care hotărăşte să execute lucrări de reabilitare
termică cu finanţare din credit bancar cu garanţie guvernamentală şi dobândă
subvenţionată, în condiţiile prezentelor norme, precum şi cu respectarea
normele specifice de creditare ale finanţatorului;
8. constructor - operator economic cu
activitate în construcţii şi/sau instalaţii pentru construcţii care acceptă să
execute lucrări de reabilitare termică în condiţiile normelor;
9. finanţator- instituţie de credit, inclusiv
unităţile teritoriale ale acesteia - sucursale, agenţii etc. -, care acceptă să
acorde credite în condiţiile normelor şi ale instrucţiunilor generale;
10. FNGCIMM - Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.;
11. garanţie guvernamentală - garanţie asumată
de FNGCIMM, în numele şi în contul statului, materializată într-un contract de
garantare, care acoperă pierderea suportată de finanţator, ca urmare a
producerii riscului de credit şi care trebuie să fie irevocabilă,
necondiţionată şi expresă, conform reglementărilor Băncii Naţionale a României
relevante din perspectiva recunoaşterii calităţii de diminuator de risc de
credit al garanţiilor;
12. risc de credit - neplata, parţială sau
totală, de către beneficiar a creditului garantat;
13. credit garantat- credit bancar acordat
beneficiarilor, garantat în procent de 100% de FNGCIMM, în numele şi în contul
statului, exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de
beneficiar în baza contractului de credit;
14. dobândă subvenţionată - dobândă datorată
de beneficiar către finanţator în legătură cu creditul garantat, care este
plătită în locul beneficiarului de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această
destinaţie. Rata dobânzii subvenţionate se compune din indicatorul ROBOR la 3
luni, variabil, comunicat şi publicat pe pagina de internet a Băncii Naţionale
a României, la care se adaugă marja fixă de maximum 1,5-2,5%;
15. convenţie de implementare - document-cadru,
încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi FNGCIMM, care cuprinde, în
principal, termenii şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM şi clauze privind
drepturile şi obligaţiile acestora privind acordarea, monitorizarea, raportarea
şi executarea garanţiilor, precum şi data încetării răspunderii;
16. convenţie de fidejusiune - convenţie
încheiată în formă autentică, prin care proprietarul/coproprietarul unei
locuinţe dintr-o clădire tip bloc de locuinţe/locuinţă unifamilială se obligă
faţă de Ministerul Finanţelor Publice să plătească el însuşi obligaţia pe care
asociaţia de proprietari/coproprietarul nu o îndeplineşte la scadenţă, proporţional
cu cota-parte indiviză pe care o deţine din proprietatea comună, respectiv
pentru valoarea parţială/totală de executare a garanţiei în cazul
coproprietarilor clădirilor tip locuinţe unifamiliale;
17. instrucţiuni generale - document-cadru, aprobat
de FNGCIMM, care stabileşte cadrul general aplicabil finanţatorilor în privinţa
gestionării finanţărilor garantate în conformitate cu normele;
18. contract de garantare - document
contractual încheiat între FNGCIMM, finanţator şi beneficiar, în care se prevăd
condiţiile specifice de acordare şi plată a garanţiei guvernamentale;
19. perioada de executare a lucrărilor de
reabilitare termică - perioada de maximum 6 luni calendaristice de la data
efectuării primei trageri din creditul garantat în care constructorul are
obligaţia de a finaliza lucrările de reabilitare termică conform graficului de
execuţie al acestora;
20. convenţie de subvenţionare a dobânzii-
convenţie care se încheie între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
şi finanţatori, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, privind termenii şi
condiţiile de plată a dobânzii subvenţionate, în limita fondurilor alocate
anual de la bugetul de stat;
21. sold credit garantat - suma trasă şi
nerambursată din creditul garantat;
22. valoarea parţială de executare a garanţiei -
suma aferentă unei rate de capital restante sau unei părţi din rata restantă,
ce urmează a fi plătită de către Ministerul Finanţelor Publice de maximum 5 ori
pe durata unui credit, ca urmare a producerii riscului de credit;
23. valoarea totală de executare a garanţiei-suma
aferentă soldului creditului garantat, ce urmează a fi plătită de către
Ministerul Finanţelor Publice ca urmare a producerii riscului de credit, după
ce a fost efectuată plata a 5 rate de capital restante pe durata unui credit;
24. cerere de plată parţială - documentul prin
care finanţatorul solicită plata valorii parţiale de executare a garanţiei;
25. cerere de plată totală - documentul prin
care finanţatorul solicită plata valorii totale de executare a garanţiei;
ANEXA Nr. 2*) la norme
FLUXUL INFORMAŢIONAL-DECIZIONAL
privind reabilitarea clădirilor de locuit cu
finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală şi dobândă
subvenţionată
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3 la norme
- Model -
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
Localitatea.......................................................
Judeţul
(sectorul).............................................
Str.
..................................................nr...........,
bl............., cod
poştal.....................................
Cod de înregistrare
fiscală..............................
HOTĂRÂREA
adunării generale a proprietarilor
nr.............din data de.......................
Luând la cunoştinţă de prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de
locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală,
Adunarea generală a proprietarilor, în şedinţa
ordinară/extraordinară din data de..............., în prezenţa
a..............membri din totalul de..................membri ai asociaţiei,
HOTĂRĂŞTE:
Contractarea unui credit cu garanţie guvernamentală şi
dobândă subvenţionată pentru reabilitarea termică a blocului de locuinţe de
către Asociaţia de proprietari din
localitatea........................................, judeţul/sectorul.........,
str................................ nr................, bl.............., cod
poştal................, cod de înregistrare fiscală.....,în condiţiile şi cu
respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010.
Drept care împuterniceşte preşedintele asociaţiei de
proprietari, doamna/domnul................................., să semneze, în
numele şi pentru fiecare dintre proprietarii înscrişi în lista anexată,
contractul de credit.
Prezenta hotărâre se afişează la avizierul asociaţiei
de proprietari începând cu data de..............................şi va însoţi
documentaţia ce urmează a fi transmisă finanţatorului.
Preşedinte,
...............................................................
(numele si semnătura)
L.S.
Contrasemnează:
Administratorul Asociaţiei de
proprietari........................
Comitetul executiv al Asociaţiei de
proprietari................
ANEXA Nr. 4 la norme
- Model -
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
Localitatea.......................................................
Judeţul
(sectorul).............................................
Str.
.................................................nr............,
bl............., cod poştal.....................................
Cod de înregistrare
fiscală..............................
Nr................din..........................
LISTA PROPRIETARILOR*
- situaţie la data de...............
Asociaţia de proprietari, prin preşedintele acesteia,
declară următoarele:
Nr. crt.
|
Nr. apartament
|
Proprietar
|
Nr. camere locuibile
|
Suprafaţa utilă
în proprietate
individuală
- m2-
|
Cota-parte
indiviză din
proprietatea
comună
- % -
|
Decizie proprietar**)
|
Semnătura
|
Nume şi prenume
|
Da
|
Nu
|
Cod numeric personal
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
100%
|
|
Răspundem pentru realitatea şi exactitatea datelor
înscrise.
Preşedinte,
........................................................
(numele si semnătura)
L.S.
Administrator,
........................................................
(numele şi semnătura)
*) Se anexează la Hotărârea adunării generale a
proprietarilor nr......din..............
**) Coloana 6 se completează cu „Da" sau, după
caz, coloana 7 se completează cu „Nu", se semnează de către fiecare
proprietar şi reprezintă decizia acestuia, exprimată în adunarea generală a
proprietarilor cu privire la executarea lucrărilor de reabilitare termică a
clădirii, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2010 privind
reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare
cu garanţie guvernamentală.
ANEXA Nr. 5 la norme
- Model -
RAPORT
expertiză tehnică
- sinteză -
1. Scopul
Analiza structurii de rezistenţă a clădirii de locuit
din punct de vedere al asigurării cerinţei esenţiale de calitate „rezistenţă
mecanică şi stabilitate" [prin metoda de evaluare calitativă
E1*)]......din localitatea.........................................................,
judeţul/ sectorul.....................,
str............................................................nr.......
2. Conţinutul expertizei tehnice:
a) descrierea succintă a comportării în timp la acţiuni
seismice şi, după caz, la evenimente accidentale - explozii, incendii, tasări
care pot afecta stabilitatea clădirii de locuit şi/sau condiţionează realizarea
lucrărilor de reabilitare termică, luându-se în considerare:
(i) condiţiile locale ale amplasamentului; (ii)
perioada de execuţie a clădirii; (iii) starea tehnică actuală a elementelor de
construcţie - fundaţie, stâlpi, grinzi, diafragme şi altele;
b) descrierea succintă a nivelului de confort şi uzură
al clădirii de locuit;
c) efectuarea, după caz, a unor lucrări de intervenţie
la clădirea de locuit, motivul şi tipul intervenţiei (reparaţii, reconstrucţie,
consolidări - ca urmare a avariilor provocate de seisme, tasări, coroziune,
accidente tehnice -, transformare, extindere în plan, supraetajare etc).
3. Concluzii şi recomandări:
(Descrierea succintă a lucrărilor de
consolidare/reparaţii care condiţionează executarea lucrărilor de reabilitare
termică prevăzute de Ordonanţa de urgenţă nr. 69/2010 privind reabilitarea
termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentală).
........................................................................................................................................................................ .......................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
Data
..........................................................
Intocmit
Expert tehnic atestat,
..........................................................
(numele şi prenumele)
L.S.
Insuşit beneficiar
..........................................................
(numele şi prenumele)
L.S. **)
*) Conform Normativului pentru proiectare antiseismică,
indicativ P100-92, cap. 11 şi 12 revizuite în 1996. **) Pentru asociaţiile de
proprietari.
ANEXA Nr. 6 la norme
- Model -
RAPORT
audit energetic
- sinteză -
1. Informaţii generale privind clădirea de
locuit......., situată în
localitatea............................................,
judeţul/sectorul..........., str..............................................................nr...........
2. Lucrările de reabilitare termică (conf.
prevederilor art. 5 din norme, propuse de auditorul energetic pentru clădiri):
Lucrarea de reabilitare termică
(conf. art. 5 din norme)
|
Costul lucrării
de reabilitare termică
- mii lei -
|
Economie de energie - kWh/an -
|
Emisia de CO2 - kg/an -
|
Durata de recuperare a
investiţiei
- nr. ani -
|
a)...............................
|
|
|
|
|
b)...............................
|
|
|
|
|
c)...............................
|
|
|
|
|
d)...............................
|
|
|
|
|
3.Observaţii:........................................................................................................................................................................ ....................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
NOTĂ:
Se anexează certificatul de performanţă energetică al
clădirii de locuit corespunzător stării iniţiale.
Data
...............................................................
Intocmit
Auditor energetic pentru clădiri,
...............................................................
(numele si prenumele)
LS.
Insuşit beneficiar
...............................................................
(numele şi prenumele)
L.S. *)
*) Pentru asociaţiile de proprietari.