ORDONANTA
URGENTA Nr. 7 din 8 iulie 2009
pentru instituirea
sistemului temporar de sprijinire a derularii afacerilor în domeniul comertului
cu seminte de consum, precum si pentru modificarea unor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 476 din 10 iulie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. 1.10 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - (1) La data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se constituie „schema de garantare
pentru certificatele de depozit" care va fi administrată de Fondul de
Garantare a Creditului Rural - IFN - S.A.
(2) Pentru funcţionarea schemei se alocă de la bugetul
de stat prin suplimentarea bugetului Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale suma de 42.000 mii lei, în scopul administrării şi
garantării certificatelor de depozit.
(3) Suma alocată de Ministerul Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale va fi evidenţiată în contabilitatea Administratorului ca
sursă atrasă.
(4) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă la propunerea ordonatorilor principali de credite modificările
rezultate din prevederile prezentei ordonanţe în structura bugetului de stat şi
în volumul şi structura bugetelor acestora pe anul 2009.
Art. II. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 141/2002 privind reglementarea depozitării seminţelor
de consum, regimul certificatelor de depozit pentru acestea şi constituirea
Fondului de garantare pentru certificatele de depozit, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 828 din 18 noiembrie 2002, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 149/2003, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează
modul de acordare a licenţei de depozit, regimul certificatelor de depozit
pentru seminţele de consum şi constituirea schemei de garantare pentru
certificatele de depozit."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - Pentru garantarea integrităţii seminţelor de
consum depozitate se instituie un sistem pentru acordarea licenţelor de depozit
şi de gradare a seminţelor de consum şi se constituie schema de garantare
pentru certificatele de depozit, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă."
3. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Operatorii economici care au în proprietate sau în
administrare unul sau mai multe depozite autorizate conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 12/2006 privind stabilirea unor măsuri de reglementare
a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 225/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, şi care prestează servicii de depozitare a seminţelor de consum,
pot solicita în scris Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale acordarea licenţei de depozit."
4. La articolul 3, alineatele (6) şi (7) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„(6) Comisia prevăzută la alin. (3) este compusă din 15
membri, reprezentanţi ai ministerului de resort, asociaţiilor profesionale
şi/sau operatorilor economici cu activitate în domeniul producţiei, depozitării
şi comercializării seminţelor de consum şi ai burselor de mărfuri autorizate
conform Legii nr. 357/2005 privind bursele de mărfuri, care administrează o
piaţă pe care se pot tranzacţiona certificate de depozit pentru seminţe de
consum, reprezentanţi ai Federaţiei Patronale din Industria Alimentară -
Romalimenta, ai Comisiei Naţionale de Gradare a Seminţelor de Consum, al cărei
preşedinte va fi numit de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale.
(7) Tipărirea licenţelor de depozit se face de
Imprimeria Naţională, iar sumele necesare pentru tipărire vor fi asigurate din
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale."
5. La articolul 4, literele f) şi j) se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
,,f) certificat de depozit - documentul în formă
materială care constituie titlu de credit negociabil, reprezentativ al mărfii,
la ordin, emis de un depozitar care are licenţă de depozit şi dreptul de a
elibera certificate de depozit în schimbul primirii seminţelor de consum de la
deponent şi care poate fi transmis, după caz, prin gir;
........................................................................................................................................................................ ........................................
j) preţul de despăgubire - preţul produsului
utilizat pentru plata certificatului de depozit devenit indisponibil, pe care
niciunul dintre operatorii pieţei nu îl poate influenţa sau nu îi poate decide
unilateral nivelul şi dinamica, format inclusiv pe baza informaţiilor de preţ
oferite de sistemul informaţional pentru piaţa produselor agricole (SIPPAA) şi
care se stabileşte de comisia prevăzută la art. 3 şi se publică săptămânal de
către Administrator la comunicarea comisiei;".
6. La articolul 4, după litera k) se introduce o nouă
literă, litera l), cu următorul cuprins:
,,l) Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN
-S.A. (FGCR) - societate comercială constituită în baza legislaţiei
societăţilor comerciale, care are ca obiect de activitate garantarea creditelor
şi administrarea schemei de garantare a certificatelor de depozit - denumit în
continuare Administrator, şi care asigură administrarea schemei de
garantare a certificatelor de depozit."
7. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Verificarea şi certificarea condiţiilor financiare
şi tehnice se realizează de către organisme de audit, desemnate de către
comisia prevăzută la art. 3 alin. (6), în condiţiile legii."
8. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Auditul se face în schimbul unei taxe plătite
către Administrator de operatorul economic solicitant. In toate cazurile sumele
achitate cu titlu de taxă trebuie să acopere cheltuielile efectuate de
administrator cu auditarea."
9. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) La cererea comisiei prevăzute la art. 3 alin. (6),
Administratorul verifică prin organismele de audit desemnate de aceasta
depozitul la care s-a constatat încălcarea prevederilor legale, iar depozitarul
va suporta costurile auditului efectuat cu această ocazie şi va presta
activitatea de depozitare numai până la stingerea obligaţiilor din contractele
de prestări de servicii, aflate în derulare, încheiate cu deponenţii."
10. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. -In situaţiile de suspendare, anulare sau
expirare a licenţei de depozit, depozitarul este obligat să comunice de îndată
Administratorului certificatele de depozit anulate ca urmare a restituirii
seminţelor de consum deponentului."
11. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Plata serviciilor prestate se face în bani sau în
natură; pentru plata în natură contravaloarea se calculează la momentul
efectuării plăţii."
12. La articolul 15, alineatul (4) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(4) Dreptul la despăgubiri rezultate din contractul de
asigurare a seminţelor de consum pentru care s-au eliberat certificate de
depozit, în baza unui contract de cesiune, va fi transmis integral
Administratorului."
13. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 21. - (1) Certificatul de depozit este emis sub
forma unui document cu regim special, tipărit de Imprimeria Naţională, pus la
dispoziţia depozitarilor licenţiaţi de Administrator.
(2) Tipărirea şi responsabilitatea evidenţei
certificatelor de depozit, precum şi a registrului special al certificatelor de
depozit revin Administratorului.
(3) Costurile ocazionate de tipărirea certificatelor de
depozit se suportă din comisionul de gestiune prevăzut la art. 31 alin. (7).
(4) Depozitarul este obligat să elibereze deponentului
certificatul de depozit, completat conform normelor metodologice de aplicare a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă."
14. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 22. - (1) Depozitarii eliberează deponenţilor
certificate de depozit, în limita a maximum 90% din cantitatea de seminţe de
consum predată spre depozitare.
(2) Diferenţa de cantitate depusă spre depozitare va fi
pusă la dispoziţia proprietarului după determinarea şi aplicarea scăzămintelor
şi perisabilităţilor pentru seminţele de consum depozitate, în conformitate cu
normele tehnice în vigoare."
15. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Administratorul va ţine evidenţa
certificatelor de depozit tipărite şi distribuite depozitarilor, într-un
registru special al certificatelor de depozit.
(2) Registrul şi certificatele de depozit vor fi
păstrate în condiţiile legii.
(3) Depozitarul este obligat ca la eliberarea
certificatului de depozit să comunice Administratorului toate datele necesare
pentru înregistrarea în registrul special al certificatelor de depozit privind
certificatele de depozit eliberate, anulate, necompletate sau restituite,
precum şi cantităţile de seminţe de consum depozitate."
16. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 28. - (1) La cererea deţinătorului certificatului
de depozit şi în schimbul acestuia, depozitarul este obligat să predea, în
termen de maximum 14 zile, seminţele de consum depozitate, în condiţiile de
cantitate şi calitate specificate în certificatul de depozit, după îndeplinirea
următoarelor obligaţii:
a) plata scadentă, de către deţinătorul certificatului
de depozit indisponibil, a contravalorii serviciilor de depozitare, calculate
până la data restituirii;
b) deducerea cantitativă a scăzămintelor şi
perisabilităţilor corespunzătoare, conform normelor metodologice de aplicare a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Restituirea seminţelor de consum se face la gradul
stabilit la recepţie şi înscris în certificatul de depozit.
(3) Costurile de livrare se suportă de către
deţinătorul certificatului de depozit."
17. Denumirea capitolului V „Fondul de garantare
pentru certificatele de depozit" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL V
Schema de garantare pentru certificatele de
depozit"
18. Articolul 29 se abrogă.
19. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 30. - (1) Administratorul va garanta în baza
prezentei ordonanţe de urgenţă rambursarea valorii seminţelor de consum
nerestituite din cantităţile datorate specificate în certificatele de depozit,
emise de depozitarii cărora li s-a acordat licenţa de depozit, deţinătorilor
certificatelor de depozit şi/sau creditorilor şi va gestiona registrul
certificatelor de depozit.
(2) Administratorul va utiliza disponibilităţile
constituite conform art. 31 alin. (3) pentru plata contravalorii seminţelor de
consum pentru care s-au emis certificate de depozit atunci când depozitele
devin indisponibile, în următoarea ordine de priorităţi:
a) contribuţia depozitarilor acumulată în schema de
garantare pentru certificatele de depozit, denumită în continuare schema;
b) dobânda acumulată la suma de 42.000 mii lei, alocată
Administratorului de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
c) suma alocată de Ministerul Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale.
(3) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
depozitele devin indisponibile în momentul în care se constată de către
Administrator că depozitarul nu este în măsură să livreze seminţele de consum
sau în situaţia în care lichidatorul, numit în condiţiile Legii nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare,
confirmă inexistenţa sau indisponibilitatea stocurilor înscrise în certificatul
de depozit.
(4) Administratorul va proceda la stabilirea
contravalorii certificatului de depozit indisponibil, calculată la preţul de
despăgubire, în termen de maximum 30 de zile de la data sesizării de către
deponenţi şi/sau creditori.
(5) In termen de maximum 30 de zile de la stabilirea
contravalorii certificatelor de depozit indisponibile, Administratorul va
despăgubi deţinătorii certificatelor de depozit şi/sau creditorii, în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale normelor
metodologice pentru aplicarea acesteia."
21. Articolul 31 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 31. - (1) Depozitarii sunt obligaţi să participe
la constituirea resurselor financiare ale schemei pentru asigurarea intereselor
financiare ale depozitarilor şi/sau creditorilor.
(2) Contribuţiile la bugetul schemei vor avea ca scop
protejarea intereselor financiare ale deponenţilor şi/sau creditorilor în
situaţia în care depozitele devin indisponibile, conform art. 30 alin. (3).
(3) Disponibilităţile financiare ale schemei se
constituie din:
a) suma de 42 000 mii lei alocată de la bugetul de
stat;
b) cote plătite de depozitarii licenţiaţi, reprezentând
0,5 % din valoarea seminţelor de consum depozitate şi pentru care s-au eliberat
certificate de depozit, stabilită la preţul publicat de Administrator potrivit
prevederilor art. 4 lit. j), conform normelor metodologice pentru aplicarea
prezentei ordonanţe de urgenţă;
c) dobânzi încasate la depozitele constituite de
Administrator;
d) realizarea creanţelor sale, rezultate din executarea
depozitarului pentru care Administratorul a plătit contravaloarea
certificatelor de depozit indisponibile;
e) încasarea despăgubirilor din poliţele de asigurare
din contractele prevăzute la art. 15;
f) taxele datorate pentru efectuarea auditului.
(4) Administratorul poate investi resursele financiare
disponibile în titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice şi
depozite bancare, cu aprobarea consiliului de administraţie al acestuia.
(5) Prin normele metodologice pentru aplicarea
prezentei ordonanţe de urgenţă se stabileşte plafonul minim şi maxim al
resurselor financiare, pentru garantarea contravalorii seminţelor de consum
depozitate.
(6) Sumele reprezentând cote de participare la
constituirea schemei sunt nerambursabile şi vor fi încadrate de către
depozitari în grupa cheltuielilor de exploatare.
(7) Cheltuielile curente ale Administratorului
ocazionate de gestionarea schemei se suportă din comisionul de gestiune de
maximum 2% aplicat la sumele acumulate în schemă şi utilizate pentru acoperirea
riscurilor asociate emiterii de certificate de depozit, conform prezentei
ordonanţe de urgenţă. Valoarea comisionului de gestiune se stabileşte anual la
propunerea Administratorului, cu aprobarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale şi a Ministerului Finanţelor Publice.
(8) Creanţele Administratorului rezultate din plăţile
efectuate conform art. 30 alin. (2) lit. b) şi c) sunt creanţe bugetare şi se
execută silit de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală potrivit Codului de
procedură fiscală, republicat. Administratorul va emite în acest sens un
înscris care constituie titlu executoriu.
(9) In procedura insolvenţei înscrierea creanţei
bugetare la masa credală se face de către Administrator.
(10) Sumele încasate potrivit alin. (8) şi (9) sunt
venituri la bugetul de stat.
(11) Excedentul anual al schemei este venit neimpozabil
şi va reconstitui sursele schemei constituite din suma alocată de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
(12) Administratorul va evidenţia distinct în
contabilitate gestiunea schemei, raportând lunar execuţia fondurilor de la
bugetul de stat, aflate în administrare, către Ministerul Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale."
Art. III. -
Dispoziţiile art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
176/2008 privind majorarea capitalului social al CEC BANK - S.A, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, cu
modificările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Ministerul Finanţelor Publice subscrie cu suma de
753 milioane lei la majorarea capitalului social al CEC BANK - S.A., sumă aprobată
cu această destinaţie în bugetul de stat pe anul 2009."
Art. IV. - (1)
Prevederile art. I şi II din prezenta ordonanţă se aplică până la data de 31
decembrie 2012.
(2) Sumele alocate de la bugetul de stat şi rămase
neangajate la data de 31 decembrie 2012 se fac venit la bugetul de stat.
(3) In termen de 7 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe ministerul de resort va elabora şi va supune
aprobării Guvernului normele metodologice pentru aplicarea acesteia.
Art. V. - Prezenta ordonanţă
intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea