ORDONANTA DE URGENTA Nr. 141 din 17 octombrie 2002
privind reglementarea depozitarii semintelor de consum, regimul certificatelor
de depozit pentru acestea si constituirea Fondului de garantare pentru
certificatele de depozit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 18 noiembrie 2002
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza modul de acordare a licentei de
depozit, regimul certificatelor de depozit pentru semintele de consum si
constituirea Fondului de garantare pentru certificatele de depozit.
Art. 2
Pentru garantarea integritatii semintelor de consum depozitate se instituie
un sistem pentru acordarea licentelor de depozit si de gradare a semintelor de
consum si se constituie Fondul de garantare pentru certificatele de depozit, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, denumit in
continuare ministerul de resort, reprezinta autoritatea publica responsabila cu
acordarea licentelor de depozit si autorizarea gradatorilor pentru semintele de
consum, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Agentii economici care au in proprietate sau in administrare unul sau
mai multe depozite pot solicita in scris acordarea licentei de depozit.
(3) In vederea acordarii licentei de depozit pentru semintele de consum se
infiinteaza Comisia pentru acordarea licentelor de depozit, ca organism
deliberativ, fara personalitate juridica.
(4) Atributiile si modul de functionare ale comisiei prevazute la alin. (3)
se stabilesc prin norme metodologice, care se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(5) Membrii Comisiei pentru acordarea licentelor de depozit sunt numiti
prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, la
propunerea directiei generale de specialitate din cadrul ministerului de
resort.
(6) Comisia pentru acordarea licentelor de depozit este compusa din 15
membri care reprezinta ministerul de resort, asociatiile patronale si/sau
agenti economici cu activitate in domeniul depozitarii semintelor de consum.
(7) Ministerul de resort va disponibiliza din fondurile proprii sumele
necesare pentru tiparirea licentelor de depozit si a certificatelor de depozit.
Art. 4
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile mentionate
mai jos sunt definite astfel:
a) seminte de consum - seminte de cereale, leguminoase boabe, oleaginoase
si alte seminte destinate consumului uman, animal, industrializarii si
comercializarii;
b) depozit - constructie, ansamblu de constructii, inclusiv siloz, impreuna
cu dotarile tehnice aferente, situate intr-o incinta, aflate in proprietate sau
administrate de un agent economic si utilizate special pentru depozitarea
semintelor de consum;
c) depozitar - agent economic care are in proprietate sau administreaza un
depozit si caruia i s-a acordat licenta de depozit in conditiile prezentei
ordonante de urgenta si ale normelor metodologice de aplicare a acesteia;
d) depozitare - activitatea incluzand operatiunile de receptie, gradare,
conditionare, pastrare si restituire a semintelor de consum;
e) deponent - persoana fizica sau juridica, proprietar al unei cantitati de
seminte de consum pe care o preda direct sau prin reprezentantul sau autorizat,
in vederea depozitarii la un depozitar, pentru care primeste in schimb unul sau
mai multe certificate de depozit;
f) certificat de depozit - un document care constituie titlu de valoare,
negociabil, la ordin, nominativ, emis de depozitar in schimbul primirii spre
depozitare a semintelor de consum de la deponent si care poate fi transmis,
dupa caz, prin cesiune sau prin simpla remitere;
g) activitate de gradare - activitate profesionala de identificare si
separare pe criterii de calitate a loturilor de seminte pentru consum, in
vederea incadrarii acestora in unul dintre gradele prevazute in Manualul de
gradare a semintelor de consum;
h) detinator de certificat de depozit - orice persoana fizica sau juridica
care, in calitate de posesor al certificatului de depozit, poate pretinde
predarea de catre depozitar, la prima cerere, a semintelor de consum mentionate
in certificatul de depozit, in schimbul acestui certificat;
i) licenta de depozit - documentul emis de ministerul de resort care atesta
ca, pe o perioada determinata, depozitarul indeplineste conditiile tehnice si
financiare pentru depozitare, conform prevederilor prezentei ordonante de
urgenta;
j) pretul pietei - pretul format in conditiile concurentei deschise,
libere, in care nici unul dintre agentii pietei nu poate influenta sau decide
unilateral stabilirea nivelului si dinamicii acestuia, format pe baza
raportului dintre cerere si oferta;
k) punct de receptie a semintelor de consum - locul in care o persoana
fizica sau juridica ori reprezentantul autorizat al acesteia, care are in
proprietate o cantitate de seminte de consum, o preda in vederea depozitarii.
CAP. 2
Licenta de depozit
SECTIUNEA 1
Acordarea licentei de depozit
Art. 5
(1) Licenta de depozit se acorda, de Comisia pentru acordarea licentelor de
depozit, agentului economic constituit in conditiile legii, pentru fiecare
depozit aflat in proprietate sau in administrare, daca sunt indeplinite
conditiile financiare si de performanta tehnica pentru gradare si depozitare,
conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale normelor
metodologice pentru aplicarea acesteia.
(2) Verificarea si certificarea conditiilor financiare si tehnice se
realizeaza de persoane fizice sau juridice specializate, abilitate in acest
scop de ministerul de resort.
Art. 6
(1) Licenta de depozit se elibereaza contra unei taxe pentru acordarea
licentei, care se face venit la bugetul de stat.
(2) Cuantumul taxei pentru acordarea licentei de depozit si actualizarea
acestuia in functie de rata inflatiei se stabilesc anual, prin ordin comun al
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor si ministrului finantelor
publice, si cuprind costurile necesare emiterii licentei de depozit.
Art. 7
Licenta de depozit are o perioada de valabilitate de 5 ani de la data
emiterii sale pentru fiecare depozit, cu posibilitatea prelungirii, in
conditiile respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8
Licenta de depozit se prelungeste, la cererea scrisa a depozitarului, fara
a depasi perioada de 3 ani, cu perceperea unei taxe de prelungire, reprezentand
60% din valoarea taxei pentru acordarea licentei de depozit, la data
solicitarii prelungirii.
Art. 9
Licenta de depozit poate fi suspendata, anulata sau retrasa pentru
situatiile si in conditiile mentionate in normele metodologice pentru aplicarea
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 10
(1) In cazul propunerii de suspendare sau anulare a licentei de depozit,
depozitarul licentiat, conform prezentei ordonante de urgenta, are
posibilitatea sa fie audiat de catre Comisia pentru acordarea licentelor de
depozit.
(2) Reprezentanti ai Comisiei pentru acordarea licentelor de depozit vor
controla depozitul la care s-a constatat incalcarea prevederilor legale, iar
depozitarul va presta activitatea de depozitare pana la stingerea obligatiilor
din contractele de prestari de servicii incheiate cu deponentii.
(3) Pe perioada suspendarii licentei de depozit, activitatea de control se
poate exercita si pentru semintele de consum transferate si depozitate in alta
parte, indiferent daca aceste produse sunt proprietatea deponentului sau a
depozitarului.
Art. 11
Depozitarul poate solicita retragerea propriei licente de depozit printr-o
cerere scrisa, inaintata Comisiei pentru acordarea licentelor de depozit, in
conditiile stabilite de normele metodologice pentru aplicarea prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 12
In situatiile de suspendare, anulare sau expirare a licentei de depozit,
depozitarul este obligat sa transmita ministerului de resort certificatele de
depozit anulate ca urmare a restituirii semintelor de consum deponentului,
certificatele de depozit gresit completate si anulate, precum si certificatele
necompletate.
SECTIUNEA a 2-a
Tariful de depozitare
Art. 13
(1) Depozitarul va afisa permanent, la loc vizibil, in spatii destinate
relatiilor cu publicul, tariful pentru serviciile prestate in cadrul
operatiunilor de depozitare definite la art. 4 lit. d).
(2) Plata serviciilor prestate se face in bani sau in natura; pentru plata
in natura contravaloarea se calculeaza la pretul pietei din momentul incheierii
contractului de depozit.
Art. 14
(1) Pentru serviciile de depozitare cu plata in avans perioada negociata nu
va depasi 12 luni.
(2) In situatia in care termenul de depozitare depaseste termenul negociat,
deponentul va plati tariful practicat de depozitar, la data restituirii
semintelor de consum, pentru perioada care excede contractului de prestare de
servicii.
SECTIUNEA a 3-a
Asigurarea depozitarului
Art. 15
(1) Fiecare depozitar este obligat sa incheie un contract de asigurare a
spatiilor de depozitare aflate in proprietatea sau in administrarea sa, precum
si a semintelor de consum depozitate in aceste spatii.
(2) Contractele de asigurare se incheie separat, pentru spatiile de
depozitare si semintele de consum depozitate aferente certificatelor de depozit
eliberate, pentru urmatoarele riscuri: explozii, incendii, inundatii si
cutremure.
(3) Depozitarul este obligat sa plateasca primele de asigurare pentru
intreaga perioada a depozitarii semintelor de consum.
(4) Dreptul la despagubiri rezultate din contractul de asigurare a
semintelor de consum pentru care s-au eliberat certificate de depozit, in baza
unui contract de cesiune, va fi transmis integral Fondului de garantare pentru
certificatele de depozit.
Art. 16
(1) Depozitarul va pastra semintele de consum separat, in functie de gradul
inregistrat in fiecare certificat de depozit emis, astfel incat restituirea sa
se faca in limitele de calitate corespunzatoare gradului atribuit la receptie.
(2) Pe perioada depozitarii semintelor de consum scazamintele si
perisabilitatile se determina conform prevederilor legale.
Art. 17
Agentii economici care presteaza servicii de depozitare sunt obligati sa
accepte, in mod nediscriminatoriu, semintele de consum aduse spre depozitare,
pana la capacitatea maxima pentru care s-a acordat licenta de depozit.
CAP. 3
Activitatea de gradare a semintelor de consum
SECTIUNEA 1
Sistemul national de gradare
Art. 18
(1) Activitatea de gradare a semintelor de consum se organizeaza in cadrul
Sistemului national de gradare a semintelor de consum, instituit prin hotarare
a Guvernului, la propunerea ministerului de resort, dupa consultarea
organizatiilor reprezentative in domeniu, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Se infiinteaza Comisia Nationala de Gradare a Semintelor de Consum, cu
personalitate juridica, fara scop lucrativ, de interes general si de utilitate
publica, cu finantare din surse proprii.
(3) Comisia Nationala de Gradare a Semintelor de Consum este condusa de un
consiliu format din reprezentanti ai ministerului de resort, ai patronatelor si
ai organizatiilor profesionale pe produs sau grupe de produse in domeniul
productiei, depozitarii, procesarii, comercializarii si standardizarii
semintelor de consum.
(4) Atributiile si modul de organizare si functionare ale Comisiei
Nationale de Gradare a Semintelor de Consum se stabilesc prin hotararea
Guvernului prevazuta la alin. (1).
SECTIUNEA a 2-a
Emiterea licentei de gradator
Art. 19
(1) Gradarea semintelor de consum se efectueaza de catre gradatori,
autorizati prin acordarea unei licente de gradator, in conformitate cu
prevederile Sistemului national de gradare a semintelor de consum.
(2) Gradatorii pot avea si calitatea de angajati ai societatilor comerciale
care se ocupa cu activitatea de depozitare, comercializare sau procesare a
semintelor de consum.
(3) Gradarea semintelor de consum proprietate a depozitarului licentiat, se
face de catre un gradator care nu are calitatea de salariat al acestuia.
Art. 20
(1) Gradarea se efectueaza la punctele de receptie a semintelor de consum.
(2) Manualul de gradare a semintelor de consum se aproba la propunerea
Comisiei Nationale de Gradare a Semintelor de Consum, prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Manualul de gradare a semintelor de consum poate fi modificat sau
completat prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
CAP. 4
Certificatul de depozit
SECTIUNEA 1
Cerinte privind tiparirea, emisiunea si continutul certificatului de
depozit
Art. 21
(1) Certificatul de depozit este emis sub forma unui document cu regim
special, inseriat de ministerul de resort si pus la dispozitia depozitarilor.
(2) Ministerul de resort comanda tiparirea certificatelor de depozit si
tine evidenta acestora.
(3) Tiparirea certificatelor de depozit se finanteaza de la bugetul de stat
prin bugetul ministerului de resort.
Art. 22
Depozitarii elibereaza deponentilor certificate de depozit, pentru
semintele de consum predate de acestia si depozitate, conform prevederilor
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 23
(1) Certificatul de depozit este transmisibil, fara limite sau restrictii.
(2) Certificatul de depozit reprezinta titlu executoriu pentru cantitatea
semintelor de consum inscrisa in acesta.
(3) Certificatul de depozit este valabil pana la data restituirii marfii de
catre depozitar, dar nu mai mult de 12 luni de la data emiterii sale.
(4) Pentru depozitarea semintelor de consum peste termenul prevazut la art.
14 alin. (1) depozitarul elibereaza un nou certificat de depozit.
Art. 24
Certificatul de depozit poate servi la constituirea unei garantii reale
mobiliare asupra semintelor de consum depozitate, in conditiile prevazute de
lege.
Art. 25
(1) Formularul-tip al certificatelor de depozit este prevazut in normele
metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta.
(2) Certificatul de depozit emis in conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgenta trebuie sa contina, sub sanctiunea nulitatii, urmatoarele
mentiuni:
a) seria si numarul certificatului de depozit;
b) denumirea si sediul depozitarului, numarul licentei de depozit, codul
unic de inregistrare, adresa depozitului;
c) date pentru identificarea deponentului si semnatura lui;
d) data emiterii certificatului de depozit si perioada depozitarii
semintelor de consum;
e) denumirea semintelor de consum si cantitatea predata;
f) tipul, anul recoltei, clasa si gradul semintelor de consum predate;
g) tariful serviciilor prestate si, unde este cazul, valoarea serviciilor
platite in avans;
h) semnatura si stampila depozitarului;
i) o sectiune destinata transmiterii dreptului asupra acestuia, precum si
pentru constituirea garantiei reale mobiliare asupra semintelor de consum
depozitate.
SECTIUNEA a 2-a
Inregistrarea certificatelor de depozit
Art. 26
(1) Depozitarul este obligat sa efectueze in registrul special al
certificatelor de depozit inregistrari complete referitoare la certificatele de
depozit eliberate, anulate sau necompletate, precum si la cantitatile de
seminte de consum depozitate.
(2) Registrul si certificatele de depozit vor fi pastrate in conditii de
maxima siguranta.
Art. 27
Ministerul de resort va tine evidenta certificatelor de depozit tiparite si
distribuite depozitarilor, intr-un registru special al certificatelor de
depozit.
SECTIUNEA a 3-a
Restituirea si expedierea semintelor de consum
Art. 28
La cererea detinatorului certificatului de depozit si in schimbul acestuia
depozitarul este obligat sa predea, in termen de 14 zile, semintele de consum
depozitate, in conditiile de cantitate si calitate specificate in certificatul
de depozit, dupa indeplinirea obligatiilor scadente de plata a contravalorii
serviciilor de depozitare, calculate pana la data restituirii. Costurile
expedierii se suporta de catre detinatorul certificatului de depozit.
CAP. 5
Fondul de garantare pentru certificatele de depozit
Art. 29
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
infiinteaza Fondul de garantare pentru certificatele de depozit, denumit in
continuare Fondul.
(2) Fondul este persoana juridica de drept public, cu finantare
extrabugetara.
(3) Organizarea si functionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu,
aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului de resort.
(4) Sediul Fondului este in municipiul Bucuresti.
(5) Depozitarii carora li s-a acordat licenta de depozit au obligatia sa
depuna in contul Fondului o cota reprezentand 0,5% din valoarea de piata a
semintelor de consum pentru care s-au emis certificate de depozit.
Art. 30
(1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea valorii semintelor de
consum inscrise in certificatele de depozit emise de depozitarii carora li s-a
acordat licenta de depozit.
(2) Fondul va compensa plata depozitelor, reprezentand contravaloarea
semintelor de consum depozitate, atunci cand acestea devin indisponibile.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, depozitele sunt considerate
indisponibile de la data prevazuta in hotararea judecatoreasca definitiva si
executorie de incepere a procedurii falimentului depozitarului.
(4) Detinatorii certificatului de depozit indisponibil vor primi de la Fond
contravaloarea semintelor de consum specificate in certificatul de depozit,
calculata la pretul pietei, la data solicitarii restituirii semintelor de consum.
(5) Ministerul de resort va proceda la stabilirea pierderilor financiare
rezultate din certificatul de depozit indisponibil, in termen de maximum 30 de
zile de la data sesizarii de catre deponenti.
(6) In termen de 30 de zile de la stabilirea pierderilor Fondul va
despagubi deponentii, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta si ale normelor metodologice pentru aplicarea acesteia.
Art. 31
(1) Depozitarii sunt obligati sa participe la constituirea resurselor
financiare ale Fondului, pentru asigurarea intereselor financiare ale
deponentilor.
(2) Contributiile la bugetul Fondului vor avea ca unica utilizare
protejarea intereselor financiare ale deponentilor, in situatia in care
depozitarii nu isi indeplinesc obligatiile prevazute in contractele de prestari
de servicii de depozitare, precum si obligatia de a restitui semintele de
consum la solicitarea deponentului.
(3) Resursele financiare ale bugetului de venituri si cheltuieli al
Fondului se constituie din:
a) cote platite de depozitari, reprezentand 0,5% din valoarea de piata a
semintelor de consum depozitate si pentru care s-au eliberat certificate de
depozit, conform normelor metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de
urgenta;
b) dobanzi incasate la depozitele constituite de Fond;
c) realizarea creantelor sale;
d) incasarea despagubirilor din politele de asigurare din contractele
prevazute la art. 15;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri, donatii, sponsorizari si altele asemenea.
(4) Resursele financiare prevazute la alin. (3) lit. e) vor fi utilizate
pentru acoperirea cheltuielilor directe ale Fondului.
(5) Fondul poate investi resursele financiare disponibile in titluri de
stat si obligatiuni emise de Banca Nationala a Romaniei, bancile comerciale,
administratiile si bancile centrale din tarile membre ale Uniunii Europene si
tarile membre ale Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare.
(6) Prin normele metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de
urgenta se stabileste plafonul minim si maxim al resurselor financiare, pentru
garantarea contravalorii semintelor de consum depozitate, ale Fondului.
(7) Sumele reprezentand cote de participare la constituirea Fondului sunt
nerambursabile si vor fi incadrate de catre depozitari in grupa cheltuielilor
de exploatare.
(8) Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depasi veniturile prevazute la
alin. (3) lit. e).
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 32
(1) Faptele ce constituie contraventii la prevederile prezentei ordonante
de urgenta si modul de sanctionare a acestora se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(2) Constatarea savarsirii faptelor si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre persoanele imputernicite in acest sens prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor. Sanctiunile contraventionale pot fi
aplicate persoanelor fizice si persoanelor juridice.
Art. 33
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare in termen de 30 de zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 34
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta ministerul de resort va elabora si va supune aprobarii
Guvernului normele metodologice pentru aplicarea acesteia.
Art. 35
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
a) Ordonanta Guvernului nr. 56/2000 privind reglementarea depozitarii
cerealelor si semintelor oleaginoase, regimul certificatelor de depozit pentru
acestea, precum si constituirea Fondului de garantare pentru certificatele de
depozit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 31
ianuarie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 39/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 1.113/2001 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 56/2000 privind
reglementarea depozitarii cerealelor si semintelor oleaginoase, regimul certificatelor
de depozit pentru acestea, precum si constituirea Fondului de garantare pentru
certificatele de depozit si pentru stabilirea contraventiilor si a modului de
sanctionare a acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 755 din 27 noiembrie 2001;
c) orice dispozitii contrare prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu