ORDONANTA
URGENTA Nr. 85 din 19 august 2004
privind protectia
consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta privind
serviciile financiare*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 365 din 13 mai 2008
Art. 1. - Prezenta ordonanţă reglementează condiţiile
de informare a consumatorilor în vederea încheierii şi executării contractelor
la distanţă privind serviciile financiare dintre furnizorii de servicii
financiare şi consumatori.
Art. 2. - (1) In cazul încheierii unui contract privind
servicii financiare, urmat de operaţiuni succesive sau de o serie de operaţiuni
financiare distincte, de aceeaşi natură, denumite în continuare operaţiuni, executate
eşalonat în timp, prevederile prezentei ordonanţe se aplică numai contractului.
(2) In cazul în care nu există
un contract în sensul celui prevăzut la alin. (1), dar operaţiuni succesive sau
serii de operaţiuni distincte, de aceeaşi natură, eşalonate în timp, sunt
executate între aceleaşi părţi contractuale, dispoziţiile art. 4 sunt
aplicabile numai pentru prima operaţiune.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), în cazul în
care într-o perioadă de un an nu este executată nicio operaţiune similară,
următoarea operaţiune pusă în executare va fi considerată ca fiind prima
dintr-o nouă serie de operaţiuni, dispoziţiile art. 4 aplicându-se în mod
corespunzător.
Art. 3. -In sensul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) contract la distanţă - contractul de furnizare de servicii financiare încheiat între un
furnizor şi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare la distanţă sau al
unui sistem de furnizare de servicii organizat de către furnizor care
utilizează în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui contract, una sau
mai multe tehnici de comunicaţie la distanţă;
b) serviciu financiar- orice serviciu bancar, de credit, de asigurare, pensii individuale, servicii de
investiţii financiare reglementate de Legea nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare, sau orice servicii
referitoare la plata în natură;
c) furnizor - orice
persoană juridică sau persoană fizică, publică sau privată, abilitată conform
legii, care, în cadrul activităţilor sale profesionale sau comerciale, are
calitatea de furnizor de servicii financiare stipulate în contractul la
distanţă;
d) consumator- orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în
cadrul contractelor reglementate de prezenta ordonanţă, acţionează în scopuri
din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale
ori liberale;
e) tehnică de comunicaţie la
distanţă - orice mijloc care, fără a necesita
prezenţa fizică simultană a celor două părţi, consumator şi furnizor, poate fi
folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanţă a serviciilor
financiare;
f) suport durabil -
orice instrument ce permite consumatorului păstrarea informaţiilor ce îi sunt
comunicate şi accesul la acestea pentru o perioadă de timp corespunzătoare
scopului informaţiei, cu posibilitatea de a fi consultate ori de câte ori este
necesar, şi care să permită reproducerea nemodificată a conţinutului lor;
g) operator de comunicaţie - orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, a cărei
activitate profesională, economică sau comercială constă în a pune la
dispoziţie furnizorului una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţă.
Art. 4. - (1) Inainte de încheierea unui contract la
distanţă sau la momentul prezentării ofertei, furnizorul are obligaţia de a
informa consumatorul în timp util, corect şi complet asupra următoarelor
elemente referitoare la identificarea sa privind, cel puţin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare,
activitatea sa principală, adresa sediului social sau, după caz, domiciliul
stabil şi modalităţile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul
comerţului în care este înregistrat şi codul unic de înregistrare;
b) denumirea reprezentantului din ţara unde
consumatorul are reşedinţa, activitatea principală, adresa sediului social sau,
după caz, domiciliul stabil al acestuia şi modalităţile de contactare a
acestuia, numărul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerţului în
care este înregistrat şi codul unic de înregistrare, dacă un astfel de
reprezentant există;
c) denumirea intermediarului,
activitatea principală, adresa sediului social sau, după caz, domiciliul stabil
al acestuia şi modalităţile de contactare a acestuia, numărul de telefon/fax,
adresa de e-mail, registrul comerţului în care este înregistrat şi codul unic
de înregistrare, atunci când consumatorul tratează cu un intermediar;
d) în cazul în care activitatea
furnizorului necesită o autorizare specială, acesta este obligat să furnizeze,
complementar informaţiilor prevăzute la lit. a) şi b), şi datele de
identificare, adresa şi modalităţile de contactare a autorităţii emitente a
autorizaţiei, inclusiv numărul de telefon/fax şi adresa de e-mail ale acesteia.
(2) Informaţiile referitoare la serviciul financiar ce
urmează a fi prestat trebuie să fie oferite consumatorului de către furnizor în
timp util, corect şi complet, înainte de încheierea unui contract la distanţă
sau la momentul prezentării ofertei, asupra următoarelor elemente:
*) Republicată în temeiul art. V
lit. j) din titlul III al Legii nr. 363/2007 privind
combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii
şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia
consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia
consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind
serviciile financiare a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 796 din 27 august 2004
şi a fost aprobată prin Legea nr. 399/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 940 din 14 octombrie
2004.
a) descrierea caracteristicilor esenţiale ale
serviciului financiar respectiv;
b) preţul total pe care
consumatorul îl are de plătit pentru achiziţionarea serviciului financiar,
inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile
aferente şi toate tarifele, achitate direct de către consumator ori achitate
prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preţ
total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat să informeze
consumatorul asupra modalităţii de calcul necesare verificării costului total;
c) elementele specifice anumitor operaţiuni privind
existenţa unor riscuri speciale asociate contractării serviciilor financiare
ori caracteristicile specifice acestora sau referitoare la posibilitatea unei
variaţii a preţului total în funcţie de pieţele financiare ori bursiere, asupra
cărora furnizorul nu are influenţă şi nu poate fi prezentată o estimare a
evoluţiei viitoare raportată la performanţele statistice precedente;
d) existenţa sau posibilitatea
existenţei unor taxe şi/sau costuri suplimentare care nu sunt plătite prin
intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) orice limită de timp sau
data până la care informaţiile furnizate sunt valabile;
f) modalităţile de plată şi de realizare a plăţii;
g) orice cost suplimentar
pentru consumator, rezultat din utilizarea de către acesta a mijloacelor de
comunicare la distanţă, dacă astfel de costuri adiţionale sunt facturate separat.
(3) Informaţiile referitoare la contractul la distanţă
ce urmează a fi încheiat trebuie să fie oferite consumatorului de către
furnizor în timp util, corect şi complet, înainte de încheierea unui contract
la distanţă sau la momentul prezentării ofertei, asupra următoarelor elemente:
a) existenţa sau inexistenţa
dreptului de denunţare unilaterală prevăzut la art. 9 şi, în situaţia în care
acest drept este stipulat, se vor preciza termenul şi condiţiile în care acesta
poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaţiilor privind plata sumelor
pe care consumatorul poate fi obligat să le plătească potrivit art. 13 alin.
(1), precum şi a consecinţelor ce decurg din neexercitarea acestui drept;
b) durata minimă pentru care se
încheie contractul la distanţă, în cazul prestării unor servicii financiare cu
caracter permanent sau periodic;
c) informarea privind dreptul
părţilor de reziliere sau de denunţare unilaterală a contractului înainte de
termen, în temeiul unei clauze contractuale, inclusiv asupra penalităţilor
impuse prin contract, după caz;
d) indicarea modalităţilor
practice de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului,
între altele şi indicarea adresei la care poate fi expediată notificarea de
denunţare unilaterală a contractului;
e) statul sau statele ale căror norme sunt avute în
vedere de către furnizor ca temei juridic al raportului contractual cu
consumatorul, în scopul încheierii unui contract la distanţă;
f) orice clauză contractuală
prin care este indicată legea aplicabilă şi/sau instanţa competentă în soluţionarea
eventualelor litigii între părţi;
g) în ce limbă sau în care dintre limbile oficiale ale
unui stat sunt formulaţi termenii şi condiţiile contractuale, informaţiile
prealabile prevăzute de art. 4, care va fi limba sau
limbile în care furnizorul a convenit de comun acord
cu consumatorul să comunice pe durata derulării contractului la distanţă.
(4) Furnizorul este obligat să
ofere consumatorului, înainte de încheierea unui contract la distanţă sau la
momentul prezentării ofertei, informaţii privind căile de soluţionare a
litigiilor dintre părţi, şi anume:
a) posibilitatea apelării la proceduri extrajudiciare
anterioare sesizării instanţei de judecată, de către consumator, care are
calitatea de parte contractuală, şi, de asemenea, care sunt modalităţile consumatorului
de apelare la aceste proceduri;
b) existenţa unor fonduri de garantare sau a altor
mecanisme de compensare, altele decât cele prevăzute de Ordonanţa Guvernului
nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, de Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
şi de reglementările privind Fondul de compensare a investitorilor emise de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea Legii nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Informaţiile prevăzute la
alin. (1)-(4), al căror scop comercial trebuie să rezulte fără echivoc, vor fi
comunicate în mod clar, uşor de înţeles de către consumator, prin orice mijloc
adaptat tehnicii de comunicaţie la distanţă utilizate, ţinându-se seama de
principiile de bună practică comercială în tranzacţii şi de principiile care
guvernează protecţia minorilor şi a altor persoane lipsite de capacitate de
exerciţiu, precum şi de principiile referitoare la bunele moravuri.
Art. 5. - (1) In cazul în care mijlocul de comunicaţie
la distanţă este telefonul sau orice alt mijloc ce implică vorbirea directă, la
începutul convorbirii furnizorul are obligaţia de a informa consumatorul, în
mod complet, corect şi precis asupra:
a) datelor sale de identificare;
b) scopului comercial al apelului.
(2) Continuarea de către furnizor a convorbirii
telefonice este permisă numai cu acordul explicit al consumatorului. In cazul
acceptării de către consumator a continuării convorbirii telefonice, furnizorul
are obligaţia de a prezenta următoarele informaţii:
a) identitatea persoanei care a
contactat consumatorul din partea furnizorului şi în ce calitate reprezintă
furnizorul;
b) descrierea caracteristicilor
esenţiale ale serviciului financiar;
c) preţul total pe care
consumatorul îl are de plătit pentru achiziţionarea serviciului financiar,
inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile
aferente şi toate tarifele, achitate direct de către consumator ori achitate
prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preţ
total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat să
informeze consumatorul asupra modalităţii de calcul necesare verificării
costului total;
d) existenţa sau posibilitatea
existenţei unor taxe şi/sau costuri suplimentare care nu sunt plătite prin
intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) existenţa sau inexistenţa
dreptului de denunţare unilaterală prevăzut la art. 9 şi, în situaţia în care
acest drept este stipulat, se vor preciza termenul şi condiţiile în care acesta
poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaţiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi
obligat să le plătească potrivit art. 13 alin. (1), precum şi a consecinţelor
ce decurg din neexercitarea acestui drept.
(3) Furnizorul este obligat să informeze consumatorul
despre faptul că orice alte informaţii suplimentare sunt disponibile la cerere
şi, totodată, să indice natura acestor informaţii. In toate situaţiile
furnizorul trebuie să ofere informaţiile complete atunci când îşi îndeplineşte
obligaţiile ce îi revin potrivit art. 7.
Art. 6. - (1) Informaţiile referitoare la obligaţiile
contractuale vor fi comunicate consumatorului în faza precontractuală. Aceste
informaţii trebuie să fie în conformitate cu obligaţiile contractuale rezultate
din legea aplicabilă contractului la distanţă, în cazul încheierii lui.
(2) In situaţia în care, în legislaţia naţională sau în
aceea a Uniunii Europene, referitoare la serviciile financiare, sunt aplicabile
dispoziţii speciale care impun o informare prealabilă în favoarea
consumatorului, altele decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă, acestea se
aplică în mod corespunzător contractului financiar respectiv.
(3) Obligaţia de a-l informa pe
consumator ori pe furnizor, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe, nu
poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional şi nu
poate fi limitată sau înlăturată prin clauze contractuale.
Art. 7. - (1) Furnizorul va
comunica consumatorului, în totalitate, termenii şi condiţiile contractuale şi
informaţiile prevăzute la art. 4 şi 6, în scris, pe hârtie sau pe orice suport
durabil disponibil şi accesibil consumatorului, în timp util, înainte ca acesta
să aibă obligaţii rezultate din semnarea unui contract la distanţă sau din
acceptarea unei oferte a unui astfel de serviciu financiar la distanţă.
(2) In cazul în care, la cererea expresă a
consumatorului, contractul a fost încheiat prin utilizarea unor mijloace de
comunicare la distanţă care nu permit îndeplinirea procedurii prealabile de
informare prevăzute la alin. (1), furnizorul îşi va îndeplini obligaţiile ce îi
revin, imediat după încheierea contractului la distanţă.
(3) Pe toată durata derulării
contractului, consumatorul are dreptul să solicite comunicarea condiţiilor şi
prevederilor contractuale potrivit alin. (1), pe suport hârtie. Complementar,
consumatorul are dreptul de a schimba mijlocul de comunicaţie folosit,
exceptând situaţia în care mijlocul ales este
incompatibil cu contractul încheiat sau cu natura serviciului financiar
furnizat.
Art. 8. - Dacă părţile nu au convenit altfel, momentul
încheierii contractului la distanţă privind serviciile financiare îl constituie
momentul primirii mesajului de confirmare de către consumator, referitor la
comanda sa.
Art. 9. - Consumatorul are dreptul de a denunţa
unilateral contractul la distanţă, în termen de 14 zile calendaristice, fără
penalităţi şi fără a fi necesară invocarea vreunui motiv. In cazul contractelor
la distanţă care au ca obiect asigurările de viaţă şi contractele referitoare
la operaţiuni privind pensiile individuale, termenul în care consumatorul îşi
poate exercita dreptul de denunţare unilaterală este de 30 de zile
calendaristice.
Art. 10. - Termenul prevăzut la art. 9 începe să curgă:
a) din ziua încheierii contractului la distanţă, cu
excepţia cazurilor referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de
viaţă menţionată la art. 9 şi pentru care acesta va începe să curgă de la data când consumatorul este
informat că s-a încheiat contractul la distanţă; sau
b) din ziua în care consumatorul primeşte termenii şi
condiţiile contractuale şi informaţiile în condiţiile prevăzute de art. 7 alin.
(1) sau (2), dacă această dată este ulterioară datei la care se face referire
la lit. a).
Art. 11. - (1) Dreptul de denunţare unilaterală a
contractului nu se aplică în cazul serviciilor financiare al căror preţ depinde
de fluctuaţiile pieţei financiare şi care nu poate fi influenţat de furnizor,
care pot apărea în perioada de denunţare unilaterală a contractului, cum ar fi
serviciile referitoare la:
a) operaţiuni de schimb valutar;
b) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de
stat cu scadenţa mai mică de un an şi certificate de depozit;
c) valori mobiliare;
d) titluri de participare la organisme de plasament
colectiv;
e) contracte futures financiare, inclusiv contracte
similare cu decontare finală în fonduri;
f) contracte forward pe rata dobânzii - FRA;
g) swapuri pe rata dobânzii, curs
de schimb şi acţiuni;
h) opţiuni pe orice instrument financiar prevăzut la
lit. b)-e), inclusiv contracte similare de decontare finală în fonduri; această
categorie include şi opţiuni pe curs de schimb şi rata dobânzii.
(2) Dreptul de denunţare
unilaterală a contractului nu se aplică:
a) poliţelor de asigurare de
călătorie şi pentru bagaje sau altor poliţe de asigurare pe termen scurt cu o
durată de cel mult o lună calendaristică;
b) contractelor executate integral de ambele părţi la
cererea expresă a consumatorului, formulată înainte ca acesta şă-şi exercite
dreptul de denunţare unilaterală a contractului;
c) contractelor de credit
pentru dobândirea sau păstrarea dreptului de proprietate asupra terenului ori
asupra unei construcţii existente sau proiectate ori pentru renovarea sau
îmbunătăţirea unei construcţii;
d) contractelor de credit
garantate printr-o ipotecă asupra unui bun imobil sau asupra unui drept bazat
pe proprietatea unui bun imobil;
e) declaraţiei consumatorului care foloseşte serviciile
unui notar sau ale altei instituţii oficiale, sub condiţia ca aceasta să
confirme că dreptul prevăzut la art. 7 alin. (1) a fost asigurat
consumatorului.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe, referitoare la
dreptul de denunţare, nu se aplică contractelor de credit reglementate de art.
8 din Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobânditorilor cu privire la unele
aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe durată
limitată a unor bunuri imobiliare şi de art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr.
130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea
contractelor la distanţă, republicată.
Art. 12. - (1) In cazul exercitării dreptului de
denunţare unilaterală a contractului, consumatorul va notifica furnizorul,
conform informaţiilor primite de la acesta potrivit art. 4 alin. (3) lit. d),
înainte de expirarea termenului prevăzut de art. 9, prin orice mijloc care
poate fi probat. Termenul va fi considerat respectat dacă notificarea formulată
pe suport hârtie sau alt suport durabil, disponibil şi accesibil destinatarului, este expediată
înaintea expirării termenului în care acest drept poate fi exercitat.
(2) Dacă unui contract la distanţă pentru un serviciu
financiar încheiat la un anumit moment i se conexează un alt contract la
distanţă pentru servicii oferite de furnizor sau de un terţ pe baza unui
contract între terţ şi furnizor, acest contract adiţional la distanţă se va
rezilia, fără plata unor penalităţi sau costuri suplimentare, dacă consumatorul
îşi exercită dreptul său de denunţare unilaterală prevăzut de art. 9.
Art. 13. - (1) In cazul exercitării dreptului de
denunţare unilaterală a contractului conform art. 9, consumatorului îi poate fi
solicitată achitarea doar a cheltuielilor aferente serviciului deja furnizat,
în conformitate cu clauzele contractuale. Executarea contractului poate începe
numai după ce consumatorul şi-a dat consimţământul în acest sens.
(2) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu vor putea:
a) să depăşească o sumă stabilită proporţional cu
perioada în care serviciul financiar a fost furnizat, raportată la durata
totală a contractului;
b) să fie prevăzute ca plată în
orice situaţie în care suma respectivă poate fi considerată ca penalitate.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
denunţării contractelor de asigurare, consumatorul nu
va fi obligat la cheltuieli.
(4) Furnizorul nu poate solicita consumatorului să
plătească cheltuielile prevăzute la alin. (1) fără a face dovada că acesta a
fost informat în timp util în ceea ce priveşte obligativitatea plăţii acestor
cheltuieli, conform art. 4 alin. (3) lit. a). Consumatorul nu poate fi obligat
să efectueze plata dacă furnizorul a început executarea contractului înaintea expirării
perioadei de denunţare, fără existenţa unei cereri prealabile a consumatorului sau a unui acord expres al acestuia.
(5) In termen de 30 de zile
calendaristice de la primirea notificării, furnizorul este obligat să
ramburseze fără nicio întârziere orice sume primite conform contractului la
distanţă, cu excepţia sumelor prevăzute la alin. (1), termen ce curge din ziua
în care furnizorul a primit notificarea de denunţare unilaterală a
contractului.
(6) Consumatorul este obligat
să restituie furnizorului orice sumă şi/sau bunuri ce i-au fost furnizate de
acesta, fără întârziere, în termen de maximum 30 de zile calendaristice, termen
ce curge din ziua în care consumatorul a expediat notificarea de denunţare
unilaterală a contractului.
Art. 14. - Pentru plăţile efectuate prin intermediul
sistemelor moderne de plată de tip card, în cazul în care cardul consumatorului
este utilizat în mod fraudulos pentru achitarea serviciilor financiare la
distanţă, sumele plătite vor fi recreditate sau restituite consumatorului,
potrivit reglementărilor specifice acestor sisteme de plată. In astfel de
situaţii consumatorul poate să solicite anularea tranzacţiei respective, fără
plata de sume sau penalităţi suplimentare.
Art. 15. -In cazul livrărilor pentru care nu există o comandă
prealabilă, consumatorul este exonerat de orice contraprestaţie, lipsa
răspunsului neavând valoare de consimţământ.
Art. 16. - Necesită acordul prealabil al
consumatorului, exprimat în mod expres, următoarele tehnici de comunicaţie la
distanţă:
a) sistem automatizat de apel fără intervenţie umană de
tipul automatelor de apel;
b) telecopiator sau fax.
Art. 17. - (1) Utilizarea altor tehnici de comunicaţie
individuală la distanţă în afara celor prevăzute la art. 16 nu este permisă
dacă există un refuz manifestat de consumator.
(2) Cheltuielile de utilizare a tehnicilor de comunicare la distanţă în situaţiile prevăzute la art. 16 şi la
alin. (1) nu vor fi suportate de către consumator.
Art. 18. - (1) Constituie contravenţie încălcarea
prevederilor art. 4, 6 şi 7, referitoare la nerespectarea obligaţiei de
informare, şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei.
(2) Constituie contravenţie
încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) privind nerespectarea termenelor de
rambursare, precum şi ale art. 16 şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei
la 4.000 lei.
(3) Constituie contravenţie
încălcarea prevederilor art. 17 şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la
1.000 lei.
Art. 19. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din
oficiu de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor.
(2) Contravenţiilor prevăzute la art. 18 le sunt
aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 20. - Consumatorii au dreptul de a solicita
rezilierea contractului în situaţia în care furnizorul nu respectă prevederile
art. 7, fără plata de penalităţi şi fără costuri suplimentare.
Art. 21. - (1) Contractele pentru furnizarea de
servicii financiare la distanţă nu pot conţine, chiar cu acordul expres al
consumatorului, clauze de renunţare la drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă.
(2) In cazul în care părţile contractante aleg ca lege
aplicabilă contractului la distanţă legea unui stat ce nu face parte din
Uniunea Europeană, iar contractul are o strânsă legătură cu teritoriul României
sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta
ordonanţă are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea
din urmă.
Art. 22. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe se
completează, în mod corespunzător, cu dispoziţiile Legii nr. 148/2000 privind
publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind
clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi
executarea contractelor la distanţă, republicată, ale Legii nr. 365/2002
privind comerţul electronic, republicată, ale Legii nr. 296/2004 privind Codul
consumului, republicată, ale Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
reglementărilor Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare emise în aplicarea acesteia, ale Codului penal, ale Codului
comercial, precum şi cu cele ale Codului civil.
(2) Reglementările emise în aplicarea prezentei
ordonanţe, care vizează activităţile prevăzute de Legea nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, vor fi elaborate de Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor împreună cu Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare.
Art. 23. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe nu
îngrădesc dreptul consumatorilor de a formula reclamaţii şi sesizări în
apărarea intereselor lor pentru rezolvarea neînţelegerilor legate de încheierea
şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare.
(2) Autoritatea competentă pentru soluţionarea reclamaţiilor
şi sesizărilor consumatorilor ce decurg din încheierea şi executarea
contractelor la distanţă privind serviciile financiare este Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(3) Plângerile consumatorilor
şi stabilirea procedurilor de despăgubire în materie de contracte pentru
furnizarea de servicii financiare la distanţă pot fi rezolvate şi pe cale
extrajudiciară, în baza dispoziţiilor Legii nr. 192/2006 privind medierea şi
organizarea profesiei de mediator.
Art. 24. - (1) Sarcina probei privind îndeplinirea
obligaţiilor furnizorului de informare a consumatorului, precum şi sarcina
probei existenţei consimţământului consumatorului la încheierea contractului
şi, după caz, la executarea acestuia cad în sarcina furnizorului.
(2) Orice clauză contractuală prin care sarcina probei
privind respectarea de către furnizor a unora sau a tuturor obligaţiilor care
îi incumbă în baza prezentei ordonanţe este atribuită consumatorului va fi
considerată clauză abuzivă, conform Legii nr. 193/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 25. - Prezenta ordonanţă
transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului din 23 septembrie
2002 nr. 2002/65/CE privind vânzarea la distanţă a serviciilor financiare către
consumatori şi modificarea Directivei Consiliului nr. 90/619/CEE şi a
directivelor Consiliului nr. 97/7/CE şi 98/27/CE, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L271 din 9 octombrie 2002.
Art. 26. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.