ORDONANTA Nr. 85 din 19 august 2004
privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la
distanta privind serviciile financiare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 796 din 27 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. I.9 din
Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza conditiile de informare a consumatorilor
in vederea incheierii si executarii contractelor la distanta privind serviciile
financiare dintre furnizorii de servicii financiare si consumatori.
Art. 2
(1) In cazul incheierii unui contract privind servicii financiare, urmat de
operatiuni succesive sau de o serie de operatiuni financiare distincte, de
aceeasi natura, denumite in continuare operatiuni, executate esalonat in timp,
prevederile prezentei ordonante se aplica numai contractului.
(2) In cazul in care nu exista un contract in sensul celui prevazut la
alin. (1), dar operatiuni succesive sau serii de operatiuni distincte, de
aceeasi natura, esalonate in timp, sunt executate intre aceleasi parti
contractuale, dispozitiile art. 4 sunt aplicabile numai pentru prima
operatiune.
(3) In situatia prevazuta la art. (2), in cazul in care intr-o perioada de
un an nu este executata nici o operatiune similara, urmatoarea operatiune pusa
in executare va fi considerata ca fiind prima dintr-o noua serie de operatiuni,
dispozitiile art. 4 aplicandu-se in mod corespunzator.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de servicii financiare
incheiat intre un furnizor si un consumator, in cadrul unui sistem de vanzare
la distanta sau al unui sistem de furnizare de servicii organizat de catre
furnizor care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestui
contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la distanta;
b) serviciu financiar - orice serviciu bancar, de credit, de asigurare,
pensii individuale, servicii de investitii financiare reglementate de Legea nr.
297/2004 privind piata de capital sau orice servicii referitoare la plata in
natura;
c) furnizor - orice persoana juridica sau persoana fizica, publica sau
privata, abilitata conform legii, care, in cadrul activitatilor sale
profesionale sau comerciale, are calitatea de furnizor de servicii financiare
stipulate in contractul la distanta;
d) consumator - orice persoana fizica care, in cadrul contractelor
reglementate de prezenta ordonanta, actioneaza in afara activitatii sale
profesionale, economice sau comerciale;
e) tehnica de comunicatie la distanta - orice mijloc care, fara a necesita
prezenta fizica simultana a celor doua parti, consumator si furnizor, poate fi
folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanta a serviciilor
financiare;
f) suport durabil - orice instrument ce permite consumatorului pastrarea
informatiilor ce ii sunt comunicate si accesul la acestea pentru o perioada de
timp corespunzatoare scopului informatiei, cu posibilitatea de a fi consultate
ori de cate ori este necesar, si care sa permita reproducerea nemodificata a
continutului lor;
g) operator de comunicatie - orice persoana fizica sau juridica, publica
sau privata, a carei activitate profesionala, economica sau comerciala consta
in a pune la dispozitie furnizorului una sau mai multe tehnici de comunicatie
la distanta.
Art. 4
(1) Inainte de incheierea unui contract la distanta sau la momentul
prezentarii ofertei, furnizorul are obligatia de a informa consumatorul in timp
util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente referitoare la
identificarea sa privind, cel putin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principala,
adresa sediului social sau, dupa caz, domiciliul stabil si modalitatile de
contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul comertului in care este
inregistrat si codul unic de inregistrare;
b) denumirea reprezentantului din tara unde consumatorul are resedinta,
activitatea principala, adresa sediului social sau, dupa caz, domiciliul stabil
al acestuia si modalitatile de contactare a acestuia, numarul de telefon/fax,
adresa de e-mail, registrul comertului in care este inregistrat si codul unic
de inregistrare, daca un astfel de reprezentant exista;
c) denumirea intermediarului, activitatea principala, adresa sediului
social sau, dupa caz, domiciliul stabil al acestuia si modalitatile de
contactare a acestuia, numarul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul
comertului in care este inregistrat si codul unic de inregistrare, atunci cand
consumatorul trateaza cu un intermediar;
d) in cazul in care activitatea furnizorului necesita o autorizare
speciala, acesta este obligat sa furnizeze, complementar informatiilor
prevazute la lit. a) si b), si datele de identificare, adresa si modalitatile
de contactare a autoritatii emitente a autorizatiei, inclusiv numarul de
telefon/fax si adresa de e-mail ale acesteia.
(2) Informatiile referitoare la serviciul financiar ce urmeaza a fi prestat
trebuie sa fie oferite consumatorului de catre furnizor in timp util, corect si
complet, inainte de incheierea unui contract la distanta sau la momentul
prezentarii ofertei, asupra urmatoarelor elemente:
a) descrierea caracteristicilor esentiale ale serviciului financiar
respectiv;
b) pretul total pe care consumatorul il are de platit pentru achizitionarea
serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile
suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de
catre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar in cazul in
care nu poate fi indicat un pret total precis al serviciului financiar
respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii
de calcul necesare verificarii costului total;
c) elementele specifice anumitor operatiuni privind existenta unor riscuri
speciale asociate contractarii serviciilor financiare ori caracteristicile
specifice acestora sau referitoare la posibilitatea unei variatii a pretului
total in functie de pietele financiare ori bursiere, asupra carora furnizorul
nu are influenta si nu poate fi prezentata o estimare a evolutiei viitoare
raportata la performantele statistice precedente;
d) existenta sau posibilitatea existentei unor taxe si/sau costuri
suplimentare care nu sunt platite prin intermediul furnizorului sau impuse de
acesta;
e) orice limita de timp sau data pana la care informatiile furnizate sunt
valabile;
f) modalitatile de plata si de realizare a platii;
g) orice cost suplimentar pentru consumator, rezultat din utilizarea de
catre acesta a mijloacelor de comunicare la distanta, daca astfel de costuri
aditionale sunt facturate separat.
(3) Informatiile referitoare la contractul la distanta ce urmeaza a fi
incheiat trebuie sa fie oferite consumatorului de catre furnizor in timp util,
corect si complet, inainte de incheierea unui contract la distanta sau la
momentul prezentarii ofertei, asupra urmatoarelor elemente:
a) existenta sau inexistenta dreptului de denuntare unilaterala prevazut la
art. 9 si, in situatia in care acest drept este stipulat, se vor preciza
termenul si conditiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare
a informatiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa
le plateasca potrivit art. 13 alin. (1), precum si a consecintelor ce decurg
din neexercitarea acestui drept;
b) durata minima pentru care se incheie contractul la distanta, in cazul
prestarii unor servicii financiare cu caracter permanent sau periodic;
c) informarea privind dreptul partilor de reziliere sau de denuntare
unilaterala a contractului inainte de termen, in temeiul unei clauze
contractuale, inclusiv asupra penalitatilor impuse prin contract, dupa caz;
d) indicarea modalitatilor practice de exercitare a dreptului de denuntare
unilaterala a contractului, intre altele si indicarea adresei la care poate fi
expediata notificarea de denuntare unilaterala a contractului;
e) statul sau statele ale caror norme sunt avute in vedere de catre
furnizor ca temei juridic al raportului contractual cu consumatorul, in scopul
incheierii unui contract la distanta;
f) orice clauza contractuala prin care este indicata legea aplicabila
si/sau instanta competenta in solutionarea eventualelor litigii intre parti;
g) in ce limba sau in care dintre limbile oficiale ale unui stat sunt
formulati termenii si conditiile contractuale, informatiile prealabile
prevazute de art. 4, care va fi limba sau limbile in care furnizorul a convenit
de comun acord cu consumatorul sa comunice pe durata derularii contractului la
distanta.
(4) Furnizorul este obligat sa ofere consumatorului, inainte de incheierea
unui contract la distanta sau la momentul prezentarii ofertei, informatii
privind caile de solutionare a litigiilor dintre parti, si anume:
a) posibilitatea apelarii la proceduri extrajudiciare anterioare sesizarii
instantei de judecata, de catre consumator, care are calitatea de parte
contractuala, si, de asemenea, care sunt modalitatile consumatorului de apelare
la aceste proceduri;
b) existenta unor fonduri de garantare sau a altor mecanisme de compensare,
altele decat cele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind
infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr.
297/2004 si de reglementarile privind Fondul de compensare a investitorilor
emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in aplicarea Legii nr.
297/2004.
(5) Informatiile prevazute la alin. (1) - (4), al caror scop comercial
trebuie sa rezulte fara echivoc, vor fi comunicate in mod clar, usor de inteles
de catre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicatie la
distanta utilizate, tinandu-se seama de principiile de buna practica comerciala
in tranzactii si de principiile care guverneaza protectia minorilor si a altor
persoane lipsite de capacitate de exercitiu, precum si de principiile
referitoare la bunele moravuri.
Art. 5
(1) In cazul in care mijlocul de comunicatie la distanta este telefonul sau
orice alt mijloc ce implica vorbirea directa, la inceputul convorbirii
furnizorul are obligatia de a informa consumatorul, in mod complet, corect si
precis asupra:
a) datelor sale de identificare;
b) scopului comercial al apelului.
(2) Continuarea de catre furnizor a convorbirii telefonice este permisa
numai cu acordul explicit al consumatorului. In cazul acceptarii de catre
consumator a continuarii convorbirii telefonice, furnizorul are obligatia de a
prezenta urmatoarele informatii:
a) identitatea persoanei care a contactat consumatorul din partea
furnizorului si in ce calitate reprezinta furnizorul;
b) descrierea caracteristicilor esentiale ale serviciului financiar;
c) pretul total pe care consumatorul il are de platit pentru achizitionarea
serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile
suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de
catre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar in cazul in
care nu poate fi indicat un pret total precis al serviciului financiar
respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii
de calcul necesare verificarii costului total;
d) existenta sau posibilitatea existentei unor taxe si/sau costuri
suplimentare care nu sunt platite prin intermediul furnizorului sau impuse de
acesta;
e) existenta sau inexistenta dreptului de denuntare unilaterala prevazut la
art. 9 si, in situatia in care acest drept este stipulat, se vor preciza
termenul si conditiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare
a informatiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa
le plateasca potrivit art. 13 alin. (1), precum si a consecintelor ce decurg
din neexercitarea acestui drept.
(3) Furnizorul este obligat sa informeze consumatorul despre faptul ca
orice alte informatii suplimentare sunt disponibile la cerere si, totodata, sa
indice natura acestor informatii. In toate situatiile furnizorul trebuie sa
ofere informatiile complete atunci cand isi indeplineste obligatiile ce ii
revin potrivit art. 7.
Art. 6
(1) Informatiile referitoare la obligatiile contractuale vor fi comunicate
consumatorului in faza precontractuala. Aceste informatii trebuie sa fie in
conformitate cu obligatiile contractuale rezultate din legea aplicabila
contractului la distanta, in cazul incheierii lui.
(2) In situatia in care, in legislatia nationala sau in aceea a Uniunii
Europene, referitoare la serviciile financiare, sunt aplicabile dispozitii
speciale care impun o informare prealabila in favoarea consumatorului, altele
decat cele prevazute de prezenta ordonanta, acestea se aplica in mod
corespunzator contractului financiar respectiv.
(3) Obligatia de a-l informa pe consumator ori pe furnizor, potrivit
dispozitiilor prezentei ordonante, nu poate fi inlaturata prin invocarea
secretului comercial sau profesional si nu poate fi limitata sau inlaturata
prin clauze contractuale.
Art. 7
(1) Furnizorul va comunica consumatorului, in totalitate, termenii si
conditiile contractuale si informatiile prevazute la art. 4 si 6, in scris, pe
hartie sau pe orice suport durabil disponibil si accesibil consumatorului, in
timp util, inainte ca acesta sa aiba obligatii rezultate din semnarea unui
contract la distanta sau din acceptarea unei oferte a unui astfel de serviciu
financiar la distanta.
(2) In cazul in care, la cererea expresa a consumatorului, contractul a
fost incheiat prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanta care nu
permit indeplinirea procedurii prealabile de informare prevazute la alin. (1),
furnizorul isi va indeplini obligatiile ce ii revin, imediat dupa incheierea
contractului la distanta.
(3) Pe toata durata derularii contractului, consumatorul are dreptul sa
solicite comunicarea conditiilor si prevederilor contractuale potrivit alin.
(1), pe suport hartie. Complementar, consumatorul are dreptul de a schimba
mijlocul de comunicatie folosit, exceptand situatia in care mijlocul ales este
incompatibil cu contractul incheiat sau cu natura serviciului financiar furnizat.
Art. 8
Daca partile nu au convenit altfel, momentul incheierii contractului la
distanta privind serviciile financiare il constituie momentul primirii
mesajului de confirmare de catre consumator, referitor la comanda sa.
Art. 9
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in
termen de 14 zile calendaristice, fara penalitati si fara a fi necesara
invocarea vreunui motiv. In cazul contractelor la distanta care au ca obiect
asigurarile de viata si contractele referitoare la operatiuni privind pensiile
individuale, termenul in care consumatorul isi poate exercita dreptul de
denuntare unilaterala este de 30 de zile calendaristice.
Art. 10
Termenul prevazut la art. 9 incepe sa curga:
a) din ziua incheierii contractului la distanta, cu exceptia cazurilor
referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de viata mentionata la
art. 9 si pentru care acesta va incepe sa curga de la data cand consumatorul
este informat ca s-a incheiat contractul la distanta; sau
b) din ziua in care consumatorul primeste termenii si conditiile
contractuale si informatiile in conditiile prevazute de art. 7 alin. (1) sau
(2), daca aceasta data este ulterioara datei la care se face referire la lit.
a).
Art. 11
(1) Dreptul de denuntare unilaterala a contractului nu se aplica in cazul
serviciilor financiare al caror pret depinde de fluctuatiile pietei financiare
si care nu poate fi influentat de furnizor, care pot aparea in perioada de
denuntare unilaterala a contractului, cum ar fi serviciile referitoare la:
a) operatiuni de schimb valutar;
b) instrumente ale pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta
mai mica de un an si certificate de depozit;
c) valori mobiliare;
d) titluri de participare la organisme de plasament colectiv;
e) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare
finala in fonduri;
f) contracte forward pe rata dobanzii - FRA;
g) swap-uri pe rata dobanzii, curs de schimb si actiuni;
h) optiuni pe orice instrument financiar prevazut la lit. b) - e), inclusiv
contracte similare de decontare finala in fonduri; aceasta categorie include si
optiuni pe curs de schimb si rata dobanzii.
(2) Dreptul de denuntare unilaterala a contractului nu se aplica:
a) politelor de asigurare de calatorie si pentru bagaje sau altor polite de
asigurare pe termen scurt cu o durata de cel mult o luna calendaristica;
b) contractelor executate integral de ambele parti la cererea expresa a
consumatorului, formulata inainte ca acesta sa-si exercite dreptul de denuntare
unilaterala a contractului;
c) contractelor de credit pentru dobandirea sau pastrarea dreptului de
proprietate asupra terenului ori asupra unei constructii existente sau
proiectate, ori pentru renovarea sau imbunatatirea unei constructii;
d) contractelor de credit garantate printr-o ipoteca asupra unui bun imobil
sau asupra unui drept bazat pe proprietatea unui bun imobil;
e) declaratiei consumatorului care foloseste serviciile unui notar sau ale
altei institutii oficiale, sub conditia ca aceasta sa confirme ca dreptul
prevazut la art. 7 alin. (1) a fost asigurat consumatorului.
(3) Prevederile prezentei ordonante, referitoare la dreptul de denuntare,
nu se aplica contractelor de credit reglementate de art. 8 din Legea nr.
282/2004 privind protectia dobanditorilor cu privire la unele aspecte ale
contractelor purtand asupra dobandirii unui drept de utilizare pe durata
limitata a unor bunuri imobiliare si de art. 9 din Ordonanta Guvernului nr.
130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea
contractelor la distanta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
51/2003.
Art. 12
(1) In cazul exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului,
consumatorul va notifica furnizorul, conform informatiilor primite de la acesta
potrivit art. 4 alin. (3) lit. d), inainte de expirarea termenului prevazut de
art. 9, prin orice mijloc care poate fi probat. Termenul va fi considerat
respectat daca notificarea formulata pe suport hartie sau alt suport durabil,
disponibil si accesibil destinatarului, este expediata inaintea expirarii
termenului in care acest drept poate fi exercitat.
(2) Daca unui contract la distanta pentru un serviciu financiar incheiat la
un anumit moment i se conexeaza un alt contract la distanta pentru servicii
oferite de furnizor sau de un tert pe baza unui contract intre tert si
furnizor, acest contract aditional la distanta se va rezilia, fara plata unor
penalitati sau costuri suplimentare, daca consumatorul isi exercita dreptul sau
de denuntare unilaterala prevazut de art. 9.
Art. 13
(1) In cazul exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului
conform art. 9, consumatorului ii poate fi solicitata achitarea doar a
cheltuielilor aferente serviciului deja furnizat, in conformitate cu clauzele
contractuale. Executarea contractului poate incepe numai dupa ce consumatorul
si-a dat consimtamantul in acest sens.
(2) Cheltuielile prevazute la alin. (1) nu vor putea:
a) sa depaseasca o suma stabilita proportional cu perioada in care
serviciul financiar a fost furnizat, raportata la durata totala a contractului;
b) sa fie prevazute ca plata in orice situatie in care suma respectiva
poate fi considerata ca penalitate.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul denuntarii
contractelor de asigurare consumatorul nu va fi obligat la cheltuieli.
(4) Furnizorul nu poate solicita consumatorului sa plateasca cheltuielile
prevazute la alin. (1) fara a face dovada ca acesta a fost informat in timp
util in ceea ce priveste obligativitatea platii acestor cheltuieli, conform
art. 4 alin. (3) lit. a). Consumatorul nu poate fi obligat sa efectueze plata
daca furnizorul a inceput executarea contractului inaintea expirarii perioadei
de denuntare, fara existenta unei cereri prealabile a consumatorului sau a unui
acord expres al acestuia.
(5) In termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificarii,
furnizorul este obligat sa ramburseze fara nici o intarziere orice sume primite
conform contractului la distanta, cu exceptia sumelor prevazute la alin. (1),
termen ce curge din ziua in care furnizorul a primit notificarea de denuntare
unilaterala a contractului.
(6) Consumatorul este obligat sa restituie furnizorului orice suma si/sau
bunuri ce i-au fost furnizate de acesta, fara intarziere, in termen de maximum
30 de zile calendaristice, termen ce curge din ziua in care consumatorul a
expediat notificarea de denuntare unilaterala a contractului.
Art. 14
Pentru platile efectuate prin intermediul sistemelor moderne de plata de
tip card, in cazul in care cardul consumatorului este utilizat in mod fraudulos
pentru achitarea serviciilor financiare la distanta, sumele platite vor fi
recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementarilor specifice
acestor sisteme de plata. In astfel de situatii consumatorul poate sa solicite
anularea tranzactiei respective, fara plata de sume sau penalitati
suplimentare.
Art. 15
(1) Este interzisa furnizarea de servicii financiare, fara o comanda
prealabila, din partea consumatorului, daca aceasta livrare presupune
efectuarea unei plati imediate sau suplimentare ulterioare.
(2) Consumatorul este exonerat de orice obligatie, in cazul furnizarii de servicii
financiare nesolicitate, lipsa raspunsului consumatorului neavand valoare de
consimtamant tacit.
Art. 16
Necesita acordul prealabil al consumatorului, exprimat in mod expres,
urmatoarele tehnici de comunicatie la distanta:
a) sistem automatizat de apel fara interventie umana de tipul automatelor
de apel;
b) telecopiator sau fax.
Art. 17
(1) Utilizarea altor tehnici de comunicatie individuala la distanta in
afara celor prevazute la art. 16 nu este permisa daca exista un refuz
manifestat de consumator.
(2) Cheltuielile de utilizare a tehnicilor de comunicare la distanta in
situatiile prevazute la art. 16 si la alin. (1) nu vor fi suportate de catre
consumator.
Art. 18
(1) Constituie contraventie incalcarea prevederilor art. 4, 6 si 7,
referitoare la nerespectarea obligatiei de informare, si se sanctioneaza cu
amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Constituie contraventie incalcarea prevederilor art. 13 alin. (5)
privind nerespectarea termenelor de rambursare, precum si ale art. 16 si se
sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(3) Constituie contraventie incalcarea prevederilor art. 17 si se
sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Art. 19
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de catre reprezentantii
imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 18 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 20
Consumatorii au dreptul de a solicita rezilierea contractului in situatia
in care furnizorul nu respecta prevederile art. 7, fara plata de penalitati si
fara costuri suplimentare.
Art. 21
(1) Contractele pentru furnizarea de servicii financiare la distanta nu pot
contine, chiar cu acordul expres al consumatorului, clauze de renuntare la
drepturile prevazute de prezenta ordonanta.
(2) Consumatorul beneficiaza de protectia conferita de alin. (1),
indiferent de legea aleasa de parti pentru a guverna contractul, daca locul
incheierii contractului este pe teritoriul Romaniei.
Art. 22
(1) Prevederile prezentei ordonante se completeaza, in mod corespunzator,
cu dispozitiile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele
incheiate intre comercianti si consumatori, cu modificarile ulterioare, ale
Ordonantei Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la
incheierea si executarea contractelor la distanta, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 51/2003, ale Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic, cu
modificarile ulterioare, ale Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, ale
Legii nr. 297/2004 privind piata de capital si ale reglementarilor Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare emise in aplicarea acesteia, ale Codului penal,
ale Codului comercial, precum si cu cele ale Codului civil.
(2) Reglementarile emise in aplicarea prezentei ordonante, care vizeaza
activitatile prevazute de Legea nr. 297/2004, vor fi elaborate de Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor impreuna cu Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare.
Art. 23
(1) Prevederile prezentei ordonante nu ingradesc dreptul consumatorilor de
a formula reclamatii si sesizari in apararea intereselor lor pentru rezolvarea
neintelegerilor legate de incheierea si executarea contractelor la distanta
privind serviciile financiare.
(2) Autoritatea competenta pentru solutionarea reclamatiilor si sesizarilor
consumatorilor ce decurg din incheierea si executarea contractelor la distanta
privind serviciile financiare este Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 24
(1) Sarcina probei privind indeplinirea obligatiilor furnizorului de
informare a consumatorului, precum si sarcina probei existentei
consimtamantului consumatorului la incheierea contractului si, dupa caz, la
executarea acestuia cad in sarcina furnizorului.
(2) Orice clauza contractuala prin care sarcina probei privind respectarea
de catre furnizor a unora sau a tuturor obligatiilor care ii incumba in baza
prezentei ordonante este atribuita consumatorului va fi considerata clauza
abuziva, conform Legii nr. 193/2000, cu modificarile ulterioare.
Art. 25
Prezenta ordonanta transpune Directiva nr. 2002/65/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind vanzarea la distanta a
serviciilor financiare catre consumatori si modificarea Directivei Consiliului
nr. 90/619/CEE si a Directivelor Consiliului nr. 97/7/CE si 98/27/CE, publicata
in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L271 din 9 octombrie
2002.
Art. 26
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Eduard Gabriel Matei
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu