ORDONANTA DE URGENTA Nr. 91 din 29 iunie 2000
privind organizarea sistemului national de formare a personalului din
invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 4 iulie 2000
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin formarea continua a personalului didactic si didactic auxiliar,
incadrat in invatamantul preuniversitar, se intelege toate formele si
activitatile de perfectionare, inclusiv conversia profesionala, prevazute la
art. 36 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificarile si completarile ulterioare, si la art. 159 - 162 din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata.
Art. 2
(1) Formarea personalului de conducere, de indrumare si de control cuprinde
forme de pregatire initiala si continua in domeniul managementului educational.
(2) Formarea initiala consta in parcurgerea unui modul de specializare, in
cadrul pregatirii initiale pentru o functie didactica, sau a unor studii
postuniversitare in domeniul managementului educational si reprezinta, incepand
cu data de 1 septembrie 2004, conditia de acces la o functie de conducere, de
indrumare si control in invatamantul preuniversitar.
(3) Formarea continua in domeniul managementului educational cuprinde toate
formele si activitatile de dezvoltare profesionala acreditate, la care
participa personalul care ocupa o functie de conducere, de indrumare si control
in invatamantul preuniversitar. Programele de formare continua in domeniul
managementului educational, desfasurate pana la data de 1 septembrie 2004, vor
fi echivalate pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului
educatiei nationale.
CAP. 2
Formarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar
Art. 3
Se infiinteaza Centrul National de Formare a Personalului Didactic din
Invatamantul Preuniversitar, denumit in continuare C.N.F.P.D.I.P., institutie
publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Educatiei
Nationale, cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Spiru Haret nr. 10 - 12,
sectorul 1.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al C.N.F.P.D.I.P. il constituie asigurarea
calitatii formarii personalului didactic si coordonarea activitatii de formare
continua a acestuia pe baza standardelor nationale de formare continua in
domeniu.
(2) C.N.F.P.D.I.P. are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza, impreuna cu institutiile de invatamant superior si cu alte
institutii de stat si private care au obiect similar de activitate, standardele
de formare initiala si continua a personalului didactic din invatamantul
preuniversitar si le propune ministrului educatiei nationale spre aprobare;
b) stabileste criteriile si modalitatile de acreditare a programelor de
formare, pe baza standardelor si metodologiilor aprobate de ministrul educatiei
nationale;
c) acrediteaza programele de formare continua desfasurate de persoanele
fizice si de persoanele juridice de stat si particulare, pe baza standardelor
si metodologiilor aprobate de ministrul educatiei nationale;
d) elaboreaza, pe baza propunerilor inspectoratelor scolare, in colaborare
cu casele corpului didactic, proiecte de finantare din surse bugetare si
extrabugetare a programelor de formare continua acreditate si le inainteaza
spre aprobare ministrului educatiei nationale;
e) monitorizeaza desfasurarea activitatilor de formare continua in domeniu;
f) elaboreaza si propune ministrului educatiei nationale, spre aprobare,
programele pentru acordarea definitivarii in invatamant/certificarii pentru
profesia didactica, precum si programele pentru acordarea gradelor didactice;
g) elaboreaza si propune ministrului educatiei nationale, spre aprobare,
metodologia de formare continua a personalului didactic din invatamantul
preuniversitar;
h) elaboreaza si propune ministrului educatiei nationale, spre aprobare,
programul de asistare a personalului didactic in perioada stagiaturii;
i) elaboreaza si propune ministrului educatiei nationale cai de evolutie in
cariera didactica;
j) propune ministrului educatiei nationale strategiile de formare initiala
si continua a personalului didactic din invatamantul preuniversitar;
k) initiaza si deruleaza expertize privind continutul, proiectarea,
realizarea si evaluarea pregatirii personalului din invatamant;
l) elaboreaza metodologia de desfasurare a activitatii caselor corpului
didactic in domeniul formarii continue a personalului didactic si didactic
auxiliar si o supune spre aprobare ministrului educatiei nationale.
Art. 5
(1) C.N.F.P.D.I.P. are un numar maxim de 46 de posturi.
(2) Numarul maxim de posturi aprobat pentru unitatile subventionate se
majoreaza cu numarul de posturi prevazut la alin. (1), prin diminuarea
corespunzatoare a numarului maxim de posturi aprobat pentru unitatile de
invatamant.
Art. 6
(1) Structura organizatorica, statul de functii si organigrama se aproba
prin ordin al ministrului educatiei nationale.
(2) C.N.F.P.D.I.P. este condus de un director general numit prin ordin al
ministrului educatiei nationale.
Art. 7
Salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, angajat
in cadrul C.N.F.P.D.I.P., se face conform legii.
Art. 8
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale C.N.F.P.D.I.P. se
asigura din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Educatiei Nationale, de la capitolul
"Invatamant".
(2) Veniturile extrabugetare ale C.N.F.P.D.I.P. provin din taxe pentru
evaluarea si acreditarea programelor de formare continua, studii de
specialitate - analiza necesarului, diagnoza, prognoza si altele asemenea -,
consultanta de specialitate in domeniu, precum si din sponsorizari, donatii,
venituri proprii, realizate in conditiile legii. Cuantumul taxelor se
stabileste prin ordin al ministrului educatiei nationale.
(3) C.N.F.P.D.I.P. poate elabora si supune spre aprobare finantarea din
fondurile unor programe nationale sau internationale a proiectelor de
dezvoltare profesionala in domeniu.
CAP. 3
Formarea managerilor din invatamantul preuniversitar
Art. 9
Se infiinteaza Centrul National de Formare a Managerilor din Invatamantul
Preuniversitar, denumit in continuare C.N.F.M.I.P., institutie publica cu
personalitate juridica, in subordinea Ministerului Educatiei Nationale, cu
sediul in municipiul Bucuresti, str. Spiru Haret nr. 10 - 12, sectorul 1.
Art. 10
C.N.F.M.I.P. are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza, impreuna cu institutiile de invatamant superior si cu alte
institutii de stat si private care au obiect similar de activitate, standardele
si metodologiile de pregatire initiala si continua, de evaluare unitara si de
certificare pentru managerii din invatamantul preuniversitar si le propune
ministrului educatiei nationale spre aprobare;
b) stabileste criteriile si modalitatile de acreditare a programelor de
formare, pe baza standardelor si metodologiilor aprobate de ministrul educatiei
nationale;
c) acrediteaza programele de formare continua desfasurate de persoanele
fizice si de persoanele juridice de stat si particulare, pe baza standardelor
si metodologiilor aprobate de ministrul educatiei nationale;
d) monitorizeaza desfasurarea activitatilor de formare continua in domeniu;
e) asigura fluxul informational si corelarea dintre cererea si oferta de
formare manageriala, la nivel local, regional si national;
f) efectueaza studii de specialitate - diagnoza, prognoza si altele
asemenea - si elaboreaza propuneri de politici in domeniu, pe care le
inainteaza ministrului educatiei nationale;
g) elaboreaza metodologia de realizare a atributiilor specifice la nivelul
judetului/municipiului Bucuresti si de desfasurare a activitatii de formare
continua a personalului de conducere si a personalului de indrumare si control
din invatamantul preuniversitar, prin casele corpului didactic, si o supune
spre aprobare ministrului educatiei nationale;
h) elaboreaza metodologia, mentionata la art. 2 alin. (3), de echivalare a
programelor de formare continua desfasurate pana la data de 1 septembrie 2004,
ca formare initiala;
i) elaboreaza metodologia de desfasurare a activitatii caselor corpului
didactic in domeniul formarii continue a personalului didactic si didactic
auxiliar si o supune spre aprobare ministrului educatiei nationale.
Art. 11
Pentru realizarea atributiilor sale C.N.F.M.I.P. colaboreaza cu
institutiile de invatamant superior, cu inspectoratele scolare, cu casele
corpului didactic, precum si cu institutii guvernamentale si neguvernamentale
de profil din tara si din strainatate.
Art. 12
(1) Pentru ocuparea functiilor de director si director adjunct din
unitatile de invatamant preuniversitar candidatii trebuie sa ateste prin acte
studiile absolvite, in domeniul managementului educational, a unui modul de
specializare in cadrul formarii initiale sau a unor studii post-universitare -
studii aprofundate, masterat, doctorat. Nivelul de pregatire si de certificare
necesar pentru ocuparea unei anumite functii de conducere intr-o unitate de
invatamant preuniversitar este stabilit pe baza unei metodologii aprobate de
ministrul educatiei nationale.
(2) Ocuparea functiilor de director si de director adjunct in invatamantul
preuniversitar de stat se face prin concurs organizat de inspectoratul scolar,
diferentiat in functie de nivelul unitatii, care consta in:
a) curriculum vitae, analiza si evaluarea acestuia;
b) interviu, prin care se testeaza si cunostintele de legislatie scolara si
de management educational, pe baza standardelor aprobate de ministrul educatiei
nationale.
Art. 13
(1) C.N.F.M.I.P. are un numar maxim de 30 de posturi.
(2) Numarul maxim de posturi aprobat pentru unitatile subventionate se
majoreaza cu numarul de posturi prevazut la alin. (1), prin diminuarea
corespunzatoare a numarului maxim de posturi aprobat pentru unitatile de
invatamant.
Art. 14
(1) C.N.F.M.I.P. este condus de un director general numit prin ordin al
ministrului educatiei nationale.
(2) Structura organizatorica, statul de functii si organigrama se aproba
prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Art. 15
Salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, angajat
in cadrul C.N.F.M.I.P., se face conform legii.
Art. 16
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale C.N.F.M.I.P. se
asigura din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Educatiei Nationale, de la capitolul
"Invatamant".
(2) Veniturile extrabugetare ale C.N.F.M.I.P. provin din taxe pentru
evaluarea si acreditarea programelor de formare continua, studii de
specialitate - analiza necesarului, diagnoza, prognoza etc. -, consultanta de
specialitate in domeniu, precum si din sponsorizari, donatii, venituri proprii,
realizate in conditiile legii. Cuantumul taxelor se stabileste prin ordin al
ministrului educatiei nationale.
(3) C.N.F.M.I.P. poate elabora si supune spre aprobare finantarea din
fondurile unor programe nationale sau internationale a proiectelor de
dezvoltare profesionala in domeniu.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 17
La absolvirea programelor de formare continua participantii primesc
certificate de absolvire, in care vor fi nominalizate competentele dobandite.
Sunt recunoscute legal certificatele de formare continua emise de unitati ale
caror programe au fost acreditate de C.N.F.P.D.I.P. si de C.N.F.M.I.P.
Art. 18
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta C.N.F.P.D.I.P. si C.N.F.M.I.P., in colaborare cu Componenta pentru
pregatirea personalului didactic si cu Componenta pentru management si
finantare din Proiectul de reforma a invatamantului preuniversitar, cofinantat
de Guvernul Romaniei si Banca Mondiala, elaboreaza si supun spre aprobare prin
ordin al ministrului educatiei nationale reglementarile in ceea ce priveste
accesul furnizorilor de formare continua - de stat sau particulari - la
spatiile si dotarile caselor corpului didactic.
Art. 19
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta C.N.F.P.D.I.P. si C.N.F.M.I.P. elaboreaza regulamentele
proprii de functionare, care se aproba prin ordin al ministrului educatiei
nationale.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta C.N.F.P.D.I.P. si C.N.F.M.I.P. propun spre aprobare
ministrului educatiei nationale criteriile si metodologia de evaluare si de
acreditare a programelor de formare continua, specifice.
(3) In termen de 60 de zile de la aprobarea standardelor de evaluare pentru
programele de formare initiala si continua specifice Ministerul Educatiei
Nationale va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, metodologia
acreditarii programelor de formare initiala si continua a personalului
didactic, didactic auxiliar, de conducere, de indrumare si control din
invatamantul preuniversitar.
Art. 20
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica personalului didactic
de predare, personalului didactic care indeplineste functii de conducere, de
indrumare si de control, precum si personalului didactic auxiliar din intregul
sistem de invatamant preuniversitar, de stat si particular.
Art. 21
Prevederile referitoare la formarea personalului didactic si didactic
auxiliar, precum si a personalului de conducere, indrumare si control din invatamantul
preuniversitar, de stat si particular, cuprinse in Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La alineatul (1) al articolului 5 se introduce litera f) cu urmatorul
cuprins:
"f) pentru asigurarea formarii initiale si a insertiei profesionale in
unitatile de invatamant preuniversitar pot functiona cadre didactice-mentori si
cadre didactice-tutori".
2. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
Ocuparea functiilor de conducere, de indrumare si de control este
conditionata de absolvirea unor studii postuniversitare in domeniul
managementului educational sau de absolvirea unui mod de pregatire in domeniul
managementului educational. Programele sunt realizate de institutiile de
invatamant superior conform standardelor nationale aprobate de ministrul
educatiei nationale."
3. Alineatul (2) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Functiile de conducere din inspectoratele scolare sunt: inspector
scolar general, inspector scolar general adjunct si director tehnic
administrativ - functie asimilata functiei de inspector general adjunct."
4. Alineatul (3) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Numirea intr-o functie de conducere in unitatile de invatamant de
stat, dupa concurs, se face pe baza de contract de management educational, in conditiile
legii, de catre:
a) inspectorul scolar general, pentru directorii din invatamantul de stat
prescolar, primar, gimnazial, profesional, liceal si postliceal, pentru
directorii adjuncti din invatamantul de stat preuniversitar, precum si pentru directorii
si directorii adjuncti din unitatile cu activitate extrascolara si din
unitatile conexe subordonate inspectoratului;
b) ministrul educatiei nationale, pentru directorii si directorii adjuncti
din unitatile direct subordonate Ministerului Educatiei Nationale."
5. Dupa alineatul (1) al articolului 33 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Evaluarea formarii continue a personalului didactic din
invatamantul preuniversitar se face pe baza unui sistem de credite transferabile,
conform metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei Nationale."
6. Dupa alineatul (3) al articolului 34 se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Cadrul didactic stagiar este asistat, pe perioada mentionata la
alin. (1), in dezvoltarea sa profesionala de un cadru didactic-tutore.
Stagiatura este organizata conform unei metodologii aprobate de ministrul
educatiei nationale."
7. Alineatul (5) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Examenul pentru definitivarea in invatamant consta intr-un proces
de evaluare a competentelor profesionale, realizat prin inspectie scolara si
testare a pregatirii de specialitate, metodica si pedagogica, conform
metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale, pe baza
standardelor nationale."
8. Alineatul (3) al articolului 37 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Personalului didactic de predare, cu diploma de absolvire a
invatamantului universitar de scurta durata, i se recunosc gradele didactice
obtinute in aceasta calitate si in cazul absolvirii ulterioare, cu diploma de
licenta, a unei institutii de invatamant superior de lunga durata."
9. La articolul 37, alineatele (4) si (5) se abroga.
Art. 22
(1) Dupa pozitia IX^11 de la litera A din anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 690/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului
Educatiei Nationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
309 din 13 noiembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se
introduc pozitiile IX^12 si IX^13 cu urmatorul cuprins:
"IX^12 Centrul National de - Venituri extrabugetare
Formare a Personalului si alocatii de la bugetul
Didactic din Invatamantul de stat
Preuniversitar (C.N.F.P.D.I.P.)
IX^13 Centrul National de - Venituri extrabugetare
Formare a Managerilor din si alocatii de la bugetul
Invatamantul Preuniversitar de stat."
(C.N.F.M.I.P.)
(2) Orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei ordonante de
urgenta se abroga.
p. PRIM-MINISTRU,
MIRCEA CIUMARA
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei nationale,
Mircea Fronescu,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes