ORDIN
Nr. 1006 din 30 iulie 2002
privind documentatia necesara persoanelor impozabile, inregistrate ca platitori
de taxa pe valoarea adaugata, pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 595 din 12 august 2002
Ministrul finantelor publice,
In temeiul art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile
ulterioare,
in baza prevederilor art. 27 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adaugata,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Potrivit prevederilor art. 27 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adaugata, denumita in continuare lege, rambursarea diferentei de taxa
pe valoarea adaugata ramase dupa compensarea realizata conform art. 26 alin.
(1) din lege si dupa scaderea taxei pe valoarea adaugata corespunzatoare
sumelor neachitate din facturile furnizorilor/prestatorilor se efectueaza de
organele fiscale teritoriale prin una dintre modalitatile prevazute la art. 64
din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 598/2002, denumite in continuare norme,
respectiv rambursarea cu control anticipat si rambursarea cu control ulterior.
(2) In cazul ambelor modalitati de rambursare organele de control fiscal au
obligatia verificarii documentatiei stabilite prin prezentul ordin. In cazul
rambursarilor cu control anticipat verificarea documentatiei precede
operatiunii de rambursare, iar in cazul rambursarilor cu control ulterior
verificarea documentatiei are loc dupa operatiunea de rambursare, la termenele
stabilite potrivit prevederilor art. 64 alin. (9) din norme.
Art. 2
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, care solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata, in functie de
modalitatea de rambursare solicitata, vor depune la organele fiscale teritoriale
urmatoarele documente:
a) in cazul rambursarilor cu control anticipat, cererea de rambursare,
conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la norme, pe care au bifat caseta
"rambursare cu control anticipat", si Decontul privind taxa pe
valoarea adaugata din care rezulta suma de rambursat;
b) in cazul rambursarilor cu control ulterior, cererea de rambursare,
conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la norme, pe care au bifat caseta
"rambursare cu control ulterior", Decontul privind taxa pe valoarea
adaugata din care rezulta suma de rambursat si lista cuprinzand facturile
neachitate furnizorilor si/sau prestatorilor din tara, din care rezulta taxa
deductibila.
Art. 3
(1) Documentatia necesara in vederea verificarii rambursarilor de taxa pe
valoarea adaugata, atat cu control ulterior, cat si cu control anticipat, va
cuprinde:
a) Jurnalul pentru vanzari, Jurnalul pentru cumparari si, dupa caz,
Borderoul de vanzare (incasare) si Borderoul cuprinzand operatiunile asimilate
livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii, potrivit legii;
b) documentele prevazute la art. 24 alin. (1) din lege si la art. 62 din
norme, pentru justificarea taxei pe valoarea adaugata deductibile aferente
achizitiilor de bunuri si/sau servicii;
c) documentele prevazute la art. 29 lit. B din lege, pentru determinarea
taxei pe valoarea adaugata colectate aferente livrarilor de bunuri si/sau
prestarilor de servicii efectuate.
d) documentele prevazute prin norme pentru justificarea regimului de
scutire cu drept de deducere, in functie de natura operatiunilor, pentru
operatiunile prevazute la art. 11 alin. (1) si la art. 12 din lege. In situatia
in care prin norme nu se prevad documente pentru justificarea regimului de
scutire cu drept de deducere, organele de control fiscal au obligatia sa
verifice daca operatiunile efectuate au fost incadrate corect in regimul
respectiv. Pentru operatiunile prevazute la art. 11 alin. (1) lit. k) - p) din
lege, aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza prin
procedura speciala stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice;
e) lista cuprinzand facturile neachitate furnizorilor si/sau prestatorilor
din tara, care trebuie sa cuprinda: numarul si data facturilor, denumirea
furnizorilor/prestatorilor, codul fiscal, suma neachitata si taxa pe valoarea
adaugata aferenta.
(2) Persoanele impozabile care efectueaza atat operatiuni care dau drept de
deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere vor intocmi lista
cuprinzand furnizorii neachitati, separat pentru achizitiile de bunuri si/sau
servicii destinate realizarii de operatiuni care dau drept de deducere si
separat pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii destinate realizarii atat
de operatiuni care dau drept de deducere, cat si pentru operatiuni care nu dau
drept de deducere. Pentru acestea din urma taxa pe valoarea adaugata aferenta
furnizorilor neachitati se determina prin aplicarea unei pro rata stabilite
conform prevederilor din norme. Nu se intocmeste lista cuprinzand furnizorii
neachitati pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii destinate exclusiv
realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere.
(3) Taxa aferenta facturilor achitate furnizorilor si/sau prestatorilor se
determina ca diferenta intre taxa de rambursat rezultata din decontul privind
taxa pe valoarea adaugata si taxa aferenta facturilor neachitate furnizorilor
si/sau prestatorilor, astfel:
a) in cazul rambursarilor cu control anticipat, de catre organele fiscale,
pe baza verificarii listei cuprinzand facturile neachitate furnizorilor si/sau
prestatorilor din tara, intocmita de persoana impozabila care solicita
rambursarea;
b) in cazul rambursarilor cu control ulterior, de catre persoana impozabila
care solicita rambursarea pe propria raspundere si se inscrie distinct in
cererea de rambursare.
(4) Documentatia prevazuta la alin. (1), cu exceptia listei cuprinzand
facturile neachitate furnizorilor si/sau prestatorilor in cazul rambursarilor
cu control ulterior, nu se depune la organele fiscale teritoriale. Documentatia
trebuie sa se afle la sediul persoanei impozabile care solicita rambursarea
taxei pe valoarea adaugata si va fi pusa in mod obligatoriu la dispozitie
organelor de control fiscal in vederea verificarii.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat