ORDIN Nr. 102
din 30 septembrie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Institutului Medico-Militar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 675 din 8 octombrie 2009
Pentru aplicarea prevederilor art. 15 din Hotărârea
Guvernului nr. 585/1990 privind înfiinţarea Institutului Medico-Militar,
în temeiul dispoziţiilor art. 33 alin. (1) din Legea
nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării
Naţionale, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Institutului Medico-Militar, prezentat în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănisoară
ANEXĂ
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare al Institutului
Medico-Militar
CAPITOLUL I
Probleme generale
Art. 1. - Prezentul regulament are drept scop
stabilirea cadrului normativ de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului
nr. 585/1990 privind înfiinţarea Institutului Medico-Militar, a prevederilor
legale în vigoare privind învăţământul superior în România, reglementărilor
specifice instituţiilor de învăţământ superior, în concordanţă cu prevederile
comunităţii europene privind sistemul universitar medical.
Art. 2. -In Institutul Medico-Militar, înfiinţat în
baza Hotărârii Guvernului nr. 585/1990, ca instituţie militară de învăţământ
superior şi subordonată Ministerului Apărării Naţionale, activitatea de
învăţământ este prioritară şi se încadrează în strategiile şi concepţiile de
formare, perfecţionare şi specializare a resurselor umane, elaborate la nivelul
Ministerului Apărării Naţionale, în raport cu misiunile şi interesele armatei.
Art. 3. - (1) Personalul din Institutul Medico-Militar
include comunitatea universitară, personalul din comandament şi personalul
auxiliar.
(2) Comunitatea universitară reprezintă totalitatea
persoanelor care desfăşoară activitate didactică, de cercetare ştiinţifică,
precum şi cei care studiază în instituţie.
Art. 4. - Personalul Institutului Medico-Militar,
indiferent de funcţie şi de natura activităţii de specialitate pe care o
desfăşoară curent, are obligaţia de a participa efectiv şi calificat sau, în
raport cu specificul postului, de a sprijini activităţile care vizează:
a) crearea, menţinerea şi perfecţionarea cadrului
organizatoric şi funcţional adecvat cerinţelor nivelului de excelenţă în
predare-învăţare, cercetare ştiinţifică şi educaţie, în vederea realizării
integrale a finalităţilor formative ale procesului de învăţământ;
b) afirmarea deplină a principiilor academice;
c) cultivarea valorilor naţionale, asumarea şi
promovarea aspiraţiilor democratice ale societăţii româneşti, a tradiţiilor de
luptă ale Armatei României, precum şi ale învăţământului militar;
d) asigurarea primatului competenţei, deschiderii spre
integrare în comunitatea ştiinţifică internă şi internaţională;
e) prevenirea ingerinţelor de natură ideologică, a
exclusivismului şi intoleranţei, a oricăror forme de discriminare;
f) respectarea normelor legale privind activitatea în
cadrul instituţiilor militare şi al instituţiilor militare de învăţământ
superior;
g) susţinerea eficientă a învăţământului universitar
şi de pregătire militară, prin calitatea logisticii generale şi didactice;
h) desfăşurarea unei prestaţii ştiinţifice, didactice,
pedagogice, metodice şi docimologice de înaltă calitate profesională şi
deontologică.
CAPITOLUL II
Atribuţiile şi organizarea Institutului
Medico-Militar
SECŢIUNEA 1
Atribuţii ale comandamentului
Art. 5. - Comandamentul este o componentă de bază a
Institutului Medico-Militar prin care comandantul exercită actul de comandă în
domeniile: activitate de învăţământ, ordine interioară şi comportament militar,
resurse umane, informaţii militare, logistică generală, cultură, educaţie şi
sport, pregătire de comandament şi pregătire pentru luptă.
Art. 6. - Comandamentul unităţii, prin birourile şi
compartimentele pe care le are în componenţă, îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) asigură îndeplinirea obiectivelor ce revin
Institutului Medico-Militar pe linie de învăţământ;
b) asigură evidenţa întregului personal al instituţiei;
c) propune, planifică şi ţine evidenţa perfecţionării,
pregătirii profesionale a personalului;
d) organizează şi coordonează activitatea de pregătire,
de punere în aplicare a planurilor de intervenţie şi a planului de alarmă;
e) elaborează concepţia şi planurile privind asigurarea
capacităţii de luptă şi intervenţie la dezastre şi coordonează punerea acestora
în aplicare;
f) planifică şi execută controale interne pe linia
ordinii şi disciplinei militare, a modului de executare a serviciului de
permanenţă;
g) organizează şi asigură funcţionalitatea sistemului
de comunicaţii şi informatic al institutului;
h) organizează activităţile de aprovizionare cu
materiale de resortul logisticii generale;
i) organizează şi coordonează desfăşurarea
activităţilor de întreţinere şi ambientare a spaţiilor de cazare şi depozitare;
j) organizează, coordonează activităţile de pregătire,
de asigurare cu materiale de profil şi controlează modul de respectare a
normelor de prevenire şi stingere a incendiilor, de tehnica securităţii muncii
şi circulaţie rutieră;
k) elaborează concepţiile şi exercită managementul
pregătirii de comandament şi a pregătirii pentru luptă a personalului militar
şi a personalului civil;
l) exercită managementul activităţilor
cultural-educative, sportive, de asistenţă psihomorală şi religioasă.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii ale structurilor didactice, de
logistică şi sprijin didactic
Art. 7. - Directorul adjunct pentru învăţământ exercită
nemijlocit conducerea la nivel structural, funcţional şi operaţional a
procesului de învăţământ, cercetare ştiinţifică şi a activităţilor de logistică
şi sprijin didactic implicate în conducerea şi susţinerea materială de
specialitate a învăţământului şi activităţii de cercetare ştiinţifică.
Art. 8. - (1) Funcţiile şi structurile subordonate
directorului adjunct pentru învăţământ sunt:
a) şeful cursurilor;
b) biroul învăţământ şi pregătire de luptă;
c) catedra de pregătire şi perfecţionare
medico-militară;
d) catedra de pregătire medico-militară Târgu Mureş;
e) secţia instruire şi perfecţionare medico-militară
Focşani;
f) compartimentul documentare;
g) biblioteca;
h) compartimentul informatică.
(2) Structurile subordonate directorului adjunct pentru
învăţământ îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) proiectarea, planificarea şi programarea,
organizarea, coordonarea, controlul, evaluarea şi perfecţionarea procesului de
învăţământ;
b) planificarea, organizarea, coordonarea şi controlul
activităţii de cercetare ştiinţifică;
c) planificarea, organizarea şi desfăşurarea pregătirii
ştiinţifice, de specialitate şi metodice a personalului didactic;
d) planificarea, organizarea, coordonarea şi controlul
logisticii didactice a procesului de învăţământ şi administrarea resurselor
alocate acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile structurilor subordonate nemijlocit
comandantului
Art. 9. - (1) Funcţiile şi structurile subordonate
nemijlocit comandantului sunt:
a) biroul personal;
b) contabilul-şef;
c) medicul-şef;
d) compartimentul documente clasificate;
e) compartimentul achiziţii publice;
f) personalul didactic şi personalul didactic auxiliar;
g) şeful logisticii.
(2) Structurile subordonate nemijlocit comandantului
îndeplinesc atribuţii, potrivit specificului fiecăreia, în domeniile:
a) realizarea cadrului organizatoric pentru executarea
actului de conducere;
b) asigurarea funcţionalităţii şi operativităţii
sistemului de conducere;
c) evidenţa, controlul de specialitate şi arhivarea
documentelor;
d) relaţiile publice ale instituţiei;
e) consilierea juridică;
f) activitatea economico-financiară;
g) asigurarea medicală;
h) comanda subunităţilor de studenţi militari.
(3) Prin delegare de competenţă, prevăzută în fişa
postului, coordonarea şi controlul activităţii unor elemente de structură
subordonate nemijlocit comandantului pot fi exercitate de directorul adjunct
pentru învăţământ.
SECŢIUNEA a 4-a
Relaţiile funcţionale
Art. 10. - (1) Comandantul stabileşte atribuţiile
funcţionale ale compartimentelor subordonate nemijlocit, iar directorul adjunct
pentru învăţământ răspunde de executarea lor. Potrivit delegărilor de
competenţă aprobate de comandantul Institutului Medico-Militar, directorul
adjunct pentru învăţământ, şefii de birouri/compartimente planifică,
organizează, coordonează şi controlează activitatea compartimentelor din
subordine.
(2) Şefii de birouri/compartimente asigură
concretizarea atribuţiilor în fişele individuale ale posturilor.
Art. 11. - Atribuţiile funcţionale ale structurilor şi
fişele individuale ale posturilor se elaborează de şeful nemijlocit al acestora
şi se aprobă de comandantul Institutului Medico-Militar.
Art. 12. - Relaţiile dintre compartimentele
Institutului Medico-Militar se asigură, potrivit organigramei, de către şefii
acestora.
SECŢIUNEA a 5-a
Drepturile şi obligaţiile personalului
Art. 13. - Personalul din Institutul Medico-Militar are
drepturile şi obligaţiile ce decurg din legislaţia în vigoare, regulamentele
militare, regulamentele şi metodologiile adoptate pe plan intern, precum şi din
contractul individual de muncă, fişa postului sau angajamentul încheiat cu
Ministerul Apărării Naţionale.
CAPITOLUL III
Activitatea de învăţământ
SECŢIUNEA 1
Proiectarea învăţământului
Art. 14. - Curriculumul educaţional se
elaborează pe baza concepţiei de formare a ofiţerilor, elaborată de eşaloanele
superioare, şi se aprobă de către Consiliul de conducere al Institutului
Medico-Militar.
Art. 15. - (1) Activităţile de proiectare a
învăţământului se coordonează de către comandant şi se conduc nemijlocit de
către directorul adjunct pentru învăţământ.
(2) In calitate de structură specializată în
proiectarea şi gestionarea procesului de învăţământ, Biroul învăţământ şi
pregătire de luptă asigură:
a) elaborarea studiului de fundamentare a
curriculumului educaţional;
b) elaborarea proiectului planului de învăţământ;
c) stabilirea obiectivelor pedagogice pentru fiecare
disciplină de învăţământ/modul de instruire;
d) instruirea metodică a personalului didactic
privind obiectivarea conţinuturilor pregătirii medico-militare în documentele
de conducere a învăţământului;
e) conceperea şi aplicarea instrumentelor de evaluare
şi a modalităţilor de reglare a procesului de învăţământ.
Art. 16. - Planul de învăţământ adoptat de către
consiliul de conducere se înaintează spre avizare şi aprobare structurilor
abilitate prin legile şi actele normative în vigoare.
Art. 17. - Programa analitică se elaborează de
titularul de disciplină, pe baza planului de învăţământ şi a obiectivelor
pedagogice, se analizează în cadrul comisiei didactice de specialitate şi în
plenul catedrei, se avizează de directorul adjunct pentru învăţământ şi se
aprobă de comandantul Institutului Medico-Militar.
Art. 18. - Catedra, prin şeful acesteia, poartă
responsabilitatea gestionării ariei curriculare specifice, asigurării
corectitudinii şi relevanţei conţinuturilor instruirii, materialului didactic
necesar susţinerii optime a disciplinelor de studiu, precum şi a activităţii
didactice, pedagogice, metodice şi docimologice prestate de cadrele didactice
şi personalul didactic auxiliar.
Art. 19. - Proiectarea instruirii prin cursuri,
seminare sau şedinţe practice se materializează în proiecte didactice,
discutate în comisia didactică şi aprobate de şeful nemijlocit al cadrului
didactic respectiv.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea învăţământului
Art. 20. - (1) Procesul de învăţământ este condus de
către comandantul Institutului Medico-Militar, ajutat de către directorul
adjunct pentru învăţământ.
(2) La nivelul Institutului Medico-Militar se
constituie şi funcţionează consiliul de conducere, organ de decizie colectivă,
potrivit actelor normative în vigoare.
Art. 21. - Catedrele au atribuţii funcţionale proprii,
concretizate prin rol, organizare, cerinţe funcţionale, competenţe şi
responsabilităţi stabilite de către directorul adjunct pentru învăţământ şi
aprobate de către comandantul Institutului Medico-Militar.
Art. 22. - (1) Organizarea în formaţii de studiu a
studenţilor, ofiţerilor studenţi şi a cursanţilor se realizează astfel încât
componenţa pe ani de învăţământ şi serii de predare să fie cât mai echilibrată.
(2) Pe timpul procesului instructiv-educativ,
subunităţile de studenţi, ofiţeri studenţi şi ofiţeri cursanţi se vor constitui
în formaţiuni în funcţie de activităţile didactice desfăşurate sau de categoria
de instrucţie.
(3) Activităţile didactice de predare se desfăşoară, de
regulă, cu o formaţiune de studiu de tip an de învăţământ.
SECŢIUNEA a 3-a
Planificarea şi desfăşurarea învăţământului
Art. 23. - (1) Activitatea de învăţământ se desfăşoară
pe baza planificării elaborate de Biroul învăţământ şi pregătire de luptă, în
colaborare cu catedrele, avizată de directorul adjunct pentru învăţământ şi
aprobată de comandant.
(2) Planificarea include repartiţia temelor şi
şedinţelor pe luni şi programarea orară.
Art. 24. - Repartiţia temelor şi şedinţelor pe luni se
planifică cu cel puţin 15 zile înaintea începerii anului universitar.
Art. 25. - (1) Programarea orară se realizează lunar,
până la data de 20 a lunii în curs pentru luna următoare, de către şefii de
catedră, sub coordonarea Biroului învăţământ.
(2) Modificarea programării orare este de competenţa
comandantului sau a directorului adjunct pentru învăţământ.
Art. 26. - (1) Formele de desfăşurare a activităţii
didactice în cadrul modulului de pregătire medico-militară sunt: cursuri,
seminare, lucrări practice, exerciţii şi aplicaţii tactice.
(2) Acestea sunt prevăzute sub formă de procentaj în
planul de învăţământ şi concretizate în programa analitică.
Art. 27. - Responsabilitatea pentru organizarea şi
desfăşurarea fiecărei şedinţe de pregătire revine şefilor de catedră,
titularului de curs şi cadrului didactic stabilit prin programarea orară.
Art. 28. - (1) Prezenţa cadrului didactic şi a
studenţilor la activităţile didactice este obligatorie.
(2) Inlocuirea cadrului didactic sau învoirea
studenţilor se face de către comandantul Institutului Medico-Militar sau de
înlocuitorul legal al acestuia, în situaţii temeinic justificate.
Art. 29. - (1) Aprecierea nivelului de pregătire a
studenţilor se realizează sistematic prin evaluări curente, periodice şi
finale. Evaluările periodice şi finale se menţionează în programa analitică.
(2) Incheierea activităţii la o disciplină se
realizează prin examen final, verificare finală sau colocviu. Modul de
susţinere a examenelor, verificărilor sau colocviilor se stabileşte pentru
fiecare disciplină în parte, prin planul de învăţământ şi programa analitică,
iar modul de desfăşurare se stabileşte la propunerea catedrei, de către
directorul adjunct pentru învăţământ.
(3) Examenele se susţin în faţa cadrului didactic care
a condus cursul, seminariile/lucrările practice ori, în cazuri deosebite, în
faţa unui alt cadru didactic desemnat de şeful de catedră.
(4) Inlocuirea examinatorului se aprobă, numai la
cererea justificată a acestuia, de către directorul adjunct pentru învăţământ.
(5) Examinarea se realizează pe baza subiectelor,
biletelor sau testelor întocmite de examinatori şi aprobată de şeful de
catedră.
(6) Elementele cuantificate prin notă - nivelul
cunoştinţelor din întreaga materie, capacitatea de analiză şi sinteză,
creativitatea, frecvenţa şi participarea activă la procesul didactic -, precum
şi modul de desfăşurare a verificării se stabilesc prin programa analitică,
fiind comunicate studenţilor la începutul activităţii de la disciplina
respectivă.
(7) Evaluarea răspunsurilor la examene, teste şi probe
de verificare se face cu note de la 1 la 10, exprimate în numere întregi, nota
minimă de promovare fiind nota 5,00.
(8) Calificativul/Nota semestrială sau anuală la
pregătirea militară generală se stabileşte prin calculul mediei dintre nota
obţinută la verificarea finală/semestrială/anuală şi media notelor obţinute la
verificările susţinute în cadrul fiecărui modul de pregătire.
(9) Rezultatele obţinute se comunică imediat după
încheierea examinărilor orale şi în maximum 48 ore, în cazul examinărilor
scrise. Notele obţinute se înscriu în catalog în ziua comunicării. Cataloagele
se depun la Biroul învăţământ cel mai târziu în ziua următoare desfăşurării
examenului final sau comunicării rezultatelor acestora.
Art. 30. -Anul de studiu se consideră promovat atunci
când studentul a obţinut cel puţin nota 5,00 la fiecare disciplină din cadrul
modulului de pregătire medico-militară şi cel puţin nota 7,00 la comportare
ostăşească.
Art. 31. - Studenţii şi ofiţerii studenţi nu pot trece
în anul următor de studii dacă nu au promovat toate examenele la disciplinele
din anul precedent.
Art. 32. - (1) Anual, după încheierea situaţiei la
învăţământ, studenţilor şi ofiţerilor studenţi li se întocmesc aprecieri de
serviciu de către comandantul de companie. Hotărârea asupra calificativului
este luată de comandantul Institutului Medico-Militar. Calificativele acordate
corespund următoarelor rezultate:
a) excepţional - pentru studenţii şi ofiţerii-studenţi
care au obţinut media de absolvire peste nota 9,50, au îndeplinit nivelul
„excelent" la obiectivele didactice şi au avut un comportament remarcabil;
b) foarte bun - pentru studenţii şi ofiţerii studenţi
care au obţinut media de absolvire între 8,50-9,49, au îndeplinit nivelul
„foarte bun" la obiectivele didactice şi au avut un comportament foarte
bun;
c) bun - pentru studenţii şi ofiţerii studenţi care au
obţinut media de absolvire între 7,50-8,49, au îndeplinit nivelul „bun" la
obiectivele didactice şi au avut un comportament bun;
d) corespunzător - pentru studenţii şi ofiţerii
studenţi care au obţinut media de absolvire între 6,00-7,49, au îndeplinit
nivelul „suficient" la obiectivele didactice şi au avut un comportament
satisfăcător;
e) mediocru - pentru studenţii şi ofiţerii studenţi
care au obţinut media de absolvire între 5,00-5,99, au îndeplinit nivelul „insuficient"
la obiectivele didactice şi au avut un comportament satisfăcător;
f) necorespunzător - pentru studenţii şi ofiţerii
studenţi care au obţinut media de absolvire sub 5,00, s-au clasat sub media de
absolvire, au îndeplinit nivelul „insuficient" la obiectivele didactice şi
au avut un comportament nesatisfăcător.
(2) In cazul obţinerii notei 7,00 la comportare
ostăşească, studentul şi ofiţerul student pot fi apreciaţi cu cel mult
calificativul „corespunzător".
Art. 33. - (1) Studenţii apreciaţi cu calificativul
anual „mediocru" sunt puşi în discuţia Consiliului de conducere al
Institutului Medico-Militar, care poate propune comandantului Institutului
Medico-Militar continuarea studiilor sau exmatricularea studenţilor în cauză,
după caz.
(2) Studenţii care obţin calificativul
„necorespunzător" sunt exmatriculaţi din Institutul Medico-Militar, cu
suportarea cheltuielilor de întreţinere pe timpul şcolarizării/instruirii, în
baza ordinului comandantului.
(3) Ofiţerii-studenţi care obţin calificativul „necorespunzător"
pot fi trecuţi în rezervă în conformitate cu prevederile art. 85 alin. 1 lit.
i) şi alin. 2 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu
modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 4-a
Controlul/evaluarea învăţământului
Art. 34. - (1) Evaluarea procesului de învăţământ, în
ansamblu sau pe catedre, este de competenţa consiliului de conducere, a
comandantului Institutului Medico-Militar sau a comisiilor desemnate de către
eşaloanele superioare.
(2) Aprecierile privind calitatea şi conţinutul
învăţământului trebuie să fie temeinic fundamentate.
Art. 35. - Controlul/Evaluarea se execută pe baza
planului unic de control, elaborat anual de către Biroul învăţământ şi
pregătire de luptă.
Art. 36. - La fiecare catedră şi la fiecare an de
învăţământ se planifică şi se execută cel puţin un control de specialitate pe
an de către o comisie numită de comandant.
Art. 37. - (1) Comandantul Institutului Medico-Militar,
directorul adjunct pentru învăţământ, şeful Biroului învăţământ şi pregătire de
luptă participă anual la cel puţin o activitate de învăţământ desfăşurată de
fiecare instructor, instructor-şef sau instructor superior şi, prin sondaj, la
unele activităţi desfăşurate de cadrele didactice medicale din afara
institutului care predau în cadrul modulului de pregătire medico-militară.
(2) Şefii de catedră participă anual la cel puţin două
activităţi didactice desfăşurate de instructori şi cel puţin o dată la
activităţile conduse de celelalte cadre didactice din subordine.
CAPITOLUL IV
Paza, protecţia şi siguranţa
Art. 38. - Responsabilitatea nemijlocită pentru
organizarea serviciului de permanenţă revine şefului cursurilor.
Art. 39. - Serviciul de permanenţă se organizează şi se
asigură astfel:
a) ofiţer de serviciu pe institut, din rândul cadrelor
militare în activitate;
b) ajutorul ofiţerului de serviciu pe institut, din
rândul ofiţerilor studenţi din anii de studiu V-VI;
c) gradat de serviciu pe subunitate;
d) planton de serviciu, din rândul studenţilor din
anii de studiu I-IV
Art. 40. - Organizarea şi executarea pregătirii şi
controlului modului de desfăşurare a serviciului de permanenţă pe institut
revin următoarelor persoane:
a) şeful cursurilor - pentru ofiţerul de serviciu şi
ajutorul ofiţerului de serviciu pe institut;
b) ofiţerul de serviciu - pentru ajutorul său şi pentru
celelalte servicii, în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale.
Art. 41. - Paza şi apărarea cazărmii în care este
dislocat Institutul Medico-Militar se asigură de către Corpul de control şi
inspecţie.
Art. 42. - Intervenţia la obiective se execută în
situaţii speciale, la ordin, conform Planului de întărire a pazei şi apărării
cazărmii existent la ofiţerul de serviciu pe institut.
Art. 43. - (1) Accesul personalului în institut se face
pe la punctul de control de acces în cazarmă, pe baza:
a) legitimaţiei militare - pentru personalul
Institutului Medico-Militar;
b) permisului de intrare temporar - pentru personalul
detaşat pe o perioadă mai mare de 30 zile;
c) biletului de intrare - pentru persoanele venite
temporar în unitate în interes de serviciu;
d) carnetului de student, biletului de voie sau
ordinului de serviciu, pentru studenţi.
(2) Preluarea vizitatorilor şi însoţirea lor în incinta
cazărmii, la sosire şi plecare, sunt obligatorii şi intră în sarcina fiecărui
şef de compartiment.
(3) Accesul autoturismelor personale în cazarmă se face
pe baza precizărilor şefului Corpului de control şi inspecţie.