ORDIN
Nr. 1059 din 23 septembrie 1999
pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de aplicare a prevederilor
art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 480 din 4 octombrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului si ale Hotararii Guvernului nr.
447/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind modul de aplicare a prevederilor
art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a trezoreriei va solutiona operativ problemele rezultate
din aplicarea normelor metodologice aprobate conform art. 1 din prezentul
ordin.
Art. 3
Directia generala a trezoreriei, directiile generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene, trezoreriile statului, institutiile
publice si agentii economici vor lua masuri pentru aplicarea dispozitiilor
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind modul de aplicare a prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 120/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului
In vederea aplicarii in bune conditii a reglementarilor cuprinse la art. I
pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 120/1999 se emit urmatoarele norme
metodologice:
1. Institutiile publice vor dispune efectuarea de plati din conturile
deschise la trezoreriile statului, indiferent de sursa de finantare, pe baza
creditelor bugetare deschise si a disponibilitatilor din conturi, precum si a
bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate in conditiile legii.
Institutiile publice au obligatia de a prezenta trezoreriei statului la
care au conturile deschise bugetele de venituri si cheltuieli aprobate, cu
repartizarea pe trimestre, care se pot adapta in cursul exercitiului financiar
cu modificarea prevederilor de venituri si cheltuieli efectuate cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare.
Trezoreriile statului nu vor accepta efectuarea de catre institutiile
publice de plati din conturi, fara prezentarea bugetelor de venituri si
cheltuieli.
2. Institutiile publice au obligatia sa isi dimensioneze lunar platile pe
care le efectueaza in numerar prin casieria proprie, pe baza prevederilor de
cheltuieli corespunzatoare din bugetele proprii, scop in care intocmesc
programul prevazut in anexa nr. 1. Aceasta anexa se intocmeste distinct pentru
cheltuielile bugetare, pe capitole, iar pentru fondurile speciale si mijloacele
extrabugetare, pe fiecare cont din care urmeaza a se ridica sumele respective.
La stabilirea platilor prevazute la alin. 1 institutiile publice vor avea
in vedere ca prin casieria proprie pot fi efectuate plati in numerar pentru:
drepturi de personal (titlul 02), drepturi cu caracter social, fonduri de
premiere si cheltuieli materiale si servicii (titlul 20), burse, ajutoare si
alte transferuri (titlul 38), cheltuieli de capital in situatia executarii
lucrarilor de investitii in regie proprie, inclusiv cumparari de imobile de la
persoane fizice (titlul 70).
Institutiile publice vor lua masurile necesare pentru reducerea la maximum
a platilor in numerar, efectuand prin casieria proprie numai acele cheltuieli
de volum redus care nu se justifica a fi efectuate prin virament. Aceste
cheltuieli vor avea ca documente de justificare facturi sau chitante fiscale.
Se interzice efectuarea de plati in numerar pentru procurari de materiale,
prestari de servicii si executari de lucrari de la agentii economici cu conturi
deschise la trezoreria statului.
3. Institutiile publice prezinta programul prevazut in anexa nr. 1 in dublu
exemplar la trezoreria statului la care au conturile deschise, pana la data de
25 a lunii curente pentru necesarul lunii urmatoare. Nedepunerea acestui
program la termen exonereaza trezoreria statului de obligatia asigurarii la
termen a necesarului de numerar.
In asemenea situatii se va putea elibera numerarul necesar numai in masura
in care trezoreria statului are disponibilitati in casieria proprie. In caz
contrar, platile se vor reprograma la alta data convenita cu institutia
respectiva.
Trezoreriile statului verifica si analizeaza programele primite in ceea ce
priveste dimensionarea necesarului de numerar pentru efectuarea platilor,
introduc eventualele modificari, dupa care restituie un exemplar vizat
institutiei publice respective.
4. Fiecare trezorerie intocmeste, pe baza programului prevazut in anexa nr.
1, programul asigurarii numerarului in casieria tezaur a trezoreriei statului
sau in contul de disponibil deschis la o banca comerciala pentru efectuarea
platilor in numerar catre institutiile publice, dupa caz, potrivit anexei nr.
2.
Programul astfel intocmit se transmite directiei de trezorerie judetene
pana la data de 27 a lunii curente, care, la randul sau, intocmeste programul
pe ansamblul judetului privind necesarul de numerar si sursele de acoperire cu
numerar (anexa nr. 2), pe baza caruia se stabilesc alimentarile cu numerar de
la Banca Nationala a Romaniei.
Pe baza programului prevazut in anexa nr. 2 fiecare trezorerie operativa
intocmeste anexa nr. 2 a) care se prezinta la inceputul lunii bancii comerciale
la care are deschis contul de disponibil pentru efectuarea platilor in numerar
catre institutiile publice, in vederea asigurarii numerarului necesar in
casieria bancii.
Directia de trezorerie judeteana, a municipiului Bucuresti, precum si
trezoreriile statului din sectoarele municipiului Bucuresti la care
functioneaza trezorerii ale statului intocmesc anexa nr. 2b), care se prezinta
unitatii Bancii Nationale a Romaniei pentru programarea ridicarii sumelor
necesare in numerar.
5. In limita sumelor cuprinse in programul prevazut in anexa nr. 1
institutiile publice completeaza file de cec pentru ridicarea sumelor din
conturile respective. In fila de cec se mentioneaza natura cheltuielilor pentru
care se solicita ridicarea numerarului.
Trezoreria statului verifica cererile de ridicare a numerarului din
conturi, in concordanta cu programul aprobat fiecarei institutii publice,
incadrarea in disponibilul de credite bugetare sau in disponibilitatile din
cont, dupa caz, precum si in destinatia stabilita prin buget.
Sumele ridicate se inregistreaza de catre institutiile publice in jurnalul
de casa si se folosesc potrivit destinatiilor prevazute in cecul pentru
ridicarea numerarului din cont.
In cazul in care din sumele ridicate si utilizate raman unele
disponibilitati, acestea vor fi depuse in contul corespunzator, deschis la
trezoreria statului in termen de maximum 3 zile lucratoare.
6. Incasarile efectuate de catre institutiile publice prin casieria
proprie, reprezentand venituri ale bugetului de stat, bugetului local,
bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului fondurilor speciale, se depun
in conturile bugetare respective, deschise la trezoreria statului, in prima zi
lucratoare de la incasare.
In acelasi termen se depun si veniturile care sunt lasate la dispozitie
institutiilor publice ca mijloace extrabugetare.
In cazul in care institutia publica se afla in alta localitate decat
trezoreria statului, veniturile se depun in conturi in termen de doua zile
lucratoare.
7. Trezoreriile statului au obligatia sa stabileasca si sa aprobe, la
propunerea fiecarei institutii publice care are conturile deschise la
trezoreria respectiva, plafonul de casa care sa asigure efectuarea unor plati
urgente si de volum redus, fara sa apeleze la ridicari din cont. De regula,
plafonul de casa trebuie sa reflecte masurile pentru reducerea platilor in
numerar.
Plafonul de casa se stabileste ca medie a cheltuielilor materiale cu
caracter urgent si de volum redus la nivelul unei luni si se aplica in tot
cursul exercitiului financiar anual. Acesta se constituie numai din ridicari de
numerar din contul de cheltuieli materiale si servicii sau de disponibil, dupa
caz.
In cazuri justificate trezoreriile statului pot aproba in cursul anului
modificarea plafoanelor de casa.
Peste plafonul de casa pot fi pastrate sume care reprezinta drepturi de
personal, ajutoare sociale si fondurile de stimulare, pe o perioada de 3 zile
lucratoare, si venituri bugetare care urmeaza sa fie depuse in conturi la
termenele precizate mai sus.
8. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat,
bugetele locale, bugetele fondurilor speciale vor aloca transferurile si
subventiile regiilor autonome si societatilor comerciale, dupa caz, folosind
urmatoarea procedura:
a) ordonatorii principali de credite vor vira in baza creditelor bugetare
deschise, cu ordin de plata tip trezorerie, transferurile si subventiile din
contul de cheltuieli bugetare deschis la trezoreria statului in contul unitatilor
beneficiare. Pe versoul ordinului de plata ordonatorii principali de credite
vor mentiona destinatia precisa a fondurilor alocate;
b) regiile autonome si societatile comerciale, dupa caz, care beneficiaza
de transferuri si subventii de la buget, vor solicita deschiderea contului
50.70 "Disponibil din transferuri si subventii" la trezoreria
statului in a carei raza teritoriala isi au sediul fiscal. Codul contului se
formeaza din simbolul contului sintetic la care se adauga codul fiscal al
unitatii respective.
Contul 50.70 se crediteaza cu sumele virate de ordonatorii principali de
credite si se debiteaza cu platile dispuse de titularii contului;
c) regiile autonome si societatile comerciale, dupa caz, cu sediul fiscal
in sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti, vor deschide la filiala Bancii
Comerciale Romane - S.A. din sectorul respectiv contul 64.05 "Disponibil
din transferuri si subventii", iar cele din judetul Ilfov vor deschide
acelasi cont la filiala Bancii Comerciale Romane - S.A. din sectorul 4.
Sumele alocate de la buget reprezentand transferuri si subventii in
completarea veniturilor proprii se utilizeaza de catre regiile autonome si
societatile comerciale beneficiare pentru completarea sumelor necesare platii
salariilor, precum si pentru plata impozitului si contributiilor aferente
acestora si achitarea obligatiilor restante si curente fata de bugetul de stat,
bugetele locale si bugetele fondurilor speciale. Eventualele sume ramase
disponibile vor putea fi utilizate pentru alte destinatii pe raspunderea
agentilor economici.
Sumele de la bugetul de stat, reprezentand transferuri si subventii care se
aloca pe destinatii precise (dezvoltare si retehnologizare, investitii,
rambursari de credite externe etc.) vor fi utilizate in scopul pentru care au
fost destinate.
9. Agentii economici care au de incasat sume de la institutii publice
pentru livrari de marfuri, prestari de servicii, executari de lucrari etc. au
obligatia sa solicite deschiderea contului de disponibil la trezoreria statului
in a carei raza teritoriala isi au sediul fiscal. Pe seama agentilor economici
respectivi se deschide la trezoreriile statului contul 50.69 "Disponibil
al agentilor economici". Codul contului se formeaza prin adaugarea la
simbolul contului sintetic a codului fiscal al agentului economic.
Institutiile publice au obligatia de a vira sumele datorate furnizorilor
pentru livrarile de marfuri, prestarile de servicii si executarile de lucrari
in contul 50.69 deschis pe seama agentilor economici la trezoreria statului.
Unitatile trezoreriei statului vor verifica ordinele de plata prezentate de
institutiile publice in ceea ce priveste respectarea contului.
Contul 50.69 "Disponibil al agentilor economici" se crediteaza cu
sumele incasate de la institutiile publice si se debiteaza cu platile dispuse
de agentii economici titulari.
Potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 120/1999, din sumele colectate
agentii economici isi vor achita obligatiile catre bugetul de stat, iar
disponibilitatile ramase vor fi utilizate pentru lichidarea obligatiilor catre
celelalte bugete sau, dupa caz, pentru alte scopuri.
Utilizarea sumelor din contul mentionat mai sus se efectueaza pe
raspunderea agentilor economici respectivi, cu conditia ca la scadenta sa aiba
in cont disponibilitatile necesare achitarii obligatiilor bugetare.
Pentru disponibilitatile aflate in contul 50.69 trezoreriile statului
calculeaza lunar dobanda la vedere pe care o vireaza in acelasi cont in prima
zi lucratoare a lunii urmatoare, pentru luna expirata.
De asemenea, trezoreriile statului pentru operatiunile de incasari si plati
elibereaza extrase de cont impreuna cu documentele care au stat la baza
inregistrarilor.
10. Agentii economici cu sediul fiscal in sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti si in judetul Ilfov, in care nu functioneaza inca
trezorerii ale statului, deschid la filialele sectoarelor respective ale Bancii
Comerciale Romane - S.A. contul 64.69 "Disponibil al agentilor
economici". Agentii economici din judetul Ilfov deschid contul 64.69 la
filiala sectorului 4 a Bancii Comerciale Romane - S.A.
In cazul in care agentii economici nu prezinta cereri pentru deschiderea
conturilor mentionate mai sus, institutiile publice vor vira sumele datorate
acestora in conturile care vor fi deschise din oficiu de catre trezoreria
statului, urmand ca, ulterior, sa se intocmeasca si sa se prezinte documentele
necesare.
ANEXA 1
Institutia ..............
PROGRAM
privind necesarul de numerar pentru efectuarea platilor prin casieria proprie,
la capitolul .......... pentru luna ....... anul ........
---------
contul
- mii lei -
__________________________________________________________________________
| |Sumele in|Sumele in | din care, pentru: |
| |numerar |numerar |________________________________________________|
| |ridicate |programate|cheltuieli |cheltuieli |transferuri|cheltuieli |
|Ziua|in luna |a fi |de personal|materiale |(titlul 38)|de capital |
| |curenta |ridicate |(titlul 02)|si servicii | |(titlul 70)|
| | |din cont | |(titlul 20) | | |
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
|____|_________|__________|___________|____________|___________|___________|
| TOTAL: |
|__________________________________________________________________________|
Ordonator de credite, Contabil-sef,
.......................... ...................
ANEXA 2
Trezoreria ..............
.........................
PROGRAM
pentru asigurarea numerarului in casieria tezaur a trezoreriei statului,
necesar platilor in numerar catre institutiile publice prin casieria tezaur sau
prin contul de disponibil deschis la o banca comerciala, dupa caz, pentru luna
.......................
- mii lei-
__________________________________________________________________________
| |Sumele in numerar | din care, pentru: :
| |de eliberat din |________________________________________________:
| |casieria trezoreriei|cheltuieli |cheltuieli |transferuri|cheltuieli :
|Ziua|sau din contul de |de personal|materiale |(titlul 38)|de capital :
| |disponibil |(titlul 02)|si servicii | |(titlul 70):
| | | |(titlul 20) | | :
|____|____________________|___________|____________|___________|___________:
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 :
|____|____________________|___________|____________|___________|___________:
: Se asigura din: |
:__________________________________________________________________________|
: soldul la | incasari proprii | alimentari de la | sumele de virat din |
: inceputul | depuse in cont | Banca Nationala | contul curent general |
: zilei | | a Romaniei | al trezoreriei statului|
: | | | in contul de disponibil|
:___________|__________________|__________________|________________________|
: 6 | 7 | 8 | 9 |
:___________|__________________|__________________|________________________|
:___________|__________________|__________________|________________________|
:___________|__________________|__________________|________________________|
:___________|__________________|__________________|________________________|
:___________|__________________|__________________|________________________|
:___________|__________________|__________________|________________________|
Coloana 1 - Se completeaza cu sumele eliberate din casieria trezoreriei
statului si din contul de disponibil deschis la o banca comerciala, dupa caz.
Coloana 6 - Se completeaza cu soldul la inceputul zilei aflat in casierie
sau in contul de disponibil la o banca comerciala.
Coloana 7 - Se inscriu incasarile din impozite si taxe, care se pastreaza
in casieria proprie sau se depun in contul de disponibil deschis la o banca
comerciala, dupa caz.
Coloana 8 - Se completeaza cu sumele care se ridica de la Banca Nationala a
Romaniei pentru alimentarea casieriei tezaur a trezoreriei statului.
Coloana 9 - Se completeaza cu sumele care necesita a fi virate de catre
Directia trezorerie in contul de disponibil deschis la o banca comerciala.
ANEXA 2a)
Trezoreria ...............
..........................
PROGRAM
pentru asigurarea numerarului in casieria bancii comerciale, necesar platilor
in numerar catre institutiile publice pentru luna ............
- mii lei -
__________________________________________________________________________
| |Sumele in numerar | Se asigura din: | |
| |de eliberat din |______________________________________| |
| |contul de disponibil|soldul |incasari |alimentari | Soldul |
|Ziua|de la banca |contului |proprii |din contul |la finele|
| |comerciala |disponibil |depuse in |trezoreriei | zilei |
| | |la inceputul|cont |statului | |
| | |zilei | |ale contului| |
| | | | |deschis la | |
| | | | |banca | |
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
|____|____________________|____________|____________|____________|_________|
Director, Sef serviciu,
.............. .................
ANEXA 2b)
Directia trezorerie ..........
..............................
PROGRAM
pentru asigurarea alimentarii cu numerar de la Banca Nationala a Romaniei a
casieriei tezaur a trezoreriei statului, necesar platilor in numerar catre
institutiile publice pentru luna ....................
- mii lei -
_________________________________________________________________________
| | Sumele | Se asigura din: | |
| | in numerar de |____________________________________| |
| | eliberat din | soldul in | incasari | alimentari | Soldul |
| Ziua | casierie | casa la | proprii | de la Banca |la finele |
| | | inceputul | | Nationala a | zilei |
| | | zilei | | Romaniei | |
|______|__________________|___________|__________|____________ |__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
|______|__________________|___________|__________|_____________|__________|
Director, Sef serviciu
.............. contabilitate,
................