ORDIN Nr. 12
din 25 ianuarie 2010
privind aprobarea schemei de
ajutor de stat „Stimularea dezvoltarii regionale prin realizarea de investitii
pentru procesarea produselor agricole si forestiere în vederea obtinerii de
produse neagricole"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 4 februarie 2010
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 59.151 din 21
ianuarie 2010 întocmit de Direcţia generală dezvoltare rurală-
Autoritate de management pentru Planul Naţional de Dezvoltare Rurală,
în conformitate cu prevederile:
- Liniilor directoare privind ajutoarele de stat
regionale 2007-2013* şi ale principiului stabilit în Regulamentul (CE) nr.
659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare
a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare;
- art. 28 „Creşterea valorii adăugate a
produselor agricole şi forestiere" din Regulamentul (CE) nr.
1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru
dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
Rurală (FEADR) şi ale pct. 5.2 liniuţă a doua din anexa II
la Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de
stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr.
1.698/2005;
- art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 224/2008
privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor
cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală prin
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
137/2007;
- Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind
aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor:
- Deciziei (CE) C (2009)10.680 privind ajutorul de stat
nr. N578/2009 - Romania**;
- art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
25/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Incepând cu data prezentului ordin se
instituie schema de ajutor de stat, aferentă măsurii 123
„Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi
forestiere" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală
2007-2013, intitulată „Stimularea dezvoltării regionale prin
realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi
forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole",
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
* Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
C 54/2006. ** Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C18/2010.
ANEXA
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
„Stimularea dezvoltării regionale prin
realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi
forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole"
1. Introducere
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o
schemă transparentă de ajutor de stat, având ca scop dezvoltarea
regională a României prin stimularea realizării de investiţii în
scopul obţinerii unor produse neagricole.
Art. 2. - (1) Prezenta schemă este actul în baza
căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor
definite în mod general şi abstract, conform principiului stabilit în
Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a
normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările
ulterioare.
(2) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme
se face cu respectarea prevederilor Liniilor directoare privind ajutoarele de
stat regionale pentru perioada 2007-20131, denumite în continuare Linii
directoare.
(3) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale (MADR), prin Direcţia generală dezvoltare rurală
-Autoritate de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală (AM PNDR), este autoritatea responsabilă pentru
administrarea prezentei scheme, iar implementarea ei se asigură prin
intermediul Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală
şi Pescuit (APDRP).
2. Scopul şi obiectivele schemei de ajutor
Art. 3. - (1) Scopul prezentei scheme îl
reprezintă dezvoltarea regională a României prin sprijinirea
dezvoltării întreprinderilor care îşi desfăşoară
activitatea în orice sector economic sau regiune de dezvoltare şi care
realizează investiţii pentru:
- procesarea de produse agricole prevăzute în
anexa 1 la Tratatul CE în vederea obţinerii de produse neagricole;
- procesarea primară a produselor forestiere
lemnoase şi nelemnoase;
- procesarea produselor agricole în vederea
obţinerii de biocombustibili.
(2) Se are în vedere sprijinirea realizării de
investiţii iniţiale în imobilizări corporale şi necorporale
în vederea realizării de produse noi, cu valoare adăugată
superioară, fără a afecta însă concurenţa pe
piaţa internă şi comerţul intracomunitar într-o
măsură contrară interesului comun.
Art. 4. - (1) Obiectivul general al prezentei scheme
vizează îmbunătăţirea nivelului general de
performanţă al întreprinderilor, prin creşterea
competitivităţii întreprinderilor care realizează
investiţii în sectoarele menţionate la art. 3 alin. (1).
(2) Obiectivele specifice ale prezentei scheme
vizează:
a) introducerea şi dezvoltarea de noi tehnologii
şi procedee pentru obţinerea de noi produse agroalimentare,
forestiere şi a biocombustibililor;
b) creşterea calităţii produselor
obţinute, a siguranţei alimentare şi obţinerea de noi
produse competitive, cu impact economic asupra procesării ulterioare în
întreprinderi, cu asigurarea standardelor veterinare şi de siguranţă
alimentară;
c) crearea de noi locuri de muncă.
1 Publicate în
Jurnalul Oficial al UE nr. C 54/2006.
3. Necesitatea acordării sprijinului şi
contribuţia la dezvoltarea regională
Art. 5. - (1) Prezenta schemă răspunde
priorităţilor actuale ale UE cu privire la necesitatea
diversificării şi creşterii calităţii vieţii,
întrucât investiţiile care vizează obţinerea produselor
agroalimentare sunt de importanţă majoră pentru siguranţa şi
securitatea alimentară, problematica agroalimentară fiind în prezent
una dintre cele mai stringente pentru majoritatea statelor membre.
(2) In prezent, în România există
disparităţi majore la nivel regional, mai ales între zonele urbane
şi rurale, în ceea ce priveşte mediul de afaceri, fapt datorat în
principal unei infrastructuri slab dezvoltate în spaţiul rural, lipsei
resurselor financiare ale potenţialilor beneficiari,
dificultăţilor de accesare a creditelor, dar şi slabei
pregătiri antreprenoriale. Intreprinderile existente în spaţiul rural
sunt în număr redus şi acoperă doar o gamă restrânsă
de activităţi productive şi servicii, nevalorificând suficient
resursele locale. Una dintre principalele resurse insuficient valorificate ale
mediului rural este reprezentată de fondul forestier. Din considerentele
menţionate, apare ca oportună necesitatea încurajării
realizării de investiţii şi creării de noi întreprinderi în
zonele preponderent silvice.
(3) Combustibilii fosili devin din ce în ce mai rari,
astfel că bioenergia este adesea văzută ca o soluţie
salvatoare, mai ales având în vedere că îşi poate aduce
contribuţia la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
(reducerea emisiei de dioxid de carbon în atmosferă cu 80%, a emisiei de
dioxid de sulf cu 100% faţă de motorina clasică), oferind noi
oportunităţi de dezvoltare a afacerilor, ceea ce ar putea stimula
creşterea economică în spaţiul rural. Biodieselul este
biodegradabil (se degradează de 4 ori mai repede decât dieselul
obişnuit), iar prin folosirea sa se reduce şi zgomotul de
funcţionare al motorului faţă de dieselul obişnuit.
(4) Având în vedere prevederile Directivei 2003/30/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 8 mai 2003 de promovare a
utilizării biocombustibililor şi a altor combustibili regenerabili
pentru transport şi ţintele politicii energetice a UE (20% din
energia utilizată să fie reprezentată de energie
regenerabilă până în anul 2020), prezenta schemă
urmăreşte să stimuleze operatorii economici să
iniţieze şi/sau să îşi extindă activitatea de
producere a biocombustibililor, ceea ce va conduce la crearea de locuri de
muncă.
(5) Se estimează că din numărul maxim
estimat al întreprinderilor care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul
prezentei scheme, respectiv 550, cca 40% va fi reprezentat de unităţi
nou-înfiinţate, ceea ce va conduce la crearea de cca 1.000 de noi locuri
de muncă.
(6) Ajutorul acordat prin prezenta schemă are, în
aceeaşi măsură, atât implicaţii directe şi
determinate, respectiv dezvoltarea durabilă a celor 8 regiuni ale României
prin stimularea investiţiilor iniţiale, cât şi influenţe
conexe indirecte (atragerea forţei de muncă neocupate din mediul
rural şi nu numai, dezvoltarea sectorului construcţii, al serviciilor
etc).
(7) Prin promovarea investiţiilor în aceste
domenii de activitate, principalele beneficii sunt creşterea
competitivităţii produselor, îmbunătăţirea
calităţii vieţii şi, în special, încurajarea
diversificării activităţilor economice, creşterea
numărului locurilor de muncă, reducerea diferenţelor existente
între mediul de afaceri urban şi cel rural. Toate acestea vor contribui
implicit la o dezvoltare armonioasă a economiei româneşti.
(8) Informaţii suplimentare privind impactul
ajutorului asupra dezvoltării regionale sunt prevăzute în anexa nr. 6
la prezenta schemă.
4. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă se aplică cu luarea
în considerare a dispoziţiilor conţinute de următoarele acte:
1. Liniile directoare privind ajutoarele de stat
regionale pentru perioada 2007-2013;
2. Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale2, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
3. Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii3, cu modificările şi completările
ulterioare;
4. Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din
22 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din
Fondul European Agricol pentru Dezvoltarea Rurală4;
5. Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15
decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală
acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)5.
5. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă se adresează
tuturor întreprinderilor din cele 8 regiuni de dezvoltare ale României,
indiferent de sectorul de activitate, care realizează investiţii
iniţiale în imobilizări corporale şi/sau necorporale în
industria alimentară, pentru prelucrarea primară a produselor
forestiere şi pentru producerea de biocombustibili, conform domeniilor
prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta schemă.
Art. 8. - In cadrul prezentei scheme nu se acordă
sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile
care activează în următoarele sectoare:
a) producţia primară a produselor agricole prevăzute
în anexa 1 la Tratatul CE, prelucrarea şi marketingul produselor care
imită sau înlocuiesc laptele sau produsele lactate, care intră sub
incidenţa Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005;
2 Republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.
3 Publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004.
4 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 277 din 21 octombrie 2005, p. 1.
5 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 368 din 23 decembrie 2006, p. 15-73.
b) pescuit şi acvacultura, care intră sub
incidenţa Regulamentului ' (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17
decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
produselor pescăreşti şi de acvacultura6.
Art. 9. - Sunt interzise ajutoarele legate de
activităţile de export, mai precis ajutoarele legate de cantitatea
exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele
de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli legate de
activităţile de export, precum şi ajutoarele de stat care
favorizează utilizarea produselor naţionale în detrimentul produselor
din import.
6. Definiţii
Art. 10. -In sensul prezentei scheme, următorii
termeni se definesc astfel:
1. ajutor de stat- orice măsură care
îndeplineşte criteriile prevăzute în art. 87(1) din Tratatul CE;
2. întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) -
conform anexei I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa
comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de
exceptare pe categorii de ajutoare)7, acele întreprinderi care au
mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de
afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în
lei a 50 milioane euro, fie un rezultat anual al bilanţului contabil care
nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro. Astfel:
- în cadrul categoriei de IMM, întreprindere
mijlocie se defineşte ca fiind întreprinderea care are între 50
şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri
anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau
un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte
echivalentul în lei a 43 milioane euro;
- în cadrul categoriei de IMM, întreprindere
mică reprezintă întreprinderea care are între 10 şi 49 de
salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală netă
sau al cărei rezultat anual al bilanţului contabil nu
depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro;
- în cadrul categoriei de IMM, microîntreprindere este
întreprinderea care are mai puţin de 10 salariaţi şi a
cărei cifră de afaceri sau al cărei rezultat anual al
bilanţului contabil nu depăşeşte echivalentul în lei a 2
milioane euro.
Calculul cifrei de afaceri şi al numărului de
salariaţi se face ţinând cont de statutul întreprinderii, respectiv
întreprindere autonomă, legată sau parteneră, astfel cum sunt
acestea definite în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, care a preluat prevederile anexei la Recomandarea
CE din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a
întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
3. întreprinderi mari - întreprinderile care nu
îndeplinesc criteriile pentru a fi considerate IMM;
4. investiţie iniţială - o
investiţie în imobilizări corporale şi/sau necorporale legate de
crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi
existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin
realizarea de produse noi, suplimentare, schimbarea fundamentală a
procesului de producţie al unei unităţi existente.
Investiţiile pentru înlocuire nu sunt considerate investiţii
iniţiale;
5. active corporale - clădiri, echipamente,
utilaje şi instalaţii;
6. active necorporale - transfer de tehnologie
prin dobândirea drepturilor de brevet, a licenţelor, a know-how-ului;
7. cheltuieli eligibile - cheltuielile legate de
investiţiile iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile pentru studiile
pregătitoare şi serviciile de consultanţă legate de
investiţie se consideră eligibile;
8. intensitatea brută a ajutorului de stat -
cuantumul actualizat al ajutorului, exprimat ca procentaj din valoarea
actualizată a costurilor eligibile ale proiectului. Toate cifrele
utilizate reprezintă sume determinate înainte de aplicarea impozitelor
directe. Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe se
actualizează la valoarea de la data acordării lor. Rata de
actualizare este rata de referinţă în vigoare la data acordării
acestora, calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea
metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont8;
9. Programul Naţional de Dezvoltare Rurală
- documentul programatic în baza căruia, potrivit Regulamentului (CE)
1.698/2005, sunt accesate sumele alocate pentru România pentru perioada de
programare 2007-2013, denumit în continuare PNDR;
10. măsura - mijlocul prin care se
implementează o prioritate, asigurând cadrul cofinanţării
proiectelor atât din Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală, cât
şi din bugetul naţional;
11. Autoritatea de management pentru PNDR -
organismul responsabil cu managementul şi implementarea eficientă,
efectivă şi corectă a PNDR;
12. Agenţia de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit - organismul responsabil cu
asigurarea funcţiei de plată în cadrul PNDR, care are în structura sa
42 de oficii judeţene de plată pentru dezvoltare rurală şi
pescuit (OJPDRP) şi 8 centre regionale de plată pentru
dezvoltare rurală şi pescuit (CRPDRP);
13. procedură de evaluare şi selectare a
proiectelor - procedura de detaliere a etapelor şi a documentelor necesare
din momentul depunerii proiectului până la semnarea contractului şi
cuprinsă într-un manual elaborat de APDRP, aprobată prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, ce va
fi publicat imediat după adoptare pe pagina web a MADR şi, respectiv,
APDRP;
14. ghidul solicitantului- materialul de
informare tehnică a potenţialilor beneficiari, aprobat prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, cu
privire la evaluarea, selectarea, contractarea şi plata proiectelor,
elaborat distinct pentru fiecare domeniu de intervenţie, fiind disponibil
la nivel local şi central şi pe site-ul APDRP şi MADR. Ghidul
solicitantului prezintă regulile pentru pregătirea, întocmirea
şi depunerea proiectului de investiţii, modalităţile de
selecţie, cu punctaje şi criterii specifice. De asemenea,
conţine lista indicativă a tipurilor de investiţii, documentele,
avizele şi acordurile necesare, modele ale cererii de finanţare,
studiului de fezabilitate, memoriului justificativ, contractului de
finanţare cu anexe, alte formulare şi informaţii utile în
realizarea proiectului;
15. reprezentant legal - persoana fizică
desemnată ca responsabil de proiect de către beneficiar, angajat al
acestuia, având responsabilităţi şi putere decizională din
punct de vedere financiar în cadrul societăţii. Acesta depune cererea
de finanţare şi semnează contractul de finanţare în cazul
în care cererea de finanţare este selectată;
16. cerere de finanţare - formularul pe
care beneficiarul trebuie să îl completeze şi să îl depună,
alături de documentele justificative, în vederea evaluării şi
selecţiei pentru finanţare;
17. cerere de plată - solicitarea
scrisă pe care beneficiarul o depune la APDRP pentru obţinerea
rambursării în limita intensităţii ajutorului, a cheltuielilor
eligibile efectuate pe parcursul implementării proiectului. La cererea de
plată se ataşează documentele justificative de plată;
6 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000, p. 22.
7 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008.
8 Publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19 ianuarie 2008, p.6.
18. avize şi acorduri necesare investiţiei
- documentele-parte a cadrului legislativ, administrativ şi operaţional,
inclusiv din domeniul mediului, prin intermediul cărora, în baza
protocoalelor de colaborare, APDRP şi celelalte instituţii
responsabile vor asigura verificarea proiectelor finanţate prin
măsurile PNDR 2007-2013, astfel încât investiţiile să respecte
legislaţia în vigoare;
19. produse agricole - produsele menţionate
în anexa 1 la Tratatul CE, cu excepţia pescuitului şi acvaculturii;
produsele de plută definite la clasele 4502, 4503 şi 4505 din
Nomenclatorul combinat de la Bruxelles; produsele care imită sau
substituie laptele şi produsele lactate;
20. produse neagricole - produsele de origine
agricolă, dar neprevăzute în anexa 1 la Tratatul CE, obţinute
prin procesarea materiilor prime produse agricole conform anexei 1 la Tratatul
CE, cu excepţia produselor piscicole şi de acvacultura;
21. produse forestiere lemnoase - produsele de
origine forestieră (buşteni din arbori recoltaţi,
tăiaţi, din pădure), precum şi produsele obţinute prin
prelucrarea primară (cherestea, lemn tăiat subţire) a acestora, in
situ sau pe platforme special destinate acestei prelucrări, şi
care nu au fost supuse unei prelucrări industriale;
22. produse forestiere nelemnoase - ciupercile
de pădure, fructele de pădure şi alte produse naturale provenite
din flora spontană forestieră (lacuri, răşini, balsamuri,
păr vegetal, iarbă, seminţe forestiere, muşchi, licheni,
plante medicinale, flori şi frunze cu calităţi
aromoterapeutice). Sub niciun titlu produsele de vânătoare nu fac obiectul
categoriei de produse nelemnoase;
23. prelucrare primară, fizică, a
produselor forestiere lemnoase - prelucrarea arborilor recoltaţi cu
mijloace mecanice până la stadiul de materie primă destinată
prelucrării industriale;
24. energie din surse regenerabile - sursele de
energie regenerabile nonfosile (eoliană, solară, geotermală, a
valurilor, maremotrică şi hidroelectrică, biomasă, gaz de
fermentare a deşeurilor, gaz al instalaţiilor de epurare a apelor
uzate şi biogaz)9;
25. biomasă - fracţiunea
biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din
agricultură (inclusiv substanţe vegetale şi animale),
silvicultură şi industriile conexe, precum şi fracţiunea
biodegradabilă a deşeurilor industriale şi municipale;
26. firme în dificultate - conform prevederilor
cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei Europene privind Liniile
directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea firmelor în dificultate10, o întreprindere este
considerată în dificultate în următoarele situaţii:
(i) în cazul unei societăţi cu
răspundere limitată, atunci când se constată pierderea a mai
mult de jumătate din capitalul social şi a mai mult de un sfert din
capital în ultimele 12 luni;
(ii) în cazul unei societăţi în care cel
puţin o parte din asociaţi răspunde nelimitat de datoriile
întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul
propriu, aşa cum reiese din evidenţele contabile ale
societăţii, şi când mai mult de un sfert din acest capital s-a
pierdut în decursul ultimelor 12 luni;
(iii) în cazul oricărei întreprinderi, indiferent
de forma juridică, atunci când întruneşte condiţiile pentru a fi
supusă unei proceduri prevăzute de legislaţia
naţională privind procedura reorganizării judiciare şi a
falimentului.
Chiar în cazul în care niciuna dintre condiţiile
prevăzute la pct. (i), (ii) sau (iii) nu este îndeplinită, o
firmă este considerată în dificultate când prezintă
caracteristici precum: cifra de afaceri în scădere, înregistrează
pierderi, acumulează datorii, scade fluxul de numerar, cresc stocurile,
există supracapacitate de producţie etc.
7. Criterii de eligibilitate pentru beneficiari
Art. 11. - (1) Prevederile prezentei scheme se
aplică întreprinderilor care sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, realizează
investiţii în domeniile menţionate la cap. 5 şi îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
1. nu sunt considerate firme în dificultate;
2. nu se află în procedură de executare
silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere
operaţională, dizolvare, lichidare sau administrare specială, nu
au activitatea suspendată sau alte situaţii similare reglementate de
lege;
3. la data depunerii cererii de finanţare nu
înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale sau
debite provenind din neplata contribuţiilor de asigurări sociale, a
contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum
şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de
sănătate;
4. nu sunt întreprinderi care fac subiectul unui ordin
de recuperare încă neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei
privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu
piaţa comună.
(2) In plus faţa de condiţiile prevăzute
la alin. (1), pentru a fi eligibili în cadrul prezentei scheme, operatorii
economici care realizează investiţii ce vizează domeniul
prelucrării primare a produselor lemnoase şi nelemnoase trebuie
să aibă statut de microîntreprindere.
8. Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - (1) In cadrul prezentei scheme pot fi
finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de
investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea definite la art. 10.
(2) Pentru acordarea sprijinului trebuie îndeplinite
cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
a) respectarea conformităţii cu obiectivul
general al prezentei scheme şi cu cel puţin unul dintre obiectivele
specifice;
b) dovedirea de către beneficiarul sau
responsabilul legal al proiectului a pregătirii profesionale în raport cu
proiectul;
c) asigurarea cofinanţării investiţiei
din surse proprii ale beneficiarului sau atrase de acesta;
d) prezentarea de către beneficiar de dovezi
privind obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor necesare, conform
legislaţiei în vigoare din domeniul sanitar-veterinar, sanitar,
fitosanitar şi de mediu, pentru realizarea investiţiei în cadrul
proiectului. Atunci când legea o impune, acordul de mediu va fi însoţit de
studiul de impact de mediu;
e) valoarea eligibilă a proiectului de minimum
5.000 euro, echivalent în lei.
9. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 13. - (1) In cadrul prezentei scheme, atât în
cazul IMM, cât şi în cazul întreprinderilor mari, ajutorul de stat se
acordă dacă beneficiarul a adresat, înainte de demararea
lucrărilor11 de executare a proiectului de investiţii, o
cerere pentru ajutor (cerere de finanţare) şi dacă APDRP a
confirmat ulterior în scris, prin notificarea beneficiarului, conform
procedurii specifice, că proiectul îndeplineşte condiţiile de
eligibilitate stabilite în prezenta schemă.
9 Directiva
2001/77/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie
2001 privind promovarea electricităţii produse din surse de energie
regenerabile pe piaţa internă a electricităţii,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 283 din 27
octombrie 2001, p. 33.
10 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004, p. 2.
11 Demararea
lucrărilor înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie,
fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de
prefezabilitate.
(2) In cazul în care nu sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la alin. (1), proiectul nu este eligibil pentru
acordarea de ajutor.
(3) Un beneficiar poate depune o solicitare de
finanţare pentru un al doilea proiect privind investiţii în cadrul
aceluiaşi domeniu de intervenţie dintre cele prevăzute la art.
7, cu condiţia ca primul să fie finalizat.
Art. 14. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor în cadrul acestei scheme constau în alocări financiare
nerambursabile din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)
şi de la bugetul naţional.
Art. 15. - (1) Sprijinul financiar în cadrul acestei
scheme se acordă în urma selectării şi notificării
beneficiarului privind acceptarea cererii de finanţare, urmată de
încheierea contractului de finanţare încheiat între APDRP şi
beneficiar.
(2) Plata efectivă a ajutorului se efectuează
eşalonat, în maximum 5 tranşe, în urma prezentării de către
beneficiar a documentelor justificative de plată, prevăzute în
procedurile specifice ale APDRP
10. Condiţii de acordare a ajutorului de stat
10.1. Cheltuieli eligibile
Art. 16. - (1) In cadrul acestei scheme se acordă
sprijin pentru finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale.
(2) Cheltuielile referitoare la investiţiile
iniţiale în imobilizări corporale, care vor fi identificate ca
necesare prin studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ, se referă
la următoarele:
a) construcţii noi şi/sau modernizarea
clădirilor folosite pentru procesul de producţie, inclusiv
construcţii destinate protecţiei mediului, infrastructură
internă şi utilităţi, precum şi branşamente
şi racorduri necesare proiectelor;
b) construcţii noi şi/sau modernizări
pentru depozitarea produselor, inclusiv depozite frigorifice angro;
c) construcţii noi şi/sau modernizarea
tuturor categoriilor de spaţii şi încăperi pentru producerea
şi stocarea energiei din surse regenerabile; de asemenea, sunt eligibile
utilităţile şi branşamentele necesare proiectului de investiţie
în limita a 10% din valoarea eligibilă a acestuia;
d) achiziţionarea, inclusiv în leasing, de noi
instalaţii, maşini şi echipamente necesare
activităţii, inclusiv pentru producerea de energie din surse
regenerabile, îmbunătăţirea controlului intern al
calităţii materiei prime, semifabricatelor, produselor şi
subproduselor obţinute în cadrul unităţilor de procesare şi
marketing, precum şi pentru recoltarea (în cazul proceselor tehnologice
complexe), transportul şi procesarea primară a produselor forestiere
(lemnoase şi nelemnoase);
e) achiziţii, inclusiv în leasing, de noi mijloace
de transport specializate.
(3) Energia din surse regenerabile obţinută
în urma realizării investiţiilor menţionate la alin. (2) trebuie
utilizată exclusiv în activitatea proprie.
(4) Cheltuielile legate de achiziţia în leasing a
imobilizărilor corporale eligibile, altele decât clădiri, pot fi
considerate eligibile doar în cazul în care leasingul ia forma unui leasing
financiar şi prevede expres obligaţia beneficiarului de a
cumpăra bunurile respective în perioada de implementare a proiectului,
până la ultima cerere de plată.
(5) Simpla achiziţie a acţiunilor unei
întreprinderi nu se consideră investiţie şi nu este
eligibilă în cadrul schemei.
(6) Bunurile second-hand nu sunt eligibile prin
prezenta schemă. Sunt considerate eligibile doar imobilizările
corporale noi.
Art. 17. - (1) Cheltuielile referitoare la
investiţiile iniţiale în imobilizări necorporale, care vor fi
identificate ca necesare prin studiul de fezabilitate sau memoriul
justificativ, vizează următoarele:
a) organizarea şi implementarea sistemelor de
management al calităţii şi de siguranţă
alimentară, dacă sunt în legătură cu investiţiile
corporale ale proiectului;
b) cumpărarea de tehnologii (know-how),
achiziţionarea de patente şi licenţe pentru pregătirea
implementării proiectului;
c) achiziţionarea de software, identificat ca
necesar prin studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ.
(2) Imobilizările necorporale, pentru a fi
considerate eligibile, trebuie să îndeplinească cumulativ
următoarele condiţii:
- să fie utilizate în exclusivitate în
locaţia care beneficiază de ajutor de stat;
- să fie considerate imobilizări
amortizabile;
- să fie achiziţionate de la terţi în
condiţii de piaţă, fără ca achizitorul să fie în
măsură să îşi exercite controlul, în sensul art. 3 din
Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind
controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE)
privind concentrările economice]12, asupra vânzătorului
sau viceversa.
(3) In cazul IMM-urilor pot fi eligibile costurile
pentru studiile pregătitoare şi serviciile de consultanţă
legate de investiţie. Acestea sunt eligibile în limita a 3%, pentru
proiectele de investiţii care nu prevăd lucrări de
construcţii, şi, respectiv, a 8%, pentru proiectele de
investiţii care prevăd lucrări de construcţii, din valoarea
totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului de investiţii.
Art. 18. - Imobilizările corporale şi
necorporale prevăzute la art. 16 şi 17 aferente investiţiei
iniţiale, realizate cu sprijin nerambursabil acordat în cadrul prezentei
scheme, trebuie să fie incluse în categoria activelor proprii ale
beneficiarului şi să fie menţinute şi utilizate în exclusivitate
în locaţia pentru care a beneficiat de finanţare nerambursabilă,
pe o perioadă de cel puţin 5 ani, termen calculat din momentul în
care investiţia a fost finalizată.
10.2. Valoarea maximă a finanţării
(intensitatea măsurii de sprijin)
Art. 19. - (1) Intensitatea13 brută a
ajutoarelor de stat acordate în cadrul prezentei scheme este:
a) pentru IMM-uri:
(i) 40% din totalul cheltuielilor eligibile aferente
proiectelor ce se realizează în Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov;
(ii) 50% din totalul cheltuielilor eligibile aferente
proiectelor ce se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare;
b) pentru întreprinderi mari:
(i) 20% din totalul cheltuielilor eligibile aferente
proiectelor ce se realizează în Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov;
(ii) 25% din totalul cheltuielilor eligibile aferente
proiectelor ce se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
(2) In cazul întreprinderilor mari, imobilizările
necorporale nu pot depăşi 50% din cheltuielile eligibile ale
proiectului.
(3) Valoarea maximă a ajutorului acordat în cadrul
prezentei scheme nu poate depăşi 3.000.000 euro/proiect.
(4) Proiectele de investiţii ale căror
cheltuieli eligibile depăşesc suma de 50 milioane euro nu sunt
eligibile în cadrul prezentei scheme.
12 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 24 din 29 ianuarie 2004, p. 1.
13 Intensitatea
maximă prevăzută de prezenta schemă este în conformitate cu
prevederile Hărţii ajutoarelor regionale 2007-2013, aprobată de
CE pentru România prin Decizia nr. N 2/2007.
Art. 20. - Ajutorul total acordat unui beneficiar
pentru aceleaşi cheltuieli eligibile nu poate depăşi plafonul
maxim al intensităţii prevăzut la art. 19 alin. (1), indiferent
dacă acesta provine din surse naţionale sau comunitare.
10.3. Contribuţia beneficiarului
Art. 21. - Pentru a garanta că investiţia
este viabilă, beneficiarul trebuie să aducă o contribuţie
financiară din resurse proprii sau atrase, neafectată de elemente de
ajutor public, după cum urmează:
a) pentru IMM-uri: 60% pentru Regiunea 8
Bucureşti-Ilfov, respectiv 50% în celelalte 7 regiuni de dezvoltare;
b) pentru întreprinderi mari: 80% pentru Regiunea 8
Bucureşti-Ilfov, respectiv 75% în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
11. Procedura de selecţie a proiectelor
Art. 22. - (1) După verificarea
eligibilităţii proiectelor de către APDRP, fiecare proiect
eligibil va fi punctat în funcţie de sistemul de punctaj stabilit înaintea
lansării sesiunii depunerii de proiecte. AM PNDR, în consultare cu
Comitetul de monitorizare, va stabili sistemul de punctaj, precum şi
criteriile de departajare a proiectelor cu punctaj egal.
(2) Selecţia va fi făcută de Comitetul
de selecţie, care este un organism tehnic, prezidat de către AM PNDR,
şi care are în componenţă reprezentanţi ai AM PNDR şi
ai APDRP. Rolul Comitetului de selecţie este de a face propuneri
către AM PNDR pentru finanţarea proiectelor pe baza regulilor de
selecţie stabilite.
(3) APDRP va întocmi o listă a proiectelor
eligibile în ordinea punctajului obţinut şi o va transmite
Comitetului de selecţie.
(4) Dacă valoarea totală a proiectelor
eligibile primite se situează sub valoarea totală a alocării
financiare, Comitetul de selecţie va întocmi un raport pe care îl va
transmite către directorul general al Autorităţii de management
pentru aprobare.
(5) Dacă valoarea totală a proiectelor
eligibile primite se situează peste valoarea totală a alocării
financiare, Comitetul de selecţie va aplica sistemul de punctare şi,
atunci când este necesar, criteriile pentru departajarea proiectelor cu punctaj
egal şi va întocmi un raport, pe care îl va transmite către
directorul general al Autorităţii de management pentru aprobare.
(6) Pe baza rapoartelor primite de la Comitetul de
selecţie, AM PNDR va lua decizia finală asupra selecţiei
proiectelor depuse.
12. Durata de aplicare a schemei
Art. 23. - Prezenta schemă se aplică începând
cu data aprobării acesteia prin ordin şi până la data de 31
decembrie 2013.
13. Bugetul schemei
Art. 24. - (1) Valoarea totală estimată a
ajutorului de stat, care va fi acordat în cadrul prezentei scheme,
angajată pe durata de aplicare a acesteia, este echivalentul în lei a 200
milioane euro.
(2) Sprijinul public nerambursabil se compune din 80%
contribuţie comunitară - FEADR şi 20% contribuţie
naţională de la bugetul de stat.
(3) Repartizarea estimativă anuală a sumelor
alocate se prezintă astfel:
(euro)
Perioada de programare 2009-2013
|
Repartizarea estimativă a
sumelor
|
Anul
|
2009
|
23.000.000
|
2010
|
76.000.000
|
2011
|
64.000.000
|
2012
|
24.500.000
|
2013
|
12.500.000
|
TOTAL:
|
200.000.000
|
Art. 25. - Numărul maxim estimat al întreprinderilor
care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul acestei scheme este de 550.
14. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 26. -Ajutoarele de stat acordate prin prezenta
schemă nu se cumulează cu niciun alt ajutor de stat şi/sau
ajutor de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute
de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind
aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis sau
cu orice alte fonduri comunitare destinate acoperirii parţiale sau
integrale a aceloraşi cheltuieli eligibile, în cazul în care un astfel de
cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a
ajutorului prevăzute la art. 19 alin. (1) şi/sau a valorii maxime
aplicabile acestui ajutor prevăzute la art. 19 alin. (3).
15. Procedura de implementare a schemei
Art. 27. - Autoritatea responsabilă cu
administrarea prezentei scheme este AM PNDR, iar autoritatea de implementare a
acesteia este APDRP.
Art. 28. - Implementarea prezentei scheme se
realizează pe baza procedurii proprii de evaluare şi selectare a
proiectelor, aprobată prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale, şi cuprinde următoarele etape: anunţul
de lansare a fiecărei sesiuni de depunere a cererilor de finanţare,
evaluarea-selectarea, contractarea şi plata proiectelor, monitorizarea
implementării proiectelor.
Art. 29. - (1) Implementarea prezentei scheme se
desfăşoară în următoarele etape:
a) lansarea anunţului privind cererea de proiecte
finanţate prin PNDR, de către APDRP, pe site-ul oficial - cu
precizări privind perioada de depunere a proiectelor, fondurile
disponibile alocate sesiunii de depunere a proiectelor, locul depunerii
cererilor de finanţare privind suma alocată, alte informaţii
generale;
b) evaluarea - selectarea:
(i) primirea şi înregistrarea cererilor de
finanţare - la OJPDRP;
(ii) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor, a declaraţiilor şi a documentelor
însoţitoare) de către OJPDRP - numai proiectele care trec de
această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
(iii) verificarea eligibilităţii
solicitantului şi a proiectului - diferenţiat, după tipul de
proiect, şi anume: de către OJPDRP pentru proiecte fără
lucrări de construcţii şi de către CRPDRP pentru proiecte
cu lucrări de construcţii; numai proiectele care trec de această
etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
(iv) selecţia proiectelor se efectuează la
nivelul CRPDRP, conform prevederilor art. 22 şi prevederilor ghidului
solicitantului pentru fiecare domeniu de intervenţie;
c) contractarea: întocmirea şi semnarea
contractului de finanţare între APDRP si beneficiar, însoţit de
anexele specifice - la CRPDRP;
d) plata:
(i) depunerea cererii de plată însoţite de
documentele justificative - la OJPDRP;
(ii) verificarea cheltuielilor, autorizarea si
efectuarea plăţii - la CRPDRP;
e) monitorizarea: monitorizarea implementării
proiectelor de către APDRP şi AM PNDR, raportarea stadiului
implementării de către AM PNDR.
(2) La depunerea cererii de finanţare solicitanţii
trebuie să prezinte declaraţii pe propria răspundere şi
alte documente, după cum urmează:
(i) declaraţii specifice şi documente
justificative necesare întocmirii cererii de finanţare - conform anexei
nr. 2 la prezenta schemă;
(ii) referitoare la încadrarea în categoria de IMM -
conform anexei nr. 3 la prezenta schemă;
(iii) referitoare la neîncadrarea în categoria „firme
în dificultate" - conform anexei nr. 4 la prezenta schemă;
(iv) referitoare la ajutoarele de minimis şi
alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile - conform
anexei nr. 5 la prezenta schemă.
(3) Lista şi formularele-tip ale
declaraţiilor pe propria răspundere şi ale altor documente
menţionate la alin. (2) vor fi incluse în ghidul solicitantului pentru
prezenta schemă, care va fi publicat înainte de anunţarea
fiecărei sesiuni de depunere a proiectelor, pe site-urile oficiale ale AM
PNDR - MADR si APDRP.
(4) APDRP, prin OJPDRP şi CRPDRP, va efectua toate
verificările necesare pentru a stabili dacă potenţialii solicitanţi
întrunesc condiţiile pentru a beneficia de ajutor de stat, pe baza
declaraţiilor pe propria răspundere şi a documentelor depuse de
aceştia.
(5) AM PNDR şi APDRP elaborează reguli
detaliate de implementare pentru prezenta schemă, care se aprobă prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, acesta
urmând să se publice şi pe site-urile www.apdrp.ro şi www.madr.ro
Art. 30. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la OJPDRP, modificarea criteriilor
de selecţie sau orice altă prevedere legată de procedura de
implementare a prezentei scheme vor fi anunţate cu cel puţin 30 de
zile calendaristice înainte de lansarea sesiunii de depunere a proiectelor
pentru finanţare, pe pagina oficială de web a AM PNDR - MADR şi
a APDRP
16. Reguli privind raportarea şi monitorizarea
Art. 31. - (1) APDRP va monitoriza respectarea
condiţiilor şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în
prezenta schemă pe toată perioada de derulare a acesteia. In
situaţia în care constată nerespectarea criteriilor prevăzute în
prezenta schemă, va întreprinde toate demersurile necesare pentru
recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate
conform prevederilor comunitare în vigoare.
(2) Recuperarea ajutorului de stat se realizează
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 32. - (1) APDRP, în calitate de autoritate de
implementare a prezentei scheme, trebuie să păstreze
înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate
proiectele de investiţii. Aceste înregistrări, care conţin toate
informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute în Liniile directoare, trebuie păstrate
timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei
scheme.
(2) Beneficiarii de ajutor de stat au obligaţia
să ţină o evidenţă specifică a tuturor
ajutoarelor primite atât în baza prezentei scheme, cât şi a altor scheme
de ajutor de stat.
Art. 33. -AM PNDR, pe baza datelor furnizate de APDRP,
va transmite o raportare anuală Consiliului Concurenţei cu privire la
implementarea prezentei scheme, în forma prevăzută de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/200714.
Art. 34. -Textul prezentei scheme este publicat
integral pe pagina web a Direcţiei generale dezvoltare rurală (DGDR)
- AM PNDR, MADR, la adresa http://www.madr.ro. Proiectele pentru care
s-au efectuat cheltuieli înainte de data publicării prezentei scheme nu
vor fi eligibile pentru ajutoarele regionale.
14 Publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
ANEXA Nr. 1 la schemă
Domeniile de intervenţii pentru care se
acordă sprijin pentru investiţii operatorilor economici
1. INDUSTRIA ALIMENTARĂ
|
Panificaţie:
|
1.1. Fabricarea pâinii (clasa CAEN 1071)
|
1.2. Fabricarea produselor proaspete de patiserie,
biscuiţilor, pişcoturilor şi altor produse similare (clasa
CAEN 1072)
|
1.3. Fabricarea macaroanelor, tăieţeilor,
cuşcuşului şi altor produse făinoase similare (clasa CAEN
1073)
|
Dulciuri şi produse zaharoase:
|
1.4. Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei şi a
produselor zaharoase (clasa CAEN 1082)
|
Lactate:
|
1.5. Fabricarea îngheţatei (clasa CAEN 1052)
|
Preparate alimentare omogenizate şi alimente dietetice:
|
1.6. Fabricarea produselor alimentare pentru utilizări
nutriţionale speciale (directivele Consiliului, JO L 186, 30 iunie
1989): lapte praf pentru sugari; lapte şi alte alimente pentru copii
mici; alimente pentru sugari; alimente cu conţinut redus de calorii,
pentru controlul greutăţii; alimente dietetice pentru scopuri
medicale speciale; alimente cu conţinut redus de sodiu, exclusiv sare
şi sare fără sodiu; alimente fără gluten; alimente
recomandate în efortul muscular intens, în special pentru sportivi; alimente
pentru persoane care suferă de dereglări ale metabolismului
carbohidraţilor (diabet) (clasa CAEN 1086)
|
Alte produse alimentare n.c.a.:
|
1.7. Fabricarea de supe şi ciorbe; fabricarea prafului de
ouă etc; fabricarea produselor alimentare îmbogăţite cu
vitamine, proteine etc. (clasa CAEN 1089)
|
2. PRELUCRAREA PRIMARĂ A PRODUSELOR FORESTIEREI
|
a) Valorificarea produselor lemnoase
|
2.1. Tăierea şi rindeluirea lemnului (clasa CAEN 1610)
|
2.2. Exploatare forestieră (clasa CAEN 0220)
|
b) Valorificarea produselor nelemnoase
|
2.3. Colectarea, sortarea, ambalarea şi depozitarea
temporară, în vederea comercializării, a ciupercilor de
pădure, a fructelor de pădure şi a altor produse naturale
provenite din flora spontană forestieră (lac, răşini,
balsamuri, păr vegetal, iarbă, seminţe forestiere,
muşchi, licheni, plante medicinale, flori şi frunze cu
calităţi aromoterapeutice) (clasa CAEN 0230)
|
3. PRODUCEREA Şl UTILIZAREA BIOCOMBUSTIBILILOR
|
3.1. Producerea de biocombustibil - biodiesel şi bioetanol -
pentru transport (clasa CAEN 2059)
|
1 Sunt eligibile
exclusiv microîntreprinderile, definite conform Legii nr. 346/2004 şi art.
10 lit. b) din prezenta schemă.
ANEXA Nr. 2 la schemă
Lista formularelor si documentelor necesare
CF 4.2.1. Cererea de finanţare (document pe
care potenţialul beneficiar îl înaintează pentru aprobarea
contractului de finanţare a proiectului de investiţii în vederea
obţinerii finanţării nerambursabile)
CF 4.2.2. Studiul de fezabilitate (document
cerut pentru proiectele care prevăd lucrări de
construcţii-montaj)
CF 4.2.3. Memoriul justificativ (document cerut
pentru proiectele care nu prevăd lucrări de construcţii-montaj)
CF 4.2.4. Contractul de finanţare (document-cadru
care reglementează acordarea fondurilor nerambursabile între APDRP şi
beneficiarul fondurilor nerambursabile)
CF 4.2.5. Formulare:
a) Modelul 1 -declaraţie pe propria
răspundere cu privire la încadrarea în categoria IMM;
b) Modelul 2 - declaraţie pe propria
răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „firme în
dificultate";
c) Modelul 3 - declaraţie pe propria
răspundere cu privire la ajutoarele de minimis şi alte
ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile;
d) Modelul 4 - declaraţie pe propria
răspundere a solicitantului privind indicatorii financiari ai
întreprinderii.
CF 4.2.6. Actele de transfer şi adresă de
înştiinţare înregistrată la organul emitent (document
necesar în cazul în care Certificatul de urbanism/Fişa tehnică
emisă de Agenţia de Protecţia Mediului/Avizul sanitar
veterinar/Avizul sanitar este emis/emisă pe numele unei persoane
fizice/juridice diferite de solicitant)
Documentele şi formularele justificative care
constituie dosarul cererii de plată necesar aprobării cheltuielilor
efectuate în cadrul proiectului dumneavoastră sunt următoarele:
CP 4.2.1. Cererea de plată (document care
cuprinde o serie de documente justificative, printre care declaraţia de
cheltuieli, raportul de execuţie etc);
CP 4.2.2. Declaraţia de eşalonare a
plăţilor;
CP 4.2.3. Declaraţia de eşalonare a
depunerii dosarelor cererilor de plată (document care prevede modulele
de tranşe de plată);
CP 4.2.4. Declaraţia de cheltuieli (document
care prevede tipurile de cheltuieli - achiziţii de
bunuri/servicii/lucrări/ actualizări/diverse şi neprevăzute);
CP 4.2.5. Raportul de execuţie (document
care prevede realizările fizice şi financiare);
CP 4.2.6. Declaraţia pe propria răspundere
a beneficiarului (document care prevede respectarea tuturor criteriilor de
eligibilitate privind procedurile de achiziţie, a condiţiilor de
eligibilitate menţionate în cererea de finanţare şi rambursarea
cheltuielilor solicitate prin FEADR care nu vor face obiectul altor programe de
finanţare nerambursabilă);
CP 4.2.7. Alte formulare:
Formularul AP 1.1 - Avans (Cerere de plată pentru
solicitarea avansului)
CP 4.2.8. Alte documente al căror format nu
este elaborat de APDRP şi nu pot fi furnizate de APDRP (Lista
completă a documentelor este prezentată în Instrucţiunile de
completare a cererii de plată, publicate pe pagina de internet a APDRP www.apdrp.ro
- Investiţii prin FEADR - schema „Stimularea dezvoltării regionale
prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole
şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole"
aferentă măsurii M123 „Creşterea valorii adăugate a
produselor agricole şi forestiere.")
ANEXA Nr. 3 la schemă
DECLARAŢIE
privind încadrarea întreprinderii în categoria
întreprinderilor mici şi mijlocii
- model -
(Se completează toate rubricile din formularul-tip
în limba română, prin tehnoredactare.)
CAPITOLUL I
Declaraţie privind încadrarea întreprinderii în
categoria întreprinderilor mici şi mijlocii
I. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .....................
Adresa sediului
social........................................................................................................................................................................ ........................
Cod unic de
înregistrare........................................................................................................................................................................ .....................
Numele, prenumele şi funcţia
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau
echivalentului..................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
II. Tipul întreprinderii
Indicaţi, după caz, tipul întreprinderii:
|__| Intreprindere autonomă - în acest caz, datele
din tabelul de mai jos sunt preluate doar din situaţia
economico-financiară a întreprinderii solicitante. Se va completa doar
declaraţia, fără datele de la cap. II.
|__| Intreprindere parteneră - Se va completa
tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform cap. II,
precum şi a fişelor adiţionale care se vor ataşa la
declaraţie.
|__| Intreprindere legată - Se va completa tabelul
de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform cap. II, precum
şi a fişelor adiţionale care se vor ataşa la
declaraţie.
III. Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii1
Exerciţiul financiar de
referinţă2
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
|
|
|
|
|
|
Important: Precizaţi dacă, faţă de
exerciţiul financiar anterior, datele financiare au înregistrat
modificări care determină încadrarea întreprinderii într-o altă
categorie (respectiv microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau
mare).
|__| - Nu
|__|- Da (In acest caz se va completa şi se va
ataşa o declaraţie referitoare la exerciţiul financiar
anterior.)
Semnătura.............................................................................................................
(numele şi funcţia
semnatarului autorizat să reprezinte întreprinderea)
Declar pe propria răspundere că datele din
această declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Data întocmirii..........................
Semnătura................................
1 Datele sunt
calculate în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.
2 Datele cu privire
la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală
netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu
financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari
sau asociaţi. In cazul întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri
anuală netă şi activele totale se determină şi se
declară pe propria răspundere.
CAPITOLUL II
Calculul pentru întreprinderile partenere sau legate
I. Secţiunile care trebuie incluse, după caz:
- secţiunea A, dacă întreprinderea
solicitantă are cel puţin o întreprindere parteneră (precum
şi orice fişe adiţionale);
- secţiunea B, dacă întreprinderea
solicitantă este legată cu cel puţin o întreprindere (precum
şi orice fişe adiţionale). Calculul pentru tipurile de
întreprinderi partenere sau legate
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri
anuală netă (mii lei/mii
euro)
|
Total active (mii lei/mii euro)
|
1. Datele3 întreprinderii solicitante sau din
situaţiile financiare anuale consolidate (Se vor introduce datele din
tabelul B1 din secţiunea B.)4
|
|
|
|
2. Datele cumulate1 în mod proporţional ale
tuturor întreprinderilor partenere, dacă este cazul (Se vor introduce
datele din secţiunea A.)
|
|
|
|
3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate5
(dacă există) - dacă nu au fost deja incluse prin consolidare
la pct. 1 din acest tabel (Se vor introduce datele din tabelul B2 din
secţiunea B.)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele incluse în secţiunea „Total" din tabel
trebuie introduse în tabelul „Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii" din cap. I.
II. Fişa de parteneriat
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii................................................................................
Adresa sediului
social...................................................................................
Codul unic de
înregistrare.............................................................................
Numele, prenumele şi funcţia
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau
echivalentului..................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Date referitoare la întreprinderea legată
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi6
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
NOTA:
Aceste date rezultă din conturile sau alte date
ale întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se
adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate
de această întreprindere parteneră, dacă datele din conturile
consolidate ale întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare
în conturile întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va
adăuga „fişa întreprinderii legate" pentru întreprinderile care
nu au fost încă incluse prin consolidare.
3. Calculul proporţional
a) Indicaţi exact proporţia
deţinută7 de întreprinderea solicitantă (sau de
întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabileşte
legătura de parteneriat) în întreprinderea parteneră la care se
referă această
fişă:.........................................................
Indicaţi, de asemenea, proporţia
deţinută de întreprinderea parteneră, la care se referă
această fişă, din capitalul social al întreprinderii solicitante
(sau în întreprinderea
legată).................................................................................................................
b) Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul
calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre
procentele la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul
de la pct. I.
3 Datele cu privire
la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală
netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu
financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de
acţionari sau asociaţi. In cazul întreprinderilor nou-înfiinţate
datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de
afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi
se declară pe propria răspundere.
4 Datele
întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, sunt
determinate pe baza situaţiilorfinanciare anuale şi a datelor
întreprinderii sau, atunci când este cazul, pe baza situaţiilorfinanciare
anuale consolidate ale întreprinderii ori a situaţiilorfinanciare anuale
consolidate în care întreprinderea este inclusă.
5 Idem nota de
subsol 3.
6 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind
numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la
întreprinderile legate.
7 Procent din
capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste
procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia
deţinută de fiecare întreprindere legată în aceeaşi
întreprindere parteneră.
Tabelul de parteneriat -
A2
Procent
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri
anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale8
(mii lei/mii euro)
|
Valoare rezultată în urma aplicării celui mai mare
procent la datele introduse în tabelul de la pct. I
|
|
|
|
Aceste date se vor introduce în tabelul A1.
III. Secţiunea A- Intreprinderi partenere
Pentru fiecare întreprindere pentru care a fost
completată fişa de parteneriat (câte o fişă pentru fiecare
întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice
întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale
cărei date nu au fost încă incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate), datele din această
fişă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de mai
jos.
Date de identificare si date financiare preliminare
Tabelul A1
Intreprinderea parteneră -
Date de identificare
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri
anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
Numele sau
denumirea
întreprinderii
|
Adresa
sediului
social
|
Cod unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui
consiliului de administraţie,
directorului
general sau echivalentului
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Aceste date sunt rezultatul unui calcul
proporţional efectuat pe baza fişei de parteneriat, pentru fiecare
întreprindere cu care întreprinderea solicitantă este direct sau indirect
parteneră.
Datele introduse în secţiunea „Total" vor fi
introduse la pct. 2 din tabelul „Calculul pentru tipurile de întreprinderi
partenere sau legate" (referitor la întreprinderile partenere).
Aceste date rezultă din situaţiile financiare
anuale consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere,
dacă există, la care se adaugă în proporţie de 100% datele
întreprinderilor care sunt legate cu această întreprindere parteneră,
în cazul în care acestea nu au fost deja incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate ale întreprinderii partenere. Dacă este necesar,
adăugaţi fişe privind legătura dintre întreprinderi pentru
întreprinderile care nu au fost deja incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate.
IV. Secţiunea B -Intreprinderi legate
1. Determinarea situaţiei aplicabile
întreprinderii care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici
şi mijlocii:
|__| Cazul 1: Intreprinderea solicitantă ţine
situaţii financiare anuale consolidate sau este inclusă în
situaţiile financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi
(tabelul B1).
|__|Cazul 2: Intreprinderea solicitantă sau una
ori mai multe întreprinderi legate nu întocmeşte/întocmesc ori nu este/nu
sunt inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale consolidate
(tabelul B2).
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi din
alte date ale acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se
adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale
întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate, situată imediat în
aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin consolidare9.
2. Metode de calcul pentru fiecare caz
Cazul 1: Situaţiile financiare anuale consolidate
reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul B1 de mai jos.
8 Active totale reprezintă
active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.
9 Definiţia
întreprinderii legate din Legea nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Tabelul B1
|
Numărul mediu anual de
salariaţi10
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele introduse în secţiunea „Total" din
tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul „Calculul pentru
tipurile de întreprinderi partenere sau legate"
Identificarea întreprinderilor incluse prin consolidare
|
Intreprinderea legată
(denumirea/datele de identificare)
|
Adresa sediului social
|
Codul unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului
general sau echivalentului
|
A.
|
|
|
|
B.
|
|
|
|
C.
|
|
|
|
D.
|
|
|
|
E.
|
|
|
|
NOTĂ:
Intreprinderile partenere ale unei întreprinderi
legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale
consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante.
Datele aferente acestora şi o fişă de parteneriat trebuie adăugate
la secţiunea A.
Cazul 2: Pentru fiecare întreprindere legată
(inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se va completa o
fişă privind legătura dintre întreprinderi şi se vor
adăuga datele din situaţiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor
legate, prin completarea tabelului B2 de mai jos.
Tabelul B2
Intreprinderea numărul:
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
1.*)
|
|
|
|
2.*)
|
|
|
|
3.*)
|
|
|
|
4.*)
|
|
|
|
5.*)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
*) Ataşaţi câte o fişă privind
legătura dintre întreprinderi pentru fiecare întreprindere.
NOTĂ:
Datele rezultate în secţiunea „Total" din
tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul „Calculul pentru
tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (privind întreprinderile
legate)
V. Fişa privind legătura dintre întreprinderi
nr...........din tabelul B2, secţiunea B (numai pentru întreprinderile
legate care nu sunt incluse în situaţiile financiare anuale consolidate)
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii...............................................................................
Adresa sediului
social...................................................................................
Codul unic de
înregistrare.............................................................................
Numele, prenumele şi funcţia
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau
echivalentului
...................................................................................................................
10 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind
numărul mediu anual de salariaţi, calculul se face prin cumularea
datelor de la întreprinderile legate.
2. Date referitoare la întreprindere
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi11
|
Cifra de afaceri
anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele trebuie introduse în tabelul B2 din
secţiunea B.
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din
alte date aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se
adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale
întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval
sau în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situaţiile
financiare anuale consolidate.
Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate
ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitantă.
Datele aferente acestora şi fişa de parteneriat trebuie introduse în
secţiunea A.
11 Idem nota de
subsol 10.
ANEXA Nr. 4 la schemă
DECLARAŢIE
pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea
în categoria „firme în dificultate"
- model -
(Se completează toate rubricile din formularul-tip
în limba română, prin tehnoredactare.)
DECLARAŢIE
1. Date de identificare a solicitantului
Numele sau denumirea întreprinderii........................................................................................................................................................................ ...
Adresa (domiciliul sau sediul
social)...................................................................................,
codul
poştal......................................................................
Telefon.......................................................,
fax..............................................., e-mail...............................................................................................
Data înregistrării
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .............
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului.......................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală........................................................................................................................................................................ ................
Codul IBAN în care se solicită transferarea
alocaţiei specifice individuale
(lei)............................................, deschis la
Trezoreria.................................
Forma juridică...........................
Capitalul social.........................lei,
deţinut de:
- persoane fizice:..........................................%;
- IMM1:......................................................%.
Obiectul principal de
activitate..........................................................................
Cod CAEN.....................................................................................................
Obiectul secundar de activitate2........................................................................
Cod
CAEN....................................................................................................
Numărul mediu scriptic anual de personal (în anul
fiscal
anterior)........................................................................................
Cifra de afaceri (conform ultimului bilanţ
contabil anual aprobat)....................................................................................lei
Valoarea activelor totale (conform ultimei
situaţii financiare aprobate)3............................................................................lei
2.Cazuri de încadrare a unei întreprinderi ca
firmă în dificultate4
a) societatea cu răspundere limitată, când se
constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social
şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni;
b) societatea în care cel puţin o parte din
asociaţi răspunde nelimitat de datoriile întreprinderii, atunci când
s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum
reiese din evidenţele contabile ale societăţii şi când mai
mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în decursul ultimelor 12 luni;
c) orice întreprindere, indiferent de forma
juridică, care întruneşte condiţiile pentru a fi supusă
unei proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura
reorganizării judiciare şi a falimentului.
Chiar în cazul în care niciuna dintre condiţiile
prevăzute la lit. a), b) sau c) nu este îndeplinită, o firmă
este considerată în dificultate când prezintă simultan
următoarele simptome: cifra de afaceri este în scădere,
înregistrează pierderi, acumulează datorii, scade fluxul de numerar.
1 IMM sunt definite
ca societăţi comerciale cu numărul mediu scriptic de personal
până la 249 (inclusiv), raportat în anul anterior, şi care
realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la
50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu
depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei
situaţii financiare aprobate. Prin active totale se înţelege
active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.
2 Se
completează dacă finanţarea se solicită pentru unul dintre
obiectivele secundare de activitate.
3 Prin active
totale se înţelege active imobilizate plus active circulante plus
cheltuieli în avans.
4 Liniile
directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene seria C nr. 244/2004.
Interpretarea cazurilor de încadrare a
întreprinderii ca „firmă în dificultate"
1. Pentru societăţile cu răspundere
limitată: Capitalul social scade în anul <N> fată de anul
<N-2> cu mai mult de 50% (CS <N-2> - CS<N>
>50%*CS<N-2>) si în anul N fată de anul N-1 cu mai mult de 25%
(CS <N-1> - CS<N> >25%*CS<N-1>) - pct. 3.1 dintabeim.
2. Pentru societăţile pe acţiuni:
Capitalul propriu scade în anul <N> fată de anul <N-2> cu mai
mult de 50% (CS <N-2> -CS<N> >50%*CS<N-2>) si în
anul'<N> fată de anul <N-1> cu mai mult de 25% (CS <N-1>
- CS<N> >25%*CS<N-1>) - pct. 3.1 din tabel [1].
3. Pentru toate tipurile de întreprinderi, în cazul în
care aceasta se află în proces de reorganizare judiciară şi
faliment. Chiar dacă niciuna din condiţiile de mai sus nu se
îndeplineşte, o firmă este considerată în dificultate dacă
cel puţin două din condiţiile de mai jos sunt îndeplinite
simultan:
4. Cifra de afaceri scade în anul <N> fată
de anul <N-2> cu mai mult de 50% (CA<N-2>-CA<N> >50%*CA
<N-2>) - pct. 5 din tabel [1].
5. Datoriile cresc în anul N faţă de anul N-2
cu mai mult de 50% (D<N> - D<N-2> >50%*D<N-2>) - pct. 4
din tabel [1].
6. Rezultatul net al exerciţiului financiar,
respectiv pierderea netă, creste în anul N fată de anul N-2 cu mai
mult de 50% (P <N> - P <N-2> >50%*P <N-2>) - pct. 9 din
tabel [1].
7. Stocurile cresc în anul N faţă de anul N-2
cu mai mult de 50% (S<N> - S<N-2> >50%*S <N-2>) - pct. 2.1
din tabel [1].
3. Date economico-financiare ale solicitantului5
Indicator
|
31 decembrie (N-2)
(lei)
|
31 decembrie (N-1)
(lei)
|
31 decembrie <N>
(lei)
|
|
|
A
|
B
|
1. Total active imobilizate
|
|
|
|
2. Total active circulante, din care:
|
|
|
|
2.1. Stocuri
|
|
|
|
2.2. Disponibilităţi băneşti
|
|
|
|
2.3. Creanţe
|
|
|
|
3. Total capitaluri, din care:
|
|
|
|
3.1. Capital social subscris şi vărsat
|
|
|
|
4. Total datorii, din care:
|
|
|
|
4.1. Datorii curente, sub un an
|
|
|
|
5. Cifra de afaceri
|
|
|
|
6. Total venituri
|
|
|
|
7. Total cheltuieli
|
|
|
|
8. Rezultatul brut al exerciţiului financiar
|
|
|
|
9. Rezultatul net al exerciţiului financiar
|
|
|
|
10. Solvabilitate patrimonială (%) Capital propriu/Total
pasiv*100
|
|
|
|
11. Lichiditate generală (%)
Active circulante/Datorii curente x 100
|
|
|
|
NB:
<N> reprezintă
exerciţiul financiar în curs.
<Bilanţ> reprezintă
formularul de bilanţ prescurtat - formularul 10 din situaţiile
financiare anuale6.
<CPP> reprezintă
contul de profit şi pierdere - formularul 20 din situaţiile
financiare anuale6.
De asemenea, se declară pe propria răspundere
următoarele:
[1] Vezi tabelul de
la pct. 3 „Date economico-financiare ale solicitantului"
5 Tabelul se va
actualiza, după caz, pentru fiecare exerciţiu financiar.
6 Formularele sunt
întocmite în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată, şi ale Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme
cu directivele europene.
3.1. Nu se află în procedură de executare
silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere
operaţională, dizolvare, lichidare sau administrare specială, nu
are activităţile suspendate sau alte situaţii similare
reglementate de lege.
3.2. La data depunerii cererii de finanţare nu
înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale, sau
provenind din neplata contnbutiilorde asigurări sociale, a
contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum
şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de
sănătate.
3.3. Nu a fost emis un ordin de recuperare a unui
ajutor de stat ca urmare a unei decizii anterioare, iar acest ordin nu a fost
deja executat.
Subsemnatul
(a),................................................................,
identificat (ă) cu B.I./C.I. seria........nr................., eliberat
(ă) de..................la data de................, cu domiciliul în
localitatea............................,
str...............................nr........., bl........, sc......, ap.......,
sectorul/judeţul ......................, funcţia
..............................., în calitate de reprezentant legal al
întreprinderii ......................................., declar pe propria
răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în
prezenta cerere sunt corecte şi complete.
Inţeleg că orice omisiune sau incorectitudine
în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare
este pedepsită conform legii.
Numele..........................................................................................
Funcţia..........................................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila
solicitantului7.................................
Data
semnării.................................................................................
7 Toate
declaraţiile depuse pentru această schemă vor fi semnate de
aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
ANEXA Nr. 5 la schemă
DECLARAŢIE
pe propria răspundere cu privire la respectarea
regulii cumulului ajutoarelor de stat
- model -
(Se completează de solicitant, în limba
română, prin tehnoredactare.)
1. Date de identificare a solicitantului
Numele sau denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ ...
Adresa (domiciliul sau sediul social)................................................................,
codul
poştal.........................................................................................
Telefon.............................................,
fax......................................................,
e-mail..................................................................................................
Data înregistrării
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .............
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului.......................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală........................................................................................................................................................................ ................
Codul IBAN în care se solicită transferarea
alocaţiei specifice individuale
(lei)............................................, deschis la
Trezoreria.................................................................
Forma juridică..........................................................
Capitalul
social...........................................................lei,
deţinut de:
- persoane
fizice:..................................................%;
-
microîntreprindere:.............................................%.
Obiectul principal de
activitate.......................................................................
Cod
CAEN..................................................................................................
Obiectul secundar de activitate1.....................................................................
Cod
CAEN...................................................................................................
Numărul mediu scriptic anual de personal (în anul
fiscal anterior).......................................................................................
Cifra de afaceri (conform ultimei situaţii
financiare
anuale).............................................................................................lei
Valoarea activelor totale (conform ultimei
situaţii financiare anuale)2...............................................................................lei
2. Date privind ajutoarele de stat
|_| 1. Nu a mai beneficiat de ajutoare de stat din
surse locale, naţionale, comunitare sau din alte surse şi nici de
ajutor de minimis.
|_|2. A
beneficiat de alte tipuri de ajutor de stat, indiferent dacă ajutoarele
provin din fonduri naţionale sau comunitare, după cum urmează:
a) ajutoare de minimis primite în ultimii 3 ani
pentru aceleaşi costuri eligibile cu cele menţionate în schema de
ajutor de stat „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de
investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în
vederea obţinerii de produse neagricole":
1 Se
completează dacă finanţarea se solicită pentru unul dintre
obiectivele secundare de activitate.
2 Activele
totale sunt elemente patrimoniale (bunurile
întreprinderii) formate din: active imobilizate (fixe), active circulante
şi financiare.
-
lei -
Nr. crt.
|
Data acordării ajutorului de minimis
(an/lună/zi)
|
Costurile eligibile care au
făcut obiectul ajutorului de minimis
|
Forma ajutorului de minimis
|
Furnizorul ajutorului de minimis
|
Sursa şi actul normativ
în baza căruia a beneficiat de
finanţare
|
Suma acordată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) ajutoare de stat primite în cadrul unor scheme de
ajutor pentru aceleaşi costuri eligibile cu cele menţionate în schema
de ajutor de stat „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de
investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în
vederea obţinerii de produse neagricole":
- lei -
Nr. crt.
|
Data acordării
ajutorului de stat
(an/lună/zi)
|
Costurile eligibile
care au făcut obiectul
ajutorului de stat
|
Forma ajutorului de stat
|
Furnizorul ajutorului de stat
|
Sursa şi actul normativ
în baza căruia a beneficiat de
finanţare
|
Suma acordată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Societatea declară că prin cumulul
ajutoarelor de stat prevăzute la lit. a) şi b) cu cele acordate în
cadrul schemei pentru aceleaşi costuri eligibile nu se
depăşeşte plafonul de.............%, prevăzută de
schema de ajutor de stat pentru regiunea în care se realizează
investiţia.
3. Date de identificare a reprezentantului legal
Subsemnatul
(a),.........................................., identificat (ă)cu
B.I./C.I. seria.......nr.................., eliberat
(ă)de.................. la data de................, cu domiciliul în
localitatea ...............................,
str....................................... nr........., bl........, sc......,
ap......., sectorul/judeţul ....................., funcţia
..............................., în calitate de reprezentant legal al
întreprinderii ............................, declar pe propria răspundere
că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta
declaraţie sunt corecte şi complete.
Inţeleg că orice omisiune sau incorectitudine
în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare
este pedepsită conform legii.
Numele.....................................
Funcţia......................................
Semnătura autorizată şi ştampila
solicitantului3............................
Data semnării............................
3 Toate
declaraţiile depuse pentru această schemă vor fi semnate de
aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal
întreprinderea.
ANEXA Nr. 6 la schemă
Informaţii suplimentare privind impactul
ajutorului asupra dezvoltării regionale
Pentru politica regională a UE, agricultura
şi silvicultura reprezintă domenii de o importanţă
crucială pentru utilizarea eficientă a terenurilor şi
managementul resurselor naturale, domenii care în acelaşi timp constituie
baza diversificării economiei din zonele rurale.
Potrivit definiţiei standard, peste 91% din
teritoriul UE este rural, această zonă reprezentând peste 56% din
totalul populaţiei UE.
In prezent în România există disparităţi
majore la nivel regional, mai ales între zonele urbane şi rurale, în ceea
ce priveşte mediul de afaceri, fapt datorat în principal unei
infrastructuri slab dezvoltate în spaţiul rural, lipsei resurselor
financiare ale potenţialilor beneficiari, dificultăţilor de
accesare a creditelor, dar şi slabei pregătiri antreprenoriale.
Intreprinderile existente în spaţiul rural sunt în
număr redus şi acoperă doar o gamă restrânsă de
activităţi productive şi servicii, nevalorificând suficient
resursele locale. Din aceste considerente apare ca oportună necesitatea
încurajării realizării de investiţii şi creării de noi
întreprinderi în mediul rural. Una dintre principalele resurse insuficient
valorificate ale mediului rural este reprezentată de fondul forestier.
Având în vedere că numeroase comunităţi rurale sunt situate în
zone împădurite, unul dintre obiectivele schemei este de a stimula
realizarea de investiţii pentru procesarea produselor forestiere lemnoase
şi nelemnoase, acordându-se prioritate, în cazul proiectelor cu punctaj
egal, potenţialilor beneficiari din mediul rural sau dintr-o zonă mai
puţin dezvoltată.
Schema este conformă cu obiectivele Planului
naţional strategic şi este cuprinsă în măsura 123
„Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi
forestiere" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013
(PNDR). Aceste documente strategice răspund preocupării majore pentru
elaborarea acelor politici regionale, naţionale şi locale coerente,
care să asigure producătorilor şi procesatorilor agricoli
şi forestieri condiţii cât mai prielnice pentru realizarea unor
produse de bună calitate şi în cantităţi care să
acopere în cât mai mare măsură nevoile de consum ale populaţiei.
Schema răspunde priorităţilor actuale
ale UE cu privire la necesitatea diversificării şi creşterii
calităţii vieţii, întrucât investiţiile care vizează
obţinerea produselor agroalimentare sunt de importanţă
majoră pentru siguranţa şi securitatea alimentară,
problematica agroalimentară fiind în prezent una dintre cele mai
stringente pentru majoritatea statelor membre.
Având în vedere prevederile Directivei 2003/30/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 8 mai 2003 de promovare a
utilizării biocombustibililor şi a altor combustibili regenerabili
pentru transport şi ţintele politicii energetice a UE (20% din
energia utilizată să fie reprezentată de energie
regenerabilă în orizontul 2020), schema urmăreşte să
stimuleze operatorii economici să iniţieze şi/sau să
îşi extindă activitatea de producere a biocombustibililor, ceea ce va
conduce la crearea de noi locuri de muncă.
Combustibilii fosili devin din ce în ce mai rari,
astfel că bioenergia este adesea văzută ca o soluţie
salvatoare, mai ales având în vedere că îşi poate aduce
contribuţia la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, oferă
noi oportunităţi de afaceri, stimulând astfel creşterea
economică. Utilizarea biocombustibililor permite reducerea emisiei de
dioxid de carbon în atmosferă cu 80%, a emisiei de dioxid de sulf cu 100%
faţă de motorina clasică. Biodieselul este biodegradabil, astfel
încât se degradează de 4 ori mai repede decât dieselul obişnuit.
Schema urmăreşte, printre altele, să
stimuleze operatorii economici din România să iniţieze şi/sau
să îşi extindă activitatea de producere a biocombustibililor,
ceea ce va conduce la crearea de locuri de muncă şi la identificare
de noi debuşee pentru producţia agricolă.
Schema este importantă din punct de vedere
socioeconomic. Se estimează că din numărul maxim estimat al
întreprinderilor care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul acestei
scheme, respectiv 550, cca 40% va fi reprezentat de unităţi
nou-înfiinţate, ceea ce va conduce la crearea de cca 1.000 de noi locuri
de muncă.
In ceea ce priveşte dimensiunea întreprinderilor
din sectoarele vizate a beneficia de ajutoare pentru investiţii în cadrul
schemei, se estimează că două treimi dintre acestea sunt IMM, în
timp ce doar 30% sunt de dimensiuni mari, având peste 250 de angajaţi.
Prin intermediul schemei nu se acordă bonusuri
pentru IMM-uri peste pragul de 50%.
Ajutorul acordat prin schemă are în aceeaşi
măsură atât implicaţii directe şi determinate - dezvoltarea
durabilă a celor 8 regiuni ale României, prin stimularea
investiţiilor iniţiale în sectoarele agroalimentar, forestier şi
energie regenerabilă, inclusiv biocombustibil la nivel regional, cât
şi influenţe conexe, indirecte - atragerea forţei de muncă
neocupate din mediul rural şi nu numai, dezvoltarea sectorului
construcţii, al serviciilor etc.
Prin urmare, implementarea schemei va conduce la
dezvoltarea economică a celor 8 regiuni de dezvoltare din România, prin
promovarea extinderii şi diversificării activităţii
întreprinderilor beneficiare şi încurajarea înfiinţării de noi
facilităţi de producţie. In plus, performanţele
întreprinderilor care procesează produse agricole şi forestiere în
scopul obţinerii de produse neagricole vor înregistra un trend ascendent
şi, de asemenea, va creşte valoarea adăugată a produselor
realizate.
Schema va avea un semnificativ impact pozitiv asupra
mediului şi va contribui la utilizarea mai eficientă a resurselor
regenerabile de energie şi astfel la reducerea emisiilor poluante din
atmosferă.
Autorităţile române consideră că
ajutoarele acordate în cadrul schemei nu distorsionează excesiv
concurenţa, având în vedere valoarea relativ redusă a
finanţării ce poate fi acordată pentru un proiect (maximum 3
milioane euro), natura şi mărimea proiectelor, intensitatea
maximă admisă sub limitele permise de Liniile directoare, respectiv
25% pentru întreprinderi mari şi 50% pentru IMM-uri, şi faptul
că beneficiarii sunt obligaţi să suporte diferenţa de
acoperit pentru finanţarea investiţiilor din contribuţie
proprie, neafectată de ajutor public.