ORDIN Nr. 1201
din 7 noiembrie 2006
privind Regulamentul de
organizare si functionare al Comisiei pentru acreditarea persoanelor fizice si
juridice ca verificatori de mediu
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 967 din 4 decembrie 2006
In baza prevederilor art. 111 alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor
şi mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare şi
coordonare a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea
participării voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului
nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi
gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Comisiei pentru acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca
verificatori de mediu, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXĂ
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru
acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Comisia pentru acreditarea persoanelor fizice
şi juridice ca verificatori de mediu, denumită în continuare Comisia de acreditare, se organizează
în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi funcţionează sub
coordonarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 2. - Comisia de acreditare îndeplineşte funcţia de
organism naţional de acreditare a verificatorilor de mediu şi de supraveghere a
activităţii acestora.
CAPITOLUL II
Organizare, atribuţii şi funcţionare
SECŢIUNEA 1
Organizarea Comisiei de acreditare
Art. 3. - (1) Componenţa Comisiei de acreditare este
cea prevăzută la art. 11 alin. (3) din Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii
de organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea
participării voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Componenţa nominală a membrilor Comisiei de
acreditare se aprobă prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor,
pe baza nominalizărilor înaintate de organismele pe care aceştia le reprezintă.
(3) Mandatul de membru al Comisiei de acreditare este
de 3 ani, putând fi reînnoit.
Art. 4. - Membrii Comisiei de acreditare trebuie să
îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să cunoască legislaţia în domeniul protecţiei
mediului şi să se preocupe în mod constant şi continuu pentru creşterea
nivelului de pregătire în acest domeniu, în special în domeniul EMAS;
b) să aibă cunoştinţe tehnice şi experienţă în
domeniul protecţiei mediului, în special în domeniul EMAS;
c) să îşi îndeplinească cu imparţialitate şi
integritate atribuţiile şi responsabilităţile privind acreditarea
verificatorilor de mediu şi supravegherea activităţii acestora;
d) să declare, înainte de a participa la o întrunire
în cadrul Comisiei de acreditare, orice relaţie oficială sau particulară,
prezentă ori anterioară, cu persoanele fizice şi juridice care solicită
acreditarea ca verificatori de mediu şi să se abţină de la luarea deciziei sau participarea la luarea unei
decizii;
e) să manifeste obiectivitate în luarea deciziei
privind acreditarea.
Art. 5. - (1) Calitatea de
membru al Comisiei de acreditare se pierde în următoarele condiţii:
a) prin retragere, membrul în cauză având obligaţia să
comunice Comisiei de acreditare solicitarea de retragere, în scris, cu cel
puţin o lună înainte de data retragerii;
b) prin excludere, la
propunerea majorităţii celorlalţi membri ai Comisiei de acreditare, în cazul în
care un membru al Comisiei de acreditare nu asigură reprezentarea organismului
competent care l-a nominalizat, la mai mult de două şedinţe consecutive, precum
şi în cazul constatării încălcării prevederilor art. 4.
(2) Comisia de acreditare comunică în scris
conducătorului organismului competent reprezentat de membrul în cauză decizia
privind excluderea şi motivarea acesteia, împreună cu solicitarea de a desemna
un alt reprezentant.
Art. 6. - (1) Comisia de acreditare alege dintre
membrii săi, prin vot cu majoritate simplă, un preşedinte al Comisiei de
acreditare, iar acesta desemnează un vicepreşedinte.
(2) Mandatul de preşedinte şi vicepreşedinte al
Comisiei de acreditare este de 3 ani, putând fi
reînnoit.
(3) In lipsa preşedintelui atribuţiile acestuia sunt
preluate de vicepreşedinte.
(4) Comisia de acreditare funcţionează legal numai în
prezenţa preşedintelui sau a vicepreşedintelui.
Art. 7. - (1) In cadul Comisiei
de acreditare funcţionează Secretariatul tehnic.
(2) Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare este
asigurat de reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, membri
în Comisia de acreditare.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Comisiei de acreditare şi ale
Secretariatului tehnic
Art. 8. - Comisia de acreditare îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) analizează solicitările de acreditare a
persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu, care au trecut de
analiza de precalificare efectuată de Secretariatul tehnic;
b) analizează contestaţiile persoanelor fizice şi
juridice a căror solicitare de acreditare ca verificatori de mediu a fost
respinsă sau ale persoanelor fizice şi juridice a căror acreditare ca
verificatori de mediu a fost suspendată sau anulată şi ia măsurile necesare
pentru rezolvarea lor;
c) selecţionează experţi colaboratori care sprijină
procesul de acreditare;
d) emite Certificatul de acreditare a persoanelor
fizice şi juridice ca verificatori de mediu, care reprezintă actul doveditor al
acreditării;
e) avizează şi prezintă spre aprobare Comitetului
consultativ EMAS raportul anual cu privire la activitatea desfăşurată şi
rezultatele obţinute;
f) supraveghează şi controlează activitatea de
verificare şi validare desfăşurată de verificatorii de mediu acreditaţi;
g) decide asupra suspendării sau anulării acreditării
persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu;
h) transmite Comitetului consultativ EMAS raportul de
supraveghere a activităţilor verificatorilor de mediu;
i) elaborează procedura de acreditare a persoanelor
fizice şi juridice ca verificatori de mediu în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentului ordin;
j) decide asupra acordării acreditării persoanelor
fizice şi juridice ca verificatori de mediu.
Art. 9. - Preşedintele Comisiei de acreditare
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) stabileşte şi coordonează lucrările întrunirilor
Comisiei de acreditare;
b) semnează procesele-verbale cuprinzând deciziile
Comisiei de acreditare şi, după caz, comunicările privind decizia favorabilă
sau respingerea motivată a solicitării de acreditare ca verificatori de mediu
depuse de persoanele fizice şi juridice;
c) semnează Certificatul de acreditare a persoanelor
fizice şi juridice ca verificatori de mediu;
d) participă la întrunirile Comitetului consultativ
EMAS, la solicitarea acestuia;
e) reprezintă Comisia de acreditare în relaţia cu
terţi. Art. 10. - Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) răspunde de realizarea sarcinilor administrative
ale Comisiei de acreditare;
b) convoacă întrunirile Comisiei de acreditare şi
pregăteşte documentele întrunirii;
c) creează şi actualizează o bază de date privind
acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu;
d) înregistrează în baza de date şi într-un registru
special constituit toate cererile privind solicitările de acreditare depuse;
e) verifică corectitudinea şi completitudinea
documentelor de susţinere a solicitărilor pentru a se asigura că au fost
furnizate toate informaţiile necesare derulării procedurii de acreditare;
f) verifică îndeplinirea condiţiilor minime necesare
pentru studii, instruire şi experienţă profesională, pentru a stabili dacă
solicitanţii se pot precalifica sau nu pentru domeniul de acreditare solicitat;
g) comunică în scris Comisiei de acreditare şi
solicitanţilor rezultatul analizei de precalificare şi opţiunile pentru datele
de susţinere a interviurilor;
h) organizează desfăşurarea interviurilor;
i) informează solicitantul asupra rezultatelor
obţinute;
j) pregăteşte şi redactează Certificatul de acreditare
a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu;
k) pregăteşte şi înaintează Comisiei de acreditare,
spre avizare, raportul anual specificat la art. 8 lit. e);
l) transmite lunar Comitetului
consultativ EMAS lista actualizată a verificatorilor de mediu acreditaţi,
precum şi a celor care nu şi-au reînnoit sau cărora li s-a suspendat sau anulat
Certificatul de acreditare;
m) arhivează toate materialele referitoare la
activitatea Comisiei de acreditare pentru o perioadă de 5 ani;
n) întocmeşte fişa de
precalificare pentru persoanele fizice şi juridice care solicită acreditarea ca
verificatori de mediu conform procedurii de acreditare specificate la art. 8
lit. i).
SECŢIUNEA a 3-a
Funcţionarea Comisiei de acreditare
Art. 11. - (1) Comisia de
acreditare se întruneşte semestrial şi ori de câte ori este necesar, la
solicitările preşedintelui.
(2) Participarea membrilor Comisiei de acreditare în
cadrul întrunirilor nu este remunerată.
(3) Membrii Comisiei de acreditare care nu pot participa la întruniri din motive obiective au obligaţia să
înştiinţeze, în scris, Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare, cu
minimum două zile înainte de data întrunirii.
(4) Deciziile Comisiei de acreditare se adoptă cu votul
majorităţii membrilor, în prezenţa obligatorie a cel puţin două treimi din
numărul total al membrilor. In caz de egalitate de voturi decizia preşedintelui
este hotărâtoare.
Art. 12. - (1) In cazul în care Comisia de acreditare
constată că sunt necesare informaţii suplimentare, luarea deciziei se amână
pentru o dată ulterioară la care preşedintele poate invita la discuţii experţi
colaboratori care nu au drept de vot.
(2) Dezbaterile şi deciziile Comisiei de acreditare se
consemnează într-un registru de procese-verbale special constituit.
SECŢIUNEA a 4-a
Accesul la informaţiile deţinute de Comisia de
acreditare
Art. 13. - (1) Lista actualizată a verificatorilor de
mediu se pune la dispoziţie publicului, pe pagina de website a Ministerului
Mediului şi Gospodăririi Apelor şi a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului.
(2) Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare
răspunde la solicitările de informaţii primite de la publicul interesat cu
privire la solicitarea de obţinere a acreditării ca verificatori de mediu.