ORDIN Nr. 1268
din 10 octombrie 2008
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane RACR-SAFA privind evaluarea sigurantei
zborului la aeronavele din terte tari, editia 02/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 737 din 30 octombrie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul actualizării şi completării cadrului de
reglementare al aviaţiei civile specific procesului de evaluare a siguranţei
aeronavelor din terţe ţări care operează pe aeroporturile din România,
reprezentat de transpunerea în legislaţia naţională a Directivei 2004/36/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind siguranţa
aeronavelor ţărilor terţe care folosesc aeroporturile comunitare şi a Directivei 2008/49/CE a Comisiei din 16 aprilie 2008 de
modificare a anexei II la Directiva 2004/36/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului privind criteriile de efectuare a
inspecţiilor la platformă la aeronavele care folosesc aeroporturile comunitare,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale
art. 61 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian
civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice
Civile Române, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct.
12 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările
ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română RACR-SAFA privind evaluarea siguranţei zborului la aeronavele din terţe
ţări, ediţia 02/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.115/2006 pentru aprobarea Reglementării aeronautice
civile române RACR-SAFA privind evaluarea siguranţei zborului la aeronavele străine, ediţia
01/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 3 iulie 2006, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin transpune în legislaţia
naţională Directiva 2004/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21
aprilie 2004 privind siguranţa aeronavelor ţărilor terţe care folosesc
aeroporturile comunitare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene nr. L 143/76 din 30 aprilie 2004, şi Directiva 2008/49/CE a Comisiei
din 16 aprilie 2008 de modificare a anexei II la Directiva 2004/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind criteriile de efectuare a inspecţiilor la platformă la aeronavele care
folosesc aeroporturile comunitare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 109/17 din 19 aprilie 2008.
p. Ministrul transporturilor,
Antonel Tănase,
secretar de stat
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR -SAFA
privind evaluarea siguranţei zborului la aeronavele
din terţe ţări, ediţia 02/2008
Preambul
1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în
spaţiul aerian naţional este reglementată prin legislaţia Uniunii Europene în
domeniul aviaţiei civile, prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul
aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi prin alte acte normative naţionale specifice domeniului.
2. Reglementările aeronautice
civile române sunt elaborate şi emise în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare, precum şi cu prevederile
Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7
decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta
şi cu prevederile altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România
este parte.
3. In conformitate cu
prevederile Codului aerian civil, în scopul reglementării şi supervizării
siguranţei zborului în aviaţia civilă la nivel naţional, autoritatea de stat
din domeniu asigură direct sau prin delegare de competenţă unui organism tehnic
specializat elaborarea şi supravegherea aplicării reglementărilor de aviaţie civilă,
care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile
aeronautice civile şi conexe.
4. In conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice
Civile Române, cu modificările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea
Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" ca autoritate
naţională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea
funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la
nivel'naţional, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, îndeplineşte
funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă la nivel
naţional şi execută prevederile înţelegerilor şi acordurilor aeronautice
internaţionale la care statul român este parte, în limita competenţelor acordate de către autoritatea
de stat din domeniul aviaţiei civile.
5. Prezenta reglementare constituie transpunerea în
cadrul legislativ naţional a Directivei 2004/36/CE a Parlamentului European şi
a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind siguranţa aeronavelor ţărilor terţe
care folosesc aeroporturile comunitare, denumită în continuare Directiva 2004/36/CE, si a Directivei
2008/49/CE a Comisiei din 16 aprilie 2008 de'modificare a anexei II la Directiva 2004/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind criteriile de efectuare a inspecţiilor la platformă la aeronavele care
folosesc aeroporturile comunitare, denumită în continuare Directiva 2008/49/CE.
CAPITOLUL I
Generalităţi
RACR-SAFA1.005 - Definiţii
Atunci când sunt folosiţi în prezenta reglementare,
termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. aeronavă dintr-o terţă
ţară - o aeronavă care nu este utilizată sau
operată sub supravegherea AACR;
2. Convenţia de la Chicago - Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la
Chicago la 7 decembrie 1944, ratificată de statul român prin Decretul nr.
164/1965;
3. EASA-Agenţia
Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei;
4. inspecţia la platformă - examinarea unei aeronave dintr-o terţă ţară în conformitate cu
prevederile anexei nr. 2;
5. inspector SAFA -
inspector al AACR, desemnat să efectueze inspecţii la platformă în conformitate
cu prevederile prezentei reglementări, ale procedurilor şi instrucţiunilor
aeronautice civile dezvoltătoare, precum şi ale altor documente specifice emise
de instituţiile comunitare şi/sau EASA, aplicabile în mod direct statelor
membre;
6. reţinerea la sol a
aeronavei- măsura oficială prin care se interzice
unei aeronave să părăsească un aeroport din România, precum şi parcurgerea
tuturor etapelor necesare pentru a o reţine;
7. standarde internaţionale
de siguranţă a zborului - standardele de siguranţă
a zborului conţinute în Convenţia de la Chicago şi în anexele la aceasta, în
vigoare la data inspecţiei;
8. stai membru - stat membru al Uniunii Europene;
9. OACI - Organizaţia
Aviaţiei Civile Internaţionale.
RACR-SAFA 1.010 - Domeniu de aplicabilitate şi obiective
1. In conformitate cu strategia
generală a Comunităţii Europene de stabilire şi menţinere a unui nivel ridicat
şi uniform al siguranţei zborurilor în aviaţia civilă din Europa, prezenta
reglementare (RACR-SAFA) introduce reguli şi proceduri armonizate cu cele
aplicate la nivelul Uniunii Europene privind efectuarea inspecţiilor la
platformă a aeronavelor din terţe ţări care aterizează pe aeroporturile din
România, asigurându-se astfel implementarea armonizată şi efectivă a
standardelor internaţionale de siguranţă a zborului.
2. Prevederile RACR-SAFA nu
aduc atingere dreptului României de a efectua inspecţii care nu intră sub
incidenţa prezentei reglementări şi de a reţine la sol, de a impune restricţii
sau condiţii oricărei aeronave care aterizează pe aeroporturile din România, în
conformitate cu legislaţia naţională, comunitară şi internaţională.
3. Aeronavele de stat, aşa cum
sunt acestea definite în Convenţia de la Chicago, şi aeronavele civile cu o
greutate maximă la decolare mai mică de 5.700 kg, neangajate în activităţi de transport
aerian comercial, sunt excluse din sfera de aplicare a prezentei reglementări.
CAPITOLUL II
Evaluarea siguranţei zborului la aeronavele străine
RACR-SAFA 1.015 - Colectarea de informaţii
1. AACR trebuie să dezvolte, prin proceduri şi instrucţiuni
de aeronautică civilă specifice, un mecanism eficient pentru colectarea oricăror informaţii considerate utile pentru
îndeplinirea obiectivului specificat în RACR-SAFA 1.010 de mai sus, incluzând:
a) informaţii importante
referitoare la siguranţa zborului, accesibile, în special din:
(i) rapoarte completate de către piloţi;
(ii) rapoarte ale organizaţiilor de întreţinere;
(iii) rapoarte privind
incidentele de aviaţie civilă;
(iv) rapoarte ale altor organizaţii, independente fată
de AACR;
(v) reclamaţii;
b) informaţii despre măsurile luate ca urmare a unei
inspecţii la platformă, cum ar fi:
(i) aeronave reţinute la sol;
(ii) aeronave sau operatori
aerieni a căror operare a fost interzisă în statele membre;
(iii) acţiuni corective solicitate;
(iv) contacte cu autoritatea de aviaţie civilă
competentă a operatorului aerian;
c) informaţii cu privire la operatorul aerian, cum ar
fi:
(i) acţiuni corective
implementate;
(ii) reapariţia neconformităţilor constatate.
2. Informaţiile prevăzute la pct. 1 sunt înregistrate
utilizând un formular de' raportare standard, care conţine cel puţin
elementele descrise în formularul prevăzut în anexa nr. 1.
RACR-SAFA 1.020 -
Inspecţia la platformă
1. AACR ia măsuri corespunzătoare prin care se asigură
că aeronavele din terţe ţări suspectate că nu respectă standardele
internaţionale de siguranţă a zborului şi care aterizează pe aeroporturile din
România deschise traficului internaţional sunt supuse inspecţiilor la
platformă. In aplicarea acestor măsuri, AACR acordă o atenţie deosebită
aeronavei:
a) despre care s-au primit informaţii cu privire la
condiţiile de întreţinere precare, defecte evidente sau avarii;
b) despre care s-a raportat că,
de la intrarea în spaţiul aerian al unui stat membru, ar efectua manevre
anormale de natură să conducă la apariţia unor serioase îngrijorări cu privire
la siguranţa zborului;'
c) despre care o inspecţie la platformă anterioară a
dezvăluit deficienţe care conduc la apariţia unor serioase îngrijorări cu
privire la faptul că aeronava respectivă nu s-ar conforma cu standardele
internaţionale de siguranţă a zborului şi despre care AACR are suspiciuni că
defectele nu au fost corectate;
d) atunci când există dovezi că
autoritatea competentă a statului de înmatriculare nu desfăşoară o activitate
corespunzătoare de supraveghere în domeniul siguranţei zborului; sau
e) atunci când informaţiile
colectate în conformitate cu prevederile RACR-SAFA 1.015 creează suspiciuni cu
privire la operatorul aerian sau atunci când la o inspecţie la platformă
anterioară a unei alte aeronave utilizate de acelaşi operator aerian au fost
constatate deficienţe.
2. AACR poate efectua inspecţii la platformă inopinate,
în conformitate cu procedurile specifice aplicabile, în absenţa oricăror
suspiciuni, cu respectarea legislaţiei Comunităţii Europene şi a celei
internaţionale aplicabile. Astfel de inspecţii vor fi efectuate în mod
nedi'scriminatoriu.
3. AACR va lua toate măsurile
care se impun pentru a se asigura că inspecţiile la platformă sunt efectuate în
mod corespunzător, iar celelalte măsuri de supraveghere prevăzute la art. 8
alin. (3) din Directiva 2004/36/CE sunt implementate.
4. Inspecţiile la platformă se
efectuează conform prevederillor anexei nr. 2, utilizându-se un formular de
raport de inspecţie la platformă care să cuprindă cel puţin elementele descrise
în formularul prevăzut în respectiva anexă. La terminarea inspecţiei la
platformă, comandantul aeronavei sau reprezentantul operatorului aerian va fi
informat cu privire la constatările inspecţiei la platformă şi, în cazul în
care au fost identificate deficienţe majore, raportul va fi transmis către
operatorul aerian al aeronavei şi către autorităţile aeronautice competente implicate.
5. La efectuarea unei inspecţii
la platformă, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, AACR
trebuie să depună toate
eforturile în scopul de a evita orice întârziere nerezonabilă a aeronavei
inspectate.
6. Comandantul unei aeronave
dintr-o terţă ţară care operează pe aeroporturile din România are obligaţia de
a permite desfăşurarea inspecţiilor la platformă efectuate în baza prezentei
reglementări de către inspectorii SAFA ai AACR.
7. Aeroporturile din România au obligaţia de a asigura accesul nestingherit al inspectorilor SAFA la
aeronavele din terţe ţări, staţionate în perimetrul aeroportuar, în vederea
efectuării inspecţiilor la platformă.
8. Inspecţiile la platformă
sunt realizate în scopul îmbunătăţirii siguranţei zborului, prin verificarea
punctuală a conformării cu standardele şi practicile recomandate ale OACI, fără
însă a se substitui responsabilităţilor ce revin statului de înmatriculare sau
al operatorului în baza Convenţiei de la Chicago. Rezultatul unei inspecţii la
platformă nu constituie o certificare a faptului că aeronava este aptă pentru
zbor, acesta putând fi utilizat numai în scopul prezentei reglementări.
RACR-SAFA 1.025 - Personalul de inspecţie
1. AACR efectuează inspecţiile
la platformă numai prin inspectori SAFA calificaţi corespunzător.
2. Inspectorii SAFA sunt
desemnaţi prin decizie a directorului general al AACR, exclusiv din cadrul
personalului de specialitate al AACR.
3. Criteriile de calificare a inspectorilor SAFA
aplicabile până la data de 1 ianuarie 2009 sunt următoarele:
a) studii superioare şi cunoştinţe de aeronautică
civilă; şi
b) experienţă de minimum 5 ani în domeniile: operaţiuni
de zbor, navigabilitate, licenţierea personalului aeronautic civil, autorizarea
operatorilor aerieni, siguranţa zborului şi calitate; şi
c) absolvirea un curs de
pregătire specific sub egida organismelor sau organizaţiilor care coordonează
şi gestionează programul de efectuare a inspecţiilor la platformă, la nivel
european.
4. Criteriile de calificare a inspectorilor SAFA
aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2009 sunt cele specificate în anexa
nr. 2.
5. Incepând cu data de 1 ianuarie 2009, pregătirea
teoretică şi practică specifică inspectorilor SAFA se realizează în cadrul
organizaţiilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute în anexa nr. 2.
6. Incepând cu data de 1
ianuarie 2009, AACR poate desemna inspectori principali SAFA, dacă aceştia
îndeplinesc criteriile de calificare aplicabile prevăzute în anexa nr. 2.
RACR-SAFA 1.030 - Schimbul de informaţii
1. AACR participă la schimbul
reciproc de informaţii cu autorităţile competente din statele membre. Aceste
informaţii trebuie, la cererea unei autorităţi competente dintr-un stat membru,
să includă o listă a aeroporturilor din România deschise traficului
internaţional, cu indicarea, pentru fiecare an calendaristic, a numărului de
inspecţii la platformă efectuate şi a numărului de mişcări ale aeronavelor din
terţe ţări pentru fiecare aeroport de pe acea listă.
2. Toate rapoartele standard la care se face referire în RACR-SAFA 1.015 pct. 2 şi rapoartele inspecţiilor la
platformă la care se face referire în RACR-SAFA 1.020 pct. 4 trebuie puse fără
întârziere, de către AACR, la dispoziţia Comisiei Europene şi EASA, conform
procedurilor aplicabile şi, la cerere, autorităţilor competente din statele
membre.
3. In cazul în care un raport standard relevă existenţa
unei ameninţări potenţiale la adresa siguranţei zborului sau în cazul în care
un raport al unei inspecţii la platformă stabileşte că o aeronavă nu se
conformează standardelor internaţionale de siguranţă a zborului şi că poate
constitui o ameninţare potenţială la adresa siguranţei zborului, raportul va fi
transmis fără întârziere fiecărei autorităţi competente din statele membre şi
Comisiei Europene.
4. In cazul în care o aeronavă
înmatriculată în România a fost supusă unei inspecţii la platformă de către o
autoritate competentă dintr-un alt stat, operatorul aerian român care operează aeronava trebuie să anunţe fără
întârziere AACR despre efectuarea inspecţiei şi rezultatele acesteia.
RACR-SAFA 1.035 - Protecţia şi diseminarea
informaţiilor
1. AACR asigură, conform
legislaţiei naţionale, confidenţialitatea informaţiilor primite în conformitate
cu prevederile RACR-SAFA 1.030. AACR va utiliza aceste informaţii numai în
scopul prezentei reglementări.
2. In situaţiile în care
informaţiile primite de AACR privind deficienţele unei aeronave sunt puse la
dispoziţie în mod voluntar, în rapoartele inspecţiilor la platformă la care se
face referire în RACR-SAFA 1.020 pct. 4 nu va fi divulgată identitatea sursei
unor astfel de informaţii.
3. Fără a încălca dreptul publicului
la liberul acces la informaţii, AACR poate să furnizeze persoanelor fizice şi
juridice, la solicitarea acestora, doar informaţiile de care acestea au nevoie
în scopul îmbunătăţirii nivelului de siguranţă a zborului în aviaţia civilă şi
va limita strict diseminarea informaţiilor doar pentru acest scop, în vederea
asigurării confidenţialităţii. Solicitantul va adresa o cerere scrisă AACR,
precizând rolul său în procesul de îmbunătăţire a nivelului de siguranţă a
zborului în aviaţia civilă şi modalitatea în care va utiliza informaţiile
solicitate pentru îndeplinirea acestui scop.
4. AACR poate pune la dispoziţia publicului numai
informaţii din categoriile existente în raportul anual al Comisiei Europene
prevăzut la art. 6 alin. 2 din Directiva 2004/36/CE, cu referire doar la
rezultatele inspecţiilor la platformă SAFA efectuate pe teritoriul României.
RACR-SAFA 1.040 - Reţinerea unei aeronave la sol
1. Atunci când neconformarea cu
standardele internaţionale de siguranţă a zborului constituie în mod evident o
ameninţare la adresa siguranţei zborului, operatorul aerian trebuie să ia
măsuri pentru corectarea deficienţelor înainte de începerea zborului. In cazul
în care AACR nu este convinsă că acţiunile corective vor fi duse la îndeplinire
înaintea zborului, trebuie să reţină aeronava la sol până la înlăturarea
riscului şi trebuie să informeze imediat autorităţile competente ale
operatorului aerian şi din statul de înmatriculare a
aeronavei.
2. In cazul în care deficienţele constatate cu ocazia
inspecţiei la platformă nu pot fi remediate pe aeroportul pe care a fost
efectuată inspecţia, AACR, în coordonare cu statul responsabil pentru operarea
aeronavei respective sau cu statul de înmatriculare a aeronavei, poate stabili
condiţiile necesar a fi îndeplinite pentru ca aeronavei să i se permită să
zboare către un aeroport pe care deficienţele pot fi remediate. In cazul în
care deficienţele sunt de natură să afecteze valabilitatea certificatului de
navigabilitate a aeronavei, reţinerea la sol a aeronavei poate să înceteze
numai dacă operatorul obţine permisiunea statului sau statelor ce va/vor fi
survolat(e) cu ocazia zborului respectiv.
3. Aeroporturile şi furnizorii de servicii de navigaţie
aeriană din România au obligaţia de a coopera cu AACR pentru punerea în
practică a măsurilor de restricţionare sau limitare operaţională stabilite ca
urmare a inspecţiilor la platformă.
RACR-SAFA 1.045 - Implementarea obligaţiilor ce decurg din Directiva 2004/36/CE
1. AACR trebuie să informeze Comisia Europeană cu
privire la măsurile operaţionale luate în scopul implementării cerinţelor
prevăzute la art. 3-5 din Directiva 2004/36/CE.
2. In procesul de implementare a prevederilor prezentei reglementări, precum şi pentru buna desfăşurare în România a
programului de inspecţii la platformă a aeronavelor din terţe ţări, AACR va lua
toate măsurile necesare pentru a asigura conformarea cu măsurile şi deciziile
stabilite, precum şi cu acţiunile întreprinse de către Comisia Europeană în
conformitate cu'prevederile art. 6 alin. (2)-(3), art. 8 alin. (2)-(4), art.
10, art. 12 şi ale art. 13 din Directiva 2004/36/CE, atunci când din acestea
rezultă responsabilităţi pentru statele membre.
RACR-SAFA 1.050 -
Dispoziţii finale
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta reglementare.
ANEXA Nr. 1 la RACR-SAFA*)
Raport SAFA Standard
|
|
Romanian Civil Aeronautical
Authority
ROMANIA
SAFA
Standard Report
1No
... - . . . - . . .
|
|
2Source:.....................................................................SR
|
|
|
3Date:..........................................................................
|
4Place:.....................................................................................................
|
|
5(Unused)
|
|
6Operator:..................................................................
|
7AOC number:
|
|
8State:.........................................................................
|
|
10 Flight
number:....................................................................................
|
|
11Route
to:...................................................................
|
12Flight
number:......................................................................................
|
|
13Chartered by Operator*: _._._
* (where applicable)
|
14Charterer's
State:.................................................................................
|
|
15Aircraft
Type:.............................................................
|
16 Registration
mark:...............................................................................
|
|
17Construction
Number:..........................................................................
|
|
18Flight crew: State of
Licensirig:.....................................................................................................................................................................
.
19Remarks:
........................................................................................................................................................................ ................................................
........................................................................................................................................................................ ................................................
........................................................................................................................................................................ ................................................
20Action taken:
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
21 (Unused)
22 National Coordinator's
name........................................................................................................................................................................ ...
23Signature........................................................................................................................................................................ .................................
|
|
NOTA:
Formularul SAFA Standard Report a fost preluat ca atare, în limba engleză, din anexa I la Directiva 2004/36/CE, deoarece se
adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu operatorilor
aerieni români sau altor persoane fizice ori juridice din România.
*) Anexa nr. 1 la RACR-SAFA
este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2 la RACR-SAFA
MANUAL
de proceduri comunitare pentru inspecţiile la
platformă SAFA- Elemente fundamentale
1. Instrucţiuni
generale
1.1. Inspecţiile la platformă
SAFA sunt efectuate de către inspectori care dispun de cunoştinţele necesare
pentru zona care face obiectul inspecţiei, acoperind aspectele tehnice, de
navigabilitate şi operaţionale, în cazul în care sunt verificate toate
elementele din lista de verificare. In situaţia în care o inspecţie la platformă
este efectuată de 2 sau mai mulţi inspectori, principalele elemente ale
inspecţiei - inspecţia vizuală a exteriorului aeronavei, inspecţia cabinei de
pilotaj şi inspecţia cabinei de pasageri şi/sau a compartimentelor cargo - pot
fi repartizate între inspectori.
1.2. Inspectorii trebuie să se
prezinte pilotului comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia, unui membru
al echipajului de comandă sau reprezentantului cu cel mai înalt grad ierarhic
al operatorului, înainte de începerea părţii din inspecţia la platformă care se
desfăşoară la bordul aeronavei. In cazul în care nu este posibilă informarea
unui reprezentant al operatorului sau dacă niciun reprezentant al acestuia nu
se află la bordul sau în apropierea aeronavei, principiul general va fi acela de
a nu efectua o inspecţie la platformă SAFA. In circumstanţe speciale, s-ar
putea lua decizia efectuării unei inspecţii la platformă SAFA, dar această
inspecţie trebuie să se limiteze la o verificare vizuală a exteriorului
aeronavei.
1.3. Inspecţia trebuie să fie
cât se poate de cuprinzătoare, având în vedere timpul şi resursele disponibile.
Aceasta înseamnă că, în cazul în care timpul şi resursele disponibile sunt
limitate, nu trebuie verificate toate elementele inspecţiei, ci doar un număr
redus al acestora. In funcţie de timpul şi resursele disponibile pentru o
inspecţie la platformă SAFA, elementele care urmează să fie supuse inspecţiei
sunt selectate în mod corespunzător, în conformitate cu obiectivele programului
comunitar SAFA.
1.4. Inspecţia la platformă nu trebuie să provoace o
întârziere nejustificată a decolării aeronavei inspectate. Printre posibilele
cauze ale întârzierilor se numără suspiciuni referitoare la corectitudinea
pregătirilor pentru zbor, la navigabilitatea aeronavei sau orice probleme
asociate în mod direct cu siguranţa aeronavei şi a ocupanţilor săi, fără însă a
se limita doar la acestea.
2. Calificarea inspectorilor
2.1. Incepând cu 1 ianuarie
2009, toate inspecţiile la platformă SAFA desfăşurate pe teritoriul României
sunt efectuate de către inspectori SAFA calificaţi corespunzător.
2.2. Inspectorii AACR implicaţi în programul comunitar
SAFA trebuie să îndeplinească criteriile de calificare prevăzute mai jos.
2.3. Criterii de calificare
2.3.1. Criterii de eligibilitate
Ca o condiţie preliminară a eligibilităţii privind
calificarea de inspector SAFA, candidaţii trebuie să aibă pregătirea teoretică
necesară în domeniul aeronautic şi/sau cunoştinţele practice necesare relevante
pentru zona/zonele de inspecţie, şi anume:
a) operarea aeronavei;
b) licenţierea personalului;
c) navigabilitatea aeronavei;
d) bunuri periculoase.
Persoanele care candidează pentru calificarea de
inspectori SAFA trebuie să aibă cumulat o experienţă de minimum 5 ani în unul
sau mai multe dintre domeniile: operaţiuni zbor, navigabilitate, licenţierea
personalului aeronautic civil, autorizarea operatorilor aerieni, siguranţa
zborului şi calitate.
2.3.2. Cerinţe
privind pregătirea specifică
Inainte de obţinerea calificării, candidaţii trebuie să
fi încheiat cu succes un curs de pregătire constând în:
a) pregătire teoretică la clasă
oferită de o organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4;
b) pregătire practică oferită
de o organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4, sau de
către un inspector principal SAFA desemnat de un stat membru în conformitate cu
pct. 2.5, care activează independent de organizaţia de pregătire SAFA;
c) instruirea la locul de
muncă, desfăşurată, de regulă, pe parcursul unei perioade de 6 luni calendaristice,
este oferită prin efectuarea unui număr de minimum 12 inspecţii la platformă
SAFA, sub îndrumarea unui inspector principal SAFAdesemnat de către un stat
membru.
2.3.3. Cerinţe
privind menţinerea valabilităţii calificării
Inspectorii SAFA ai
AACR îşi menţin valabilitatea calificării deţinute prin:
a) efectuarea unei pregătiri
recurente - care constă în pregătire teoretică la clasă oferită de către o
organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4; şi
b) efectuarea unui număr de
minimum 15 inspecţii la platformă SAFA în fiecare perioadă de douăsprezece luni
de la ultima sesiune de pregătire SAFA, cu excepţia cazului în care inspectorul
este, de asemenea, un inspector calificat pentru operaţiuni de zbor sau
navigabilitate în cadrul AACR şi participă în mod regulat la efectuarea
inspecţiilor la aeronavele operatorilor aerieni români.
2.3.4. Materiale de îndrumare
Materialele de îndrumare
elaborate şi publicate de către EASA pentru implementarea prevederilor
specificate la pct. 2.3.1, 2.3.2 şi 2.3.3 de mai sus sunt utilizate de către
AACR în derularea programului comunitar SAFA în România.
2.4. Organizaţiile de
pregătire SAFA
2.4.1. O organizaţie de
pregătire SAFA poate fi parte a AACR sau o organizaţie terţă.
O organizaţie terţă poate fi:
a) parte a unei autorităţi competente dintr-un alt stat
membru; sau
b) o entitate independentă.
2.4.2.Cursurile de pregătire menţionate la pct. 2.3.2
şi pct. 2.3.3 lit. a) şi susţinute de AACR trebuie să se desfăşoare cel puţin
în conformitate cu programele relevante stabilite şi publicate de EASA.
2.4.3. In situaţia în care este utilizată o organizaţie
terţă în scopul efectuării pregătirii aferente programului SAFA, AACR trebuie
să dezvolte un sistem de evaluare a unei astfel de organizaţii. Acest sistem trebuie
să fie simplu, transparent şi proportionat şi să ţină cont de toate materialele
de îndrumare relevante stabilite şi publicate de EASA. Un astfel de sistem
poate lua în considerare evaluările efectuate de alte state membre.
2.4.4. O organizaţie terţă de pregătire SAFA poate fi
utilizată doar în cazul în care evaluarea demonstrează că pregătirea va fi
efectuată în conformitate cu programele relevante stabilite şi publicate de
EASA.
2.4.5. Programele de pregătire
SAFA desfăşurate de către AACR şi/sau sistemul de evaluare a organizaţiilor
terţe de pregătire SAFA trebuie amendate corespunzător, astfel încât să
reflecte toate recomandările rezultate în urma auditurilor de standardizare
efectuate de EASA în conformitate cu metodele de lucru prevăzute de Regulamentul
(CE) nr. 736/2006 al Comisiei.
2.4.6. AACR poate solicita EASA să evalueze organizaţia
de pregătire SAFA şi să emită o recomandare cu privire la aceasta, care să stea
la baza evaluării efectuate de către AACR.
2.4.7. Materialele de îndrumare
elaborate şi publicate de către EASA pentru implementarea prevederilor
paragrafului 2.4 sunt utilizate de către AACR în derularea programului
comunitar SAFA în România.
2.5. Inspectori principali
2.5.1. AACR poate desemna inspectori principali SAFA,
cu condiţia ca aceştia să îndeplinească criteriile de calificare stabilite prin
prezenta reglementare.
2.5.2. Criteriile de calificare ca inspector principal
SAFA sunt următoarele:
a) să fi îndeplinit funcţia de inspector SAFA calificat
timp de 3 ani înainte de desemnare;
b) să fi efectuat un număr de
minimum 36 de inspecţii la platformă SAFA în perioada de 3 ani premergătoare
desemnării.
2.5.3. Pregătirea practică şi/sau instruirea la locul
de muncă oferite de către inspectorii principali SAFA se bazează pe programele
relevante stabilite şi publicate de EASA.
2.5.4. Dintre inspectorii săi
principali SAFA, AACR poate desemna inspectori principali care să ofere
pregătire practică şi/sau instruire la locul de muncă cursanţilor din alte
state membre.
2.5.5. Materialele de îndrumare
elaborate şi publicate de EASA pentru implementarea prevederilor pct. 2.5 sunt
utilizate de AACR în derularea programului comunitar SAFA în România.
2.6. Măsuri
tranzitorii
2.6.1. Inspectorii SAFA care
îndeplinesc criteriile de eligibilitate menţionate la pct. 2.3.1, precum şi
criteriile referitoare la experienţa recentă prevăzută la pct. 2.3.3 lit. b),
la data de 19 octombrie 2008, sunt consideraţi ca fiind inspectori SAFA califi
câţi în conformitate cu cerinţele stabilite prin prezenta anexă.
2.6.2. Fără a aduce atingere
prevederilor specificate la pct. 2.3.3 lit. a), inspectorii consideraţi
calificaţi în conformitate cu prevederile pct. 2.6.1 trebuie să participe la o
pregătire recurentă oferită progresiv de către o organizaţie de pregătire SAFA
până cel târziu la 1 iulie 2010 şi ulterior, conform celor prevăzute la pct.
2.3.3 lit. a).
3. Standarde
3.1. Standardele OACI şi procedurile suplimentare
regionale europene ale OACI stau la baza inspecţiilor efectuate asupra
aeronavelor şi operatorilor aerieni în cadrul programului comunitar SAFA.
Suplimentar, inspecţia stării tehnice a unei aeronave se efectuează ţinând cont
de standardele producătorului aeronavei.
4. Procesul de
inspecţie Elemente ale listei de verificare
4.1. Elementele care urmează să
fie inspectate se selectează dintre cele prevăzute în lista de verificare
aferentă raportului privind inspecţiile la platformă SAFA, care conţine un
total de 54 de elemente, prevăzute în apendicele 1, care face parte integrantă
din prezenta anexă.
4.2. Inspecţia şi constatările
rezultate, dacă ele există, trebuie să se regăsească, după încheierea
inspecţiei, în raportul de inspecţie la platformă SAFA, prevăzut în apendicele 1.
Indrumări detaliate privind procesul de inspecţie
4.3. Fiecare element inspectat
aflat pe lista de verificare aferentă raportului de inspecţie la platformă SAFA
va fi descris în detaliu, precizându-se domeniul inspecţiei şi metoda de
efectuare a acesteia. In plus, se va face o trimitere la cerinţele relevante
din anexele OACI. Toate acestea vor fi elaborate şi publicate ca materiale de
îndrumare detaliate de EASA şi amendate ori de câte ori este necesar, pentru a
reflecta cele mai recente standarde aplicabile.
Includerea rapoartelor în baza de date SAFA
centralizată
4.4. Raportul unei inspecţii la
platformă trebuie introdus în baza de date SAFA centralizată cât de curând
posibil şi, în orice caz, nu mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data
inspecţiei, chiar dacă nu a fost identificată nicio neconformitate.
5. Clasificarea neconformitatilor
5.1. Pentru fiecare element
inspectat, sunt definite ca neconformităţi 3 categorii de posibile abateri de
la standardele relevante stabilite la pct. 3.1 şi se clasifică astfel:
a) o neconformitate de categoria 1 este considerată ca
având o influenţă minoră asupra siguranţei zborului;
b) o neconformitate de categoria 2 poate avea o
influenţă semnificativă asupra siguranţei zborului; şi
c) o neconformitate de
categoria 3 poate avea o influenţă majoră asupra siguranţei zborului.
5.2. In derularea programului comunitar SAFAÎn România,
AACR utilizează instrucţiunile privind clasificarea neconformitatilor,
elaborate şi publicate de către EASA în cadrul materialelor
de îndrumare detaliate.
6. Acţiuni ulterioare
6.1. Fără a aduce atingere pct.
1.2, ca dovadă a efectuării inspecţiei la platformă SAFA, se completează un
formular care să conţină cel puţin elementele stabilite în apendicele 2, care
face parte integrantă din prezenta anexă. O copie a formularului completat
trebuie înmânată pilotului comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia,
unui membru al echipajului de comandă sau reprezentantului cu cel mai înalt
grad ierarhic al operatorului aerian, prezent la bordul sau în apropierea
aeronavei în momentul încheierii inspecţiei SAFA. O confirmare prin semnătură a
primirii formularului, care reprezintă dovada efectuării inspecţiei la
platformă, trebuie solicitată persoanei căreia i-a fost înmânat acesta şi se
păstrează de către inspectorul SAFA. Refuzul destinatarului de a semna trebuie
înscris pe formular.
6.2. Pe baza criteriilor de
clasificare a neconformitatilor au fost definite anumite acţiuni ulterioare,
relaţia dintre categoria de neconformităţi şi aceste acţiuni fiind prevăzută în
clasa respectivă de acţiuni. Astfel, acţiunile ulterioare sunt următoarele:
a) acţiunea de clasă 1, care constă în furnizarea
informaţiilor privind rezultatele inspecţiei la platformă SAFA pilotului
comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia, unui alt membru al echipajului
de comandă ori reprezentantului cu cel mai înalt grad ierarhic al operatorului,
prezent la faţa locului. Această acţiune constă într-o informare verbală şi în
înmânarea formularului reprezentând dovada efectuării inspecţiei. După fiecare
inspecţie trebuie întreprinsă o acţiune de clasa 1, indiferent dacă au fost sau
nu identificate neconformităţi;
b) acţiunea de clasă 2, care este întreprinsă după
inspecţiile în cadrul cărora s-au identificat neconformităţi din categoria 2
sau din categoria 3 şi care constă într-o:
(i) comunicare scrisă adresată operatorului aerian în
cauză, conţinând o solicitare de dovezi privind acţiunile corective
întreprinse; şi
(ii) comunicare scrisă adresată statului responsabil,
respectiv statului operatorului şi/sau statului de înmatriculare a aeronavei, care conţine rezultatele inspecţiilor la
aeronavele aflate în responsabilitatea statului respectiv în ceea ce priveşte
supravegherea siguranţei zborului. Comunicarea trebuie să includă, dacă este
posibil, o solicitare a confirmării că acesta este satisfăcut de acţiunile
corective întreprinse în baza prevederilor pct. (i). AACR pune la dispoziţia
EASA un raport lunar privind statutul acţiunilor ulterioare întreprinse ca urmare a inspecţiilor la platformă SAFA;
c) acţiunea de clasă 3, care este întreprinsă după o
inspecţie în cadrul căreia au
fost identificate neconformităţi de categoria 3 şi care, datorită semnificaţiei neconformitatilor de categoria 3 în ceea ce priveşte influenţa potenţială a acestora asupra siguranţei aeronavei şi
a ocupanţilor acesteia, se împarte în 4 subclase, după cum urmează:
(i) clasa 3a, în care se înscriu acţiuni de
restricţionare a operaţiunilor de zbor ale aeronavei atunci când AACR
concluzionează că, în urma deficienţelor identificate în cadrul inspecţiei,
aeronava nu poate decola decât sub anumite restricţii;
(ii) clasa 3b, în care se înscriu acţiuni corective
înainte de zbor atunci când, în urma inspecţiei la platformă SAFA, sunt
identificate deficienţe care necesită una sau mai multe acţiuni corective ce
trebuie întreprinse înainte de efectuarea zborului respectiv;
(iii) clasa 3c, în care se înscriu acţiuni de reţinere
la sol a aeronavei de către AACR atunci când, în urma identificării unor
neconformităţi majore de categoria 3, AACR nu este satisfăcută de faptul că
operatorul aerian va întreprinde măsuri corective în vederea rectificării
deficienţelor înainte de decolare, punând astfel în pericol iminent siguranţa
aeronavei şi a ocupanţilor acesteia. In astfel de cazuri, AACR trebuie să
reţină aeronava la sol până la îndepărtarea pericolului şi trebuie să informeze
imediat autorităţile competente ale operatorului în cauză, precum şi ale
statului de înmatriculare a aeronavei.
Acţiunile întreprinse în conformitate cu pct. (ii) şi
(iii) pot include un zbor
nonprofit de poziţionare către baza de întreţinere a
aeronavei;
(iv) clasa 3d, în care se înscriu acţiuni de
interdicţie de operare imediată atunci când, în cazul unei ameninţări imediate
şi evidente la adresa siguranţei zborului, AACR ia decizia impunerii unei
interdicţii de operare, în conformitate cu legislaţia naţională şi comunitară
aplicabilă.
6.3. Pentru implementarea prevederilor pct. 6.1 şi 6.2,
AACR utilizează
instrucţiunile relevante detaliate, elaborate şi publicate de EASA în cadrul materialelor de îndrumare.
APENDICELE 1 la anexa nr. 2 la RACR-SAFA*)
Raport de inspecţie la platformă SAFA
RAMP INSPECTION REPORT
|
Romanian Civil Aeronautical
Authority
ROMÂNIA
SAFA
Ramp Inspection Report
No ... - . . . - . . .
|
Source:
Date:
Local time:
|
RI
__.__.__
__:__
|
Place:
|
____
|
Operator:
State:
|
____
____
|
AOC Number:
Type of Operation:
|
____
____
|
Route from:
Route to:
|
____
____
|
Flight Number:
Flight Number:
|
____
____
|
Chartered by Operator*
* (where applicabte)
|
____
|
Charterer's State
|
____
|
Aircraft Type:
Aircraft Configuration
|
____
____
|
Registration marks:
Construction Number:
|
____
____
|
Flight crew: State of Licensing:
second State of Licensing*:
* (where applicabte)
|
____
____
|
|
|
Findings:
Code / Std / Ref / Cat / Finding
_._._ _ _._._ _
................................................................
_._._ _ _._._ _
................................................................
_._._ _ _._._ _
................................................................
_._._ _ _._._ _
................................................................
_._._ _ _._._ _
................................................................
|
Detailed Description
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
|
Class of actions taken:
|_| 3(d) Immediate operating ban
|_| 3(c) Aircraft grouncfed by inspecting NAA
|_| 3(b) Corrective actions before flight
|_| 3(a) Restriction on aircraft flight operation
|_| 2 Information to the Authority and Operator
|_| 1 Information to Captain
|
Detailed Description
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
|
Additionat information (if any)
|
Inspector's names or
numbers:.....................................................................................................................................................
- This report represents an indication of what was found on this
occasion and must not be construed as a determination that the aircraft is
fit for the intended flight.
- Data submitted in this report can be subject to changes for
correct wording upon entering into the SAFA database
|
NOTĂ:
Formularul „Ramp Inspection Report" a fost preluat
ca atare, în limba engleză, din apendicele 1 la Directiva 2008/49/CE, deoarece
se adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu
operatorilor aerieni români sau altor persoane fizice ori juridice din România.
*) Apendicele 1 la anexa nr. 2 la RACR-SAFA este
reprodus în facsimil.
Romanian Civil Aeronautical Authority
ROMÂNIA
Item Code
|
Checked
|
Remark
|
A. Flight Deck
|
|
|
|
General
|
|
|
1.
|
General
Condition.......................................................................................
|
1 |___|
|
1 |___|
|
2.
|
Emergency
Exit...........................................................................................
|
2 |___|
|
2 |___|
|
3.
|
Equipment.............................................................................................
|
3 |___|
|
3 |___|
|
|
Documentation
|
|
|
4.
|
Manuals.......................................................................................................
|
4 |___|
|
4 |___|
|
5.
|
Checklists.....................................................................................................
|
5 |___|
|
5 |___|
|
6.
|
Radio Navigation
Charts.................................................................................
|
6 |___|
|
6 |___|
|
7.
|
Minimum Equipment
List.................................................................................
|
7 |___|
|
7 |___|
|
8.
|
Certificate of registratton
.............................................................................
|
8 |___|
|
8 |___|
|
9.
|
Noise certificate ţwhere
applicable)...............................................................
|
9 |___|
|
9 |___|
|
10.
|
AOC or
equivalent.......................................................................................
|
10 |___|
|
10 |___|
|
11.
|
Radio
licence...............................................................................................
|
11 |___|
|
11 |___|
|
12.
|
Certificate of Airworthiness (C of
A)..............................................................
|
12 |___|
|
12 |___|
|
|
Flight data
|
|
|
13.
|
Flight
preparation........................................................................................
|
13 |___|
|
13 |___|
|
14.
|
Weight and balance sheet...........................................................................
|
14 |___|
|
14 |___|
|
|
Safety Equipment
|
|
|
15.
|
Hand fire
extinguishers...............................................................................
|
15 |___|
|
15 |___|
|
16.
|
Life jackets /flotation
device........................................................................
|
16 |___|
|
16 |___|
|
17.
|
Hamess.......................................................................................................
|
17 |___|
|
17 |___|
|
18.
|
Oxygen
equipment......................................................................................
|
18 |___|
|
18 |___|
|
19.
|
Flash
Light...................................................................................................
|
19 |___|
|
19 |___|
|
|
Flight Crew
|
|
|
20.
|
Flight crew
licence.......................................................................................
|
20 |___|
|
20 |___|
|
|
Journey Log Book / Technical Log or equivalent
|
|
|
21.
|
Journey Log Book, or
equivalent..................................................................
|
21 |___|
|
21 |___|
|
22.
|
Maintenance
release...................................................................................
|
22 |___|
|
22 |___|
|
23.
|
Defect notification and rectification ţincluding Tecrt
Log)...................................
|
23 |___|
|
23 |___|
|
24.
|
Pre-flight
inspection....................................................................................
|
24 |___|
|
24 |___|
|
|
|
|
|
B. Safety /Cabin
|
|
|
1.
|
General Internai
Condition...........................................................................
|
1 |___|
|
1 |___|
|
2.
|
Cabin attendant's station and crew rest
area...................................................
|
2 |___|
|
2 |___|
|
3.
|
First Aid Kit/ Emergency medical
kit..............................................................
|
3 |___|
|
3 |___|
|
4.
|
Hand fire
extinguishers..............................................................................
|
4 |___|
|
4 |___|
|
S.
|
Life jackets / Flotation
devices.....................................................................
|
5 |___|
|
5 |___|
|
6.
|
Seat belts and seat
condition...........................................................................
|
6 |___|
|
6 |___|
|
7.
|
Emergency exit, lighting and marking,
Torches................................................
|
7 |___|
|
7 |___|
|
8.
|
Slides /Life-Rafts (as required),
ELT..............................................................
|
8 |___|
|
8 |___|
|
9.
|
Oxygen Supply (Cabin Crew and
Passengers)................................................
|
9 |___|
|
9 |___|
|
10.
|
Safety
Instructions......................................................................................
|
10 |___|
|
10 |___|
|
11.
|
Cabin crew
members..................................................................................
|
11 |___|
|
11 |___|
|
12.
|
Access to emergency
exits..........................................................................
|
12 |___|
|
12 |___|
|
13.
|
Safety of passenger
baggage's....................................................................
|
13 |___|
|
13 |___|
|
14.
|
Seat
capacity..............................................................................................
|
14 |___|
|
14 |___|
|
Item Code
|
Checked
|
Remark
|
C. Aircraft Condition
|
|
|
1.
|
General externai
condition..........................................................................
|
1 |___|
|
1 |___|
|
2.
|
Doors and
hatches.....................................................................................
|
2 |___|
|
2 |___|
|
3.
|
Flight
controls..............................................................................................
|
3 |___|
|
3 |___|
|
4.
|
Wheels. tyres and
brakes...........................................................................
|
4 |___|
|
4 |___|
|
5.
|
Undercarriage skids
/floats.........................................................................
|
5 |___|
|
5 |___|
|
6.
|
Wheel
well...................................................................................................
|
6 |___|
|
6 |___|
|
7.
|
Powerplant and
pylon.................................................................................
|
7 |___|
|
7 |___|
|
8.
|
Fan
blades..................................................................................................
|
8 |___|
|
8 |___|
|
9.
|
Propellers, Rotors (main &
tail).........................................................................
|
9 |___|
|
9 |___|
|
10.
|
Obvious
repairs...........................................................................................
|
10 |___|
|
10 |___|
|
11.
|
Obvious unrepaired
damage........................................................................
|
11 |___|
|
11 |___|
|
12.
|
Leakage
......................................................................................................
|
12 |___|
|
12 |___|
|
F. Cargo
|
|
|
1
|
Genera! condition of cargo
compartment........................................................
|
1 |___|
|
1 |___|
|
2
|
Dangerous Goods
......................................................................................
|
2 |___|
|
2 |___|
|
1
|
Safety of cargo on
board.............................................................................
|
3 |___|
|
3 |___|
|
|
|
|
|
E. General
|
|
|
1
|
Genera!.......................................................................................................
|
1 |___|
|
1 |___|
|
|
|
|
|
APENDICELE 2 la anexa nr. 2 la RACR-SAFA*)
Formular- dovadă a Inspecţiei
PROOF OF INSPECTION FORM
Proof of inspection
|
Date:
|
Time:
|
Place:
|
|
Operator:
|
State:
|
AOC no.:
|
Route from:
|
Flight No:
|
Route to:
|
Flight no:
|
Flight type:
|
|
|
Chartered by Operator:
|
Aircraft type:
|
Aircraft configuration
|
Chaterer's state:
|
Registration mark:
|
Construction no:
|
Flight crew state(s) of licencing:
|
Acknowledgement of Receipt (*)
|
Name:...............................................
Functions:..........................................
|
Signature: ...........................................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chech Remark
A
|
Flight deck
|
1
|
General condition
|
|
|
2
|
Emergency exit
|
|
|
3
|
Equipment
|
|
|
|
Documentatton
|
4
|
Manuals
|
|
|
5
|
Checklists
|
|
|
6
|
Radio navigation charts
|
|
|
7
|
Minimum equipment list
|
|
|
8
|
Certif cate of registration
|
|
|
9
|
Noi se certificate (where applicable)
|
|
|
10
|
AOC or equivalent
|
|
|
11
|
Radio licence
|
|
|
12
|
Certificate of Airwcrthiness (C of A)
|
|
|
|
Flight data
|
13
|
Flight preparation
|
|
|
14
|
Weight and Balance Stieet
|
|
|
|
Safety equipment
|
15
|
Hand Fire extinguishers
|
|
|
16
|
Life jackets /flotation device
|
|
|
17
|
Harness
|
|
|
18
|
Oxygen equipment
|
|
19
|
Flash light
|
|
Chech Remark
|
Flight crew
|
20
|
Flight crew licence
|
|
|
|
Journey log book/Technical Log or equivalent
|
21
|
Journey log book or equivalent
|
|
|
22
|
Maintenance release
|
|
|
23
|
Defect notification and rectification
(incl. Tech Loq)
|
|
|
24
|
Pre-flight inspection
|
|
|
B
|
Safety / Cabin
|
1
|
General internai condition
|
|
|
2
|
Cabin attendant's station and crew rest area
|
|
|
3
|
First aid kit/Emergency medical kit
|
|
|
4
|
Hand fire extinguishers
|
|
|
5
|
Life jackets/Flotation devices
|
|
|
6
|
Seat belt and seat condition
|
|
|
7
|
Emerg. exit. lighting and marking. Torches
|
|
|
8
|
Slides/Life-rafts (as required). ELT
|
|
|
9
|
Oxygen supply (Cabin crew and Passcngers)
|
|
|
10
|
Safety Instructions
|
|
|
11
|
Cabin crew members
|
|
|
12
|
Access to emergency exits
|
|
|
13
|
Safety of passenger baggage
|
|
|
14
|
Seat capacity
|
|
|
Chech Remark
C
|
Aireraft condition
|
1
|
General externai condition
|
|
|
2
|
Doors and hatches
|
|
|
3
|
Flight controls
|
|
|
4
|
Wheels, tyres and brakes
|
|
|
5
|
Undercarriage, skids/floats
|
|
|
S
|
Wheel well
|
|
|
7
|
Powerplant and pylon
|
|
|
8
|
Fan blades
|
|
|
9
|
Propellers. Rotors (main/tail)
|
|
|
10
|
Obvious repairs
|
|
|
11
|
Obvious unrepaired damage
|
|
|
12
|
Leakage
|
|
|
D
|
Cargo
|
1
|
General condition of cargo compartment
|
|
|
2
|
Dangerous goods
|
|
|
3
|
Safety of cargo on board
|
|
|
Action taken
|
|
(3c) Aircraft grounded by inspecting NAA
|
|
(3b) Corrective actions before flight
|
|
(3a) Restriction on aircraft flight operation
|
|
(2) Information to the Authority and Operator
|
|
(1) Information to Captain
|
|
(0) No remarks
|
Inspector(s) sign or number
|
|
Item
Remarks
(*) Signature by any member of the crew or Other
representatiue of the inspected operator does in no way imply acceptance of the
listed findings but simply a confirmation that the aircraft has been inspected
an the date an dat the place indicate don this document
This report represents an indication of what was found
on this oceasion and must not be construed as a determination that the aircraft
is fit for the intended flight.
Data submitted in this report can be subject to changes
for correct wording upon entering into the SAFA database.
NOTĂ:
Formularul „Proof of Inspection Form" a fost
preluat ca atare, în limba engleză, din apendicele 2 la Directiva 2008/49/CE,
deoarece se adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu
operatorilor aerieni români sau altor persoane fizice
ori juridice din România.
*) Apendicele 2 la anexa nr. 2 la RACR-SAFA este
reprodus în facsimil.