ORDIN
Nr. 127 din 17 aprilie 2003
privind aprobarea Normelor metodologice pentru trecerea in proprietatea publica
a statului a unor bunuri imobile ale debitorilor, persoane juridice, supuse
executarii silite
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 24 aprilie 2003

Avand in vedere:
- Hotararea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003,
in baza art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul muncii si solidaritatii sociale emite prezentul ordin.
Art. 1
In vederea aplicarii unitare a prevederilor art. 116 din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 79/2003, se aproba Normele metodologice pentru trecerea in
proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile ale debitorilor persoane
juridice, supuse executarii silite, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Directia generala economica,
investitii si finantare, Directia juridica si Directia generala asigurari
sociale vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile ale
debitorilor persoane juridice, supuse executarii silite
1. Creantele bugetului asigurarilor de stat, respectiv ale bugetului
asigurarilor pentru somaj, se pot stinge prin transferul dreptului de
proprietate asupra unui bun imobil, care trece din proprietatea debitorului in
proprietatea publica a statului, cu acordul ordonatorului principal de credite,
prin intermediul unei comisii special instituite la nivelul Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale. Aceste bunuri imobile pot fi date in administrare, in
conditiile legii.
2. Cererea debitorului poate fi depusa in scris, la organul de executare
competent, in tot cursul executarii silite asupra bunurilor imobile, inclusiv
in perioada in care poate avea loc reluarea procedurii de licitatie in
conditiile art. 114 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003,
incepand cu ziua in care s-a incheiat procesul-verbal prin care bunurile
imobile se indisponibilizeaza.
3. Cererea debitorului va cuprinde in mod obligatoriu date referitoare la:
a) denumirea si sediul debitorului;
b) codul de inregistrare fiscala, precum si alte date de identificare a
debitorului;
c) structura capitalului social, a asociatilor ori a actionariatului, dupa
caz;
d) volumul si natura creantelor bugetului asigurarilor de stat, respectiv
ale bugetului asigurarilor pentru somaj, dupa caz;
e) bunurile imobile supuse executarii silite, pentru care se solicita
trecerea in proprietatea publica a statului pentru stingerea unor creante ale
bugetului asigurarilor de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor pentru
somaj, denumirea, datele de identificare a acestora, precum si o scurta
descriere;
f) mentiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile respective;
g) acordul expres al debitorului privind pretul de evaluare a bunurilor
imobile supuse executarii silite, stabilit de organul de executare competent,
prin servicii prestate de organe sau persoane specializate, in conformitate cu
prevederile art. 93 alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002,
aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003;
h) valoarea de inventar a bunurilor imobile supuse executarii silite,
evidentiata in contabilitate, reevaluata in conformitate cu ultimele
reglementari legale in vigoare;
i) mentiunea debitorului ca a luat cunostinta de prevederile legale ale
prezentelor norme metodologice, in sensul ca stingerea creantelor bugetului
asigurarilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor pentru
somaj, se va face cu valoarea determinata potrivit pct. 20;
j) mentiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi
reale si de alte sarcini, cu precizarea documentelor doveditoare;
k) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferentei, potrivit
legii, in cazul in care valoarea bunului imobil, determinata potrivit lit. i),
este mai mare decat creantele bugetului asigurarilor de stat, respectiv ale
bugetului asigurarilor pentru somaj, pentru care s-a pornit executarea silita;
l) semnatura reprezentantului legal al debitorului persoana juridica,
precum si stampila acestuia.
4. La cerere se anexeaza:
a) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate al
debitorului asupra bunurilor imobile pentru care solicita trecerea in
proprietatea publica a statului;
b) dovada, in original, ca acestea nu sunt grevate de drepturi reale si de
alte sarcini, emisa de biroul de carte funciara din cadrul judecatoriei in a
carei raza teritoriala se afla bunul imobil;
c) copii de pe fisa mijlocului fix si de pe balanta analitica a mijloacelor
fixe;
d) alte acte necesare, potrivit legii, in sustinerea cererii.
5. Organul de executare teritorial va transmite directiei de specialitate
din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
respectiv Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, dupa caz, cererea
debitorului impreuna cu documentatia in sustinerea acesteia, insotita de
urmatoarele documente:
a) copiile certificate de pe toate actele aflate in dosarul de executare
silita;
b) solicitarea institutiei publice privind necesitatea preluarii in
administrare a imobilului respectiv, daca aceasta a fost depusa la organul de
executare, insotita de un memoriu tehnic;
c) propunerile organului de executare privind aplicarea procedurii
prevazute la pct. 1.
6. Directia de specialitate din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, dupa caz, va completa in cel mult 15 zile documentatia primita
de la organul de executare, cu solicitarea institutiei publice privind
necesitatea luarii in administrare a bunului imobil, impreuna cu memoriul
tehnic, daca acestea nu au fost depuse la organul de executare, si va intocmi
un referat de oportunitate. Acesta va cuprinde punctul de vedere asupra celor
solicitate, precum si asupra memoriului tehnic si va prevedea expres eficienta
preluarii bunului imobil, determinata din compararea creantelor bugetului
asigurarilor de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor pentru somaj stinse,
la care se adauga si cheltuielile de transformare si amenajare, cu cheltuielile
necesare unei noi constructii sau achizitii ori cele aferente platii de chirii.
Se va mentiona, de asemenea, si sursa de acoperire suplimentara prevazuta
pentru amenajarea spatiului.
7. Intreaga documentatie analizata de directia de specialitate din cadrul
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv al
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, dupa caz, insotita de
referatul acesteia, va fi transmisa, sub semnatura conducatorului,
secretariatului tehnic al comisiei constituite in cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale.
8. In cazul in care debitorul renunta la cerere sau nu exista o solicitare
de preluare in administrare din partea unei institutii publice ori cererea
debitorului ramane fara obiect din orice alte motive, secretariatul tehnic al
comisiei va restitui Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, respectiv Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, dupa
caz, dosarul cuprinzand intreaga documentatie transmisa de aceasta.
9. In cazul in care documentatia transmisa de Casa Nationala de Pensii si
Alte Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca, dupa caz, este incompleta si nu a fost completata, in
termen de 15 zile de la comunicarea solicitarii, cu datele si/sau documentele
solicitate de secretariatul tehnic, acesta din urma va restitui cererea
debitorului, insotita de intreaga documentatie aferenta.
10. Comisia va analiza si va decide asupra fiecarei cereri, avand in vedere
urmatoarele elemente:
a) documentele prezentate de debitor, care atesta dreptul de proprietate
asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea in proprietatea
publica a statului, precum si dovada ca acestea nu sunt grevate de drepturi
reale si de alte sarcini;
b) existenta solicitarilor pentru obtinerea in administrare a unor bunuri
imobile de felul celor pentru care urmeaza sa se analizeze oportunitatea
trecerii in proprietatea publica a statului;
c) respectarea reglementarilor legale in vigoare referitoare la aplicarea
procedurii de executare silita a creantelor bugetului asigurarilor de stat,
respectiv ale bugetului asigurarilor pentru somaj. Se vor avea in vedere si
situatiile in care suma obtinuta prin aplicarea modalitatilor de valorificare a
bunurilor imobile ar permite realizarea intr-o masura mai mare a creantelor
bugetului asigurarilor de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor pentru
somaj fata de debitorul supus executarii silite;
d) impactul reglementarilor legale in vigoare privind retrocedarea
proprietatii, in masura in care acesta poate fi prevazut;
e) propunerile organului de executare competent, precum si punctul de
vedere al directiei de specialitate din cadrul Casei Nationale de Pensii si
Alte Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca, dupa caz;
f) cheltuielile necesare, estimate de institutia publica solicitanta a
bunurilor imobile ce urmeaza sa fie trecute in proprietatea publica a statului,
pentru transformarea acestora in sedii corespunzatoare desfasurarii obiectului
de activitate;
g) eficienta trecerii bunurilor imobile in proprietatea publica a statului;
h) orice alte elemente necesare solutionarii cererii.
11. Comisia constituita in cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale inainteaza, spre avizare, comisiei de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, in termen de cel mult 15 zile, propunerea de
stingere a creantelor bugetului asigurarilor sociale de stat, prin trecerea in
proprietatea publica a statului a bunurilor imobile.
12. Dupa avizarea de catre Ministerul Finantelor Publice, comisia din
cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, prin decizie, aproba
stingerea creantelor bugetului asigurarilor sociale de stat sau ale bugetului
asigurarilor pentru somaj, dupa caz, prin trecerea in proprietatea publica a
statului a bunurilor imobile necesare desfasurarii obiectului de activitate al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca si unitatilor subordonate acestora, sau respinge cererea, dupa caz.
13. Decizia se comunica de secretariatul tehnic al comisiei din cadrul
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale organului de executare, prin
directia de specialitate din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi
de Asigurari Sociale, respectiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca.
14. In cazul in care comisia decide stingerea creantelor bugetului
asigurarilor sociale de stat sau ale bugetului asigurarilor pentru somaj, dupa
caz, prin trecerea bunurilor imobile in proprietatea publica a statului,
organul de executare competent, dupa primirea deciziei, intocmeste
procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunului
imobil (anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezentele norme
metodologice).
15. Incheierea procesului-verbal si stingerea creantelor bugetului
asigurarilor sociale de stat sau ale bugetului asigurarilor pentru somaj, dupa
caz, prin trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile
supuse executarii silite sunt conditionate de prezentarea de catre debitor, la
data incheierii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a
statului, a unei dovezi, in original, emisa de biroul de carte funciara, care
sa ateste ca bunul imobil nu este grevat de drepturi reale si de alte sarcini.
In cazul in care se constata ca bunul imobil este grevat de drepturi reale si
de alte sarcini, organul de executare competent instiinteaza comisia, care
procedeaza la anularea deciziei. Despre aceasta este instiintat si debitorul.
16. Procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea statului se intocmeste
in 4 exemplare, dintre care un exemplar se inainteaza debitorului, un exemplar
institutiei publice solicitante, un exemplar la directia de specialitate din
cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
respectiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, iar al
patrulea exemplar ramane la organul de executare.
17. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea
publica a statului a bunului imobil supus executarii silite, organul de
executare va actualiza nivelul dobanzii aferente creantelor bugetului de stat
inscrise in titlul executoriu sau in titlurile executorii in baza carora s-a
inceput executarea silita, precum si nivelul cheltuielilor de executare pana la
aceasta data.
18. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea
publica a statului a bunului imobil inceteaza masura de indisponibilizare a
acestuia, precum si, daca este cazul, calitatea de administrator-sechestru a
persoanelor desemnate, conform legii.
19. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea in proprietatea publica
a statului vor fi evaluate conform art. 93 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003.
20. Stingerea creantelor bugetului asigurarilor sociale de stat, respectiv
ale bugetului asigurarilor pentru somaj, dupa caz, se va face la valoarea cea
mai mica dintre valoarea stabilita prin evaluare de catre organele sau
persoanele de specialitate si valoarea de inventar evidentiata in
contabilitatea persoanei juridice debitoare.
21. Cu valoarea astfel stabilita se sting, total sau partial, creantele
bugetului asigurarilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor
pentru somaj, dupa caz, prevazute in titlul executoriu sau in titlurile
executorii pentru care s-a inceput executarea silita, precum si dobanzile si
cheltuielile de executare, actualizate.
22. In cazul in care suma care reprezinta valoarea bunului imobil pentru
care s-a aprobat trecerea in proprietatea publica a statului este mai mica
decat creantele bugetului asigurarilor sociale de stat, respectiv ale bugetului
asigurarilor pentru somaj, dupa caz, la care se adauga dobanzile aferente si
cheltuielile de executare silita, actualizate, diferenta urmeaza sa fie
realizata prin aplicarea celorlalte modalitati prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003.
23. In cazul in care suma care reprezinta atat creantele bugetului
asigurarilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurarilor pentru
somaj, dupa caz, cat si dobanzile aferente si cheltuielile de executare,
actualizate, este mai mica decat valoarea bunului imobil pentru care s-a
aprobat trecerea in proprietatea publica a statului, cu aceasta diferenta se va
proceda la compensare, potrivit legii.
24. Cheltuielile necesare pentru transformarea si amenajarea bunurilor
imobile, trecute in proprietatea publica a statului, pentru a fi
corespunzatoare desfasurarii obiectului de activitate, sunt suportate de
institutia publica solicitanta.
25. In cazul bunurilor imobile care au incorporate in structura bunuri
mobile sau dotari specifice activitatii, a caror valoare nu este cuprinsa in
valoarea acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrarile privind
dezafectarea, dezmembrarea, inlaturarea acestora ori altele asemenea, dupa caz,
sunt suportate de catre debitor.
26. Darea in administrare se va efectua prin hotarare a Guvernului,
initiata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
27. Operatiunile legate de stingerea creantelor bugetului asigurarilor
sociale de stat sau ale bugetului asigurarilor pentru somaj, dupa caz, prin
preluarea de la debitori a bunurilor imobile si trecerea lor in proprietatea
publica a statului se reflecta in evidenta analitica pe platitori deschisa la
nivelul unitatilor teritoriale subordonate Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, in a caror raza teritoriala isi au sediul ori in evidenta
carora sunt luati debitorii respectivi, precum si in evidenta contabila a
debitorilor.
28. Organul de executare va stinge in evidentele proprii creantele
bugetului asigurarilor sociale de stat sau ale bugetului asigurarilor pentru
somaj, inscrise in titlul executoriu sau titlurile executorii pentru care s-a
inceput executarea silita, pe fiecare fel de venit, inclusiv dobanzile
aferente, in limita valorii bunului imobil trecut in proprietatea publica a
statului.
ANEXA 1
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Functia .................., Semnatura ................ Data
Casa de pensii a judetului ...........................
Str. ................................ nr. ............ Aprobat
Localitatea ..........................................
Dosar de executare nr. .............../............... Avizat
...................................................... Verificat
PROCES-VERBAL
pentru trecerea in proprietatea statului a bunului imobil supus executarii
silite
Incheiat astazi, ...... luna ............. anul ......
In baza art. 116 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003, s-au
aplicat modalitatile de executare silita asupra debitorului (persoana juridica)
.................................., din localitatea ..........................,
str. ....................... nr. ...., nr. de inmatriculare in registrul
comertului ......................, codul fiscal nr. ........., pentru incasarea
obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat, asa cum au fost
specificate in titlurile executorii nr. ................., emise de
............................, in suma totala de ................. lei, din care
ramase de recuperat*):
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
Intrucat debitorul nu a platit la termenele stabilite obligatiile prevazute
mai sus, se efectueaza trecerea in proprietatea publica a statului a bunului
imobil inscris in procesul-verbal de identificare a bunurilor imobile nr.
..................... din ................., intocmit de
......................, care se anexeaza la prezentul proces-verbal.
a) Date privind identificarea bunului imobil (cladire si/sau teren):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Descrierea sumara:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
c) Documente care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra
bunului imobil:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
d) Pretul bunului imobil, acceptat de debitor, este de
..................... lei, plus T.V.A. in suma de ...........................
lei.
e) Pretul bunului imobil, acceptat de debitor (inclusiv T.V.A.)
......................... lei.
f) Suma obligatiilor bugetare ..................... lei.
g) Diferenta, din care:
- obligatii bugetare ramase de recuperat [lit. f) - e)]
.................... lei;
- suma ramasa in plus, care urmeaza sa fie regularizata conform
dispozitiilor legale in vigoare [lit. e) - f)] ............... lei.
h) T.V.A. colectata in sarcina de plata a debitorului
...................... lei.
Documentele din care rezulta ca bunul imobil este liber de orice sarcini
(din evidentele de publicitate imobiliara)
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in baza Deciziei nr. .................
din data de ......................... a comisiei din cadrul Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, in ...... exemplare.
Conducatorul organului de executare, Director,
L.S. L.S.
.................................... .........................
------------
*) Se inscriu sumele ramase de recuperat, pe tipuri de contributii la
bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv majorarile de intarziere si
cheltuielile de executare actualizate.
ANEXA 2
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Functia .................., Semnatura ................ Data
Agentia de ocupare a fortei de munca a judetului
......................................................
Str. ................................ nr. ............ Aprobat
Localitatea ..........................................
Dosar de executare nr. .............../............... Avizat
...................................................... Verificat
PROCES-VERBAL
pentru trecerea in proprietatea statului a bunului imobil supus executarii
silite
Incheiat astazi, ...... luna ............. anul ......
In baza art. 116 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003, s-au
aplicat modalitatile de executare silita asupra debitorului (persoana juridica)
..............................., din localitatea ............................,
str. .......................... nr. ....., nr. de inmatriculare in registrul
comertului ....................., codul fiscal nr. .........., pentru incasarea
obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat, asa cum au fost
specificate in titlurile executorii nr. ................., emise de
..................................., in suma totala de ....................
lei, din care ramase de recuperat*):
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
Intrucat debitorul nu a platit la termenele stabilite obligatiile prevazute
mai sus, se efectueaza trecerea in proprietatea publica a statului a bunului
imobil inscris in procesul-verbal de identificare a bunurilor imobile nr.
................. din ................, intocmit de
..........................., care se anexeaza la prezentul proces-verbal.
a) Date privind identificarea bunului imobil (cladire si/sau teren):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Descrierea sumara:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
c) Documente care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra
bunului imobil:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
d) Pretul bunului imobil, acceptat de debitor, este de
..................... lei, plus T.V.A. in suma de ...........................
lei.
e) Pretul bunului imobil, acceptat de debitor (inclusiv T.V.A.)
......................... lei.
f) Suma obligatiilor bugetare ......................... lei.
g) Diferenta, din care:
- obligatii bugetare ramase de recuperat [lit. f) - e)]
.................... lei;
- suma ramasa in plus, care urmeaza sa fie regularizata conform
dispozitiilor legale in vigoare [lit. e) - f)] ...................... lei.
h) T.V.A. colectata in sarcina de plata a debitorului
...................... lei.
Documentele din care rezulta ca bunul imobil este liber de orice sarcini
(din evidentele de publicitate imobiliara)
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in baza Deciziei nr. .................
din data de ......................... a comisiei din cadrul Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, in ...... exemplare.
Conducatorul organului de executare, Director,
L.S. L.S.
.................................... .........................
*) Se inscriu sumele ramase de recuperat, pe tipuri de contributii la
bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv majorarile de intarziere si
cheltuielile de executare actualizate.