ORDIN Nr. 1288
din 24 octombrie 2006
pentru aprobarea modelului
unic al biletului de trimitere pentru investigatii paraclinice, utilizat in
sistemul asigurarilor sociale de sanatate, si a Instructiunilor privind
utilizarea si modul de completare a biletelor de trimitere pentru investigatii paraclinice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 939 din 21 noiembrie 2006
Având în vedere:
- Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 681/243/2006 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare;
- Referatul comun de aprobare
al Ministerului Sănătăţii Publice şi al Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. E.N. 5.816/D.G. 4.746/2006,
în temeiul:
- Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice;
- Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea
Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul unic al biletului de
trimitere pentru investigaţii paraclinice, ca imprimat cu regim special, în
baza căruia se recomandă investigaţii medicale paraclinice decontate de casele
de asigurări de sănătate, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
asigură implementarea biletelor de trimitere pentru investigaţii paraclinice,
formulare ce conţin elemente de protecţie împotriva falsificării şi
contrafacerii, potrivit tuturor elementelor prevăzute în anexa nr. 1,
înserierea acestora, numerotarea filelor carnetelor cuprinzând biletele de
trimitere pentru investigaţii paraclinice, precum şi distribuirea acestora.
Art. 3. - (1) Se aprobă Instrucţiunile privind utilizarea
şi modul de completare a biletelor de trimitere pentru investigaţii
paraclinice, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Aplicarea prevederilor instrucţiunilor prevăzute la
alin. (1) este obligatorie.
Art. 4. - Medicul care eliberează biletele de trimitere
pentru investigaţii paraclinice este responsabil de realitatea datelor înscrise
în rubricile completate.
Art. 5. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - (1) Prevederile prezentului ordin se aplică
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Formularele biletelor de trimitere pentru
investigaţii paraclinice, în formatul aprobat prin Ordinul ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 681/243/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările
ulterioare, se utilizează până la epuizarea stocului
existent, dar nu mai târziu de 1 decembrie 2006.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
Bilet de trimitere pentru investigaţii paraclinice decontate de CAS
Serie .........................
Nr...........................
1. Unitate medicală
CUI
................................................................................
L.S. |_| MF
Sediu (localitate, str.. nr.) ..................................................
|_| Amb. Spec.
Judetul
..............................................................................
Casa de asigurari / Nr. Contract ...................... /
.................
|
Nivel de prioritate
Urgenta |_|
Curente |_|
|
2. Date identificare asigurat
Asigurat CAS ............................. RC
...................... |_|
Salariat |_| Veteran
|_| Persoana in întreţinere |_| Revoluţionar
Nume
..........................................
|_| Pensionar |_| Handicap
|_| Copil (<18 ani) |_| PNS.
Prenume
......................................
|_| Elev/Ucenic/ Student (18-26 ani) |_| Ajutor social
|_| Gravida/Lehuza |_|
Şomaj
|_| Alte categorii
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Beneficiar Pachet de
Pachet Pachet
baza |_|
facultativ |_| minimal |_|
|
3. Cod diagnostic
|_|_|_|_|_| Diagnostic
........................................................................
|_|_|_|_|_|
...........................................................................................
Data trimiterii .......... / .......... /............ Semnătura medicului ....................
Cod parafa |_|_|_|_|_|_|
|
Poziţia
|
Cod investigaţie
|
Investigaţii recomandate
|
Investigaţii efectuate
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Numele si semnătura
persoanei desemnate de laborator
............................................................
L.S. Laborator
6. Data prezentării
asiguratului Semnătura asiguratului
............./................/..................
......................................
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
privind utilizarea şi modul de completare a
biletelor de trimitere pentru investigaţii paraclinice
A. Principii generale
1. Recomandarea pentru investigaţii paraclinice se
face pe formularul cu regim special descris în anexa nr. 1 la ordin. Utilizarea
altor formulare pentru recomandarea de investigaţii paraclinice atrage
răspunderea persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale.
2. Biletul de trimitere pentru
investigaţii paraclinice, denumit în continuare bilet
de trimitere, se completează de către medicii
aflaţi în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, potrivit
specialităţii şi competenţelor, respectiv atestatelor pe care le-au obţinut, şi
în condiţiile contractului-cadru şi ale normelor metodologice de aplicare a
acestuia şi numai pentru pacienţii care beneficiază de asigurări sociale de
sănătate.
3. Se interzic:
- emiterea biletelor de trimitere de către medicii
care nu au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de
asigurări de sănătate, direct sau prin reprezentantul legal al furnizorului;
- emiterea de către unităţile spitaliceşti a
biletelor de trimitere pentru pacienţii spitalizaţi, în decursul internării
acestora, precum şi a celor pentru investigaţii contra cost, deoarece
tratamentul pacienţilor internaţi se asigură integral de către unitatea
spitalicească respectivă, indiferent de afecţiunile asociate.
4. Investigaţiile paraclinice se pot efectua de către
orice furnizor de investigaţii paraclinice aflat în relaţie contractuală cu
casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute în contractul-cadru şi
în normele metodologice de aplicare a acestuia.
5. Utilizarea formularelor pentru investigaţii
paraclinice cu regim special nu exclude utilizarea fişelor de recomandare
pentru investigaţiile paraclinice RMN, CT, scintigrafie, cuprinse în normele
metodologice de aplicare a contractului-cadru.
B. Instrucţiuni privind utilizarea formularelor de bilet de trimitere pentru investigaţiile paraclinice decontate din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate
1. Biletul de trimitere este tipărit pe hârtie
autocopiantă în 3 culori. Exemplarul 3 (verde) rămâne în carnet, la medicul
care a făcut trimiterea, iar exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz) se predau
asiguratului, care le depune la furnizorul de servicii paraclinice care va
efectua investigaţiile recomandate. Furnizorul de servicii paraclinice va
păstra exemplarul roz, iar exemplarul alb (originalul) va fi înaintat casei de
asigurări de sănătate împreună cu factura şi desfăşurătorul activităţii
prestate (în format electronic şi pe suport hârtie).
2. In situaţia în care în interiorul carnetului cu
bilete de trimitere există formulare greşit tipărite, incomplete sau completate
greşit de către medic, se va scrie cuvântul „ANULAT" pe formular şi acesta
nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe
versoul cotorului ultimului bilet de trimitere se va preciza: „Acest carnet
conţine ... file (în cifre şi în litere), de la numărul ... la numărul ..., şi
... file anulate."
3. Gestionarea, distribuirea şi achiziţionarea
carnetelor cu bilete de trimitere se vor face după cum urmează:
a) carnetele înseriate şi numerotate vor fi
distribuite de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în funcţie de
necesităţi, pentru o perioadă de cel mult 3 luni, fiecărui furnizor de servicii
medicale care a încheiat în prealabil contract cu aceasta, asigurând evidenţa
biletelor de trimitere distribuite furnizorilor de servicii medicale;
b) gestionarea carnetelor cu bilete de trimitere la
nivelul caselor de asigurări de sănătate se va face potrivit reglementărilor
legale în vigoare;
c) furnizorii de servicii
medicale îşi vor asigura la cerere, contra cost, carnetele respective de la
casele de asigurări de sănătate cu care se află în relaţii contractuale;
d) achiziţia formularelor de bilete de trimitere se va
face de către reprezentantul legal al furnizorului de
servicii medicale sau de delegatul acestuia, pe baza facturii fiscale.
4. - Furnizorul de servicii medicale îşi va organiza
modul de gestionare şi evidenţă a carnetelor cu bilete de trimitere, precum şi
modul de păstrare a carnetelor epuizate.
- Pentru furnizorii de servicii medicale care au mai
mulţi medici angajaţi care au dreptul de a trimite asiguratul la investigaţii
paraclinice pe baza biletului de trimitere, distribuirea şi arhivarea
carnetelor cu bilete de trimitere la nivelul furnizorului se vor face pe baza
unui tabel centralizator care va conţine următoarele rubrici obligatorii:
numele şi prenumele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor, seria
(cu numerele) carnetului/ carnetelor repartizat/repartizate, semnătura de primire
şi parafa, data returnării în arhivă a exemplarului 3, seria biletelor de
trimitere returnate (exemplarul 3), semnătura de returnare şi parafa.
- Inregistrarea biletelor de trimitere emise
asiguraţilor se va face în registrul de consultaţii, la rubrica „Recomandări",
unde se vor nota seria şi numărul biletului de trimitere emis.
C. Instrucţiuni de
completare a formularelor de bilet de trimitere pentru investigaţiile
paraclinice decontate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate
Formularele de bilete de
trimitere se completează în succesiunea numerelor şi în ordinea cronologică a
consultaţiilor, astfel:
Câmpul 1 - „Unitate medicală":
a) se completează cu denumirea unităţii medicale,
codul unic de înregistrare (CUI) al cabinetului medical sau al unităţii
sanitare, adresa completă, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul are
încheiat contract, numărul contractului de furnizare de servicii medicale în
baza căruia medicul prescriptor prestează serviciul;
b) se alege prin bifare cu
„x" categoria de furnizor de servicii medicale, după cum urmează:
- „MF" pentru furnizorii de servicii de asistenţă
primară;
- „Amb. Spec." pentru furnizorii de servicii
ambulatorii de specialitate, inclusiv servicii de medicină dentară.
Medicii angajaţi ai unui spital
care prestează servicii în baza contractului încheiat între spital şi casele de
asigurări de sănătate pentru servicii ambulatorii de specialitate vor bifa
căsuţa „Amb. Spec." atunci când emit un bilet de trimitere pacienţilor consultaţi
în ambulatoriul de specialitate al spitalului;
c) „Nivel de prioritate" - se va bifa cu „x"
căsuţa corespunzătoare nivelului de prioritate al investigaţiilor paraclinice
recomandate.
Câmpul 2 - „Date identificare asigurat":
a) „Asigurat la CAS" - se va înscrie casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află
asiguratul;
b) „RC" - se completează numărul din registrul
de consultaţii (RC);
c) se alege prin bifare cu „x" categoria în care
se încadrează asiguratul. Medicul va bifa o singură categorie
de asigurat:
- se bifează căsuţa „Ajutor social" pentru
persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social,
potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi
completările ulterioare;
- se bifează căsuţa
„Veteran", „Revoluţionar" sau „Handicap" numai pentru asiguraţii
care nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile băneşti
acordate de legile speciale prin care li se stabileşte această calitate, precum
şi cele provenite din pensii;
- se bifează căsuţa „Gravidă/Lehuză" numai
pentru femeile gravide şi lehuze care nu au niciun venit sau au venituri sub
salariul minim brut pe ţară (conform prevederilor Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările ulterioare). Pentru femeile
gravide/lehuze care nu se încadrează în această categorie se bifează exclusiv
categoria de asigurat din care fac parte;
- se bifează căsuţa „Alte categorii" pentru
persoanele care nu se încadrează în categoriile de asigurat prevăzute în
biletul de trimitere, menţionându-se categoria de asigurat numai pentru
persoanele beneficiare ale unei legi speciale (Legea nr. 309/2002 privind
recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul
militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 -
1961, Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate
ori constituite în prizonieri);
- se bifează căsuţa „PNS" şi se notează numărul
programului/subprogramului de sănătate pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în
Programul naţional de sănătate cu scop curativ, stabilit de Ministerul
Sănătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu realizează
venituri din muncă, pensie sau alte resurse, pe perioada în care sunt incluşi
în program;
- categoria „Persoană în întreţinere" se referă
la soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei
persoane asigurate;
d) se vor nota datele de identificare ale pacientului
(numele, prenumele, adresa completă);
e) „CNP" - se completează cu codul numeric
personal al asiguratului, format din 13 cifre;
f) se va bifa cu „x" căsuţa „Pachet de
bază", „Pachet facultativ" sau „Pachet minimal", în funcţie de
tipul de asigurare a beneficiarului.
Câmpul 3 - „Cod diagnostic":
- se vor completa căsuţele destinate codului de
diagnostic corespunzător diagnosticului sau diagnosticelor cunoscute ori
prezumtive pentru care se recomandă investigaţiile;
- „Data trimiterii" - se va specifica data
trimiterii asiguratului pentru efectuarea investigaţiilor recomandate;
- „Semnătura medicului/Cod parafă" - se execută
specimenul de semnătură a medicului care a emis biletul de trimitere şi se
aplică parafa şi codul corespunzător acestuia.
Câmpul 4 - „Cod investigaţie/Investigaţii
recomandate/Investigaţii efectuate":
- medicul care trimite asiguratul, în mod facultativ,
poate completa codul de investigaţie separat, pentru
fiecare investigaţie recomandată;
- codurile proprii investigaţiilor paraclinice se vor
completa obligatoriu de către furnizorul de servicii paraclinice care a
efectuat investigaţiile, corespunzător reglementărilor în vigoare;
- „Investigaţii
recomandate" - se va completa de medicul care trimite asiguratul;
investigaţiile recomandate vor fi scrise lizibil cu majuscule;
- „Investigaţii efectuate" - se va completa prin
bifare cu „x" de furnizorul de servicii paraclinice care a efectuat
investigaţiile. In situaţia în care furnizorul nu poate efectua toate
investigaţiile prescrise, le va anula cu o linie pe cele neefectuate, pe ambele
exemplare ale biletului de trimitere, fără a avea posibilitatea înlocuirii sau
adăugării altor investigaţii paraclinice.
Câmpul 5 - „Numele şi semnătura persoanei desemnate
de laborator":
- se va completa în clar numele persoanei desemnate de
furnizorul de servicii paraclinice, care va executa specimenul de semnătură;
- „LS" - se va aplica ştampila furnizorului de
servicii paraclinice care a efectuat investigaţiile recomandate.
Câmpul 6 - „Data prezentării asiguratului":
- se va completa de către asigurat data la care acesta
s-a prezentat la furnizorul de servicii paraclinice pentru efectuarea
investigaţiilor;
- „Semnătura asiguratului" - se execută
semnătura beneficiarului serviciilor paraclinice recomandate după ce a fost
informat asupra tipurilor de investigaţii paraclinice de care urmează să
beneficieze.