ORDIN
Nr. 136 din 29 iulie 1976
pentru aprobarea metodologiei de intocmire, completare, pastrare si evidenta a
carnetului de munca
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 76 din 29 iulie 1976
Ministrul muncii,
in temeiul Decretului nr. 783/1969 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii, cu modificarile ulterioare, si al art. 25 (1) din Decretul
Consiliului de Stat nr. 92/1976 privind carnetul de munca,
vazand avizul Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, emite
urmatorul ordin:
Se aproba metodologia de intocmire, completare, pastrare si evidenta a
carnetului de munca, prevazuta in anexa la prezentul ordin.
ANEXA 1
Metodologie de intocmire, completare pastrare si evidenta a carnetului de
munca
I. Cu privire la inscrierile ce se vor face la capitolele din carnetul de
munca se stabilesc urmatoarele:
Situatiile prevazute in capitolele formularului carnetului de munca se inscriu
in limba romana, cu tus negru sau cerneala tipografica, citet, fara stersaturi,
pe baza dovezilor prevazute de lege, aplicandu-se, la locul aratat in formular,
parafa cu numele, prenumele si functia persoanei care intocmeste si completeaza
carnetul de munca, astfel:
1. La capitolul I-II, unde formularul prevede indicarea numarului si datei
actului de stare civila, acestea vor fi cele sub care s-au inscris evenimentele
respective in registrul de stare civila.
2. La capitolul III se inscriu si actele de studii eliberate de state
straine, daca acestea au fost recunoscute de Ministerul Educatiei si
Invatamantului; de pe aceste acte se vor prezenta copii legalizate.
3. La capitalul IV, pe langa calificari si specializari, se mentioneaza si
formele de perfectionare a pregatirii profesionale, a caror absolvire este
certificata in conditiile legii.
4. La capitolul IV:
a) In coloana 2, la inceperea raporturilor de munca se inscriu denumirea
completa a unitatii si localitatea unde aceasta isi are sediul; coloana ramane
libera in cazul inregistrarilor privind schimbarile intervenite in executarea
aceluiasi contract de munca.
Daca unitatea si-a schimbat denumirea se va scrie noua denumire cu ocazia
primei schimbari intervenite in situatia profesionala a titularului,
mentionandu-se in continuare "fosta ............." (denumirea veche a
unitatii).
b) In coloana 3 se inscriu: incadrarea, schimbarea functiei si a
retributiei tarifare cu mentinerea functiei, schimbarea locului de munca in cadrul
aceluiasi contract, cand aceasta determina si schimbarea grupei de munca,
transferarea, detasarea, intreruperea si incetarea activitatii, desfacerea
contractului de munca, precizandu-se, dupa caz, temeiul legal in baza caruia au
avut loc acestea si situatiile prevazute de lege care confera vechimea
neintrerupta in munca si vechime neintrerupta in aceeasi unitate, asa cum
rezulta din actul organului competent in baza caruia s-a facut inscrierea.
Pentru personalul care isi desfasoara activitatea in calitatea de
cooperator in cadrul cooperatiei mestesugaresti, la inceperea activitatii se va
mentiona "cooptat", iar la incetarea acesteia se va mentiona, dupa
caz, "retras" sau "exclus din cooperativa".
Cand inregistrarea unei perioade anterioare datei de 1.I.1949 se face pe
baza unei dovezi de cotizare la fostele case de asigurari sociale, se va
mentiona "cotizat".
Daca o persoana nu a activat din cauza desfacerii contractului de munca,
dar organele competente au constatat ilegalitatea masurii desfacerii
contractului de munca, pe baza actului care a hotarat anularea acestei masuri,
se va inscrie pe primul rand liber " anulat decizia nr. ..... de desfacere
a contractului de munca de la pozitia nr. ....."
In cazul in care exista un interval intre data incetarii activitatii in
fapt si data desfacerii contractului de munca, se va inregistra incetarea
activitatii, cu precizarea datei si a cauzei, iar pe randul urmator, desfacerea
contractului de munca, cu indicarea temeiului legal si a datei emiterii dispozitiei
de desfacere a contractului.
Incapacitatea temporara de munca pentru care s-a primit indemnizatie din
fondul asigurarilor sociale de stat, intervenita dupa desfacerea contractului
de munca, se mentioneaza prin "intrat in incapacitate temporara de
munca" si respectiv "incetat incapacitatea temporara de munca",
mentiune ce se va face de ultima unitate cu care persoana s-a aflat in
raporturi de munca, dupa care urmeaza o noua inchidere a carnetului de munca.
In cazul activitatii desfasurate de cadrele permanente ale Ministerului
Apararii Nationale sau Ministerului de Interne si in alte situatii, pentru care
unele persoane urmeaza sa beneficieze, potrivit legii, de unele sporuri de
vechime in munca, se efectueaza o inregistrare speciala in carnet, pe primul
rand liber, mentionandu-se, de catre unitatea unde se gaseste acesta, datele
privind sporul acordat, rezultat din acte, cu indicarea prevederilor legale ce
stau la baza acordarii sporului de vechime.
c) In coloana 4 se inscriu anul, luna si ziua cand are loc situatia care
s-a mentionat la coloana 3.
d) In coloana 5 se precizeaza, pentru muncitori, meseria, categoria si
treapta de retribuire, iar pentru personalul TESA, functia, clasa si gradatia.
Evidentierea perioadelor ce se incadreaza in grupele I si II pentru pensie
se face cu precizarea locului de munca, a grupei de munca si a punctului din
tabelul anexa la ordinul ministrului muncii si ministrului sanatatii, la care
figureaza acest loc si cu precizarea timpului cat cel in cauza se afla in
aceasta situatie, in raport cu programul de lucru. Cand se produc schimbari ale
locului de munca, in cadrul aceleiasi grupe sau de la o grupa de munca la alta,
se fac inscrieri corespunzatoare situatiei nou create.
Atunci cand activitatea titularului carnetului de munca nu se mai
incadreaza in grupele I si II de munca, la coloana 3 se va inregistra
"incetat incadrarea in grupa ....", mentionandu-se la celelalte
coloane datele necesare.
Dupa efectuarea acestei inregistrari, pe randul imediat urmator din
carnetul de munca se precizeaza timpul cat s-a lucrat in grupa I si II de munca
in vederea pensionarii, in raport cu programul zilnic, saptamanal sau lunar de
lucru, folosindu-se intreg spatiul de la coloana 3 la coloana 7 inclusiv, astfel:
"In perioada de la ......... pana la ..... a lucrat in grupa (I sau II de
munca) pozitia nr. ........ din anexa la Ordinul nr. ... din .......al
ministrului muncii si ministrului sanatatii, in total ..... ani ..... luni
......zile (repetindu-se si in litere).
e) In coloana 6 se inscrie retributia tarifara de incadrare asa cum rezulta
din actul organului competent care a stabilit aceasta.
In cazul in care persoana incadrata in munca beneficiaza de retributie
tarifara mai mare sau de o indemnizatie care potrivit dispozitiilor legale, se
includ in retributia tarifara de incadrare, in carnetul de munca se mentioneaza
atat retributia tarifara de incadrare, cat si, separat, majorarea sau
indemnizatia ce se include in aceasta, facandu-se mentiuni corespunzatoare la
incetarea situatiei.
Retributiile mai mari acordate cu intermitenta sau pe durata determinata
care se includ in retributia tarifara de incadrare se inscriu, in carnetul de
munca, dupa caz, la sfarsitul anului calendaristic sau la data incetarii
acordarii acestora, pe primul rand liber de la coloanele 3-7, astfel: "In
perioada de la ........ pana la ............ a beneficiat de retributie
tarifara mai mare (indemnizatie), conform art ..... din ..... (actul normativ)
in suma totala de .... lei, revenindu-i lunar in medie .... lei".
Cei carora nu li s-a putut completa carnetul de munca din diferite motive
vor prezenta in original actele legale prin care dovedesc vechimea in munca,
inclusiv livretul militar sau dovezi eliberate de organele militare, pentru a
fi inscrise in carnetul de munca de catre unitatea unde se incadreaza.
Certificarea verificarilor prevazute la art. 20 (4) din decret se va face
inscriindu-se "Verificat valabilitatea inregistrarilor facute in cadrul
unitatii", dupa care se va semna si se va specifica functia persoanei care
a facut aceasta certificare. Dupa aceasta mentiune carnetul de munca va fi
prezentat conducatorului unitatii sau delegatului acestuia, care va semna si va
aplica stampila.
La pensionare, odata cu emiterea deciziei, organul de pensii va face o
mentiune pe primul rand liber de la capitolul "Date privind activitatea in
munca", din care sa rezulte numarul deciziei de pensionare, categoria de
pensie, cuantumul pensiei si data inscrierii la pensie.
5. La capitolul VII se va mentiona pagina, numarul curent, coloana sau
randul, corectate, inscriindu-se totodata textul asa cum a fost modificat sau
completat, numarul si data actului pe baza caruia s-a facut rectificarea.
Corectarea se face prin taierea datelor inscrise eronat, astfel ca sa se poata
citi vechea inregistrare, inscriindu-se cu tus rosu, dedesubt, datele exacte,
de catre unitatea in pastrarea caruia se afla carnetul de munca.
II. Cu privire la eliberarea formularelor de carnete de munca, a carnetului
duplicat, evidenta si pastrarea carnetelor de munca:
In executarea prevederilor art. 25 (2) din direct, directiile judetene
pentru probleme de munca si ocrotiri sociale si a municipiului Bucuresti vor
distribui unitatilor formularele solicitate. Unitatile vor anexa dovezi de
plata contravalorii acestora. De cate ori se solicita formulare de carnete de
munca sau foi tip suplimentare la carnetul de munca, unitatea trebuie sa
justifice intocmirea celor ridicate.
Carnetele de munca se pastreaza in incaperi uscate, ferite de pericol de
incendiu sau inundatii, in dulapuri metalice cu dispozitive de inchidere, in
cutii clasoare in ordinea alfabetica a titularilor acestora, iar la unitatile
mari, grupate pe sectii, si in cadrul acestora, in ordine alfabetica. Dosarele
cu actele carnetelor de munca se pastreaza separat de acestea, in aceeasi
ordine cu carnetele de munca, avand acelasi numar de ordine rezultat din
registrul de evidenta.
In cazul schimbarii persoanei care se ocupa cu carnetele de munca in
unitate se procedeaza la inventarierea carnetelor de munca.
In executarea prevederilor art. 9 din decret, se precizeaza ca eliberarea
carnetului de munca duplicat de catre unitate se face pe baza aprobarii date de
directia judeteana pentru probleme de munca si ocrotiri sociale sau a
municipiului Bucuresti, ca urmare a cererii titularului sau a unitatii, din
care sa rezulte imprejurarile in care s-a produs pierderea, degradarea sau,
dupa caz, distrugerea carnetului de munca. Cu aceasta ocazie organele
directiei vor face aplicarea art. 23 (1) din decret sau vor stabili daca este
cazul sa aplice prevederile art. 23 (2) din decret, referitoare la sanctiunile
contraventionale.
Carnetul de munca duplicat se intocmeste in acelasi mod ca si carnetul de
munca original, pe prima pagina a acestuia mentionandu-se "duplicat",
precum si numarul si seria carnetului de munca original.
Evidenta carnetelor de munca in unitati se tine in registrul numerelor
matricole, cod 15.02.6, aprobat de comisia guvernamentala pentru rationalizarea
sistemului de evidenta in unitatile socialiste de stat.
Carnetele de munca neridicate de titulari la incetarea raporturilor de
munca se predau cu proces-verbal la arhiva unitatii, cu termen de pastrare
permanent, in cazul in care nu se cunoaste locul de munca al titularului unde
sa poata fi trimise.